Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud
CES 5621 Příloha_č.4 Výzvy_Akcni plán imp. Strategie_aktualizace po dokončení jMP_fln OPERAČNÍ EVROP5KA UNIE lUUtfUPHl fWfllN PROGRAM PRO KOOROWCt TECHNICKÁ ■ EVROPSKÝ FOND PSD REGIOHAiNÍ ROZVOJ INVESTICE 00 VAŠÍ BUDOUCNOSTI POMOC Akční plán pro implementaci Strategie pro boj s podvody a korupcí v rámci čerpání ESI fondů v období 2014 - 2020 5tav k 18. 3. 2015 1 OPERAČNÍ EVROPSKÁ UNIE ^sCJp EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ PROGRAM INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI C>^STNl*0**°> TECHNICKÁ POMOC NÁRODNÍ ORGÁN PRO KOORDINACI Akční plán pro implementaci Strategie pro boj s podvody a korupcí v rámci čerpání ESI fondů v období 2014 - 2020 Stav k 18. 3. 2015 1 OPERAČNÍ EVROPSKÁ UNIE ."Zsnm. PROGRAM H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ ^TNlROl^' TECHNICKÁ INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI POMOC NÁRODNÍ orgán PRO KOORDINACI Tento akční plán vychází ze Strategie pro boj s podvody a korupcí v rámci čerpání fondů SSR v období 2014 - 2020 (Strategie) a ze snahy MMR využít zkušeností z programového období 2007 - 2013, zabránit zneužití prostředků poskytnutých z fondů EU, předcházet dopadům a minimalizovat dopady takových jednání. V programovém období 2007 - 2013 byla na základě řešení jednotlivých případů přijata některá opatření k posílení provádění kontrolní činnosti a zvýšení transparentnosti procesů, nicméně pro programové období 2014 - 2020 je nutné k této oblasti přistoupit koncepčněji a definovat a nastavit mechanismy a nástroje zamezující podvodnému jednání již v rámci přípravy pravidel. V rámci přípravy programového období 2014-2020 proto byla jako základní dokument pro nastavení pravidel připravena Koncepce jednotného metodického prostředí, v níž jsou stanoveny cíle prostřednictvím standardizace procesů a pravidel dosáhnout efektivnosti a hospodárnosti při nakládání s finančními prostředky z fondů EU, transparentnosti procesů a přehlednosti pravidel poskytování podpory, a to vše při nízké administrativní zátěži kladené na subjekty implementační struktury. Strategie v sobě zahrnuje návrhy opatření, jež by měly být při přípravě jednotného metodického prostředí, resp. metodických dokumentů, reflektovány a rozpracovány v jednotlivých oblastech do praktické roviny. Promítnutím strategie do metodických dokumentů zajišťuje MMR nastavení takových pravidel čerpání podpory z fondů EU, které v sobě budou mít zabudovány prvky zamezující podvodnému a korupčnímu jednání. Strategie vychází ze znalostí a zkušeností v oblasti podvodů a korupce ve veřejném sektoru i v implementační struktuře fondů EU. V současné době probíhá příprava jednotlivých metodických dokumentů a opatření ze strategie jsou do nich zapracovávány. Detailní rozdělení je v přiloženém akčním plánu. Samotná strategie rámcově navazuje také na další relevantní dokumenty v této oblasti a přípravu programového období 2014 - 2020. Jedním z nich je Strategie vlády v boji s korupcí 2013-2014, kdy mnohá opatření, která jsou její součástí, zároveň vedou k naplňování jednotlivých kriterií předběžných podmínek ve smyslu návrhu nařízení k fondům Společného strategického rámce, např. realizace E-government, E-justice, přijetí zákona o úřednících nebo také personální politika ve státní správě, oblast veřejných zakázek atd. Řádná realizace Strategie vlády v boji s korupcí 2013-2014tedy úzce souvisí s naplňováním předběžných podmínek a tedy i s možností čerpání finančních prostředků v budoucím programovém období. Strategie na tuto Strategii vlády v boji s korupcí 2013-2014 navazuje a rozvádí jednotlivá opatření a kroky ve vztahu k realizaci fondů SSR v ČR. Další zmínku o vhodnosti a nutnosti přípravy a implementace strategie pro boj s podvody a korupcí, která bude zaměřena speciálně na implementaci fondů SSR, najdeme i v dokumentu „Position of the Commission Services on the development of Partnership Agreement and programmes in the Czech republic for the period 2014-2020", který slouží jako obecný rámec k zahájení vyjednávání s Evropskou komisí k Dohodě o partnerství a programům. V něm se uvádí, že „pro účinné využívání fondů SSR má zásadní význam úplné provedení protikorupční strategie" a dále pak doporučení, že „České úřady by měly pokračovat v účinném provádění protikorupční strategie". Jak již bylo uvedeno výše, Strategie v sobě zahrnuje návrhy opatření, které jsou (tam kde je to možné a vhodné) při přípravě jednotného metodického prostředí, resp. metodických dokumentů, reflektovány a rozpracovány v jednotlivých oblastech do praktické roviny. Výčet a rozdělení níže vychází ze záměrů k jednotlivým metodickým dokumentům, návrhů metodických dokumentů či 2 OPERAČNÍ EVROPSKÁ UNIE ."Zsnm. PROGRAM H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ ^TNlROl^' TECHNICKÁ INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI POMOC NÁRODNÍ orgán PRO KOORDINACI finálních verzí těchto dokumentů, přičemž snahou je přiřazení jednotlivých opatření k tematicky relevantním metodickým dokumentům a zapracování prvků, které zamezují podvodnému a korupčnímu jednání. Vyjmenované metodické dokumenty představují hlavní relevantní metodické dokumenty a metodické oblasti, do kterých je promítnutí Strategie vhodné, nejedná se však o kompletní výčet všech metodických dokumentů, jejichž prostřednictvím je naplňována koncepce jednotného metodického prostředí. 3 OPERAČNÍ EVROPSKÁ unie PROGRAM EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ TECH NICKA INVESTICE DO VAŠI BUDOUCNOSTI POMOC NÁRODNÍ ORGAN PRO KOOFřOINACf Tab. 1 Relevantní metodické dokumenty Metodický doku ment Zkratka a barevné ozna< ÍV1P řízení t Metodický pokyn pro řízení rizik ESI fondů v programovém období 2014-2020 IN/IP Evaluí Metodický pokyn pro evaluace v programovém období 2014—2020 MP pro řízení výzev, h Metodický pokyn pro řízení výzev, výbér a hodnocení projektů v programovém období 20: 2014—2020 IV1P lic Metodický pokyn k rozvoji lidských zdrojů v programovém období 2014-2020 a v programovém období 2002-2013 rviP veřejné z; Metodický pokyn pro zadávání veřejných zakázek spolufinancovaných z ESI fondů v MP pro připraví programovém období 2014-2020 (Ví P publicíl Metodický pokyn pro přípravu řídicí dokumentace programů v programovém období rvi p i 2014-2020 IV! P monitor Metodický pokyn pro publicitu a komunikaci ESI fondů v programovém období 2014-2020 1 Metodický pokyn procesů řízení a monitorování v MS2014+ Metodický pokyn pro monitorování ESI fondů v České republice v programovém období 2014—2020 Metodický pokyn finančních toků programů spolufinancovaných z Evropských strukturálních a investičních fondů na programové období 2014 - 2020 OPERAČNÍ EVROPSKÁ unie PROGRAM EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ TECH NICKA INVESTICE DO VAŠI BUDOUCNOSTI POMOC Metodický pokyn pro nastavení a zajištěn* výkonu kontrol v odpovědnosti managementu IV! P pro pri KCJ při implementaci Evropských strukturálních a investičních fondů pro období 2014 - 2020 Metodický pokyn pro auditní činností Auditního orgánu pro programově období 2014 - rvi f 2020 rvi p c Metodický pokyn pro výkon činností nezávislého auditního subjektu při auditu designace R Gesce jednotlivých rezortů, případně subjektů implementační struktury (řídící orgány, zprostředkující subjekty) v případech, kdy nelze zasahovat do jejích kompetencí. Následující tabulka č. 2 shrnuje promítnutí dílčích opatření navržených ve Strategii do relevantních metodických doku realizace tohoto kroku a informaci o naplnění požadavku na zapracování do metodických dokumentů. Za hlavní meto* je vždy považován první uvedený. Tab. 2 Akční plán realizace dílčích opatření OPERAČNÍ EVROPSKÁ UNIE • •• lEitSTVO PROGRAM H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ NÁRODNÍ orgán 3o TECHNICKÁ INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI PRO KOORDINACI POMOC ^iTNl ROť Oblast/Opatření MD Opatření v rámci MD Splněno Ano/Nei Nulová tolerance podvodů na Resorty Principy všech úrovních implementace ESI fondů Oblast je primárně v gesci jednotlivých resortů a nastavení jejich vnitřních N/A postupů a navazuje na implementaci strategie vlády ČR v boji proti korupci, viz kapitola III, zejména bod 2, písmena D, E a F. MP pro přípravu řídicí Na tuto oblast upozorněno v MP pro přípravu řídicí dokumentace Ano dokumentace programů v části k doporučení pro nastavení pravidel při definování postupů, pravomocí a odpovědnosti jednotlivých subjektů implementační struktury. Doporučuje se, aby nastavení procesů v co nejvyšší míře znemožňovalo podvodná jednání. Konkrétní mechanismy jsou rozpracovány v dílčích MD. V doporučené struktuře operačních manuálů, je jako jeden z povinných bodů v kapitole č. 6,2 uveden bod 6, kde je 6, kde je uveden popis jednotlivých oblastí řízení a realizace programu, včetně systému pro řízení rizika podvodu (tak, jak je nastaven na příslušném resortu, pod který ŘO spadá, případně další postupy, pokud jsou stanoveny specificky na ŘO a dalších subjektech IS) Dále pak v kapitole č. 6.3. Základní principy a pravidla, je jako jedno z obecných pravidel uvedeno pravidlo č. 21, kde se doporučuje, aby nastavení procesů v co nejvyšší míře znemožňovalo podvodná jednání. Toto je v rámci téže kapitoly rozvedeno v části zaměřené na specifické i Toto splnění se váže k přípravě metodických dokumentů, nikoliv zapracování do řídící dokumentace programů. 6 OPERAČNÍ EVROPSKÁ UNIE • •• lEitSTVO PROGRAM H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ NÁRODNÍ orgán 3o TECHNICKÁ INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI PRO KOORDINACI POMOC ^iTNl ROť principy a pravidla pro jednotlivé oblasti řízení a realizace programu, kde je nastaven postup pro řízení rizika podvodu s odkazem na MP Kontroly a kde je uvedeno, že pro řízení rizika podvodu bude stanoven postup odpovídající nastavení v rámci resortu, který vykonává činnosti ŘO, případně další postupy, pokud jsou stanoveny specificky na ŘO a dalších subjektech IS). Transparentnost MP pro řízení výzev, Zajištění transparentního výběru a hodnocení projektů, nastavení Ano hodnocení a výběr projektů 2014-2020 jednotných pravidel pro proces hodnocení i vyhlašování výzev atd. Týká se celého metodického dokumentu, zejména kapitol 6, 7 a 8. MP stanovuje celou řadu pravidel, která zvyšují transparentnost procesů. Např. se jedná o: • Vytváření harmonogramu výzev (kapitola č. 7.1.6); • větší důraz na odůvodňování změn výzev (kapitola č. 7.2.4); • stanovení minimálních lhůt pro zveřejnění výzev (kapitola č. 7.1.6); • pravidla pro informování žadatelů o výsledku hodnocení a výběru projektů, (kapitola č. 8.2.4.2) MP publicita a Zveřejňování informací, jejich formát, zpřístupnění veřejnosti. V MD jsou Ano komunikace definována pravidla, která musí být v rámci publicity fondů respektována, jedním z nich je také transparentnost. Konkrétním posunem oproti období 2007-2013 je rozšíření informací ve veřejném seznamu všech příjemců dotace (vyplývá z ON 1303, čl 115). Publicita si klade za cíl s tímto seznamem do budoucna co nejvíce pracovat, tak, aby byly informace co nejpřehlednější pro veřejnost (mapa projektů apod.). Dalším nástrojem sloužícím k informování veřejnosti a posílení transparentnosti je bezplatná telefonní linka Eurofon, nově zavedený online chat na webu SF, apod., více 7 OPERAČNÍ EVROPSKÁ UNIE • •• lEitSTVO PROGRAM H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ NÁRODNÍ orgán 3o TECHNICKÁ INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI PRO KOORDINACI POMOC ^iTNl ROť viz kapitola č. 7 a kapitola č. 8, bod č. 1. MP MS2014+ Zajištění jednotných a dostupných dat v jednotném formátu zajišťujícím Ano možnost agregace, vyhodnocování, sledování atd. Týká se definování pravidel a jejich dodržování, více viz kapitoly 6-13. MP pro přípravu řídicí Na tuto oblast upozorněno v části obecné principy a pravidla pro přípravu Ano dokumentace řídící dokumentace a nastavení procesů, viz kapitola č. 6.3. Základní principy a pravidla. MP monitorování Nastavení takových pravidel a požadavků, které umožní zajištění Ano 2014-2020 jednotných a dostupných dat v jednotném formátu zajišťujícím možnost agregace, vyhodnocování, sledování atd. Viz celý metodický dokument, zejména kapitoly č. 7 a 8. Snižovaní administrativní MP pro přípravu řídicí Definovány základních požadavky a principy na nastavení procesů a Ano zátěže, jasné a jednoduché dokumentace postupy postupů na úrovni ŘO a relevantních subjektů zapojených do implementace, které budou jasně rozdělené, logicky provázané, nepřekrývající se a zbytečně nezatěžující, nadefinování pravidel pro nastavování lhůt, to vše vycházející ze zkušeností z programového období 2007 - 2013. Týká se celé kapitoly č. 6 MP pro přípravu řídicí dokumentace. V rámci procesů (zejména kapitole č. 6.3. Základní principy a pravidla a 6.4 Dokumenty určené žadatelům a příjemcům) je doporučeno zohlednit také „Doporučení ke zjednodušení administrativní zátěže pro žadatele a příjemce při čerpání finančních prostředků z fondů EU v programovém období 2014-2020", které zpracoval NOK, a schválila Vláda ČR v roce 2012. MP pro řízení výzev, Stanovení základních standardů a principů pro výběr a hodnocení projektů, Ano hodnocení a výběr nastavení jednotných pravidel pro vyhlašování výzev atd. Týká se celého 8 OPERAČNÍ EVROPSKÁ UNIE • •• lEitSTVO PROGRAM H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ NÁRODNÍ orgán 3o TECHNICKÁ INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI PRO KOORDINACI POMOC ^iTNl ROť projektů 2014-2020 metodického dokumentu, zejména však kapitoly č. 8. Prostor pro zjednodušení je především ve využití nového monitorovacího systému a elektronizaci procesů, který by měl umožnit zautomatizovat některé dosud manuálně prováděné činnosti, např. předkládání elektronické žádosti o podporu, napojení na registry a tím nižší požadavky na vyplňování polí ze strany žadatele a snížení míry chyb a podvodů. Efektivnost, účelnost a MP veřejné zakázky Zajištění principu 3E při procesu zadávání VZ, nadefinování základních Ano hospodárnost 2014-2020 požadavků pro zadavatele (transparentní stanovení předpokládané hodnoty, požadavek na uveřejnění výzvy, transparentní uveřejňování dodatečných informací...) i ŘO při zadávání a kontrole VZ (kontrola zadávacího řízení před uzavřením smlouvy). Týká se celého metodického dokumentu, zejména pak kapitol č. 6-10. MP pro provádění Nastavení kontrolních mechanismů pro ověření dodržování principu 3E Částečně kontrol v rámci kontrolních listů. Viz kapitola č. 1.10 a aktuálně jsou připravovány vzorové kontrolní listy. MP pro řízení výzev, Zajištění pravidel pro výběr efektivních, účelných a hospodárných projektů, Ano hodnocení a výběr nastavení jednotných pravidel při jejich hodnocení prostřednictvím projektů 2014-2020 definování základních hodnotících kritérií (kapitola č. 8.2.2.2), zavedené plošného využití CBA (kapitola č. 8.2.3.4), kde je to relevantní, a jeho využití při procesu hodnocení. ŘO musí zohlednit zásady 3E také již při přípravě výzvy (kapitola č. 7.1.1). Týká se celého metodického dokumentu. MP Evaluace 2014- Vyhodnocování naplňování pravidla 3E prostřednictvím evaluací. MP Ano 2020 evaluace 2014-2020 vysvětluje terminologii 3E z pohledu vyhodnocování a dává vodítka pro správné definování evaluačních otázek. Princip 3E musí být aplikován nejen v rámci programování a hodnocení, ale i při 9 OPERAČNÍ EVROPSKÁ UNIE • •• lEitSTVO PROGRAM H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ NÁRODNÍ orgán 3o TECHNICKÁ INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI PRO KOORDINACI ^iTNl ROť POMOC implementaci. Je nutné, tam, kde je to vhodné, při přípravě i realizaci programu využívat tyto nástroje - strategické plánování, řízení výzev v rámci i mezi programy, CBA a studie proveditelnosti či zákon č. 137/2006 Sb.. Omezování politických vlivů MP pro řízení výzev, Evaluační kritéria jsou uvedeny jako kapitola č. 6.5 MP Evaluace 2014- hodnocení a výběr 2020, relevantní je zejména pravidlo č. 4 a č. 5. projektů 2014-2020 Zajištění a nastavení procesu jednotného principu při výběru a hodnocení Ano projektů, který bude zamezovat možné ovlivnění systému a zásahy do něj, upraveno v kapitole č. 8. MD omezuje možné politické vlivy především nastavením vyšší transparentnosti procesu hodnocení a výběru projektů, důležitý nástroj bude představovat také možnost nechat přezkoumat rozhodnutí ŘO v procesu hodnocení a výběru projektů (kapitola č. 8.2.4.3) či databáze hodnotitelů a jejich automatizovaný výběr (kapitola č. 8.3.4 ) a zavedení arbitra (kapitola č. 8.2.4.3). MP publicita a Omezení politických vlivů z hlediska publicity, v tomto kontextu je také Ano komunikace definováno pravidlo pro publicitu fondů. Je zakázáno např. finanční prostředky, ani nástroje určené pro komunikaci ESI fondů se nesmí používat při volebních kampaních, propagaci nějaké politické strany, více viz kapitola č. 8, bod č. 3. MP veřejné zakázky Zavedení standardizovaných pravidel vedoucích k dodržování zásad Ano 2014-2020 transparentnosti, rovného zacházení a zákazu diskriminace. Týká se celého metodického dokumentu, zejména kapitol č. 6-10. Dle potřeby budou k jednotlivým případům operací zpracovávána výkladová stanoviska, popř. k celkovému náhledu na problematiku dokumenty metodického charakteru, a sice v návaznosti na aktuální judikaturu k dané 10 OPERAČNÍ EVROPSKÁ UNIE • •• lEitSTVO PROGRAM H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ NÁRODNÍ orgán 3o TECHNICKÁ INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI PRO KOORDINACI ^iTNl ROť POMOC problematice.; MP pro přípravu řídicí Nastavení jasně vymezených, ukotvených a standardizovaných postupů a Ano dokumentace procesů na úrovni ŘO a relevantních subjektů zapojených do implementace znemožní ve velkí míře možné politické vlivy. Týká se celé kapitoly č. 6 MP pro přípravu řídicí dokumentace. Definovány jsou pravidla a principy nastavení procesů na úrovni ŘO, dílčí rozpracování je uvedeno v jednotlivých MD. MP lidské zdroje Nastavení pravidel výběru zaměstnanců a zajištění prostředí pro Ano pracovníky v oblasti ESI fondů, které zamezí výrazným zásahům do administrativní kapacity v návaznosti na politickou situaci. Realizováno zejména prostřednictvím kapitoly č. 10 Získávání, výběr a adaptace zaměstnanců. Definována pravidla pro transparentní a nediskriminační výběr zaměstnanců a jejich následnou adaptaci. Aktivní propagace postoje proti Resorty Dílčí cíle podvodům, zejména vedením všech subjektů odpovědných za Prevence implementaci ESI fondů Prosazování kultury odmítající podvodné jednání Oblast je primárně v gesci jednotlivých resortů a nastavení jejich vnitřních N/A postupů, komunikace se zaměstnanci v různých formách, navazuje také na strategie vlády ČR v boji proti korupci viz kapitola III, zejména bod 2, písmena D, E a F. 11 OPERAČNÍ EVROPSKÁ UNIE • •• lEitSTVO PROGRAM H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ NÁRODNÍ orgán 3o TECHNICKÁ INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI PRO KOORDINACI ^iTNl ROť POMOC MP publicita a Komunikace a propagace postoje proti podvodům jak na úrovni Ano komunikace jednotlivých programů, tak i horizontálních institucí - NOK, PCO a AO. Bude reflektováno v rámci Společné komunikační strategii a ročních komunikačních plánech na úrovni ŘO, viz kapitola č. 7.1 a 7.2. MP lidské zdroje Týká se oblasti vzdělávání v oblasti prevence proti podvodům. Bude Ano zajištěno systémem vzdělávání realizovaným MMR-NOK(např. oblast transparentnosti a protikorupčního jednání). Detailně popsáno v kap. č. 10 a 12. Nastavení odpovědnosti za Resorty Oblast je primárně v gesci jednotlivých resortů a nastavení jejich vnitřních N/A řízení rizika podvodu na úrovni postupů a pravidel. nejvyššího vedení MP řízení rizik 2014- 2020 Nastavení vnitřních postupů v rámci jednotlivých programů, v metodickém Ano pokynu je v části věnované organizaci řízení rizik uvedeno doporučení, jaké role mají vykonávat jednotlivé úrovně organizační struktury. Podrobněji viz kapitola č. 6 MP řízení rizik 2014-2020 Zvyšování povědomí o MP lidské zdroje Pravidelná školení, sdílení zkušeností v této oblasti. Bude zajištěno Ano podvodech mezi zaměstnanci implementační struktury systémem vzdělávání realizovaným MMR-NOK (oblast transparentnosti a protikorupčního jednání). Detailně popsáno v kap. č. 10 a zejména v kapitole č.12. Vyhodnocování a posilování MP lidské zdroje Školení bude zajištěno systémem vzdělávání realizovaným MMR-NOK Ano kultury subjektů implementační struktury z hlediska rizika (např. oblast transparentnosti a protikorupčního jednání). Detailně selhání pracovního chování a popsáno v kap. č. 10 a zejména v kapitole č. 12. 12 *• .-gRSTVO ® • ••* EVROPSKÁ UNIE EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ * • * ’, jST' ji’* INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI • NÁRODNÍ ORGÁN ^TNl R°Z PRO KOORDINACI potenciálu podvodu Řádná implementace a MP rozvoj lidských Příprava a zapojení etického kodexu do systému výběru zaměstnanců. Ano pravidelná propagace Etického zdrojů kodexu zaměstnanců Budou stanoveny základní požadavky na obsah etického kodexu a bude implementační struktury vytvořen vzor etického kodexu. Vzor etického kodexu je uveden jako příloha č. 7 MP rozvoj lidských zdrojů. MP pro řízení výzev, Etický kodex zpracovaný v rámci MP lidské zdroje bude využíván také pro Ano hodnocení a výběr hodnotitele, detailně je tato oblast popsána v kapitole č, 8.3.1 Základní projektů 2014-2020 pravidla pro subjekty zapojené do schvalovacího procesu). Prověřování kandidátů na MP lidské zdroje Nastavení pravidel pro transparentní a nediskriminační výběr Ano pracovní místa z hlediska jejich morální integrity / poctivosti a zaměstnanců, doporučení pro proces následného hodnocení pracovníků. případného střetu zájmů Detailně popsáno v kapitole č. 10. Prověřování žadatelů o dotace z MP pro řízení výzev, Obecně stanovena povinnost pro ŘO posuzovat žadatele z hlediska rizika Ano hlediska poctivosti a dřívějšího hodnocení a výběr zapojení do praktik projektů 2014-2020 podvodu (ŘO má zejména ověřit trestní bezúhonnost statutárních zástupců podvodného jednání např. prostřednictvím čestného prohlášení), viz kapitola č. 8.2.3.1 Kontrola přijatelnosti a formálních náležitostí. Doporučuje se také identifikovat v procesu hodnocení projektů indikátory podvodu (například kontrolou střetu zájmů) a jejich zohlednění v plánování kontrol řídícího orgánu nebo pro analýzu rizik., viz kapitola č. 8.2.3.2 Věcné hodnocení projektů. MP MS2014+ Napojení na registry, možnost kontrol více projektů jednoho žadatele atd., Ano detailně viz kapitola č. 20. 13 OPERAČNÍ EVROPSKÁ UNIE • •• lEitSTVO PROGRAM TECHNICKÁ H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ NÁRODNÍ orgán 3o POMOC INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI PRO KOORDINACI ^iTNl ROť Předcházení vzniku MP pro řízení výzev, Zajištění jednotného principu při výběru a hodnocení projektů, prověřování Ano nežádoucích vazeb hodnocení a výběr hodnotitelů, jejich výběr, viz kapitola č. 8, kde je proces detailně popsán ve projektů 2014-2020 všech jeho fázích. Řídící orgány musí nastavit transparentní a jednoznačný proces pro ohlášení podezření na střet zájmů a propagovat ohlašovací povinnost, viz kapitola č. 8.3.1 Základní pravidla pro subjekty zapojené do schvalovacího procesu. Hodnotitelé a členové hodnotící a výběrové komise si musí být vědomi svých povinností vyplývajících z mlčelivosti a střetu zájmů. Řídící orgán programu zajistí, aby všichni hodnotitelé a členové hodnotící a výběrové komise podepsali četné prohlášení o nezávislosti, nestrannosti a nepojatosti a etický kodex před zahájením hodnocení., také viz kapitola č. 8.3.1 Základní pravidla pro subjekty zapojené do schvalovacího procesu. MP pro přípravu řídicí V kapitole č. 6.3. Základní principy a pravidla, je v části zaměřené na Ano dokumentace specifické principy a pravidla pro jednotlivé oblasti řízení a realizace programu pod bodem č. 1.Implementační struktura a lidské zdroje uvedeno, že systém musí být nastaven tak, aby bylo minimalizováno riziko střetu zájmů a dále je v bodě č. 13 Kontrola uvedeno, že v rámci kontrolních činností musí být zajištěna tzv. kontrola 4 očí s výjimkou veřejnosprávní kontroly, která je zajišťována specifickým standardizovaným způsobem. MP lidské zdroje Doporučení pro prevenci rizika vzniku nežádoucích vazeb, povinné Ano předložené prohlášení uchazečů ke střetu zájmů při náboru zaměstnanců, viz kapitola č. 10 a dále je řešeno v rámci etického kodexu, viz příloha č. 7. 14 OPERAČNÍ EVROPSKÁ UNIE • •• lEitSTVO PROGRAM H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ NÁRODNÍ orgán 3o TECHNICKÁ INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI PRO KOORDINACI POMOC ^iTNl ROť Posilování kontrolních mechanismů Jednoznačné stanovení rolí a MP pro přípravu řídicí Definovány základní pravidla a principy pro nastavení postupů na úrovni Ano odpovědností až na úroveň pracovních míst, oddělení dokumentace ŘO a relevantních subjektů zapojených do implementace, které funkcí souvisejících s administrací a kontrolou jednoznačně stanoví základní principy v oblasti stanovení rolí a odpovědností s cílem zajistit oddělení funkcí souvisejících s administrací a kontrolou. Týká se kapitoly č. 6 MP pro přípravu řídicí dokumentace, zejména pak podkapitoly č. 6.4. Identifikace, aktualizace a MP řízení rizik 2014- Riziko podvodu a korupce je součástí sestavy pro reportování rizik a bude Ano pravidelné vyhodnocování rizika podvodu na úrovni 2020 v pravidelných intervalech (min. 2x ročně) sledováno a vyhodnocováno. každého subjektu a implementace adekvátních Podrobněji viz kapitola č. 5 a č. 7 MP řízení rizik 2014-2020 opatření ke snížení pravděpodobnosti výskytu či dopadu podvodů Ověřování nastavení a účinnosti MP Audity Tato opatření spadají pod auditní strategii (viz kapitola č. 5), která je Ne kontrolních mechanismů u vypracována do 8 měsíců po schválení OP a kterou vypracuje AO. významných rizik podvodu a v případě potřeby zdokonalování MP řízení rizik 2014- Identifikace rizika podvodu a korupce je součást sestavy pro reportování Ano těchto mechanismů 2020 rizik a bude v pravidelných intervalech (min. 2x ročně) sledováno a vyhodnocováno. Podrobněji viz kapitola č. 5 a č. 7 MP řízení rizik 2014-2020 V rámci evaluačního plánu je také připravována evaluace protikorupčních 15 *• .-gRSTVO ® • ••* EVROPSKÁ UNIE EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ * • * ’, jST' ji’* INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI • NÁRODNÍ ORGÁN ^TNl R°Z PRO KOORDINACI prvků v návaznosti na implementaci Strategie boje s podvody a korupcí (Strategie) do JMP. ~ AO provádí ověření postupů pro zavedení účinných a přiměřených opatření Ano proti podvodům v rámci procesu designace. Podrobně upraveno v kapitole 5.3.1 Sdílení identifikovaných rizik MP řízení rizik 2014- MMR-NOK spravuje integrovaný systém řízení rizik, do něhož jsou zapojeny Ano podvodu a opatření k jejich 2020 všechny programy spadající pod DoP, PCO, AO, PA a CS. Na jejich základě a omezení napříč implementační na základě dalších informací a zkušeností z předchozích programových strukturou ESI fondů období MMR-NOK rizika sumarizuje a vyhodnocuje. Informace o kritických rizicích budou předmětem Výroční zprávy o plnění cílů Dohody o partnerství, která bude předkládána Radě pro ESI fondy, rizika budou diskutována na stálých platformách (PS NOK), zesíleném řízení rizik i v rámci výboru pro vyhodnocování rizik. Podrobněji viz kapitoly č. 7, 8 a 9 MP řízení rizik 2014-2020. MP lidské zdroje Pravidelná školení, sdílení zkušeností v této oblasti. Bude zajištěno Ano systémem vzdělávání realizovaným MMR-NOK ve spolupráci s AO (např. oblast transparentnosti a protikorupčního jednání). Podrobněji viz kap. č. 12. Úspěšná identifikace indikátorů podvodu Využívání dat k identifikaci indikátorů podvodu Zajištění dostupnosti dat MP MS2014+ Stanovení postupů pro zadávání dat do systému, aby byla zajištěna Ano relevantních z hlediska detekce jednotná struktura dat a následně možnost jejich porovnání a vytváření 16 *• .-gRSTVO ® • ••* EVROPSKÁ UNIE EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ * • * ’, jST' ji’* INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI • NÁRODNÍ ORGÁN ^TNl R°Z PRO KOORDINACI podvodu sestav, více zejména viz kapitoly 6-13. MP monitorování Dostupnost dat, která je možno využít jako vstupy pro možnou identifikaci Ano 2014-2020 indikátorůpodvodu, viz kapitola č. 8. Pravidelná analýza dat s cílem MP pro provádění Nastavení kontrolních mechanismů vč. indikátorů podvodu, aby bylo Ano identifikovat transakce, kontrol možné identifikovat podvodné jednání. Viz část 6.2.2. smlouvy, veřejné zakázky apod. MP MS2014+ Nastavení pravidel pro umožnění kontrol u nadefinovaných indikátorů Ano se zvýšeným rizikem podvodu podvodu, viz kap. 6-13 a 17. Sdílení indikátorů podvodu MP pro provádění Nastavení pravidel pro sdílení a předávání identifikovaných indikátorů Ano napříč implementační kontrol strukturou ESI fondů podvodu, viz kapitola 4.1. MP lidské zdroje Pravidelná školení, sdílení zkušeností v této oblasti na základě Ano identifikovaných indikátorů či identifikovaného podvodného jednání. Bude zajištěno systémem vzdělávání realizovaným MMR-NOK ve spolupráci s AO, či dalšími subjekty, které mají k dispozici informace o identifikovaném podvodném jednání (např. oblast transparentnosti a protikorupčního jednání). Podrobněji viz kap. č. 12 Vzdělávání zaměstnanců. MP řízení rizik 2014- MMR-NOK spravuje integrovaný systém řízení rizik, do něhož jsou zapojeny Ano 2020 všechny programy spadající pod DoP, PCO, AO, PA a CS. Na jejich základě a na základě dalších informací a zkušeností z předchozích programových období MMR-NOK rizika sumarizuje a vyhodnocuje. Informace o kritických rizicích budou předmětem Výroční zprávy o plnění cílů Dohody o partnerství, která bude předkládána Radě pro ESI fondy, rizika budou diskutována na stálých platformách (PS NOK), zesíleném řízení rizik i 17 *• .-gRSTVO ® • ••* EVROPSKÁ UNIE EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ * • * ’, jST' ji’* INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI • NÁRODNÍ ORGÁN ^TNl R°Z PRO KOORDINACI v rámci výboru pro vyhodnocování rizik. Podrobněji viz kapitoly č. 7, 8 a 9 MP řízení rizik 2014-2020. Zahrnutí identifikace indikátorů podvodu do kontrolní činnosti Aktivní vyhledávání indikátorů MP pro provádění Nastavení kontrolních mechanismů pro umožnění identifikování Ano podvodu v rámci monitoringu a kontrol podvodného jednání, podrobněji viz kapitola 4.a 6.2.2. kontrol projektů Realizace auditů a kontrol (na MP pro provádění Zahrnutí rizik podvodného jednání do připravovaných kontrolních a Částečně místě) explicitně zaměřených kontrol auditních listů a tím zaměření kontrol speciálně na tuto oblast, podrobněji na rizika podvodu viz kapitola 4.a 6.2.2 a aktuálně jsou také připravovány vzorové kontrolní listy. Pravidelné prověřování MP pro provádění Zahrnutí rizika střetu zájmů do připravovaných kontrolních a auditních listů Částečně existence potenciálních střetů kontrol a tím zaměření kontrol speciálně na tuto oblast, částečně viz příloha č. 1, zájmů aktuálně jsou také připravovány vzorové kontrolní listy. MP pro řízení výzev, Řídící orgány musí nastavit transparentní a jednoznačný proces pro Ano hodnocení a výběr projektů 2014-2020 ohlášení podezření na střet zájmů a propagovat ohlašovací povinnost, viz kapitola č. 8.3.1 Základní pravidla pro subjekty zapojené do schvalovacího procesu. Hodnotitelé a členové hodnotící a výběrové komise si musí být vědomi svých povinností vyplývajících z mlčelivosti a střetu zájmů. Řídící orgán programu zajistí, aby všichni hodnotitelé a členové hodnotící a výběrové komise podepsali četné prohlášení o nezávislosti, nestrannosti a nepojatosti a etický kodex před zahájením hodnocení., také viz kapitola č. 18 OPERAČNÍ EVROPSKÁ UNIE • •• lEitSTVO PROGRAM H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ NÁRODNÍ orgán 3o TECHNICKÁ INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI PRO KOORDINACI POMOC ^iTNl ROť 8.3.1 Základní pravidla pro subjekty zapojené do schvalovacího procesu. MP pro přípravu řídicí V kapitole č. 6.3. Základní principy a pravidla, je v části zaměřené na Ano dokumentace specifické principy a pravidla pro jednotlivé oblasti řízení a realizace programu pod bodem č. 1.Implementační struktura a lidské zdroje uvedeno, že systém musí být nastaven tak, aby bylo minimalizováno riziko střetu zájmů. MPFT V MPFT je v kapitole č. 4.1, bod č. 7, upravena oblast rozkrývání Ano vlastnických struktur, která přímo souvisí s identifikací možného střetu zájmů. Umožnění kontroly napříč MP pro provádění Nastavení pravidel pro plánování a provádění kontrol, zejména v oblasti Ano všemi dotačními tituly z ESI fondů u příjemce kontrol pro předcházení dvojímu financování. Více viz kapitola 1.16. MP MS2014+ Nastavení takových pravidel pro zadávání dat a práci s nimi, které umožní Ano kontrolu napříč všemi dotačními tituly u příjemce, více viz kapitoly č. 5 a 8. Zvyšování schopnosti osob v MP lidské zdroje Pravidelná školení, sdílení zkušeností v této oblasti. Bude zajištěno Ano kontrolních a monitorovacích funkcích identifikovat systémem vzdělávání realizovaným MMR-NOK ve spolupráci s AO a dalšími indikátory podvodu subjekty, které mají k dispozici informace o identifikovaných podvodech, (např. oblast transparentnosti a protikorupčního jednání). Podrobněji viz kap. č. 12 Vzdělávání zaměstnanců. Zajištění nezávislosti a MP pro provádění Nastavení základních standardů pro provádění kontrol tak, aby bylo Ano objektivity monitoringu a kontrol kontrol docíleno nezávislého a objektivního provádění kontrolní činnosti. Více viz kapitola 1.14 -1.16. MP monitorování Definování závazného rozsahu zpráv pro zajištění objektivního monitoringu Ano 2014-2020 a jednotných postupů. Definovány šablony zpráv na všech úrovních implementace a dle tematického zaměření (zpráva o řízení rizik, administrativní kapacita apod.). U každé zprávy a informace stanovena její 19 OPERAČNÍ EVROPSKÁ UNIE • •• lEitSTVO PROGRAM H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ NÁRODNÍ orgán 3o TECHNICKÁ INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI PRO KOORDINACI POMOC ^iTNl ROť struktura a obsah, zdroj dat, postup a lhůty pro zpracovávání a schvalování, více viz kapitola č. 10. MP pro přípravu řídicí Definovány základní pravidla a principy pro nastavení postupů na úrovni Ano dokumentace ŘO a relevantních subjektů zapojených do implementace pro umožnění nezávislého a objektivního monitoringu, tedy oddělením a specifikací jednotlivých funkcí, nastavením a ukotvením standardizovaných postupů či zavedením kontroly čtyř očí. Týká se celého metodického dokumentu, opět zejména kapitoly č. 6.3, kde jsou uvedeny obecné i specifické principy a pravidla pro jednotlivé oblasti řízení a realizace programu, v tomto případě zejména body 3, 4, 5, 6, 7 a 8 u obecných a body 1, 2, 4 a 13 u specifických principů a pravidel. MP MS2014+ Nastavení procesů pro umožnění nezávislého a objektivního monitoringu Ano prostřednictvím strukturovaných dat, stanovením pravidel pro práci s daty či stanovením jednotlivých funkcí a práv při práci s nimi v rámci MS 2014+. Viz celý metodický dokument, zejména kapitoly č. 8-16. Implementace systému pro oznamování podvodů („whistleblowing systém") Nastavení a propagace Resorty Oblast je primárně v gesci jednotlivých resortů, jedná se o nastavení N/A důvěryhodného systému pravidel pro implementaci systému pro nahlašování podvodu - např. umožňujícího anonymní protikorupční linka, ombudsman atd. Tato oblast přímo navazuje na nahlášení podezření na podvod, strategii vlády ČR v boji proti korupci, zejména kapitola III, bod 2, písmena nezákonné jednání a jednání v C a F akapitola IV, bod 1.5. rozporu s nastavenými pravidly 20 OPERAČNÍ EVROPSKÁ UNIE • •• lEitSTVO PROGRAM H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ NÁRODNÍ orgán 3o TECHNICKÁ INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI PRO KOORDINACI POMOC ^iTNl ROť Pozitivní motivace k Resorty Oblast je primárně v gesci jednotlivých resortů, jedná se především o N/A oznamování podezření na dostatečnou ochranu oznamovatelům. Tato oblast přímo navazuje na podvod a poskytování strategii vlády ČR v boji proti korupci, zejména kapitola III, bod 2, písmena dostatečné ochrany C a F akapitola IV, bod 1.5 oznamovatelům Minimalizovat ztráty Evropských společenství a státního rozpočtu v důsledku možného podvodu Vytvoření plánu postupu při podezření na podvod Nastavení odpovědností, Resorty Oblast je primárně v gesci jednotlivých resortů, jedná se o nastavení N/A postupů a pravidel týkajících se pravidel pro interní vyšetřování, stanovení postupu a odpovědností. interního vyšetřování podezření Stanovení postupu pro případ podezření na nesrovnalost, viz kapitoly č. Ano MP pro provádění kontrol 1.8, 1.9, 1,11 a 2.7. Oblast podrobněji upravena v MPFT. MPFT Stanovení jednotného postupu hlášení a šetření nesrovnalostí, detailně viz Ano kapitola č. 6. Zajištění důvěrnosti v průběhu Resorty Oblast je primárně v gesci jednotlivých resortů, jedná se o nastavení N/A zajišťování podkladů a vyšetřování pravidel pro zahájení interního vyšetřování, stanovení postupu, rolí a odpovědnosti jednotlivých aktérů při vyšetřování. Tato oblast přímo navazuje na strategii vlády ČR v boji proti korupci, zejména kapitola III, bod 2, písmena C a F akapitola IV, bod 1.5 MP pro provádění Nastavení pravidel pro postupůna úrovni ŘO a relevantních subjektů Ano kontrol. zapojených do implementace, které umožní interní vyšetřování, včetně vymezení rolí a odpovědnosti jednotlivých aktérů při vyšetřování, obsaženo 21 *• .-gRSTVO ® • ••* EVROPSKÁ UNIE EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ * • * ’, jST' ji’* INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI • NÁRODNÍ ORGÁN ^TNl R°Z PRO KOORDINACI v celém dokumentu, podrobněji v kap. 3.9. Zajištění nepodjatosti osob MP pro provádění Nastavení pravidel pro šetření podezření na podvod, viz kapitola č. 1.8, 1.9, Ano odpovědných za vyšetřování kontrol 1.16, 3.9 a příloha č. 2. podezření na podvod Nastavení spravedlivých a Resorty Oblast je primárně v gesci jednotlivých resortů, jedná se o nastavení N/A transparentních disciplinárních opatření pro případ podvodu pravidel pro nastavení spravedlivých a transparentních disciplinárních opatření pro případ podvodu, například finanční i nefinanční postihy, ukončení pracovního poměru, krácení rozpočtu projektu atd. Tato oblast přímo navazuje na strategii vlády ČR v boji proti korupci, zejména kapitola III, bod 2, písmena E. V případě identifikace MP pro provádění Bezodkladný a důvěrný postup indikátoru podvodu zahájit kontrol. Nastavení pravidel, která zajistí, že bude zajištěn bezodkladný postup dle Ano bezodkladně a v souladu s nadefinovaných pravidel, viz kapitola č. 3.17 a příloha C 2. nastavenými pravidly interní vyšetřování a minimalizovat tak možnost ztráty důkazních materiálů, předejít navýšení potenciálních ztrát a zvýšit pravděpodobnost úspěšného vymáhání náhrady škody Bezodkladné zajištění dat, MP pro provádění Nastavení pravidel, která zajistí, že bude zajištěno bezodkladné zajištění Ano dokumentace a dalších dat, dokumentace a dalších materiálů významných z hlediska podezření na 22 OPERAČNÍ EVROPSKÁ UNIE • •• lEitSTVO PROGRAM H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ NÁRODNÍ orgán 3o TECHNICKÁ INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI PRO KOORDINACI POMOC ^iTNl ROť materiálů významných kontrol. podvod., viz kapitola č. 3.17 a příloha C 2. z hlediska podezření na podvod Postup dle nastavených MP pro provádění Nastavení pravidel, která zajistí postup dle nastavených pravidel týkajících Ano pravidel týkajících se důvěrnosti kontrol. se důvěrnosti s cílem minimalizovat únik informací, který by komplikoval s cílem minimalizovat únik vyšetřování či disciplinární řízení, podrobněji viz část 2 a 3. informací, který by komplikoval vyšetřování či disciplinární řízení Nastavení pravidel pro MPFT Nastavení pravidel, která zajistí postoupení výsledků interního vyšetřování Ano postoupení výsledků interního orgánům činným v trestním řízení (např. podání trestního oznámení), viz vyšetřování orgánům činným v kapitola č. 6.1.4 trestním řízení Minimalizovat riziko opakování potvrzeného případu podvodu v budoucnu Přijetí disciplinárních opatření Resorty Nastavení vnitřních pravidel pro přijetí disciplinárních opatření vůči N/A vůči osobám odpovědným za osobám odpovědným za podvod. Tato oblast přímo navazuje na strategii podvod vlády ČR v boji proti korupci, zejména kapitola III, bod 2, písmena E. MP lidské zdroje Doporučení pro nastavení pravidel v případě disciplinárních opatření vůči Ano osobám odpovědným za podvod, více viz kap. č. 10 a příloha č. 7, vody 37 a Přijetí opatření snižujících riziko MP pro provádění 38. Požadavek trestní bezúhonnosti je součástí pravidel pro výběr výskytu stejného podvodu v zaměstnanců, viz kapitola č. 12.. Postup v případě podezření z nepřípustné činnosti je součástí etického kodexu, viz příloha č. 7. Nastavení pravidel pro zahrnutí nově identifikovaných indikátorů podvodu Ano do kontrolní činnosti - například jejich zahrnutím do kontrolních listů, 23 OPERAČNÍ EVROPSKÁ UNIE • •• lEitSTVO PROGRAM TECHNICKÁ H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ NÁRODNÍ orgán 3o POMOC INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI PRO KOORDINACI ^iTNl ROť budoucnu kontrol. podrobněji viz kapitola č. 4. MP řízení rizik 2014- MMR-NOK spravuje integrovaný systém řízení rizik, do něhož jsou zapojeny Ano 2020 všechny programy spadající pod DoP, PCO, AO, PA a CS. Na jejich základě a na základě dalších informací a zkušeností z předchozích programových období MMR-NOK rizika sumarizuje a vyhodnocuje. Informace o kritických rizicích budou předmětem Výroční zprávy o plnění cílů Dohody o partnerství, která bude předkládána Radě pro ESI fondy, rizika budou diskutována na stálých platformách (PS NOK), zesíleném řízení rizik i v rámci výboru pro vyhodnocování rizik. Podrobněji viz kapitoly č. 7, 8 a 9 MP řízení rizik 2014-2020. MP lidské zdroje Pravidelná školení, sdílení zkušeností v této oblasti. Bude zajištěno Ano systémem vzdělávání realizovaným MMR-NOK ve spolupráci s AO a dalšími kontrolními subjekty, které mají k dispozici informace o podvodech, (např. oblast transparentnosti a protikorupčního jednání). Podrobněji viz kap. č. 12 Vzdělávání zaměstnanců. Sdílení odhalených případů a MP pro provádění Definování komunikačních standardů a platforem pro přenos informací v Ano scénářů podvodu, vč. kontrol. této oblasti a informování napříč implementační strukturou. Týká se souvisejících indikátorů především části zaměřené na kontroly a audity, více viz kapitola č. 4. podvodu, s ostatními subjekty MP lidské zdroje implementační struktury s Pravidelná školení, sdílení zkušeností v této oblasti. Bude zajištěno Ano cílem minimalizovat riziko výskytu či neodhalení stejného systémem vzdělávání realizovaným MMR-NOK ve spolupráci s AO a dalšími podvodu u jiného subjektu subjekty, které mají k dispozici informace o odhalených podvodech a jejich scénářů, (např. oblast transparentnosti a protikorupčního jednání). Podrobněji viz kap. č. 12 Vzdělávání zaměstnanců. 24 OPERAČNÍ EVROPSKÁ UNIE • •• lEitSTVO PROGRAM H EVROPSKÝ FOND PRO REGIONÁLNÍ ROZVOJ NÁRODNÍ orgán 3o TECHNICKÁ INVESTICE DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI PRO KOORDINACI POMOC ^iTNl ROť MP řízení rizik 2014- MMR-NOK spravuje integrovaný systém řízení rizik, do něhož jsou zapojeny Ano 2020 všechny programy spadající pod DoP, PCO, AO, PA a CS. Na jejich základě a na základě dalších informací a zkušeností z předchozích programových období MMR-NOK rizika sumarizuje a vyhodnocuje. Informace o kritických rizicích budou předmětem Výroční zprávy o plnění cílů Dohody o partnerství, která bude předkládána Radě pro ESI fondy, rizika budou diskutována na stálých platformách (PS NOK), zesíleném řízení rizik i v rámci výboru pro vyhodnocování rizik. Podrobněji viz kapitoly č. 7, 8 a 9 MP řízení rizik 2014-2020. Po zapracování výše uvedených cílů a opatření vyplývajících ze Strategie do MD bude ze strany MMR-NOK prováděn dohled nad reflektováním výše uvedených požadavků v rámci přípravy řídící dokumentace programů a nastavení procesů v dílčích oblastech implementace. V případě zjištění, které by mohlo vést k nedodržování výše uvedených pravidel a opatření, budou tyto skutečnosti příslušnému ŘO sděleny s žádostí o nápravu systému. V případě opakovaného výskytu podobných zjištění bude na základě multikriteriální analýzy daný program posouzen a případně zařazen do zesíleného řízení rizik. 25