Textová podoba smlouvy Smlouva č. 4694252: FF UK - Smlouva č. 30/2018/OVV o poskytnutí účelový podpory výzkumu a

Příloha Smlouva c. 30_2018_OVV - cast 2.pdf

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud


                        Příloha č. 3 -Všeobecné podmínky 

Část A- Provedení projektu 

Článek 1 

Definice pojmů 

1. "Poskytovatelem" který rozhoduje o poskytnutí účelové podpory a který tuto podporu 
poskytuje, je Ministerstvo kultury, Maltézské nám. 1, 118 ll Praha 1. 

2. "Příjemcem" je právnická osoba, organizační složka státu nebo organizační jednotka 
ministerstva, zabývající se výzkumem a vývojem, která je organizací pro výzkum a šíření 
znalostí, v jejíž prospěch bylo o poskytnutí účelové podpory poskytovatelem rozhodnuto. 
Příjemce odpovídá poskytovateli za celý projekt (včetně částí řešených dalším účastníkem 
projektu) z hlediska jeho řešení, splnění, podmínek způsobilosti vyhlášených v této soutěži, 
finanční stránky, dodržování obecně platných předpisů a ustanovení Rozhodnutí/Smlouvy, 
včetně odpovědnosti za veškeré změny v průběhu trvání účelové podpory. Řešitel odpovídá 
příjemci za řešení projektu z hlediska pracovně právního a spolu s ním nese odpovědnost za 
odbornou část řešení vůči poskytovateli. 

3. Konsorciem" se rozumí více příjemců současně, se kterými je podle § 9 odst. 4 zákona 
č. 130/2002 Sb. uzavřena smlouva o poskytnutí podpory I rozhodnutí o poskytnutí podpory. 
Návrh projektu podává, jednání o uzavření Smlouvy o poskytnutí podpory nebo rozhodnutí 
o poskytnutí podpory a řešení projektu ve vztahu k poskytovateli koordinuje pouze jeden 
z uchazečů, kteří jsou členy konsorcia. Tento uchazeč se v případě rozhodnutí o podpoře 
stává příjemcem-koordinátorem. 

4. "Dalším účastníkem projektu" je právnická osoba, organizační složka státu nebo 
organizační jednotka ministerstva, zabývající se výzkumem a vývojem, která je organizací 
pro výzkum a šíření znalostí, jejíž podíl na projektu byl vymezen v návrhu projektu a s níž 
příjemce uzavřel smlouvu na řešení části projektu. 

5. Organizací pro výzkum a šíření znalostí (dále jen "výzkumná organizace") se rozumí 
subjekt (např. univerzita nebo výzkumný ústav, agentura pro transfer technologií, 
zprostředkovatel v oblasti inovací, fyzický nebo virtuální spolupracující subjekt zaměřený na 
výzkum) bez ohledu na jeho právní postavení (zřízený podle veřejného nebo soukromého 
práva) nebo způsob financování, jehož hlavním cílem je provádět nezávisle základní 
výzkum, průmyslový výzkum nebo experimentální vývoj nebo veřejně šířit výsledky těchto 
činností formou výuky, publikací nebo transferu znalostí. Vykonává-li tento subjekt rovněž 
hospodářské činnosti , je třeba o financování, nákladech a příjmech souvisejících s těmito 
činnostmi vést oddělené účetnictví. Podniky, jež mohou uplatňovat rozhodující vliv na 
takovýto subjekt, například jako podílníci nebo členové, nesmějí mít přednostní přístup 
k výsledkům, jichž dosáhl; výzkumná organizace musí být vždy právnickou osobou. 
Organizace musí vést oddělenou evidenci výd~ů a příjmů (nebo oddělené účetnictví) na 
hospodářské a nehospodářské činnosti, tj.: 

a) organizace musí zamezit křížovému financování (tj. použití veřejných prostředků na 
hospodářskou činnost), s výjimkou dovoleného vedlejšího financování hospodářských 
činností podle čl. 2.1.1 bodu odst. (20) Rámce pro státní podporu výzkumu, vývoje 
a inovací (2014/C 198/01), které musí: 



• odpovídat činnosti, která přímo souvisí s provozováním výzkumné organizace a je 
pro její provozování nezbytná či je neoddělitelně spojena s jejím hlavním 
nehospodářským využitím, a současně 

• být omezeno v rozsahu- hospodářské činnosti jsou svým rozsahem omezené, pokud 
ekonomické aktivity mají přesně stejné vstupy (např. materiál, zřízení, pracovní síla 
a fixní kapitál) jako nehospodářské činnosti a kapacita přidělená ročně na těchto tyto 
hospodářské činnosti nepřesahuje 20% celkové roční kapacity příslušné organizace, 

b) za služby či výrobky musí být účtovány tržní ceny, 

c) případný zisk musí být reinvestován do výzkumu, vývoje a šíření jejich výsledků podle 
podmínek Rámce pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací (2014/C 198/01), 

d) musí být zamezen přednostní přístup podniku, který může na subjekt uplatňovat vliv 
podílníků nebo členů, k výzkumným kapacitám subjektu, nebo jím vytvořeným 
výsledkům výzkumu. 

6. "Smlouva o spolupráci mezi příjemci" (dále jen "smlouva mezi příjemci") je smluvní 
uspořádání mezi jednotlivými příjemci za podmínek stanovených touto smlouvou. 

7. "Smlouva o spolupráci mezi příjemcem a dalšími účastníky (dále jen "smlouva s dalším 
účastníkem projektu") je smluvní uspořádání mezi příjemcem a dalším účastníkem projektu 
za podmínek stanovených touto smlouvou. 

8. "Vedlejší smlouva" je smlouva mezi příjemcem a jedním nebo několika dodavateli, která je 
uzavřena na dodávku služeb nebo zařízení výlučně pro projekt. 

9. "Dodavatel" je právnická osoba nebo fyzická osoba, která uzavřela vedlejší smlouvu. 

10. "Projektem" výzkumu, vývoje a inovací se rozumí činnosti spadající do jedné nebo 
několika kategorií podpory, které mají splnit nedělitelný úkol přesné hospodářské, vědecké 
nebo technické povahy s předem jasně určenými cíli, formulovaný uchazečem ve veřejné 
soutěži ve výzkumu, vývoji a inovacích, nebo poskytovatelem v rámci zadání veřejné 
zakázky. Kategoriemi podpory se zde rozumí oblasti podpory základního výzkumu, 
aplikovaného výzkumu a inovací. 

ll. "Programem výzkumu, vývoje a inovací (programem)" je soubor věcných, časových 
a finančních podmínek pro činnosti potřebné k dosažení cílů aplikovaného výzkumu, 
vyhlášených poskytovatelem ve veřejné soutěži ve výzkumu, experimentálním vývoji 
a inovacích, 

12. "Základním výzkumem" se rozumí teoretická nebo experimentální práce vykonávaná 
především za účelem získání nových poznatků o základních principech jevů 
a pozorovatelných skutečností, která není zaměřena na přímé komerční uplatnění nebo 
využití. 

13. "Aplikovaným výzkumem" se rozumí teoretická a experimentální práce zamerená na 
získání nových poznatků a dovedností pro vývoj nových nebo podstatně zdokonalených 
výrobků, postupů nebo služeb; průmyslový výzkum, experimentální vývoj nebo jejich 
kombinace jsou součástí aplikovaného výzkumu. Aplikovaný výzkum zahrnuje i aplikovaný 
výzkum v společenských a humanitních oborech. 

14. "Průmyslovým výzkumem" se rozumí plánovitý výzkum nebo kritické šetření zaměřené na 
získání nových poznatků a dovedností pro vývoj nových výrobků, postupů nebo služeb nebo 
k podstatnému zdokonalení stávajících výrobků, postupů nebo služeb. Zahrnuje vytváření 

15 



dílčích částí složitých systémů a může zahrnovat výrobu prototypů v laboratorním prostředí 
nebo v prostředí se simulovaným rozhraním se stávajícínů systémy a rovněž výrobu pilotních 
linek, je-li to nezbytné pro průmyslový výzkum, a zejména pro obecné ověřování 
technologie. 

15. "Experimentálním vývojem" (dále jen "vývoj") se rozumí získávání, spojování, formování 
a používání stávajících vědeckých, technologických, obchodních a jiných příslušných 
poznatků a dovedností za účelem vývoje nových nebo zdokonalených výrobků, postupů nebo 
služeb. Může se jednat například o činnosti zaměřené na vymezení koncepce, plánování 
a dokumentaci nových výrobků, postupů nebo služeb. Experimentální vývoj může zahrnovat 
vývoj prototypů, demonstrační činnosti, pilotní projekty, testování a ověřování nových nebo 
zdokonalených výrobků, postupů nebo služeb v prostředí reprezentativním z hlediska 
reálných provozních podmínek, pokud hlavní cíl spočívá v dalším technickém zlepšení 
výrobků, postupů nebo služeb, které nejsou z velké části dosud stanoveny. Tyto činnosti 
mohou zahrnovat vývoj komerčně využitelného prototypu nebo pilotního projektu, který je 
nutně konečným komerčním produktem a jehož výroba je příliš nákladná na to, aby byl 
použit pouze pro účely demonstrace a ověření. Experimentálním vývojem nejsou běžné nebo 
pravidelné změny stávajících výrobků, výrobních linek, výrobních postupů, služeb a jiných 
nedokončených operací, i když tyto změny mohou představovat zlepšení. 

16. "Vyšší mocí" se rozumí nepředvídatelná a nepřekonatelná událost, která negativně ovlivňuje 
řešení projektu a dosažení jeho cíle u jednoho nebo více příjemců. Za vyšší moc se považují 
okolnosti mající vliv na průběh řešení, které nejsou závislé na smluvních stranách a které 
smluvní strany nemohou ovlivnit. Jedná ne např. o válku, mobilizaci, povstání, živelné 
pohromy apod. 

17. "Duševní vlastnictví" je souhrnný pojem pro práva z průmyslového vlastnictví (patenty na 
vynálezy, užitné vzory, průmyslové vzory apod.), autorská práva a práva k dalším 
předmětům obchodm'ho tajemství (výrobní, obchodní, technické a jiné poznatky tvoří know-
how včetně práv na software v jakémkoliv kódu, ostatní obdobná práva z oblasti duševního 
vlastnictví), a to jak pro vstupní informace, tak pro výsledky výzkumu. 

18. "Vstupní informace" je společný pojem pro veškeré vstupní informace včetně předmětu 
duševního vlastnictví, které jsou ve vlastnictví příjemce/příjemců (s výjimkou výsledků a 
dříve získaných vstupních informací, se kterými se dosud nakládá podle jiné samostatné 
smlouvy nebo rozhodnutí), které nejsou běžně dostupné a jsou majitelem utajovány. 

19. "Výsledky" 

a) v základním yýzkumu jsou nové vědomosti o základních principech jevů, procesů nebo 
pozorovatelných skutečností, které jsou publikovány podle zvyklostí v daném vědním 
oboru, 

b) v průmyslovém výzkumu jsou nové poznatky a dovednosti pro vývoj výrobků, postupů 
nebo služeb, poznatky a dovednosti uplatněné jako výsledky, které jsou chráněny podle 
zákonů upravujících ochranu výsledků autorské, vynálezecké nebo obdobné činnosti 
nebo využívané odbornou veřejností či jinými uživateli, nebo poznatky a dovednosti pro 
potřeby poskytovatele, využité v jeho činnosti, pokud vznikly při plnění veřejné zakázky, 

c) ve yýyoji jsou návrhy nových nebo podstatně zdokonalených výrobků, postupů nebo 
služeb, 

16 



Výsledky průmyslového výzkwnu a/nebo experimentálního vývoje se označují jako výsledky 
aplikovaného výzkumu. 

20. "Vlastnické informace" jsou informace ve vlastnictví podnikatelského subjektu obsahující 
obchodní tajemství, které mají skutečnou nebo potenciální obchodní hodnotu a nejsou 
všeobecně dostupné pro veřejnost. 

21. "Podklady o projektu" jsou zprávy a doklady o nákladech, uvedené v článku 4 smlouvy 
a v článku 5 této přílohy, jakož i všechny takto označené dokwnenty v příloze č. 1 této 
smlouvy. 

22. "Vnesená práva" jsou poznatky a informace, které jsou vlastnictvím příjemce/příjemců před 
uzavřením této smlouvy nebo které příjemce/příjemci získá/získají paralelně, avšak mimo 
provádění této smlouvy, a které jsou nezbytné pro provedení (realizaci) projektu. 
K vneseným právům patří autorská práva a práva k výsledkům na základě návrhu patentu 
nebo jeho udělení, zlepšovacích návrhů, užitných vzorů, průmyslových vzorů, chráněných 
druhů a dalších rozhodnutí nebo jinak srovnatelných ochranných opatření. 

23. "Přístupová práva" jsou licence a práva na využití poznatků nebo vnesených práv. 

24. "Zaměstnanecké dílo" je předmět autorského nebo průmyslového práva, jehož autorem 
nebo původcem je osoba v pracovně právním vztahu k příjemci nebo dalšímu účastníkovi 
projektu. 

25. "Využití" je přímé nebo nepřímé použití poznatků nebo výsledků k výzkumným nebo 
komerčním účelům. 

26. "Komerční využití" je přímé nebo nepřímé použití poznatků nebo výsledků pro vývoj 
výrobku nebo technologie a jejich uplatnění na trhu nebo pro koncepci a poskytování služby. 

27. "Rozšiřování" je uvedení výsledků ve známost všemi vhodnými prostředky (kromě 
publikace formálně chráněných poznatků) za účelem vědecko-technického pokroku. 

28. "Plán na uplatnění výsledků" (PUV) je příjemcem/příjemci předkládaný plán na využití 
výsledků získaných z řešení projektu, jejich stručný popis, jejich vymezení, termíny 
uplatnění, uvedení nákladů na realizaci apod. 

29. "Oprávněný zájem" označuje každý zájem příjemce/příjemců, který může být prokázán 
v případech uvedených v této příloze. Podmínkou je, že příjemce/prokáže prokáže/prokáží, 
že nerespektování tohoto zájmu by mu/jim přineslo konkrétní a nepřiměřené škody. 

30. Způsobilé náklady" jsou takové náklady nebo výdaje ve výzkumu, vývoji a inovacích, které 
mohou být příjemcem/ /dalším účastníkem projektu vynaloženy na činnosti ve výzkumu, 
vývoji a inovacích, nebo v souvislosti i s nimi, jež jsou přiděleny na konkrétní kategorie 
podpory a mohou být příjemcem vynaloženy na činnosti ve výzkwnu, vývoji a inovacích, 
nebo v souvislosti s nimi, a to v souladu se zákonem č. 130/2002 Sb.: 

1. osobní náklady nebo výdaje na výzkumné pracovníky, techniky a ostatní podpůrný 
personál v rozsahu nezbytném pro účely projektu, včetně stipendií na výzkum, vývoj 
a inovace podle zákona o vysokých školách, 

2. náklady nebo výdaje na pořízení hmotného majetku v rozsahu a po dobu, kdy je tento 
majetek využíván pro účely projektu; jestliže nejsou náklady nebo výdaje vynakládány 
v rámci projektu po celou dobu své životnosti, jsou za způsobilé náklady považovány 

17 



pouze odpisy za dobu trvání projektu vypočítané na základě všeobecně uznávaných 
účetních zásad, 

3. náklady nebo výdaje na pořízení nehmotného majetku, poznatky a patenty zakoupené 
nebo pořízené v rámci licence z vnějších zdrojů za obvyklých tržních podmínek využité 
výlučně pro účely projektu, 

4. náklady nebo výdaje na služby, smluvní výzkum nebo na poradenské a rovnocenné 
služby využité výlučně pro účely projektu, 

5. doplňkové náklady nebo výdaje vzniklé v přímé časové a věcné souvislosti při řešení 
projektu, jejichž vynaložení přispěje k realizaci projektu, přičemž tímto vymezením se 
rozumí podíl na společných provozních nákladech organizace (režii) jako nákladech, 
které nelze přímo přiřadit ke konkrétnímu projektu (tzv. nepřímé náklady); podíl těchto 
nákladů je pak určen v procentní výši stanovené poskytovatelem (tzv. flat rate) nebo ve 
výši skutečných režijních nákladů stanovených dle jednotné metodiky organizace pro 
uplatňování úplných nepřímých nákladů v projektech (tzv. full-cost), 

Způsobilé náklady se člení na: 

• navrhované způsobilé náklady projektu celkem, které zahrnují požadované způsobilé 
náklady projektu z účelových výdajů MK a náklady hrazené z jiných zdrojů (např. 
náklady z institucionální podpory na dlouhodobý koncepční rozvoj výzkumných 
organizací), 

• požadované způsobilé náklady projektu z účelových výdajů MK, které jsou stejné 
jako výše požadované dotace. 

31. "Uznané náklady" jsou takové způsobilé náklady nebo výdaje ve výzkumu, vývoji 
a inovacích, které poskytovatel schválil a jsou zdůvodněné jako nutné pro řešení projektu, 
které budou vynaloženy během jeho řešení, prokazatelné a přiřazené k souhrnu schválených 
činností. 

Uznané náklady se člení na: 

- poskytovatelem uznané náklady projektu celkem, které jsou rovny nákladům, které uzná 
poskytovatel z uchazečem navrhovaných způsobilých nákladů projektu celkem, 

- poskytovatelem uznané náklady projektu z účelových výdajů MK (z účelové podpory 
programu NAKI ll) celkem, které jsou rovny nákladům, které uzná poskytovatel 
z uchazečem požadovaných způsobilých nákladů projektu a které budou hrazeny 
z účelových výdajů MK- programu NAK.I II. 

32. "Účelová podpora" jsou účelové finanční prostředky na řešení projektu poskytnuté 
poskytovatelem na základě výsledku veřejné soutěže ve výzkumu, vývoji a inovacích. 

33. "Smluvní strany" je příjemce nebo příjemci podílející se na řešení projektu a poskytovatel. 

Článek 2 

Řízení (provádění) projektu 

1. Příjemce/příjemce-koordinátor: 

a) přijímá opatření pro řádné provádění svých prací stanovených v příloze č. 1, 

b) informuje poskytovatele o skutečném zahájení řešení projektu, 

18 



c) zajišťuje kontakt poskytovatele s řešitelem, 

d) předává poskytovateli: 

- doklady o nákladech sestavené podle článku 4 smlouvy a článku 5 této přílohy, 

- průběžné zprávy o postupu řešení projektu, závěrečnou zprávu, zprávy zahrnují 
ověřené údaje o vynaložených nákladech, 

- uplatněné výsledky projektu k hodnocení poskytovatele, 

- plán na uplatnění výsledků, 

e) uchovává řádně podepsaný originál smlouvy týkajících se řešení projektu včetně všech 
jejích případných písemných dodatků, 

f) zúčastňuje se jednání, která byla svolána za účelem kontroly, sledování a hodnocení 
projektu, 

g) předkládá poskytovateli všechny požadované údaje týkající se smlouvy a jejích příloh, 
které si poskytovatel vyžádá, 

h) je povinen písemně informovat poskytovatele o změnách, které nastaly v době účinnosti 
smlouvy o poskytnutí účelové podpory a které se dotýkají jeho právní subjektivity, 
u společného projektu více účastníků projektu typu příjemce a další účastník( ci) projektu, 
i o změnách týkajících se dalšího účastníka(ů) projektu. Dále je povinen písemně 
informovat o změnách údajů požadovaných pro prokázání způsobilosti nebo které by 
mohly mít vliv na řešení projektu, a to včetně změn rozpočtu projektu, do 7 kalendářních 
dnů ode dne, kdy se o takové skutečnosti dozvěděl. Příjemce/ příjemce-koordinátor je 
povinen písemně informovat poskytovatele formou zdůvodněné žádosti o změnu 
smlouvy ve všech jí dotčených částech a přílohách č. 1 a č. 2. 

2. Veškerá komunikace mezi poskytovatelem a příjemci u společného projektu typu K- s více 
příjemci ("konsorcium"), týkající se závazků a povinností vyplývajících z této smlouvy 
a řešení projektu, se uskutečňuje prostřednictvím příjemce-koordinátora. U společného 
projektu více účastníků projektu typu D - příjemce a další účastník( ci) projektu se 
uskutečňuje komunikace těchto subjektů s poskytovatelem pouze prostřednictvím příjemce. 

3. Příjemce/příjemce-koordinátor zajišťuje vědeckou (odbornou), administrativní a finanční 
koordinaci projektu. 

4. Nemůže-li příjemce-koordinátor plnit své závazky, má poskytovatel právo jmenovat, po 
dohodě s ostatními příjemci, některého z nich novým příjemcem-koordinátorem. 

5. Vzájemné vztahy mezi jednotlivými příjemci u společného projektu s více příjemci, včetně 
vlastnických práv k výsledkům za účelem jejich využití, j sou vymezeny smlouvou mezi 
příjemci, kterou jsou smluvní strany povinny uzavřít nejpozději do 30 kalendářních dnů ode 
dne nabytí účinnosti této smlouvy. 

6. Příjemci jsou povinni prostřednictvím příjemce-koordinátora neprodleně písemně informovat 
poskytovatele o skutečném zahájení prací na projektu. 

19 



Článek 3 

Účast třetích stran 

1. Vzájemné vztahy mezi příjemcem a dalším účastníkem projektu nebo dalšími účastníky 
projektu jsou vymezeny smlouvou mezi příjemcem a dalším účastníkem projektu nebo 
dalšími účastníky projektu. 

2. Další účastníci projektu, s nimiž budou k řešení projektu uzavřeny smlouvy o řešení části 
projektu, jsou uvedeni v příloze č. 1 a v příloze č. 2 smlouvy. Smlouvu s dalším účastníkem 
projektu je příjemce povinen uzavřít nejpozději do 30 kalendářních dnů ode dne nabytí 
účinnosti této smlouvy. Příjemce je povinen do 7 kalendářních dnů od uzavření smlouvy 
o řešení části projektu tuto v kopii předat poskytovateli. 

3. Příjemce je povinen zajistit, že smlouvou s dalším účastníkem projektu: 

a) budou upravena práva a povinnosti s dalšími účastru'ky projektu ve vztahu k výsledkům 
projektu a přístupovým právům obdobně úpravě těchto práv a povinností u příjemce 
s přihlédnutím k podílu dalšího účastníka projektu na řešení projektu, 

b) další účastníci projektu získají kromě minima duševních práv, jak je uvedeno v části B 
této přílohy, i další přiměřená a spravedlivá práva na výsledky výzkumu v rozsahu, který 
odpovídá jejich podílu na projektu, 

c) bude poskytovateli zajištěno stejné právo kontroly dalších účastníků projektu, jaké má 
poskytovatel vůči příjemci. 

4. Výše uznaných nákladů a výše účelové podpory pro jednotlivé další účastníky projektu pro 
jednotlivé kalendářní roky řešení projekt, a postup je uveden v přílohách 1 a 2 smlouvy, 
termín poskytnutí je uveden v odst. 5 tohoto článku. 

5. Příjemce je povinen: 

a) Varianta- další účastník je právnická osoba 

poskytnout dalšímu účastníkovi projektu nebo dalším účastníkům projektu příslušnou část 
účelové podpory dle pň1ohy č. 2 smlouvy nejpozději do 7 kalendářních dnů ode dne, kdy 
obdržel účelovou podporu od poskytovatele. Není-li v této lhůtě uzavřena smlouva mezi 
příjemcem a dalším účastníkem projektu dle odst. 1 až 3 tohoto článku, poskytne příjemce 
dalšímu účastníkovi projektu příslušnou část účelové podpory do 7 kalendářních dnů ode dne 
uzavření uvedené smlouvy. Příjemce se zavazuje poskytnout příslušnou část účelové podpory 
dalšímu účastníkovi projektu dle této smlouvy pouze za podmínky, že další účastník projektu 
řádně plnil závazky ze smlouvy o řešení části projektu, 

b) Varianta- další účastník je organizační složka státu 

nejpozději do 7 kalendářních dnů ode dne, kdy uzavřel smlouvu mezi příjemcem a dalším 
účastníkem, tuto předat poskytovateli a požádat jej o poskytnutí příslušné části účelové 
podpory pro dalšího účastníka dle přílohy č. 2 této smlouvy. Při uzavírání smluv s dalšími 
účastníky projektu je každý příjemce odpovědný za skutečnost, že další účastníci projektu 
vyhoví podmínkám této smlouvy. Každá smlouva mezi příjemcem a dalším účastníkem 
projektu musí obsahovat ustanovení, dávající poskytovateli stejná práva, týkající se kontroly 
provádění projektu, jaká má poskytovatel vůči příjemci. 

6. Vzájemné vztahy mezi příjemcem a dodavatelem jsou vymezeny vedlejší smlouvou 
o dodávce, kterou je povinen uzavřít nejpozději do 30 kalendářních dnů ode dne nabytí 

20 



účinnosti této smlouvy nebo v návaznosti na výsledek veřejné zakázky dle zákona 
č. 134/2016 Sb. Dodavatelé, s nimiž budou k řešení projektu uzavřeny vedlejší smlouvy, jsou 
uvedeni v příloze č. 2. Příjemce je oprávněn uzavřít vedlejší smlouvy i s dalšími dodavateli, 
přičemž musí být postupováno dle zákona č . 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve 
znění pozdějších předpisů. 

Článek4 

Poskytnutí účelové podpory 

1. Účelovou podporu z programu NAKI II poskytovatel poskytne v souladu s článkem 3 této 
smlouvy. 

2. Není-li řešení projektu během 60 kalendářních dnů ode dne poskytnutí první platby skutečně 
zahájeno, může poskytovatel 

a) odstoupit od smlouvy, neakceptuje-li příjemcem/příjemci nově navrhovaný termín 
zahájení projektu, nebo 

b) uplatnit nárok na smluvní pokutu ve výši dvojnásobku diskontní sazby zvýšené o 2 % 
p.a.; smluvní pokuta se počítá za období od 61 dne po poskytnutí první platby podpory do 
dne zahájení řešení projektu. 

3. Je-li řešení projektu zahájeno se zpožděním, v jehož důsledku nebude na řešení projektu 
vyčerpána část podpory určená pro příslušný kalendářní rok a nevyčerpané prostředky budou 
vráceny na příjmový účet poskytovatele, je poskytovatel oprávněn požadovat úhradu smluvní 
pokuty ve výši 1 O %z vrácené částky. 

4. Podporu pro jednotlivé roky řešení projektu poskytovatel poskytne za podmínky, že 
příjemce/příjemce-koordinátor řádně plnil závazky z této smlouvy, zejména předložil 
průběžné zprávy o postupu řešení projektu, příslušné doklady o vynaložených nákladech 
nebo jiné podklady o projektu a tyto byly schváleny nebo jsou podle článku 5, odst. 5, části 
A této přílohy považovány za schválené, a že jsou do Informačního systému výzkumu, 
vývoje a inovací - databáze CEP zařazeny údaje o projektu v souladu se zákonem 
č. 130/2002 Sb., zákon zákonem o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. 

5. Příjemce se zavazuje poskytnout příslušnou část podpory dalšímu účastníkovi projektu, který 
není organizační složkou státu dle této smlouvy pouze za podmínky, že další účastník 
projektu řádně plnil závazky ze smlouvy s dalším účastníkem projektu. 

6. Při prodlení poskytovatele s poskytnutím podpory dle odst. 1 o více než dva měsíce mohou 
postižení příjemci požadovat úrok z prodlení. Úrok se stanoví ve výši dvojnásobku diskontní 
sazby. Úroky se počítají za období od posledního dne lhůty pro zaplacení do dne připsání 
platby na účet příjemce/příjemce-koordinátora. 

7. Při podezření z podvodu nebo při významnějším narušování finančních postupů ze strany 
některého z příjemců může poskytovatel pozastavit platby, a to do dne rozhodnutí 
příslušných orgánů. 

8. Neoprávněné použití účelové podpory z programu NAKI II nebo její části na jiný účel než 
stanoví tato smlouva, se posuzuje jako porušení rozpočtové kázně podle § 44 a § 44a zákona 
č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů 
(rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů. 

21 



9. V případě použití účelové podpory z programu NAKI II nebo její části na jiný účel než 
stanoví tato smlouva, je příjemce povinen neoprávněně použité prostředky vrátit do 
30 kalendářních dnů ode dne, kdy takové porušení sjednaného užití podpory bylo oznámeno 
poskytovatelem příjemci, a to na účet u  z něhož byly prostředky čerpány v daném 
roce, nebo na depozitní účet poskytovatele u   , jde-li 
o prostředky čerpané v předchozích letech s uvedením variabilního symbolu platby, který 
bude příjemci oznámen poskytovatelem písemně. 

10. V případech, kdy byly po ukončení smlouvy, odstoupení od smlouvy vůči všem příjemcům 
nebo některému z příjemců při finanční kontrole zjištěny závažné finanční nesrovnalosti 
nebo podvod, může poskytovatel od příjemce požadovat vrácení celé poskytnuté účelové 
podpory z programu NAKI II. Vrácená podpora bude zatížena smluvní pokutou ve výši 
dvojnásobku diskontní sazby zvýšené o 2 % p.a. Smluvní pokuta se počítá ode dne připsání 
poskytnuté podpory, která má být vrácena, do dne jejího vrácení. 

A. Zprávy 

Článek 5 

Předkládání podkladů o projektu 

1. V případě více příjemců podílejících se na řešení společného projektu zpracovava 
a předkládá roční periodické (průběžné) zprávy a závěrečnou zprávu z řešení projektu včetně 
příslušných příloh příjemce-koordinátor projektu. 

2. V případě příjemce a dalšího účastníka projektu zpracovává a předkládá roční periodické 
(průběžné) zprávy a závěrečnou zprávu z řešení projektu včetně příslušných příloh příjemce 
projektu. 

3. Závěrečná zpráva bude posouzena na základě posudků dvou nezávislých odborných 
oponentů a hodnocení odborného poradního orgánu MK. 

4. Roční periodická (průběžná) zpráva bude posouzena na základě posudku jednoho 
nezávislého odborného oponenta a hodnocení odborného poradního orgánu MK. 

5. Příjemce nebo příjemci prostřednictvím příjemce-koordinátora předkládají poskytovateli ke 
schválení následující zprávy: 

a) Roční periodickou (průběžnou) zprávu za každý uplynulý rok řešení o postupu prací na 
projektu, vynaložených finančních prostředcích, případných odchylkách od metodiky 
a plánu projektu a o dosažených uplatněných výsledcích za uplynulé období, plán prací 
a předpokládaných výsledků, kterých má být v dalším období (roční etapě) docíleno 
včetně plánu nákladů ve stanovených položkách pro jednotlivé příjemce a další účastm'ky 
projektu. Pokud se cestovné v rozpočtu poskytovatelem uznaných nákladů uplatňuje ve 
druhém a dalších letech řešení projektu, bude specifikace cestovních náhrad v rozsahu 
údajů platném pro 1. rok řešení projektu součástí roční periodické (průběžné) zprávy 
o řešení projektu (nejen specifikace zahraniční či tuzemské cestovné, ale účel a místo 
předpokládaných cest, účastníci) a tato specifikace podléhá schválení ze strany 
poskytovatele. 

b) neperiodickou zprávu o dosažení dílčích cílů projektu, tj. zprávu o jednotlivých 
výsledcích, u nichž byly zahájeny kroky k zajištění právní ochrany, či jejich publikování, 

22 



případně budou jako vlastnické informace předmětem komerčního využití, a to podle 
jejich povahy, 

c) případně další dodatečnou zprávu vyžádanou poskytovatelem, 

d) závěrečnou zprávu o všech pracích, dosažených cílech, výsledcích a přínosech z řešení 
projektu, vynaložených nákladech za celou dobu řešení, 

e) při ukončení řešení projektu redakčně upravenou závěrečnou zprávu v podobě vhodné 
pro poskytovatele a příjemce k publikování, závěrečná zpráva vhodná pro publikování 
musí být zpracována tak, aby poskytla třetím stranám natolik dostatečnou informaci 
o dosažených výsledcích, že mohou požádat o využití výsledků v souladu s § 16 zákona 
č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací, 

f) plán uplatnění výsledků jako samostatnou část; plánované využití výsledků bude 
realizováno nejdéle do 5 let po ukončení řešení projektu. Skutečné plnění plánu bude 
podléhat kontrole ze strany poskytovatele, a to na základě průběžných zpráv příjemce/ 
příjemce-koordinátora dle článku 21, částiC přílohy č. 3 této smlouvy. 

6. Poskytovatel požaduje od příjemce nebo v případě více příjemců podílejících se na řešení 
projektu od příjemce-koordinátora předání ročních periodických (průběžných) zpráv, 
závěrečné zprávy, vázané redakčně upravené závěrečné zprávy, plánu na uplatnění výsledků 
a jednotlivých ročních vyúčtování poskytnuté dotace odděleně jako jednotlivé samostatné 
celky. 

7. Pokud nebude mít poskytovatel ke zprávám a předloženým uplatněným výsledkům do 
180 kalendářních dnů po předložení zprávy připomínky, bude zpráva považována za 
schválenou. 

8. V případě publikování redakčně upravené závěrečné zprávy projektu nebo její části je 
příjemce/příjemce-koordinátor povinen uvést zdroj poskytnuté účelové podpory na řešení 
projektu. , 

9. Příjemce/příjemce-koordinátor předá poskytovateli zprávy v písemné formě, případně dle 
požadavku poskytovatele v elektronické podobě (texty v textovém editoru MS Word, tabulky 
v tabulkovém procesoru MS Excel). 

10. Nestanoví-li poskytovatel jinak, předkládá se poskytovateli roční periodická (průběžná) 
zpráva o průběhu řešení projektu, plnění jeho cílů, dosažených a uplatněných výsledcích 
v níže uvedené struktuře bodů 1) až 7). K roční periodické (průběžné) zprávě se povinně 
předkládají příloha č. 1 roční periodické (průběžné) zprávy- seznam dosažených výsledků 
projektu (ve formátu *xls/*xlsx- jiný formát není přípustný) a příloha č. 2 roční periodické 
(průběžné) zprávy - specifikace místa a účelu (s odůvodněním) konání tuzemských 
a zahraničních služebních cest. Současně s touto roční periodickou (průběžnou) zprávou se 
poskytovateli fyzicky předkládají uplatněné výsledky k hodnocení, pokud jejich parametry 
fyzické předložení umožňují. V ostatních případech musí být výsledek(y) poskytovateli 
i odborným hodnotitelům (oponenti, poradní orgán poskytovatele) k hodnocení 
zpřístupněn(y) vhodnou formou tak, aby bylo možné zhodnotit jehoQejich) plný obsah 
a funkčnost. 

Struktura roční periodické (průběžné) zprávv: 

1) Průběh řešení ve sledovaném období, zhodnocení plnění cílů a harmonogramu 
řešení 

23 



roku se nevyužité prostředky vracejí na depozitní účet poskytovatele 
 s var. symbolem platby 302018. 

2. Příjemce/příjemci/ další účastník/ci projektu je/jsou povinen/povinni užít podporu 
výlučně k účelu, ke kterému byla poskytovatelem určena a konkretizována v příloze č. I 
a 2 smlouvy. Příjemce/příjemci/ další účastníklci projektu je/jsou povinen/povinni 
s podporou nakládat efektivně, hospodárně a v souladu s právními předpisy. 

C. Společná ustanovení 

1. Každá průběžná a závěrečná zpráva bude předložena poskytovateli podle článku 4, bodu 
3/bodu 4 smlouvy. Pokud dojde k předčasnému zastavení projektu, bude závěrečná 
zpráva předložena nejpozději do 30 kalendářních dnů po zastavení projektu. 

2. Nevyjádří-li se poskytovatel k předloženým materiálům o projektu do 180 kalendářních 
dnů po jejich obdržení, potom se tyto materiály považují za schválené, s výjimkou plánu 
na uplatnění výsledků. 

3. Poskytovatel si vyhrazuje právo zadržet část a ve výjimečných případech i celou fmanční 
podporu až do příštího zúčtovacího období, pokud nebyly předloženy doklady 
k prokázání nákladů, nebyla předložena roční periodické (průběžná) zpráva o postupu 
řešení projektu, nebo byla-li předložena, vykazuje vážné vady, obsahuje rizika neplnění 
projektu - plnění jeho cílů a plánovaných hlavních výsledků, nebyly ve stanovených 
termínech předány informace do Informačního systému výzkumu, vývoje a inovací -
CEP a RIV nebo ostatní podklady ve lhůtách stanovených touto smlouvou. 

Článek 6 

Odborný poradní orgán 
1. Poskytovatel ustaví odborný poradní orgán, který mu poskytne odbornou pomoc při 

hodnocení, sledování a kontrole řešení projektu, jeho výsledků, dosažených cílů a parametrů 
v souladu s touto smlouvou. 

2. Poskytovatel písemně zaváže členy odborného poradního orgánu k zachování mlčenlivosti 
o informacích, které získají v souvislosti s řešením projektu a jeho hodnocením a dále 
k závazku nevyužívat tyto informace ve svůj prospěch nebo prospěch třetích osob. 

3. Činnost odborného poradního orgánu se řídí jeho statutem a jednacím řádem a Etickým 
kodexem člena RMKPV, které jsou zveřejněny na webu poskytovatele. 

Článek 7 

Ručení 

1. Ručení příjemce/příjemců za ztráty nebo škody každého druhu, které jim vzniknou při plnění 
této smlouvy, se řídí ustanoveními zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník. Příjemci ručí 
společně a nerozdílně. 

2. Příjemci provádějí všechna nezbytná opatření k tomu, aby přijemce, který porušil smlouvu, 
vykonal všechny práce stanovené projektem. Nemohou však od takového smluvního partnera 
vyžadovat vrácení dlužného příspěvku (obnosu). Tento obnos je společným dluhem za 
porušení smlouvy. 

3. Opatření přijímaná v případě vyšší moci se upravují dohodou mezi smluvními stranami. 

26 



4. Poskytovatel nemůže ručit za jednání nebo naopak nečinnost pnJemce nebo příjemců. 
Poskytovatel žádným způsobem neodpovídá za nedostatky výrobků nebo služeb, které 
spočívají na poznatcích dosažených v rámci projektu. 

5. Příjemce/příjemci se zavazují, že odškodní třetí strany v případě vzneseného požadavku za 
škody, které vznikly jednáním nebo naopak nečinností příjemce/příjemců nebo za škody 
z výrobků nebo služeb založených na poznatcích získaných v rámci projektu. Podmínkou 
ručení je, že příjemce/příjemci přispěli k příslušným škodám nebo že za ně odpovídají. 

6. Prokáže-li třetí strana své nároky spojené s prováděním této smlouvy vůči poskytovateli, 
je/jsou příjemce/příjemci, kteří by mohli být považováni za odpovědné, povinni 
poskytovateli pomoci. 

7. Prokáže-li třetí strana své nároky vůči některému z příjemců, může jim poskytovatel, aniž by 
byl dotčen odst. I, pomoci. Podmínkou je, aby příslušný příjemce poskytovatele o pomoc 
písemně požádal. Náklady, které poskytovateli v souvislosti s pomocí vzniknou, jdou k tíži 
příslušného příjemce. 

Článek 8 

Ukončení projektu a sankce za porušení smlouvy 

1. Příjemce může nebo příjemci mohou společně a jednomyslně, stejně jako poskytovatel sám, 
písemně vypovědět smlouvu nebo účast jakéhokoliv příjemce na této smlouvě ze závažných 
technických nebo ekonomických důvodů, které podstatně ovlivňují projekt, nebo v případě, 
kdy se výrazně sníží možnost využití poznatků projektu. Výpovědní lhůta je dvouměsíční 
a počíná běžet první den měsíce následujícího po doručení výpovědi. 

2. Příjemce může odstoupit od smlouvy a tím i z řešení projektu, jestliže s tímto odstoupením 
vyslovili písemně souhlas ostatní příjemci a pokud toto neovlivní podmínky, za kterých byla 
smlouva uzavřena. Příjemce nemůže odstoupit od smlouvy v nevhodné době a k újmě 
ostatních účastníků této smlouvy. Pokud by se ostatní příjemci zavázali převzít v plném 
rozsahu závazky odstupujícího při realizaci projektu, je možné odstoupení i v tomto případě. 

3. Poskytovatel může odstoupit od smlouvy, jestliže 

a) řešení projektu nebylo zahájeno do 60 kalendářních dnů po vyplacení první části účelové 
podpory a nově navrhovaný termín zahájení řešení nebyl poskytovatelem akceptován, 

b) příjemce nedostál v plném rozsahu svým závazkům ani poté, co jej poskytovatel nebo 
příjemce-koordinátor písemně vyzvali, aby své závazky splnil nejpozději do 
30 kalendářních dnů, 

c) u příjemce došlo ke změnám kontroly (řízení), které by mohly podstatně ovlivnit projekt 
nebo zájmy poskytovatele, 

d) při zahájení konkursního řízení nebo řízení o likvidaci, 

e) při vážných věcných nebo finančních nesrovnalostech na straně příjemce. 

4. Poskytovatel odstoupí od smlouvy v následujících případech: 

a) příjemce poskytl klamavé údaje nebo se dopustil záměrného opomenutí s cílem získat 
finanční podporu poskytovatele nebo jinou výhodu ze smlouvy, 

27 



b) pokud příjemce či další účastník projektu přestal plnit podmínky pro výzkumnou 
organizaci dle Rámce společenství pro státní podporu výzkumu, vývoje a inovací 
(2014/C 198/01), v platném znění 

5. Rozhodnutí o odstoupení poskytovatel sdělí příjemci písemně se sdělením důvodů. 

6. Kopie písemného vyhotovení rozhodnutí o odstoupení zašle poskytovatel v případě 

odstoupení od smlouvy s jedním z příjemců příjemci-koordinátorovi a ostatním příjemcům. 

7. Účelová podpora z programu NAKI II na vykázané náklady k datu předčasného ukončení 
projektu bude vyplacena, pokud náklady patří k výstupům jako celku a jsou poskytovatelem 
schváleny, a na takové další náklady, které jsou oprávněné a přiměřené, včetně výdajů 
plynoucích z převzatých závazků. Příjemci podniknou vhodné kroky ke zrušení nebo 
zmírnění závazků, do kterých vstoupili před oznámením o ukončení platnosti smlouvy, a 
vezmou na vědomí písemné pokyny poskytovatele, které se vztahují k ukončení projektu. 

8. Při předčasném ukončení projektu je příjemce/příjemci povinen/povinni vrátit nepoužité a 

nevyčerpané finanční prostředky do 30 kalendářních dnů ode dne rozhodnutí o ukončení 
platnosti smlouvy. 

9. Práva k předmětům duševního vlastnictví, která se týkají prací provedených před ukončením 
platnosti smlouvy, postoupí každý příjemce, který neplní smlouvu nebo od smlouvy 
odstoupí, podle pokynů poskytovatele. 

10. Při odstoupení od smlouvy 

a) podle odst. 3 písm. a) a odst. 4 písm. a) tohoto článku je pnJemce povinen vrátit 
poskytnutou podporu v plné výši;. prostředky požadované k vrácení budou zatíženy 

smluvní pokutou ve výši dvojnásobku diskontní sazby zvýšené o 2 % p.a.; smluvní 
pokuta se počítá za období od obdržení účelo:vé podpory do jejího vrácení, 

b) podle odst. 3 písm. b) až e) a odst. 4 písm. b) tohoto článku mohou být uhrazeny jen 
uznané náklady za poskytovatelem schválené výsledky z projektu, kterých bylo dosaženo 
před vznikem důvodu pro odstoupení od smlouvy; dále mohou být uhrazeny i uznané 
náklady, které byly vynaloženy v dobré víře a uznány za platné před termínem 
odstoupení. 

ll. Při odstoupení poskytovatele z důvodů nedodržení povinností stanovených touto smlouvou 
může poskytovatel vyloučit návrh projektu příjemce/příjemců z veřejné soutěže ve výzkumu, 
experimentálním vývoji a inovacích po dobu až 3 let ode dne, kdy bylo příjemci/příjemcům 
toto porušení prokázáno nebo kdy ho písemně uznal/uznali. 

28 



Část B - Duševní a průmyslové vlastnictví 

Článek9 

Práva k výsledkům 

1. Osobnostní autorská práva k výsledkům, právo na původcovství výsledků a práva majitele 
ochranné známky náleží příjemci či dalšímu účastníkovi projektu, kteří jich dosáhli při 
provádění prací na projektu. 

2. Majetková práva k poznatkům náleží příjemci či dalšímu účastníkovi projektu, kteří jich 
dosáhli při provádění prací na projektu. 

3. Získal-li výsledky příjemce a další účastník projektu, upraví mezi sebou a v souladu s touto 
smlouvou podíl na majetkových právech k výsledkům. 

Článek 10 

Ochrana výsledků 

1. Příjemce/ další účastník projektu mající majetková práva k výsledkům, která mohou být 
využita, zajistí, že tyto výsledky budou přiměřeně a účinně chráněny. Podrobnosti a dobu 
ochrany stanoví v plánu na uplatnění výsledků. 

2. Příjemce/ další účastník projektu může bez ohledu na druh nosiče údajů publikovat 
informace o výsledcích, ke kterým má majetková práva, pokud publikováním není dotčena 
jejich ochrana. Součástí publikování informace o výsledcích musí být informace o podpoře 
poskytovatele v rámci této smlouvy (tzv. dedikace výsledku). 

Článek ll 

Vlastnická práva k výsledkům za účelem jejich využití 

1. Příjemce/ další účastník projektu je povinen si zajistit majetková práva k výsledkům, která 
byla dosažena dle této smlouvy. 

2. Příjemce/ další účastník projektu se zavazuje, že výsledky, ke kterým má majetková práva, 
využije nebo umožní jejich využití ve lhůtě stanovené v plánu na uplatnění výsledků při 
respektování nezbytné ochrany práv duševního vlastnictví a mlčenlivosti. 

3. Lhůta na využití výsledků nesmí být delší než lhůta stanovená právními předpisy pro užití 
zaměstnaneckých děl zaměstnavateli autorů nebo původců(§ 58 a násl. zákona č. 121/2000 
Sb.,§ 9 zákona č.52711990 Sb. ve znění pozdějších předpisů,§ 13 zákona č. 207/2000 Sb.). 

4. Nevyužije-li příjemce/ další účastník projektu výsledky nebo neumožní-li využití výsledků 
ve stanovené lhůtě a nedohodne-li se s poskytovatelem jinak, může poskytovatel požadovat 
úhradu smluvní pokuty ve výši 25% z poskytnuté účelové podpory. 

5. Podrobnosti využití poznatkůjsou stanoveny v plánu na využití výsledků. 

6. Vlastnická práva k výsledkům projektu patří účastníkům projektu v poměru, v jakém si 
stanovili smlouvou mezi příjemci nebo smlouvou s dalším účastníkem projektu. 
Příjemce/další účastník projektu, musí mít upraven způsob nakládání s výsledky svým 
vnitřním předpisem. 

29 



7. Pro využití výsledků projektu plně fmancovaného z veřejných prostředků je příjemce/ další 
účastník nebo účastníci projektu povinen/povinni zpřístupnit výsledky za stejných podmínek 
všem zájemcům o jejich využití, pokud předpisy Evropské unie, zejména Rámec pro státní 
podporu výzkumu, vývoje a inovací (2014/C 198/01), nestanoví jinak. 

8. Pro využití komerčně využitelných výsledků příjemce/ dalšího účastníka projektu, který má 
vlastnická práva k výsledku, zajistí vhodnou formou (např. zveřejněním záměru na 
webových stránkách) nabídku prodeje tohoto výsledku formou výběrového řízení. Na 
základě výsledku výběrového řízení výsledek prodá za nejoptimálnější cenu a za tuto cenu 
pak prodává výsledek i dalším zájemcům. 

9. Výnosy z výsledku komerčně uplatněných na trhu v průběhu řešení projektu jsou ziskem 
výzkumné organizace, který musí v souladu s Rámcem pro státní podporu výzkumu, vývoje 
a inovací (20 14/C 198/01) reinvestovat do primárních nehospodářských činností výzkumné 
organizace. 

Článek 12 

Všeobecné zásady poskytnutí přístupových práv 

1. Přístupová práva jsou poskytována na základě licenčních smluv, které mají zaručit, že práva 
budou využívána výlučně jen k předpokládanému účelu a při zachování odpovídajících 
podmínek mlčenlivosti. 

2. Bez souhlasu příjemce nebo dalšího účastníka projektu, který poskytuje přístupová práva, 
nelze použít tato práva poskytováním sublicencí. 

3. Právo na přístup k vneseným právům lze poskytnout jen tehdy, jestliže je příslušný příjemce 
nebo další účastník oprávněn takové právo poskytnout. 

4. Náklady související s převodem přístupových práv jdou k tíži toho, komu jsou práva 
poskytována. 

Článek 13 

Přístupová práva za účelem provedení projektu 

1. Příjemce nebo příjemci, podílející se na řešení projektu, mají právo na přístup k výsledkům a 
poznatkům, které jsou potřebné pro jejich práci v rámci projektu. Toto právo je jim 
vymezeno jako bezplatné. 

2. Další účastníci projektu podílející se na řešení projektu mají právo na přístup k výsledkům 
a poznatkům, které jsou potřebné pro jejich práci v rámci projektu. Toto právo je jim 
vymezeno bezplatně. 

3. Dodavatelé, kteří se účastní na projektu, jsou příjemcem/ dalším účastníkem vybráni na 
základě veřejné zakázky dle zákona č. 134/2016 Sb., v platném znění, pokud nejsou 
dodavateli jedinečnými dle zdůvodnění uvedeného v projektu. 

4. Příjemce nebo příjemci a další účastník/účastníci projektu podílející se na řešení projektu 
mají právo na přístup k vneseným právům. Toto právo je jim poskytováno vlastníkem těchto 
práv bezplatně v rámci řešení projektu. 

30 



Článek 14 

Majetková práva 

1. Vlastníky majetku, potřebného k řešení projektu a pořízeného z poskytnuté účelové podpory 
jsou příjemci nebo další účastníci projektu, kteří si uvedený majetek pořídili. 

2. Je-li příjemcem a/nebo dalším účastníkem projektu organizační složka státu, je vlastníkem 
majetku potřebného k řešení projektu a pořízeného z poskytnuté účelové podpory Česká 
republika. 

3. Je-li příjemcem a/nebo dalším účastníkem projektu organizační složka územního 
samosprávného celku, je vlastníkem takového majetku územní samosprávný celek. 

Článek 15 

Poskytování informací 

1. Příjemce/příjemce-koordinátor je povinen zveřejnit pravdivé a včasné informace o projektu 
a uplatněných, poskytovatelem schválených výsledcích projektu. 

2. Příjemce/příjemce-koordinátor plní povinnost poskytování informací podle odst. 1 tohoto 
článku prostřednictvím poskytovatele, kterému předává údaje o projektu (data CEP). Údaje 
o uplatněných, poskytovatelem schválených výsledcích (data RIV) ke zveřejnění 
prostřednictvím Informačního systému výzkumu, vývoje a inovací (I S V a Val) předává každý 
účastník projektu, který výsledek vlastní v souladu s článkem ll, odst. 6 těchto všeobecných 
podmínek. 

3. Při změně této smlouvy je příjemce/ příjemce-koordinátor povinen předat poskytovateli 
informace o změně údajů zveřejňovaných vIS VaVal- CEP. 

4. Formu předání informací a lhůty pro předání informací dle odst. 1 a 2 tohoto článku stanoví 
poskytovatel. 

Příjemce/příjemce-koordinátor předloží poskytovateli: 

a) data dodávaná do Centrální evidence projektů výzkumu a vývoje (CEP) v termínu do 4. 
2. v roce zahájení řešení projektu za podmínky, že příjemce/příjemci uzavřel/uzavřeli 
smlouvu o poskytnutí účelové podpory řešení projektu. 

Příjemce/příjemci/ další účastník projektu prostřednictvím příjemce nebo příjemce­
koordinátora předloží poskytovateli: 

b) data o všech uplatněných výsledcích řešení projektu odpovídajících platným datům 
Rejstříku informací o výsledcích (RIV), které vytvořil do 31. 12. posledního roku řešení, 
nejpozději do 1. dubna roku 2023. 

Veškeré příjemcem/ dalším účastníkem projektu v průběhu řešení projektu uplatněné 
výsledky, které byly poskytovateli předloženy k zhodnocení, a poskytovatel je schválil, je 
nutné předávat do v IS V a Val - RIV v poskytovatelem stanoveném termínu bez odkladu. 
Příjemce je oprávněn uplatněné výsledky projektu, které získal nebo kterých dosáhl i po 
ukončení řešení (účelové podpory) projektu předložit poskytovateli ke schválení 
a následně je vložit do IS V a Val- RIV. Poskytovatel si vyhrazuje právo na vrácení 
celé poskytnuté dotace za předchozí rok při nesplnění povinnosti předat data do RIV 
ve stanovených termínech. Poskytovatel si vyhrazuje právo na vrácení celé 
poskytnuté dotace za celou dobu řešení při neuplatnění a/nebo neschválení 

31 



poskytovatelem alespoň 85% projektem předpokládaných hlavních, aplikovaných 
·výsledků (včetně specifického výsledku E-uspořádání výstavy společně s vydáním 
kritického katalogu výstavy jako výsledku B). V případech jediného projektem 
předpokládaného hlavního, aplikovaného výsledku (včetně specifického výsledku E-
uspořádání výstavy společně s vydáním kritického katalogu výstavy jako výsledku B) si 
poskytovatel rovněž vyhrazuje právo na vrácení celé poskytnuté dotace za celou 
dobu řešení při neuplatnění a/nebo poskytovatelem neschválení tohoto jediného hlavního 
výsledku projektu podporovaného z programu NAKI II v platné struktuře dat. 

c) Data budou předána ve formátu a předepsané struktuře platné pro příslušný rok, které 
schvaluje Rada pro výzkum, vývoj a inovace. Závazná data spolu s pokyny k vyplnění 
a kontrole se uveřejňují v informacích pro dodavatele dat na internetové adrese 
https://www.rvvi.cz/. 

Článek 16 

Zachování mlčenlivosti 

O. Smluvní strany jsou povinny zachovat mlčenlivost o údajích, podkladech a vnesených 
právech, které jim byly poskytnuty, a byly označeny jako důvěrné. 

1. Závazek mlčenlivosti končí: 

a) pokud se obsah těchto údajů, podkladů a vnesených práv stane veřejně přístupným, a to 
na základě jiných prací prováděných mimo rámec této smlouvy nebo na základě opatření, 
která nesouvisejí s těmito smluvními pracemi, 

b) sdělením těchto údajů, podkladů a vnesených práv bez požadavku mlčenlivosti nebo 
pozdějším odvoláním požadavku mlčenlivosti těmi, kteří požadavek stanovili. 

2. Pokud jsou smluvní strany na základě této smlouvy oprávněny předávat údaje, podklady 
a vnesená práva dalším osobám, jsou povinny zajistit, aby tyto osoby zachovávaly 
mlčenlivost a veškeré údaje používaly jen k účelům, k nimž jim byly předány. 

32 



Část C - Úhrada nákladů 

Článek 17 

Uznané náklady 

1. Uznané náklady jsou způsobilé náklady nebo výdaje ve výzkumu, vývoji a inovacích, které 
poskytovatel schválil a jsou zdůvodněné jako nutné pro řešení projektu, které budou 
vynaloženy během jeho řešení, prokazatelné a přiřazené k souhrnu schválených činností. 

2. Uznané náklady se člení na: 

- poskytovatelem uznané náklady projektu celkem, které jsou rovny nákladům, které uzná 
poskytovatel z uchazečem navrhovaných způsobilých nákladů projektu celkem, 

- poskytovatelem uznané náklady projektu z účelových výdajů MK (z účelové podpory 
programu NAKI II) celkem, které jsou rovny nákladům, které uzná poskytovatel 
z uchazečem požadovaných způsobilých nákladů projektu a které budou hrazeny 
z účelových výdajů MK - programu NAKI II. Všechny finanční prostředky poskytnuté 
poskytovatelem jako podpora na řešení projektu výzkumu a vývoje mají charakter 
účelových finančních prostředků. Tyto finanční prostředky jsou poskytovány právnickým 
osobám - výzkumným organizacím na základě "Smlouvy/Rozhodnutí o poskytnutí účelové 
podpory na řešení programového projektu" v souladu se zákonem č. 130/2002 Sb., zákon o 
podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací. 

3. O uznaných nákladech je příjemce povinen vést oddělenou evidenci podle zákona 
č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve zněni pozdějších předpisů. 

4. Do uznaných nákladů lze zahrnout: 

a) Osobní náklady nebo výdaje (včetně stipendií na výzkum, vývoj a inovace podle 
zákona o vysokých školách). 

(1) Osobní náklady nebo výdaje zahrnují zejména osobní náklady nebo výdaje na 
výzkumné a vývojové zaměstnance, akademické pracovníky, studenty, techniky, 
laboranty a další pomocný personál příjemce/ dalšího účastníka, včetně zaměstnanců 
dělnických profesí podílejících se na řešení projektu. V rámci osobních nákladů lze 
uplatňovat náklady na povinné zákonné odvody placené zaměstnavatelem (povinné 
pojistné na sociální zabezpečení a sociální politiku zaměstnanosti, povinné pojistné 
na veřejné zdravotní pojištění atd.) a příděl do fondu kulturních a sociálních potřeb 
(nebo jiného obdobného fondu) nebo jeho poměrnou část (pokud není takový fond 
tvořen příděly ze zisku), a to ve výši odpovídající příslušným mzdovým 
prostředkům. 

(2) Výše osobních nákladů osob v návrhu projektu uvedených a na řešení projektu se 
podílejících musí odpovídat pracovnímu úvazku na řešeni projektu. Nulová výše 
osobních nákladů se nepřipouští. Současně se nepřipouští nezdůvodněné plošné 
meziroční procentní nárůsty osobních nákladů při nezměněném pracovním úvazku, 
pokud nejsou vyvolány změnou platných právních předpisů. Osobními náklady jsou 
pouze náklady vynakládané na úhradu mezd a platů v rámci pracovněprávnich 
vztahů podle zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku práce, ve znění pozdějších předpisů. 

33 



Jedná se o náklady (pro jednoho pracovníka lze využít jen jednu z uvedených 
možností): 

3. na mzdy a platy, včetně pohyblivých složek, náhrad za dovolenou na zotavenou 

a náhrad za dočasnou pracovní neschopnost zaměstnanců přijatých na základě 
pracovní smlouvy výhradně jen na řešení projektu, přičemž součet všech úvazků 
hrazených z účelových výdajů poskytovatele může u jednoho pracovníka činit 
maximálně 100 % úvazku. 

4. na příslušnou část mezd a platů, včetně pohyblivých složek, náhrad za dovolenou 
na zotavenou a náhrad za dočasnou pracovni neschopnost zaměstnanců, kteří 
nejsou do pracovního poměru přijati na řešení projektu, ale na jeho řešení se 
podílejí, a to ve výši podílu jejich pracovního úvazku na řešení projektu, přičemž 
součet všech úvazků hrazených z účelových výdajů poskytovatele může u jednoho 
pracovníka činit maximálně 1 00 % úvazku; souběh částečného pracovního úvazku 
hrazeného z účelových výdajů projektu a pracovního úvazku zaměstnance vůči 
uchazeči/spoluuchazeči je poskytovatelem akceptován, pokud nejde o práce, které 
jsou stejně druhově vymezeny, 

5. na úhradu dohod o pracovní činnosti nebo dohod o provedení prací konaných 
mimo pracovní poměr, které byly uzavřeny výhradně na řešení projektu.; 

6. na autorské honoráře. Autorské honoráře v položce služby se pro účely tohoto 
programu nepřipouští, a to po celou dobu řešení projektu, proto v případě přijetí 
projektu k podpoře nelze tyto náklady uplatnit v položce služby v rámci změn 
projektů. 

7. na stipendia studentů, doktorandů atp., kteří se na projektu podílejí. 

b) Náklady nebo výdaje na pořízení majetku 

(1) Jako uznané náklady může poskytovatel schválit: 

• náklady na pořízení dlouhodobého hmotného majetku (přístroje, stroje, 
zařízeni, samostatné movité věci, popřípadě soubory movitých věcí se 
samostatným technickoekonomickým určením a další dlouhodobý hmotný 
majetek, který byl nabyt úplatně, přeměnou nebo vytvořen vlastní činností, jeho 

vstupní cena je vyšší než 40 tis. Kč a má provozně technickou funkci delší než 
jeden rok). Bude-li se jednat o příjemce/ dalšího účastnika, který je plátcem DPH, 
jedná se o cenu 40 tis. Kč bez DPH; v případě uchazeče- neplátce DPH se jedná 

o částku 40 tis. Kč včetně DPH); 

• náklady na pořízení dlouhodobého nehmotného majetku (software, databáze 
a další dlouhodobý nehmotný majetek, který byl nabyt úplatně, přeměnou nebo 

vytvořen vlastní činností, jeho vstupní cena je vyšší než 60 tis. Kč a jeho doba 
použitelnosti je delší než jeden rok). Bude-li se jednat o příjemce/ dalšího 
účastníka, který je plátcem DPH, jedná se o cenu 60 tis. Kč bez DPH; v případě 

uchazeče - neplátce DPH se jedná o částku 60 tis. Kč včetně DPH); 

34 



• na pořízení drobného hmotného majetku (přístroje, stroje, zařízení, samostatné 
movité věci, popřípadě soubory movitých věcí se samostatným 

technickoekonomickým určením, které jsou inventarizovány), jenž byl nabyt 

úplatně, přeměnou nebo vytvořen vlastní činností, jehož vstupní cena je nižší nebo 

rovna 40 tis. Kč a má provozně technickou funkci delší než jeden rok. Bude-li se 

jednat o příjemce/ dalšího účastníka, který je plátcem DPH, jedná se o cenu do 

40 tis. Kč bez DPH; v případě uchazeče - neplátce DPH se jedná o částku do 

40 tis. Kč včetně DPH; 

• náklady na pořízení drobného nehmotného majetku (software, databáze a další 
nehmotný majetek, který je inventarizován), jenž byl nabyt úplatně, přeměnou 

nebo vytvořen vlastní činností, jehož vstupní cena je nižší nebo rovna 60 tis. Kč 

a má provozně technickou funkci delší než jeden rok. Bude-li se jednat 

o příjemce/ dalšího účastníka, který je plátcem DPH, jedná se o cenu do 60 tis. Kč 

bez DPH; v případě uchazeče - neplátce DPH se jedná o částku do 60 tis. Kč 

včetně DPH). 

(2) Výše nákladů na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku příjemce/ 

dalšího účastníka ve společném projektu používaného v přímé souvislosti s řešením 

projektu, se stanoví následovně a příslušný výpočet musí být vždy uveden jako 

součást komentáře uplatněné položky těchto nákladů: 

• výše uznaných nákladů na pořízení dlouhodobého hmotného/nehmotného majetku 

s dobou upotřebitelnosti delší, než je doba řešení projektu, nebo na pořízení 

hmotného/nehmotného majetku, jehož pořizovací cena je vyšší než 40 tis. Kč I 60 
tis. Kč (bude-li se jednat o uchazeče, který je plátcem DPH, jedná se o cenu 40 tis. 

Kč I 60 tis. Kč bez DPH; v případě uchazeče - neplátce DPH se jedná o částku 
40 tis. Kč I 60 tis. Kč včetně DPH) a provozně technické funkce delší než 1 rok 
a současně delší, než je doba řešení projektu, se stanoví ve výši, která je rovna 

výši odpisů odpovídající délce období a podílu předpokládaného užití tohoto 

majetku pro řešení projektu. V komentáři bude uvedena celková cena 

pořizovaného majetku, výše odpisů v jednotlivých letech provozně technické 

funkce tohoto majetku dle příslušné odpisové skupiny (dle přílohy č. 1 zákona 

č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění) a zvoleného způsobu 

odpisování příjemcem (§ 26 a násl. zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, 

v platném znění) a výpočet odpovídající době používání majetku a 

předpokládanému využití (procenty) pro řešení projektu. Pro výpočet doby 

odpisování majetku zařazeného do příslušné odpisové skupiny se pro účely 

projektu použije stanovená minimální doba odpisování dle § 30 zákona č. 

586/1992 Sb., 

• výše uznaných nákladů na pořízení dlouhodobého hmotného/nehmotného majetku 

s dobou upotřebitelnosti rovnou nebo kratší, než je doba řešení projektu, nebo na 

pořízení hmotného/nehmotného majetku, jehož pořizovací cena je vyšší než 40 tis. 

Kč I 60 tis. Kč a který má provozně technické funkce delší než 1 rok a současně 

35 



rovné nebo kratší, než je doba řešení projektu, se stanoví jako pořizovací cena 
majetku x míra využití pro řešení projektu vyjádřená v procentech, 

(3) V případě pořízení dlouhodobého majetku, který je jedinečný z hlediska potřeb 
řešení projektu, se jako součást komentáře k rozpočtu projektu vyžaduje přesná 

specifikace tohoto majetku, typové označení, parametry popisující pořizovaný 
dlouhodobý hmotný/nehmotný majetek a způsob, jakým byl vybrán jedinečný 
dodavatel pořizovaného majetku, jaká je tržní cena a příp. kurz platný v době podání 
návrhu projektu s uvedením výpočtu dle zadávací dokumentace. Komentář k této 
položce musí obsahovat věcné zdůvodnění, proč je pořízení tohoto dlouhodobého 
majetku od konkrétního dodavatele pro řešení projektu nezbytné (např. na základě 
parametrů nezbytných pro řešení projektu). V takovém případě je cena pořizovaného 
majetku konečná anení nutné postupovat dle zákona č. 134/2016 Sb., pokud vnitřní 
předpis výzkumné organizace nestanovuje jiný postup (např. centrální nákup). 

(4) V případě pořízení dlouhodobého majetku, který není jedinečný z hlediska potřeb 
řešení projektu, se jako součást komentáře k rozpočtu projektu vyžaduje specifikace 
tohoto majetku, parametry popisující pořizovaný dlouhodobý hmotný/nehmotný 
majetek a jaká je obvyklá cena a příp . kurz platný v době podání návrhu na jeho 
pořízení. V tomto případě se jedná o cenu orientační uvedenou do přihlášky projektu, 

přičemž konkrétní dodavatel musí být yybrán na základě zákona č. 134/2016 Sb. 

(5) U každé uplatněné dlouhodobé majetkové položky musí být jednoznačně uvedeno, 

zda se jedná o pořízení majetku, který je jedinečný nebo pořízení majetku, který není 
jedinečný. 

(6) Výše nákladů na pořízení drobného hmotného a nehmotného majetku příjemce nebo 
dalších účastníků projektu, používaného v přímé souvislosti s řešením projektu, je 
dána celkovou cenou pořizovaného majetku, při jehož pořízení se postupuje dle 
zákona č. 134/2016 Sb., pokud vnitřní předpis výzkumné organizace nestanovuje 
jinak. 

c) Další provozní náklady nebo výdaje 

(1) Z hlediska platného znění zákona č . 130/2002 Sb. jde o tzv. "přímé doplňkové 
náklady nebo výdaje". Z hlediska Programu a zachování stejných podmínek s 
projekty přijatými v první veřejné soutěži řešenými od r. 2016 jsou tyto náklady nebo 
výdaje označeny jako "Další provozní náklady nebo výdaje". 

(2) Další provozní náklady nebo výdaje jsou přímé neinvestiční náklady nebo výdaje 
vzniklé v přímé časové a věcné souvislosti při řešení projektu, jejichž vynaložení je 
nezbytné k realizaci projektu. Patří sem: 

• náklady nebo výdaje na provoz majetku zakoupeného mimo projekt, které 
zahrnují náklady nebo výdaje na údržbu, provoz a odpisy hmotného/nehmotného 
majetku s provozně technickými funkcemi delšími než 1 rok, který nebyl 

zakoupen/pořízen z prostředků na řešený projekt a současně bude pro řešení 
projektu průkazně užíván. Tyto náklady musí být konkrétně specifikovány 

uvedením tohoto majetku, druhu provozního nákladu nebo výdaje a jeho výše 
36 



s tím, že odpisy lze hradit pouze do výše odpovídající délce období a podílu 
předpokládaného užití tohoto majetku pro řešení projektu; 

• náklady na materiál, 

• cestovní náhrady v souladu se zvláštním právním předpisem vzniklé v přímé 
souvislosti s řešením projektu. Cestovné jsou náklady zahrnující veškeré náklady 
na pracovní cesty v souladu s ustanoveními§ 173 až 181 zákona č. 262/2006 Sb., 
zákoník práce, ve znění pozdějších předpisů, a to až do výše tímto zákonem 
stanovené nebo umožněné, a to pro řešitele, ostatní řešitele a další osoby podílející 
se na řešení projektu. Jedná se o náklady vzniklé výhradně v přímé souvislosti 
s řešením projektu včetně pracovních pobytů a cest konaných v souvislosti s 
aktivní účastí na konferencích. Rovněž se jedná o cestovné i náklady na pobyty 
zahraničních pracovníků účastnících se řešení projektu. V případě konání 
pracovních cest do zahraničí se jedná o náklady pouze na dobu pobytu, která 
odpovídá době konání akce, na kterou je pracovník vyslán, 

• náklady nebo výdaje na zveřejňování výsledků projektu, včetně nákladů a výdajů 
na zajištění práv k těmto výsledkům výzkumu a vývoje, pokud je nelze zařadit 
pod jinou rozpočtovou položku (např. služby). Za způsobilé náklady nebo výdaje 
jsou dále považovány patentové a licenční platby za výkon práv z průmyslového 
vlastnictví vztahující se k předmětům průmyslového vlastnictví (např. patentům, 
vynálezům, průmyslovým vzorům, licenčním poplatkům za užití autorského díla) 
užívaným v přímé souvislosti s řešením projektu a nezbytným k jeho řešení, a to 
pouze za dobu, po kterou jsou práva z průmyslového vlastnictví vykonávána pro 
řešení projektu (nejdéle tedy po dobu řešení projektu). 

(3) Výše nákladů v případě: 

• kdy doba vykonávání práv z průmyslového vlastnictví je delší než doba, po kterou 
budou práva využívána pro řešení projektu, se způsobilé náklady stanoví podle 
vzorce: 

u(N) = (AlB) x c x n , 

kde U(N) jsou způsobilé náklady, A je doba, po kterou budou práva využívána pro 
řešení projektu, B je doba provozně technické funkce (v souladu se zákonem 
č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů), C je pořizovací 
cena práv aD je podíl jeho využití pro řešení projektu, 

• kdy doba vykonávání práv z průmyslového vlastnictví je rovna době řešení 
projektu nebo je kratší, se způsobilé náklady stanoví ze vzorce: 

u(N)= c x n, 

kde symboly U(N), C a D mají stejný význam jako v první odrážce tohoto 
odstavce. 

37 



d) Náklady nebo výdaje na služby 

(1) Náklady nebo výdaje na služby, které musí být nakoupeny za tržní ceny, využívané 

v přímé souvislosti s řešením projektu, mohou činit maximálně 40 % celkových 

uznaných nákladů projektu. 

(2) V případě pořízení služby, která je jedinečná z hlediska potřeb řešení projektu, se 

jako součást komentáře k rozpočtu projektu vyžaduje přesná specifikace předmětu 

této služby a způsob, jakým byl vybrán jedinečný dodavatel pořizované služby, jaká 

je tržní cena a příp. kurz platný v době podání návrhu projektu. Komentář k této 

položce musí obsahovat věcné zdůvodnění, proč je pořízení této služby od 

konkrétního dodavatele pro řešení projektu nezbytné (např. jedná se o jediného 

dodavatele služby na trhu). V takovém případě je cena pořizované služby konečná a 

není nutné postupovat dle zákona č. 134/2016 Sb., pokud vnitřní předpis výzkumné 

organizace nestanovuje jiný postup (např. centrální nákup). 

(3) V případě pořízení standardní služby, která není jedinečná z hlediska potřeb řešení 

projektu, se jako součást komentáře k rozpočtu projektu vyžaduje specifikace této 

služby a jaká je obvyklá cena služby a příp. kurz platný v době pořízení služby. 

V tomto případě se jedná o cenu orientační uvedenou do přihlášky projektu, přičemž 

konkrétní dodavatel musí být vybrán na základě zákona č. 134/2016 Sb. 

(4) U každé jednotlivé uplatněné položky služeb musí být jednoznačně uvedeno, zda se 

jedná o pořízení služby, která je jedinečná, nebo o pořízení standardní služby, která 

není jedinečná. Neuvedení bude důvodem pro vyřazení návrhu projektu z veřejné 

soutěže. 

(5)Za uznané náklady jsou považovány náklady na pojištění exponátů pro zveřejnění 

výsledků druhu E - uspořádání výstavy v případě, že stát na pojištění neposkytuje 

státní záruku s tím, že výběr dodavatele pojištění se řídí zákonem č. 134/2016 Sb. 

e) Doplňkové (režijní) náklady nebo výdaje 

(1) Z hlediska platného znění zákona č. 130/2002 Sb. jde o tzv. "nepřímé doplňkové 

náklady nebo výdaje na režie". Z hlediska Programu a zachování stejných podmínek 

s projekty přijatými v první veřejné soutěži řešenými od r. 2016 jsou tyto náklady 

nebo výdaje označeny jako "Doplňkové (režijní) náklady nebo výdaje". 

(2) Doplňkové (režijní) náklady nebo výdaje jsou podílem na společných provozních 

nákladech organizace (režii) jako nákladech, které nelze přímo přiřadit ke 

konkrétnímu projektu (tzv. nepřímé náklady). 

(3) Musejí vzniknout v přímé časové a věcné souvislosti s řešením projektu, např. 

náklady na proporčně rozpočítávané síťové služby jako jsou energie, média, 

telekomunikační a datové služby, poštovné atd. Nesmí zahrnovat osobní náklady 

osob podílejících se na řešení projektu včetně dalších pracovníků nebo další přímé 

náklady a výdaje, které lze v projektu specifikovat nebo náklady nebo výdaje na 

odpisy dlouhodobého hmotného/nehmotného majetku (v rámci podpory z programu 

NAKI II nelze obecně vytvářet zdroje na obnovu materiálně technického vybavení 

majetku příjemce/ dalšího účastníka, vyjma položky, která je uplatnitelná v další 

38 

r ' 

' . 



provozní nákladech nebo výdajích podle písm. c) odst. (2) první odrážky (provoz a 

odpisy hmotného/nehmotného majetku s provozně technickými funkcemi delšími 

než 1 rok, který nebyl zakoupen/pořízen z prostředků na řešený projekt a současně 
bude pro řešení projektu průkazně užíván). 

( 4) Tyto náklady mohou činit maximálně 8 % celkových uznaných nákladů projektu. 

Nad tuto hranici nelze poskytnout účelovou podporu. 

(5) Doplňkové (režijní) náklady nebo výdaje plánované v návrhu projektu nelze 

překročit ani žádat o jejich navýšení v průběhu řešení projektu. Nejsou-li tyto 

náklady požadovány v návrhu projektu, nelze je zahrnout mezi uznané náklady. 

5. Do uznaných nákladů projektu (bez ohledu na zdroj financování) nelze zahrnout 
zejména zisk, daň z přidané hodnoty (platí u příjemce/ dalšího účastníka, kteří jsou plátci této 
daně a kteří uplatňují její odpočet nebo odpočet její poměrné části), náklady na meziroční 
inflační nárůst, náklady na marketing, propagaci výsledků (inzerce, reklama apod.), prodej 
a distribuci výrobků, úroky z dluhů, náklady na finanční pronájem a pronájem s následnou 
koupí, manka a škody, náklady na pohoštění, dary a reprezentaci, náklady na běžné vybavení 
pracoviště (výjimku tvoří přístroje a zařízení nutné pro řešení projektu, jejichž nezbytnost 
byla v návrhu projektu odůvodněná), náklady na vydání periodických publikací, učebnic a 
skript a náklady na vydání knih v případě, když nejsou výlučně dedikovány projektu NAKI 
II, opravy nebo údržbu místností, stavby včetně pořízení budov a pozemků, rekonstrukce 
budov nebo místností, nábytek či zařízení, a další náklady, které bezprostředně nesouvisejí 
s předmětem řešení projektu. Tyto náklady jsou vyloučeny ze způsobilých, tedy i 
uznatelných nákladů po celou dobu řešení projektu, nelze o tyto náklady žádat v rámci 
změn projektů. 

6. O zdůvodněnou změnu mezi jednotlivými položkami uznaných nákladů, může příjemce/ 
příjemce-koordinátor požádat poskytovatele písemně nejpozději 60 kalendářních dnů před 
koncem kalendářního roku. Na pozdější žádosti nebude brát poskytovatel zřetel. 
Poskytovatel upozorňuje, že v případě druhé a další změny rozpočtu projektu v daném roce 
se bude tento návrh změny rozpočtu posuzovat společně s již provedenými změnami a v 
případě jejich ekonomického nesouladu nelze druhý a další návrh změny rozpočtu projektu 
přijmout. 

7. Převody finančních prostředků mezi jednotlivými položkami schválených uznaných nákladů 
musí být uvedeny ve vyúčtování a řádně zdůvodněny v průběžné zprávě projektu za 
příslušný rok nebo v závěrečné zprávě za poslední rok řešení. 

8. Příjemce/ další účastník je povinen dodržet stanovenou a poskytovatelem schválenou výši a 
strukturu uznaných nákladů za jednotlivé roky řešení a uznané náklady na projekt celkem. 

9. Veřejné vysoké školy a veřejné výzkumné instituce mohou převést z účelově určených 
veřejných prostředků poskytnutých v daném kalendářním roce na projekt max. 5% 
poskytnutých prostředků do fondu účelově určených prostředků. Převod účelově určených 
prostředků veřejná vysoká škola a veřejná výzkumná instituce písemně oznámí poskytovateli 
spolu se zdůvodněním do 7 kalendářních dnů ode dne zjištění této skutečnosti. Takto 
převedené účelové finanční prostředky musí být vyčerpány nejpozději do data schváleného 
ukončení projektu a použity výhradně na daný projekt. V posledním roce řešení projektu 
nelze nedočerpané prostředky účelové podpory programu NAKI II převádět do fondu 

39 



účelově určených prostředků. Nedočerpané prostředky fondu účelově určených prostředků 
k 31. 12. posledního roku řešení projektu a nedočerpané prostředky z účelové podpory 
programu NAKI II za poslední rok řešení projektu budou odvedeny do státního rozpočtu 
nejpozději při vypořádání se státním rozpočtem v roce následujícím po posledním roce řešení 
a podpory projektu, a to v termínech stanovených pro toto vypořádání poskytovatelem. 

Článek 18 

Evidence nákladů 

1. Každý příjemce/ další účastník projektu je povinen vést v účetnictví oddělenou analytickou 
evidenci nákladů a výdajů financovaných z prostředků určených k řešení projektu pro každý 
jednotlivý projekt a oznámit poskytovateli při zahájení prací kód, pod kterým je veden 
v oddělené analytické evidenci nákladů a tento uvádět na dokladech pro zúčtování podpory 
za příslušný rok. 

2. Každý příjemce/ další účastník projektu je povinen poskytnout na vyžádání poskytovatele 
údaje pro potřeby finanční kontroly projektu. 

3. Každý příjemce/příjemce-koordinátor je povinen přímo a neprodleně písemně informovat 
poskytovatele o zjištěné skutečnosti, že objem skutečně vynaložených nákladů je nižší nebo 
vyšší než poskytovatelem uznané náklady projektu. 

4. Uznané náklady projektu celkem a uznané náklady projektu z účelových výdajů MK 
(z účelové podpory programu NAKI II) poskytovatel schválil jako náklady nutné k realizaci 
projektu, které budou vynaloženy během jeho řešení, budou zdůvodněné, prokazatelné 
a přiřazené ke schváleným činnostem. Výše uznaných nákladů celkem a uznaných nákladů 
projektu z účelových výdajů MK (z účelové podpory programu NAKI II) nesmí být 
v průběhu řešení projektu změněna o více než 50 % oproti celkovým uznaným nákladům 
a/nebo podpoře z účelových výdajů MK- programu NAKI II, jak o nich poskytovatel rozhodl 
při vyhlášení výsledků veřejné soutěže ve výzkumu, experimentálním vývoji a inovacích. 

Článek 19 

Výkazy nákladů 

1. Výkazy nákladů jsou předkládány v termínu a formě stanovené v článku 4 smlouvy. Tyto 
výkazy budou pokrývat období za každý kalendářní rok po celou dobu řešení projektu. 

2. Příjemce/další účastník poskytne údaje požadované poskytovatelem pro fmanční kontrolu 
projektu. 

3. Příjemce/další účastník je povinen vést o poskytnuté podpoře účetnictví v souladu s platnými 
právními předpisy. Účetní evidenci je příjemce/další účastník povinen uchovávat po dobu 
pěti let od poskytnutí poslední účelové podpory. Kopie veškerých účetních dokladů 
souvisejících s realizací projektu musí být uloženy u osoby odpovědné za realizaci projektu 
určené příjemcem v projektu. 

40 



Část D - Kontroly 

Článek20 

Kontroly 

1. Každý příjemce je povinen uchovávat a na požádání zpřístupnit poskytovateli informace 
a dokumenty, které potvrdí dodržení plánu na uplatnění výsledků a závazků při využití 
a zpřístupnění výsledků z řešení projektu. 

2. Poskytovatel je oprávněn provádět kontrolu plnění cílů projektu, postupu prací na řešení 
projektu včetně kontroly účelnosti a využití účelové podpory z programu NAKI II a 
uznaných nákladů, uplatněných výsledků projektu a finanční kontrolu. 

3. Kontrolu je poskytovatel oprávněn provést kdykoliv v době řešení projektu a následně do 
pěti let po ukončení řešení projektu nebo předčasného zastavení projektu. 

4. Finanční kontrola bude prováděna v souladu se zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole 
ve veřejné správě a o zrněně některých zákonů (zákon o fmanční kontrole) a vyhláškou 
č. 416/2004 Sb., kterou se provádí zákon o finanční kontrole, ve znění pozdějších předpisů. 

5. Osobám provádějícím kontrolu je příjemce povinen poskytnout na pracovištích příjemce 
volný přístup k osobám podílejícím se na řešení projektu, ke všem dokumentům, 
počítačovým záznamům a zařízením, která souvisí s řešením projektu. 

6. Povinnosti příjemce při provádění kontroly poskytovatelem vymezují právní normy uvedené 
v odst. 4 tohoto článku a zákon č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), v platném znění. 

41 



Část E - Realizace výsledků 

Článek 21 

Plán na uplatnění výsledků 

1. Plán na uplatnění výsledků (PUV) předkládá příjemce/příjemce-koordinátor nejpozději se 
závěrečnou zprávou projektu. 

2. Obsah plánu na uplatnění výsledků je vymezen platným formulářem, který je zveřejněn na 
webové stránce poskytovatele www.mkcr.cz v sekci Struktura, část Výzkum a vývoj. 

3. Příjemce/příjemce-koordinátor je povinen písemně informovat poskytovatele o tom, zda a jak 
jsou plněny jednotlivé etapy PUV dle časového harmonogramu, vždy nejméně jedenkrát 
ročně k 31. 12. příslušného kalendářního roku, a to po dobu 5 let po ukončení řešení a 
podpory projektu. 

-

V Praze dne 22. ledna 2018 V Praze dne ~J. : .. ledna 2018 

poskytovatel ~ vrj~ce-koordimt'tor 
(jméno a podpis zastupující osoby č osoby PiJdl{zastup 'ící osoby či osoby zmocněné) 

otisk razítka * tisk razítka 

V Praze dne 2f. ledna 2018

V Praze dne 22. ledna 2018 

příjemce 

a podpis zastupující osoby či osoby zmocněné) 

42 

I -
I 
I 



bolfovas
Text napsaný psacím strojem
Příloha Smlouvy č. 1 a 2 - jsou považovány za projektovou dokumentaci a na základě výjimky (dle §3 odst. 2 písm. b) zákona č. 340/2015 Sb., o registru smluv) z uveřejnění není zveřejněna. Z přílohy č. 2 je uveřejněn pouze celkový rozpočet za všechny smluvní strany.



Řádek 

DG18P020W030-rozpocet-Smlouva.xlsx- Celkem- Příloha č. 2 

DG18P020W030 I K3 

Název projektu Řeč materiálu - tradiční řemeslné technologie pro záchranu kulturního dědictví a současný životní styl 

Druh nákladu nebo výdaje 

1/230 

Změna 

výdajů MK 



Řádek 

DG18P020W030-rozpocet-Smlouva.xlsx- Celkem - Příloha č. 2 

Název projektu 

Druh nákladu nebo výdaje 

Celkový rozpočet projektu ver. K3 - rok 2018 

Řeč materiálu - tradiční řemeslné technologie pro záchranu kulturního dědictví a současný životní styl 

2/230 

Změna 

výdajů MK 



Řádek 

DG18P020W030-rozpocet-Smlouva.xlsx- Celkem- Příloha č. 2 

Název projektu 

Druh nákladu nebo výdaje 

Celkový rozpočet projektu ver. K3- rok 2019 

Řeč materiálu - tradiční řemeslné technologie pro záchranu kulturního dědictví a současný životní styl 

3/230 

Změna 
výdajů MK 



Řádek 

DG18P020VV030-rozpocet-Smlouva.xlsx - Celkem- Příloha č . 2 

Celkový rozpočet projektu ver. Kl - rok 2020 

Název projektu Řeč materiálu - tradiční řemeslné technologie pro záchranu kulturního dědictv í a současný životní styl 

Druh nákladu nebo výdaje 

4/230 

Změna 
výdajů MK 

- - . 



Řádek 

DG18P020VV030-rozpocet-Smlouva.xlsx- Ce lkem- Příloha č. 2 

Název projektu 

Druh nákladu nebo výdaje 

Celkový rozpočet projektu ver. K3 - rok 2021 

Řeč materiálu- tradiční řemeslné technologie pro záchranu kulturního dědictví a současný životní styl 

5/230 

Změna 

výdajů MK 



Řádek 

DG18P020VV030-rozpocet-Smlouva.xlsx- Celkem- Příloha č. 2 

Název projektu 

Druh nákladu nebo výdaje 

Celkový rozpočet projektu ver. K3 - rok 2022 

Řeč materiálu - tradiční řemeslné technologie pro záchranu kulturního dědictví a současný životní styl 

6/230 

Změna 

výdajů MK