Textová podoba smlouvy Smlouva č. 13386544: PRVNÍ PROVÁDĚCÍ SMLOUVA O SPOLUPRÁCI PŘI VÝSTAVBĚ NOVÉHO JADERNÉHO

Příloha Ramcova smlouva_CR_CEZ_EDUII podpisová verze.pdf

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud


                        RÁMCOVÁ SMLOUVA O SPOLUPRÁCI PŘI VÝSTAVBĚ NOVÉHO
                     JADERNÉHO ZDROJE V ČESKÉ REPUBLICE

Smluvní strany:

Česká republika – Ministerstvo průmyslu a obchodu
IČO: 47609109
sídlo: Na Františku 32, 110 15 Praha 1
(dále jen „Stát“ nebo „Česká republika“)

a

ČEZ, a. s.
IČO: 45274649
sídlo: Praha 4, Duhová 2/1444, PSČ 14053
zápis v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod sp. zn. B 1581
(dále jen „ČEZ“)

a

Elektrárna Dukovany II, a. s.
IČO: 04669207
sídlo: Duhová 1444/2, Michle, 140 00 Praha 4
zápis v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod sp. zn. B 21250
(dále jen „EDU II“)

(Stát, ČEZ a EDU II společně dále jen „Smluvní strany“)

uzavřely tuto rámcovou smlouvu o spolupráci při výstavbě nového jaderného zdroje
v České republice (dále jen „Rámcová smlouva“).

                                              Preambule

(A) Ochrana životních zájmů státu a jeho občanů je základní povinností vlády i všech
        orgánů veřejné správy.1 Životní zájmy představují nejvyšší kategorii
        bezpečnostních zájmů ČR podle stupně důležitosti. Česká republika má současně
        zájem na zajištění energetické soběstačnosti jakožto strategického bezpečnostního
        zájmu a naplnění dále uvedených mezinárodních závazků k ochraně klimatu. ČEZ
        má s ohledem na dále uvedené skutečnosti zájem na vybudování nového
        jaderného zdroje v lokalitě Dukovany k realizaci své podnikatelské činnosti,
        budou-li mj. k tomuto projektu existovat vhodné ekonomické podmínky.

(B) Státní energetická koncepce České republiky, která byla schválena usnesením
        vlády č. 362 ze dne 18. května 2015 (dále jen „SEK“), považuje za jednu z priorit
        v oblasti vyváženého energetického mixu posílení role jaderné energetiky při

1 Bezpečnostní strategie ČR (2015)
        výrobě elektřiny a maximální využití odpadního tepla z jaderných elektráren.
        V koncepci rozvoje elektroenergetiky je dále uveden dlouhodobý cíl podpory
        rozvoje jaderné energetiky jako jednoho z pilířů výroby elektřiny, s cílovým
        podílem jaderné energetiky na výrobě elektřiny okolo 50 % a s maximalizací
        dodávek tepla z jaderných elektráren.

(C) V návaznosti na schválení SEK byl ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu
        a Ministerstva financí připraven Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky
        v České republice (dále jen „NAP JE“), který transformuje cíle obsažené v SEK
        do podoby konkrétních realizačních kroků. NAP JE byl schválen usnesením vlády
        č. 419 ze dne 3. června 2015. NAP JE považuje za žádoucí neodkladně zahájit
        přípravu na výstavbu jednoho jaderného bloku v lokalitě Dukovany a jednoho
        bloku v lokalitě Temelín (s možností rozšíření na 2 bloky v obou lokalitách).

(D) Jaderná energetika má v podmínkách České republiky rovněž plnit zásadní roli
        z pohledu ochrany klimatu, jak vyplývá z návrhu vnitrostátního plánu České
        republiky v oblasti energetiky a klimatu (dále jen „Vnitrostátní plán“), který byl
        zpracován na základě požadavku nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU)
        2018/1999 ze dne 11. prosince 2018 o správě energetické unie a opatření v oblasti
        klimatu, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 663/2009
        a (ES) č. 715/2009, směrnice Evropského parlamentu a Rady 94/22/ES, 98/70/ES,
        2009/31/ES, 2009/73/ES, 2010/31/EU, 2012/27/EU a 2013/30/EU, směrnice
        Rady 2009/119/ES a (EU) 2015/652 a zrušuje nařízení Evropského parlamentu
        a Rady (EU) č. 525/2013, a v únoru 2019 předán zástupcům Evropské komise.
        Vnitrostátní plán předpokládá nárůst výroby z jaderných elektráren z 31 TWh
        v roce 2020 na 42,5 TWh v roce 2040. Jaderná energie má být navíc dle Sdělení
        Evropské komise zn. COM(2018) 773 k strategické dlouhodobé vizi prosperující,
        moderní, konkurenceschopné a klimaticky neutrální ekonomiky do roku 2050
        „Čistá planeta pro všechny“ jedním ze základních stavebních bloků evropského
        bezemisního energetického systému.

(E) K zajištění uvedeného 50 % podílu jaderné energie na výrobě elektřiny v České
        republice po roce 2035 je nutné realizovat výstavbu nových jaderných zdrojů,
        které nahradí dosluhující uhelné zdroje a doplní a postupně nahradí stávající
        jaderné zdroje. S ohledem na předpoklad odstavení jaderné elektrárny Dukovany
        po max. 60 letech provozu bude potřeba mezi lety 2035 a 2045 zprovoznit cca.
        3 500 MW v nových jaderných zdrojích s tím, že se předpokládá získání
        stavebního povolení pro výstavbu jednoho bloku nového jaderného zdroje
        v lokalitě Dukovany v roce 2029 a jeho uvedení do zkušebního provozu v roce
        2036. Vedle budoucí ztráty významných zdrojů výroby elektřiny lze navíc
        předpokládat, že se poptávka po elektrické energii bude s ohledem na rozvoj
        moderních technologií zvyšovat stále rostoucím tempem. ČEZ má zájem tuto
        budoucí ztrátu a zároveň rostoucí potřebu elektrické energie pokrýt novými
        jadernými zdroji.

(F) S ohledem na to, že efektivní výstavbě jaderného zdroje brání nejistota a špatná
        prediktabilita vývoje regulatorního prostředí a mj. z toho vyplývající nejistota
        ohledně budoucích cen elektřiny, mají Smluvní strany za dále uvedených
        podmínek zájem poskytovat si vzájemnou součinnost a spolupracovat za účelem
        umožnění výstavby nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany.

                                                   2/12
                                                    I.
                       Základní bezpečnostní zájmy České republiky

1.1 Výstavba nových jaderných zdrojů přitom představuje technicky složité plnění,
        s celou řadou překážek, přičemž zcela zásadní význam má spolehlivost
        a důvěryhodnost dodavatele (jakožto i subdodavatelského řetězce) z hlediska
        jaderné bezpečnosti, jakož i geopolitické zájmy a rizika. V této souvislosti existuje
        rovněž např. možné riziko kybernetických útoků na řídicí systém jaderné
        elektrárny či určité komponenty jaderné elektrárny, vůči kterým by potenciálně
        mohla být jaderná elektrárna záměrně náchylná (např. v důsledku použití
        závadných čipů, backdoor malware apod.). Zhmotnění uvedených rizik při
        výstavbě či provozu jaderné elektrárny by pak v konečném důsledku mohlo vést
        např. v určité krizové geopolitické situaci k závislosti na určitém dodavateli (či
        jeho subdodavatelích) či zemi jeho původu.

1.2 Z uvedených důvodů výběr dodavatele (včetně jeho subdodavatelů) každého
        nového jaderného zdroje představuje pro Českou republiku primárně
        bezpečnostně strategickou záležitost České republiky, a nikoli čistě ekonomickou
        záležitost. Předmětná rizika se přitom mohou v průběhu času vyskytnout
        u různých dodavatelů (či jejich subdodavatelů) a v různé intenzitě. Stát proto
        potřebuje v každém okamžiku přípravy a realizace projektu výstavby nových
        jaderných zdrojů zajišťovat své bezpečnostní zájmy. EDU II a ČEZ umožní Státu
        kontrolu a zajištění základních bezpečnostních zájmů České republiky v rámci
        stanoveného dodavatelského modelu pro nový jaderný zdroj v lokalitě Dukovany,
        a to jak v rámci projekčních prací, přípravy projektu a činností vztahujících se
        k získání povolení pro projekt výstavby nového jaderného zdroje v lokalitě
        Dukovany, tak i v rámci přípravy a provedení výběrových řízení na dodavatele
        nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany a dále v rámci výstavby a provozu
        nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany postupem stanoveným prováděcími
        smlouvami.

1.3 Zajištění energetické bezpečnosti České republiky (včetně zejména zajištění
        dostatečného množství elektřiny a zajištění ochrany před závažnými výpadky
        elektřiny) patří dle Bezpečnostní strategie České republiky (2015) mezi klíčové
        strategicko-bezpečnostní zájmy České republiky (stejně jako např. zajištění
        adekvátní úrovně strategických rezerv a kybernetické bezpečnosti a obrany České
        republiky). Elektřina je nezbytná při všech činnostech každodenního života,
        vstupuje do všech elementů národního hospodářství a má zásadní dlouhodobý vliv
        na ekonomiku a suverenitu českého státu. Případný nedostatek elektřiny či
        závažné výpadky elektrické energie mohou způsobit zásadní problém nejen pro
        řádné fungování ekonomiky, ale i pro zajištění základních funkcí státu.

1.4 V oblasti elektroenergetiky zajišťuje Stát dle Bezpečnostní strategie České
        republiky (2015) stabilitu jak z hlediska zdrojového, tak i přenosového s důrazem
        na zajištění dostatečné a udržitelné domácí produkce s přebytkovým saldem, dále
        soustřeďuje pozornost na vybudování ostrovních provozů a udržení dostatečné
        výše regulačního výkonu a zkvalitňuje právní rámec pro zajištění bezpečnosti
        a kontinuity provozu prvků energetické infrastruktury a také minimalizuje
        negativní faktory mající vliv na českou přenosovou soustavu.

                                                   3/12
1.5 Energetická infrastruktura je součástí tzv. kritické infrastruktury představující
        klíčový systém prvků, jejichž narušení nebo nefunkčnost by měla závažný dopad
        na bezpečnost státu, zabezpečení základních životních potřeb obyvatelstva nebo
        ekonomiku státu. Funkčnost energetické infrastruktury je ohrožována jak
        politickými tlaky, tak hrozbami s kriminální podstatou. Příkladem těchto ohrožení
        jsou politicky motivované manipulace s dodávkami strategických surovin, vstup
        cizího kapitálu s potenciálně rizikovým původem a cíli do kritické infrastruktury
        České republiky, sabotáže, kybernetické útoky či hospodářská kriminalita.
        Neméně významnou hrozbou je přerušení dodávek strategických surovin nebo
        energie. Prioritou je vytvářet předpoklady pro nepřerušované diverzifikované
        dodávky strategických surovin a v domácím prostředí pak předpoklady pro
        stabilní dodávky elektrické energie a pro tvorbu strategických rezerv státu.

1.6 SEK klade důraz na minimalizaci dovozní závislosti Státu v případě energetických
        surovin a tím na zajištění energetické bezpečnosti. Propojenost elektrizačních
        soustav jednotlivých států a jejich synchronní provoz umožňuje šíření krizových
        situací do České republiky ze sousedních, resp. z jiných evropských států.
        Výstavba nového jaderného zdroje je z bezpečnostního hlediska Státu v tomto
        směru zásadní, protože nový bezpečnostní zdroj bude pokrývat zejména základní
        zatížení a tím se uvolní kapacita na podpůrné služby u ostatních zdrojů, které
        mohou pak flexibilněji reagovat na výkyvy v evropské elektrifikační síti.

                                                    II.
                                      Účel Rámcové smlouvy

2.1 Stát má zájem na naplnění shora uvedených základních bezpečnostních
        a strategických zájmů České republiky a na návrhu opatření k minimalizaci shora
        uvedených rizik a kontrole naplnění těchto opatření v souladu s usnesením vlády
        České republiky ze dne 8. července 2019 č. 485 a usnesením vlády České
        republiky ze dne 27. dubna 2020 č. 484/V, přičemž ČEZ má zájem na vybudování
        nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany za předpokladu vytvoření vhodných
        ekonomických podmínek. Z těchto důvodů si přejí Smluvní strany dále popsaným
        způsobem spolupracovat.

2.2 Účelem této Rámcové smlouvy a prováděcích smluv v ní předvídaných je umožnit
        naplňování výše uvedených zájmů Státu a ČEZ, zejména:

        a) v rozsahu stanoveném v prováděcích smlouvách umožnit Státu kontrolu
                 nad přípravou a realizací projektu výstavby nového jaderného zdroje
                 (a poskytnout Státu související rozhodovací oprávnění) a tím rovněž Státu
                 poskytnout kontrolu:

                 (i) nad zajištěním energetické bezpečnosti České republiky, a to
                          v souladu se SEK; a

                 (ii) nad zajištěním bezpečnostních rizik České republiky při výběru
                          dodavatele;

                                                   4/12
        b) umožnit zahájení přípravy a realizace projektu (či více projektů) výstavby
                 nového jaderného zdroje ze strany ČEZ, resp. EDU II rozdělením
                 některých rizik souvisejících s projektem nového jaderného zdroje mezi
                 Stát a ČEZ, resp. EDU II; a

        c) vytvořit předpoklady pro naplnění cílů SEK v oblasti výstavby jaderných
                 elektráren.

                                                   III.
                                    Předmět Rámcové smlouvy

3.1 Předmětem této Rámcové smlouvy je stanovení obecného rámce pro zahájení
        a následné prohlubování spolupráce Smluvních stran na projektu výstavby nového
        jaderného zdroje na území České republiky v lokalitě Dukovany, přičemž
        Smluvní strany zamýšlejí, že výstavba nového jaderného zdroje v lokalitě
        Temelín bude předmětem jiné rámcové smlouvy.

3.2 Předmětem této Rámcové smlouvy není stanovení konkrétních právně závazných
        povinností Smluvních stran. Konkrétní právně závazné smluvní povinnosti budou
        stanoveny v jednotlivých prováděcích smlouvách, které Smluvní strany budou
        uzavírat postupně při postupu prací na projektu výstavby nového jaderného
        zdroje.

                                                   IV.
                                         Nový jaderný zdroj

4.1 S ohledem na skutečnost, že se v lokalitě Dukovany nachází stávající jaderný
        zdroj, přičemž se předpokládá budoucí odstavení tohoto jaderného zdroje, mají
        ČEZ a Stát primárně zájem nahradit jej projektem nového jaderného zdroje v této
        lokalitě (dále jen „Projekt Dukovany“).

4.2 Pro vyloučení pochybností se novým jaderným zdrojem v lokalitě Dukovany
        rozumí (i) soubor všech stávajících a budoucích staveb a pozemků v areálu
        budoucího jaderného zařízení, který bude navazovat na stávající bloky jaderné
        elektrárny Dukovany a jehož součástí budou jaderné zařízení (prioritně o výkonu
        do 1200 MW s možností rozšíření na 2400 MW), všechny stávající a budoucí
        stavby a pozemky sloužící k výrobě elektřiny (případně tepla) a další stávající
        a budoucí pomocné a podpůrné stavby a pozemky přímo nesouvisející s výrobou
        elektřiny, které budou nezbytné k přípravě, realizaci, uvedení do provozu, provozu
        a vyřazování z provozu předmětného budoucího jaderného zařízení, a (ii) soubor
        všech stávajících a budoucích staveb a pozemků vně areálu předmětného
        budoucího jaderného zařízení, jehož součástí budou všechny stavby sloužící
        k výrobě elektřiny (případně tepla) a další stávající a budoucí pomocné a podpůrné
        stavby a pozemky přímo nesouvisející s výrobou elektřiny, které budou nezbytné
        k přípravě, realizaci, uvedení do provozu, provozu a vyřazování z provozu
        předmětného budoucího jaderného zařízení; přičemž konkrétní technické
        parametry (včetně zejména počtu elektrárenských bloků, maximálního výkonu,
        apod.) budou určeny ze strany EDU II v průběhu první fáze Projektu Dukovany.
        Definice nového jaderného zdroje dále může být upřesňována v jednotlivých
        prováděcích smlouvách. Pro účely definice nového jaderného zdroje budou

                                                   5/12
        Smluvní strany vycházet z aktuálních technických možností včetně případné
        možnosti využití malých modulárních reaktorů (tzv. SMR).

                                                    V.
                                         Projekt Dukovany

5.1 Smluvní strany předpokládají, že nejpozději do 31. prosince 2020 proběhnou
        následující kroky:

        a) Smluvní strany dosáhnou shody (uzavřením první prováděcí smlouvy
                 nebo písemným potvrzením Smluvních stran o dosažení shody) na
                 dodavatelském modelu nového jaderného zdroje;

        b) z jednání s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže nevyplyne
                 neaplikovatelnost výjimky dle čl. 7.1 této Rámcové smlouvy na výběrová
                 řízení na dodavatele nového jaderného zdroje Projektu Dukovany (dále jen
                 „Výběrová řízení“); a

        c) v závislosti na shora uvedeném Smluvní strany dosáhnou shody
                 (uzavřením první prováděcí smlouvy nebo písemným potvrzením
                 Smluvních stran o dosažení shody) na rozpočtu a harmonogramu pro fázi
                 I Projektu Dukovany (viz čl. 5.2 písm. a) níže);

        s tím, že pokud ve výše uvedené lhůtě tyto kroky neproběhnou, pak, nebude-li
        mezi Smluvními stranami písemně sjednáno jinak, platnost této Rámcové
        smlouvy k výše uvedenému datu skončí (s tím, že Smluvní strany vůči sobě
        nebudou mít v souvislosti s touto Rámcovou smlouvou žádné nároky a každá
        Smluvní strana může dle svého uvážení zastavit kroky související s prováděním
        této Rámcové smlouvy i jakékoli další kroky související s Projektem Dukovany).

5.2 Stát, ČEZ a EDU II předpokládají, že Projekt Dukovany bude rozdělen do pěti
        fází, oddělených následujícími čtyřmi milníky (Smluvní strany v této souvislosti
        konstatují, že pro Projekt Dukovany, příp. pro jeho příslušnou fázi musí být
        provedeny notifikace, případně získána stanoviska, doporučení či souhlasy
        vyžadované právem Evropské unie s tím, že jejich bližší specifikace bude
        upravena v prováděcích smlouvách):

        a) milník I Projektu Dukovany (dále jen „Milník I Projektu Dukovany“),
                 který bude splněn při dosažení následujících skutečností:

                 (i) ukončení výběrového řízení na dodavatele nového jaderného
                          zdroje Projektu Dukovany, tj. připravenost smlouvy s dodavatelem
                          k podpisu;

                 (ii) vydání povolení Státního úřadu pro jadernou bezpečnost
                          k umístění jaderného zařízení;

                 (iii) podání žádosti o udělení autorizace dle zák. č. 458/2000 Sb.,
                          o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických
                          odvětvích a o změně některých zákonů;

                                                   6/12
                 (iv) vydání územního rozhodnutí, popř. územních rozhodnutí pro
                          všechny stavby na hlavním staveništi (bližší specifikace bude
                          upravena v příslušné prováděcí smlouvě), nebude-li budoucími
                          legislativními změnami koncept územního rozhodnutí zrušen nebo
                          spojen se stavebním povolením;

                 (v) účasti ČEZ, resp. EDU II ve výběrovém řízení na uzavření smlouvy
                          o zaručeném výkupu elektřiny na víceletou dodávku elektrické
                          energie z nízkoemisního zdroje základního zatížení, pokud bude
                          takové výběrové řízení vypsáno, nebo zahájení jednání EDU II se
                          Státem o smlouvě upravující vzájemná práva a povinnosti
                          k zajištění výroby a dodávky elektřiny z nového jaderného zdroje
                          Dukovany a návratnosti investice do nového jaderného zdroje
                          Dukovany, pokud Stát navrhne EDU II uzavření takové smlouvy
                          před vypsáním výše uvedeného výběrového řízení, a to v obou
                          případech vždy ve vztahu k jednomu bloku nového jaderného
                          zdroje Dukovany.

        b) milník II Projektu Dukovany (dále jen „Milník II Projektu Dukovany“),
                 který bude splněn při dosažení následujících skutečností:

                 (i) uzavření smlouvy s dodavatelem nového jaderného zdroje Projektu
                          Dukovany;

                 (ii) vydání povolení Státního úřadu pro jadernou bezpečnost
                          k výstavbě jaderného zařízení;

                 (iii) vydání stavebního povolení (nebo jiného rozhodnutí, kterým
                          budoucí legislativa nahradí koncept stavebního povolení, např. při
                          jeho spojení s územním rozhodnutím) pro všechny stavby na
                          hlavním staveništi (bližší specifikace bude upravena v příslušné
                          prováděcí smlouvě);

        c) milník III Projektu Dukovany (dále jen „Milník III Projektu
                 Dukovany“), který bude splněn při zahájení zkušebního provozu dle
                 stavebního zákona (případně dosažením jiné události či událostí
                 vymezených v příslušné prováděcí smlouvě);

        d) milník IV Projektu Dukovany (dále jen „Milník IV Projektu
                 Dukovany“), který bude splněn kolaudací jaderného zařízení (případně
                 dosažením jiné události či událostí vymezených v příslušné prováděcí
                 smlouvě).

5.3 Případné další milníky pokrývající fázi provozu a vyřazování z provozu mohou
        být vymezeny dohodou Státu, ČEZ a EDU II v období mezi Milníkem III Projektu
        Dukovany a Milníkem IV Projektu Dukovany.

5.4 Podmínky spolupráce mezi Státem, ČEZ a EDU II budou mezi těmito Smluvními
        stranami dojednány v prováděcích smlouvách nebo ve smlouvě o výkupu

                                                   7/12
        elektřiny z nízkouhlíkové výrobny mezi EDU II a Státem ve smyslu zákona
        o opatřeních k přechodu České republiky k nízkouhlíkové energetice a o změně
        zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a výkonu státní správy
        v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon),
        ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Smlouva o výkupu elektřiny“),
        pokud tento zákon nabude účinnosti, s tím, že před dosažením určitého milníku si
        Stát, ČEZ a EDU II sjednají podmínky spolupráce pro období po dosažení tohoto
        milníku (buďto uzavřením dodatků k dosavadní prováděcí smlouvě nebo
        uzavřením nové prováděcí smlouvy, popř. uzavřením Smlouvy o výkupu
        elektřiny). Tato jednání zahájí Stát, ČEZ a EDU II s dostatečným časovým
        předstihem.

                                                   VI.
                          Kontrola Státu nad Projektem Dukovany

6.1 S ohledem na základní bezpečnostní zájmy České republiky uvedené v čl. I této
        Rámcové smlouvy Smluvní strany zamýšlejí poskytnout Státu potřebnou kontrolu
        nad Projektem Dukovany v rozsahu, který bude stanoven v prováděcích
        smlouvách. Může se jednat například o následující:

        a) prováděcí smlouva stanoví předmět činností, rozpočet a harmonogram pro
                 příslušnou fázi Projektu Dukovany (dále jen „Rozpočet“
                 a „Harmonogram“), přičemž předmět činností, Rozpočet
                 a Harmonogram v rámci procesu uzavření prováděcí smlouvy pro
                 příslušnou fázi Projektu Dukovany podléhá schválení Státu, ČEZ a EDU
                 II. Pro vyloučení pochybností platí, že schválením předmětu činností,
                 Rozpočtu ani Harmonogramu Stát nepřebírá odpovědnost za věcnou
                 správnost, úplnost ani přiměřenost předmětu činností a Rozpočtu včetně
                 dílčích rozpočtovaných částek;

        b) pokud bude potřebné navýšit Rozpočet či prodloužit Harmonogram
                 z důvodů vymezených v prováděcí smlouvě (dále jen „Oprávněné
                 důvody“ či „Oprávněný důvod“), např. proto, že dojde ke změně
                 závazných právních norem, která bude mít vliv na Projekt Dukovany, ČEZ
                 předloží Státu ke schválení návrh nového Rozpočtu, resp. návrh nového
                 Harmonogramu a případně i návrh změny předmětu činností, příp. dalších
                 smluvních ustanovení; pro vyloučení pochybností platí, že schválením
                 změny předmětu činností, nového Rozpočtu ani nového Harmonogramu
                 Stát nepřebírá odpovědnost za věcnou správnost, úplnost ani přiměřenost
                 předmětu činností a nového Rozpočtu včetně dílčích rozpočtovaných
                 částek, v jejichž důsledku má dojít ke změně Rozpočtu nebo
                 Harmonogramu;

        c) činnost EDU II bude financována z prostředků ČEZ a z případného
                 externího financování EDU II schváleného Státem;

        d) prováděcí smlouva stanoví rozsah informování Státu ze strany ČEZ, resp.
                 EDU II o Projektu Dukovany, např. kdykoli o to Stát písemně požádá,
                 poskytne EDU II bez zbytečného odkladu Státu informace o Projektu
                 Dukovany, stavu provádění činností, které má EDU II provést podle

                                                   8/12
                 příslušné prováděcí smlouvy, stavu plnění Harmonogramu, čerpání
                 Rozpočtu a zajištění pracovníků a EDU II umožní Státu (či jím pověřené
                 třetí osobě) na jeho písemnou žádost provést v potřebném rozsahu audit za
                 účelem ověření výše uvedených informací a dokumentů;

        e) prováděcí smlouva stanoví rozsah ingerence Státu v souvislosti
                 s výběrovými řízeními na dodavatele nového jaderného zdroje (či jeho
                 relevantní části, např. jaderného ostrova, konvenčního ostrova či dalších
                 významných částí);

        f) uzavření, příp. nabytí účinnosti smlouvy (popř. smluv) mezi vybraným
                 dodavatelem (popř. dodavateli) a EDU II bude podmíněno (s případnými
                 výjimkami stanovenými v prováděcí smlouvě):

                 (i) nabytím účinnosti prováděcí smlouvy mezi Státem a ČEZ na fázi
                          II Projektu Dukovany (tj. fázi zakončenou Milníkem II Projektu
                          Dukovany), včetně případně na v té době dosud neukončenou část
                          fáze I Projektu Dukovany;

                 (ii) kladným rozhodnutím Evropské komise ohledně slučitelnosti
                          smluv nově uzavíraných alespoň pro období od uzavření smlouvy
                          s vybraným dodavatelem do dosažení Milníku II Projektu
                          Dukovany s pravidly veřejné podpory; a

                 (iii) splněním příslušných podmínek dle Smlouvy o založení
                          Evropského společenství pro atomovou energii (bližší specifikace
                          bude upravena v prováděcí smlouvě);

        g) prováděcí smlouvy stanoví určitá omezení činností EDU II (např. zákaz
                 poskytovat záruky, ručení či zajištění za závazky třetích osob);

        h) prováděcí smlouvy stanoví určitá omezení pro ČEZ ohledně výkonu
                 akcionářských práv ČEZ v EDU II a ohledně předmětných akcií (např.
                 zákaz zatížení právem třetích osob bez předchozího souhlasu Státu).

6.2 Prováděcí smlouvy stanoví způsob komunikace mezi Smluvními stranami, jakož
        i práva, povinnosti a odpovědnost Smluvních stran v souvislosti s právy Státu
        týkajícími se Projektu Dukovany.

6.3 Pokud nastanou události vymezené v příslušné prováděcí smlouvě (např. do
        určitého data předvídaného v příslušné prováděcí smlouvě se její smluvní strany
        nedohodnou na podmínkách spolupráce na další fázi Projektu Dukovany),
        uskuteční se prodej všech akcií EDU II (vlastníka Projektu Dukovany) společností
        ČEZ Státu za podmínek sjednaných v příslušné prováděcí smlouvě. Před
        podpisem každé prováděcí smlouvy bude Stát oprávněn provést komerční,
        technickou, právní, účetní, daňovou a finanční prověrku EDU II včetně ověření
        vynaložení peněžních prostředků ze strany EDU II v souladu s Rozpočtem
        a ověření přiměřenosti Rozpočtu pro nadcházející fázi Projektu Dukovany.

                                                   9/12
6.4 Pro účely případného převodu akcií v EDU II na Stát budou prováděcí smlouvy
        obsahovat mj. ujednání o koupi akcií ČEZ v EDU II. Smluvní strany zvažují mj.
        následující hlavní parametry ujednání o koupi akcií:

        a) výše kupní ceny akcií bude odpovídat součtu Rozpočtu a prostředků, které
                 ČEZ vložil do EDU II před uzavřením, příp. účinností příslušné prováděcí
                 smlouvy;

        b) vypořádání dle ujednání o koupi akcií bude realizováno ve lhůtě stanovené
                 v prováděcí smlouvě; pokud to bude s ohledem na pokročilost Projektu
                 Dukovany a účel této Rámcové smlouvy možné spravedlivě požadovat,
                 bude příslušná prováděcí smlouva obsahovat ustanovení o právu Státu
                 trvat na pokračování Projektu Dukovany na účet Státu za předpokladu
                 současné dohody o podrobných podmínkách takové spolupráce (týká se
                 zejména fáze Projektu Dukovany zakončené Milníkem III Projektu
                 Dukovany, resp. fáze Projektu Dukovany zakončené Milníkem IV
                 Projektu Dukovany);

        c) bude stanoven způsob nastavení společného fungování a provozování
                 EDU II a ČEZ na lokalitě (zajištění vybraných médií, pravidla využívání
                 omezených zdrojů lokality, vzájemné informování apod.); a

        d) bude stanoven způsob převzetí, příp. vypořádání případného externího
                 financování Státem.

6.5 Prováděcí smlouva stanoví důsledky, pokud by (např. z důvodu legislativních
        změn) bylo k realizaci převodu akcií třeba dodatečného korporátního či jiného
        souhlasu nebo povolení a takový souhlas či povolení by nebyl udělen.

6.6 Prováděcí smlouva na fázi Projektu Dukovany, která bude zakončena Milníkem
        II, a prováděcí smlouva na fázi Projektu Dukovany, která bude zakončena
        Milníkem III, a které budou následovat po dosažení Milníku I Projektu Dukovany,
        mohou být nahrazeny Smlouvou o výkupu elektřiny. Čl. 6.1 až 6.5 této Rámcové
        smlouvy se na Smlouvu o výkupu elektřiny uplatní přiměřeně.

                                                   VII.
                                        Problematika ZZVZ

7.1 S ohledem na základní bezpečnostní zájmy Státu uvedené v čl. I této Rámcové
        smlouvy Smluvní strany předpokládají, že pro Projekt Dukovany jsou naplněny
        důvody pro použití výjimky dle § 29 písm. a) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání
        veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“) a že
        Výběrová řízení budou realizována mimo režim ZZVZ.

                                                  VIII.
                                 Problematika veřejné podpory

8.1 Stát zajistí projednání všech prováděcích smluv z hlediska veřejné podpory
        s Evropskou komisí (včetně předpokládaných oznámení prováděcích smluv
        Evropské komisi a případných předběžných oznámení ještě před formálním

                                                  10/12
        oznámením a včetně souvisejících jednání s Evropskou komisí) a ve vztahu ke
        každé prováděcí smlouvě učiní veškeré potřebné kroky k získání kladného
        rozhodnutí ze strany Evropské komise. Kladným rozhodnutím Evropské komise
        se pro účely této Rámcové smlouvy míní následující rozhodnutí Evropské komise
        dle nařízení Rady EU č. 2015/1589 ze dne 13. července 2015, kterým se stanoví
        prováděcí pravidla k článku 108 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen
        „Nařízení“) (případně dle jiného právního předpisu Evropské unie, kterým by
        Nařízení bylo v budoucnosti nahrazeno) vztahující se k příslušné prováděcí
        smlouvě:

        a) následující rozhodnutí vydaná ve fázi předběžného posouzení dle čl. 4
                 Nařízení:

                 (i) rozhodnutí, že se nejedná o veřejnou podporu, dle čl. 4 odst. 2
                          Nařízení;

                 (ii) rozhodnutí nevznášet námitky, neboť se jedná o veřejnou podporu
                          nezakládající pochybnosti o slučitelnosti s vnitřním trhem, dle čl.
                          4 odst. 3 Nařízení; případně

                 (iii) tzv. fiktivní rozhodnutí z toho důvodu, že Evropská komise
                          nevydala ve lhůtě pro předběžné posouzení některé z výše
                          uvedených rozhodnutí, ani nerozhodla o zahájení formálního
                          vyšetřovacího řízení, dle čl. 4 odst. 6 Nařízení; nebo

        b) následující rozhodnutí vydaná v rámci formálního vyšetřovacího řízení dle
                 čl. 9 Nařízení:

                 (i) rozhodnutí, že se po následných úpravách nejedná o veřejnou
                          podporu, dle čl. 9 odst. 2 Nařízení (pro vyloučení pochybností platí,
                          že jakékoli případné úpravy oznámeného opatření může Stát
                          provádět pouze po předchozím písemném souhlasu ČEZ a EDU
                          II); nebo

                 (ii) kladné rozhodnutí o slučitelnosti s vnitřním trhem dle čl. 9 odst. 3
                          Nařízení.

8.2 Smluvní strany se mohou písemně dohodnout, že rozhodnutí, ke kterému
        Evropská komise připojí podmínky, za kterých může být podpora považována za
        slučitelnou s vnitřním trhem, a/nebo stanoví povinnosti pro umožnění kontroly
        plnění rozhodnutí (tj. podmínečné rozhodnutí dle čl. 9 odst. 4 Nařízení), budou
        považovat za kladné. Pokud budou mít podmínky stanovené Evropskou komisí
        dopad na práva a povinnosti Smluvních stran dle prováděcích smluv, Smluvní
        strany je projednají a zváží.

8.3 ČEZ a EDU II poskytnou Státu součinnost v souvislosti s kroky Státu dle čl. 8.1
        této Rámcové smlouvy. Stát bude s ČEZ a EDU II konzultovat návrh notifikace
        i dalších komunikací Státu vůči Evropské komisi a zajistí, že Státem oznámené
        opatření bude odpovídat podmínkám prováděcí smlouvy sjednaným mezi
        Smluvními stranami.

                                                  11/12
                                                   IX.
                                       Závěrečná ustanovení

9.1 Tato Rámcová smlouva se řídí právním řádem České republiky a nabývá platnosti
        a účinnosti dnem podpisu všemi Smluvními stranami. S ohledem na skutečnost,
        že prováděcí smlouvy mohou odkazovat na tuto Rámcovou smlouvu, Smluvní
        strany zamýšlejí spolu s první prováděcí smlouvou uveřejnit i tuto Rámcovou
        smlouvu v registru smluv ve smyslu zákona č. 340/2015 Sb., o zvláštních
        podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru
        smluv (zákon o registru smluv), v platném znění.

9.2 Tato Rámcová smlouva je sepsána ve třech vyhotoveních, z nichž po jednom si
        ponechá každá Smluvní strana.

9.3 Tato Rámcová smlouva může být měněna nebo doplňována pouze písemnou
        formou.

Česká republika – Ministerstvo průmyslu a obchodu
Dne ______________

______________________________________
Jméno: Doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA
Funkce: ministr průmyslu a obchodu

ČEZ, a. s.
Dne ______________

________________________________             _____________________________
Jméno: Ing. Daniel Beneš, MBA                Jméno: Ing. Pavel Cyrani, MBA
Funkce: předseda představenstva              Funkce: místopředseda představenstva

Elektrárna Dukovany II, a. s.
Dne ______________

_________________________________            _____________________________
Jméno: Ing. Petr Závodský                    Jméno: Ing. Jiří Beneš
Funkce: předseda představenstva              Funkce: člen představenstva

                                   12/12