Textová podoba smlouvy Smlouva č. 3699896: Smlouva na zajištění evaluačních a analytických služeb pro potřeby

Příloha 5621-1-4-anonymizace.pdf

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud


                        CES 5621
           Příloha_č.4 Výzvy_Akcni plán imp. Strategie_aktualizace po dokončení jMP_fln

OPERAČNÍ                              EVROP5KA UNIE                  lUUtfUPHl fWfllN
PROGRAM                                                                   PRO KOOROWCt
TECHNICKÁ  ■ EVROPSKÝ FOND PSD REGIOHAiNÍ ROZVOJ
                                      INVESTICE 00 VAŠÍ BUDOUCNOSTI
POMOC

Akční plán pro implementaci Strategie
  pro boj s podvody a korupcí v rámci

čerpání ESI fondů v období 2014 - 2020

5tav k 18. 3. 2015
                                                                                                                                 1
OPERAČNÍ   EVROPSKÁ UNIE                                             ^sCJp
           EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ
PROGRAM    INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI                             C>^STNl*0**°>
TECHNICKÁ

POMOC

                                                NÁRODNÍ ORGÁN
                                                     PRO KOORDINACI

Akční plán pro implementaci Strategie
  pro boj s podvody a korupcí v rámci

čerpání ESI fondů v období 2014 - 2020

Stav k 18. 3. 2015
                                                                                                                                        1
OPERAČNÍ                             EVROPSKÁ UNIE                                         ."Zsnm.

PROGRAM    H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ                                         ^TNlROl^'
TECHNICKÁ                            INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI

POMOC

                                                                    NÁRODNÍ orgán
                                                                         PRO KOORDINACI

Tento akční plán vychází ze Strategie pro boj s podvody a korupcí v rámci čerpání fondů SSR v období
2014 - 2020 (Strategie) a ze snahy MMR využít zkušeností z programového období 2007 - 2013,
zabránit zneužití prostředků poskytnutých z fondů EU, předcházet dopadům a minimalizovat dopady
takových jednání. V programovém období 2007 - 2013 byla na základě řešení jednotlivých případů
přijata některá opatření k posílení provádění kontrolní činnosti a zvýšení transparentnosti procesů,
nicméně pro programové období 2014 - 2020 je nutné k této oblasti přistoupit koncepčněji a
definovat a nastavit mechanismy a nástroje zamezující podvodnému jednání již v rámci přípravy
pravidel. V rámci přípravy programového období 2014-2020 proto byla jako základní dokument pro
nastavení pravidel připravena Koncepce jednotného metodického prostředí, v níž jsou stanoveny cíle
prostřednictvím standardizace procesů a pravidel dosáhnout efektivnosti a hospodárnosti při
nakládání s finančními prostředky z fondů EU, transparentnosti procesů a přehlednosti pravidel
poskytování podpory, a to vše při nízké administrativní zátěži kladené na subjekty implementační
struktury. Strategie v sobě zahrnuje návrhy opatření, jež by měly být při přípravě jednotného
metodického prostředí, resp. metodických dokumentů, reflektovány a rozpracovány v jednotlivých
oblastech do praktické roviny. Promítnutím strategie do metodických dokumentů zajišťuje MMR
nastavení takových pravidel čerpání podpory z fondů EU, které v sobě budou mít zabudovány prvky
zamezující podvodnému a korupčnímu jednání. Strategie vychází ze znalostí a zkušeností v oblasti
podvodů a korupce ve veřejném sektoru i v implementační struktuře fondů EU. V současné době
probíhá příprava jednotlivých metodických dokumentů a opatření ze strategie jsou do nich
zapracovávány. Detailní rozdělení je v přiloženém akčním plánu.

Samotná strategie rámcově navazuje také na další relevantní dokumenty v této oblasti a přípravu
programového období 2014 - 2020. Jedním z nich je Strategie vlády v boji s korupcí 2013-2014, kdy
mnohá opatření, která jsou její součástí, zároveň vedou k naplňování jednotlivých kriterií
předběžných podmínek ve smyslu návrhu nařízení k fondům Společného strategického rámce, např.
realizace E-government, E-justice, přijetí zákona o úřednících nebo také personální politika ve státní
správě, oblast veřejných zakázek atd. Řádná realizace Strategie vlády v boji s korupcí 2013-2014tedy
úzce souvisí s naplňováním předběžných podmínek a tedy i s možností čerpání finančních prostředků
v budoucím programovém období. Strategie na tuto Strategii vlády v boji s korupcí 2013-2014
navazuje a rozvádí jednotlivá opatření a kroky ve vztahu k realizaci fondů SSR v ČR. Další zmínku o
vhodnosti a nutnosti přípravy a implementace strategie pro boj s podvody a korupcí, která bude
zaměřena speciálně na implementaci fondů SSR, najdeme i v dokumentu „Position of the
Commission Services on the development of Partnership Agreement and programmes in the Czech
republic for the period 2014-2020", který slouží jako obecný rámec k zahájení vyjednávání s
Evropskou komisí k Dohodě o partnerství a programům. V něm se uvádí, že „pro účinné využívání
fondů SSR má zásadní význam úplné provedení protikorupční strategie" a dále pak doporučení, že
„České úřady by měly pokračovat v účinném provádění protikorupční strategie".

Jak již bylo uvedeno výše, Strategie v sobě zahrnuje návrhy opatření, které jsou (tam kde je to možné
a vhodné) při přípravě jednotného metodického prostředí, resp. metodických dokumentů,
reflektovány a rozpracovány v jednotlivých oblastech do praktické roviny. Výčet a rozdělení níže
vychází ze záměrů k jednotlivým metodickým dokumentům, návrhů metodických dokumentů či

                                                                                                                                        2
OPERAČNÍ                                       EVROPSKÁ UNIE                                         ."Zsnm.

PROGRAM              H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ                                         ^TNlROl^'
TECHNICKÁ                                      INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI

POMOC

                                                                              NÁRODNÍ orgán
                                                                                   PRO KOORDINACI

finálních verzí těchto dokumentů, přičemž snahou je přiřazení jednotlivých opatření k tematicky

relevantním metodickým dokumentům a zapracování prvků, které zamezují podvodnému a

korupčnímu jednání.

Vyjmenované metodické dokumenty představují hlavní relevantní metodické dokumenty a
metodické oblasti, do kterých je promítnutí Strategie vhodné, nejedná se však o kompletní výčet
všech metodických dokumentů, jejichž prostřednictvím je naplňována koncepce jednotného
metodického prostředí.

                                                                                                              3
OPERAČNÍ             EVROPSKÁ unie
PROGRAM              EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ
TECH NICKA           INVESTICE DO VAŠI BUDOUCNOSTI
POMOC
                                                          NÁRODNÍ ORGAN
                                                                PRO KOOFřOINACf

Tab. 1 Relevantní metodické dokumenty

Metodický doku ment                                                                  Zkratka a barevné ozna<
                                                                                                                          ÍV1P řízení t
Metodický pokyn pro řízení rizik ESI fondů v programovém období 2014-2020                                                      IN/IP Evaluí

Metodický pokyn pro evaluace v programovém období 2014—2020                                 MP pro řízení výzev, h
Metodický pokyn pro řízení výzev, výbér a hodnocení projektů v programovém období                                                              20:
2014—2020
                                                                                                                                       IV1P lic
Metodický pokyn k rozvoji lidských zdrojů v programovém období 2014-2020
a v programovém období 2002-2013                                                                                  rviP veřejné z;

Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných z ESI fondů v                             MP pro připraví
programovém období 2014-2020
                                                                                                                         (Ví P publicíl
Metodický pokyn pro přípravu řídicí dokumentace programů v programovém období                                                           rvi p i
2014-2020
                                                                                                                      IV! P monitor
Metodický pokyn pro publicitu a komunikaci ESI fondů v programovém období 2014-2020
                                                                                                                                                           1
Metodický pokyn procesů řízení a monitorování v MS2014+

Metodický pokyn pro monitorování ESI fondů v České republice v programovém období
2014—2020

Metodický pokyn finančních toků programů spolufinancovaných z Evropských
strukturálních a investičních fondů na programové období 2014 - 2020
OPERAČNÍ    EVROPSKÁ unie
PROGRAM     EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ
TECH NICKA  INVESTICE DO VAŠI BUDOUCNOSTI
POMOC

Metodický pokyn pro nastavení a zajištěn* výkonu kontrol v odpovědnosti managementu     IV! P pro pri
KCJ při implementaci Evropských strukturálních a investičních fondů pro období 2014 -
2020

Metodický pokyn pro auditní činností Auditního orgánu pro programově období 2014 -           rvi f
2020
                                                                                        rvi p c
Metodický pokyn pro výkon činností nezávislého auditního subjektu při auditu designace
                                                                                                R
Gesce jednotlivých rezortů, případně subjektů implementační struktury (řídící orgány,
zprostředkující subjekty) v případech, kdy nelze zasahovat do jejích kompetencí.

Následující tabulka č. 2 shrnuje promítnutí dílčích opatření navržených ve Strategii do relevantních metodických doku
realizace tohoto kroku a informaci o naplnění požadavku na zapracování do metodických dokumentů. Za hlavní meto*
je vždy považován první uvedený.

Tab. 2 Akční plán realizace dílčích opatření
OPERAČNÍ                             EVROPSKÁ UNIE                  • ••                              lEitSTVO

PROGRAM    H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ                     NÁRODNÍ orgán         3o
TECHNICKÁ                            INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI         PRO KOORDINACI
POMOC                                                                                         ^iTNl ROť

Oblast/Opatření                       MD                                                   Opatření v rámci MD         Splněno
                                                                                                                       Ano/Nei

Nulová tolerance podvodů na  Resorty                     Principy
všech úrovních implementace
ESI fondů                                 Oblast je primárně v gesci jednotlivých resortů a nastavení jejich vnitřních N/A
                                          postupů a navazuje na implementaci strategie vlády ČR v boji proti korupci,
                                          viz kapitola III, zejména bod 2, písmena D, E a F.

                             MP pro přípravu řídicí Na tuto oblast upozorněno v MP pro přípravu řídicí dokumentace     Ano

                             dokumentace  programů v části k doporučení pro nastavení pravidel při definování

                                          postupů, pravomocí a odpovědnosti jednotlivých subjektů implementační

                                          struktury. Doporučuje se, aby nastavení procesů v co nejvyšší míře

                                          znemožňovalo podvodná jednání. Konkrétní mechanismy jsou

                                          rozpracovány v dílčích MD.

                                          V doporučené struktuře operačních manuálů, je jako jeden z povinných
                                          bodů v kapitole č. 6,2 uveden bod 6, kde je 6, kde je uveden popis
                                          jednotlivých oblastí řízení a realizace programu, včetně systému pro řízení
                                          rizika podvodu (tak, jak je nastaven na příslušném resortu, pod který ŘO
                                          spadá, případně další postupy, pokud jsou stanoveny specificky na ŘO a
                                          dalších subjektech IS)

                                          Dále pak v kapitole č. 6.3. Základní principy a pravidla, je jako jedno
                                          z obecných pravidel uvedeno pravidlo č. 21, kde se doporučuje, aby
                                          nastavení procesů v co nejvyšší míře znemožňovalo podvodná jednání.
                                          Toto je v rámci téže kapitoly rozvedeno v části zaměřené na specifické

i Toto splnění se váže k přípravě metodických dokumentů, nikoliv zapracování do řídící dokumentace programů.
                                                                                                                                                                                                                  6
OPERAČNÍ                                   EVROPSKÁ UNIE                  • ••                              lEitSTVO

PROGRAM          H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ                     NÁRODNÍ orgán         3o
TECHNICKÁ                                  INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI         PRO KOORDINACI
POMOC                                                                                               ^iTNl ROť

                                       principy a pravidla pro jednotlivé oblasti řízení a realizace programu, kde je

                                       nastaven postup pro řízení rizika podvodu s odkazem na MP Kontroly a kde

                                       je uvedeno, že pro řízení rizika podvodu bude stanoven postup
                                       odpovídající nastavení v rámci resortu, který vykonává činnosti ŘO,

                                       případně další postupy, pokud jsou stanoveny specificky na ŘO a dalších

                                       subjektech IS).

Transparentnost  MP pro řízení výzev,  Zajištění transparentního výběru a hodnocení projektů, nastavení                Ano
                 hodnocení a výběr
                 projektů 2014-2020    jednotných pravidel pro proces hodnocení i vyhlašování výzev atd. Týká se

                                       celého metodického dokumentu, zejména kapitol 6, 7 a 8. MP stanovuje

                                       celou řadu pravidel, která zvyšují transparentnost procesů. Např. se jedná

                                       o:

                                       • Vytváření harmonogramu výzev (kapitola č. 7.1.6);
                                       • větší důraz na odůvodňování změn výzev (kapitola č. 7.2.4);
                                       • stanovení minimálních lhůt pro zveřejnění výzev (kapitola č. 7.1.6);
                                       • pravidla pro informování žadatelů o výsledku hodnocení a výběru

                                           projektů, (kapitola č. 8.2.4.2)

                 MP publicita a        Zveřejňování informací, jejich formát, zpřístupnění veřejnosti. V MD jsou       Ano
                 komunikace
                                       definována pravidla, která musí být v rámci publicity fondů respektována,

                                       jedním z nich je také transparentnost. Konkrétním posunem oproti období

                                       2007-2013 je rozšíření informací ve veřejném seznamu všech příjemců

                                       dotace (vyplývá z ON 1303, čl 115). Publicita si klade za cíl s tímto

                                       seznamem do budoucna co nejvíce pracovat, tak, aby byly informace co

                                       nejpřehlednější pro veřejnost (mapa projektů apod.). Dalším nástrojem

                                       sloužícím k informování veřejnosti a posílení transparentnosti je bezplatná

                                       telefonní linka Eurofon, nově zavedený online chat na webu SF, apod., více

                                                                                                                            7
OPERAČNÍ                             EVROPSKÁ UNIE                  • ••                              lEitSTVO

PROGRAM    H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ                     NÁRODNÍ orgán         3o
TECHNICKÁ                            INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI         PRO KOORDINACI
POMOC                                                                                         ^iTNl ROť

                                                    viz kapitola č. 7 a kapitola č. 8, bod č. 1.

                            MP MS2014+              Zajištění jednotných a dostupných dat v jednotném formátu zajišťujícím        Ano

                                                    možnost agregace, vyhodnocování, sledování atd. Týká se definování

                                                    pravidel a jejich dodržování, více viz kapitoly 6-13.

                            MP pro přípravu řídicí Na tuto oblast upozorněno v části obecné principy a pravidla pro přípravu Ano

                            dokumentace             řídící dokumentace a nastavení procesů, viz kapitola č. 6.3. Základní

                                                    principy a pravidla.

                            MP monitorování         Nastavení takových pravidel a požadavků, které umožní zajištění               Ano
                            2014-2020
                                                    jednotných a dostupných dat v jednotném formátu zajišťujícím možnost

                                                    agregace, vyhodnocování, sledování atd. Viz celý metodický dokument,

                                                    zejména kapitoly č. 7 a 8.

Snižovaní administrativní   MP pro přípravu řídicí  Definovány základních požadavky a principy na nastavení procesů a             Ano
zátěže, jasné a jednoduché  dokumentace
postupy                                             postupů na úrovni ŘO a relevantních subjektů zapojených do

                                                    implementace, které budou jasně rozdělené, logicky provázané,

                                                    nepřekrývající se a zbytečně nezatěžující, nadefinování pravidel pro

                                                    nastavování lhůt, to vše vycházející ze zkušeností z programového období

                                                    2007 - 2013. Týká se celé kapitoly č. 6 MP pro přípravu řídicí dokumentace.

                                                    V rámci procesů (zejména kapitole č. 6.3. Základní principy a pravidla a 6.4

                                                    Dokumenty určené žadatelům a příjemcům) je doporučeno zohlednit také

                                                    „Doporučení ke zjednodušení administrativní zátěže pro žadatele a

                                                    příjemce při čerpání finančních prostředků z fondů EU v programovém

                                                    období 2014-2020", které zpracoval NOK, a schválila Vláda ČR v roce 2012.

                            MP pro řízení výzev,    Stanovení základních standardů a principů pro výběr a hodnocení projektů, Ano
                            hodnocení a výběr       nastavení jednotných pravidel pro vyhlašování výzev atd. Týká se celého

                                                                                                                                       8
OPERAČNÍ                                           EVROPSKÁ UNIE                  • ••                              lEitSTVO

PROGRAM                  H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ                     NÁRODNÍ orgán         3o
TECHNICKÁ                                          INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI         PRO KOORDINACI
POMOC                                                                                                       ^iTNl ROť

                         projektů 2014-2020    metodického dokumentu, zejména však kapitoly č. 8. Prostor pro

                                               zjednodušení je především ve využití nového monitorovacího systému a

                                               elektronizaci procesů, který by měl umožnit zautomatizovat některé dosud

                                               manuálně prováděné činnosti, např. předkládání elektronické žádosti o

                                               podporu, napojení na registry a tím nižší požadavky na vyplňování polí ze

                                               strany žadatele a snížení míry chyb a podvodů.

Efektivnost, účelnost a  MP veřejné zakázky    Zajištění principu 3E při procesu zadávání VZ, nadefinování základních         Ano
hospodárnost             2014-2020
                                               požadavků pro zadavatele (transparentní stanovení předpokládané

                                               hodnoty, požadavek na uveřejnění výzvy, transparentní uveřejňování

                                               dodatečných informací...) i ŘO při zadávání a kontrole VZ (kontrola

                                               zadávacího řízení před uzavřením smlouvy). Týká se celého metodického

                                               dokumentu, zejména pak kapitol č. 6-10.

                         MP pro provádění      Nastavení kontrolních mechanismů pro ověření dodržování principu 3E            Částečně
                         kontrol               v rámci kontrolních listů. Viz kapitola č. 1.10 a aktuálně jsou připravovány
                                               vzorové kontrolní listy.

                         MP pro řízení výzev,  Zajištění pravidel pro výběr efektivních, účelných a hospodárných projektů, Ano
                         hodnocení a výběr     nastavení jednotných pravidel při jejich hodnocení prostřednictvím
                         projektů 2014-2020    definování základních hodnotících kritérií (kapitola č. 8.2.2.2), zavedené
                                               plošného využití CBA (kapitola č. 8.2.3.4), kde je to relevantní, a jeho
                                               využití při procesu hodnocení. ŘO musí zohlednit zásady 3E také již při
                                               přípravě výzvy (kapitola č. 7.1.1). Týká se celého metodického dokumentu.

                         MP Evaluace 2014-     Vyhodnocování naplňování pravidla 3E prostřednictvím evaluací. MP              Ano
                         2020
                                               evaluace 2014-2020 vysvětluje terminologii 3E z pohledu vyhodnocování a

                                               dává vodítka pro správné definování evaluačních otázek. Princip 3E musí

                                               být aplikován nejen v rámci programování a hodnocení, ale i při

                                                                                                                                        9
OPERAČNÍ                             EVROPSKÁ UNIE                  • ••                              lEitSTVO

PROGRAM    H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ                     NÁRODNÍ orgán         3o
TECHNICKÁ                            INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI         PRO KOORDINACI    ^iTNl ROť
POMOC

                                                   implementaci. Je nutné, tam, kde je to vhodné, při přípravě i realizaci

                                                   programu využívat tyto nástroje - strategické plánování, řízení výzev

                                                   v rámci i mezi programy, CBA a studie proveditelnosti či zákon č. 137/2006

                                                   Sb..

Omezování politických vlivů  MP pro řízení výzev,  Evaluační kritéria jsou uvedeny jako kapitola č. 6.5 MP Evaluace 2014-
                             hodnocení a výběr     2020, relevantní je zejména pravidlo č. 4 a č. 5.
                             projektů 2014-2020    Zajištění a nastavení procesu jednotného principu při výběru a hodnocení Ano
                                                   projektů, který bude zamezovat možné ovlivnění systému a zásahy do něj,
                                                   upraveno v kapitole č. 8. MD omezuje možné politické vlivy především
                                                   nastavením vyšší transparentnosti procesu hodnocení a výběru projektů,
                                                   důležitý nástroj bude představovat také možnost nechat přezkoumat
                                                   rozhodnutí ŘO v procesu hodnocení a výběru projektů (kapitola č. 8.2.4.3)
                                                   či databáze hodnotitelů a jejich automatizovaný výběr (kapitola č. 8.3.4 ) a
                                                   zavedení arbitra (kapitola č. 8.2.4.3).

                             MP publicita a        Omezení politických vlivů z hlediska publicity, v tomto kontextu je také    Ano
                             komunikace
                                                   definováno pravidlo pro publicitu fondů. Je zakázáno např. finanční

                                                   prostředky, ani nástroje určené pro komunikaci ESI fondů se nesmí

                                                   používat při volebních kampaních, propagaci nějaké politické strany,

                                                   více viz kapitola č. 8, bod č. 3.

                             MP veřejné zakázky    Zavedení standardizovaných pravidel vedoucích k dodržování zásad            Ano
                             2014-2020
                                                   transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace. Týká se celého

                                                   metodického dokumentu, zejména kapitol č. 6-10. Dle potřeby budou

                                                   k jednotlivým případům operací zpracovávána výkladová stanoviska, popř.

                                                   k celkovému náhledu na problematiku dokumenty metodického

                                                   charakteru, a sice v návaznosti na aktuální judikaturu k dané

                                                                                                                                    10
OPERAČNÍ                             EVROPSKÁ UNIE                  • ••                              lEitSTVO

PROGRAM    H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ                     NÁRODNÍ orgán         3o
TECHNICKÁ                            INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI         PRO KOORDINACI    ^iTNl ROť
POMOC

                                                   problematice.;

                                 MP pro přípravu řídicí Nastavení jasně vymezených, ukotvených a standardizovaných postupů a Ano

                                 dokumentace       procesů na úrovni ŘO a relevantních subjektů zapojených do

                                                   implementace znemožní ve velkí míře možné politické vlivy. Týká se celé

                                                   kapitoly č. 6 MP pro přípravu řídicí dokumentace. Definovány jsou pravidla
                                                   a principy nastavení procesů na úrovni ŘO, dílčí rozpracování je uvedeno

                                                   v jednotlivých MD.

                                 MP lidské zdroje  Nastavení pravidel výběru zaměstnanců a zajištění prostředí pro             Ano

                                                   pracovníky v oblasti ESI fondů, které zamezí výrazným zásahům do

                                                   administrativní kapacity v návaznosti na politickou situaci. Realizováno

                                                   zejména prostřednictvím kapitoly č. 10 Získávání, výběr a adaptace

                                                   zaměstnanců. Definována pravidla pro transparentní a nediskriminační

                                                   výběr zaměstnanců a jejich následnou adaptaci.

Aktivní propagace postoje proti  Resorty                                Dílčí cíle
podvodům, zejména vedením
všech subjektů odpovědných za                                           Prevence
implementaci ESI fondů
                                              Prosazování kultury odmítající podvodné jednání
                                                           Oblast je primárně v gesci jednotlivých resortů a nastavení jejich vnitřních N/A
                                                            postupů, komunikace se zaměstnanci v různých formách, navazuje také na
                                                           strategie vlády ČR v boji proti korupci viz kapitola III, zejména bod 2,
                                                            písmena D, E a F.

                                                                                                                                             11
OPERAČNÍ                             EVROPSKÁ UNIE                  • ••                              lEitSTVO

PROGRAM    H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ                     NÁRODNÍ orgán         3o
TECHNICKÁ                            INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI         PRO KOORDINACI    ^iTNl ROť
POMOC

                                 MP publicita a         Komunikace a propagace postoje proti podvodům jak na úrovni                  Ano

                                 komunikace             jednotlivých programů, tak i horizontálních institucí - NOK, PCO a AO. Bude

                                                        reflektováno v rámci Společné komunikační strategii a ročních

                                                        komunikačních plánech na úrovni ŘO, viz kapitola č. 7.1 a 7.2.

                                 MP lidské zdroje       Týká se oblasti vzdělávání v oblasti prevence proti podvodům. Bude           Ano

                                                        zajištěno systémem vzdělávání realizovaným MMR-NOK(např. oblast

                                                        transparentnosti a protikorupčního jednání). Detailně popsáno v kap. č. 10

                                                        a 12.

Nastavení odpovědnosti za        Resorty                Oblast je primárně v gesci jednotlivých resortů a nastavení jejich vnitřních N/A
řízení rizika podvodu na úrovni                         postupů a pravidel.
nejvyššího vedení                MP řízení rizik 2014-
                                 2020                   Nastavení vnitřních postupů v rámci jednotlivých programů, v metodickém Ano
                                                        pokynu je v části věnované organizaci řízení rizik uvedeno doporučení, jaké
                                                        role mají vykonávat jednotlivé úrovně organizační struktury.

                                                        Podrobněji viz kapitola č. 6 MP řízení rizik 2014-2020

Zvyšování povědomí o             MP lidské zdroje       Pravidelná školení, sdílení zkušeností v této oblasti. Bude zajištěno        Ano
podvodech mezi zaměstnanci
implementační struktury                                 systémem vzdělávání realizovaným MMR-NOK (oblast transparentnosti a

                                                        protikorupčního jednání). Detailně popsáno v kap. č. 10 a zejména

                                                        v kapitole č.12.

Vyhodnocování a posilování       MP lidské zdroje       Školení bude zajištěno systémem vzdělávání realizovaným MMR-NOK              Ano
kultury subjektů implementační
struktury z hlediska rizika                             (např. oblast transparentnosti a protikorupčního jednání). Detailně
selhání pracovního chování a
                                                        popsáno v kap. č. 10 a zejména v kapitole č. 12.

                                                                                                                                          12
                                                                                 *•          .-gRSTVO
                                                                       ® • ••*
                                  EVROPSKÁ UNIE
                                  EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ  * • * ’, jST' ji’*

                                  INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI        •
                                                                       NÁRODNÍ ORGÁN
                                                                                             ^TNl R°Z
                                                                             PRO KOORDINACI

potenciálu podvodu

Řádná implementace a              MP rozvoj lidských    Příprava a zapojení etického kodexu do systému výběru zaměstnanců.            Ano
pravidelná propagace Etického     zdrojů
kodexu zaměstnanců                                      Budou stanoveny základní požadavky na obsah etického kodexu a bude
implementační struktury
                                                        vytvořen vzor etického kodexu. Vzor etického kodexu je uveden jako

                                                        příloha č. 7 MP rozvoj lidských zdrojů.

                                  MP pro řízení výzev,  Etický kodex zpracovaný v rámci MP lidské zdroje bude využíván také pro Ano
                                  hodnocení a výběr     hodnotitele, detailně je tato oblast popsána v kapitole č, 8.3.1 Základní
                                  projektů 2014-2020    pravidla pro subjekty zapojené do schvalovacího procesu).

Prověřování kandidátů na          MP lidské zdroje      Nastavení pravidel pro transparentní a nediskriminační výběr                  Ano
pracovní místa z hlediska jejich
morální integrity / poctivosti a                        zaměstnanců, doporučení pro proces následného hodnocení pracovníků.
případného střetu zájmů
                                                        Detailně popsáno v kapitole č. 10.

Prověřování žadatelů o dotace z   MP pro řízení výzev,  Obecně stanovena povinnost pro ŘO posuzovat žadatele z hlediska rizika        Ano
hlediska poctivosti a dřívějšího  hodnocení a výběr
zapojení do praktik               projektů 2014-2020    podvodu (ŘO má zejména ověřit trestní bezúhonnost statutárních zástupců
podvodného jednání
                                                        např. prostřednictvím čestného prohlášení), viz kapitola č. 8.2.3.1 Kontrola

                                                        přijatelnosti a formálních náležitostí.

                                                        Doporučuje se také identifikovat v procesu hodnocení projektů indikátory
                                                        podvodu (například kontrolou střetu zájmů) a jejich zohlednění v plánování
                                                        kontrol řídícího orgánu nebo pro analýzu rizik., viz kapitola č. 8.2.3.2

                                                                   Věcné hodnocení projektů.

                                  MP MS2014+            Napojení na registry, možnost kontrol více projektů jednoho žadatele atd., Ano
                                                        detailně viz kapitola č. 20.

                                                                                                                                           13
                    OPERAČNÍ                             EVROPSKÁ UNIE                  • ••                              lEitSTVO
                    PROGRAM
                    TECHNICKÁ  H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ                     NÁRODNÍ orgán         3o
                    POMOC                                INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI         PRO KOORDINACI    ^iTNl ROť

Předcházení vzniku             MP pro řízení výzev,  Zajištění jednotného principu při výběru a hodnocení projektů, prověřování      Ano
nežádoucích vazeb
                               hodnocení a výběr     hodnotitelů, jejich výběr, viz kapitola č. 8, kde je proces detailně popsán ve

                               projektů 2014-2020    všech jeho fázích.

                                                     Řídící orgány musí nastavit transparentní a jednoznačný proces pro
                                                     ohlášení podezření na střet zájmů a propagovat ohlašovací povinnost, viz
                                                     kapitola č. 8.3.1 Základní pravidla pro subjekty zapojené do schvalovacího
                                                     procesu.

                                                     Hodnotitelé a členové hodnotící a výběrové komise si musí být vědomi
                                                     svých povinností vyplývajících z mlčelivosti a střetu zájmů. Řídící orgán
                                                     programu zajistí, aby všichni hodnotitelé a členové hodnotící a výběrové
                                                     komise podepsali četné prohlášení o nezávislosti, nestrannosti a
                                                     nepojatosti a etický kodex před zahájením hodnocení., také viz kapitola č.
                                                     8.3.1 Základní pravidla pro subjekty zapojené do schvalovacího procesu.

                               MP pro přípravu řídicí V kapitole č. 6.3. Základní principy a pravidla, je v části zaměřené na        Ano

                               dokumentace           specifické principy a pravidla pro jednotlivé oblasti řízení a realizace

                                                     programu pod bodem č. 1.Implementační struktura a lidské zdroje

                                                     uvedeno, že systém musí být nastaven tak, aby bylo minimalizováno riziko

                                                     střetu zájmů a dále je v bodě č. 13 Kontrola uvedeno, že v rámci

                                                     kontrolních činností musí být zajištěna tzv. kontrola 4 očí s výjimkou

                                                     veřejnosprávní kontroly, která je zajišťována specifickým

                                                     standardizovaným způsobem.

                               MP lidské zdroje      Doporučení pro prevenci rizika vzniku nežádoucích vazeb, povinné                Ano

                                                     předložené prohlášení uchazečů ke střetu zájmů při náboru zaměstnanců,

                                                     viz kapitola č. 10 a dále je řešeno v rámci etického kodexu, viz příloha č. 7.

                                                                                                                                          14
OPERAČNÍ                                     EVROPSKÁ UNIE                  • ••                              lEitSTVO

PROGRAM            H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ                     NÁRODNÍ orgán         3o
TECHNICKÁ                                    INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI         PRO KOORDINACI
POMOC                                                                                                 ^iTNl ROť

                                                     Posilování kontrolních mechanismů

Jednoznačné stanovení rolí a  MP pro přípravu řídicí Definovány základní pravidla a principy pro nastavení postupů na úrovni       Ano
odpovědností až na úroveň
pracovních míst, oddělení     dokumentace            ŘO a relevantních subjektů zapojených do implementace, které
funkcí souvisejících s
administrací a kontrolou                             jednoznačně stanoví základní principy v oblasti stanovení rolí a

                                                     odpovědností s cílem zajistit oddělení funkcí souvisejících s administrací a

                                                     kontrolou. Týká se kapitoly č. 6 MP pro přípravu řídicí dokumentace,

                                                     zejména pak podkapitoly č. 6.4.

Identifikace, aktualizace a   MP řízení rizik 2014- Riziko podvodu a korupce je součástí sestavy pro reportování rizik a bude Ano
pravidelné vyhodnocování
rizika podvodu na úrovni      2020                   v pravidelných intervalech (min. 2x ročně) sledováno a vyhodnocováno.
každého subjektu a
implementace adekvátních                             Podrobněji viz kapitola č. 5 a č. 7 MP řízení rizik 2014-2020
opatření ke snížení
pravděpodobnosti výskytu či

dopadu podvodů

Ověřování nastavení a účinnosti MP Audity            Tato opatření spadají pod auditní strategii (viz kapitola č. 5), která je     Ne

kontrolních mechanismů u                             vypracována do 8 měsíců po schválení OP a kterou vypracuje AO.

významných rizik podvodu a v

případě potřeby zdokonalování MP řízení rizik 2014-  Identifikace rizika podvodu a korupce je součást sestavy pro reportování      Ano

těchto mechanismů             2020                   rizik a bude v pravidelných intervalech (min. 2x ročně) sledováno a

                                                     vyhodnocováno.

                                                     Podrobněji viz kapitola č. 5 a č. 7 MP řízení rizik 2014-2020

                                                     V rámci evaluačního plánu je také připravována evaluace protikorupčních

                                                                                                                                        15
                                                                                *•          .-gRSTVO
                                                                      ® • ••*
                                 EVROPSKÁ UNIE
                                 EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ  * • * ’, jST' ji’*

                                 INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI        •
                                                                      NÁRODNÍ ORGÁN
                                                                                            ^TNl R°Z
                                                                            PRO KOORDINACI

                                                        prvků v návaznosti na implementaci Strategie boje s podvody a korupcí

                                                        (Strategie) do JMP.

                                 ~                      AO provádí ověření postupů pro zavedení účinných a přiměřených opatření Ano
                                                        proti podvodům v rámci procesu designace. Podrobně upraveno v kapitole
                                                        5.3.1

Sdílení identifikovaných rizik   MP řízení rizik 2014-  MMR-NOK spravuje integrovaný systém řízení rizik, do něhož jsou zapojeny Ano
podvodu a opatření k jejich      2020                   všechny programy spadající pod DoP, PCO, AO, PA a CS. Na jejich základě a
omezení napříč implementační                            na základě dalších informací a zkušeností z předchozích programových
strukturou ESI fondů                                    období MMR-NOK rizika sumarizuje a vyhodnocuje. Informace o kritických
                                                        rizicích budou předmětem Výroční zprávy o plnění cílů Dohody o
                                                        partnerství, která bude předkládána Radě pro ESI fondy, rizika budou
                                                        diskutována na stálých platformách (PS NOK), zesíleném řízení rizik i
                                                        v rámci výboru pro vyhodnocování rizik.

                                                        Podrobněji viz kapitoly č. 7, 8 a 9 MP řízení rizik 2014-2020.

                                 MP lidské zdroje       Pravidelná školení, sdílení zkušeností v této oblasti. Bude zajištěno       Ano

                                                        systémem vzdělávání realizovaným MMR-NOK ve spolupráci s AO (např.

                                                        oblast transparentnosti a protikorupčního jednání). Podrobněji viz kap. č.

                                                        12.

                                                   Úspěšná identifikace indikátorů podvodu

                                                   Využívání dat k identifikaci indikátorů podvodu

Zajištění dostupnosti dat        MP MS2014+             Stanovení postupů pro zadávání dat do systému, aby byla zajištěna           Ano

relevantních z hlediska detekce                         jednotná struktura dat a následně možnost jejich porovnání a vytváření

                                                                                                                                         16
                                                                               *•            .-gRSTVO
                                                                     ® • ••*
                                EVROPSKÁ UNIE
                                EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ  * • * ’, jST' ji’*

                                INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI        •
                                                                     NÁRODNÍ ORGÁN
                                                                                             ^TNl R°Z
                                                                           PRO KOORDINACI

podvodu                                                        sestav, více zejména viz kapitoly 6-13.

                                MP monitorování                Dostupnost dat, která je možno využít jako vstupy pro možnou identifikaci Ano
                                2014-2020                      indikátorůpodvodu, viz kapitola č. 8.

Pravidelná analýza dat s cílem MP pro provádění                Nastavení kontrolních mechanismů vč. indikátorů podvodu, aby bylo         Ano

identifikovat transakce,        kontrol                        možné identifikovat podvodné jednání. Viz část 6.2.2.

smlouvy, veřejné zakázky apod.  MP MS2014+                     Nastavení pravidel pro umožnění kontrol u nadefinovaných indikátorů       Ano
se zvýšeným rizikem podvodu

                                                               podvodu, viz kap. 6-13 a 17.

Sdílení indikátorů podvodu      MP pro provádění               Nastavení pravidel pro sdílení a předávání identifikovaných indikátorů    Ano
napříč implementační            kontrol
strukturou ESI fondů                                           podvodu, viz kapitola 4.1.
                                MP lidské zdroje
                                                               Pravidelná školení, sdílení zkušeností v této oblasti na základě          Ano

                                                               identifikovaných indikátorů či identifikovaného podvodného jednání. Bude

                                                               zajištěno systémem vzdělávání realizovaným MMR-NOK ve spolupráci

                                                               s AO, či dalšími subjekty, které mají k dispozici informace o

                                                               identifikovaném podvodném jednání (např. oblast transparentnosti a

                                                               protikorupčního jednání). Podrobněji viz kap. č. 12 Vzdělávání

                                                               zaměstnanců.

                                MP řízení rizik 2014-          MMR-NOK spravuje integrovaný systém řízení rizik, do něhož jsou zapojeny Ano
                                2020                           všechny programy spadající pod DoP, PCO, AO, PA a CS. Na jejich základě a
                                                               na základě dalších informací a zkušeností z předchozích programových
                                                               období MMR-NOK rizika sumarizuje a vyhodnocuje. Informace o kritických
                                                               rizicích budou předmětem Výroční zprávy o plnění cílů Dohody o
                                                               partnerství, která bude předkládána Radě pro ESI fondy, rizika budou
                                                               diskutována na stálých platformách (PS NOK), zesíleném řízení rizik i

                                                                                                                                              17
                                                                               *•              .-gRSTVO
                                                                     ® • ••*
                                EVROPSKÁ UNIE
                                EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ      * • * ’, jST' ji’*

                                INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI            •
                                                                         NÁRODNÍ ORGÁN
                                                                                               ^TNl R°Z
                                                                               PRO KOORDINACI

                                                               v rámci výboru pro vyhodnocování rizik.

                                                               Podrobněji viz kapitoly č. 7, 8 a 9 MP řízení rizik 2014-2020.

                                       Zahrnutí identifikace indikátorů podvodu do kontrolní činnosti

Aktivní vyhledávání indikátorů MP pro provádění                Nastavení kontrolních mechanismů pro umožnění identifikování                  Ano

podvodu v rámci monitoringu a kontrol                          podvodného jednání, podrobněji viz kapitola 4.a 6.2.2.

kontrol projektů

Realizace auditů a kontrol (na  MP pro provádění               Zahrnutí rizik podvodného jednání do připravovaných kontrolních a             Částečně
místě) explicitně zaměřených    kontrol                        auditních listů a tím zaměření kontrol speciálně na tuto oblast, podrobněji
na rizika podvodu                                              viz kapitola 4.a 6.2.2 a aktuálně jsou také připravovány vzorové kontrolní
                                                               listy.

Pravidelné prověřování          MP pro provádění               Zahrnutí rizika střetu zájmů do připravovaných kontrolních a auditních listů  Částečně
existence potenciálních střetů  kontrol                        a tím zaměření kontrol speciálně na tuto oblast, částečně viz příloha č. 1,
zájmů                                                          aktuálně jsou také připravovány vzorové kontrolní listy.

                                MP pro řízení výzev,           Řídící orgány musí nastavit transparentní a jednoznačný proces pro            Ano
                                hodnocení a výběr
                                projektů 2014-2020             ohlášení podezření na střet zájmů a propagovat ohlašovací povinnost, viz

                                                               kapitola č. 8.3.1 Základní pravidla pro subjekty zapojené do schvalovacího

                                                               procesu.

                                                               Hodnotitelé a členové hodnotící a výběrové komise si musí být vědomi
                                                               svých povinností vyplývajících z mlčelivosti a střetu zájmů. Řídící orgán
                                                               programu zajistí, aby všichni hodnotitelé a členové hodnotící a výběrové
                                                               komise podepsali četné prohlášení o nezávislosti, nestrannosti a
                                                               nepojatosti a etický kodex před zahájením hodnocení., také viz kapitola č.

                                                                                                                                                       18
OPERAČNÍ                             EVROPSKÁ UNIE                  • ••                              lEitSTVO

PROGRAM    H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ                     NÁRODNÍ orgán         3o
TECHNICKÁ                            INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI         PRO KOORDINACI
POMOC                                                                                         ^iTNl ROť

                                                8.3.1 Základní pravidla pro subjekty zapojené do schvalovacího procesu.

                              MP pro přípravu řídicí V kapitole č. 6.3. Základní principy a pravidla, je v části zaměřené na  Ano

                              dokumentace       specifické principy a pravidla pro jednotlivé oblasti řízení a realizace

                                                programu pod bodem č. 1.Implementační struktura a lidské zdroje

                                                uvedeno, že systém musí být nastaven tak, aby bylo minimalizováno riziko

                                                střetu zájmů.

                              MPFT              V MPFT je v kapitole č. 4.1, bod č. 7, upravena oblast rozkrývání             Ano

                                                vlastnických struktur, která přímo souvisí s identifikací možného střetu

                                                zájmů.

Umožnění kontroly napříč      MP pro provádění  Nastavení pravidel pro plánování a provádění kontrol, zejména v oblasti       Ano
všemi dotačními tituly z ESI
fondů u příjemce              kontrol           pro předcházení dvojímu financování. Více viz kapitola 1.16.

                              MP MS2014+        Nastavení takových pravidel pro zadávání dat a práci s nimi, které umožní Ano
                                                kontrolu napříč všemi dotačními tituly u příjemce, více viz kapitoly č. 5 a 8.

Zvyšování schopnosti osob v   MP lidské zdroje  Pravidelná školení, sdílení zkušeností v této oblasti. Bude zajištěno         Ano
kontrolních a monitorovacích
funkcích identifikovat                          systémem vzdělávání realizovaným MMR-NOK ve spolupráci s AO a dalšími
indikátory podvodu
                                                subjekty, které mají k dispozici informace o identifikovaných podvodech,

                                                (např. oblast transparentnosti a protikorupčního jednání). Podrobněji viz

                                                kap. č. 12 Vzdělávání zaměstnanců.

Zajištění nezávislosti a      MP pro provádění  Nastavení základních standardů pro provádění kontrol tak, aby bylo            Ano
objektivity monitoringu a     kontrol
kontrol                                         docíleno nezávislého a objektivního provádění kontrolní činnosti. Více viz

                                                kapitola 1.14 -1.16.

                              MP monitorování   Definování závazného rozsahu zpráv pro zajištění objektivního monitoringu Ano
                              2014-2020         a jednotných postupů. Definovány šablony zpráv na všech úrovních
                                                implementace a dle tematického zaměření (zpráva o řízení rizik,
                                                administrativní kapacita apod.). U každé zprávy a informace stanovena její

                                                                                                                                   19
OPERAČNÍ                                         EVROPSKÁ UNIE                  • ••                              lEitSTVO

PROGRAM                H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ                     NÁRODNÍ orgán         3o
TECHNICKÁ                                        INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI         PRO KOORDINACI
POMOC                                                                                                     ^iTNl ROť

                                                        struktura a obsah, zdroj dat, postup a lhůty pro zpracovávání a schvalování,

                                                        více viz kapitola č. 10.

                                MP pro přípravu řídicí  Definovány základní pravidla a principy pro nastavení postupů na úrovni        Ano
                                dokumentace
                                                        ŘO a relevantních subjektů zapojených do implementace pro umožnění

                                                        nezávislého a objektivního monitoringu, tedy oddělením a specifikací

                                                        jednotlivých funkcí, nastavením a ukotvením standardizovaných postupů či

                                                        zavedením kontroly čtyř očí. Týká se celého metodického dokumentu, opět

                                                        zejména kapitoly č. 6.3, kde jsou uvedeny obecné i specifické principy a

                                                        pravidla pro jednotlivé oblasti řízení a realizace programu, v tomto případě

                                                        zejména body 3, 4, 5, 6, 7 a 8 u obecných a body 1, 2, 4 a 13 u specifických

                                                        principů a pravidel.

                                MP MS2014+              Nastavení procesů pro umožnění nezávislého a objektivního monitoringu Ano
                                                        prostřednictvím strukturovaných dat, stanovením pravidel pro práci s daty
                                                        či stanovením jednotlivých funkcí a práv při práci s nimi v rámci MS 2014+.
                                                        Viz celý metodický dokument, zejména kapitoly č. 8-16.

                                Implementace systému pro oznamování podvodů („whistleblowing systém")

Nastavení a propagace           Resorty                 Oblast je primárně v gesci jednotlivých resortů, jedná se o nastavení          N/A

důvěryhodného systému                                   pravidel pro implementaci systému pro nahlašování podvodu - např.

umožňujícího anonymní                                   protikorupční linka, ombudsman atd. Tato oblast přímo navazuje na

nahlášení podezření na podvod,                          strategii vlády ČR v boji proti korupci, zejména kapitola III, bod 2, písmena

nezákonné jednání a jednání v                           C a F akapitola IV, bod 1.5.

rozporu s nastavenými pravidly

                                                                                                                                            20
OPERAČNÍ                                        EVROPSKÁ UNIE                  • ••                              lEitSTVO

PROGRAM               H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ                     NÁRODNÍ orgán         3o
TECHNICKÁ                                       INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI         PRO KOORDINACI
POMOC                                                                                                    ^iTNl ROť

Pozitivní motivace k              Resorty                             Oblast je primárně v gesci jednotlivých resortů, jedná se především o           N/A

oznamování podezření na                                               dostatečnou ochranu oznamovatelům. Tato oblast přímo navazuje na

podvod a poskytování                                                  strategii vlády ČR v boji proti korupci, zejména kapitola III, bod 2, písmena

dostatečné ochrany                                                    C a F akapitola IV, bod 1.5

oznamovatelům

Minimalizovat ztráty Evropských společenství a státního rozpočtu v důsledku možného podvodu

                                           Vytvoření plánu postupu při podezření na podvod

Nastavení odpovědností,           Resorty                             Oblast je primárně v gesci jednotlivých resortů, jedná se o nastavení           N/A

postupů a pravidel týkajících se                                      pravidel pro interní vyšetřování, stanovení postupu a odpovědností.

interního vyšetřování podezření                                       Stanovení postupu pro případ podezření na nesrovnalost, viz kapitoly č.         Ano
                                                    MP pro provádění

                                  kontrol                             1.8, 1.9, 1,11 a 2.7. Oblast podrobněji upravena v MPFT.

                                  MPFT                                Stanovení jednotného postupu hlášení a šetření nesrovnalostí, detailně viz Ano
                                                                      kapitola č. 6.

Zajištění důvěrnosti v průběhu    Resorty                             Oblast je primárně v gesci jednotlivých resortů, jedná se o nastavení           N/A
zajišťování podkladů a
vyšetřování                                                           pravidel pro zahájení interního vyšetřování, stanovení postupu, rolí a

                                                                      odpovědnosti jednotlivých aktérů při vyšetřování. Tato oblast přímo
                                                                      navazuje na strategii vlády ČR v boji proti korupci, zejména kapitola III, bod

                                                                      2, písmena C a F akapitola IV, bod 1.5

                                  MP pro provádění                    Nastavení pravidel pro postupůna úrovni ŘO a relevantních subjektů              Ano
                                  kontrol.
                                                                      zapojených do implementace, které umožní interní vyšetřování, včetně

                                                                      vymezení rolí a odpovědnosti jednotlivých aktérů při vyšetřování, obsaženo

                                                                                                                                                           21
                                                                                *•          .-gRSTVO
                                                                      ® • ••*
                                 EVROPSKÁ UNIE
                                 EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ  * • * ’, jST' ji’*

                                 INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI        •
                                                                      NÁRODNÍ ORGÁN
                                                                                            ^TNl R°Z
                                                                            PRO KOORDINACI

                                                                v celém dokumentu, podrobněji v kap. 3.9.

Zajištění nepodjatosti osob      MP pro provádění               Nastavení pravidel pro šetření podezření na podvod, viz kapitola č. 1.8, 1.9, Ano
odpovědných za vyšetřování       kontrol                        1.16, 3.9 a příloha č. 2.
podezření na podvod

Nastavení spravedlivých a        Resorty                        Oblast je primárně v gesci jednotlivých resortů, jedná se o nastavení        N/A
transparentních disciplinárních
opatření pro případ podvodu                                     pravidel pro nastavení spravedlivých a transparentních disciplinárních

                                                                opatření pro případ podvodu, například finanční i nefinanční postihy,

                                                                ukončení pracovního poměru, krácení rozpočtu projektu atd. Tato oblast
                                                                přímo navazuje na strategii vlády ČR v boji proti korupci, zejména kapitola

                                                                III, bod 2, písmena E.

V případě identifikace           MP pro provádění                Bezodkladný a důvěrný postup
indikátoru podvodu zahájit       kontrol.                       Nastavení pravidel, která zajistí, že bude zajištěn bezodkladný postup dle Ano
bezodkladně a v souladu s                                       nadefinovaných pravidel, viz kapitola č. 3.17 a příloha C 2.
nastavenými pravidly interní
vyšetřování a minimalizovat tak
možnost ztráty důkazních
materiálů, předejít navýšení
potenciálních ztrát a zvýšit
pravděpodobnost úspěšného

vymáhání náhrady škody

Bezodkladné zajištění dat,       MP pro provádění               Nastavení pravidel, která zajistí, že bude zajištěno bezodkladné zajištění   Ano
dokumentace a dalších
                                                                dat, dokumentace a dalších materiálů významných z hlediska podezření na

                                                                                                                                                   22
        OPERAČNÍ                                EVROPSKÁ UNIE                  • ••                              lEitSTVO

        PROGRAM       H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ                     NÁRODNÍ orgán         3o
        TECHNICKÁ                               INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI         PRO KOORDINACI
        POMOC                                                                                            ^iTNl ROť

materiálů významných               kontrol.                           podvod., viz kapitola č. 3.17 a příloha C 2.

z hlediska podezření na podvod

Postup dle nastavených             MP pro provádění                   Nastavení pravidel, která zajistí postup dle nastavených pravidel týkajících Ano
pravidel týkajících se důvěrnosti  kontrol.                           se důvěrnosti s cílem minimalizovat únik informací, který by komplikoval
s cílem minimalizovat únik                                            vyšetřování či disciplinární řízení, podrobněji viz část 2 a 3.
informací, který by komplikoval
vyšetřování či disciplinární
řízení

Nastavení pravidel pro             MPFT                               Nastavení pravidel, která zajistí postoupení výsledků interního vyšetřování Ano
postoupení výsledků interního                                         orgánům činným v trestním řízení (např. podání trestního oznámení), viz
vyšetřování orgánům činným v                                          kapitola č. 6.1.4
trestním řízení

                      Minimalizovat riziko opakování potvrzeného případu podvodu v budoucnu

Přijetí disciplinárních opatření Resorty                              Nastavení vnitřních pravidel pro přijetí disciplinárních opatření vůči  N/A

vůči osobám odpovědným za                                             osobám odpovědným za podvod. Tato oblast přímo navazuje na strategii

podvod                                                                vlády ČR v boji proti korupci, zejména kapitola III, bod 2, písmena E.

                                                    MP lidské zdroje  Doporučení pro nastavení pravidel v případě disciplinárních opatření vůči Ano
                                                                      osobám odpovědným za podvod, více viz kap. č. 10 a příloha č. 7, vody 37 a
Přijetí opatření snižujících riziko MP pro provádění                  38. Požadavek trestní bezúhonnosti je součástí pravidel pro výběr
výskytu stejného podvodu v                                            zaměstnanců, viz kapitola č. 12.. Postup v případě podezření z nepřípustné
                                                                      činnosti je součástí etického kodexu, viz příloha č. 7.

                                                                      Nastavení pravidel pro zahrnutí nově identifikovaných indikátorů podvodu Ano
                                                                      do kontrolní činnosti - například jejich zahrnutím do kontrolních listů,

                                                                                                                                                        23
                    OPERAČNÍ                             EVROPSKÁ UNIE                  • ••                              lEitSTVO
                    PROGRAM
                    TECHNICKÁ  H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ                     NÁRODNÍ orgán         3o
                    POMOC                                INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI         PRO KOORDINACI
                                                                                                                  ^iTNl ROť
budoucnu
                                kontrol.               podrobněji viz kapitola č. 4.

                                MP řízení rizik 2014-  MMR-NOK spravuje integrovaný systém řízení rizik, do něhož jsou zapojeny Ano
                                2020                   všechny programy spadající pod DoP, PCO, AO, PA a CS. Na jejich základě a
                                                       na základě dalších informací a zkušeností z předchozích programových
                                                       období MMR-NOK rizika sumarizuje a vyhodnocuje. Informace o kritických
                                                       rizicích budou předmětem Výroční zprávy o plnění cílů Dohody o
                                                       partnerství, která bude předkládána Radě pro ESI fondy, rizika budou
                                                       diskutována na stálých platformách (PS NOK), zesíleném řízení rizik i
                                                       v rámci výboru pro vyhodnocování rizik.

                                                       Podrobněji viz kapitoly č. 7, 8 a 9 MP řízení rizik 2014-2020.

                                MP lidské zdroje       Pravidelná školení, sdílení zkušeností v této oblasti. Bude zajištěno        Ano

                                                       systémem vzdělávání realizovaným MMR-NOK ve spolupráci s AO a dalšími

                                                       kontrolními subjekty, které mají k dispozici informace o podvodech, (např.

                                                       oblast transparentnosti a protikorupčního jednání). Podrobněji viz kap. č.

                                                       12 Vzdělávání zaměstnanců.

Sdílení odhalených případů a    MP pro provádění       Definování komunikačních standardů a platforem pro přenos informací v Ano
scénářů podvodu, vč.            kontrol.               této oblasti a informování napříč implementační strukturou. Týká se
souvisejících indikátorů                               především části zaměřené na kontroly a audity, více viz kapitola č. 4.
podvodu, s ostatními subjekty   MP lidské zdroje
implementační struktury s                              Pravidelná školení, sdílení zkušeností v této oblasti. Bude zajištěno        Ano
cílem minimalizovat riziko
výskytu či neodhalení stejného                         systémem vzdělávání realizovaným MMR-NOK ve spolupráci s AO a dalšími
podvodu u jiného subjektu
                                                       subjekty, které mají k dispozici informace o odhalených podvodech a jejich

                                                       scénářů, (např. oblast transparentnosti a protikorupčního jednání).

                                                       Podrobněji viz kap. č. 12 Vzdělávání zaměstnanců.

                                                                                                                                         24
OPERAČNÍ                             EVROPSKÁ UNIE                  • ••                              lEitSTVO

PROGRAM    H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ                     NÁRODNÍ orgán         3o
TECHNICKÁ                            INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI         PRO KOORDINACI
POMOC                                                                                         ^iTNl ROť

           MP řízení rizik 2014- MMR-NOK spravuje integrovaný systém řízení rizik, do něhož jsou zapojeny       Ano

           2020  všechny programy spadající pod DoP, PCO, AO, PA a CS. Na jejich základě a

                 na základě dalších informací a zkušeností z předchozích programových

                 období MMR-NOK rizika sumarizuje a vyhodnocuje. Informace o kritických

                 rizicích budou předmětem Výroční zprávy o plnění cílů Dohody o

                 partnerství, která bude předkládána Radě pro ESI fondy, rizika budou

                 diskutována na stálých platformách (PS NOK), zesíleném řízení rizik i

                 v rámci výboru pro vyhodnocování rizik.

                 Podrobněji viz kapitoly č. 7, 8 a 9 MP řízení rizik 2014-2020.

Po zapracování výše uvedených cílů a opatření vyplývajících ze Strategie do MD bude ze strany MMR-NOK prováděn dohled nad reflektováním výše
uvedených požadavků v rámci přípravy řídící dokumentace programů a nastavení procesů v dílčích oblastech implementace. V případě zjištění, které by
mohlo vést k nedodržování výše uvedených pravidel a opatření, budou tyto skutečnosti příslušnému ŘO sděleny s žádostí o nápravu systému. V případě
opakovaného výskytu podobných zjištění bude na základě multikriteriální analýzy daný program posouzen a případně zařazen do zesíleného řízení rizik.

                                                                                                                     25