Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 1451


Číslo jednací VZ/S053/99
Instance I.
Věc
Provoz sběrného dvora - příjem, evidence, separace, bezpečné uložení, skladování, recyklace a zneškodnění odpadů
Účastníci Město Šternberk
Typ řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí Veřejná zakázka
Nabytí právní moci 03.09.1999
Související řízení http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-1951.html
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-1451.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. S 53/99-150/1187/99-Št V Brně dne 1. června 1999 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 7.5.1999 z vlastního podnětu podle § 57 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. a zákona č. 93/1998 Sb. v návaznosti na § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve věci přezkoumávání postupu města Šternberk, Horní náměstí 16, 785 01 Šternberk, zastoupeného starostou Ing. Pavlem Stonawským, při postupu směřujícímu k uzavření smlouvy na "provoz sběrného dvora - příjem, evidence, separace, bezpečné uložení, skladování, recyklace a zneškodnění odpadů od fyzických osob trvale či přechodně hlášených ve městě Šternberku a integrovaných obcích" uzavřené dne 6.2.1998 se společností REMIT s. r. o., Uničovská 64, 785 01 Šternberk, zastoupenou jednatelem MVDr. Jiřím Neužilem, rozhodl takto: Zadavatel - město Šternberk - porušil závažným způsobem ustanovení § 3 odst. 3 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. v návaznosti na § 49 odst. 1 cit. zákona tím, že i když výše peněžitého závazku ze smlouvy přesáhla 500 000,-- Kč bez DPH, nepostupoval při výběru nejvhodnější nabídky podle ustanovení zákona, a uzavřel dne 6.2.1998 smlouvu se společností REMIT s. r. o., Uničovská 64, 785 01 Šternberk, aniž by vyzval k podání nabídky nejméně pět zájemců o veřejnou zakázku. Za toto porušení cit. zákona se zadavateli městu Šternberk ukládá podle § 62 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. a zákona č. 93/1998 Sb. pokuta ve výši 10 000,-Kč (deset tisíc korun českých). Pokuta je splatná do 30 dnů od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí na účet Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže zřízený u pobočky České národní banky v Brně číslo 3754 -24825621/0710, konstantní symbol pro bezhotovostní platby 1148 (při platbě pošt. poukázkou konstantní symbol 1149), variabilní symbol 0539915001. O d ů v o d n ě n í Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "orgán dohledu"), který je orgánem dohledu nad dodržováním zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. a zákona č. 93/1998 Sb. obdržel dne 17.2.1999 od pana Zdeňka Grégra, Lužice 32, 785 01 Šternberk, podání označené jako "žádost o přezkoumání zákonnosti postupu" města Šternberk při zajištění veřejně prospěšných služeb - konkrétně svozu a likvidace odpadu. Orgán dohledu si od zadavatele vyžádal příslušné materiály, týkající se výše uvedené činnosti a po jejich přezkoumání získal pochybnosti o správnosti úkonů města Šternberk při uzavírání smlouvy ze dne 6.2.1998 na "provoz sběrného dvora - příjem, evidence, separace, bezpečné uložení, skladování, recyklace a zneškodnění odpadů od fyzických osob trvale či přechodně hlášených ve městě Šternberku a integrovaných obcích" se společností REMIT s. r. o., Uničovská 64, 785 01 Šternberk, zastoupenou jednatelem MVDr. Jiřím Neužilem (dále jen "REMIT s. r. o."), a zahájil tedy správní řízení z vlastního podnětu. Zahájení správního řízení oznámil orgán dohledu účastníku správního řízení, kterým je město Šternberk, Horní náměstí 16, 785 01 Šternberk, zastoupené starostou Ing. Pavlem Stonawským (dále jen "zadavatel"), a to dopisem ze dne 7.5.1999, a zároveň ho seznámil se zjištěnými skutečnostmi. K oznámení o zahájení správního řízení se zadavatel vyjádřil dopisem ze dne 10.5.1999, v němž uvedl, že smlouva uzavřená mezi zadavatelem a společností REMIT s. r. o. ze dne 6.2.1998 pouze zpodrobňuje a upřesňuje již dříve nasmlouvanou činnost, a to část pátou odstavec 25 smlouvy ze dne 15.3.1996, uzavřené mezi jmenovanými subjekty. Ke stanovisku zadavatele orgán dohledu pro úplnost uvádí, že výběrové řízení na zhotovitele předmětu smlouvy ze dne 15.3.1996 započalo ještě před účinností zákona o zadávání veřejných zakázek v roce 1994, kdy město Šternberk zahájilo zveřejněním v tisku výběrové řízení na zajištění veřejně prospěšných prací, které v sobě zahrnují svoz a likvidaci odpadů. Dále zadavatel orgánu dohledu sdělil, že ze strany zadavatele bylo na základě smlouvy ze dne 6.2.1998 za období roku 1998 společnosti REMIT s. r. o. uhrazeno celkem 199 159,-- Kč včetně DPH (částka bez DPH činí 189 201,-- Kč). Orgán dohledu po přezkoumání a zhodnocení všech podkladů včetně stanoviska zadavatele ze dne ze dne 10.5.1999 konstatuje následující. Podle § 2 písm. a) bod 1. zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. (dále jen "zákon") se veřejnou zakázkou rozumí zakázka zadávaná územním samosprávným celkem. Město Šternberk jako územní samosprávný celek musí tedy postupovat podle zákona vždy, když vynakládá finanční prostředky. Zákon upravuje závazný postup zadavatelů veřejných zakázek směřující k uzavření smluv k jejich provedení (§ 1 odst. 1 písm. a) zákona) a zadavatel tento závazný postup nedodržel. Jak zjistil orgán dohledu z materiálů, které od zadavatele obdržel, zadavatel při výběru osoby zajišťující pro něj "provoz sběrného dvora - příjem, evidence, separace, bezpečné uložení, skladování, recyklace a zneškodnění odpadů od fyzických osob trvale či přechodně hlášených ve městě Šternberku a integrovaných obcích" nepostupoval podle zákona, když zadal veřejnou zakázku přímo společnosti REMIT s. r. o., se kterou uzavřel smlouvu, aniž by vyzval k podání nabídky nejméně pět zájemců o veřejnou zakázku. Smlouva byla uzavřena na dobu určitou od 1.1.1998 do 31.12.2006 - tedy na dobu 9 let. Tvrzení zadavatele, že smlouva uzavřená mezi zadavatelem a společností REMIT s. r. o. ze dne 6.2.1998 pouze zpodrobňuje a upřesňuje již dříve nasmlouvanou činnost, a to část pátou odstavec 25 smlouvy ze dne 15.3.1996, není podloženo žádnými důkazy, neboť smlouva uzavřená dne 6.2.1998 na smlouvu uzavřenou dne 15.3.1996 v žádném svém článku neodkazuje. Jedná se tedy o nový smluvní vztah vzniklý mezi zadavatelem a společností REMIT s. r. o., a v daném případě tedy nelze aplikovat ustanovení § 71 zákona, podle kterého zadávání veřejných zakázek zahájené před účinností tohoto zákona podle dosud platných předpisů a opatření se dokončí v souladu s těmito předpisy a opatřeními. Poněvadž při výběru nejvhodnější nabídky zadavatel nepostupoval podle zákona, porušil závažným způsobem jeho ustanovení, a to § 3 odst. 3 zákona v návaznosti na § 49 odst. 1 zákona (výše budoucího peněžitého závazku přesáhne 500 000,-- Kč). Výše peněžitého závazku z uzavřené smlouvy ze dne 6.2.1998 činí a) 13 000,-- Kč/měsíc za náklady spojené s provozem sběrného dvora (což za 9 let trvání smlouvy činí 1 404 000,-- Kč). Náklady na likvidaci jednotlivých druhů odpadů podle katalogu odpadů jejichž původcem je město Šternberk a integrované obce (fyzické osoby). (Tyto náklady nejsou ve smlouvě blíže vyčísleny). Jak vyplývá ze stanoviska zadavatele ze dne 12.5.1999 na základě výše uvedené smlouvy ze dne 6.2.1998 zadavatel uhradil společnosti REMIT s. r. o. za období roku 1998 - 189 201,-- Kč bez DPH (199 159,-- Kč včetně DPH). Z ustanovení § 67 odst. 3 zákona vyplývá, že u smluv uzavřených na dobu určitou je pro stanovení výše peněžitého závazku bez daně z přidané hodnoty rozhodující výše peněžitého závazku, která vznikne zadavateli za dobu trvání smlouvy, včetně zbytkové hodnoty. Pokud by náklady spojené s provozem sběrného dvora a na likvidaci odpadů činily v jednotlivých letech nejméně tolik jako za období roku 1998, výše peněžité závazku by za období od 1.1.1998 do 31.12.2006 byla 1 702 809,-- Kč bez DPH (1 792 431,-- Kč s DPH). Tím, že zadavatel nepostupoval při zadání předmětné veřejné zakázky v souladu se zákonem a uzavřel smlouvu na předmět plnění veřejné zakázky bez výběrového řízení podle zákona, porušil, jak už orgán dohledu uvedl výše, § 3 odst. 3 zákona v návaznosti na § 49 odst. 1 zákona. Pro úplnost orgán dohledu uvádí, že podle § 70 zákona je smlouva na veřejnou zakázku uzavřená v rozporu s tímto zákonem neplatná. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, kterému přísluší dohled nad dodržováním zákona o zadávání veřejných zakázek, zadavateli uloží za závažné nebo opětovné porušení zákona pokutu do výše 0,5 % ceny zakázky, nejméně však ve výši 10 000,-- Kč (§ 62 odst. 1 zákona). Vzhledem k tomuto ustanovení musel orgán dohledu uložit zadavateli pokutu v minimální možné výši, tj. 10 000,-- Kč, i když cena veřejné zakázky za 9 let činí pouze 1 792 431,-- Kč a 0,5% z této částky činí 8 962,16 Kč. S ohledem na všechny uvedené skutečnosti, které byly zjištěny ve správním řízení, orgán dohledu rozhodl, jak je uvedeno ve výroku. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek v Brně, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. JUDr. Petr Hanák pověřený řízením odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek v Brně Obdrží: Město Šternberk, Horní náměstí 16, 785 01 Šternberk, zast. Ing. Pavlem Stonawským

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/1451
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.