Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 1467


Číslo jednací VZ/S060/99
Instance I.
Věc
Nakládání s odpady
Účastníci město Rakovník
Typ řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí Veřejná zakázka
Nabytí právní moci 01.03.2000
Související řízení http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-1978.html
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-1467.html
Rozhodnutí
                          
Č. j. S 60/99-150/1803/99-Po V Brně dne 23. 7. 1999 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 25. 5. 1999 z vlastního podnětu podle § 57 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. a zákona č. 93/1998 Sb. v návaznosti na § 18 zákona č. 71/1967 Sb. o správním řízení (správní řád), ve věci přezkoumávání úkonů zadavatele - města Rakovník, Husovo náměstí 27, 269 18 Rakovník, zastoupeného do 26. 11. 1998 starostou města Ing. Miloslavem Mánkem a od 27. 11. 1998 starostou města Miroslavem Hrčkou, učiněných v průběhu obchodní veřejné soutěže na zabezpečení odpadového hospodářství na území města Rakovníka, vyhlášené dne 16. 9. 1998 oznámením v Obchodním věstníku č. 37/98 pod značkou 062981-37/98, rozhodl takto: Zadavateli se podle § 60 písm. b) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. a zákona č. 93/1998 Sb. ukládá vyloučit z další účasti na veřejné zakázce uchazeče: ASP služby spol. s r. o., se sídlem Praha 4, Pod Klaudiánkou 23, PSČ 140 00, IČO 61 25 15 42, zast. jednatelem panem Bernardem Kemperem, a to pro nesplnění kvalifikačních předpokladů stanovených § 2b odst. 1 písm. a) cit. zákona způsobem podle § 2c odst. 1 zákona, Marius Pedersen a. s, se sídlem Hradec Králové, Malé náměstí 124, PSČ 500 01, IČO 42 19 49 20, zast. předsedou představenstva panem Clausem Nyropem Larsenem, a to pro nesplnění podmínek soutěže stanovených zadavatelem. O d ů v o d n ě n í Orgán dohledu přezkoumal v celém rozsahu dokumentaci veřejné zakázky "na zabezpečení odpadového hospodářství na území města Rakovníka", kterou zadává město Rakovník, Husovo náměstí 27, 269 18 Rakovník, zastoupené do 26. 11. 1998 starostou města Ing. Miloslavem Mánkem a od 27. 11. 1998 starostou města Miroslavem Hrčkou (dále jen "zadavatel"). Soutěž byla podle ustanovení § 4 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb. a zákona č. 93/1998 Sb. (dále jen "zákon") vyhlášena dne 16. 9. 1998 oznámením v Obchodním věstníku č. 37/98 pod značkou 062981-37/98. Vzhledem k tomu, že orgán dohledu získal pochybnosti o správnosti úkonů učiněných zadavatelem, zahájil dne 25. 5. 1999 správní řízení ex offo ve věci jejich přezkoumání. Účastníky řízení podle § 58 zákona jsou zadavatel, Marius Pedersen a. s., se sídlem Hradec Králové, Malé náměstí 124, PSČ 500 01, IČO 42 19 49 20, zast. předsedou představenstva panem Clausem Nyropem Larsenem (dále jen "Marius Pedersen"), ASP služby spol. s r. o., se sídlem Praha 4, Pod Klaudiánkou 23, PSČ 140 00, IČO 61 25 15 42, zast. jednatelem panem Bernardem Kemperem (dále jen "ASP služby"). S předběžnými výsledky šetření orgán dohledu seznámil účastníky řízení dopisem č. j. S 60/99-150/1120/99-Po ze dne 25. 5. 1999. Orgán dohledu zjistil, že předmětem posuzované zakázky je svoz a likvidace zbytkového komunálního odpadu a plošná separace komunálního odpadu na území města včetně rozmístění příslušných nádob, zajištění provozování stacionárního sběrného dvora a dle potřeby města i mobilní svoz nebezpečných odpadů, svoz velkoobjemového odpadu, obsluha odpadových košů a další běžné služby na úseku odpadového hospodářství pro občany i podnikatele. Z podmínek soutěže i ze zadávací dokumentace vyplývá, že předmětem veřejné zakázky je mj. i nakládání s nebezpečným odpadem. V zadávací dokumentaci, část A, str. 2, zadavatel mj. požadoval, aby uchazeči prokázali, že jsou držiteli všech oprávnění nutných k výkonu činnosti, která je předmětem soutěže (zejména souhlasu k nakládání s nebezpečnými opady z důvodu manipulace s nebezpečnými složkami komunálního odpadu). Orgán dohledu zjistil, že souhlas k nakládání s nebezpečnými odpady uděluje, podle zákona č. 125/1997 Sb., o odpadech, příslušný okresní úřad. Kritéria hodnocení nabídek zadavatel stanovil v podmínkách soutěže takto: odborná způsobilost uchazeče, komplexnost a podrobnost předložené nabídky, nabídková cena, ukazatele ekonomické stability, návrh smlouvy o dílo a jeho výhodnost pro zadavatele, reference o uchazeči. Z dokumentace o zadání předmětné veřejné zakázky vyplývá, že své nabídky předložilo zadavateli šest uchazečů. Čtyři z těchto uchazečů byli z další účasti v obchodní veřejné soutěži vyloučeni pro nesplnění kvalifikačních předpokladů. Orgán dohledu při přezkoumání dokumentace předmětné veřejné zakázky v celém rozsahu prostudoval i nabídky zbývajících dvou uchazečů, tedy společnosti Marius Pedersen a společnosti ASP služby. Orgán dohledu zjistil, že nabídka uchazeče Marius Pedersenobsahuje koncesní listinu, opravňující k podnikání v oblasti nakládání s nebezpečnými odpady. V nabídce však není doloženo rozhodnutí referátu životního prostředí Okresního úřadu v Hradci Králové č. j. ZP1/1524/2498/249/95-No ze dne 29. 1. 1996, které - jak vyplývá z obsahu předložené koncesní listiny - upravuje podmínky pro provozování živnosti v oblasti nakládání s nebezpečnými odpady. K této skutečnosti uchazeč Marius Pedersen ve svém vyjádření ze dne 28. 5. 1999 uvedl, že ze zákona "jednoznačně nevyplývá, že by měly být dokládány i podmínky pro provozování živnosti. Zákon pouze stanovuje, že kvalifikační předpoklady pro plnění veřejné zakázky, jak je uvedeno v § 2b odst. 1 písm. a) zákona, splňuje uchazeč, který má příslušné oprávnění k podnikání, je-li zvláštními předpisy stanoveno, a splnění těchto kvalifikačních předpokladů uchazeč prokazuje dokladem o oprávnění k podnikání podle § 2c odst. 1 zákona." Při posuzování výše uvedených skutečností vycházel orgán dohledu z toho, že podnikání v oblasti nakládání s nebezpečnými odpady se řídí zákonem č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů. Podle ustanovení § 27 odst. 3 tohoto zákona živnostenský úřad uloží nebo změní podnikateli podmínky provozování živnosti na základě stanoviska orgánu státní správy uvedeného v § 52 odst. 1 tohoto zákona anebo na základě zvláštních předpisů. V případě koncesní listiny pro podnikání v oblasti nakládání s nebezpečnými odpady, vydané společnosti Marius Pedersen, byly podmínky pro provozování živnosti stanoveny tak, že "podnikatel je povinen dodržovat podmínky vyplývající z rozhodnutí referátu životního prostředí Okresního úřadu v Hradci Králové č. j. ZP1/1524/2498/249/95-No ze dne 29. 1. 1996". Takto stanovené podmínky jsou tedy nedílnou součástí koncese, neboť blíže vymezují další určitá kritéria, za kterých může být koncesovaná živnost provozována. Pokud uchazeč nepředloží listinu, která podmínky provozování živnosti upravuje, zadavatel nemůže vědět, jak jsou podmínky vymezeny, a za jakých okolností, případně v jakém rozsahu, může uchazeč svou podnikatelskou činnost vykonávat. S ohledem na výše uvedené skutečnosti orgán dohledu dospěl k závěru, že nepředložením úplné koncesní listiny, tj. včetně všech jejích příloh, uchazeč Marius Pedersen nesplnil kvalifikační předpoklady stanovené § 2b odst. 1 písm. a) zákona. Při zaujímání svého stanoviska orgán dohledu vycházel rovněž z informací, které mu poskytlo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR, odbor živností. Při přezkoumání nabídky uchazeče ASP služby orgán dohledu zjistil, že nabídka uchazeče obsahuje rozhodnutí Okresního úřadu Rakovník, referátu životního prostředí, č.j. ŽP 249/1-756/98 ze dne 12. 10. 1998, kterým byl této společnosti udělen "souhlas ve smyslu ustanovení § 6 odst. 1 písm. f) zákona č. 125/1997 Sb., o odpadech, k nakládání s nebezpečnými odpady". Toto rozhodnutí však v době otevírání obálek s nabídkami nebylo, jak orgánu dohledu sdělil Okresní úřad Rakovník, v právní moci. Rozhodnutí orgánu státní správy je však právně závazné, tedy právně působí, až v okamžiku, kdy nabude právní moci. Do té doby nemá závazné právní účinky a může být změněno na základě řádných opravných prostředků. Aby byla zaručena právní jistota, je pouze pravomocné, tj. právně závazné a relativně nezměnitelné rozhodnutí dokladem, prokazujícím v něm uvedené skutečnosti. Rozhodnutí Okresního úřadu Rakovník, referátu životního prostředí, o udělení souhlasu k nakládání s nebezpečnými odpady, které uchazeč ASP služby předložil ve své nabídce, však v době otevírání obálek s nabídkami pravomocné nebylo. Orgán dohledu proto konstatuje, že uchazeč ASP služby nesplnil podmínku zadavatele uvedenou v zadávací dokumentaci, část A, str. 2, ve které zadavatel požadoval, aby uchazeči prokázali, že jsou držiteli všech oprávnění nutných k výkonu činnosti, která je předmětem soutěže (zejména souhlasu k nakládání s nebezpečnými opady z důvodu manipulace s nebezpečnými složkami komunálního odpadu). Po posouzení všech výše uvedených skutečností v jejich vzájemných souvislostech orgán dohledu rozhodl tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek v Brně, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. JUDr. Petr Hanák pověřený řízením odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek v Brně Obdrží účastníci řízení: Město Rakovník, Husovo náměstí 27, 269 18 Rakovník, zast. Miroslavem Hrčkou Marius Pedersen a. s., se sídlem Hradec Králové, Malé náměstí 124, PSČ 500 01, zast. Clausem Nyropem Larsenem ASP služby spol. s r. o., se sídlem Praha 4, Pod Klaudiánkou 23, PSČ 140 00, zast. Bernardem Kemperem

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/1467
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.