Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud
Rámcová smlouva o financování projektu název: GSM-R Ústí nad Labem - Chomutov evidenční číslo: 500 372 0030 v rámci Operačního programu Doprava, z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury Článek 1 Smluvní strany Státní fond dopravní infrastruktury se sídlem Sokolovská 278, 190 00 Praha 9 IČO: 70856508 zastoupený ředitelem Ing. Zbyňkem Hořelicou (dále jen „poskytovatel“) a Správa železniční dopravní cesty, státní organizace se sídlem: Dlážděná 1003/7, 110 00 Praha 1 – Nové Město, IČO: 70994234 zapsána v obchodním rejstříku vedeném u Městského soudu v Praze, oddíl A, vložka 48384 zastoupena na základě pověření č. 2116 ze dne 23. 9. 2016 náměstkem generálního ředitele Ing. Mojmírem Nejezchlebem (dále jen „příjemce“) uzavřely níže uvedeného dne, měsíce a roku v souladu s § 3 odst. 2 zákona č. 104/2000 Sb., o Státním fondu dopravní infrastruktury, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 104/2000 Sb.“) a podle ustanovení § 1746 odstavce 2) zákona č. 89/2012 Sb., občanského zákoníku, ve znění pozdějších předpisů, a na základě Dohody o delegování některých pravomocí a činností Řídícího orgánu Operačního programu Doprava na Zprostředkující subjekt Operačního programu Doprava, uzavřené 19. května 2015 mezi Ministerstvem 1 dopravy jako Řídícím orgánem OPD (dále jen „Řídící orgán“) a poskytovatelem jako Zprostředkujícím subjektem OPD, ve znění Dodatku č.1 ze dne 10. května 2017 a Dodatku č.2 ze dne 27. června 2017 (dále jen „Dohoda o delegování“) a na základě Schvalovacího protokolu ze dne 19. listopadu 2019 vydaného Řídícím orgánem tuto Rámcovou smlouvu o financování projektu v rámci Operačního programu Doprava z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (dále jen „Smlouva“): Článek 2 Účel Smlouvy Účelem této Smlouvy je: - vytvořit podmínky k zajištění včasných a plynulých plateb administrovaných prostřednictvím poskytovatele pro projekt v sektoru dopravy schválený Řídícím orgánem ke spolufinancování z Operačního programu Doprava (dále jen „OPD“) v rozsahu výdajů, které mají být kryty prostředky z fondů Evropské unie i v rozsahu národního financování a zajistit plnění podmínek, za kterých jsou příspěvky z OPD pro spolufinancovaný projekt poskytnuty; - zajistit provedení ust. § 2 a § 3 zákona č. 104/2000 Sb.; - právně a věcně vymezit mezi smluvními stranami podmínky pro výkon kontroly poskytovatele vůči příjemci při realizaci financování dle této Smlouvy; - realizovat schválený rozpočet poskytovatele ve vztahu k projektu v sektoru dopravy schválenému Řídícím orgánem ke spolufinancování v rámci OPD. Článek 3 Předmět Smlouvy Smlouva v souladu se zákonem č. 104/2000 Sb. a Dohodou o delegování upravuje práva a povinnosti mezi poskytovatelem finančních prostředků a jejich příjemcem: - při poskytování finančních prostředků k účelu vymezenému touto Smlouvou v návaznosti na Schvalovací protokol vydaný Řídícím orgánem dne 19. listopadu 2019, č.j 96/2019-430-PPR/3, který tvoří Přílohu č. 1 této Smlouvy a je její nedílnou součástí (dále jen „Schvalovací protokol“); - při čerpání finančních prostředků; - při kontrolní činnosti poskytovatele vůči příjemci při nakládání s poskytnutými finančními prostředky. Smlouva dále upravuje práva a povinnosti příjemce ve vztahu k Řídícímu orgánu a případně i k dalším subjektům v souvislosti se správou a řízením prostředků OPD a prostředků poskytovatele určených k financování národního podílů projektu schváleného ke spolufinancování v rámci OPD, které příjemce obdrží na základě této Smlouvy. 2 Článek 4 Účel a výše poskytnutí finančních prostředků A. Specifikace účelu: A.1. Poskytovatel poskytuje na základě této Smlouvy finanční prostředky výlučně na financování dále uvedeného projektu: název projektu: GSM-R Ústí nad Labem - Chomutov evidenční číslo projektu v MS2014+: CZ.04.1.41/0.0/0.0/15_001/0000448 prioritní osa: 1 specifický cíl: 1.1, který byl schválen k financování v rámci OPD v souladu s žádostí o podporu z fondů Evropské unie v rámci OPD (dále jen „žádost o podporu“) a s případnými doplňujícími podmínkami uvedenými ve Schvalovacím protokolu a v jeho příloze (dále jen „Projekt“). A.2. Finanční prostředky jsou poskytovány příjemci na Projekt na základě této Smlouvy v návaznosti na Schvalovací protokol, v souladu s rozpočtem poskytovatele schváleným vždy pro příslušný rok realizace Projektu. B. Specifikace výše poskytovaných prostředků: B.1. Poskytovatel poskytne na základě této Smlouvy příjemci k financování Projektu specifikovaného v odst. A.1. po celou dobu jeho realizace (tj. od data zahájení realizace Projektu uvedeného ve Schvalovacím protokolu do ukončení financování Projektu) ze svého rozpočtu finanční prostředky v rozsahu potřebném pro financování Projektu maximálně do výše: 631 980 406 Kč (slovy: šestsettřicetjednamilionůdevětsetosmdesáttisícčtyřistašestkorunčeských) v členění uvedeném v odst. B.2. B.2. Financování Projektu bude poskytovatelem realizováno v členění: a) finanční prostředky poskytované z rozpočtu poskytovatele na předfinancování výdajů Projektu, které mají být kryty schváleným příspěvkem z fondů Evropské unie: - podíl na financování (míra podpory) 85,00 % ve vztahu k celkovým způsobilým výdajům Projektu; - celkem výše finančních prostředků poskytovaných pro výdaje Projektu, které mají být kryty příspěvkem z fondů Evropské unie, činí maximálně 442 670 179,10 Kč (slovy: čtyřistačtyřicetdvamilionůšestsetsedmdesáttisícjednostosedmdesátdevětkorun- českýchdesethaléřů); b) finanční prostředky poskytované z rozpočtu poskytovatele k národnímu financování Projektu: 3 - podíl na financování1 15,00 % ve vztahu k celkovým způsobilým výdajům Projektu; - celkem výše finančních prostředků poskytovaných na financování národního podílu u Projektu z rozpočtu poskytovatele činí minimálně2 , Kč (slovy: sedmdesátosmmilionůjednostoosmnácttisícdvěstěšedesátšestkorunčeských- devadesáthaléřů); c) finanční prostředky poskytované poskytovatelem k úhradě nezpůsobilých výdajů Projektu: - v předpokládané celkové výši 111 191 960 Kč (slovy: jednostojedenáctmilionů- jednostodevadesátjednatisícdevětsetšedesátkorunčeských). B.3. Pro účely financování Projektu dle této Smlouvy se výdaje Projektu člení na: - způsobilé výdaje, tj. výdaje přímo a výhradně spojené s realizací Projektu, které jsou vynaložené na stanovený účel a v rámci období stanoveného Schvalovacím protokolem, jsou v souladu s právními předpisy České republiky a s příslušnými předpisy Evropské unie, příslušným metodickým pokynem Národního koordinačního orgánu (Metodický pokyn pro způsobilost výdajů a jejich vykazování v programovém období 2014–2020) a dalšími pravidly stanovenými v metodických pokynech Řídícího orgánu, zejména s platnými Pravidly pro žadatele a příjemce zveřejňovanými na www.opd.cz (dále jen „Pravidla pro žadatele a příjemce“) a specifikovanými ve Výzvě k předkládání žádostí o podporu a v souvisejících dokumentech (dále jen „Výzva“); - nezpůsobilé výdaje, tj. výdaje Projektu, které nemohou být spolufinancovány z příspěvku z Evropských fondů ve specifikaci uvedené v Pravidlech pro žadatele a příjemce, ve Výzvě a ve finančním rozpočtu Projektu, který tvoří přílohu žádosti o podporu. B.4. Poskytování finančních prostředků z rozpočtu poskytovatele pro financování Projektu upravené touto Smlouvou je v jednotlivých letech jeho realizace prováděno na základě Smlouvy o poskytnutí finančních prostředků z rozpočtu poskytovatele uzavřené mezi poskytovatelem a příjemcem v souladu s rozpočtem poskytovatele schváleným pro příslušný rok realizace Projektu (dále jen „Základní smlouva“). V Základní smlouvě je obsažena specifikace výše finančních prostředků poskytovaných v daném roce pro financování Projektu v návaznosti na schválený rozpočet poskytovatele pro daný rozpočtový rok nebo v návaznosti na interní rozpočtové opatření (změnové řízení) poskytovatele provedené s ohledem na případné změny v Projektu nebo s ohledem na aktuální finanční potřeby Projektu ve vazbě na vlastní provádění Projektu ve vztahu k uzavřeným smlouvám se zhotoviteli Projektu. V Základní smlouvě budou upraveny i případné další podmínky financování Projektu, jejichž úprava bude aktuální a nezbytná pro financování Projektu. 1 Pokud výdaje Projektu, které mají být kryty schváleným příspěvkem z fondů Evropské unie, nebudou proplaceny z prostředků Evropské unie v plné výši, bude Projekt dofinancován v potřebném rozsahu z národních zdrojů. 2 V případě snížení celkových způsobilých výdajů Projektu bude výše finančních prostředků na financování národního podílu upravena v návaznosti na výši procentuálního podílu národního financování na snížených způsobilých výdajích Projektu. 4 Článek 5 Harmonogram realizace Projektu Financování Projektu dle této Smlouvy bude zajišťováno po celou dobu realizace Projektu, přičemž se dobou realizace Projektu rozumí doba od data zahájení Projektu do konečného data způsobilosti výdajů realizovaného Projektu, stanoveného v souladu s úpravou uvedenou v Pravidlech pro žadatele a příjemce a ve Výzvě. Tato data jsou stanovena ve Schvalovacím protokolu. Realizace Projektu bude probíhat na základě harmonogramu uvedeného v příloze Schvalovacího protokolu. Data v harmonogramu odpovídají údajům ze schválené žádosti o podporu. Data harmonogramu mohou být aktualizována bez vydání změnové specifikace pouze v MS2014+ na základě žádosti o změnu předloženou příjemcem Řídícímu orgánu prostřednictvím IS KP14+. Článek 6 Prohlášení příjemce Příjemce prohlašuje, že si zřídil a má u České národní banky (ČNB) otevřen: účet č. xxxxxxxx/xxxx vedený v Kč pro finanční prostředky určené k financování způsobilých výdajů Projektu a že veškeré způsobilé výdaje související s realizací Projektu financované z finančních prostředků poskytnutých podle této Smlouvy bude výlučně hradit prostřednictvím tohoto účtu3, pokud v Základní smlouvě nebude dohodnuto jinak. Článek 7 Uvolňování finančních prostředků 1. Finanční prostředky určené na financování Projektu v souladu s touto Smlouvou převádí poskytovatel ze svého účtu výhradně na účet příjemce specifikovaný v článku 6 této Smlouvy na základě žádosti o platbu předloženou příjemcem v souladu s platným Metodickým pokynem finančních toků programů spolufinancovaných z Evropských strukturálních fondů, Fondu soudržnosti a Evropského námořního a rybářského fondu na programové období 2014–2020 (dále jen „MPFT“) a v souladu s platnými Pravidly pro žadatele a příjemce a Pravidly pro financování z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury zveřejněnými na www.sfdi.cz. Žádost o platbu musí být opatřena elektronickým podpisem osoby oprávněné za příjemce ve věci žádosti o platbu jednat. Společně s každou žádostí o platbu (s výjimkou pouze zálohových ex-ante žádostí o platbu) předkládá příjemce průběžnou zprávu o realizaci Projektu prostřednictvím IS KP2014+, jejíž schválení Řídícím orgánem je podmínkou pro provedení platby. Poslední žádost o platbu společně se Závěrečnou zprávou o realizaci za celé období realizace Projektu je příjemce povinen předložit poskytovateli prostřednictvím IS KP2014+ nejpozději 3 kalendářních dnů před konečným datem způsobilosti výdajů, pokud v případě potřeby nebude s příjemcem dohodnuto jinak. 2. Poskytovatel vždy provede kontrolu věcné a finanční správnosti žádosti o platbu a kontrolu oprávněnosti fakturace. Veškeré faktury a účetní doklady, na základě kterých se platba bude realizovat, musí být dodavatelem označeny názvem Projektu 3 Pro vyloučení pochybností se uvádí, že výdaje související s realizací Projektu, které příjemce vydal před uzavřením této Smlouvy, a které budou příjemcem zpětně vyúčtovány v rámci ex-ante žádostí o platbu, nemusely být uhrazeny z účtu uvedeného v tomto článku Smlouvy. 5 a jeho číslem uvedeným v MS2014+. V odůvodněných případech je příjemci umožněno, aby doklady označil názvem a číslem Projektu sám před jejich uplatněním v žádosti o platbu. Celková doba administrace žádosti o platbu od data jejího obdržení poskytovatelem do data jejího schválení nepřekročí 40 pracovních dnů. V případě zjištění, že žádost o platbu má vady nebo je neúplná, poskytovatel ji prostřednictvím IS KP 2014+ vrátí příjemci a příjemce jí po opravě předloží poskytovateli znovu. Po odstranění nedostatků a předložení opravené žádostí o platbu poskytovateli prostřednictvím IS KP2014+ běží lhůta pro administraci žádosti o platbu od data předložení opravené žádosti o platbu od začátku s tím, že celková doba schvalování žádosti o platbu nesmí přesáhnout 90 dnů od data jejího předložení poskytovateli. Na základě provedených kontrol případně po provedení úprav dle čl. 10 této Smlouvy v návaznosti na kontrolní zjištění, schválí poskytovatel žádost o platbu a v návaznosti na to uvolní finanční prostředky na účet příjemce uvedený v článku 6. Uvolnění finančních prostředků na účet příjemce při dodržení výše uvedeného postupu bude uskutečněno nejpozději do 10 pracovních dnů od data schválení žádosti o platbu. 3. Poskytovatel uvolňuje finanční prostředky formou zúčtovatelných záloh, které lze použít pouze k úhradě výdajů Projektu v rozsahu, jak jsou uvedeny v článku 4 části B) této Smlouvy a v souladu s finančním plánem Projektu. Celkový objem záloh vyplacený příjemci v daném okamžiku nesmí překročit objem finančních prostředků dosud vyúčtovaných příjemcem a schválených poskytovatelem o více než 50% způsobilých výdajů Projektu4. Úprava týkající se výše poskytovaných záloh a jejich zúčtování budou v jednotlivých letech financování realizace Projektu specifikovány v Základní smlouvě. 4. Poskytovatel si vyhrazuje právo v mimořádných případech platby požadované příjemcem pozastavit nebo upravit jejich výši. O pozastavení plateb nebo úpravě jejich výše a důvodech jejich pozastavení nebo úpravy jejich výše poskytovatel písemně informuje příjemce a Řídící orgán, který v případě potřeby rozhodne o délce pozastavení plateb a/nebo jejich obnovení či úpravě jejich výše. Článek 8 Podmínky čerpání finančních prostředků A) Práva a povinnosti příjemce: A.1. Příjemce se zavazuje nakládat s poskytnutými finančními prostředky s péčí řádného hospodáře, tj. zejména efektivně a hospodárně v souladu s účelem, ke kterému byly poskytnuty. A.2. Příjemce je povinen provádět úhradu veškerých způsobilých výdajů Projektu financovaného podle této Smlouvy prostřednictvím účtu uvedeného v článku 6 této Smlouvy5. Zálohově poskytované finanční prostředky nemůže příjemce v rámci svého hospodaření použít k jiným účelům, než ke kterým jsou určeny, a příjemce je povinen provést taková opatření, aby tyto finanční prostředky nemohly být dotčeny výkonem práv třetích osob. 4 V praxi lze např. poskytnout první zálohu ve výši 50% způsobilých výdajů Projektu a další zálohy poté maximálně do výše vyúčtovaných prostředků. Pokud není první záloha poskytnuta do výše 50% způsobilých výdajů Projektu, je možné zbývající část doplatit v rámci samostatné zálohové platby nebo navýšením některé z dalších záloh nad rámec částky schváleného vyúčtování. 5 Pro vyloučení pochybností se uvádí, že výdaje související s realizací Projektu, které příjemce vydal před uzavřením této Smlouvy a které budou příjemcem zpětně vyúčtovány v rámci ex-ante žádostí o platbu, nemusely být uhrazeny z účtu uvedeného v tomto článku Smlouvy. 6 A.3. Příjemce se zavazuje čerpat z účtu uvedeného v článku 6 této Smlouvy z převedených finančních prostředků poskytnutých podle této Smlouvy pouze takovou výši finančních prostředků, která souhlasí s výší vyfakturovaných nezbytně nutných nákladů, které byly účelně vynaložené při realizaci Projektu. A.4. Příjemce nesmí hradit z poskytnutých finančních prostředků poplatky za vedení bankovního účtu a poplatky za provedené bankovní služby. Příjemce tímto souhlasí, aby ČNB poskytovala průběžně poskytovateli informace o stavu finančních toků a o zůstatku na účtu uvedeném v článku 6 této Smlouvy. Příjemce je povinen peněžité plnění úrok nahrazující, pokud je dle zákonné úpravy poskytováno, připsané na účtu uvedeném v článku 6 z finančních prostředků poskytnutých podle této Smlouvy převést na účet poskytovatele č. xxxxxxxx/xxxx v souvislosti s ročním zúčtováním. A.5. Příjemce je povinen vést o čerpání a užití finančních prostředků poskytnutých dle této Smlouvy průkaznou samostatnou analytickou účetní evidenci podle kap. 3.5. MPFT s vazbou k financovanému Projektu tak, aby bylo zřejmé čerpání a užití finančních prostředků v souladu s touto Smlouvou a s účelem, ke kterému jsou poskytovány a aby bylo možné vykázat zaúčtování účetních případů souvisejících s financováním Projektu ve vztahu ke všem zdrojům podílejících se na financování Projektu. Příjemce musí být schopen průkazně dokladovat dle relevantních nařízení Evropské unie při následných kontrolách a auditech všechny účetní operace související s financováním Projektu z prostředků fondů Evropské unie a zajistit jednoznačné přiřazení všech účetních položek k Projektu. Při vedení účetní evidence je příjemce povinen postupovat v souladu s platnými předpisy České republiky zejména podle zákona č. 563/1991 Sb., o účetnictví, ve znění pozdějších předpisů. A.6. Příjemce je povinen uchovávat účetní evidenci k Projektu vedenou dle odst. A.5. a veškeré podklady, které souvisí s výdaji a audity Projektu, jako i další dokumentaci související s realizací Projektu po dobu minimálně tří let od 1. ledna roku následujícího po roce, kdy došlo k uzavření OPD 2014–2020, tj. min do 31. 12. 2028, pokud v předpisech České republiky není stanovena pro konkrétní dokumenty lhůta pro archivaci delší. Výslovně se sjednává, že příjemce je povinen uchovávat veškeré originální dokumenty související s realizací zadávacích řízení na veřejné zakázky k realizaci Projektu nejméně 10 let od finančního ukončení Projektu za předpokladu, že lhůta archivace stanovena podle předchozí věty není lhůtou delší. V souladu s Pravidly pro žadatele a příjemce bude Řídící orgán informovat příjemce po dokončení Projektu o datu, kdy začíná běžet lhůta pro archivaci dokumentů. A.7. Příjemce je povinen zajistit realizaci Projektu tak, aby byly naplněny ukazatele a indikátory Projektu, k jejichž splnění se příjemce zavázal jejich uvedením a vyčíslením v žádosti o podporu (zejm. indikátory výstupu). A.8. Příjemce je povinen při zadávání veřejných zakázek na realizaci Projektu, u nichž je finanční plnění zcela nebo zčásti hrazeno z finančních prostředků poskytovaných dle této Smlouvy, postupovat podle platné právní úpravy pro zadávání veřejných zakázek. Při zadávání těchto veřejných zakázek je příjemce povinen dodržovat předpisy upravující regulérnost veřejné podpory, ochranu životního prostředí, rovnost žen a mužů apod. Při zadávání veřejných zakázek na realizaci Projektu je příjemce dále povinen vždy zajistit transparentnost, přiměřenost, nediskriminaci a rovné zacházení. Při zadávání veřejných zakázek nespadajících pod působnost zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZVZ“), u zakázek se zahájením zadávacího řízení do 30. září 2016, nebo nespadajících pod působnost zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen 7 „ZZVZ“), u zakázek se zahájením zadávacího řízení po 1. říjnu 2016, je povinen se při zadávání zakázek řídit Pravidly pro žadatele a příjemce, vč. Metodického pokynu pro oblast zadávání zakázek pro programové období 2014–2020, vydaného Ministerstvem pro místní rozvoj (dále jen „MP“). A.9. Příjemce se zavazuje, že se v souvislosti s financováním realizace Projektu podrobí kontrolám ze strany Evropského účetního dvora, Evropské komise, Nejvyššího kontrolního úřadu, Auditního orgánu, finančních orgánů, Platebního a certifikačního orgánu, Řídícího orgánu a poskytovatele a dalších kontrolních orgánů dle předpisů České republiky a předpisů Evropské unie6. V souvislosti s těmito kontrolami je příjemce povinen poskytnout veškerou dokumentaci vztahující se k Projektu a umožnit v souvislosti s výkonem této kontrolní činnosti pořizování kopií a výpisů dokladů ze své účetní evidence a rovněž při výkonu kontroly i účinně spolupracovat. Příjemce se zavazuje informovat poskytovatele o kontrolách a auditech provedených v souvislosti s financovaným Projektem a zavazuje se na žádost poskytovatele poskytnout veškeré informace o výsledcích a kontrolní protokoly z těchto kontrol a auditů. A.10. Příjemce je povinen zasílat v průběhu realizace Projektu monitorovací zprávy – průběžné zprávy o realizaci Projektu předkládané s každou žádostí o platbu a informace o pokroku Projektu (pouze ve specifických případech na vyžádání Řídícího orgánu), zpracované v elektronické formě v IS KP2014+ v rozsahu a časových intervalech stanovených v Metodickém pokynu pro monitorování implementace ESI fondů v programovém období 2014 - 2020 a Metodickém pokynu procesů řízení a monitorování ESI fondů v MS2014+ zveřejněných na www.opd.cz. S poslední žádostí o platbu je příjemce povinen předložit Závěrečnou zprávu o realizaci za celé období realizace Projektu. A.11. Příjemce je povinen informovat veřejnost a další subjekty o příspěvku poskytnutém Evropskou unií způsoby uvedenými v Pravidlech pro žadatele a příjemce, vč. platného Metodického pokynu pro publicitu a komunikaci ESI fondů v programovém období 2014 - 2020 zveřejněného na www.opd.cz a v souladu s tím je příjemce povinen uvádět na těchto materiálech i logo poskytovatele pro projekty spolufinancované z OPD, které je ke stažení k uvedenému účelu na www.sfdi.cz, a k jeho užití dává poskytovatel tímto souhlas. A.12. Příjemce je povinen u Projektu postupovat v souladu s všeobecnými standardy Evropské unie, a dále v souladu s dalšími podmínkami stanovenými ve schváleném OPD a ve „Výzvě“. Příjemce je dále povinen při realizaci Projektu a při čerpání finančních prostředků pro Projekt poskytnutých na základě této Smlouvy dodržovat zejména platná Pravidla pro žadatele a příjemce a další aktuálně platné metodiky a pokyny vydané Řídícím orgánem pro příjemce prostředků z fondů Evropské unie zveřejněné na www.opd.cz a platná Pravidla pro financování z rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury vydaná poskytovatelem a zveřejněná na www.sfdi.cz. A.13. Příjemce souhlasí s tím, že identifikační údaje o něm, jako o příjemci finančních prostředků poskytovatele, jsou uloženy v centrální evidenci vedené u poskytovatele. Příjemce rovněž souhlasí se zveřejněním svého názvu, sídla, IČO, účelu a výše jemu poskytnutých finančních prostředků dle této Smlouvy. A.14. Příjemce se zavazuje provést za každý kalendářní rok, ve kterém byly poskytnuty finanční prostředky pro Projekt, zúčtování poskytnutých finančních prostředků 6 Pro vyloučení pochybností se uvádí, že výkonem některého kontrolního oprávnění může být jedním z oprávněných subjektů pověřen i třetí subjekt (např. supervizor). 8 čerpaných na základě této Smlouvy. Toto zúčtování je příjemce povinen předložit poskytovateli v termínu stanoveném v metodickém pokynu poskytovatele. Rozsah a forma zúčtování bude stanovena metodickým pokynem k zúčtování, vydaným poskytovatelem pro každý kalendářní rok, který bude příjemci zaslán. A.15. V případě, že bude z jakéhokoli důvodu předčasně ukončena realizace Projektu financovaného z finančních prostředků poskytovaných dle této Smlouvy před jeho dokončením, tj. před dosažením stanovených cílů, odstoupením příjemce od schváleného Projektu, je příjemce povinen neprodleně, nejpozději do 15 kalendářních dnů ode dne, kdy došlo k odstoupení příjemce od schváleného Projektu, o této skutečnosti poskytovatele písemně informovat a předložit mu zprávu o dosažených výsledcích realizace Projektu, důvodech jeho ukončení a vrátit poskytovateli finanční prostředky, které již byly na Projekt uvolněny podle této Smlouvy. A.16. Příjemce se zavazuje, že nejméně po dobu 5 let počínaje od data, kdy Projekt nabyl centrální stav „Projekt finančně ukončen ze strany Řídícího orgánu“ (tj. okamžik schválení poslední žádosti o platbu/vyúčtování), nepřevede majetek nabytý z poskytnutých finančních prostředků do vlastnictví třetích osob, ani jej jinak nezcizí ani nepředá do úplatného užívání třetím osobám s výjimkou vyvolaných investic, nebo převodů vyplývajících ze zákonných ustanovení, nebo že o takovém nakládání s tímto majetkem rozhodne Řídící orgán. I v těchto případech je příjemce povinen zavázat nabyvatele tohoto majetku k zajištění jeho udržitelnosti ve stejném rozsahu, jak pro příjemce vyplývá z tohoto ustanovení. Příjemce po uvedenou dobu nezastaví tento majetek, ani jej nezatíží právy třetích osob vyjma případů, kde toto zatížení vyplývá z platné právní úpravy. Současně je příjemce povinen zajistit řádnou péči o tento majetek, aby majetek mohl být trvale bezplatně užíván k účelu, ke kterému je určen, s výjimkou těch případů, kde možnost úplatného užívání tohoto majetku je upravena příslušným zákonem. Příjemce může tento majetek pronajmout během výše uvedené doby udržitelnosti Projektu pouze s předchozím písemným souhlasem Řídícího orgánu. Po výše uvedenou dobu udržitelnosti Projektu je příjemce povinen předkládat za každý uplynulý rok, vždy do 30 dnů po uplynutí každého roku, průběžnou zprávu o udržitelnosti Projektu a po uplynutí této doby je příjemce povinen předložit Závěrečnou zprávu o udržitelnosti Projektu. Závěrečnou zprávu o udržitelnosti projektu předkládá příjemce do 30 dnů po ukončení doby udržitelnosti Projektu v elektronické formě zpracované v IS KP2014+. A.17. V souladu s nařízením Evropského parlamentu a Rady č. 1303/2013 a s Pravidly pro žadatele a příjemce může být příjemci poskytovatelem uložena povinnost (na základě výzvy Řídícího orgánu) vrátit část, případně i všechny prostředky poskytnuté na základě čl. 4 odst. B.2 písm. a) této Smlouvy v případě, že vytvoří příjmy , které nebyly zohledněny v žádosti o podporu, resp. při vydání Schvalovacího protokolu. B) Práva a povinnosti poskytovatele: B.1. Poskytovatel je povinen převádět poskytované finanční prostředky dle této Smlouvy výlučně na účet příjemce uvedený v článku 6 v souladu s účelovým určením poskytovaných finančních prostředků a v termínu stanoveném touto Smlouvou, pokud není v Základní smlouvě dohodnuto jinak. B.2. Poskytovatel je při poskytování finančních prostředků dle této Smlouvy vázán platnými právními předpisy, Schvalovacím protokolem, podmínkami stanovenými ve schváleném 9 OPD, ve Výzvě, v platné MPFT a v pravidlech a v pokynech stanovených Řídícím orgánem. B.3. Poskytovatel je oprávněn v odůvodněných případech, o kterých písemně informuje příjemce, pozastavit uvolňování finančních prostředků a neposkytnout další finanční prostředky, pokud příjemce závažným způsobem poruší ustanovení této Smlouvy, např. použije poskytnuté finanční prostředky k jinému účelu, než byly podle této Smlouvy poskytnuty. V případě zjištění porušení Smlouvy nebo podmínek, za kterých byl schválen příspěvek pro Projekt z fondů Evropské unie, je poskytovatel povinen na tuto skutečnost příjemce upozornit a stanovit mu lhůtu ke zjednání nápravy v případech, kde je zjednání nápravy možné a kde je porušení povinností postiženo dle článku 10 této Smlouvy nižším odvodem za porušení rozpočtové kázně, či finanční opravou (dále také společně jen „sankce“), než kolik činí celková výše poskytovaných finančních prostředků a současně o tom písemně informuje Řídící orgán a příslušný finanční úřad. Při porušení povinností stanovených právním předpisem, nebo pokud příjemce nedodržel účel, pro který mu byly finanční prostředky poskytnuty, nebo porušil jinou podmínku, za které mu byly finanční prostředky poskytnuty a u které nebylo možné zjednat nápravu, vyzve poskytovatel písemně příjemce, aby ve lhůtě, kterou mu stanoví, vrátil finanční prostředky, kterých se porušení povinností týká, a současně o tom informuje Řídící orgán a příslušný finanční úřad. O zjednání nápravy nebo o vrácení finančních prostředků tam, kde zjednání nápravy není možné, poskytovatel neprodleně písemně informuje Řídící orgán a příslušný finanční úřad. Pokud ve stanovené lhůtě nebude náprava zjednána nebo nebudou vráceny finanční prostředky v případě, kde je vrácení finančních prostředků požadováno, je poskytovatel oprávněn pozastavit příjemci čerpání finančních prostředků a neposkytnout další finanční prostředky a současně má poskytovatel právo od této Smlouvy odstoupit. V případě poskytnutých finančních prostředků, které byly příjemcem prokazatelně neoprávněně vyplacené nebo zadržené platí postupy uvedené v článku 10. Následky porušení povinností vyplývajících z této Smlouvy. B.4. Poskytovatel je oprávněn odstoupit od této Smlouvy také v případě, že se prokáže, že údaje sdělené mu příjemcem a dokladující dodržení podmínek stanovených poskytovatelem ve Smlouvě jsou zkreslené, nepravdivé nebo i přes předchozí upozornění poskytovatele neúplné. B.5. Poskytovatel je oprávněn odstoupit od této Smlouvy také v případě, že Řídící orgán rozhodne o zrušení Schvalovacího protokolu, pokud se prokáže, že údaje sdělené příjemcem Řídícímu orgánu, které vedly k vystavení Schvalovacího protokolu, byly zkreslené, nepravdivé, neúplné či zavádějící. B.6. Poskytovatel je povinen informovat příjemce o změnách metodik a pokynů, na které je ve Smlouvě odkazováno, pokud tak neučiní Řídící orgán. Článek 9 Kontrola nakládání s finančními prostředky 9.1. Příjemce se poskytovateli zavazuje k účinné spolupráci při výkonu kontroly hospodárného, účelného a efektivního nakládání s poskytnutými finančními prostředky, kontroly dodržování právních předpisů a příslušných metodických postupů, kontroly zajištění ochrany poskytnutých finančních prostředků proti rizikům, nesrovnalostem nebo jiným nedostatkům tak, aby kontrolním pracovníkům poskytovatele bylo umožněno provedení kontroly v souladu s § 3 odst. 5 zákona č. 104/2000 Sb. Provedení 10 kontroly se bude řídit zákonem č. 255/2012 Sb., o kontrole (kontrolní řád), a zákonem č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě a o změně některých zákonů (zákon o finanční kontrole), ve znění pozdějších předpisů, MPFT a Manuálem pracovních postupů poskytovatele. 9.2. Při zjištění podezření na nesrovnalost (ve smyslu příslušných právních předpisů EU) při čerpání finančních prostředků poskytovaných na základě této Smlouvy, neprodleně informuje poskytovatel o této skutečnosti Řídící orgán, který s ohledem na charakter zjištěných nesrovnalostí rozhodne o dalším postupu. Současně je poskytovatel oprávněn při zjištění nesrovnalostí ve vztahu k finančním prostředkům poskytnutým na financování Projektu žádat vrácení poskytnutých finančních prostředků, pozastavit jejich čerpání a činit další nezbytná opatření k zabezpečení předpokládané efektivnosti a souladu financovaných činností s platnými předpisy a mezinárodními závazky. 9.3 Poskytovatel (a rovněž i ostatní subjekty uvedené v čl. 8 části A) odst. A.9. této Smlouvy) je oprávněn v souvislosti s prováděnou kontrolou zjišťovat u příjemce a u osob se smluvními závazky vůči příjemci veškeré údaje nezbytné pro tuto kontrolu. Příjemce se zavazuje písemně deklarovat právo poskytovatele na zjišťování veškerých podkladů a údajů nutných pro tuto kontrolu u osob se smluvními závazky vůči příjemci ve smluvním vztahu mezi příjemcem a touto osobou v případech, kde smluvní vztah je financován či spolufinancován z finančních prostředků poskytovaných na základě této Smlouvy. Toto oprávnění je příjemce povinen zajistit stejným způsobem i pro ostatní subjekty uvedené v čl. 8 části A) odst. A.9. této Smlouvy. Článek 10 Následky porušení povinností vyplývajících z této Smlouvy 10.1. V případě, že finanční prostředky poskytnuté dle této Smlouvy nebudou užity na účel, na který byly určeny, nebo příjemce poruší ve vztahu k poskytovaným finančním prostředkům povinnosti stanovené právními předpisy, nebo příjemce poruší jiné povinnosti vyplývající pro něj z této Smlouvy a na straně poskytovatele vznikne podezření na nesrovnalost při čerpání finančních prostředků příjemcem spočívající v podezření na porušení rozpočtové kázně, a nebude zjednána náprava nebo vrácené nesrovnalostí dotčené poskytnuté finanční prostředky ve smyslu čl. 8 části B) odst. B.3., upozorní poskytovatel na tuto skutečnost Řídící orgán, který rozhodne o dalším postupu. 10.2. Pokud se při podezření na nesrovnalost nebude postupovat podle čl. 8 části B) odst. B.3. a šetřením se dojde k závěru, že došlo k porušení rozpočtové kázně, je Příjemce povinen odvést veškeré prokazatelně neoprávněně vyplacené nebo zadržované finanční prostředky poskytnuté dle této Smlouvy, a to včetně penále ve smyslu § 44a zákona č. 218/2000 Sb., rozpočtová pravidla, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 218/2000 Sb.“), v termínu stanoveném příslušným finančním úřadem prostřednictvím tohoto finančního úřadu. Toto neplatí pro případy porušení rozpočtové kázně z důvodů uvedených v odst. 10.4. až 10.8. tohoto článku, ve kterých je v souladu s § 14 odst. 5 zákona č. 218/2000 Sb. stanoven odvod za porušení rozpočtové kázně (sankce) nižší, než je celková částka poskytovaných finančních prostředků na Projekt dle této Smlouvy. 10.3. Méně závažná porušení povinností vyplývajících pro příjemce z této Smlouvy ve smyslu § 14 odst. 5 zákona č. 218/2000 Sb., budou (pokud nebude ve lhůtě stanovené Řídícím orgánem či poskytovatelem zjednána náprava nebo vráceny finanční 11 prostředky tam, kde zjednání nápravy není možné) postižena nižším odvodem za porušení rozpočtové kázně (sankcí), než kolik činí celková výše finančních prostředků poskytovaných pro Projekt. Řídící orgán v těchto případech společně s rozhodnutím o dalším postupu stanoví i případnou výši odvodu za porušení rozpočtové kázně (sankci) v rámci sazeb uvedených v odst. 10.4. až 10.8. Pokud se podle charakteru šetřením zjištěných porušení povinností stanoví odvod za porušení rozpočtové kázně (sankce) v rámci níže uvedených procentních rozpětí, bude při stanovení konkrétní výše přihlédnuto zejména k závažnosti porušení povinnosti a ke skutečnosti, zda se příjemce dopustil porušení některé z definovaných povinností opakovaně. Při vícenásobném porušení povinností bude odvod za porušení rozpočtové kázně (sankce) stanoven ve výši odpovídající horní hranici rozpětí. V případě, že identifikované porušení povinnosti má pouze formální charakter bez jakéhokoliv skutečného nebo potencionálního finančního dopadu, pak platí, že sankce je nulová a neukládá se. 10.4. Méně závažné porušení povinností stanovených touto Smlouvou je nedodržení ustanovení: - odst. A.10. a A.16, čl. 8 – povinnost zasílání zpráv o realizaci a zpráv o udržitelnosti – sankce 0,2 % – 3 % z celkové výše poskytovaných prostředků na Projekt; - odst. A.12., čl. 8 – povinnost dodržovat metodiky a pokyny vydané Řídícím orgánem pro příjemce prostředků – sankce 0,1 % – 5 % z celkové výše poskytovaných prostředků na Projekt; - odst. 9.3., čl. 9, věta druhá – sankce 0,2 % – 2 % z celkové výše poskytovaných prostředků na Projekt. 10.5. V případě porušení rozpočtové kázně z jiných důvodů než jsou uvedeny v odst. 10.4. jsou stanoveny tyto sankce: - převedení poskytnutých prostředků na jiný než stanovený účet, ale pouze v případě, kdy před stanovením sankce došlo k navrácení těchto prostředků zpět na účet uvedený v čl. 6 této Smlouvy; jedná se však pouze o případy, kdy dosud nedošlo k zařazení tohoto mylně provedeného výdaje do žádosti o platbu podané příjemcem (obdobně pak v případě úhrady faktur z účtu uvedeného v čl. 6 této Smlouvy včetně DPH, v případě, že není způsobilým výdajem, pokud dojde následně k přesunu těchto prostředků zpět na účet uvedený v čl. 6 této Smlouvy) – sankce 0,2 % – 3 % z částky, ve které byla porušena rozpočtová kázeň (tedy z částky, která byla převedena na jiný než stanovený účet a byla na tento účet navrácena), - použití investičních prostředků na úhradu neinvestičních výdajů a naopak – sankce 0,2 % – 5 % z částky, ve které byla porušena rozpočtová kázeň (tedy z částky, která byla použita namísto investičních výdajů jako neinvestiční výdaj či naopak). 10.6. V případě všech sankcí uvedených v odst. 10.4. a 10.5. platí, že u finančně objemnějších projektů bude interval pro stanovení sankce snížen podle následujících koeficientů (tzn., že krajní hodnoty intervalu budou vynásobeny koeficienty uvedenými níže): - u projektů s celkovými způsobilými výdaji (podle Schvalovacího protokolu) vyššími než 50 mil. Kč a nižšími než 200 mil. Kč koeficientem 0,75; 12 - u projektů s celkovými způsobilými výdaji (podle Schvalovacího protokolu) vyššími než 200 mil. Kč a nižšími než 1 mld. Kč koeficientem 0,5; - u projektů s celkovými způsobilými výdaji (podle Schvalovacího protokolu) vyššími než 1 mld. Kč koeficientem 0,25. 10.7. Příjemce je povinen zajistit publicitu projektu v souladu s Pravidly pro žadatele a příjemce a Metodickým pokynem Publicita7. Sankce za porušení povinností v oblasti publicity je vyměřena procentem z celkové částky podpory uvedené ve Schvalovacím protokolu, a to ve výši 0,1 %, 0,8% nebo 1,2 % podle zjištěného druhu pochybení, jak je uvedeno v Metodickém pokynu pro publicitu, maximálně však 1 000 000 Kč na jeden projekt/operaci za všechna zjištěná pochybení v oblasti publicity. Pokud příjemce odstraní zjištěné nedostatky ve lhůtě stanovené poskytovatelem/jiným kontrolním subjektem, nebude mu uložena žádná sankce. 10.8 Při identifikaci porušení ZZVZ/ZVZ, Pravidel pro žadatele a příjemce OPD 2014 -2020 nebo jiných závazných pravidel pro zadávání zakázek nespadajících pod působnost ZZVZ/ZVZ veřejných zakázek (společně/zvlášť dále v textu jen „zakázek“), které by mohlo mít potenciální finanční dopad, bude stanovena příslušná finanční oprava (dále jen „sankce“ Výše sankce připadající na porušení pravidel při zadávání zakázek se stanoví dle typových porušení uvedených v tabulce níže, která vycházejí z rozhodnutí Komise C(2019) 3452 ze dne 14. 5. 2019, kterým se stanoví pokyny ke stanovení finančních oprav, které mají být provedeny u výdajů financovaných Unií za nedodržení platných pravidel pro zadávání veřejných zakázek (dále jen „rozhodnutí Komise C(2019) 3452“). Rozhodnutí Komise C(2019)3452 může být využito při stanovení sankcí podpůrně. Výše sankce se uplatní na finanční prostředky použité nebo určené k úhradě výdajů Projektu v rámci zakázky, u které se porušení vyskytlo, pokud není v níže uvedené tabulce u konkrétní sankce stanoveno jinak. V případě porušení výše uvedených pravidel se výše sankce řídí následující tabulkou: Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce 1. Nedodržení požadovaného Zadavatel zadal zakázku, 100 % způsobu zahájení řízení aniž by zahájil 25 %, pokud byla dodržena určitá míra uveřejnění, a jeho uveřejnění výběrové/zadávací řízení která umožnila potenciálním dodavatelům nebo v souladu se ZZVZ/ZVZ přístup k zadávané zakázce. neoprávněné přímé zadání nebo v souladu s Pravidly 100 %, pokud zakázka (např. neoprávněné užití pro žadatele a příjemce nebyla uveřejněna, ačkoliv se na ni tato povinnost jednacího řízení bez OPD 2014 - 2020. vztahovala. uveřejnění). 2. Neoprávněné rozdělení Zadavatel uměle rozdělil předmětu zakázky. předmět zakázky tak, že tím došlo ke snížení její předpokládané hodnoty 7 Metodický pokyn pro publicitu a komunikaci Evropských strukturálních a investičních fondů v programovém období 2014-2020 vydaný Ministerstvem pro místní rozvoj 13 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce pod finanční limity 25 %, pokud byla dodržena stanovené v ZZVZ/ZVZ určitá míra uveřejnění, nebo Pravidly pro žadatele která umožnila a příjemce OPD 2014 – potenciálním dodavatelům 2020, čímž nebylo přístup k zadávané zajištěno řádné uveřejnění zakázce. zakázky. 3. Chybějící či nedostatečné Zadavatel nerozdělil 5% odůvodnění nerozdělení zakázky na části. nadlimitní zakázku na části 4. Nedodržení minimální dle ZZVZ/ZVZ a toto délky lhůty pro podání nabídek, předběžných rozhodnutí v písemné nabídek nebo žádostí o účast zprávě zadavatele nebo neprodloužení této lhůty neodůvodnil či toto v případě takové změny zadávacích podmínek, odůvodnění nebylo jejichž povaha to vyžadovala. dostatečné. Zadavatel stanovil lhůtu 100 %, pokud je zkrácení pro podání nabídek, vyšší nebo rovno 85 % předběžných nabídek nebo délky minimální lhůty, žádostí o účast tak, že nebo byla lhůta rovna nebo jejich délka nedosahovala kratší než 5 dnů. minimálních lhůt stanovených ZZVZ/ZVZ 25 %, pokud je zkrácení nebo Pravidly pro žadatele vyšší nebo rovno 50 % a příjemce OPD 2014 - délky minimální lhůty (ale 2020 nedosahuje 85 %). nebo zadavatel v případě takové změny zadávacích 10 %, pokud je zkrácení podmínek, jejichž povaha vyšší nebo rovno 30 % to vyžadovala, přiměřeně délky minimální lhůty (ale tuto lhůtu neprodloužil. nedosahuje 50 %) nebo nebyla prodloužena lhůta pro podání nabídek, předběžných nabídek nebo žádostí o účast v případě takové změny zadávacích podmínek, jejichž povaha to vyžadovala. 5 %, pokud je zkrácení nižší než 30 %. 5. Nedostatečná doba pro Jestliže zadávací 10 %, pokud po zkrácení opatření zadávací dokumentace není volně, činí délka lhůty pro dokumentace přímo a úplně dostupná, doručení nabídek méně než nebo přičemž doba, ve které si ji nebo je rovna 50 % 14 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce jiná omezení pro získání mohou potenciální stanovené lhůty pro zadávací dokumentace. dodavatelé opatřit, je příliš doručení nabídek. krátká, či zadavatel jinak vytváří neodůvodněnou 5 %, pokud po zkrácení překážku pro řádnou činí délka lhůty pro hospodářskou soutěž. doručení nabídek méně než nebo je rovna 80 % stanovené lhůty pro doručení nabídek. 25 %, pokud je doba pro získání zadávací dokumentace rovna nebo nižší 5 dnům nebo zadavatel vůbec neumožnil bezplatný, neomezený a přímý přístup k zadávací dokumentaci elektronickým způsobem. 6. Neuveřejnění prodloužení Zadavatel v průběhu 5 %, pokud došlo lhůty pro podání nabídek, výběrového/zadávacího k uveřejnění předběžných nabídek nebo řízení prodloužil lhůtu pro prodloužených lhůt jiným žádostí o účast podání nabídek, vhodným způsobem nebo předběžných nabídek nebo (původní lhůty pro podání neprodloužení této lhůty žádostí o účast, aniž by nabídek/žádostí o účast při nedodržení stanovené tuto skutečnost uveřejnil stanoveny v souladu se lhůty pro poskytnutí způsobem stanoveným ZZVZ/ZVZ/Pravidly pro vysvětlení. v ZZVZ/ZVZ nebo žadatele a příjemce OPD Pravidly pro žadatele a 2014-2020. příjemce OPD 2014 – 2020, resp. způsobem, 10 %, pokud nedošlo jakým bylo zahájeno k uveřejnění, výběrové/zadávací řízení, nebo pokud nedošlo nebo ačkoliv žádost o k prodloužení lhůty pro vysvětlení byla doručena podání nabídek v důsledku včas, zadavatel toto nedodržení lhůty pro vysvětlení neuveřejnil, poskytnutí vysvětlení neodeslal nebo nepředal ve zadávací dokumentace. stanovené lhůtě a současně neprodloužil lhůtu pro podání nabídek. 7. Použití jednacího řízení Zadavatel zadal zakázku v 25 % s uveřejněním nebo jednacím řízení soutěžního dialogu s uveřejněním nebo v rozporu se ZZVZ/ZVZ. v soutěžním dialogu, aniž 15 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce by byly splněny zákonné 10 %, pokud byla zajištěna podmínky pro takový transparentnost zadávacího postup, nebo v průběhu řízení vč. zdůvodnění užití jednacího řízení tohoto druhu řízení s uveřejněním nebo v zadávací dokumentaci, v soutěžním dialogu nebyl omezen počet podstatně změnil zadávací potenciálních dodavatelů, podmínky. kteří mohli podat nabídku nebo žádost o účast, a současně byl zajištěn rovný přístup ke všem účastníkům, kteří podali nabídku či žádost o účast. 8. Nesoulad se stanovenými Nedodržení stanovených 10 %, pokud nedodržení postupů pro elektronické mohlo mít za následek postupy pro elektronické nebo souhrnné zadávání odrazení potenciálních veřejných zakázek (tj. dodavatelů od účasti ve nebo souhrnné zadávání rámcové dohody, výběrovém/zadávacím zakázek8. dynamické nákupní řízení. systémy, elektronické aukce, elektronické 25 %, pokud následkem katalogy, centralizované tohoto porušení bylo zadávání, společné přidělení zakázky jinému zadávání a postupy účastníkovi, než který by centrálních zadavatelů). zvítězil, pokud by se zadavatel pochybení nedopustil. 9. Neuvedení nebo Zadavatel neuvedl 25 %, pokud nedošlo nedostatečné vymezení v oznámení o zahájení k uveřejnění kvalifikačních požadavků na kvalifikaci výběrového/zadávacího nebo hodnotících kritérií nebo hodnotících kritérií řízení a/nebo ve výzvě a jejich vah v oznámení o a jejich vah, podmínek k podání nabídek zahájení plnění zakázky nebo požadavky na kvalifikaci, výběrového/zadávacího technické specifikace hodnotící kritéria (vč. řízení/výzvě k podání nebo jejich vah a jasného nabídek/v zadávací neuveřejnění či způsobu hodnocení dokumentaci, pokud je neposkytnutí vysvětlení nabídek), podmínky plnění uveřejněna spolu objasňující či doplňující zakázky nebo technické s oznámením o zahájení kvalifikační nebo hodnotící specifikace, případně tyto výběrového/zadávacího kritéria. požadavky nevymezil řízení/výzvou k podání dostatečně určitě nabídek. 8 Kromě případů, kdy nesrovnalost spadá pod jiný typ porušení. 16 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce nebo objasnění či doplnění 10 %, pokud podmínky kvalifikačních či plnění nebo technická hodnotících kritérií nebylo specifikace nejsou sděleno všem účastníkům, v zadávací dokumentaci popř. tyto informace uvedeny, nebo nebyly uveřejněny. hodnotící kritéria a jejich váhy nejsou uvedeny v oznámení o zahájení výběrového/zadávacího řízení/výzvě k podání nabídky dostatečně určitě, což mohlo mít odrazující účinek na potenciální dodavatele, nebo vysvětlení objasňující či doplňující kvalifikační nebo hodnotící kritéria nebyla sdělena všem známým dodavatelům a/nebo nebyla uveřejněna. 10. Stanovení diskriminačních Zadavatel stanovil 25 %, pokud mohlo dojít kritérií pro vyloučení, diskriminační nebo jiná k odrazení potenciálních požadavků na kvalifikaci protiprávní kritéria pro dodavatelů od účasti ve dodavatelů, kritérií vyloučení, požadavky na výběrovém/zadávacím hodnocení nabídek, kvalifikaci dodavatelů, řízení. podmínek pro plnění kritéria hodnocení nabídek, 10 %, pokud byla zajištěna zakázky nebo technických podmínky pro plnění minimální úroveň specifikací v rozporu se veřejné zakázky nebo hospodářské soutěže. ZZVZ/ZVZ nebo Pravidly technické specifikace nutné pro žadatele a příjemce pro účast ve OPD 2014 -2020, a to ve výběrovém/zadávacím vztahu k národním, řízení ve vztahu k místu regionálním nebo lokálním realizace (např. v případě preferencím. požadavku na zkušenosti, zařízení, provozovnu apod. v/z určitého regionu či státu). 11. Stanovení diskriminačních Zadavatel stanovil 25 %, pokud stanovené kritérií pro vyloučení, diskriminační nebo jiná podmínky zjevně požadavků na kvalifikaci protiprávní kritéria pro neodpovídají předmětu dodavatelů, kritérií vyloučení, požadavky na zakázky nebo v případech, hodnocení nabídek, kvalifikaci dodavatelů, kdy toto omezení umožnilo podmínek pro plnění kritéria hodnocení nabídek, účast pouze jednoho zakázky nebo technických podmínky pro plnění dodavatele a současně specifikací v rozporu se zakázky nebo technické účast tohoto jednoho 17 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce ZZVZ/ZVZ nebo s specifikace nutné pro účast dodavatele není Pravidly pro žadatele a ve výběrovém/zadávacím odůvodnitelná specifickým příjemce OPD 2014 -2020 řízení (např. požadavky technickým charakterem v ostatních aspektech než bezprostředně nesouvisely předmětu zakázky. je uvedeno v předchozím s předmětem zakázky, bodu. nebo hodnotící kritéria 10 %, pokud tyto nevyjadřovala vztah užitné požadavky souvisí hodnoty a ceny). s předmětem zakázky, ale nejsou mu přiměřené, nebo v případech, kdy kvalifikační kritéria byla užita jako hodnotící kritéria, nebo v případech stanovení technických podmínek prostřednictvím přímého nebo nepřímého odkazu na určité dodavatele, výrobky, patenty na vynálezy, užitné vzory, průmyslové vzory, ochranné známky nebo označení původu, aniž by byly naplněny zákonné podmínky/podmínky uvedené v Pravidlech pro žadatele a příjemce OPD 2014-2020 pro využití takového odkazu s výjimkou případů, kdy použití této specifikace se týká pouze doplňkové části zakázky a potenciální dopad na EU rozpočet je pouze formální. 5 %, pokud i přes užití omezujících podmínek byla zajištěna minimální úroveň hospodářské soutěže. 12. Nedostatečné či nepřesné Zadavatel nevymezil 10 % vymezení předmětu předmět zakázky zakázky. v podrobnostech nezbytných pro zpracování nabídky, což mohlo odradit potenciální dodavatele od podání nabídky, předběžné 18 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce nabídky či žádosti o účast a tato skutečnost je zřejmá i z průběhu vysvětlení zadávací dokumentace vedené v rámci zadávacího/výběrového řízení. 13. Neoprávněné omezení Zadavatel omezil možnost 5 % poddodávek. využití poddodavatelů při realizaci veřejné zakázky např. procentuálně, a to bez relevantního odůvodnění tohoto omezení s ohledem na klíčové části zakázky. 14. Nedodržení či nesprávná Zadavatel při posouzení 25 % aplikace kvalifikačních a hodnocení nabídek kritérií nebo technických či nedodržel stanovené jiných zadávacích zadávací podmínky, podmínek při posouzení zejména technické a hodnocení nabídek či podmínky, požadavky na žádostí o účast. kvalifikaci, obchodní podmínky nebo jiné podmínky účasti ve výběrovém/zadávacím řízení nebo podmínky průběhu výběrového/zadávacího řízení a ve svém důsledku tak změnil zadávací podmínky v průběhu posouzení a hodnocení nabídek, což mělo za následek přijetí či odmítnutí nabídek či žádostí o účast, které přijaty/odmítnuty být neměly.9 15. Hodnocení nabídek Kritéria, která zadavatel 10 % v rozporu se zadávacími stanovil pro hodnocení 25 %, pokud došlo k diskriminaci účastníků na podmínkami nabídek, nebyla dodržena základě národních, nebo hodnocení nabídek či bylo užito dalších dle dodatečně stanovených hodnotících kritérií, která 9 Uvedené neplatí, pokud by zadavatel jednoznačně prokázal, že by odmítnutá nabídka v žádném případě nebyla vítěznou nabídkou. 19 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce kritérií, která nebyla nebyla uveřejněna. regionálních či lokálních uveřejněna. preferencí. 16. Nedostatečná auditní stopa V dokumentaci k zakázce 25 % související se zadáním není dostatečně veřejné zakázky. zaznamenán a odůvodněn způsob/postup hodnocení nabídek/výběr nejvhodnější nabídky, což vede k nedostatečné transparentnosti zadání zakázky. Odmítnutí zpřístupnění či 100 % poskytnutí relevantní dokumentace. 17. Jednání s účastníky během Zadavatel umožnil 25 % řízení včetně změny účastníkovi změnu nabídky vítězné nabídky v průběhu v průběhu hodnocení hodnocení. nabídek, čímž došlo k výběru tohoto účastníka, nebo zadavatel v rozporu se ZZVZ/ZVZ nebo Pravidly pro žadatele a příjemce OPD 2014 -2020 jednal v průběhu hodnocení nabídek s účastníky řízení, což vedlo k podstatné změně zadávacích podmínek, příp. samotné nabídky (netýká se druhů řízení, u nichž je tento postup ZZVZ/ZVZ/Pravidly pro žadatele a příjemce OPD 2014-2020 dovolen a/nebo případů, kde je umožněno provést předložení doplnění, nebo objasnění údajů). 20 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce 18. Neoprávněné předchozí V případech, kdy takovéto 25 % zapojení dodavatelů do zapojení dodavatele do přípravy přípravy výběrového/zadávacího výběrového/zadávacího řízení či obdobná forma řízení má za následek spolupráce se zadavatelem. porušení zásad zákazu diskriminace, transparentnosti, rovného zacházení či vedlo k narušení hospodářské soutěže. 19. Změna původních V průběhu jednacího řízení 25 % zadávacích podmínek s uveřejněním došlo v rámci jednacího řízení k podstatným změnám s uveřejněním vedoucí původních zadávacích k podstatné změně podmínek, které by měly zadávacích podmínek. za následek povinnost nového uveřejnění řízení. 20. Neoprávněné vyloučení Zadavatel vyloučil nabídku 25 % nabídky z důvodu z důvodu mimořádně nízké mimořádně nízké nabídkové ceny, aniž by nabídkové ceny. požádal účastníka výběrového/zadávacího řízení o odpovídající zdůvodnění, nebo v případě, kdy zadavatel účastníka ke zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny vyzval, nicméně není schopen prokázat, že odpovědi účastníků odpovídajícím způsobem posoudil. 21. Střet zájmů s dopadem na V případě, kdy při zadání 100 % výsledek veřejné zakázky dojde ke zadávacího/výběrového střetu zájmů, přičemž řízení. dotčený účastník zvítězí 21 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce v zadávacím/výběrovém řízení.10 22. Bid-rigging (zakázaná V případě, že soud, Úřad 10 %, pokud účastníci, pro ochranu hospodářské kteří se na bid-riggingu spolupráce dodavatelů soutěže či jiný kompetentní podíleli, postupovali bez úřad shledá, že při pomoci osoby v rámci ve výběrovém/zadávacím zadávání řídícího či kontrolního řízení)11. výběrového/zadávacího systému nebo zadavatele a řízení došlo ke kartelové jeden z nich se stal dohodě či jiné formě vybraným dodavatelem zakázané spolupráce mezi dodavateli. 25 %, pokud se na bid- riggingu nepodíleli jiní dodavatelé než ti, kteří se bid-riggingu účastnili 100 %, pokud se na bid- riggingu podílela osoba v rámci řídícího či kontrolního systému nebo zadavatel ve spolupráci s dodavateli podílejícími se na bid-riggingu a současně jeden z nich se stal vybraným dodavatelem. 23. Podstatná změna smlouvy. Zadavatel umožnil 25 % z ceny původní podstatnou změnu závazku zakázky ze smlouvy na plnění a dále zakázky nebo práv 25 % z hodnoty a povinností vyplývajících dodatečných stavebních ze smlouvy na plnění prací, dodávek nebo služeb zakázky v rozporu se (tzv. vícepráce). ZZVZ/ZVZ nebo 10 Střet zájmů může nastat již ve fázi přípravy projektu, pokud měla příprava projektu vliv na zadávací dokumentaci/zadávací řízení. 11 O bid rigging se jedná, když se dodavatelé tajně dohodnou na zvýšení cen nebo na snížení kvality dodávek služeb, nebo prací nabízených v rámci zadávacích řízení. Uložení opravy není odůvodněno v případě, kdy dodavatelé, kteří se účastnili bid riggingu, postupovali bez pomoci osoby v rámci řídícího a kontrolního systému nebo zadavatele a žádný z těchto dodavatelů nebyl úspěšný v zadávacím řízení 22 Č. Typ porušení Popis porušení Sazba sankce s Pravidly pro žadatele a 25 % z ceny původní příjemce OPD 2014 -2020. zakázky a dále 100 % částky, o kterou byla případně zvýšena cena veřejné zakázky v případě, že takové zvýšení převyšuje 50 % hodnoty původní zakázky. 24. Jiné porušení. Zadavatel se dopustil 25 % jiného porušení, než jsou výše definovaná, které V závislosti na závažnosti mělo nebo mohlo mít vliv daného porušení lze snížit na výběr dodavatele. výši sankce na (2 % nebo 5 % nebo 10 %)12. Pro případ, kdy bude identifikováno porušení pravidel pro zadávání zakázek neupravené v tabulce typizovaných porušení, bude stanovena sankce analogicky k výše uvedeným typizovaným porušením, resp. typizovaným porušením uvedeným v rozhodnutí Komise C(2019) 3452, a v souladu se zásadou přiměřenosti. Kategorii tzv. „jiného porušení“ uvedenou pod č. 24 v tabulce typizovaných porušení lze pro stanovení příslušné sankce užít pouze tehdy, je-li z důvodu specifičnosti skutkové podstaty a nepřiměřenosti sankce připadající na dané porušení vyloučena analogická aplikace výše uvedených typizovaných porušení, resp. typizovaných porušení rozhodnutí Komise C(2019)3452. Vyskytne-li se v jednom zadávacím/výběrovém řízení více porušení povinností či pravidel, sazby sankcí se nesčítají, sankce bude stanovena s ohledem na nejzávažnější typ porušení. V případech, kdy identifikované porušení nemohlo mít ani potenciální finanční dopad, nestanoví se na něj žádná sankce. 10.9 Pokud bude zjištěno kontrolou provedenou poskytovatelem, že příjemce porušil povinnosti stanovené ve Smlouvě nebo právními předpisy před tím, než mu byly finanční prostředky uvolněny, informuje poskytovatel o této skutečnosti Řídící orgán a současně může rozhodnout o provedení finanční opravy u poskytovaných finančních prostředků v rozsahu sankcí uvedených v odst. 10.4 až 10.8 tohoto článku podle toho, k jakému konkrétnímu porušení povinnosti ze strany příjemce došlo. Pokud Řídící orgán potvrdí finanční opravu, nebo upraví výši této finanční opravy v návaznosti na případná vlastní či jiná zjištění, poskytovatel nevyplatí příjemci touto finanční opravou dotčenou částku poskytovaných finančních prostředků. O provedení těchto sankčních opatření poskytovatel bezodkladně příjemce písemně informuje. Proti provedeným sankčním opatřením může příjemce podat poskytovateli námitky ve lhůtě 15 dnů od 12 Kategorii tzv. „jiného porušení“ uvedenou pod č. 24 v tabulce typizovaných porušení lze pro stanovení příslušné sankce užít pouze tehdy, je-li z důvodu specifičnosti skutkové podstaty a nepřiměřenosti sankce připadající na dané porušení vyloučena analogická aplikace výše uvedených typizovaných porušení, resp. typizovaných porušení rozhodnutí Komise C(2019)3452 23 doručení písemného oznámení o sankčních opatřeních, není-li poskytovatelem v oznámení stanoveno jinak. Poskytovatel si vyžádá k podaným námitkám příjemce stanovisko Řídícího orgánu. Na základě stanoviska Řídícího orgánu k podaným námitkám rozhoduje o podaných námitkách příjemce a o oprávněnosti provedených sankčních opatření ředitel SFDI. Proti rozhodnutí o námitkách se nelze odvolat. O provedených sankčních opatřeních a o rozhodnutí o námitkách poskytovatel následně bez zbytečného odkladu písemně informuje Řídící orgán a příslušný finanční úřad. Článek 11 Ostatní ujednání 11.1. Finanční prostředky poskytované podle této Smlouvy mají ve smyslu zákona č. 586/1992 Sb., o dani z příjmu, ve znění pozdějších předpisů, charakter dotace a o jejich výši se pro účely odpisů snižuje u Projektu vstupní cena hmotného majetku, k jehož pořízení byly tyto finanční prostředky použity. Článek 12 Závěrečná ujednání 12.1. Tato Smlouva nabývá platnosti dnem jejího podpisu poslední smluvní stranou a účinnosti dnem jejího zveřejnění prostřednictvím registru smluv. Smlouva je uzavírána na celou dobu realizace a finančního vypořádání Projektu. Tím nejsou dotčena ustanovení Smlouvy, která svou úpravou přesahují uvedený časový rámec. Výslovně se sjednává, že úprava obsažená v této Rámcové smlouvě se vztahuje na financování výdajů Projektu vynaložených od data zahájení Projektu uvedeného ve Schvalovacím protokolu a v souladu se Základní smlouvou. 12.2. Smlouva má jednu přílohu. Příloha č. 1: Schvalovací protokol 12.3. Veškeré změny a doplňky této Smlouvy mohou být činěny buď formou číslovaných písemných dodatků ke Smlouvě, nebo v jednotlivých letech financování Projektu též prostřednictvím Základní smlouvy uzavřené s příjemcem pro daný rok, případně jejích dodatků, pokud je to v ní výslovně uvedeno, a nabývají účinnosti datem zveřejnění dodatku nebo Základní smlouvy, případně jejich dodatků, prostřednictvím registru smluv. 12.4. Změny, které jsou vyvolány realizací Projektu, které nemají vliv na závazné ukazatele stanovené Schvalovacím protokolem a nevyžadují vydání Změnového schvalovacího protokolu, ale týkají se pouze indikativních ukazatelů uvedených v rámci specifikace Schvalovacího protokolu (např. dojde k navýšení způsobilých výdajů pouze na úrovni některé z dílčích položek bez překročení celkových způsobilých výdajů uvedených ve Schvalovacím protokolu, nebo dojde ke změně způsobilosti výdajů v důsledku uplatnění finanční opravy apod.), nevyžadují provedení změny v Rámcové smlouvě na základě uzavření dodatku k Rámcové smlouvě. Tyto změny mohou být promítnuty v Základní smlouvě, příp. v jejích dodatcích, uzavírané s příjemcem pro příslušný rozpočtový rok v návaznosti na schválený rozpočet poskytovatele, a na základě ní se v návaznosti na uzavřenou Rámcovou smlouvu realizuje financování Projektu spolufinancovaného z OPD v příslušném roce. Smluvní strany berou na vědomí, že 24 navýšení dílčích položek způsobilých výdajů uvedené v příkladu nebude promítnuto do Základní smlouvy. 12.5. V případě kolize úpravy podmínek financování obsažené v této Smlouvě s úpravou podmínek financování obsaženou v Základní smlouvě je ve vztahu k financování Projektu rozhodující úprava obsažená v této Smlouvě, pokud není v Základní smlouvě výslovně v konkrétním případě uvedeno, že se jedná o změnu ve vztahu k této Smlouvě. 12.6. Práva a povinnosti touto Smlouvou neupravené se řídí ustanoveními občanského zákoníku a dalšími platnými právními předpisy ČR. 12.7. Smluvní strany prohlašují, že tato Smlouva byla sepsána na základě jejich svobodné, vážné, omylu prosté a pravé vůle a že se řádně seznámily s textem této Smlouvy a neshledávají v něm žádných vad. Na důkaz toho připojují své podpisy pod text této Smlouvy. 12.8. Obě smluvní strany se zavazují neprodleně informovat druhou stranu o všech závažných skutečnostech, které by zakládaly jakoukoliv změnu tohoto smluvního vztahu. 12.9. Smluvní strany výslovně prohlašují, že obsah Smlouvy není předmětem utajení a že souhlasí se zveřejněním Smlouvy a jejích případných dodatků na www.sfdi.cz bez stanovení dalších podmínek. Poskytovatel zajistí zveřejnění Smlouvy a jejich dodatků prostřednictvím registru smluv v souladu se zákonem č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv). 12.10. Smluvní strany shodně konstatují, že v souvislosti s uzavřením této Smlouvy a na jejím základě si smluvní strany vzájemně předávají a i do budoucna budou předávat za účelem zajištění řádného plnění Smlouvy osobní údaje kontaktních osob, které se podílejí nebo budou podílet na plnění této Smlouvy, s uvedením jejich osobních údajů: jméno, příjmení, titul, funkce, telefonický a e-mailový kontakt, u kterých právním důvodem pro jejich zpracování smluvními stranami, jako správci těchto osobních údajů, je jejich oprávněný zájem na splnění této Smlouvy, na kterém se v mezích své kompetence podílejí subjekty údajů. V souvislosti s tím se každá smluvní strana zavazuje v rámci svých povinností, jako správce předaných osobních údajů, zajistit, aby subjekty těchto údajů byly při poskytnutí osobních údajů informovány dle článku 13 Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů) o zpracování poskytnutých osobních údajů pro účel plnění této Smlouvy, a že toto zpracování je v souladu s úpravou dle článku 6 odst. 1 písm. f) uvedeného nařízení a dále, aby subjekty údajů byly informovány o svých právech v rozsahu, jak pro ně vyplývají z uvedeného nařízení. 25 12.11. Smlouva je vyhotovena v sedmi stejnopisech s tím, že příjemci náleží dvě její vyhotovení, poskytovateli tři vyhotovení Smlouvy a Řídící orgán obdrží dva stejnopisy Smlouvy. V Praze dne V Praze dne …………………………………… …………………………………… Ing. Zbyněk Hořelica Ing. Mojmír Nejezchleb ředitel náměstek generálního ředitele Státní fond dopravní infrastruktury Správa železniční dopravní cesty, s.o. 26