Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 14351


Číslo jednací S0284/2016/KS-21581/2016/840/LBř
Instance I.
Věc
Spojení soutěžitelů CEFC Group (Europe) Company a. s. / ŽĎAS, a. s.
Účastníci CEFC Group (Europe) Company a. s.
Typ řízení Spojování soutěžitelů (fúze)
Typ rozhodnutí Spojování soutěžitelů (fúze)
Nabytí právní moci 03.06.2016
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-14351.html
Rozhodnutí
                          
Č. j.:ÚOHS-S0284/2016/KS-21581/2016/840/LBř Brno 19. 5. 2016 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0284/2016/KS, zahájeném dne 29. 4. 2016 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, a § 15 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 téhož zákona, na základě zjednodušeného návrhu účastníka řízení, společnosti CEFC Group (Europe) Company a.s., se sídlem Praha 6, Střešovice, Malá 546/6, IČ: 04170792, zastoupeného Advokátní kanceláří Pokorný, Wagner & partneři, s.r.o., se sídlem Praha 1, Karolíny Světlé 301/8,na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává toto rozhodnutí: Spojení soutěžitelů CEFC Group (Europe) Company a.s., se sídlem Praha 6, Střešovice, Malá 546/6, IČ: 04170792, a ŽĎAS, a.s., se sídlem Žďár nad Sázavou 1, Strojírenská 675/6, IČ: 46347160, ke kterému má dojít podle § 12 odst. 3 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, na základě „Rámcové akviziční smlouvy“, uzavřené dne 30. 3. 2016 mezi společností Železiarne Podbrezová a.s., se sídlem Slovenská republika, Podbrezová, Kolkáreň 35, IČ: 31562141, jako prodávajícím, a společností CEFC Group (Europe) Company a.s., jako kupujícím, v jejímž důsledku má společnost CEFC Group (Europe) Company a.s. nabýt akcie představující 100% podíl na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti ŽĎAS, a.s., a tím i získat možnost tuto společnost výlučně kontrolovat, se podle § 16a odst. 3 věta druhá téhož zákona POVOLUJE. Odůvodnění 1. K posuzovanému spojení soutěžitelů má dojít v souladu s § 12 odst. 3 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), na základě ve výroku uvedeného dokumentu, v jehož důsledku má společnost CEFC Group (Europe) Company a.s., se sídlem Praha 6, Střešovice, Malá 546/6, IČ: 04170792 (dále jen „CEFC“, „Navrhovatel“ nebo „Účastník řízení“), nabýt akcie představující 100% podíl na základním kapitálu a hlasovacích právech ve společnosti ŽĎAS, a.s., se sídlem Žďár nad Sázavou 1, Strojírenská 675/6, IČ: 46347160 (dále jen „ŽĎAS“), čímž má i získat možnost tuto společnost výlučně kontrolovat. Současně s tím má společnost CEFC získat možnost výlučně kontrolovat společnosti TS Plzeň a.s., se sídlem Plzeň, Tylova 1/57, IČ: 25240293 (dále jen „TS Plzeň“),[1] a ZDAS SGS GmbH, se sídlem Spolková republika Německo, Menden, Holzener Str. 44. (dále jen „ZDAS SGS“),[2] které jsou dceřinými společnostmi společnosti ŽĎAS. Spojení splňuje rovněž notifikační kritérium stanovené v § 13 zákona, a podléhá tak povolení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“). 2. Společnost CEFC je součástí podnikatelské skupiny, v jejímž čele stojí společnost CEFC China Energy Company Limited (dále společně také jen „Skupina CEFC“). Skupina CEFC působí na území České republiky v oblastech (i) provozování hotelů (prostřednictvím společnosti Le Palais - Praha s.r.o.), (ii) provozování fotbalového klubu (prostřednictvím společnosti SK Slavia Praha - fotbal a.s.) či (iii) pronájmu nemovitostí (prostřednictvím společností Příkopy Property Development, a.s. a LAPASAN s.r.o.). 3. Nabývaná společnost ŽĎAS, včetně jejích dceřiných společností TS Plzeň a ZDAS SGS, působí na území České republiky v oblasti hutnictví, metalurgie a strojírenství a zabývá se např. výrobou a dodávkami metalurgických výrobků (např. odlitků, ingotů či volných kovaných výrobků), tvářecích strojů (např. hydraulických kovacích lisů), zařízení válcoven a vulkanizačních lisů či lisovacích nástrojů. 4. V „Rámcové akviziční smlouvě“, která byla uzavřená dne 30. 3. 2016 mezi společností Železiarne Podbrezová a.s., se sídlem Slovenská republika, Podbrezová, Kolkáreň 35, IČ: 31562141 (dále jen „Železiarne Podbrezová“), jako prodávajícím, a společností CEFC, jako kupujícím (dále jen „Smlouva“), na základě níž má dojít k posuzovanému spojení, byla ujednána následující doplňková omezení.[3] 5. Zaprvé,[4] podle těchto ujednání se prodávající, tj. společnost Železiarne Podbrezová, zavazuje po dobu pěti let od vypořádání transakce [ … obchodní tajemství … ]. 6. Zadruhé,[5] podle těchto ujednání se prodávající zavazuje, že po dobu pěti let od vypořádání transakce [ … obchodní tajemství … ]. 7. Zatřetí,[6] podle těchto ujednání se prodávající zavazuje, že po dobu pěti let od vypořádání transakce [ … obchodní tajemství … ]. 8. K výše uvedeným doplňkovým omezením Úřad uvádí následující. Podle § 17 odst. 2 zákona se rozhodnutí o povolení spojení vztahuje rovněž na taková omezení hospodářské soutěže (doplňková omezení), která soutěžitelé uvedli v návrhu na povolení spojení a která se spojením přímo souvisejí a jsou nezbytná k jeho uskutečnění. 9. Při posuzování, zda jednotlivá ujednání mezi spojujícími se soutěžiteli jsou tzv. doplňkovými omezeními hospodářské soutěže, postupuje Úřad podle § 17 odst. 2 zákona, přičemž podpůrně přihlíží ke Sdělení Komise o omezeních přímo souvisejících se spojováním a pro ně nezbytných (2005/C 56/03) (dále jen „Sdělení“). 10. Podle Sdělení (článek 17. a násl.) mohou být doplňková omezení v případech získání možnosti kontrolovat soutěžitele ze strany soutěžitele jiného ujednána ve prospěch nabyvatele nebo prodávajícího, přičemž potřeba ochrany doplňkovým omezením je obecně větší u nabyvatele, neboť tento potřebuje mít jistotu, že bude moci získat plnou hodnotu spojením nabývaných aktiv. 11. V případě posuzovaného spojení soutěžitelů jsou doplňková omezení (zákaz konkurence, zákaz přetahování obchodních partnerů a zaměstnanců) uložena prodávajícímu, tj. společnosti Železiarne Podbrezová, ve prospěch nabyvatele výlučné kontroly, Skupiny CEFC. 12. Pokud jde o ujednaný zákaz konkurence, považují se tyto doložky za odůvodněné, pokud jsou sjednány na dobu do tří let, jsou-li jako součást převáděného soutěžitele převáděny goodwill a know-how.[7] 13. Pokud se jedná o ujednaný zákaz přetahování zaměstnanců a obchodních partnerů,[8] tyto doložky mají účinek srovnatelný s konkurenčními doložkami, a jsou tudíž posuzovány obdobně jako konkurenční doložky.[9] 14. Účastník řízení, společnosti CEFC, navrhuje, aby ujednaná doplňková omezení byla pokryta tímto rozhodnutím v délce trvání pěti let. To odůvodňuje kromě toho, že posuzované spojení soutěžitelů zahrnuje i převod know-how, i konstatováním, že trhy, na kterých působí nabývané společnosti ŽĎAS, TS Plzeň a ZDAS SGS, mají specifický charakter, když produkty nabývaných společností jsou téměř výhradně dodávány podle konkrétní specifikace, životnost dodávek těchto produktů se pohybuje v řádu desítek let, přičemž tyto trhy jsou charakterizovány vysokým stupněm zákaznické loajality. K tomu Účastník řízení doplnil, že realizace zakázek produktů nabývaných společností vyžaduje vzhledem k jejich individuálnímu charakteru zpravidla i časově náročnou přípravu ve formě ad hoc výzkumu a vývoje podle konkrétních požadavků zákazníka, když implementace jednotlivých kroků je se zákazníkem průběžně konzultována. 15. K delší než obvyklé navrhované délce trvání doplňkových omezení Účastník řízení doplnil, že i Komise ve svém Sdělení uznává, že existují výjimečné případy, v nichž mohou být konkurenční doložky odůvodněny na delší dobu.[10] V rozhodovací praxi Komise tak byla považována za odůvodněnou konkurenční doložka v délce trvání pěti let v případě spojení M.1980 Volvo/Renault s odůvodněním, že trhy, na kterých mělo dojít k předmětnému spojení (trhy nákladních aut) se vyznačují relativně vysokým stupněm loajality zákazníků a dlouhou životností výrobků, zatímco v případě spojení M.1298 Kodak/Imation byla za odůvodněnou považována konkurenční doložka v délce trvání pěti let s odůvodněním, že převáděné produkty (digitální technologie – „dry digital technology“) se vyznačují dlouhou životností. 16. K délce, po kterou mají podle spojujících se soutěžitelů trvat ujednaná doplňková omezení, Úřad uvádí, že tato sice přesahuje délku, která se obvykle v rozhodovací praxi Úřadu i Komise považuje za odůvodněnou, a tedy pokrytou rozhodnutím o povolení daného spojení soutěžitelů, na druhou stranu však má Úřad za to, že v případě posuzovaného spojení soutěžitelů CEFC a ŽĎAS jsou dány některé okolnosti (takovou okolností je především dlouhá životnost produktů vyráběných nabývanými subjekty), při jejichž existenci považuje Komise konkurenční doložky za doplňková omezení odůvodněná na delší období. 17. Podle Úřadu proto lze v daném případě považovat konkurenční doložku, včetně ujednání o zákazu přetahování obchodních partnerů a zaměstnanců, za odůvodněné v době trvání pěti let, jak navrhují spojující se soutěžitelé. 18. Úřad v řízení ověřil, že posuzovaná transakce splňuje podmínky pro aplikaci zjednodušeného řízení o povolení spojení ve smyslu § 16a odst. 1 písm. a) zákona a Oznámení Úřadu o zjednodušeném řízení pro posuzování některých případů spojení soutěžitelů. Úřad zjistil, že spojení nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, a proto v souladu s § 16a odst. 3 věta druhá zákona vydává rozhodnutí o povolení spojení. POUČENÍ Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 4, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek. Otisk úředního razítka JUDr. Hynek Brom I. místopředseda Úřadu Právní moc: 3. 6. 2016 Obdrží: Advokátní kancelář Pokorný, Wagner & partneři, s.r.o. Karolíny Světlé 301/8 110 00 Praha 1 Vypraveno dne: viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy [1]Společnost ŽĎAS je jediným akcionářem společnosti TS Plzeň. [2]Společnost ŽĎAS vlastní 66,92% podíl ve společnosti ZDAS SGS. [3][ … obchodní tajemství … ]. [4][ … obchodní tajemství … ]. [5][ … obchodní tajemství … ]. [6][ … obchodní tajemství … ]. [7]Viz článek 20 Sdělení. [8]Tzv. non-solicitation clause. [9]Viz článek 26 Sdělení. [10]Viz článek 20 Sdělení, poznámka pod čarou č. 5.

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/14351
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.