Č. j.:ÚOHS-S575/2014/VZ-17828/2014/543/JNe
25. srpna 2014
Úřad pro ochranu hospodářské soutěže podle § 112 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 15. 7. 2014 na návrh ze dne 14. 7. 2014, jehož účastníky jsou:
zadavatel - Fakultní nemocnice Plzeň, IČO 00669806, se sídlem tř.Dr.E. Beneše 13, 305 99 Plzeň,
navrhovatel – ARSTAV s.r.o., IČO 26030152, se sídlem Radouňka 190, 377 01 Jindřichův Hradec,
vybraný uchazeč – HOCHTIEF CZ a.s., IČO 46678468, se sídlem Plzeňská 16/3217, 150 00 Praha 5,
ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných ve veřejné zakázce „FN Plzeň – rekonstrukce Anesteziologicko-resuscitační kliniky FN Plzeň“ zadávané v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 22. 4. 2014 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 23. 4. 2014, ve znění opravy ze dne 13. 5. 2014 pod ev. č. 482801,
rozhodl takto:
Správní řízení se podle § 117a písm. b) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť s podáním návrhu nebyla složena kauce ve výši podle § 115 odst. 1 citovaného zákona a navrhovatel – ARSTAV s.r.o., IČO 26030152, se sídlem Radouňka 190, 377 01 Jindřichův Hradec – kauci nesložil ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže.
Odůvodnění
I. ZADÁVACÍ ŘÍZENÍ
1. Zadavatel – Fakultní nemocnice Plzeň, IČO 00669806, se sídlem tř.Dr.E. Beneše 13, 305 99 Plzeň (dále jen „zadavatel“) - odeslal dne 22. 4. 2014 oznámení o zahájení otevřeného zadávacího řízení „FN Plzeň – rekonstrukce Anesteziologicko-resuscitační kliniky FN Plzeň“ (dále jen „veřejná zakázka“) do Věstníku veřejných zakázek, které v něm bylo uveřejněno dne 23. 4. 2014, ve znění opravy ze dne 13. 5. 2014, pod ev. č. 482801.
2. Podle bodu II.1.2 Oznámení o zakázce jsou předmětem veřejné zakázky stavební práce.
3. Podle bodu IV.2.1 Oznámení o zakázce zvolil zadavatel jako základní hodnotící kritérium nejnižší nabídkovou cenu.
4. Ve lhůtě pro podání nabídek obdržel zadavatel 4 nabídky.
5. Dne 9. 6. 2014 zadavatel rozhodl o výběru nejvhodnější nabídky uchazeče – HOCHTIEF CZ a.s., IČO 46678468, se sídlem Plzeňská 16/3217, 150 00 Praha 5 (dále jen „vybraný uchazeč“) - a rovněž téhož dne svým rozhodnutím vyloučil ze zadávacího řízení uchazeče - ARSTAV s.r.o., IČO 26030152, se sídlem Radouňka 190, 377 01 Jindřichův Hradec (dále jen „navrhovatel“) - pro nesplnění zadávacích podmínek stanovených zadavatelem a z důvodu mimořádně nízké nabídkové ceny. Proti rozhodnutí zadavatele o vyloučení ze zadávacího řízení a proti rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky podal navrhovatel námitky ze dne 24. 6. 2014, které zadavatel obdržel dne 25. 6. 2014. Zadavatel rozhodnutím o námitkách ze dne 3. 7. 2014 námitkám nevyhověl. Rozhodnutí o námitkách bylo navrhovateli doručeno dne 7. 7. 2014.
II. PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ
6. Vzhledem k tomu, že navrhovatel nepovažoval rozhodnutí zadavatele o námitkách za učiněné v souladu se zákonem, podal dne 15. 7. 2014 návrh na zahájení řízení o přezkoumání úkonů zadavatele k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“). Zadavatel obdržel stejnopis návrhu taktéž dne 15. 7. 2014.
7. Účastníky správního řízení podle § 116 zákona jsou:
o zadavatel,
o navrhovatel,
o vybraný uchazeč.
8. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení přípisem č. j. ÚOHS-S575/2014/VZ-15462/2014/543/JNe ze dne 22. 7. 2014.
9. Jelikož návrh neobsahoval všechny náležitosti ve smyslu § 114 odst. 3 zákona, Úřad usnesením č. j. ÚOHS-S575/2014/VZ-15569/2014/543/JNe ze dne 22. 7. 2014 stanovil navrhovateli lhůtu pěti dnů ode dne doručení tohoto usnesení ke složení kauce a doplnění návrhu o doklad o složení kauce podle § 115 odst. 1 zákona. Úřad současně tímto usnesením správní řízení přerušil do doby uplynutí lhůty pro doplnění návrhu o doklad o složení kauce podle § 115 odst. 1 zákona. Usnesení č. j. ÚOHS-S575/2014/VZ-15569/2014/543/JNe ze dne 22. 7. 2014 bylo navrhovateli doručeno dne 24. 7. 2014.
10. Dne 28. 7. 2014 obdržel Úřad žádost navrhovatele z téhož dne o prodloužení lhůty stanovené usnesením č. j. ÚOHS-S575/2014/VZ-15569/2014/543/JNe ze dne 22. 7. 2014, kterou odůvodnil zpracováváním právního stanoviska k posuzované veřejné zakázce.
III. ZÁVĚRY ÚŘADU
11. Návrh musí podle ustanovení § 114 odst. 3 zákona vedle obecných náležitostí podání obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli hrozí nebo vznikla újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 115 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli a doklad o opětovném složení jistoty podle § 67 odst. 4 zákona.
12. Podle § 115 odst. 1 zákona je navrhovatel s podáním návrhu povinen složit na účet Úřadu kauci ve výši 1 % z nabídkové ceny navrhovatele za celou dobu plnění veřejné zakázky, nejméně však ve výši 50 000 Kč, nejvýše ve výši 2 000 000 Kč. V případě, že není možné stanovit nabídkovou cenu navrhovatele, nebo že nabídková cena, která je předmětem hodnocení, je při zadávání rámcové smlouvy stanovena pouze jako cena za jednotku plnění nebo v případě návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy, je navrhovatel povinen složit 100 000 Kč. Bankovní spojení Úřad uveřejní na své internetové adrese.
13. Podle § 117a písm. a) zákona Úřad zahájené řízení zastaví, jestliže návrh nemá předepsané náležitosti podle § 114 odst. 3 zákona a navrhovatel jej ve lhůtě stanovené Úřadem nedoplní.
14. Podle § 117a písm. b) zákona Úřad zahájené řízení zastaví, jestliže nebyla s podáním návrhu složena kauce ve výši podle § 115 odst. 1 zákona a navrhovatel kauci nesloží ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem.
15. Dne 15. 7. 2014 podal navrhovatel návrh ze dne 14. 7. 2014, avšak součástí návrhu nebyl doklad o složení kauce.
16. S ohledem na skutečnost, že navrhovatel nesložil na účet Úřadu kauci, určil Úřad navrhovateli usnesením č. j. ÚOHS-S575/2014/VZ-15569/2014/543/JNe ze dne 22. 7. 2014 lhůtu pěti dnů ode dne doručení tohoto usnesení ke složení kauce ve výši 1 % z nabídkové ceny a doplnění návrhu o doklad o jejím složení podle § 115 odst. 1 zákona.
17. Úřad zároveň navrhovatele upozornil na skutečnost, že jestliže nebyla s podáním návrhu složena kauce a navrhovatel ji nesloží ani v dodatečné lhůtě, Úřad zahájené správní řízení podle § 117a písm. b) zákona zastaví.
18. Usnesení č. j. ÚOHS-S575/2014/VZ-15569/2014/543/JNe ze dne 22. 7. 2014 bylo navrhovateli doručeno dne 24. 7. 2014. Lhůta ke složení kauce podle § 115 odst. 1 zákona marně uplynula dne 29. 7. 2014, přičemž navrhovatel v této lhůtě kauci na účet Úřadu nesložil.
19. K žádosti navrhovatele o prodloužení lhůty pro složení kauce Úřad uvádí, že důvod pro zastavení správního řízení stanovený v § 117a písm. b) zákona je nutno vykládat restriktivně, a to tak, že složit kauci podle § 115 odst. 1 zákona je nutné s podáním návrhu nebo v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem. Nesplnění této podmínky již není možné nijak zhojit a Úřad je povinen správní řízení zastavit. Zákon totiž vůbec neupravuje situaci, kdy by byla kauce uhrazena po dodatečné lhůtě určené Úřadem. Z toho lze dovodit, že úhrada kauce po uplynutí dodatečné lhůty stanovené Úřadem není možná, jak bylo též deklarováno v rozhodnutí předsedy Úřadu č. j. ÚOHS-R196/2012/VZ-4098/2013/310/DBa ze dne 6. 3. 2013, na jehož závěry Úřad v této souvislosti odkazuje.
20. K okamžiku složení kauce Úřad konstatuje, že v § 115 odst. 1 zákona je výslovně zakotveno, že navrhovatel je povinen složit kauci na účet Úřadu, a tedy je nutno z prostého jazykového a logického výkladu tohoto ustanovení dovodit, že tato povinnost navrhovatele je splněna tehdy, když se na účtu Úřadu příslušná částka kauce skutečně nachází. Kauce tak musí být připsána na účet Úřadu v době podání návrhu, nejpozději však v dodatečné lhůtě navrhovateli k tomu stanovené Úřadem.
21. Úřad v daném případě uvádí, že dne 28. 7. 2014 obdržel žádost navrhovatele o prodloužení lhůty stanovené usnesením č. j. ÚOHS-S575/2014/VZ-15569/2014/543/JNe ze dne 22. 7. 2014. Žádost byla Úřadu doručena až předposlední den lhůty stanovené k dodatečnému uhrazení kauce, tedy dne 28. 7. 2014. Obecně Úřad konstatuje, že v případě, kdy je navrhovateli poskytnuta dodatečná lhůta ke složení kauce, neboť navrhovatel nesplnil svou zákonnou povinnost a kauci neuhradil v souladu s ustanovením § 115 odst. 1 zákona, je nutno dodatečnou lhůtu, kterou Úřad navrhovateli poskytuje, považovat za lhůtu konečnou, kterou již nelze prodloužit.
22. K tomuto svému stanovisku Úřad uvádí následující. Z dikce ustanovení § 114 odst. 3 zákona lze dovodit, že navrhovatel je povinen kauci v plné výši uhradit ke dni podání návrhu k Úřadu, neboť jak je ve výše citovaném ustanovení uvedeno, součástí návrhu je i doklad o složení kauce podle § 115 zákona. V šetřeném případě navrhovatel kauci nesložil vůbec a doklad o složení kauce nebyl součástí návrhu. Úřad následně umožnil navrhovateli uhradit kauci v zákonem stanovené výši v dodatečně stanovené lhůtě určené v usnesení č. j. ÚOHS-S575/2014/VZ-15569/2014/543/JNe ze dne 22. 7. 2014. Úřad současně ve výše citovaném usnesení navrhovatele, stejně tak ostatní účastníky správního řízení poučil o tom, že v případě, když nebude kauce v dodatečné lhůtě Úřadu uhrazena, bude správní řízení ve smyslu ustanovení 117a písm. b) zákona zastaveno.
23. Jak již Úřad uvedl v bodu 21. odůvodnění tohoto rozhodnutí, považuje Úřad lhůtu určenou v usnesení č. j. ÚOHS-S575/2014/VZ-15569/2014/543/JNe ze dne 22. 7. 2014 k dodatečnému složení kauce za lhůtu, kterou již nelze prodloužit, a to i s ohledem na splnění požadavku právní jistoty a rovnosti účastníků správních řízení vedených u Úřadu. Žádosti navrhovatele o prodloužení lhůty nemohlo být z výše uvedených důvodů vyhověno.
24. V šetřeném případě tedy navrhovatel nesložil kauci ani s podáním návrhu ani v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem. Rovněž jak bylo uvedeno výše, složení kauce po uplynutí dodatečné lhůty stanovené Úřadem není možné.
25. Vzhledem k výše uvedenému proto rozhodl Úřad podle § 117a písm. b) zákona o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí.
Poučení
Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – sekce veřejných zakázek, tř. Kpt. Jaroše 7, Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu a aby každému účastníku řízení mohl Úřad zaslat jeden stejnopis.
otisk úředního razítka
JUDr. Eva Kubišová
místopředsedkyně
Obdrží:
1. ARSTAV s.r.o., Radouňka190, 377 01 Jindřichův Hradec,
2. Fakultní nemocnice Plzeň, tř.Dr.E. Beneše 13, 305 99 Plzeň,
3. HOCHTIEF CZ a.s., Plzeňská 16/3217, 150 00 Praha 5.
Vypraveno dne:
viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy
|