Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 1433


Číslo jednací VZ/S041/99
Instance I.
Věc
ZŠ Mikulovice, úpravy a modernizace školy, odstranění následků povodní v červenci 1997
Účastníci obec Mikulovice
Typ řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí Veřejná zakázka
Nabytí právní moci 07.09.1999
Související řízení http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-1950.html
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-1433.html
Rozhodnutí
                          
Č.j.: S 41/99-150/1268/99-če V Brně dne 8. června 1999 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 19. 4. 1999 z vlastního podnětu podle § 57 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., v návaznosti na § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve věci přezkoumávání rozhodnutí a dalších úkonů zadavatele obce Mikulovice, Hlavní 5, 790 84 Mikulovice, zastoupené panem Ivanem Dostem, starostou obce, učiněných při zadávání veřejné zakázky "ZŠ Mikulovice, úpravy a modernizace školy, odstranění následků povodní v červenci 1997", rozhodl takto: Zadavatel obec Mikulovice porušil závažným způsobem ustanovení § 49a odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., když uzavřel dne 19.12.1997 s firmou IKOV s. r. o., Mikulovice, smlouvu o dílo v ceně 1 930 000,- Kč (vč. DPH), aniž by si vyžádal před zadáním veřejné zakázky nabídky nejméně od tří zájemců. Za uvedené porušení zákona o zadávání veřejných zakázek se obci Mikulovice podle § 62 odst. 1 cit. zákona ukládá pokuta ve výši 10 000,- Kč (deset tisíc korun českých). Pokuta je splatná do 30 dnů od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zřízený u pobočky České národní banky v Brně číslo 3754 - 24825621/0710, konstantní symbol pro bezhotovostní platby 1148, variabilní symbol 0419915001. O d ů v o d n ě n í Dopisem ze dne 4.2.1999 se na Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který vykonává dohled nad dodržováním zákona č.199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. (dále jen "orgán dohledu" a "zákon"), obrátila Policie České republiky -Okresní ředitelství Jeseník, II. oddělení kriminální policie, 790 01 Jeseník (dále jen "Policie ČR"), se žádostí o posouzení postupů zadavatele -obce Mikulovice, Hlavní 5, 790 84 Mikulovice, zastoupené panem Ivanem Dostem, starostou obce (dále jen "zadavatel"), při zadávání veřejných zakázek "ZŠ Mikulovice, úpravy a modernizace školy, odstranění následků povodní v červenci 1997" a "Dodávka a vybavení počítačové učebny ZŠ v Mikulovicích". Přílohou žádosti byly písemné materiály k uvedeným veřejným zakázkám. Žádost Policie ČR orgán dohledu pojal jako podnět k prošetření a kontrole postupů zadavatele při zadávání uvedených veřejných zakázek podle § 52 odst. 1 písm. b) zákona a dopisem ze dne 15.2.1999 si vyžádal u zadavatele dokumentaci o zadání uvedených veřejných zakázek (dále jen "dokumentace"), včetně jeho stanoviska k podnětu. Po přezkoumání předložené dokumentace orgán dohledu v dopise Policii ČR ze dne 2.4.1999 konstatoval, že v případě zadávání veřejné zakázky na "Dodávku a vybavení počítačové učebny ZŠ v Mikulovicích" zadavatel porušil ust. § 2 písm. j) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek tím, že nepořídil úplnou dokumentaci o zadání veřejné zakázky, tedy soubor dokladů, jejichž pořízení vyžaduje cit. zákon. Z toho důvodu také nebylo možné záležitost odpovědně a vyčerpávajícím způsobem posoudit. Za uvedené závažné porušení zákona nelze podle § 62 odst. 1 cit. zákona uložit zadavateli pokutu, jelikož již uplynula tříletá lhůta ode dne, kdy došlo k porušení zákona. V případě veřejné zakázky "ZŠ Mikulovice, úpravy a modernizace školy, odstranění následků povodní v červenci 1997" orgán dohledu získal pochybnosti o správnosti postupu zadavatele při zadání veřejné zakázky, a proto podle § 57 odst. 1 zákona v návaznosti na § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád) zahájil dne 19.4.1999 správní řízení z vlastního podnětu. Podle § 58 zákona a § 14 odst. 1 správního řádu účastníkem tohoto řízení je obec Mikulovice, Hlavní 5, 790 84 Mikulovice, zastoupená panem Ivanem Dostem, starostou obce. Orgán dohledu v oznámení o zahájení řízení ze dne 19.4.1999 seznámil účastníka řízení se zjištěnými skutečnostmi a stanovil lhůtu, v níž se k nim měl vyjádřit. Zadavatel dopisem ze dne 26.4.1999 zaslal orgánu dohledu svoje stanovisko. Orgán dohledu však dopisem ze dne 30.4.1999 musel požádat o doplnění informací, které zadavatel zaslal dopisem ze dne 10.5.1999. Orgán dohledu po přezkoumání poskytnuté dokumentace, stanoviska zadavatele k oznámení o zahájení správního řízení a doplňujících údajů poskytnutých zadavatelem může konstatovat: Zadavatel připravoval záměr na úpravy a modernizaci ZŠ Mikulovice již od počátku roku 1997 (viz usnesení obecní rady ze dne 9.1.1997 a schůzka za účelem zajištění finančních prostředků pro tento záměr dne 16.2.1997) v rozsahu: rekonstrukce sociálního zařízení v předpokládané výši cca 340 tis. Kč, spojovací krček v předpokládané výši cca 780 tis. Kč, fasáda školy v předpokládané výši cca 900 tis. Kč. Z připravovaných prací byla nakonec podle sdělení zadavatele realizována pouze rekonstrukce sociálního zařízení s celkovým nákladem stavby ve výši cca 558 tis. Kč (rozšíření prací). Jak zadavatel uvedl, z této částky 20 tis. Kč činil podíl obce, zbytek částky v rámci pomoci obci (nešlo pouze o finanční plnění) zajistily 4 místní firmy (Slezský kámen a. s., Jeseník;Plastform s. r. o., Mikulovice;Ondřejovická strojírna s. r. o., Mikulovice;IKOV s. r. o., Mikulovice), z nichž firma IKOV s. r. o., Mikulovice, práce realizovala. Dohoda o finančním vyrovnání mezi zúčastněnými firmami měla podle sdělení zadavatele pouze ústní formu. Ostatní připravované stavby nebyly zahájeny. Orgán dohledu v postupu zadavatele neshledal porušení zákona, jelikož v daném případě lze mít za to, že se jednalo o specializovanou veřejnou zakázku podle § 50 odst. 1 písm. b) zákona, kterou mohly splnit jen firmy, jež poskytly zadavateli dar na rekonstrukci sociálního zařízení školy. K odstranění následků povodní v červenci 1997 obec Mikulovice a ZŠ Mikulovice požádaly o finanční prostředky na obnovu budovy školy, jejího vnitřního zařízení a na práce s tím související. Podle sdělení zadavatele získala obec Mikulovice od státu 480 tis. Kč na obnovu majetku školy, které použila na čistící prostředky, elektroinstalační práce, opravy, dezinfekční a sanační práce, stolařské práce, stavební materiál a na nákup zboží drobného charakteru. V meziobdobí, kdy obec neměla vlastní zdroje, se na odstranění následků povodní podíleli dobrovolní pracovníci bez nároku na odměnu. Použití uvedené státní dotace zadavatel na žádost orgánu dohledu doložil dopisem ze dne 2.6.1999 s rozpisem jednotlivých položek čerpání dotace v letech 1997 a 1998. Podle § 67 odst. 1 zákona je pro stanovení výše peněžitého závazku, na níž závisí způsob zadání veřejné zakázky, u veřejných zakázek spočívajících v plnění stejného nebo srovnatelného druhu zadávaných samostatnými smlouvami rozhodující součet všech peněžitých závazků, které zadavateli vzniknou ze zadání veřejné zakázky v jednom rozpočtovém roce. Z předložené dokumentace vyplývá, že v roce 1997 uhradil zadavatel za drobné opravy a nákupy celkem 234 tis. Kč (max. výše jedné položky je 99 232,- Kč), v roce 1998 pak celkem 150 tis. Kč (max. výše jedné položky je 66 229,- Kč). Vzhledem k tomu, že podle § 49c zákona při zadání veřejných zakázek postupem podle § 49a a § 49b zákona se mj. nepoužije ustanovení § 67 zákona, neshledal orgán dohledu v postupu zadavatele porušení zákona. 3. K odstranění následků povodní v červenci 1997 obdržela obec Mikulovice v prosinci 1997 finanční dar od města Schenaiche ze SRN ve výši 101 710,- DEM pro potřeby obnovy základní školy v Mikulovicích po letošní povodni. Zadavatel na podkladě písemné výzvy ze dne 14.12.1997 jednomu zájemci k podání nabídky podle § 50 zákona, na provedení projektových a stavebních prací, zdůvodněné naléhavou potřebou k odstranění následků povodní, uzavřel dne 19.12.1997 s firmou IKOV s. r. o., Mikulovice, smlouvu o dílo v ceně 1 930 000,- Kč (vč. DPH), se lhůtou plnění do 30.4.1998. Předmětem díla podle této smlouvy byly drobné stavební opravy a dodávky nového zařízení a vybavení školy. V dokumentaci jsou doloženy faktury zhotovitele za období leden - říjen 1998 v celkové výši 1 864 tis. Kč (vč. DPH). Podle informace zadavatele byl předmět smlouvy o dílo již zrealizován. Z obsahu textu výzvy ze dne 14.12.1997 je zřejmé, že zadavatel zadal veřejnou zakázku podle § 50 odst. 1 písm. a) zákona, podle kterého uzavření smlouvy na podkladě písemné výzvy zaslané zadavatelem jednomu zájemci o veřejnou zakázku k podání nabídky se připouští v případě naléhavé potřeby, jde-li o ohrožení životů nebo zdraví lidí, havárii, přírodní katastrofu nebo hrozí-li nebezpečí škody velkého rozsahu. Vzhledem k tomu, že od povodní (červenec 1997) do doby zaslání výzvy k podání nabídky (14.12.1997) je značná časová prodleva, nemohlo se již v tomto termínu jednat o případ naléhavé potřebyjak je uvedeno v cit. ust. zákona. V tomto případě tedy došlo k porušení § 49a odst. 1 zákona, neboť výše peněžitého závazku činila 1 930 000,-Kč (vč. DPH) a veřejná zakázka měla být tudíž zadána formou zjednodušeného zadání podle části třetí zákona. Orgán dohledu podle § 62 odst. 1 zákona uloží zadavateli za závažné či opětovné porušení zákona pokutu do výše 0,5 % ceny zakázky, nejméně však ve výši 10 000,- Kč. Součet cen veřejných zakázek, při jejichž zadání orgán dohledu zjistil závažná porušení zákona, činí 1 930 000,- Kč. Vzhledem k tomu, že 0,5 % z uvedené ceny veřejných zakázek činí pouze 9 650,- Kč, udělil orgán dohledu zadavateli pokutu v minimální možné výši. K závažnému porušení zákona došlo tím, že zadavatel při zadání veřejné zakázky nepostupoval podle zákona. Po posouzení a zhodnocení všech výše uvedených důkazů a skutečností rozhodl orgán dohledu tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek v Brně, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. JUDr. Petr Hanák pověřený řízením odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek v Brně Obdrží účastník řízení: Obec Mikulovice, Hlavní 5, 790 84 Mikulovice, zastoupená panem Ivanem Dostem

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/1433
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.