Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 11849


Číslo jednací S589/2014/VZ-17362/2014/542/RNi
Instance I.
Věc
Provozování nemocnice Hustopeče
Účastníci Město Hustopeče
Nemocnice Kyjov
Typ řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí Veřejná zakázka
Nabytí právní moci 15.10.2014
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-11849.html
Rozhodnutí
                          
Č. j.:ÚOHS-S589/2014/VZ-17362/2014/542/RNi Brno:26. září 2014 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jako orgán příslušný podle § 24 zákona č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 18. 7. 2014, jehož účastníky jsou: Město Hustopeče, IČO 00283193, se sídlem Dukelské nám. 2/2, 693 01 Hustopeče, navrhovatel – Nemocnice Kyjov, příspěvková organizace, IČO 00226912, se sídlem Strážovská 1247, 697 33 Kyjov, ve věci přezkoumání úkonů města Hustopeče učiněných ve veřejné soutěži o nejvhodnější nabídku „Provozování nemocnice Hustopeče“ realizované podle § 1772 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník na základě výzvy k podání nabídek ze dne 5. 6. 2014, vydává toto usnesení: Správní řízení ve věci návrhu navrhovatele – Nemocnice Kyjov, příspěvková organizace, IČO 00226912, se sídlem Strážovská 1247, 697 33 Kyjov – ze dne 18. 7. 2014 se podle § 66 odst. 1 písm. b) zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť byl podán návrh zjevně právně nepřípustný. Odůvodnění 1. Město Hustopeče, IČO 00283193, se sídlem Dukelské nám. 2/2, 693 01 Hustopeče (dále jen „město Hustopeče“) – zahájilo prostřednictvím výzvy k podání nabídek ze dne 5. 6. 2014 podle § 1772 a násl. ustanovení zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník (dále jen „občanský zákoník“) veřejnou soutěž o nejvhodnější nabídku „Provozování nemocnice Hustopeče“ (dále jen „veřejná soutěž“). 2. V čl. 3.1.1 „Práva vyhlašovatele“ výzvy k podávání nabídek je uvedeno, že si město Hustopeče vyhrazuje ve smyslu § 1774 občanského zákoníku právo vyhlášené soutěžní podmínky měnit a právo soutěž i bez udání důvodu zrušit, a to až do okamžiku uzavření smlouvy s vítězným uchazečem. 3. Podle čl. 5.1.1 „Účel veřejné soutěže“ výzvy k podávání nabídek je účelem veřejné soutěže zachování poskytování zdravotní péče minimálně ve stávajícím rozsahu ve spádové oblasti, která je zajišťována provozováním závodu nemocnice a souvisejících nemovitých věcí. 4. Předmětem plnění veřejné soutěže je podle čl. 5.1.2 výzvy k podávání nabídek uzavření smlouvy o pachtu závodu nemocnice, z níž bude plynout závazek města Hustopeče přenechat vybranému uchazeči k požívání a užívání závod nemocnice, tak jak je vymezen přílohou č. 1 k závaznému vzoru smlouvy o pachtu závodu, a závazek vybraného uchazeče hradit městu Hustopeče pachtovné a plnit další závazky stanovené ve smlouvě o pachtu závodu nemocnice. Předmětem plnění je rovněž uzavření smlouvy o nájmu nemovitých věcí, přičemž závazkem města Hustopeče bude přenechat vybranému uchazeči k užívání nemovitosti specifikované v závazném vzoru smlouvy o nájmu nemovitých věcí za účelem provozu závodu nemocnice, a závazek vybraného uchazeče hradit městu Hustopeče závazným vzorem smlouvy určený nájem a plnit další závazky stanovené ve smlouvě o nájmu nemovitých věcí. 5. Úřad obdržel návrh navrhovatele – Nemocnice Kyjov, příspěvková organizace, IČO 00226912, se sídlem Strážovská 1247, 697 33 Kyjov (dále jen „navrhovatel“) – na přezkoumání úkonů města Hustopeče dne 18. 7. 2014 a tímto dnem bylo zahájeno správní řízení ve věci žádosti navrhovatele. 6. Navrhovatel v návrhu ze dne 18. 7. 2014 uvádí, že předmětná veřejná soutěž vyhlášená městem Hustopeče podle 1772 a násl. ustanovení občanského zákoníku splňuje všechny pojmové znaky koncesního řízení a měla být zadávána v souladu se zákonem, přičemž vzhledem k tomu, že město Hustopeče neuveřejnilo výzvu k podávání nabídek v souladu se zákonem, bylo navrhovateli znemožněno včas se seznámit s jejím obsahem a zaslat v zákonem stanovené lhůtě námitky. Navrhovatel v návrhu poukazuje rovněž na stanovení dílčího hodnotícího subkritéria „Popis zajištění kvality a řízení efektivity provozu nemocnice, vč. rozvoje pracovníků a zajištění jejich odborné způsobilosti a rozvoje“ v rámci dílčího hodnotícího kritéria „Projekt provozu a poskytování zdravotnické péče nemocnice“. Navrhovatel se domnívá, že citované dílčí subjektivní hodnotící subkritérium stanovené městem Hustopeče není měřitelné a nedává zájemcům objektivní obrázek o preferencích města Hustopeče. Návrh navrhovatele obsahoval současně i návrh na vydání předběžného opatření podle § 24e odst. 1 písm. b) zákona č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a koncesním řízení, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“) – pozastavení koncesního řízení. 7. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení přípisem č. j. ÚOHS-S589/2014/VZ-15571/2014/542/RNi ze dne 25. 7. 2014. 8. Účastníky správního řízení podle ustanovení § 24d zákona jsou: o město Hustopeče, o navrhovatel. 9. Dne 30. 7. 2014 obdržel Úřad sdělení města Hustopeče, že rada města Hustopeče dne 29. 7. 2014 rozhodla v souladu s čl. 3.1 výzvy k podávání nabídek o zrušení veřejné soutěže. 10. Úřad posoudil obdržený návrh, přičemž s ohledem na charakter navrhovaného opatření Úřad konstatuje, že v daném případě byla podána žádost zjevně právně nepřípustná. K výroku usnesení Úřad uvádí následující. Relevantní ustanovení právních předpisů 11. Podle § 45 odst. 3 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“) nesmí být žádost zjevně právně nepřípustná. Takovou žádost správní orgán neprojednává a řízení zastaví podle § 66 správního řádu. Usnesení se oznamuje účastníkům, kteří byli o zahájení řízení uvědoměni. 12. Podle § 66 odst. 1 písm. b) správního řádu zastaví správní orgán usnesením řízení o žádosti, jestliže byla podána žádost zjevně právně nepřípustná. 13. Podle § 1 odst. 1 zákona tento zákon upravuje podmínky a postup veřejného zadavatele při uzavírání koncesních smluv v rámci spolupráce mezi veřejnými zadavateli a jinými subjekty, pokud tyto podmínky a postup neupravuje zvláštní právní předpis. Tento zákon dále zpracovává příslušné předpisy Evropských společenství. 14. Podle § 16 odst. 1 zákona se koncesní smlouvou koncesionář zavazuje poskytovat služby nebo i provést dílo a zadavatel se zavazuje umožnit koncesionáři brát užitky vyplývající z poskytování služeb nebo z využívání provedeného díla, popřípadě spolu s poskytnutím části plnění v penězích. 15. Podle § 24e odst. 1 písm. b) zákona Úřad může před vydáním rozhodnutí ve správním řízení zahájeném podle § 24a zákona v rozsahu nezbytně nutném na návrh účastníka řízení nebo z moci úřední k zajištění účelu řízení nařídit zadavateli předběžné opatření spočívající v pozastavení koncesního řízení. 16. Podle § 25 odst. 1 zákona nedodrží-li zadavatel postup stanovený tímto zákonem, přičemž tento postup podstatně ovlivnil nebo mohl ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, a dosud nedošlo k uzavření koncesní smlouvy, Úřad uloží nápravné opatření tím, že zruší koncesní řízení nebo jednotlivý úkon zadavatele. Závěry Úřadu 17. V šetřeném případě město Hustopeče zahájilo prostřednictvím výzvy k podávání nabídek ze dne 5. 6. 2014 podle § 1772 a násl. ustanovení občanského zákoníku veřejnou soutěž o nejvhodnější nabídku. Výzva k podávání nabídek byla uveřejněna na profilu města Hustopeče, přičemž datum uveřejnění nelze blíže ověřit. Dne 30. 7. 2014 město Hustopeče veřejnou soutěž o nejvhodnější nabídku zrušilo. 18. K uvedenému Úřad konstatuje, že dohled nad dodržováním tohoto zákona je Úřadu zákonem svěřen za tím účelem, aby mohl napravit případná pochybení zadavatele prostřednictvím zrušení jednotlivého úkonu nebo případně celého koncesního řízení, pokud úkony zadavatele nebyly učiněny v souladu se zákonem. Této nápravy však může být dosaženo v souladu s § 25 odst. 1 zákona pouze v probíhajícím koncesním řízení, ve kterém zadavatel učiněnými úkony nedodržel postup stanovený zákonem. Koncesní řízení se podle § 6 zákona zahajuje uveřejněním oznámení o zahájení koncesního řízení. V šetřeném případě však město Hustopeče nepostupovalo dle koncesního zákona, nýbrž vyhlásilo veřejnou soutěž o nejvhodnější nabídku podle občanského zákona. 19. Úřad jako ústřední správní orgán je povinen se při své činnosti řídit mj. správním řádem, který jako jednu ze základních zásad správního řízení vymezuje v § 2 odst. 1 a 2 správního řádu zásadu legality. Správní orgán postupuje v souladu se zákonem a ostatními právními předpisy, svou pravomoc může uplatňovat pouze v rozsahu, v jakém mu byla zákonem či jiným právním předpisem svěřena. 20. Úřad konstatuje, že po věcné stránce předmětnou veřejnou soutěž o nejvhodnější nabídku neprošetřoval, jelikož dospěl k závěru, že navrhovatelem podaný návrh (v terminologii podle správního řádu „žádost“) je zjevně právně nepřípustný, neboť o podaném návrhu nelze v daném případě rozhodnout. 21. Úřad se s ohledem na závěry vyslovené v odůvodnění tohoto usnesení nezabýval rovněž návrhem navrhovatele na vydání předběžného opatření podle § 24e odst. 1 písm. b) zákona, jímž by mělo být vydáno předběžné opatření spočívající v pozastavení koncesního řízení, jelikož o předběžném opatření dle tohoto ustanovení zákona lze rozhodnout pouze v případě probíhajícího koncesního řízení. 22. Pro úplnost Úřad dodává, že kompetence Úřadu k přezkumu postupu zadavatele by v daném případě mohla být dána až na základě případného návrhu proti uzavření koncesní smlouvy bez předchozího uveřejnění koncesního řízení či z moci úřední až po uzavření předmětné smlouvy. 23. Vzhledem k tomu, že byl navrhovatelem podán návrh zjevně právně nepřípustný, rozhodl Úřad o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení. Poučení Proti tomuto usnesení je možno podat do 15 dnů od jeho doručení rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl Úřad zaslat jeden stejnopis. otisk úředního razítka v z. Mgr. Michal Kobza JUDr. Eva Kubišová místopředsedkyně Obdrží: 1. Město Hustopeče, Dukelské nám. 2/2, 693 01 Hustopeče 2. Nemocnice Kyjov, příspěvková organizace, Strážovská 1247, 697 33 Kyjov Vypraveno dne: viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/11849
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.