Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 129


Číslo jednací VP/S028/00-160
Instance I.
Věc
Restrukturalizace - TATRA, a.s.
Účastníci MINISTERSTVO FINANCÍ
TATRA, a.s.
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 15.12.2000
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-129.html
Rozhodnutí
                          
Č.j.: VP/S 28/00-160 V Brně dne 13. prosince 2000 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 9.8.2000 na základě žádosti Ministerstva financí České republiky o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst.1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto : Výjimka ze zákazu veřejné podpory společnosti TATRA, a.s. ve formě kapitalizace pohledávky společnosti KRAS, akciová společnost, Brno. ve výši 4 069 867 750,- Kč, jejich vkladem do základního jmění společnosti TATRA, a.s. se povoluje za těchto podmínek : Ministerstvem financí České republiky bude Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže do šesti měsíců ode dne nabytí právní moci rozhodnutí předložena zpráva o plnění schváleného restrukturalizačního plánu společnosti TATRA, a.s., která bude aktualizována každých následujících šest měsíců a po ukončení restrukturalizace bude předložena závěrečná hodnotící zpráva o jejím průběhu. Proces prodeje společnosti TATRA, a.s., v souladu s restrukturalizačním plánem, předloženým Úřadu dne 13.11.2000, bude ukončen do 1.1.2002. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 9.8.2000 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon"), kterou podalo Ministerstvo financí České republiky dopisem č.j. 194/61 640/2000. Dne 17.8.2000 požádal Úřad o doplňující podklady, které obdržel dne 21.9.2000. Údaje ovšem neobsahovaly restrukturalizační plán, na jehož základě by bylo možno poskytnutí veřejné podpory posoudit a proto bylo Ministerstvo financí opět požádáno dopisem ze dne 26.10.2000 o jeho předložení. Dne 13.11.2000 se uskutečnilo jednání se zástupci společnosti TATRA, a.s., kteří, na základě § 37 odst. 1 správního řádu, předali požadované údaje. Podklady pro rozhodnutí - žádost o povolení výjimky podle ustanovení § 6 zákona spolu s průvodním dopisem výpis z obchodního rejstříku společnosti KRAS, akciová společnost, Brno usnesení vlády České republiky č. 497 ze dne 15.5. 2000 k dalšímu postupu stabilizace společnosti a výběru strategického partnera TATRA, a.s. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo financí České republiky ministerstvem nebo orgánem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí České republiky název veřejné podpory je Kapitalizace pohledávek Konsolidační bankou Praha, s.p.ú. (dále jen "KOB") a navýšení základního jmění společnosti TATRA, a.s. základem pro poskytnutí veřejné podpory je usnesení vlády č. 497 ze dne 15. 5. 2000 druhem veřejné podpory je veřejná podpora ad hoc na restrukturalizaci Na základě žádostí o doplnění byly dodány následující podklady : výpisy z obchodního rejstříku společností TATRA, a.s. a KRAS, akciová společnost, Brno notářský zápis o průběhu mimořádné valné hromady společnosti TATRA, a.s výroční zpráva společnosti TATRA, a.s. za rok 1999 auditorská zpráva o přezkoušení roční účetní uzávěrky k 31. prosinci 1999 společnosti TATRA, a.s. prognóza hospodářského vývoje na roky 2001 - 2003 plán restrukturalizace společnosti TATRA, a.s. detailní zpracování devíti konkrétních bodů restrukturalizačního plánu III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona Ministerstvo financí České republiky. IV. Charakteristika příjemce veřejné podpory Příjemcem veřejné podpory je společnost TATRA, a.s., která byla do obchodního rejstříku zapsána dne 1.4.1992 pod jménem TATRA, a.s. Před uskutečněním kapitalizace byla majoritním vlastníkem společnost KOB se 43,50 % podílu na základním jmění, druhým nejvýznamnějším vlastníkem byla Česká finanční, s.r.o. se 17,24 % podílu na základním jmění. V současné době, po provedené kapitalizaci, je majoritním vlastníkem Fond národního majetku České republiky, který vlastní 78,65 % akcií prostřednictvím společnosti KRAS, akciová společnost, Brno, která je jeho 100% dceřinnou společností. Organizační součástí společnosti TATRA, a.s. je v současné době 11 společností, z nichž u dvou byl představenstvem těchto společností podán návrh na prohlášení konkurzu a jedna, TATRA ND, s.r.o. vstoupila k 1.5.2000 do likvidace. Hlavním předmětem činnosti společnosti TATRA, a.s. je v současné době výroba a prodej nákladních automobilů a náhradních dílů. Z výpisu z obchodního rejstříku byly zjištěny následující údaje: obchodní jméno: TATRA, a.s. den zápisu: 1.4.1992 sídlo: Kopřivnice, Štefánikova 1163, okres Nový Jičín identifikační číslo: 45 19 34 44 právní forma: akciová společnost základní jmění: 5 174 381 500,- Kč V.Druh a forma navrhované veřejné podpory V rámci plánovaných restrukturalizačních opatření je navrhováno opatření, které zakládá veřejnou podporu formou kapitalizace pohledávky společnosti KRAS, akciová společnost, Brno, jejím vkladem do základního jmění společnosti TATRA, a.s. Společnost TATRA, a.s. se delší dobu potýkala s vysokou mírou zadluženosti, která s sebou nesla značná omezení ve financování výroby. Kritická situace byla řešena až v červenci roku 1999, kdy Pracovní skupina ke sledování sociálních a ekonomických souvislostí vývoje situace v akciových společnostech ve spolupráci s KOB připravila materiál, který byl schválen usnesením vlády České republiky č. 817/D z 28.7. roku 1999, které stanovilo konkrétní postup vedoucí k finanční stabilizaci společnosti TATRA, a.s. Základním principem bylo převzetí veškerých splatných pohledávek z bankovních úvěrů společností KOB, nabytí majoritního majetkového podílu v TATRA, a.s. za účelem zajištění kontroly státu ve společnosti a poskytnutí finančních prostředků na znovuobnovení provozu a zabezpečení již nasmlouvaných kontraktů. Konečným řešením je nalezení strategického partnera a prodej příslušného akciového podílu. Dne 20.8.1999 se přistoupilo k realizaci zmíněného usnesení vlády, neboť KOB začala vykupovat pohledávky za společností TATRA, a.s. Dne 25.8.1999 byla mezi KOB a společností Škoda, a.s. uzavřena Smlouva o úplatném převodu cenných papírů, kterou KOB nabyla akcie odpovídající 43% podílu na základním jmění společnosti TATRA, a.s. Mimo to poskytla KOB společnosti TATRA, a.s. úvěr v celkové výši 400 000 000 Kč ve dvou částech, tj. dne 12.8.1999 prvních 200 000 000 Kč a 7.10.1999 druhých 200 000 000 Kč. K 31.3.2000 se v portfoliu KOB nacházely tyto pohledávky za společností TATRA, a.s. : Pohledávky vzniklé již před schválením usnesení vlády České republiky č. 817/D z 28.7. 1999 úvěr na trvale se obracející zásoby ve výši 747 422 526,81 Kč pohledávky od České spořitelny, a.s. ve výši 461 264 111,10 Kč Pohledávky odkoupené na základě usnesení vlády České republiky č. 817/D D z 28.7. 1999 pohledávka postoupená od ČSOB 199 458 153,96 Kč pohledávka postoupená od ŠKODA, a.s. 91 842 508,26 Kč pohledávky postoupené od Komerční banky, a.s. 2 569 880 650,31 Kč odkup zajišťovacích instrumentů vystavených TATRA, a.s. vůči IPB, a.s. za úvěry dceřinných společností 90 000 000,- Kč úvěr poskytnutý 12.8.1999 200 000 000,- Kč revolvingový úvěr do limitu 200 000 000 Kč ze 7.10.1999 ve výši 118 465 388,33 Kč K 31.3.2000 tak činila celková výše pohledávek KOB po splatnosti 4 159 867 950,44 Kč, přičemž všechny byly klasifikovány jako ztrátové. V době, kdy nebyly evidovány žádné nabídky potencionálních investorů a kdy bylo nezbytné řešit tíživou finanční situaci co nejrychleji vzhledem k zákonné povinnosti představenstva podat návrh na konkurz (§ 193 zákona č.513/1991 Sb., obchodní zákoník v platném znění, dále jen "ObchZ"), byla vybrána varianta navýšení základního jmění formou kapitalizace zmíněných pohledávek. Dne 8.6.2000 byla uzavřena Smlouva o postoupení pohledávek KOB v celkové nominální hodnotě 4 069 867 950,44 Kč na společnost KRAS, akciová společnost, Brno, která je 100% dceřinou společností Fondu národního majetku České republiky a 12.6.2000 odsouhlasila valná hromada společnosti TATRA, a.s. kapitalizaci pohledávek společnosti KRAS, akciová společnost, Brno ve výši 4 069 867 750,- Kč jejich vkladem do základního jmění postupem dle § 59 odst. 7 ObchZ. Dne 24.7.2000 byla uzavřena Smlouva o postoupení pohledávky mezi společností KRAS, akciová společnost, Brno a společností TATRA, a.s. Dnem účinnosti této smlouvy, tedy 24.7.2000, byl splacen vklad společnosti KRAS, akciová společnost, Brno do základního jmění společnosti TATRA, a.s. a zároveň zanikly všechny pohledávky společnosti KRAS, akciová společnost, Brno vůči společnosti TATRA, a.s. Jelikož kapitalizace pohledávky byla provedena před podáním žádosti o povolení výjimky, tedy v rozporu s § 10 odst. 4 zákona, bylo Úřadem zahájeno řízení o zrušení poskytnuté veřejné podpory dle §10 zákona č.j. VP/S 56/00 - 160. Toto řízení probíhá paralelně a jeho výsledkem bude samostatné rozhodnutí. Ekonomicko-právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je upraven postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č.1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé ze dne 24.6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst.3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO, dále jen "Prováděcí pravidla"). Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona se stanoví, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků, přičemž veřejnými prostředky se rozumí dle písm. b) § 3 zákona prostředky státního rozpočtu včetně prostředků splatných a neuhrazených, prostředky státních finančních aktiv, státních fondů, Fondu národního majetku České republiky, veřejného zdravotního pojištění, České národní banky, prostředky rozpočtů územních samosprávných celků a prostředky právnických osob vlastněných státem plně nebo v míře, která mu v nich umožňuje vykonávat kontrolu, pokud jsou tyto prostředky používány způsobem neodpovídajícím principům trhu. Kapitalizace pohledávky je jedna z forem jakou stát nabývá majetkovou účast ve společnosti, což je uvedeno v článku 2 Aplikace článku 92 a 93 Smlouvy o Evropském hospodářském společenství na podíly veřejných institucí publikované v Bulletin EC 91984 (dále jen "Aplikace"). Jako veřejná podpora je posuzováno nabytí podílu ve společnosti, pokud veřejná instituce poskytující kapitál nejedná jako soukromý investor, tj. její počínání nesměřuje k dosažení maximálního zisku. Kapitalizace pohledávky byla v tomto případě prováděna u podniku, který se nacházel v obtížích a nebyla splněna kriteria soukromého investora. Existuje zde riziko, že v případě konkursu je cena akciového podílu nízká na rozdíl od původní pohledávky. Evropská komise obezřetně sleduje reakce dalších věřitelů a v případě, že tito nenásledují kroky státu, je aktivita státu považována za veřejnou podporu, jak bylo konstatováno v rozhodnutí Evropské komise ve věci společnosti Bull (publikováno v Official Journal L 386 31/12/1994). Aby kapitalizace pohledávky nebyla za veřejnou podporu považována, je nutné prokázat, že stát jedná v souladu s principy tržního investora. Podmínkou je, že stát získá prodejem společnosti více než jsou náklady s tím spojené, že cena, za kterou stát realizuje svůj podíl ve společnosti převýší cenu za jakou by realizoval svou pohledávku. V případě Ergee Textilwerk GmbH (98/C 4568) Evropská komise dospěla k závěru, že statní instituce GBI jednala v souladu s principy tržního investora, když převzala podnik v potížích Ergee s úmyslem tento restrukturalizovat a následně jej prodat. Toto rozhodnutí Evropské komise bylo podloženo dvěma argumenty. GBI je ve svých aktivitách velmi zisková, na akvizicích se výrazně podílí svými vlastními zdroji a z předložených projektů si vybírá pouze desetinu případů, u kterých je naděje na úspěch. Druhým důvodem byla precizně zpracovaná kalkulace návratnosti investice, jež byla posouzena nezávislými auditorskými firmami a nezávislými konzultanty. Dle § 2 odst.1 zákona je veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže, tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. Dle § 2 odst. 2 zákona platí zákaz veřejné podpory podle odst. 1 pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o výhodu poskytnutou Fondem národního majetku České republiky prostřednictvím jeho dceřinné společnosti KRAS, akciová společnost, Brno tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání - produkce bude též exportována, zejména do zemí Evropské unie a může tak být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie jedná se o veřejnou podporu podle § 2 odst. 1 zákona, která je obecně zakázaná pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícími předpisy ES: Pravidla pro záchranu a restrukturalizaci firem v obtížích - publikovaná v Official Journal C 288, 9.10.1999 (dále jen "Pravidla"). - Aplikace článků 92 a 93 Smlouvy o Evropském hospodářském společenství na podíly veřejných institucí (Bulletin EC 91984). V případě společnosti TATRA, a.s. se jedná o veřejnou podporu pro restrukturalizaci. Podle čl. 2.5. odst. 20 Pravidel je třeba vzít v úvahu, že společnost TATRA, a.s. se nachází v oblasti uvedené v čl. 87 (3) písm. a), tedy v oblasti s mimořádně nízkou životní úrovní a vysokou nezaměstnaností, za kterou je považována celá Česká republika. Veřejná podpora pro restrukturalizaci musí, dle Pravidel, splňovat následující podmínky: 1. Příjemcem veřejné podpory je společnost v obtížích Podle čl. 2 odst. 4 Pravidel je podnikem v obtížích takový podnik, který není schopen prostřednictvím svých zdrojů nebo prostředků od svého vlastníka či případných věřitelů plnit své závazky. Tato skutečnost by bez vnějších zásahů vedla v krátkodobém či střednědobém horizontu k úpadku takového podniku. Podle odst. 6 Pravidel jsou obvyklými znaky podniku v obtížích zvyšující se ztráty, snižující se obrat, rostoucí množství zásob, nadbytečná kapacita, snižující se tok hotovosti, rostoucí dluh, rostoucí úrokové platby a klesající nebo nulová hodnota aktiv. Dle auditorské zprávy o přezkoušení roční účetní závěrky k 31.12.1999 společnost vykazovala provozní hospodářský výsledek ve výši - 2 008 575 000,- Kč, při tržbách z prodeje vlastních výrobků a služeb 2 451 445 000,- Kč, celkový hospodářský výsledek před zdaněním činil - 2 633 435 000,- Kč. Nepříznivé výsledky jsou ovlivněny zejména tím, že v TATRA, a.s. byla výroba téměř zastavena. U výše zmíněných ukazatelů dochází oproti předchozímu roku k výraznému zhoršení, což dokládá skutečnost, že provozní hospodářský výsledek byl k 31.12.1998 - 1 327 000,- Kč, při tržbách 4 038 384 000,- Kč a celkový hospodářský výsledek před zdaněním činil - 453 124 000,- Kč. Z hlediska finanční situace společnosti k 31.12.1999 se jevil největším problémem velký objem cizích zdrojů, který dosahoval výše 5 490 000 000,- Kč. Zároveň bylo přes 90 % cizích zdrojů tvořeno bankovními úvěry. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem vykazovala TATRA, a.s. k 31.12.1999 záporné vlastní jmění ve výši - 2 583 688 000,- Kč, základní jmění 1 104 514 000,- Kč, při vykazované neuhrazené ztrátě minulých let ve výši - 1 082 096 000,- Kč. V této situaci je představenstvo společnosti je povinno podat návrh na prohlášení konkurzu, nebo navrhnout jiné možné řešení. Byla navržena kapitalizace většiny pohledávek KOB za TATRA, a.s., čímž má dojít k pozitivnímu zvýšení vlastního jmění společnosti. Tyto údaje dokládají, že společnost čelila riziku konkursu a jednalo se o společnost v obtížích. 2. Veřejná podpora musí zajistit obnovení životaschopnosti podniku Podle čl. 3.2.2. písm. b) odst. 31 Pravidel musí být veřejná podpora podmíněna předložením restrukturalizačního plánu. Restrukturalizační plán musí podle čl. 3.2.2. písm. b) odst. 32 obnovit dlouhodobou životaschopnost podniku a je nutné, aby vycházel z reálných předpokladů, pokud jde o budoucí podmínky fungování společnosti. Musí obsahovat popis situace na trhu a analýzu skutečností, které vedly k problémům společnosti. Finanční restrukturalizace V polovině roku 1999 byl vypracován materiál týkající se koncepčního řešení TATRA, a.s. cestou finanční stabilizace společnosti. Dne 28.7.1999 bylo přijato usnesení vlády ČR č. 817/D, které stanovilo konkrétní postup vedoucí k zabezpečení následující koncepce: převzetí všech splatných pohledávek z bankovních úvěrů KOB nabytí majoritního majetkového podílu v TATRA, a.s. společností KOB, případně další společností, za účelem zajištění kontroly státu ve společnosti poskytnutí nezbytných finančních prostředků na znovuobnovení provozu a zabezpečení již nasmlouvaných kontraktů. Tyto kroky již byly uskutečněny, jak je popsáno v části V. tohoto rozhodnutí. Konečné řešení pro TATRA, a.s. spočívá v nalezení vhodného strategického partnera a prodeji příslušného akciového podílu kontrolovaného státem. Oficiální část prodejního procesu byla zahájena koncem roku 1999 podpisem tzv. Confidentiality Agreement mezi společnostmi Revitalitační agenturou, a.s. (dále jen "RA") a TATRA, a.s. Začátkem roku 2000 byl RA uskutečněn první krok procesu prodeje rozesláním tzv. Executive Summary širšímu okruhu zájemců. Jednalo se o stručný popis společnosti a jejích aktivit. Byl sestaven seznam potenciálních zájemců o vstup do společnosti. Jednalo se o společnosti z oblasti automobilového průmyslu a přidružených odvětví, ale rovněž o některé finanční investory. Počátkem roku 1999 byla prezentována první verze Informačního memoranda. Potencionální relevantní investoři byli v průběhu doby informováni o změně finanční situace TATRA, a.s., ke které došlo zejména následkem kapitalizace a pozitivního obratu v provozním hospodaření společnosti. Tyto skutečnosti byly přímým důsledkem úspěšně probíhající restrukturalizace společnosti, která je přípravou ke zlepšení pozice stávajících vlastníků TATRA, a.s. v probíhajícím výběrovém řízení na prodej akcií společnosti novému vlastníkovi. Termín pro předání předběžných nabídek na odkup akcií TATRA, a.s. od potenciálních investorů byl stanoven na 28.8.2000. K tomuto datu RA obdržela materiály od pěti potenciálních investorů, kteří projevili zájem o vstup do společnosti TATRA, a.s. Následně byli zájemci požádáni o zaslání některých doplňujících informací, zejména o údaje ohledně jejich finanční pozice či informace o splnění některých dalších kriterií, které jsou kladeny na nového strategického vlastníka společnosti TATRA, a.s. Prodejní proces bude ukončen do 1.1.2002. Věcná restrukturalizace V průběhu let 1995-1999 byly učiněny základy vnitřní restrukturalizace, spočívající v diverzifikaci tržeb podle produktů, základy restrukturalizace výrobní základny a modernizace hlavního produktu, tj. nákladních automobilů. Současný plán vnitřní restrukturalizace představuje souhrn rozhodujících vnitřních racionalizačních kroků a rozhodnutí. Plán vnitřní restrukturalizace sleduje jak dlouhodobý cíl, tak i krátkodobé a střednědobé cíle. Jeho realizace je zajišťována jak formou hospodářského plánu, tak i systémem projektového řízení. (…) V roce 1999 dosahovala hodnota vlastního jmění společnosti hodnoty - 2 583 688 000 Kč, z prognózy rozvahy na roky 2000 - 2003 vyplývá kladná hodnota vlastního jmění, která je v čase rostoucí. Negativní trend z roku 1999 se podařilo odstranit kapitalizací pohledávky a byla nastolena finanční stabilita. Z rozvahy dále vyplývá, že hmotný investiční majetek má mírně stoupající tendenci. Což je způsobeno investicemi společnosti, které směřují především do zlepšení technologie a tím i kvality podvozku nákladních automobilů, do informačního systému a nově i do obchodní sítě. V prognóze investic na léta 2002 - 2003 je uvažováno s prostou reprodukcí investic. V oblasti investic se rýsuje prostor především pro budoucího strategického investora, u kterého se očekává urychlení průběhu investování a výrazné zvýšení s pozitivním výsledkem na efektivnost a produktivitu. Na základě analýzy předložených plánů je reálný předpoklad, že společnost bude schopna v horizontu tří let generovat zisk, který bude v průběhu analyzovaného období progresivně růst. Společnost TATRA, a.s. je dále schopna, při mírném zvyšování prodejů nákladních automobilů, s vyloučením cenových vlivů, zlepšit svou likviditu. Dále dojde k růstu produktivity práce v důsledku navýšení produkce při nezvýšeném počtu zaměstnanců. Základem finanční stability je pravidelná tvorba cash-flow s důrazem zejména na provozní činnost. Důležitým argumentem je rovněž snižování zadluženosti v důsledku nezvyšování potřeby pracovního kapitálu. Předložená restrukturalizační opatření jsou založena na racionálních předpokladech a jsou schopna zaručit dlouhodobou životaschopnost podniku. 3. Eliminování deformace konkurence V případě společnosti TATRA, a.s. je nutno přihlédnout k tomu, že se společnost nachází v oblasti s mimořádně nízkou životní úrovní a vysokou nezaměstnaností. Není tedy nezbytně nutné, aby došlo k omezení kapacit. 4. Pomoc musí být úměrná nákladům a prospěchu restrukturalizace Podle čl. 3.2.2. písm. d) odst. 40 Pravidel musí být částka a intenzita pomoci limitovány na minimum potřebné k umožnění restrukturalizace, která má být provedena. Proto se od příjemců veřejné podpory očekává, že poskytnou významný příspěvek v procesu restrukturalizace z vlastních zdrojů nebo z externího komerčního financování. Operační část restrukturalizace, jež zahrnuje mimořádné náklady na vyplácení odstupného v souvislosti se snižováním počtu pracovníků, nové investice související s restrukturalizací výrobního programu a přemístěním výrob, je realizována z vlastních zdrojů TATRA, a.s. Celková výše těchto nákladů je odhadována v roce 2000 na 244 000 000 Kč. Účast společnosti TATRA, a.s. na finanční restrukturalizaci spočívá v úhradě organizačně technických výdajů spojených s navýšením základního jmění, se svoláním mimořádné valné hromady, vydáním akcií, rozšířeným auditem, úhradou ztrát dceřiných společností formou kapitalizace pohledávek TATRA, a.s., dodatečnou výplatou pohledávky v souvislosti s oddlužením. Celkový rozsah účasti na finanční restrukturalizaci je odhadován na cca 363 000 000 Kč. Úhrnná výše podílu společnosti TATRA, a.s. na procesu finanční a operační restrukturalizace je v roce 2000 odhadován na cca 607 000 000 Kč. 5. Plná implementace restrukturalizačního plánu a dodržení podmínek Z čl. 3.2.2. písm. f) odst. 43 Pravidel vyplývá, že společnost musí plně implementovat plán restrukturalizace, který byl Úřadu předložen, Úřadem posouzen a vyhovuje veškerým povinnostem, uvedeným v rozhodnutí. Implementace, postup a úspěch plánu restrukturalizace budou monitorovány z podrobných zpráv, jež budou předkládány Úřadu. Podle čl. 3.2.2. písm. g) odst. 46 Pravidel, v případě, že se jedná o velký podnik, musí být první zpráva předložena do šesti měsíců po schválení pomoci. Zpráva musí obsahovat relevantní informace za účelem monitorigu implementace odsouhlaseného programu restrukturalizace a dodržení podmínek nebo závazků stanovených v tomto rozhodnutí. Vzhledem k tomu, že poskytnutí veřejné podpory vyhovuje podmínkám stanoveným v Pravidlech pro záchranu a restrukturalizaci firem v obtížích (publikovaných v Official Journal C 288, 9.10.1999) a § 5 písm. c) zákona, kde je uvedeno, že je možno udělit výjimku ze zákazu poskytnutí veřejné podpory u veřejných podpor, které mají usnadnit rozvoj určitých hospodářských aktivit a oblastí, Úřad výjimku ze zákazu veřejné podpory povolil za podmínek uvedených ve výroku tohoto rozhodnutí. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Ministerstvo financí České republiky k rukám Ing. Jana Mládka, CSc. I. náměstka ministra Letenská 15 118 10 Praha 1

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/129
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.