Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 10276


Číslo jednací S305/2011/VZ-20681/2012/513/EDo
Instance I.
Věc
Obec Vysočany – ČOV a stoková síť – výběr dodavatele stavby
Účastníci Svazek obcí Drahansko a okolí
VHS plus, Vodohospodářské stavby, s. r. o. TRASKO, a. s. Montáže inženýrských sítí spol. s r. o. IMOS Brno, a. s.
Typ řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí Veřejná zakázka
Nabytí právní moci 25.02.2013
Související řízení http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-10230.html
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-10276.html
Rozhodnutí
                          
  Č. j.: ÚOHS-S305/2011/VZ-20681/2012/513/EDo   2. listopad 2012     Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 28.7.2011 na návrh ze dne 27.7.2011, jehož účastníky jsou • zadavatel – Svazek obcí Drahansko a okolí, IČ 75255694, Protivanov 379, 798 48 Protivanov, zastoupený Mgr. Milanem Markem, předsedou svazku, ve správním řízení dále zastoupený na základě plné moci ze dne 15.12.2010 Josefem Ovadem, starostou obce Vysočany, Vysočany 130, 679 13 Sloup,   • navrhovatel – účastníci sdružení „VHS – TRASKO – M.I.S.“ společnost VHS plus, Vodohospodářské stavby, s.r.o., IČ 46976469, se sídlem Masarykova 1197, 698 14 Veselí nad Moravou, za niž jedná Ing. Jindřich Popelka, jednatel, společnost TRASKO, a.s., IČ 25549464, se sídlem Na Nouzce 487/8, 682 01 Vyškov, za niž jedná Petr Kapounek, předseda představenstva, společnost Montáže inženýrských sítí spol. s r. o., IČ 43389554, se sídlem Všechovice u Tišnova č.p. 50,666 03 Všechovice, za niž jedná Miloslav Vybíhal, jednatel, kteří na základě smlouvy o sdružení ze dne 7.4.2011 podali společnou nabídku, ve správním řízení dále zastoupený na základě plné moci ze dne 26.8.2011 Ing. Jindřichem Popelkou, jednatelem společnosti VHS plus, Vodohospodářské stavby, s.r.o.,   • vybraný uchazeč – IMOS Brno, a.s., IČ 25322257, se sídlem Olomoucká 174, 627 00 Brno, za niž jedná Ing. Oldřich Štercl, předseda představenstva,   ve věci přezkoumání úkonů zadavatele v podlimitní veřejné zakázce „Obec Vysočany – ČOV a stoková síť – výběr dodavatele stavby“, zadávané formou otevřeného řízení, jehož oznámení bylo v informačním systému o veřejných zakázkách uveřejněno dne 11.3.2011 pod ev. č. 60057406 a následně opraveno dne 8.4.2011, dne 18.4.2011, dne 3.5.2011, dne 13.5.2011,   rozhodl takto:   Návrh účastníků sdružení „VHS – TRASKO – M.I.S.“ – společnost VHS plus, Vodohospodářské stavby, s.r.o., IČ 46976469, se sídlem Masarykova 1197, 698 14 Veselí nad Moravou, společnost TRASKO, a.s., IČ 25549464, se sídlem Na Nouzce 487/8, 682 01 Vyškov, a společnost Montáže inženýrských sítí spol. s r. o., IČ 43389554, se sídlem Všechovice u Tišnova č.p. 50,666 03 Všechovice, kteří na základě smlouvy o sdružení uzavřené dne 7.4.2011 podali společnou nabídku, se podle § 118 odst. 4 písm. d) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, zamítá, neboť návrh nesměřuje proti postupu, který je zadavatel povinen dodržovat podle tohoto zákona v zadávacím řízení.   Odůvodnění PRŮBĚH ZADÁVACÍHO ŘÍZENÍ 1. Svazek obcí Drahansko a okolí, IČ 75255694, Protivanov 379, 798 48 Protivanov, zastoupený Mgr. Milanem Markem, předsedou svazku, ve správním řízení dále zastoupený na základě plné moci ze dne 15.12.2010 Josefem Ovadem, starostou obce Vysočany, Vysočany 130, 679 13 Sloup (dále jen "zadavatel") uveřejnil podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) v informačním systému o veřejných zakázkách dne 11.3.2011 pod ev. č. 60057406 a následně opravil dne 8.4.2011, dne 18.4.2011, dne 3.5.2011, dne 13.5.2011 oznámení o zahájení otevřeného zadávacího řízení  „Obec Vysočany – ČOV a stoková síť – výběr dodavatele stavby“(dále jen „veřejná zakázka“).   2. Zadavatel v bodě 15.1. zadávací dokumentace uvedl svůj požadavek, že nabídka bude předložena v elektronické formě v českém jazyce. Tento svůj požadavek zadavatel zopakoval i v dodatečných informacích k zadávacím podmínkám a na dotaz, zda zadavatel přijme i kompletní nabídku v tištěné podobě, odpověděl, že nebude přijímat nabídky podané v listinné podobě s tím, že uchazeči, kteří nejsou technicky zdatní, mohou využít odkazu „help“ po přihlášení do systému „nabidkaGORDION“. Uchazeči navíc mají možnost po celou lhůtu pro podání nabídek zřídit si elektronické prostředky potřebné pro podání nabídek v elektronické podobě.   3. Z protokolu o otevírání nabídek podaných elektronickými prostředky ze dne 8.6.2011 je patrné, že zadavatel obdržel 17 nabídek podaných v elektronické podobě. Ze seznamu podaných nabídek ze dne 6.6.2011 je patrné, že zadavatel dále obdržel jednu nabídku podanou v listinné podobě (viz bod 4 odůvodnění rozhodnutí).   4. Dne 24.6.2011 obdrželi účastníci sdružení „VHS – TRASKO – M.I.S.“ – společnost VHS plus, Vodohospodářské stavby, s.r.o., IČ 46976469, se sídlem Masarykova 1197, 698 14 Veselí nad Moravou, za niž jedná Ing. Jindřich Popelka, jednatel, společnost TRASKO, a.s., IČ 25549464, se sídlem Na Nouzce 487/8, 682 01 Vyškov, za niž jedná Petr Kapounek, předseda představenstva, a společnost Montáže inženýrských sítí spol. s r. o., IČ 43389554, se sídlem Všechovice u Tišnova č.p. 50,666 03 Všechovice, za niž jedná Miloslav Vybíhal, jednatel, kteří na základě smlouvy o sdružení ze dne 7.4.2011 podali společnou nabídku, ve správním řízení dále zastoupení na základě plné moci ze dne 26.8.2011 Ing. Jindřichem Popelkou, jednatelem společnosti VHS plus, Vodohospodářské stavby, s.r.o., (dále jen „navrhovatel“) oznámení o podání nabídky v rozporu s požadavky zadavatele ze dne 22.6.2011, v němž bylo uvedeno, že zadavatel požadoval doručení nabídek pouze v elektronické podobě, přičemž nabídka navrhovatele byla doručena v listinné podobě, což je v rozporu se zadávacími podmínkami zadavatele.   5. Dopisem ze dne 29.6.2011, který byl zadavateli doručen dne 7.7.2011, podal navrhovatel proti oznámení o podání nabídky v rozporu s požadavky zadavatele ze dne 22.6.2011 námitky. Dopisem ze dne 18.7.2011, který byl navrhovateli doručen dne 18.7.2011, rozhodl zadavatel o nevyhovění námitkám navrhovatele. Vzhledem k tomu, že navrhovatel nepovažoval vyřízení námitek za učiněné v souladu se zákonem, podal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“)  dopisem ze dne 27.7.2011 návrh na zahájení správního řízení (dále viz bod 8 a 9 odůvodnění rozhodnutí).   6. Ze zprávy o posouzení a hodnocení nabídek ze dne 30.8.2011 vyplývá, že zadavatel posuzoval 16 nabídek. Po posouzení a hodnocení nabídek komise vyhodnotila z hlediska kritéria ekonomické výhodnosti nabídky jako nejvhodnější nabídku společnosti IMOS Brno, a.s., IČ 25322257, se sídlem Olomoucká 174, 627 00 Brno, za niž jedná Ing. Oldřich Štercl, předseda představenstva (dále jen „vybraný uchazeč“).   7. Zadavatel rozhodl dne 12.9.2011 o výběru nejvhodnější nabídky vybraného uchazeče.   OBSAH NÁVRHU 8. V návrhu navrhovatel napadá postup zadavatele v předmětném zadávacím řízení. Navrhovatel zpochybňuje zadávací podmínku uvedenou v bodě 15.1 zadávací dokumentace, že nabídka bude doručena v elektronické formě. Navrhovatel také zpochybňuje smysl oznámení, že jeho nabídka byla podaná v rozporu se zadávací podmínkou, domnívá se, že toto pouhé oznámení je bez právních účinků, že je i nadále uchazečem a jeho nabídka by měla být posouzena a hodnocena.   9. Navrhovatel uzavřel, že se domáhá zrušení oznámení ze dne 22.6.2011 o podání nabídky v rozporu s požadavkem zadavatele a provedení řádného hodnocení své nabídky. Součástí návrhu na zahájení správního řízení u Úřadu byl též návrh na uložení předběžného opatření, kterým by Úřad podle § 117 odst. 1 zákona pozastavil zadávací řízení.   VYJÁDŘENÍ ZADAVATELE K NÁVRHU 10. Dne 17.8.2011 obdržel Úřad vyjádření zadavatele ze dne 15.8.2011 k návrhu na zahájení správního řízení, v němž zadavatel vyjádřil svůj nesouhlas s podaným návrhem. Zadavatel nastavil zadávací podmínky stejným způsobem pro všechny uchazeče a není si vědom zvýhodňování či znevýhodňování kteréhokoli z nich. Navrhovatel dle zadavatele ve svém návrhu nijak nedokládá, jakým konkrétním způsobem byl požadavkem na elektronickou nabídku diskriminován nebo se ocitl v odlišném postavení od ostatních uchazečů. Zadavatel ve svém vyjádření dále odkázal na své rozhodnutí o námitkách ze dne 18.7.2011, kde vyčerpávajícím způsobem odůvodnil svůj postup v zadávacím řízení.   11. Zadavatel uzavřel své vyjádření konstatováním, že byl jeho postup plně v souladu se zákonem s tím, že všichni uchazeči měli v předmětném zadávacím řízení stejné podmínky.   PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ 12. Úřad obdržel návrh navrhovatele dne 28.7.2011 a tímto dnem bylo zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele.   13. Účastníky správního řízení podle § 116 zákona jsou: zadavatel, navrhovatel, vybraný uchazeč.    14. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům správního řízení dopisem č. j. ÚOHS-S305/2011/VZ-13321/2011/530/EDo ze dne 23.8.2011. Usnesením č. j. ÚOHS-S305/2011/VZ-13328/2011/530/EDo ze dne 23.8.2011 Úřad účastníkům řízení stanovil lhůty, ve kterých byli oprávněni navrhovat důkazy a vyjádřit v řízení své stanovisko.    15. Dne 12.9.2011 faxem a dne 13.9.2011 poštou obdržel Úřad vyjádření zadavatele k podkladům rozhodnutí, v němž zadavatel uvedl, že veřejnou zakázku zadává jako podlimitní s předpokládanou hodnotou 80 000 000,- Kč bez DPH. Zadavatel dále uvedl, že zadává předmětnou zakázku v souvislosti s výkonem relevantní činnosti, a tak se na něj vztahuje právní úprava platná pro sektorového zadavatele, který je povinen postupovat podle zákona pouze při zadávání nadlimitních veřejných zakázek.   16. Zadavatel závěrem uvedl, že jelikož předpokládaná hodnota veřejné zakázky nedosáhla finančního limitu stanoveného pro nadlimitní veřejné zakázky a zadavatel současně naplňuje definici sektorového zadavatele, měl by Úřad rozhodnout o zamítnutí návrhu podle § 118 odst. 4 písm. d) zákona.   17. Rozhodnutím č.j. ÚOHS-S305/2011/VZ-13841/2011/530/EDo ze dne 15.9.2011 rozhodl Úřad podle § 117 zákona o zamítnutí návrhu na vydání předběžného opatření, kterým by mělo být zadavateli nařízeno pozastavit zadávací řízení.    18. Dnem 27.9.2011 obdržel Úřad rozklad navrhovatele ze dne 23.9.2011 proti rozhodnutí Úřadu o zamítnutí návrhu na vydání předběžného opatření.   19. Usnesením č.j. ÚOHS-S305/2011/VZ-15724/2011/530/EDo ze dne 14.10.2011 informoval Úřad účastníky správního řízení, že se vybraný uchazeč stal účastníkem správního řízení, neboť zadavatel rozhodl dne 12.9.2011 o výběru nejvhodnější nabídky vybraného uchazeče. Úřad tímto usnesením stanovil účastníkům správního řízení „nové“ lhůty, ve kterých byli oprávněni navrhovat důkazy a vyjádřit v řízení své stanovisko. Úřad zde dále stanovil zadavateli lhůtu k provedení úkonu –  doplnění a doložení dokumentů, osvědčujících, zda je zadavatelem vykonávajícím některou z relevantních činností podle § 4 odst. 1 písm. d) a e) zákona v odvětví vodárenství.    20. Dne 19.10.2011 obdržel Úřad dopis od zadavatele z téhož dne, v němž zadavatel mimo jiné opakovaně upozorňuje, že se v předmětném zadávacím řízení jedná o podlimitní veřejnou zakázku, zadavateli tak nevznikla povinnost postupovat podle zákona, proto by měl Úřad předmětný návrh zamítnout.    21. Aby bylo zřejmé, že se zadavatel nachází v pozici tzv. sektorového zadavatele, tedy že je zadavatelem ve smyslu ust. § 4 odst. 1 písm. d) a e) zákona v odvětví vodárenství, doložil zadavatel dne 19.10.2011 a dne 31.10.2011 Úřadu následující listiny: · Stanovy dobrovolného svazku obcí „Svazek obcí Drahansko a okolí“ ze dne 9.8.2005, · Rozhodnutí č. 09048171-SFŽP o poskytnutí podpory v rámci Operačního programu Životní prostředí z prostředků Státního fondu životního prostředí ze dne 15.6.2010, · Rozhodnutí o povolení k vypouštění odpadních vod z veřejné kanalizace obce Vysočany ze dne 31.7.1995 vydané Okresním úřadem Blansko, · Změna povolení k vypouštění odpadních vod z veřejné kanalizace obce Vysočany ze dne 8.9.2004, · Schválení prodloužení lhůty Registračního listu č. 115D112000476 pro vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace u akce „Obec Vysočany – ČOV a stoková síť“ Operačního programu Životní prostředí, · Rozhodnutí č.j. MBK 18015/2008 o povolení k vypouštění odpadních vod z ČOV do vod povrchových za účelem likvidace odpadních vod z obce Vysočany a o stavebním povolení k provedení stavby vodního díla: Obec Vysočany – ČOV a stoková síť ze dne 27.3.2008, · Rozhodnutí č.j. MBK 19777/2010 o prodloužení platnosti stavebního povolení ze dne 19.4.2010, · Opravné rozhodnutí ze dne 7.9.2011  o opravě zřejmých nesprávností ve výrokové části rozhodnutí č.j. MBK 19777/2010 19.4.2010, · Majetková evidence – kanalizační stoky ze dne 24.2.2011, kde je potvrzeno v bodě 6. vlastnictví kanalizační sítě obcí Vysočany, · Provozní evidence – kanalizační stoky ze dne 24.2.2011, kde je potvrzeno v bodě 7. vlastnictví stokové sítě obcí Vysočany, · Smlouva o správě a provozování vodohospodářské stavby veřejná kanalizace v obci Vysočany ze dne 30.3.2004.    22. Dne 27.10.2011 obdržel Úřad od zadavatele oznámení, že dne 27.10.2011 uzavřel smlouvu s vybraným uchazečem, jejíž kopii zadavatel přiložil k oznámení.    23. Dne 5.11.2011, dne 11.11.2011, dne 6.12.2011 a dne 22.12.2011 doplnil zadavatel své tvrzení, že se nachází v pozici tzv. sektorového zadavatele, mimo jiné o následující listiny: · Smlouva o správě a provozování vodohospodářské stavby splaškové kanalizace městys Protivanov ze dne 30.6.2011, · Dodatek č. 1 ke stanovám svazku obcí „Svazek obcí Drahansko a okolí“, z něhož vyplývá, že obec Šubířov je členem Svazku obcí Drahansko a okolí, · Rozhodnutí Městského úřadu Konice ze dne 21.12.2009, kterým se mimo jiné povoluje Svazku obcí Drahansko a okolí odběr podzemní vody z vrtané studny na pozemku parcelní číslo 2226 v k.ú. Šubířov, · Rozhodnutí ministerstva zemědělství ze dne 15.9.2011 o poskytnutí dotace Svazku obcí Drahansko a okolí na projekt „Obec Šubířov – výstavba vrtu, přív. řadu a VDJ“, · Smlouva o dílo na provedení díla „Obec Šubířov – výstavba vrtu HVŠ1, přiváděcího řadu a vodojemu“ ze dne 8.4.2010, · Dodatek č. 1 ze dne 19.5.2010 ke smlouvě o dílo na provedení díla „Obec Šubířov – výstavba vrtu HVŠ1, přiváděcího řadu a vodojemu“ ze dne 8.4.2010, · Dodatek č. 2 ze dne 18.7.2011 ke smlouvě o dílo na provedení díla „Obec Šubířov – výstavba vrtu HVŠ1, přiváděcího řadu a vodojemu“ ze dne 8.4.2010, · Smlouva o poskytnutí finančních prostředků na realizaci stavby „Obec Šubířov – rekonstrukce vodovodní sítě“ ze dne 31.7.2006, · Dodatek č. 1 ze dne 16.1.2007 ke smlouvě o poskytnutí finančních prostředků na realizaci stavby „Obec Šubířov – rekonstrukce vodovodní sítě“ ze dne 31.7.2006, · Závěrečná zpráva o ukončení realizace projektu a vyúčtování dotace na realizaci stavby „Obec Šubířov – rekonstrukce vodovodní sítě“ ze dne 29.6.2007, · Prohlášení Svazku obcí Drahansko a okolí o vlastnictví rekonstruované vodovodní sítě, vrtu, přiváděcího řadu a vodojemu v obci Šubířov ze dne 6.12.2011, · Zápis o odevzdání a převzetí stavebních prací stavby „Obec Šubířov – rekonstrukce vodovodní sítě“ ze dne 4.6.2007 Svazkem obcí Drahansko a okolí, · Daňový doklad faktura č. 20090257 za zpracování projektové dokumentace pro stavební povolení na akci „Obec Šubířov – výstavba vrtu HVŠ 1, přiváděcího řadu a vodojemu“ ze dne 8.12.2009 pro Svazek obcí Drahansko a okolí, · Daňový doklad faktura č. 2040126 na akci „Obec Šubířov – výstavba vrtu HVŠ 1, přiváděcího řadu a vodojemu“ ze dne 28.6.2010 pro Svazek obcí Drahansko a okolí, · Výzva k zaplacení správního poplatku ve věci povolení stavby „Obec Šubířov – oprava vodovodní sítě“ ze dne 20.12.2006 Svazku obcí Drahansko a okolí, · Seznam nedokončených investic Svazku obcí Drahansko a okolí na akci „Vodovod Šubířov“ ze dne 22.12.2011, · Rozhodnutí Městského úřadu Konice č.j. KON 993/2007 ze dne 30.1.2007 o povolení Svazku obcí Drahansko a okolí ke zřízení vodního díla „Obec Šubířov – rekonstrukce vodovodní sítě“, · Rozhodnutí Městského úřadu Konice č.j. KON 15 502/2011 ze dne 7.12.2011 o prodloužení lhůty pro dokončení stavby „Obec Šubířov – rekonstrukce vodovodní sítě“ Svazku obcí Drahansko a okolí, · Rozhodnutí Městského úřadu Konice č.j. KON 12 404/2009 ze dne 21.12.2009 o povolení Svazku obcí Drahansko a okolí k odběru podzemních vod, k vypouštění odpadních  vod do vod povrchových, k provedení vodního díla „Obec Šubířov – výstavba vrtu HVŠ1, přiváděcího řadu „1“ a vodojemu“, · Rozhodnutí Městského úřadu Konice č.j. KON 2126/2010 ze dne 15.2.2010 o stavebním povolení na stavbu „Obec Šubířov – výstavba vrtu HVŠ1, přívodního řadu „1“ a vodojemu – SO-04 Rozšíření distribuční sítě NN, přípojka NN“.    24. Úřad posoudil výše uvedené skutečnosti a dne 26. ledna 2012 vydal rozhodnutí ve věci č. j. ÚOHS-S305/2011/VZ-17150/2011/530/EDo, v němž konstatoval, že se návrh navrhovatele podle § 118 odst. 4 písm. d) zákona zamítá, neboť návrh nesměřuje proti postupu, který je zadavatel povinen dodržovat podle tohoto zákona v zadávacím řízení. Proti výše uvedenému rozhodnutí podal navrhovatel dne 17.2.2012 rozklad k předsedovi Úřadu.   25. Druhostupňovým rozhodnutím č. j. ÚOHS-R28/2012/VZ-7872/2012/310/PSe ze dne 15. května 2012 předseda Úřadu prvostupňové rozhodnutí č. j. ÚOHS-S305/2011/VZ-17150/2011/530/EDo ze dne 26. ledna 2012 zrušil a věc vrátil k novému projednání. Jako důvod zrušení napadeného rozhodnutí a vrácení věci k novému projednání uvedl předseda Úřadu skutečnost, že Úřad dostatečným způsobem neodůvodnil, že je realizace šetřené veřejné zakázky relevantní činností ve smyslu zákonných ustanovení.   26. Pod č. j. ÚOHS-S305/2011/VZ-10868/2012/530/EDo dne 19.6.2012 Úřad oznámil účastníkům řízení, že ve správním řízení vedeném Úřadem ve věci přezkoumávání úkonů zadavatele pod sp. zn. S305/2011/VZ/EDo se pokračuje. Usnesením č. j. ÚOHS-S305/2011/VZ-10876/2012/530/EDo z téhož dne stanovil Úřad všem účastníkům řízení lhůtu, v níž mohli navrhovat důkazy, či činit jiné návrhy, a lhůtu, ve které se mohli vyjádřit k podkladům rozhodnutí.   27. Dne 4.7.2012 obdržel Úřad vyjádření navrhovatele ze dne 3.7.2012, v němž navrhovatel uvedl, že trvá na všech svých předchozích podáních předložených Úřadu. Navrhovatel je přesvědčen, že zadavatel není sektorovým zadavatelem, jenž by vykonával relevantní činnost podle § 4 odst. 1 písm. d) a e) zákona.   28. Navrhovatel dále uvedl, že i kdyby zadavatel byl sektorových zadavatelem, není dle navrhovatele možné, aby nebyl vázán zákonem. I sektorový zadavatel je dle mínění navrhovatele povinen se řídit § 6 zákona. Navrhovatel je přesvědčen, že zadavatel zadávací podmínkou ohledně podávání nabídek v elektronické podobě porušil § 6 zákona. Navrhovatel se domnívá, že stanovením této podmínky mohlo jednání zadavatele naplnit i skutkovou podstatu správního deliktu podle § 120 odst. 1 písm. a) zákona.   29. Dne 13.7.2012 obdržel Úřad vyjádření zadavatele z téhož dne, v němž zadavatel uvedl, že nadále nesouhlasí s názory navrhovatele a tímto odkazuje na svá dřívější vyjádření v dané věci. Zadavatel je přesvědčen, že postupoval v souladu se zákonem a zásadami uvedenými v § 6 zákona.   30. Dne 24.7.2012 obdržel Úřad od zadavatele „Čestné prohlášení k nedokončeným investicím“, v němž zadavatel deklaroval, že zařazený majetek na seznam nedokončených investic Svazku obcí Drahansko a okolí je realizován vlastní činností svazku dle platných stanov svazku. Dále zde zadavatel uvedl, že předmětná infrastruktura s názvem a označením „Obec Šubířov-výstavba vrtu, přiv. Řadu a VDJ, ident. číslo EDS: 12D182002304“ je pořizována z dotačního titulu Ministerstva zemědělství ČR. V současné době byl povolen zkušební provoz na této infrastruktuře. Tato infrastruktura bude v majetku svazku zařazena nejméně po dobu deseti let, dle platných stanov svazku. K tomuto prohlášení zadavatel mimo jiné přiložil listinu „Seznam nedokončených investic“ s uvedením Svazku obcí Drahansko a okolí a investice „Vodovod Šubířov“ s datem zahájení 17.5.2006 a s celkovou částkou 8 369 024,13 Kč.   31. Dne 24.7.2012 obdržel Úřad od zadavatele také čestné prohlášení k dokončeným investicím, v němž zadavatel deklaroval, že zařazený majetek na seznam dokončených investic Svazku obcí Drahansko a okolí byl realizován vlastní činností svazku dle platných stanov svazku. Dále zde zadavatel uvedl, že předmětná infrastruktura s názvem a označením „Obec Šubířov-rekonstrukce vodovodní sítě, ident. číslo: S-2006/0969/OŽPZ ze dne 31.7.2006“ byla pořizována z Fondu na podporu výstavby vodohospodářské infrastruktury na území Olomouckého kraje. Zadavatel zde též uvedl, že v majetku svazku je zařazena též infrastruktura s názvem a označením „Obec Protivanov-stoková síť 2. etapa, evid. číslo 229313-2246“, která byla pořízena z dotačního titulu Ministerstva zemědělství ČR. Tyto infrastruktury jsou v majetku svazku zařazeny nejméně po dobu deseti let, dle platných stanov svazku. K tomuto prohlášení zadavatel mimo jiné přiložil listinu „Stavy majetku v období 1.1.2012 do 24.7.2012“ s uvedením Svazku obcí Drahansko a okolí a tohoto majetku v celkové hodnotě 16 214 999,00 Kč: · „Stoková síť – Protivanov“ (invent. číslo 21/1) s počátečním i konečným stavem ve výši 14 233 923,00 Kč, · „Vodovodní síť Šubířov – I. etapa (invent. číslo 21/2) s počátečním i konečným stavem ve výši 1 981 067,00 Kč.   32. Usnesením č. j. ÚOHS-S305/2011/VZ-16382/2012/513/EDo ze dne 31. srpna 2012 stanovil Úřad zadavateli lhůtu k provedení úkonu –  doplnění a doložení vyjádření a dokumentů, osvědčujících, zda předmět zadávané veřejné zakázky bude sloužit výkonu sektorové činnosti zadavatele.   33. Dne 7.9.2012 obdržel Úřad čestné prohlášení od zadavatele ze dne 6.9.2012, že zadávaný předmět veřejné zakázky je součástí uceleného projektu, který je žádán z Operačního programu Životního prostředí u Státního fondu životního prostředí ČR ve 13. výzvě, a bude sloužit výkonu sektorové činnosti.   34. Dne 7.9.2012 Úřad dále obdržel od zadavatele vyjádření ze dne 6.9.2012, v němž zadavatel k prokázání statutu sektorového zadavatele uvedl, že jednotná kanalizace v obci Vysočany bude v jeho výlučném vlastnictví. Na podporu tohoto svého tvrzení doložil zadavatel tyto doklady: · Stanovy dobrovolného svazku obcí „SVAZEK OBCÍ DRAHANSKO A OKOLÍ“, kde je v § 3 „Předmět činnosti“ těchto stanov uvedeno, že předmětem činnosti Svazku je výstavba a následná společná správa a řízení skupinové vodohospodářské infrastruktury a vodohospodářské infrastruktury v obcích Svazku a dalších společných rozvodů až po jejich napojení do společných sítí. Podle § 4 stanov majetek Svazku tvoří zejména majetkové vklady jednotlivých členů Svazku, dále státní dotace, dotace na úrovni krajů a majetek vzniklý vlastní činností. V § 8 písm. a) a b) stanov je potom uvedeno, že valná hromada rozhoduje o způsobu provozování vodohospodářské infrastruktury. · Odborný posudek „OBEC VYSOČANY – ČOV A STOKOVÁ SÍŤ“ ze dne 30.10.2009 Ing. Petra Hluštíka (člen CzWA) a Ing Filipa Haška (autorizovaný inženýr – kontrolor), který byl zpracován dle Závazných pokynů pro žadatele a příjemce podpory v OPŽP, verze ke dni 31.7.2009 a v souladu se Směrnicí MŽP 12/2009 č.j. 3973/M/09-71656/ENV/09 pro předkládání žádostí o poskytování finančních prostředků pro projekty z Operačního programu Životní prostředí včetně spolufinancování ze Státního fondu životního prostředí České republiky a státního rozpočtu České republiky – kapitoly 315 (životní prostředí). V tomto posudku je pod bodem 1.1 „Základní údaje charakterizující stavbu a její provoz“ uvedeno, že majitelem díla bude Svazek obcí Drahansko a okolí. · Žádost o poskytnutí podpory na danou infrastrukturu ze dne 19.11.2009 (Operační program Životní prostředí, výzva č. 13 OPŽP), která na straně 4 obsahuje identifikaci žadatele, jímž je Svazek obcí Drahansko a okolí, a předmět činnosti Svazku – výstavba a provozování vodohospodářské infrastruktury a na straně 5 obsahuje informace o právním vztahu k tomuto dílu – „Žadatel bude po dokončení projektu vlastníkem předmětu podpory“.   35. Závěrem svého vyjádření ze dne 6.9.2012 zadavatel uvedl, že s odkazem na výše uvedené skutečnosti je dle něj zřejmé, že zadával předmětnou veřejnou zakázku v souvislosti s výkonem relevantní činnosti, při které je vázán podle § 2 odst. 7 zákona pouze postupy platnými pro sektorové zadavatele, kteří podle § 19 odst. 1 zákona postupují podle zákona pouze při zadávání nadlimitních veřejných zakázek. Vzhledem k tomu, že se v daném případě jednalo o podlimitní veřejnou zakázku, nevznikla zadavateli povinnost postupovat podle zákona, jelikož předpokládaná hodnota šetřené zakázky nedosáhla finančního limitu stanoveného pro nadlimitní veřejné zakázky a zadavatel současně naplňuje definici sektorového zadavatele, který není povinen postupovat podle zákona v případě podlimitních veřejných zakázek.   ZÁVĚRY ÚŘADU  36. Úřad přezkoumal na základě § 112 zákona případ ve všech vzájemných souvislostech. Po zhodnocení všech podkladů a na základě vlastních zjištění rozhodl o zamítnutí návrhu, neboť návrh nesměřuje proti postupu, který je zadavatel povinen dodržovat podle tohoto zákona.   37. Podle § 2 odst. 7 zákona vykonává-li veřejný zadavatel jednu či více relevantních činností podle § 4, platí pro něj ustanovení zákona vztahující se na sektorového zadavatele za předpokladu, že veřejná zakázka má být zadávána v souvislosti s výkonem relevantní činnosti veřejného zadavatele.   zadavatelů uvedených v odstavci 2, 3 nebo 6, pokud se sdruží či se jinak spojí pro účely společného postupu směřujícího k zadání veřejné zakázky (dále jen "sdružení zadavatelů"). V takovém případě jsou zadavatelé povinni před zahájením zadávacího řízení uzavřít písemnou smlouvu, ve které si upraví vzájemná práva a povinnosti související se zadávacím řízením a stanoví způsob jednání jménem účastníků sdružení zadavatelů. Pokud je účastníkem sdružení zadavatelů veřejný či dotovaný zadavatel, vztahují se na sdružení zadavatelů ustanovení tohoto zákona platná pro veřejného zadavatele; tím není dotčeno ustanovení odstavce 7.   39. Podle § 4 odst. 1 písm. d) zákona se relevantní činností pro účely zákona rozumí v odvětví vodárenství 1. poskytování vodovodu, sloužícího veřejné potřebě, pro účely provozování takového vodovodu podle zvláštního právního předpisu v souvislosti s výrobou nebo dodávkou pitné vody, 2. provozování vodovodu sloužícího veřejné potřebě podle zvláštního právního předpisu v souvislosti s výrobou nebo dodávkou pitné vody, nebo 3. dodávka pitné vody do vodovodu podle bodů 1 a 2.    40. Podle § 4 odst. 1 písm. e) bodu 2. zákona se relevantní činností pro účely zákona rozumí rovněž činnost osob vykonávajících relevantní činnost podle písmene d), pokud tato činnost souvisí s odváděním odpadních vod kanalizací sloužící veřejné potřebě nebo s čištěním odpadních vod.    41. Podle § 19 odst. 1 zákona sektorový zadavatel postupuje podle tohoto zákona pouze v případě nadlimitních veřejných zakázek zadávaných v souvislosti s výkonem relevantní činnosti.    42. Z přezkoumané dokumentace je zřejmé, že zadavatelem je dobrovolný svazek obcí „Svazek obcí Drahansko a okolí“, přičemž dle stanov ze dne 3.9.2005 a dodatku č. 1 ke stanovám ze dne 28.3.2006 je členem svazku 14 obcí (mezi nimi i obce Vysočany, Šubířov a Protivanov), a předmětem činnosti svazku je dle § 3 stanov výstavba a následná společná správa a řízení skupinové vodohospodářské infrastruktury a vodohospodářské infrastruktury v obcích svazku a dalších společných rozvodů až po jejich napojení do místních sítí.    43. Z dokladů předložených zadavatelem v rámci správního řízení je zřejmé, že zadavatel vykonává relevantní činnost uvedenou v ust. § 4 odst. 1 písm. d) a e) bod 2. zákona v odvětví vodárenství a činnosti s vodárenstvím související, neboť jako vlastník poskytuje vodohospodářský infrastrukturní majetek (tj. vodovod, sloužící veřejné potřebě a kanalizaci, která souvisí s odváděním odpadních vod sloužící veřejné potřebě nebo s čištěním odpadních vod, sloužící veřejné potřebě), což mimo jiné dokládá smlouvou o správě a provozování vodohospodářské stavby splaškové kanalizace městys Protivanov ze dne 30.6.2011, z bodu I. této smlouvy je zřejmé, že je zadavatel majitelem splaškové kanalizace v k.ú. městyse Protivanov, který je dle stanov dobrovolného svazku obcí „Svazek obcí Drahansko a okolí“ ze dne 9.8.2005 členem Svazku obcí Drahansko a okolí. Vlastnictví splaškové kanalizace v k.ú. městyse Protivanov zadavatel dále dokládá výpisem z majetkové evidence „Stavy majetku v období 1.1.2012 do 24.7.2012“ Svazku obcí Drahansko a okolí s uvedením investice „Stoková síť – Protivanov“ (invent. číslo 21/1).    44. Výkon relevantní činnosti uvedené v ust. § 4 odst. 1 písm. d) a e) bod 2. zákona v odvětví vodárenství a činnosti s vodárenstvím související zadavatel dále dokládá prohlášením Svazku obcí Drahansko a okolí o vlastnictví rekonstruované vodovodní sítě, vrtu, přiváděcího řadu a vodojemu v obci Šubířov ze dne 6.12.2011 a výpisem ze seznamu nedokončených investic Svazku obcí Drahansko a okolí na akci „Vodovod Šubířov“ ze dne 22.12.2011. Výpisem ze „Seznamu nedokončených investic“ s uvedením Svazku obcí Drahansko a okolí a investice „Vodovod Šubířov“ s datem zahájení 17.5.2006, výpisem z majetkové evidence „Stavy majetku v období 1.1.2012 do 24.7.2012“ Svazku obcí Drahansko a okolí s uvedením investice „Vodovodní síť Šubířov – I. etapa“ (invent. číslo 21/2) zadavatel dokládá, že je vlastníkem vodohospodářského infrastrukturního majetku v obci Šubířov, která je dle dodatku č. 1 ke stanovám svazku obcí „Svazek obcí Drahansko a okolí“ členem Svazku obcí Drahansko a okolí.    45. Skutečnost, že zadavatel vykonává relevantní činnost uvedenou v ust. § 4 odst. 1 písm. d) a e) bod 2. zákona v odvětví vodárenství a činnosti s vodárenstvím související zadavatel dále dokládá např. rozhodnutím o povolení k vypouštění odpadních vod z veřejné kanalizace obce Vysočany ze dne 31.7.1995, rozhodnutím č.j. MBK 18015/2008 o povolení k vypouštění odpadních vod z ČOV do vod povrchových za účelem likvidace odpadních vod z obce Vysočany a o stavebním povolení k provedení stavby vodního díla: Obec Vysočany – ČOV a stoková síť ze dne 27.3.2008, rozhodnutím Městského úřadu Konice č.j. KON 993/2007 ze dne 30.1.2007 o povolení Svazku obcí Drahansko a okolí ke zřízení vodního díla „Obec Šubířov – rekonstrukce vodovodní sítě“, rozhodnutím Městského úřadu Konice č.j. KON 12 404/2009 ze dne 21.12.2009 o povolení Svazku obcí Drahansko a okolí odběru podzemních vod, k vypouštění odpadních vod do vod povrchových, k provedení vodního díla „Obec Šubířov – výstavba vrtu HVŠ1, přiváděcího řadu „1“ a vodojemu“ a výpisem ze seznamu nedokončených investic Svazku obcí Drahansko a okolí na akci „Vodovod Šubířov“ ze dne 22.12.2011.    46. Úřad při posuzování, zda je realizace šetřené veřejné zakázky výkonem relevantní činností ve smyslu zákona, zohlednil také čestné prohlášení zadavatele k nedokončeným investicím ze dne 24.7.2012, v němž zadavatel deklaroval, že zařazený majetek na seznam nedokončených investic Svazku obcí Drahansko a okolí je realizován vlastní činností svazku dle platných stanov svazku, že předmětná infrastruktura s názvem a označením „Obec Šubířov-výstavba vrtu, přiv. Řadu a VDJ, ident. číslo EDS: 12D182002304“ je pořizována z dotačního titulu Ministerstva zemědělství ČR a že tato infrastruktura bude v majetku svazku zařazena nejméně po dobu deseti let. Úřad v této souvislosti též vzal v potaz čestné prohlášení zadavatele k dokončeným investicím ze dne 24.7.2012, v němž zadavatel deklaroval, že zařazený majetek na seznam dokončených investic Svazku obcí Drahansko a okolí byl realizován vlastní činností svazku dle platných stanov svazku a že předmětná infrastruktura s názvem a označením „Obec Šubířov-rekonstrukce vodovodní sítě, ident. číslo: S-2006/0969/OŽPZ ze dne 31.7.2006“ byla pořizována z Fondu na podporu výstavby vodohospodářské infrastruktury na území Olomouckého kraje.   47. Úřad konstatuje, že z přezkoumaných podkladů je zřejmé, že výkon relevantní činnosti zadavatele dle § 4 odst. 1 písm. d) a e) bod 2. zákona je vázán též k prostoru, k němuž se veřejná zakázka vztahuje, což dokládá čestné prohlášení zadavatele ze dne 6.9.2012, že zadávaný předmět veřejné zakázky je součástí uceleného projektu, který je žádán z Operačního programu Životního prostředí u Státního fondu životního prostředí ČR ve 13. výzvě, a bude sloužit výkonu sektorové činnosti zadavatele, a vyjádření zadavatele ze dne 6.9.2012, v němž zadavatel k prokázání statutu sektorového zadavatele uvedl, že jednotná kanalizace v obci Vysočany bude v jeho výlučném vlastnictví.   48. Vazbu výkonu relevantní činnosti zadavatele dle § 4 odst. 1 písm. d) a e) bod 2. zákona k místu plnění veřejné zakázky dokládá dále i bod 1.1 „Základní údaje charakterizující stavbu a její provoz“ odborného posudku „OBEC VYSOČANY – ČOV A STOKOVÁ SÍŤ“ ze dne 30.10.2009, kde je uvedeno, že majitelem díla bude Svazek obcí Drahansko a okolí. Této skutečnosti také nasvědčuje text Žádosti o poskytnutí podpory na danou infrastrukturu ze dne 19.11.2009 (Operační program Životní prostředí, výzva č. 13 OPŽP) pro projekt s názvem „Obec Vysočany – ČOV a stoková síť“, která na straně 4 obsahuje identifikaci žadatele, jímž je Svazek obcí Drahansko a okolí, a předmět činnosti Svazku – výstavba a provozování vodohospodářské infrastruktury a na straně 5 obsahuje informace o právním vztahu k tomuto dílu – žadatel bude po dokončení projektu vlastníkem předmětu podpory. Vzhledem k tomu, že předmět zadávané veřejné zakázky bude ve vlastnictví zadavatele, je nesporné, že předmět veřejné zakázky bude také sloužit výkonu sektorové činnosti zadavatele.   49. Úřad konstatuje, že je z výše uvedeného patrné, že zadavatel prokazatelně vykonává relevantní činnost dle § 4 odst. 1 písm. d) a e) bod 2. zákona v odvětví vodárenství a činnosti s vodárenstvím související na svém území, které je dáno hranicemi Svazku obcí Drahansko a okolí, a vzhledem k zadavatelovu vlastnictví předmětu veřejné zakázky je nepochybný i výkon relevantní činnosti zadavatele v místě plnění veřejné zakázky.   50. Jak je v informačním systému o veřejných zakázkách v bodě II. 1.5) označeném jako „Stručný popis zakázky“ uvedeno, je předmětem plnění veřejné zakázky odkanalizování a čištění odpadních vod pro obec Vysočany a zpracování projektové dokumentace skutečného provedení stavby, v rozsahu a souladu se zadávacími podmínkami. Zadavatel v příloze svého vyjádření ze dne 19.10.2011 doložil, že daný projekt je spolufinancován z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj v rámci "Operačního programu Životní prostředí", předložením rozhodnutí č. 09048171-SFŽP o poskytnutí podpory v rámci Operačního programu Životní prostředí z prostředků Státního fondu životního prostředí ze dne 15.6.2010 a schválením prodloužení lhůty Registračního listu č. 115D112000476 pro vydání rozhodnutí o poskytnutí dotace u akce „Obec Vysočany – ČOV a stoková síť“ Operačního programu Životní prostředí.   51. Podle § 12 odst. 1 zákona se nadlimitní veřejnou zakázkou rozumí veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota podle § 13 zákona bez daně z přidané hodnoty dosáhne nejméně finančního limitu stanoveného prováděcím právním předpisem pro jednotlivé kategorie zadavatelů a druhy veřejných zakázek, případně kategorie dodávek nebo služeb. Podle odst. 2 téhož ustanovení zákona se podlimitní veřejnou zakázkou rozumí veřejná zakázka, jejíž předpokládaná hodnota činí v případě veřejné zakázky na dodávky nebo veřejné zakázky na služby nejméně 2 000 000 Kč bez daně z přidané hodnoty nebo v případě veřejné zakázky na stavební práce nejméně 6 000 000 Kč bez daně z přidané hodnoty a nedosáhne finančního limitu podle odstavce 1.   52. Podle nařízení vlády České republiky  č. 474/2009 Sb., kterým se mění nařízení vlády č. 77/2008 Sb., o stanovení finančních limitů pro účely zákona o veřejných zakázkách, o vymezení zboží pořizovaného Českou republikou - Ministerstvem obrany, pro které platí zvláštní finanční limit, a o přepočtech částek stanovených v zákoně o veřejných zakázkách v eurech na českou měnu, činí finanční limit podle § 12 odst. 1 zákona v případě veřejných zakázek na stavební práce 125 451 000,- Kč.   53. V šetřeném případě je v oznámení o zakázce v bodu II.2.1) uvedena předpokládaná hodnota veřejné zakázky 80 000 000,- Kč bez DPH.   54. Na základě výše uvedených skutečností je zřejmé, že zadavatel zadává veřejnou zakázku v souvislosti s výkonem relevantní činnosti, při které je vázán podle § 2 odst. 7 zákona pouze postupy platnými pro sektorové zadavatele, kteří podle § 19 odst. 1 zákona postupují podle zákona o veřejných zakázkách pouze při zadávání nadlimitních veřejných zakázek. Vzhledem k tomu, že se jedná o podlimitní veřejnou zakázku, nevznikla tedy zadavateli povinnost postupovat podle zákona.   55. Podle ust. § 118 odst. 4 písm. d) zákona Úřad návrh zamítne, pokud návrh nesměřuje proti postupu, který je zadavatel povinen dodržovat podle tohoto zákona v zadávacím řízení nebo v soutěži o návrh.   56. Jelikož předpokládaná hodnota šetřené veřejné zakázky nedosáhla finančního limitu stanoveného pro nadlimitní veřejné zakázky a zadavatel zároveň naplnil definici sektorového zadavatele, který není povinen postupovat podle zákona v případě podlimitních veřejných zakázek, Úřad návrh zamítl, neboť návrh nesměřoval proti postupu, který je zadavatel povinen podle zákona v zadávacím řízení dodržovat.   Poučení Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl Úřad zaslat jeden stejnopis.       JUDr. Eva Kubišová místopředsedkyně         Obdrží 1. Josef Ovad, Vysočany 130, 679 13 Sloup 2. Ing. Jindřich Popelka, VHS plus, Vodohospodářské stavby, s.r.o., Masarykova 1197, 698 14 Veselí nad Moravou 3. IMOS Brno, a.s., Olomoucká 174, 627 00 Brno   Vypraveno dne viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy  

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/10276
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.