Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud
RÁMCOVÁ SMLOUVA O SPOLUPRÁCI PŘI VÝSTAVBĚ NOVÉHO JADERNÉHO ZDROJE V ČESKÉ REPUBLICE Smluvní strany: Česká republika – Ministerstvo průmyslu a obchodu IČO: 47609109 sídlo: Na Františku 32, 110 15 Praha 1 (dále jen „Stát“ nebo „Česká republika“) a ČEZ, a. s. IČO: 45274649 sídlo: Praha 4, Duhová 2/1444, PSČ 14053 zápis v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod sp. zn. B 1581 (dále jen „ČEZ“) a Elektrárna Dukovany II, a. s. IČO: 04669207 sídlo: Duhová 1444/2, Michle, 140 00 Praha 4 zápis v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze pod sp. zn. B 21250 (dále jen „EDU II“) (Stát, ČEZ a EDU II společně dále jen „Smluvní strany“) uzavřely tuto rámcovou smlouvu o spolupráci při výstavbě nového jaderného zdroje v České republice (dále jen „Rámcová smlouva“). Preambule (A) Ochrana životních zájmů státu a jeho občanů je základní povinností vlády i všech orgánů veřejné správy.1 Životní zájmy představují nejvyšší kategorii bezpečnostních zájmů ČR podle stupně důležitosti. Česká republika má současně zájem na zajištění energetické soběstačnosti jakožto strategického bezpečnostního zájmu a naplnění dále uvedených mezinárodních závazků k ochraně klimatu. ČEZ má s ohledem na dále uvedené skutečnosti zájem na vybudování nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany k realizaci své podnikatelské činnosti, budou-li mj. k tomuto projektu existovat vhodné ekonomické podmínky. (B) Státní energetická koncepce České republiky, která byla schválena usnesením vlády č. 362 ze dne 18. května 2015 (dále jen „SEK“), považuje za jednu z priorit v oblasti vyváženého energetického mixu posílení role jaderné energetiky při 1 Bezpečnostní strategie ČR (2015) výrobě elektřiny a maximální využití odpadního tepla z jaderných elektráren. V koncepci rozvoje elektroenergetiky je dále uveden dlouhodobý cíl podpory rozvoje jaderné energetiky jako jednoho z pilířů výroby elektřiny, s cílovým podílem jaderné energetiky na výrobě elektřiny okolo 50 % a s maximalizací dodávek tepla z jaderných elektráren. (C) V návaznosti na schválení SEK byl ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva financí připraven Národní akční plán rozvoje jaderné energetiky v České republice (dále jen „NAP JE“), který transformuje cíle obsažené v SEK do podoby konkrétních realizačních kroků. NAP JE byl schválen usnesením vlády č. 419 ze dne 3. června 2015. NAP JE považuje za žádoucí neodkladně zahájit přípravu na výstavbu jednoho jaderného bloku v lokalitě Dukovany a jednoho bloku v lokalitě Temelín (s možností rozšíření na 2 bloky v obou lokalitách). (D) Jaderná energetika má v podmínkách České republiky rovněž plnit zásadní roli z pohledu ochrany klimatu, jak vyplývá z návrhu vnitrostátního plánu České republiky v oblasti energetiky a klimatu (dále jen „Vnitrostátní plán“), který byl zpracován na základě požadavku nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2018/1999 ze dne 11. prosince 2018 o správě energetické unie a opatření v oblasti klimatu, kterým se mění nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 663/2009 a (ES) č. 715/2009, směrnice Evropského parlamentu a Rady 94/22/ES, 98/70/ES, 2009/31/ES, 2009/73/ES, 2010/31/EU, 2012/27/EU a 2013/30/EU, směrnice Rady 2009/119/ES a (EU) 2015/652 a zrušuje nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 525/2013, a v únoru 2019 předán zástupcům Evropské komise. Vnitrostátní plán předpokládá nárůst výroby z jaderných elektráren z 31 TWh v roce 2020 na 42,5 TWh v roce 2040. Jaderná energie má být navíc dle Sdělení Evropské komise zn. COM(2018) 773 k strategické dlouhodobé vizi prosperující, moderní, konkurenceschopné a klimaticky neutrální ekonomiky do roku 2050 „Čistá planeta pro všechny“ jedním ze základních stavebních bloků evropského bezemisního energetického systému. (E) K zajištění uvedeného 50 % podílu jaderné energie na výrobě elektřiny v České republice po roce 2035 je nutné realizovat výstavbu nových jaderných zdrojů, které nahradí dosluhující uhelné zdroje a doplní a postupně nahradí stávající jaderné zdroje. S ohledem na předpoklad odstavení jaderné elektrárny Dukovany po max. 60 letech provozu bude potřeba mezi lety 2035 a 2045 zprovoznit cca. 3 500 MW v nových jaderných zdrojích s tím, že se předpokládá získání stavebního povolení pro výstavbu jednoho bloku nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany v roce 2029 a jeho uvedení do zkušebního provozu v roce 2036. Vedle budoucí ztráty významných zdrojů výroby elektřiny lze navíc předpokládat, že se poptávka po elektrické energii bude s ohledem na rozvoj moderních technologií zvyšovat stále rostoucím tempem. ČEZ má zájem tuto budoucí ztrátu a zároveň rostoucí potřebu elektrické energie pokrýt novými jadernými zdroji. (F) S ohledem na to, že efektivní výstavbě jaderného zdroje brání nejistota a špatná prediktabilita vývoje regulatorního prostředí a mj. z toho vyplývající nejistota ohledně budoucích cen elektřiny, mají Smluvní strany za dále uvedených podmínek zájem poskytovat si vzájemnou součinnost a spolupracovat za účelem umožnění výstavby nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany. 2/12 I. Základní bezpečnostní zájmy České republiky 1.1 Výstavba nových jaderných zdrojů přitom představuje technicky složité plnění, s celou řadou překážek, přičemž zcela zásadní význam má spolehlivost a důvěryhodnost dodavatele (jakožto i subdodavatelského řetězce) z hlediska jaderné bezpečnosti, jakož i geopolitické zájmy a rizika. V této souvislosti existuje rovněž např. možné riziko kybernetických útoků na řídicí systém jaderné elektrárny či určité komponenty jaderné elektrárny, vůči kterým by potenciálně mohla být jaderná elektrárna záměrně náchylná (např. v důsledku použití závadných čipů, backdoor malware apod.). Zhmotnění uvedených rizik při výstavbě či provozu jaderné elektrárny by pak v konečném důsledku mohlo vést např. v určité krizové geopolitické situaci k závislosti na určitém dodavateli (či jeho subdodavatelích) či zemi jeho původu. 1.2 Z uvedených důvodů výběr dodavatele (včetně jeho subdodavatelů) každého nového jaderného zdroje představuje pro Českou republiku primárně bezpečnostně strategickou záležitost České republiky, a nikoli čistě ekonomickou záležitost. Předmětná rizika se přitom mohou v průběhu času vyskytnout u různých dodavatelů (či jejich subdodavatelů) a v různé intenzitě. Stát proto potřebuje v každém okamžiku přípravy a realizace projektu výstavby nových jaderných zdrojů zajišťovat své bezpečnostní zájmy. EDU II a ČEZ umožní Státu kontrolu a zajištění základních bezpečnostních zájmů České republiky v rámci stanoveného dodavatelského modelu pro nový jaderný zdroj v lokalitě Dukovany, a to jak v rámci projekčních prací, přípravy projektu a činností vztahujících se k získání povolení pro projekt výstavby nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany, tak i v rámci přípravy a provedení výběrových řízení na dodavatele nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany a dále v rámci výstavby a provozu nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany postupem stanoveným prováděcími smlouvami. 1.3 Zajištění energetické bezpečnosti České republiky (včetně zejména zajištění dostatečného množství elektřiny a zajištění ochrany před závažnými výpadky elektřiny) patří dle Bezpečnostní strategie České republiky (2015) mezi klíčové strategicko-bezpečnostní zájmy České republiky (stejně jako např. zajištění adekvátní úrovně strategických rezerv a kybernetické bezpečnosti a obrany České republiky). Elektřina je nezbytná při všech činnostech každodenního života, vstupuje do všech elementů národního hospodářství a má zásadní dlouhodobý vliv na ekonomiku a suverenitu českého státu. Případný nedostatek elektřiny či závažné výpadky elektrické energie mohou způsobit zásadní problém nejen pro řádné fungování ekonomiky, ale i pro zajištění základních funkcí státu. 1.4 V oblasti elektroenergetiky zajišťuje Stát dle Bezpečnostní strategie České republiky (2015) stabilitu jak z hlediska zdrojového, tak i přenosového s důrazem na zajištění dostatečné a udržitelné domácí produkce s přebytkovým saldem, dále soustřeďuje pozornost na vybudování ostrovních provozů a udržení dostatečné výše regulačního výkonu a zkvalitňuje právní rámec pro zajištění bezpečnosti a kontinuity provozu prvků energetické infrastruktury a také minimalizuje negativní faktory mající vliv na českou přenosovou soustavu. 3/12 1.5 Energetická infrastruktura je součástí tzv. kritické infrastruktury představující klíčový systém prvků, jejichž narušení nebo nefunkčnost by měla závažný dopad na bezpečnost státu, zabezpečení základních životních potřeb obyvatelstva nebo ekonomiku státu. Funkčnost energetické infrastruktury je ohrožována jak politickými tlaky, tak hrozbami s kriminální podstatou. Příkladem těchto ohrožení jsou politicky motivované manipulace s dodávkami strategických surovin, vstup cizího kapitálu s potenciálně rizikovým původem a cíli do kritické infrastruktury České republiky, sabotáže, kybernetické útoky či hospodářská kriminalita. Neméně významnou hrozbou je přerušení dodávek strategických surovin nebo energie. Prioritou je vytvářet předpoklady pro nepřerušované diverzifikované dodávky strategických surovin a v domácím prostředí pak předpoklady pro stabilní dodávky elektrické energie a pro tvorbu strategických rezerv státu. 1.6 SEK klade důraz na minimalizaci dovozní závislosti Státu v případě energetických surovin a tím na zajištění energetické bezpečnosti. Propojenost elektrizačních soustav jednotlivých států a jejich synchronní provoz umožňuje šíření krizových situací do České republiky ze sousedních, resp. z jiných evropských států. Výstavba nového jaderného zdroje je z bezpečnostního hlediska Státu v tomto směru zásadní, protože nový bezpečnostní zdroj bude pokrývat zejména základní zatížení a tím se uvolní kapacita na podpůrné služby u ostatních zdrojů, které mohou pak flexibilněji reagovat na výkyvy v evropské elektrifikační síti. II. Účel Rámcové smlouvy 2.1 Stát má zájem na naplnění shora uvedených základních bezpečnostních a strategických zájmů České republiky a na návrhu opatření k minimalizaci shora uvedených rizik a kontrole naplnění těchto opatření v souladu s usnesením vlády České republiky ze dne 8. července 2019 č. 485 a usnesením vlády České republiky ze dne 27. dubna 2020 č. 484/V, přičemž ČEZ má zájem na vybudování nového jaderného zdroje v lokalitě Dukovany za předpokladu vytvoření vhodných ekonomických podmínek. Z těchto důvodů si přejí Smluvní strany dále popsaným způsobem spolupracovat. 2.2 Účelem této Rámcové smlouvy a prováděcích smluv v ní předvídaných je umožnit naplňování výše uvedených zájmů Státu a ČEZ, zejména: a) v rozsahu stanoveném v prováděcích smlouvách umožnit Státu kontrolu nad přípravou a realizací projektu výstavby nového jaderného zdroje (a poskytnout Státu související rozhodovací oprávnění) a tím rovněž Státu poskytnout kontrolu: (i) nad zajištěním energetické bezpečnosti České republiky, a to v souladu se SEK; a (ii) nad zajištěním bezpečnostních rizik České republiky při výběru dodavatele; 4/12 b) umožnit zahájení přípravy a realizace projektu (či více projektů) výstavby nového jaderného zdroje ze strany ČEZ, resp. EDU II rozdělením některých rizik souvisejících s projektem nového jaderného zdroje mezi Stát a ČEZ, resp. EDU II; a c) vytvořit předpoklady pro naplnění cílů SEK v oblasti výstavby jaderných elektráren. III. Předmět Rámcové smlouvy 3.1 Předmětem této Rámcové smlouvy je stanovení obecného rámce pro zahájení a následné prohlubování spolupráce Smluvních stran na projektu výstavby nového jaderného zdroje na území České republiky v lokalitě Dukovany, přičemž Smluvní strany zamýšlejí, že výstavba nového jaderného zdroje v lokalitě Temelín bude předmětem jiné rámcové smlouvy. 3.2 Předmětem této Rámcové smlouvy není stanovení konkrétních právně závazných povinností Smluvních stran. Konkrétní právně závazné smluvní povinnosti budou stanoveny v jednotlivých prováděcích smlouvách, které Smluvní strany budou uzavírat postupně při postupu prací na projektu výstavby nového jaderného zdroje. IV. Nový jaderný zdroj 4.1 S ohledem na skutečnost, že se v lokalitě Dukovany nachází stávající jaderný zdroj, přičemž se předpokládá budoucí odstavení tohoto jaderného zdroje, mají ČEZ a Stát primárně zájem nahradit jej projektem nového jaderného zdroje v této lokalitě (dále jen „Projekt Dukovany“). 4.2 Pro vyloučení pochybností se novým jaderným zdrojem v lokalitě Dukovany rozumí (i) soubor všech stávajících a budoucích staveb a pozemků v areálu budoucího jaderného zařízení, který bude navazovat na stávající bloky jaderné elektrárny Dukovany a jehož součástí budou jaderné zařízení (prioritně o výkonu do 1200 MW s možností rozšíření na 2400 MW), všechny stávající a budoucí stavby a pozemky sloužící k výrobě elektřiny (případně tepla) a další stávající a budoucí pomocné a podpůrné stavby a pozemky přímo nesouvisející s výrobou elektřiny, které budou nezbytné k přípravě, realizaci, uvedení do provozu, provozu a vyřazování z provozu předmětného budoucího jaderného zařízení, a (ii) soubor všech stávajících a budoucích staveb a pozemků vně areálu předmětného budoucího jaderného zařízení, jehož součástí budou všechny stavby sloužící k výrobě elektřiny (případně tepla) a další stávající a budoucí pomocné a podpůrné stavby a pozemky přímo nesouvisející s výrobou elektřiny, které budou nezbytné k přípravě, realizaci, uvedení do provozu, provozu a vyřazování z provozu předmětného budoucího jaderného zařízení; přičemž konkrétní technické parametry (včetně zejména počtu elektrárenských bloků, maximálního výkonu, apod.) budou určeny ze strany EDU II v průběhu první fáze Projektu Dukovany. Definice nového jaderného zdroje dále může být upřesňována v jednotlivých prováděcích smlouvách. Pro účely definice nového jaderného zdroje budou 5/12 Smluvní strany vycházet z aktuálních technických možností včetně případné možnosti využití malých modulárních reaktorů (tzv. SMR). V. Projekt Dukovany 5.1 Smluvní strany předpokládají, že nejpozději do 31. prosince 2020 proběhnou následující kroky: a) Smluvní strany dosáhnou shody (uzavřením první prováděcí smlouvy nebo písemným potvrzením Smluvních stran o dosažení shody) na dodavatelském modelu nového jaderného zdroje; b) z jednání s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže nevyplyne neaplikovatelnost výjimky dle čl. 7.1 této Rámcové smlouvy na výběrová řízení na dodavatele nového jaderného zdroje Projektu Dukovany (dále jen „Výběrová řízení“); a c) v závislosti na shora uvedeném Smluvní strany dosáhnou shody (uzavřením první prováděcí smlouvy nebo písemným potvrzením Smluvních stran o dosažení shody) na rozpočtu a harmonogramu pro fázi I Projektu Dukovany (viz čl. 5.2 písm. a) níže); s tím, že pokud ve výše uvedené lhůtě tyto kroky neproběhnou, pak, nebude-li mezi Smluvními stranami písemně sjednáno jinak, platnost této Rámcové smlouvy k výše uvedenému datu skončí (s tím, že Smluvní strany vůči sobě nebudou mít v souvislosti s touto Rámcovou smlouvou žádné nároky a každá Smluvní strana může dle svého uvážení zastavit kroky související s prováděním této Rámcové smlouvy i jakékoli další kroky související s Projektem Dukovany). 5.2 Stát, ČEZ a EDU II předpokládají, že Projekt Dukovany bude rozdělen do pěti fází, oddělených následujícími čtyřmi milníky (Smluvní strany v této souvislosti konstatují, že pro Projekt Dukovany, příp. pro jeho příslušnou fázi musí být provedeny notifikace, případně získána stanoviska, doporučení či souhlasy vyžadované právem Evropské unie s tím, že jejich bližší specifikace bude upravena v prováděcích smlouvách): a) milník I Projektu Dukovany (dále jen „Milník I Projektu Dukovany“), který bude splněn při dosažení následujících skutečností: (i) ukončení výběrového řízení na dodavatele nového jaderného zdroje Projektu Dukovany, tj. připravenost smlouvy s dodavatelem k podpisu; (ii) vydání povolení Státního úřadu pro jadernou bezpečnost k umístění jaderného zařízení; (iii) podání žádosti o udělení autorizace dle zák. č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a o výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů; 6/12 (iv) vydání územního rozhodnutí, popř. územních rozhodnutí pro všechny stavby na hlavním staveništi (bližší specifikace bude upravena v příslušné prováděcí smlouvě), nebude-li budoucími legislativními změnami koncept územního rozhodnutí zrušen nebo spojen se stavebním povolením; (v) účasti ČEZ, resp. EDU II ve výběrovém řízení na uzavření smlouvy o zaručeném výkupu elektřiny na víceletou dodávku elektrické energie z nízkoemisního zdroje základního zatížení, pokud bude takové výběrové řízení vypsáno, nebo zahájení jednání EDU II se Státem o smlouvě upravující vzájemná práva a povinnosti k zajištění výroby a dodávky elektřiny z nového jaderného zdroje Dukovany a návratnosti investice do nového jaderného zdroje Dukovany, pokud Stát navrhne EDU II uzavření takové smlouvy před vypsáním výše uvedeného výběrového řízení, a to v obou případech vždy ve vztahu k jednomu bloku nového jaderného zdroje Dukovany. b) milník II Projektu Dukovany (dále jen „Milník II Projektu Dukovany“), který bude splněn při dosažení následujících skutečností: (i) uzavření smlouvy s dodavatelem nového jaderného zdroje Projektu Dukovany; (ii) vydání povolení Státního úřadu pro jadernou bezpečnost k výstavbě jaderného zařízení; (iii) vydání stavebního povolení (nebo jiného rozhodnutí, kterým budoucí legislativa nahradí koncept stavebního povolení, např. při jeho spojení s územním rozhodnutím) pro všechny stavby na hlavním staveništi (bližší specifikace bude upravena v příslušné prováděcí smlouvě); c) milník III Projektu Dukovany (dále jen „Milník III Projektu Dukovany“), který bude splněn při zahájení zkušebního provozu dle stavebního zákona (případně dosažením jiné události či událostí vymezených v příslušné prováděcí smlouvě); d) milník IV Projektu Dukovany (dále jen „Milník IV Projektu Dukovany“), který bude splněn kolaudací jaderného zařízení (případně dosažením jiné události či událostí vymezených v příslušné prováděcí smlouvě). 5.3 Případné další milníky pokrývající fázi provozu a vyřazování z provozu mohou být vymezeny dohodou Státu, ČEZ a EDU II v období mezi Milníkem III Projektu Dukovany a Milníkem IV Projektu Dukovany. 5.4 Podmínky spolupráce mezi Státem, ČEZ a EDU II budou mezi těmito Smluvními stranami dojednány v prováděcích smlouvách nebo ve smlouvě o výkupu 7/12 elektřiny z nízkouhlíkové výrobny mezi EDU II a Státem ve smyslu zákona o opatřeních k přechodu České republiky k nízkouhlíkové energetice a o změně zákona č. 458/2000 Sb., o podmínkách podnikání a výkonu státní správy v energetických odvětvích a o změně některých zákonů (energetický zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „Smlouva o výkupu elektřiny“), pokud tento zákon nabude účinnosti, s tím, že před dosažením určitého milníku si Stát, ČEZ a EDU II sjednají podmínky spolupráce pro období po dosažení tohoto milníku (buďto uzavřením dodatků k dosavadní prováděcí smlouvě nebo uzavřením nové prováděcí smlouvy, popř. uzavřením Smlouvy o výkupu elektřiny). Tato jednání zahájí Stát, ČEZ a EDU II s dostatečným časovým předstihem. VI. Kontrola Státu nad Projektem Dukovany 6.1 S ohledem na základní bezpečnostní zájmy České republiky uvedené v čl. I této Rámcové smlouvy Smluvní strany zamýšlejí poskytnout Státu potřebnou kontrolu nad Projektem Dukovany v rozsahu, který bude stanoven v prováděcích smlouvách. Může se jednat například o následující: a) prováděcí smlouva stanoví předmět činností, rozpočet a harmonogram pro příslušnou fázi Projektu Dukovany (dále jen „Rozpočet“ a „Harmonogram“), přičemž předmět činností, Rozpočet a Harmonogram v rámci procesu uzavření prováděcí smlouvy pro příslušnou fázi Projektu Dukovany podléhá schválení Státu, ČEZ a EDU II. Pro vyloučení pochybností platí, že schválením předmětu činností, Rozpočtu ani Harmonogramu Stát nepřebírá odpovědnost za věcnou správnost, úplnost ani přiměřenost předmětu činností a Rozpočtu včetně dílčích rozpočtovaných částek; b) pokud bude potřebné navýšit Rozpočet či prodloužit Harmonogram z důvodů vymezených v prováděcí smlouvě (dále jen „Oprávněné důvody“ či „Oprávněný důvod“), např. proto, že dojde ke změně závazných právních norem, která bude mít vliv na Projekt Dukovany, ČEZ předloží Státu ke schválení návrh nového Rozpočtu, resp. návrh nového Harmonogramu a případně i návrh změny předmětu činností, příp. dalších smluvních ustanovení; pro vyloučení pochybností platí, že schválením změny předmětu činností, nového Rozpočtu ani nového Harmonogramu Stát nepřebírá odpovědnost za věcnou správnost, úplnost ani přiměřenost předmětu činností a nového Rozpočtu včetně dílčích rozpočtovaných částek, v jejichž důsledku má dojít ke změně Rozpočtu nebo Harmonogramu; c) činnost EDU II bude financována z prostředků ČEZ a z případného externího financování EDU II schváleného Státem; d) prováděcí smlouva stanoví rozsah informování Státu ze strany ČEZ, resp. EDU II o Projektu Dukovany, např. kdykoli o to Stát písemně požádá, poskytne EDU II bez zbytečného odkladu Státu informace o Projektu Dukovany, stavu provádění činností, které má EDU II provést podle 8/12 příslušné prováděcí smlouvy, stavu plnění Harmonogramu, čerpání Rozpočtu a zajištění pracovníků a EDU II umožní Státu (či jím pověřené třetí osobě) na jeho písemnou žádost provést v potřebném rozsahu audit za účelem ověření výše uvedených informací a dokumentů; e) prováděcí smlouva stanoví rozsah ingerence Státu v souvislosti s výběrovými řízeními na dodavatele nového jaderného zdroje (či jeho relevantní části, např. jaderného ostrova, konvenčního ostrova či dalších významných částí); f) uzavření, příp. nabytí účinnosti smlouvy (popř. smluv) mezi vybraným dodavatelem (popř. dodavateli) a EDU II bude podmíněno (s případnými výjimkami stanovenými v prováděcí smlouvě): (i) nabytím účinnosti prováděcí smlouvy mezi Státem a ČEZ na fázi II Projektu Dukovany (tj. fázi zakončenou Milníkem II Projektu Dukovany), včetně případně na v té době dosud neukončenou část fáze I Projektu Dukovany; (ii) kladným rozhodnutím Evropské komise ohledně slučitelnosti smluv nově uzavíraných alespoň pro období od uzavření smlouvy s vybraným dodavatelem do dosažení Milníku II Projektu Dukovany s pravidly veřejné podpory; a (iii) splněním příslušných podmínek dle Smlouvy o založení Evropského společenství pro atomovou energii (bližší specifikace bude upravena v prováděcí smlouvě); g) prováděcí smlouvy stanoví určitá omezení činností EDU II (např. zákaz poskytovat záruky, ručení či zajištění za závazky třetích osob); h) prováděcí smlouvy stanoví určitá omezení pro ČEZ ohledně výkonu akcionářských práv ČEZ v EDU II a ohledně předmětných akcií (např. zákaz zatížení právem třetích osob bez předchozího souhlasu Státu). 6.2 Prováděcí smlouvy stanoví způsob komunikace mezi Smluvními stranami, jakož i práva, povinnosti a odpovědnost Smluvních stran v souvislosti s právy Státu týkajícími se Projektu Dukovany. 6.3 Pokud nastanou události vymezené v příslušné prováděcí smlouvě (např. do určitého data předvídaného v příslušné prováděcí smlouvě se její smluvní strany nedohodnou na podmínkách spolupráce na další fázi Projektu Dukovany), uskuteční se prodej všech akcií EDU II (vlastníka Projektu Dukovany) společností ČEZ Státu za podmínek sjednaných v příslušné prováděcí smlouvě. Před podpisem každé prováděcí smlouvy bude Stát oprávněn provést komerční, technickou, právní, účetní, daňovou a finanční prověrku EDU II včetně ověření vynaložení peněžních prostředků ze strany EDU II v souladu s Rozpočtem a ověření přiměřenosti Rozpočtu pro nadcházející fázi Projektu Dukovany. 9/12 6.4 Pro účely případného převodu akcií v EDU II na Stát budou prováděcí smlouvy obsahovat mj. ujednání o koupi akcií ČEZ v EDU II. Smluvní strany zvažují mj. následující hlavní parametry ujednání o koupi akcií: a) výše kupní ceny akcií bude odpovídat součtu Rozpočtu a prostředků, které ČEZ vložil do EDU II před uzavřením, příp. účinností příslušné prováděcí smlouvy; b) vypořádání dle ujednání o koupi akcií bude realizováno ve lhůtě stanovené v prováděcí smlouvě; pokud to bude s ohledem na pokročilost Projektu Dukovany a účel této Rámcové smlouvy možné spravedlivě požadovat, bude příslušná prováděcí smlouva obsahovat ustanovení o právu Státu trvat na pokračování Projektu Dukovany na účet Státu za předpokladu současné dohody o podrobných podmínkách takové spolupráce (týká se zejména fáze Projektu Dukovany zakončené Milníkem III Projektu Dukovany, resp. fáze Projektu Dukovany zakončené Milníkem IV Projektu Dukovany); c) bude stanoven způsob nastavení společného fungování a provozování EDU II a ČEZ na lokalitě (zajištění vybraných médií, pravidla využívání omezených zdrojů lokality, vzájemné informování apod.); a d) bude stanoven způsob převzetí, příp. vypořádání případného externího financování Státem. 6.5 Prováděcí smlouva stanoví důsledky, pokud by (např. z důvodu legislativních změn) bylo k realizaci převodu akcií třeba dodatečného korporátního či jiného souhlasu nebo povolení a takový souhlas či povolení by nebyl udělen. 6.6 Prováděcí smlouva na fázi Projektu Dukovany, která bude zakončena Milníkem II, a prováděcí smlouva na fázi Projektu Dukovany, která bude zakončena Milníkem III, a které budou následovat po dosažení Milníku I Projektu Dukovany, mohou být nahrazeny Smlouvou o výkupu elektřiny. Čl. 6.1 až 6.5 této Rámcové smlouvy se na Smlouvu o výkupu elektřiny uplatní přiměřeně. VII. Problematika ZZVZ 7.1 S ohledem na základní bezpečnostní zájmy Státu uvedené v čl. I této Rámcové smlouvy Smluvní strany předpokládají, že pro Projekt Dukovany jsou naplněny důvody pro použití výjimky dle § 29 písm. a) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „ZZVZ“) a že Výběrová řízení budou realizována mimo režim ZZVZ. VIII. Problematika veřejné podpory 8.1 Stát zajistí projednání všech prováděcích smluv z hlediska veřejné podpory s Evropskou komisí (včetně předpokládaných oznámení prováděcích smluv Evropské komisi a případných předběžných oznámení ještě před formálním 10/12 oznámením a včetně souvisejících jednání s Evropskou komisí) a ve vztahu ke každé prováděcí smlouvě učiní veškeré potřebné kroky k získání kladného rozhodnutí ze strany Evropské komise. Kladným rozhodnutím Evropské komise se pro účely této Rámcové smlouvy míní následující rozhodnutí Evropské komise dle nařízení Rady EU č. 2015/1589 ze dne 13. července 2015, kterým se stanoví prováděcí pravidla k článku 108 Smlouvy o fungování Evropské unie (dále jen „Nařízení“) (případně dle jiného právního předpisu Evropské unie, kterým by Nařízení bylo v budoucnosti nahrazeno) vztahující se k příslušné prováděcí smlouvě: a) následující rozhodnutí vydaná ve fázi předběžného posouzení dle čl. 4 Nařízení: (i) rozhodnutí, že se nejedná o veřejnou podporu, dle čl. 4 odst. 2 Nařízení; (ii) rozhodnutí nevznášet námitky, neboť se jedná o veřejnou podporu nezakládající pochybnosti o slučitelnosti s vnitřním trhem, dle čl. 4 odst. 3 Nařízení; případně (iii) tzv. fiktivní rozhodnutí z toho důvodu, že Evropská komise nevydala ve lhůtě pro předběžné posouzení některé z výše uvedených rozhodnutí, ani nerozhodla o zahájení formálního vyšetřovacího řízení, dle čl. 4 odst. 6 Nařízení; nebo b) následující rozhodnutí vydaná v rámci formálního vyšetřovacího řízení dle čl. 9 Nařízení: (i) rozhodnutí, že se po následných úpravách nejedná o veřejnou podporu, dle čl. 9 odst. 2 Nařízení (pro vyloučení pochybností platí, že jakékoli případné úpravy oznámeného opatření může Stát provádět pouze po předchozím písemném souhlasu ČEZ a EDU II); nebo (ii) kladné rozhodnutí o slučitelnosti s vnitřním trhem dle čl. 9 odst. 3 Nařízení. 8.2 Smluvní strany se mohou písemně dohodnout, že rozhodnutí, ke kterému Evropská komise připojí podmínky, za kterých může být podpora považována za slučitelnou s vnitřním trhem, a/nebo stanoví povinnosti pro umožnění kontroly plnění rozhodnutí (tj. podmínečné rozhodnutí dle čl. 9 odst. 4 Nařízení), budou považovat za kladné. Pokud budou mít podmínky stanovené Evropskou komisí dopad na práva a povinnosti Smluvních stran dle prováděcích smluv, Smluvní strany je projednají a zváží. 8.3 ČEZ a EDU II poskytnou Státu součinnost v souvislosti s kroky Státu dle čl. 8.1 této Rámcové smlouvy. Stát bude s ČEZ a EDU II konzultovat návrh notifikace i dalších komunikací Státu vůči Evropské komisi a zajistí, že Státem oznámené opatření bude odpovídat podmínkám prováděcí smlouvy sjednaným mezi Smluvními stranami. 11/12 IX. Závěrečná ustanovení 9.1 Tato Rámcová smlouva se řídí právním řádem České republiky a nabývá platnosti a účinnosti dnem podpisu všemi Smluvními stranami. S ohledem na skutečnost, že prováděcí smlouvy mohou odkazovat na tuto Rámcovou smlouvu, Smluvní strany zamýšlejí spolu s první prováděcí smlouvou uveřejnit i tuto Rámcovou smlouvu v registru smluv ve smyslu zákona č. 340/2015 Sb., o zvláštních podmínkách účinnosti některých smluv, uveřejňování těchto smluv a o registru smluv (zákon o registru smluv), v platném znění. 9.2 Tato Rámcová smlouva je sepsána ve třech vyhotoveních, z nichž po jednom si ponechá každá Smluvní strana. 9.3 Tato Rámcová smlouva může být měněna nebo doplňována pouze písemnou formou. Česká republika – Ministerstvo průmyslu a obchodu Dne ______________ ______________________________________ Jméno: Doc. Ing. Karel Havlíček, Ph.D., MBA Funkce: ministr průmyslu a obchodu ČEZ, a. s. Dne ______________ ________________________________ _____________________________ Jméno: Ing. Daniel Beneš, MBA Jméno: Ing. Pavel Cyrani, MBA Funkce: předseda představenstva Funkce: místopředseda představenstva Elektrárna Dukovany II, a. s. Dne ______________ _________________________________ _____________________________ Jméno: Ing. Petr Závodský Jméno: Ing. Jiří Beneš Funkce: předseda představenstva Funkce: člen představenstva 12/12