Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 11035


Číslo jednací S427/2013/VZ-21782/2013/511/ABr
Instance I.
Věc
Rekonstrukce sportovního komplexu STaRS v Třinci
Účastníci Správa tělovýchovných a rekreačních služeb města Třinec, příspěvková organizace VOKD, a. s. Ridera Stavební a. s.
Typ řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí Veřejná zakázka
Nabytí právní moci 13.12.2013
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-11035.html
Rozhodnutí
                          
Č. j.:ÚOHS-S427/2013/VZ-21782/2013/511/ABr 2013 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 112 odst. 1 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 11.7.2013 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou zadavatel – Správa tělovýchovných a rekreačních služeb města Třinec, příspěvková organizace, IČO 00846686, Tyršova 275, 739 61 Třinec, navrhovatel – společnosti o VOKD, a.s., IČO 47675853, Nákladní 3179/1, 702 00 Ostrava, o Ridera Stavební a.s., IČO 45192464, Dělnická 382, 708 00 Ostrava – Poruba, ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 6.8.2013 společností VOKD, a.s., IČO 47675853, Nákladní 3179/1, 702 00 Ostrava, se kterou dne 10.4.2013 za účelem podání společné nabídky uzavřela smlouvu o sdružení, ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných ve veřejné zakázce „Rekonstrukce sportovního komplexu STaRS v Třinci“, zadávané formou užšího řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 4.3.2013 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 6.3.2013 pod ev. č. 347215, ve znění opravy uveřejněné dne 26.3.2013, a v Úředním věstníku Evropské unie dne 7.3.2013 pod evidenčním číslem 2013/S 047-075891, ve znění opravy uveřejněné dne 27.3.2013 pod evidenčním číslem 2013/S 061-101404, vydává toto usnesení: Správní řízení se podle § 66 odst. 1 písm. g) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť žádost navrhovatele – společnosti VOKD, a.s., IČO 47675853, Nákladní 3179/1, 702 00 Ostrava, a společnosti Ridera Stavební a.s., IČO 45192464, Dělnická 382, 708 00 Ostrava-Poruba – ze dne 11.7.2013 se stala zjevně bezpředmětnou. Odůvodnění I. ZADÁVACÍ ŘÍZENÍ 1. Zadavatel – Správa tělovýchovných a rekreačních služeb města Třinec, příspěvková organizace, IČO 00846686, Tyršova 275, 739 61 Třinec (dále jen „zadavatel“) – odeslal podle zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon“) dne 4.3.2013 oznámení o zakázce, které bylo ve Věstníku veřejných zakázek uveřejněno dne 6.3.2013 pod evidenčním číslem 347215 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 7.3.2013 pod evidenčním číslem 2013/S 047-075891, za účelem zadání veřejné zakázky „Rekonstrukce sportovního komplexu STaRS v Třinci“. 2. Podle zadávací dokumentace a v souladu s ustanovením § 151 odst. 1 zákona se zadavatel při výkonu práv a povinností souvisejících se zadávacím řízením nechal zastupovat společností McGreen a. s., IČO 28525370, nám. Svobody 527, 737 61 Třinec-Lyžbice. 3. Podle zadávací dokumentace je předmětem veřejné zakázky rekonstrukce a přístavba objektu Sportovního komplexu STaRS Třinec. Předpokládaná hodnota veřejné zakázky činí 165 000 000,- Kč bez DPH. 4. Zadavatel v oznámení o zakázce v bodě III.2.3 (Technická způsobilost) uvedl, že dodavatel splňuje technický kvalifikační předpoklad, pokud v posledních pěti letech provedl jednotlivé druhy staveb (obč. vybavenost, sport. účel, tribuny, bazén, tobogan, VZT, zateplení) ve stanoveném počtu a finančním objemu, dále stanovil požadavek na doložení 2 dodávek na vybavení tělocvičny a 2 dodávek na zabezpečovací systémy, které byly realizovány v posledních 3 letech. 5. Ze seznamu doručených žádostí o účast a prokázání kvalifikace ze dne 3.5.2013 vyplývá, že zadavatel ve stanovené lhůtě obdržel šest žádostí o účast. 6. Z protokolu o posouzení kvalifikace zájemců o účast ze dne 15.5.2013 vyplývá, že pět žádostí o účast obsahovalo nejasnosti ohledně prokázání splnění kvalifikace, a proto zadavatel požádal zájemce, kteří předložili tyto žádosti o účast [mezi nimi i zájemce VOKD, a.s., IČO 47675853, Nákladní 3179/1, 702 00 Ostrava (dále jen „ VOKD“) a Ridera Stavební a.s., IČO 45192464, Dělnická 382, 708 00 Ostrava – Poruba (dále jen „Ridera“), ve správním řízení zastoupena na základě plné moci ze dne 6.8.2013 společností VOKD, se kterou dne 10.4.2013 za účelem podání společné nabídky uzavřela smlouvu o sdružení (dále jen „sdružení VOKD - BYTOSTAV“, „zájemce VOKD - BYTOSTAV“ nebo „navrhovatel“)], k předložení dodatečných informací k prokázání splnění kvalifikace. Navrhovatel obdržel tuto výzvu dne 3.6.2013 a dopisem ze dne 6.6.2013 zaslal zadavateli písemné objasnění předložených dokladů. 7. Podle protokolu o posouzení kvalifikace č. 2 ze dne 7.6.2013 zájemce VOKD – BYTOSTAV neprokázal splnění kvalifikace z důvodu nepředložení referencí dokládajících minimálně 2 dodávky na vybavení tělocvičny a 2 dodávky na zabezpečovací systémy realizované v posledních 3 letech. Zájemce VOKD – BYTOSTAV doložil předmětné dodávky, které však byly realizovány v červenci a v září r. 2009. 8. Dne 10.6.2013 zadavatel rozhodl o vyloučení zájemce VOKD - BYTOSTAV z účasti v zadávacím řízení. Proti rozhodnutí o vyloučení, které obdržela společnost VOKD dne 11.6.2013, podala tato společnost dne 21.6.2013 námitky, ve kterých argumentuje, že 2 dodávky na vybavení tělocvičny nebo jiné stavby obdobného charakteru a 2 dodávky bezpečnostního systému budovy ve stanoveném finančním objemu realizované v posledních třech letech jsou zahrnuty v jiných 4 referenčních stavbách, což mohl zadavatel zjistit ze seznamu významných staveb, který byl předložen v žádosti navrhovatele o účast. 9. Zadavatel námitky podané jen jedním z účastníků sdružení odmítl s odůvodněním, že společnost VOKD není aktivně legitimována k podání námitek, protože vyloučení ze zadávacího řízení se týkalo sdružení VOKD – BYTOSTAV a nikoliv jen jednoho z účastníků sdružení. Rozhodnutí zadavatele o námitkách ze dne 28.6.2013 obdržel zájemce VOKD - BYTOSTAV dne 2.7.2013. Vzhledem k tomu, že tento nepovažoval rozhodnutí zadavatele o námitkách za učiněné v souladu se zákonem, podal přípisem ze dne 11.7.2013 návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele (dále jen „návrh“) u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále je „Úřad“). 10. Úřad obdržel návrh dne 11.7.2013 a tímto dnem bylo podle zákona zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele. Zadavatel obdržel návrh téhož dne. II. OBSAH NÁVRHU 11. Navrhovatel ve svém návrhu na zahájení správního řízení mimo jiné uvádí, že technické kvalifikační předpoklady (na doložení minimálně 2 dodávek na vybavení tělocvičny a 2 dodávek na zabezpečovací systémy, které byly realizovány v posledních 3 letech) byly zadavatelem stanoveny v rozporu se zákonem, neboť neodpovídají obsahu, charakteru a povaze předmětné veřejné zakázky. Navrhovatel považuje technické kvalifikační předpoklady za nepřiměřené a diskriminační. 12. Navrhovatel zejména poukazuje na skutečnost, že zadavatel mu zaslal poté, co bylo dne 15.5.2013 provedeno posouzení podaných žádostí o účast a prokázání kvalifikačních předpokladů, písemnou výzvu k objasnění jeho nabídky, ve které žádal o objasnění předložených dokladů prokazujících kvalifikační předpoklady, a to délku a obsah praxe u vedoucích zaměstnanců a osob realizačního týmu, doložení platného osvědčení o systému řízení a auditu z hlediska ochrany životního prostředí, a odstranění pochybností o autentičnosti podpisů na předkládaných dokumentech. Jiné (další) vysvětlení čí doplnění informací či dokladů zadavatel po navrhovateli nepožadoval, tudíž měl navrhovatel za to, že jiné nedostatky zadavatel v předložené žádosti o účast v zadávacím řízení neshledal. Navrhovatel na obdrženou výzvu k objasnění zadavateli řádně a včas písemně odpověděl a podrobně vysvětlil či doplnil vyžádané informace a dokumenty, čímž měl za nesporné, že jako zájemce splnil všechny podmínky nutné pro účast v další fázi užšího řízení. 13. Navrhovatel proto nesouhlasí s rozhodnutím o vyloučení zájemce VOKD - BYTOSTAV ze dne 10.6.2013, z jehož odůvodnění vyplývá, že zadavatel rozhodl o jeho vyloučení ze zcela jiných důvodů, než které byly prezentovány zadavatelem ve výzvě k objasnění nabídky. 14. Navrhovatel dále uvádí, že jestliže zadavatel neuznal jím uvedené 2 referenční zakázky na dodávku vybavení tělocvičny a 2 referenční zakázky na dodávku zabezpečovacího systému z toho důvodu, že nebyly realizovány v posledních 3 letech, mohl však zjistit, že i jiné jím uváděné stavební zakázky obsahují požadované dodávky vybavení tělocvičny a dodávky zabezpečovacích systémů, např: „Hotel Vitality Vendryně“, „Koupaliště u Luhačovické přehrady“, „Rekonstrukce koupaliště KNÍŽE v Jičíně“, „Rekonstrukce ledové plochy a náhrada stávajících výsuvných tribun v ČEZ ARÉNĚ včetně výměny výplní na úrovni + 15m“ uvedené v seznamu významných staveb předložených navrhovatelem. 15. Současně navrhovatel zdůrazňuje, že se ani v jednom případě nejedná o nově předkládané či nové referenční zakázky, nýbrž o využití již zadavateli řádně a včas předložených referenčních zakázek, uváděných již jako součást jeho žádosti o účast v užším řízení. Navrhovatel zastává názor, že pokud měl zadavatel jakékoliv pochybnosti o uznatelnosti či využitelnosti referenčních zakázek, předkládaných v jeho žádosti o účast v užším řízení, mohl v rámci zasílané výzvy k objasnění nabídky požádat o bližší vysvětlení či doplnění jeho žádosti o účast v užším řízení. 16. Navrhovatel na základě výše uvedeného navrhl, aby Úřad zrušil rozhodnutí zadavatele o vyloučení zájemce VOKD - BYTOSTAV z další účasti v zadávacím řízení, aby nařídil zadavateli vyzvat navrhovatele k předložení písemné nabídky a aby uložil zadavateli nově posoudit nabídky všech uchazečů včetně nabídky navrhovatele, nově rozhodnout o výběru nejvhodnější nabídky a o přidělení předmětné veřejné zakázky, popř. aby Úřad celé zadávací řízení zrušil. Současně navrhovatel požadoval, aby Úřad k zajištění účelu správního řízení nařídil podle § 117 odst. 1 písm. a) zákona předběžné opatření, jímž uloží zadavateli zákaz uzavřít smlouvu v zadávacím řízení a dále nařídí pozastavit zadávací řízení. III. VYJÁDŘENÍ ZADAVATELE K NÁVRHU 17. K návrhu na zahájení správního řízení zadavatel ve svém vyjádření ze dne 22.7.2013 mimo jiné uvedl, že zadavateli byl doručen ve stejnopise dne 12.7.2013 návrh na zahájeni řízení o přezkoumání úkonu zadavatele od sdružení VOKD – BYTOSTAV. Zadavatel ve svém vyjádření argumentuje, že předmětný návrh považuje za podnět k zahájení správního řízení, a to z toho důvodu, že námitky proti vyloučení zájemce VOKD - BYTOSTAV ze zadávacího řízení podal jen jeden z účastníků sdružení, a to společnost VOKD. Jelikož se jednalo o jiný subjekt než ten, který podal žádost o účast v zadávacím řízení a o jiný subjekt než ten, který byl vyloučen z další účasti v zadávacím řízení, zadavatel námitky dle ustanovení § 110 odst. 7 zákona odmítl. 18. Protože řádné podání námitek je podle ustanoveni § 110 odst. 7 zákona podmínkou pro podání návrhu na přezkoumání postupu zadavatele ve stejné věci, a protože tato podmínka sdružením VOKD - BYTOSTAV splněna nebyla, zadavatel navrhl, aby Úřad předmětné řízení zastavil. Dále zadavatel uvedl, že samotné sdružení nepodalo v dané věci námitky, a tedy není oprávněno podat v téže věcí podnět podle ustanovení § 110 odst. 9 zákona. 19. Zadavatel závěrem zdůrazňuje, že celý procesní postup ve výše definovaném zadávacím řízení je v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Rovněž je zadavatel nade vší pochybnost přesvědčen, že neporušil zásadu rovného zacházení, diskriminace či zásadu transparentnosti, jak je mu navrhovatelem vytýkáno. I. IV. AKTIVNÍ LEGITIMACE NAVRHOVATELE 20. V souvislosti se zahájením správního řízení na návrh navrhovatele musel Úřad vzhledem k argumentaci zadavatele nejprve posoudit, zda je navrhovatel aktivně legitimován k podání návrhu na zahájení správního řízení. Úřad přitom vycházel z těchto skutečností. 21. Podle § 829 zákona č. 40/1964 Sb. občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „OZ“) několik osob se může sdružit, aby se společně přičinily o dosažení sjednaného účelu. Sdružení nemají způsobilost k právům a povinnostem. 22. Ustanovení § 830 OZ dále stanoví, že každý z účastníků je povinen vyvíjet činnost k dosažení sjednaného účelu způsobem stanoveným ve smlouvě a zdržet se jakékoli činnosti, jež by mohla znemožnit nebo ztížit dosažení tohoto účelu. 23. Z žádosti navrhovatele o účast v zadávacím řízení Úřad zjistil, že dne 10.4.2013 uzavřela společnost VOKD a společnost Ridera (v době uzavření smlouvy podnikající pod obchodní firmou Bytostav Poruba a. s., IČO 45192464, Dělnická 382, 708 00 Ostrava – Poruba) smlouvu o sdružení. Podle této smlouvy bylo sdružení opatřeno názvem sdružení VOKD – BYTOSTAV. Podle čl. VI. bodu 2. písm. b) předmětné smlouvy se smluvní strany dohodly, že vedoucím účastníkem sdružení je společnost VOKD, která je oprávněna a zmocněna k jednání ve věci podané nabídky a provádění veškerých úkonů spojených s účastí v zadávacím řízení se zadavatelem, včetně podání námitek proti úkonům zadavatele v zadávacím řízení a podání návrhu na přezkoumání úkonů zadavatele k Úřadu. 24. K tomu Úřad uvádí, že podle výše uvedených ustanovení OZ sdružení VOKD – BYTOSTAV není právnickou osobou, není nikde registrováno a nemůže být subjektem práv a závazků. Práva a závazky nabývají ve vztahu k třetím osobám účastníci sdružení, kteří jednají sami nebo prostřednictvím zástupců. Z čl. VI. bodu 2. písm. b) předmětné smlouvy vyplývá, že způsob jednání navenek (tedy i ve vztahu k zadavateli a Úřadu) si účastníci sdružení upravili ve smlouvě. 25. Na základě výše uvedeného Úřad konstatuje, že společnost VOKD byla druhým účastníkem sdružení, společností Rivera, zmocněna k veškerým úkonům spojeným s účastí v zadávacím řízení ve vztahu k zadavateli, tedy i k podání námitek proti rozhodnutí o vyloučení obou účastníků sdružení. Úřad proto dospěl k závěru, že návrh na zahájení správního řízení byl podán oprávněnou osobou, která podala řádné námitky. Vzhledem k tomu, že společnost VOKD byla výslovně zmocněna druhým účastníkem sdružení, společností Ridera, k podání návrhu u Úřadu, Úřad konstatuje, že navrhovatel je aktivně legitimován i k tomuto úkonu. V. SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ 26. Účastníky správního řízení podle § 116 zákona jsou zadavatel, navrhovatel. 27. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení přípisem ze dne 1.8.2013 č. j. ÚOHS-S427/2013/VZ-13800/2013/511/ABr. Dále Úřad vydal usnesení č. j. ÚOHS-S427/2013/VZ-13857/2013/511/ABr ze dne 1.8.2013, v němž mimo jiné určil navrhovateli lhůtu k prokázání doručení stejnopisu návrhu zadavateli do 10 dnů ode dne, v němž obdržel rozhodnutí zadavatele o námitkách navrhovatele a k určení společného zmocněnce pro účely usnadnění průběhu tohoto správního řízení a současně stanovil účastníkům řízení lhůtu, v níž byli oprávněni navrhovat důkazy či činit jiné návrhy. 28. Dne 6.8.2013 Úřad vydal rozhodnutí č. j. ÚOHS-S427/2013/VZ-14725/2013/511/ABr, kterým zamítl návrh navrhovatele na nařízení předběžného opatření spočívajícího v zákazu uzavřít smlouvu v šetřeném zadávacím řízení a v pozastavení zadávacího řízení. Toto rozhodnutí nabylo právní moci dne 29.8.2013. 29. K výše uvedenému usnesení č. j. ÚOHS-S427/2013/VZ-13857/2013/511/ABr ze dne 1.8.2013 Úřad obdržel dne 6.8.2013 vyjádření navrhovatele z téhož dne, ve kterém předkládá doklad o doručení návrhu zadavateli dne 11.7.2013 a dále dokládá plnou moc ze dne 6.8.2013 30. Následně Úřad usnesením č. j. ÚOHS-S427/2013/VZ-15642/2013/511/ABr ze dne 19.8.2013 stanovil účastníkům řízení lhůtu, ve které se mohli vyjádřit k podkladům rozhodnutí. 31. Na základě usnesení č. j. ÚOHS-S427/2013/VZ-15642/2013/511/ABr ze dne 19.8.2013 Úřad neobdržel stanovisko žádného účastníka řízení. 32. Dne 2.9.2013, 5.9.2013, 13.9.2013, 7.10.2013 a dne 24.10.2013 obdržel Úřad oznámení o provedených úkonech. Z oznámení o zadání zakázky uveřejněného ve Věstníku veřejných zakázek dne 22.10.2013 vyplývá, že dne 15.10.2013 byla zadavatelem uzavřena smlouva o dílo s vybraným uchazečem IMOS, a. s., IČO 25322257, Olomoucká704/174, 627 00 Brno, který nabídl ekonomicky nejvýhodnější nabídku. Tuto smlouvu zadavatel Úřadu doložil. 33. Ustanovení § 17 písm. k) zákona upravuje pojem „zadání“, kterým se rozumí rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky a uzavření smlouvy s vybraným uchazečem, uskutečněné v zadávacím řízení. Dále ustanovení § 17 písm. m) zákona definuje „zadávání“ jako závazný postup zadavatele podle tohoto zákona v zadávacím řízení, jehož účelem je zadání veřejné zakázky, a to až do uzavření smlouvy nebo do zrušení zadávacího řízení; zadáváním se rozumí i postup zadavatele směřující k zadání veřejné zakázky v dynamickém nákupním systému, a řízení, ve kterém veřejný zadavatel zadává veřejnou zakázku na základě rámcové smlouvy. 34. Z uvedeného podle názoru Úřadu vyplývá, že zadávací proces končí uzavřením příslušné smlouvy mezi zadavatelem jako objednatelem a vybraným uchazečem jako zhotovitelem. 35. Vzhledem k tomu, že navrhovatel ve svém návrhu požadoval zrušení rozhodnutí zadavatele o vyloučení navrhovatele a ostatních uchazečů z další účasti v zadávacím řízení, zrušení rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky, případně zrušení předmětného zadávacího řízení, Úřad dospěl k závěru, že s ohledem na skutečnost, že zadavatel na základě zadávacího řízení uzavřel smlouvu o dílo, přičemž zadávací proces tím byl ukončen, nelze navrhovateli vyhovět a jeho návrh se stal zjevně bezpředmětným. 36. Podle § 66 odst. 1 písm. g) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), řízení o žádosti správní orgán usnesením zastaví, jestliže se žádost stala zjevně bezpředmětnou. 37. Jelikož proces zadávacího řízení byl ukončen uzavřením citované smlouvy o dílo dne 15.10.2013 a návrh navrhovatele se tak stal zjevně bezpředmětným, Úřad rozhodl podle § 66 odst. 1 písm. g) správního řádu o zastavení řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení. Poučení Proti výše uvedenému usnesení ve správním řízení lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl Úřad zaslat jeden stejnopis. otisk úředního razítka JUDr. Eva Kubišová místopředsedkyně Obdrží 1. Správa tělovýchovných a rekreačních služeb města Třinec, příspěvková organizace, Tyršova 275, 739 61 Třinec 2. VOKD, a.s., Nákladní 3179/1, 702 00 Ostrava Vypraveno dne viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/11035
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.