Textová podoba smlouvy Smlouva č. 4371348: Studie proveditelnosti vodního koridoru DOL

Příloha Příloha č. 10Prováděcí pokyny pro hodnocení ekonomické efektivnosti.pdf

Upozornění: Text přílohy byl získán strojově a nemusí přesně odpovídat originálu. Zejména u strojově nečitelných smluv, kde jsme použili OCR. originál smlouvy stáhnete odsud


                        MINISTERSTVO DOPRAVY , , ,
ODBOR INFRASTRUKTURY A UZEMNÍHO PLANU

Č.j.: 4/2014-910-IVD/1

Prováděcí pokyny
pro hodnocení efektivnosti investic na vodních cestách

I.
Uvodní ustanovení

1. Ministerstvo dopravy (dále jen „„ministerstvo“) vydává tyto prováděcí pokyny, kterými

se

stanoví jednotný postup investorů při hodnocení ekonomické efektivnosti

u projektů na vodních cestách sloužících vnitrozemské plavbě a financovaných
z veřejných rozpočtů (dále jen „hodnocení efektivnosti“).

2. Projektem na vodní cestě sloužící vnitrozemské plavbě (dále jen „„projekt“) se pro účely
těchto prováděcích pokynů v souladu se zákonem č.1 14/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě
včetně prováděcích předpisů rozumí výstavba či modernizace:

plavebních stupňů, přístavů, přístavišť, vývazišť, kotvišť a překladišť, přístavních
můstků, úpravy plavební dráhy a dalších opatření, která jsou vyvolána zájmy
vnitrozemské plavby

opevnění břehů, plavebních mostů, plavebních tunelů a lodních propustí,

pobřežních obslužných cest vodního toku, plavebního značení na hladině, na březích,
na mostech a na jiných objektech a zařízeních, která křižují vodní cesty,

uzavíracích objektů na plavebních kanálech, zařízení pro regulaci stavu vody, nádrže
pro nalepšování průtoků na vodní cestě, vodočty a výstražná zařízení,

jezů a ostatní vzdouvacích zařízení,
plavebních komor, lodních zdvihadel (svislá nebo šikmá) včetně rejd a úsporných
komor, příp. jiných speciálních plavebních zařízení pro řízení plavby a její

bezpečnost,

přístavních bazénů, břehových úprav, nábřežních zdí a vyvazovacích zařízení
přístavů,

vyvazovacích a vodících zařízení (kotevní bóje, dalby, záchytné kůly, dopravní
majáky, svodidla a odrazné trámy),

pohyblivých můstků a ostatních zařízení přístavišť,

zařízení k vybírání plavebních poplatků,

s  velínů a jiných zařízení a objektů, sloužících bezprostředně k provozu vodní cesty
nebo jejich součástí,

« speciálních servisních zařízení určených k zásobování plavidel pohonnými hmotami
a odčerpávání odpadních vod z plavidel.

Hodnocení efektivnosti projektu je povinnou součástí záměru projektu včetně jeho
aktualizací, studií proveditelností a obdobných předkládaných dokumentací, mimo
případů, kdy se nezpracovává.

Hodnocení efektivnosti musí odpovídat základním ekonomickým | principům,
uplatňovaným při hodnocení jakékoliv investice veřejného sektoru a musí minimálně
obsahovat:

identifikaci a cíle projektu

- výchozí stav (srovnávací základna)

- identifikaci variant a popis řešení, návaznosti, předpokládané efekty
- © finanční analýzu

- © ekonomickou analýzu

- © zhodnocení rizik projektu

II.
Metodika hodnocení efektivnosti investic — infrastruktura vodních cest

Metodika hodnocení efektivnosti investic na vodních cestách (dále jen „„metodika“)
stanoví obsah a postupy zpracování hodnocení efektivnosti jednotlivých projektů,
a to v rozsahu potřebném pro posouzení a schválení předložené dokumentace.

Metodika poskytuje informaci o principech vypracování „Analýzy nákladů a přínosů“ -
Cost-Benefit Analysis (dále jen „CBA") s odkazem na vstupní data, která se mění v čase
a je třeba je pravidelně aktualizovat.

CBA, v rozsahu uvedeném v metodice, je základní součástí zdůvodnění nezbytnosti
připravovaného projektu a výchozím dokumentem pro posouzení efektivnosti při
zpracování záměru projektu, resp. jiné dokumentace, blíže specifikované v metodice,
či těchto pokynech.

III.
Způsob hodnocení ekonomické efektivnosti

Hodnocení efektivnosti je zpravidla prokazovaná metodou CBA s výjimkou projektů,
u nichž byl ministerstvem schválen alternativní způsob hodnocení, či podléhají odlišnému
způsobu hodnocení efektivnosti dle části IV těchto pokynů.

Hodnocení ekonomické efektivnosti projektu se zpracovává podle metodiky, která
je nedílnou součástí těchto pokynů.

Hodnocení efektivnosti projektu musí vyústit minimálně v následující klíčové
ekonomické ukazatele,

- | vnitřní výnosové procento (IRR)
- | čistá současná hodnota (NPV)
- | rentabilita nákladů, index rentability (BCR)

Do projektu, pro který se zpracovává hodnocení efektivnosti, se zahrnují veškeré
infrastrukturní investice nebo opatření, které jsou nezbytné pro dosažení očekávaných
efektů.

Dokumentace hodnocení efektivnosti projektu musí umožnit kontrolu použití aplikované
metody a umožnit plné pochopení zdrojů dat, předpokladů, parametrů a výsledků
výpočtu.

U každého projektu je třeba posoudit dlouhodobou udržitelnost provozu nově
budovaných nebo rekonstruovaných objektů s ohledem na rozvojové záměry v sektoru
vnitrozemské plavby, vývoj plavebních a manipulačních technologií, zajištění
svobodného a nediskriminačního přístupu k infrastruktuře vodní dopravy a nároky
na flexibilitu dopravního trhu.

V případě ministerstvem udělené výjimky k alternativnímu hodnocení projektu podle
těchto pokynů je nutné předložit minimálně kvalitativní nebo kvantitativní analýzu všech
podstatných výsledků a dopadů projektu s ohledem na veřejný zájem České republiky.

IV.
Odlišné postupy

Hodnocení efektivnosti projektů podle části III těchto pokynů se provádí ve zjednodušené
formě (postup hodnocení efektivnosti je popsán v metodice):

a) u projektů s předpokládanými náklady do 10 mil. Kč bez DPH, sloužících primárně
potřebám dopravy nákladů, a osobní a rekreační plavbě.

b) u rekonstrukcí částí plavebních objektů vyvolaných závadným technickým stavem
zjištěným v rámci technicko-bezpečnostních a technicko-provozních prohlídek
za účasti plavebního úřadu (přístavní zdi, dalby, úvazná zařízení zdi, dna, ohlaví
a vrata plavebních komor, technologie ovládání plavebních komor, části jezů
a ostatních vzdouvacích zařízení, lodních zdvihadel, velínů a jiných zařízení
sloužících bezprostředně provozu vodní cesty)

c) u projektů zřizování informačních, telekomunikačních a řídících technologií
sloužících potřebám vnitrozemské plavby a vedoucích ke zvýšení bezpečnosti

Hodnocení efektivnosti projektů podle části IIT těchto pokynů se neprovádí
v následujících případech:

a) odstraňování následků havárií, sesuvů, povodňových škod, případně následků jiných
katastrofických událostí realizací investic do havarijních částí stavby ke zlepšení
stavebních parametrů, zkvalitnění konstrukce či technického řešení,

b) odstranění závad v plavebních podmínkách a vybavení vodní cesty, odpovídající
ustanovením vyhlášky MD č. 222/1995 Sb., o vodních cestách, plavebním provozu
v. přístavech, společné havárii a dopravě nebezpečných věcí, k zákonu

-3

8)

č. 114/1995 Sb. o vnitrozemské plavbě (úpravy vodní cesty a objektů
na ní k dodržení stanovených parametrů a vybavenosti podle zatřídění vodní cesty,
jako např. plavebních hloubek, šířky plavební dráhy, poloměrů oblouků plavební
dráhy a parametrů plavebních objektů),

samostatná stavební opatření k odstranění plavebně nebezpečných lokalit a úseků
(např. korekce břehů pro rozšíření plavební dráhy a zlepšení hydraulicko-nautických
poměrů, směrové úpravy rejd plavebních komor apod.) na základě plavebně
bezpečnostního posouzení a doporučení plavebním úřadem,

samostatná stavební opatření, vyplývající ze zákona č. 258/2000 Sb. (O ochraně
veřejného zdraví) a zákona č. 254/2001 Sb. (Vodní zákon), (např. bezbariérové
přístupy na plavidla pro invalidní občany),

výkupy pozemků, rekultivace, geodetická měření k monitorování stavu, pokud
nejsou součástí stavby,

plavební značení a bezpečnostní zařízení (např. čekací stání plavidel včetně
ochranných přístavů a vysokovodních vázacích zařízení na vodní cestě, svodidla,
plavební znaky včetně kilometráže vodní cesty, značení plavební dráhy, mostních
konstrukcí, objekty na vodní cestě k poskytování servisních služeb plavidlům apod.),
zřizování informačních, telekomunikačních a řídících technologií sloužících
potřebám vnitrozemské plavby a vedoucích ke zvýšení bezpečnosti (např.
telematický systém vodní dopravy, signalizační zařízení, zařízení pro radiofonní
provoz) s předpokládanými investičními náklady do 10 mil. Kč bez DPH.

V.
Přechodná a závěrečná ustanovení

1. Při hodnocení efektivnosti projektů a následném předkládání hodnocení schvalovateli
se postupuje v souladu se směrnicí ministerstva č. V-2/2012 „Směrnice upravující
postupy Ministerstva dopravy, investorských organizací a Státního fondu dopravní
infrastruktury v průběhu přípravy a realizace investičních a neinvestičních akcí dopravní
infrastruktury, financovaných bez účasti státního rozpočtu".

2. V důvodech hodných zřetele může ministerstvo udělit výjimku z postupů uvedených
v těchto prováděcích pokynech.

3. Tyto prováděcí pokyny nabývají účinnosti od 22. 1. 2014.

Příloha: Metodika hodnocení efektivnosti investic na vodních cestách

VPrazedne A0 .1. 2014

Ing. Lukáš Hampl

áměstek ministra dopravy