Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 15581


Číslo jednací S0184/2018/KS-17856/2018/840/MWi
Instance I.
Věc
Spojení soutěžitelů ASEKOL a.s. / RETELA, s.r.o.
Účastníci ASEKOL a.s.
RETELA, s.r.o.
Typ řízení Spojování soutěžitelů (fúze)
Typ rozhodnutí Spojování soutěžitelů (fúze)
Nabytí právní moci 20.06.2018
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-15581.html
Rozhodnutí
                          
Č. j.: ÚOHS-S0184/2018/KS-17856/2018/840/MWi Brno 15. 6. 2018 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0184/2018/KS, zahájeném dne 17. 5. 2018 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, a § 15 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 téhož zákona, na základě návrhu účastníka řízení, společnosti ASEKOL a.s., se sídlem Praha 4, Československého exilu 2062/8, IČO 27373231, zastoupené Mgr. et Mgr. Janem Kořánem, advokátem, se sídlem Praha 1 – Nové Město, Opletalova 1015/55, na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává toto ROZHODNUTÍ: Spojení soutěžitelů ASEKOL a.s., se sídlem Praha 4, Československého exilu 2062/8, IČO 27373231, na straně jedné, a RETELA, s.r.o., se sídlem Praha 2 – Vyšehrad, Neklanova 152/44, IČO 27243753, na straně druhé, ke kterému má dojít dle § 12 odst. 2 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, na základě „Smlouvy o převodu podílu v obchodní společnosti, o převodu ochranných známek a o převodu domény“, uzavřené dne 27. 4. 2018 mezi Elektrotechnickou asociací České republiky, se sídlem Praha 4, Braník, Zelený pruh 95/97, IČO 45246327, jako převodcem, a společností ASEKOL a.s., jako nabyvatelem, v jejímž důsledku má společnost ASEKOL a.s. nabýt obchodní podíl představující 100 % základního kapitálu a hlasovacích práv ve společnosti RETELA, s.r.o., a získat tak možnost tuto společnost výlučně kontrolovat, dle § 13 téhož zákona povolení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže NEPODLÉHÁ. Odůvodnění 1. Skutečnost, že se Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) spojením zabývá, byla v souladu s § 16 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon“), zveřejněna v Obchodním věstníku č. OV01501054 ze dne 23. 5. 2018. Tato skutečnost byla současně zveřejněna na internetových stránkách Úřadu. Ve stanovené lhůtě 5 dnů pro podání případných připomínek a ani později Úřad žádnou námitku k uvedené transakci neobdržel. 2. Při posuzování navrhované transakce vycházel Úřad zejména z návrhu na povolení spojení, dotazníku k povolení spojení, listiny zakládající posuzované spojení, výpisů z obchodního rejstříku, výročních zpráv, jakož i dalších všeobecně známých skutečností týkajících se spojujících se soutěžitelů a spojením dotčených oblastí. I. Notifikační podmínky 3. K navrhovanému spojení soutěžitelů má dojít na základě „Smlouvy o převodu podílu v obchodní společnosti, o převodu ochranných známek a o převodu domény“, která byla uzavřena dne 27. 4. 2018 mezi Elektrotechnickou asociací České republiky, se sídlem Praha 4, Braník, Zelený pruh 95/97, IČO 45246327 (dále jen „EAČR“), jako převodcem, a společností ASEKOL a.s., se sídlem Praha 4, Československého exilu 2062/8, IČO 27373231 (dále jen „ASEKOL“), jako nabyvatelem, v jejímž důsledku má společnost ASEKOL nabýt obchodní podíl představující 100 % základního kapitálu a hlasovacích práv ve společnosti RETELA, s.r.o., se sídlem Praha 2 – Vyšehrad, Neklanova 152/44, IČO 27243753 (dále jen „RETELA“), a získat tak možnost tuto společnost výlučně kontrolovat. 4. Posuzovaná transakce tak představuje spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 odst. 2 zákona, neboť podle tohoto ustanovení se za spojení soutěžitelů považuje rovněž situace, kdy jeden nebo více podnikatelů anebo jedna nebo více osob, které nejsou podnikateli, ale kontrolují alespoň jednoho soutěžitele, získá možnost přímo či nepřímo kontrolovat jiného soutěžitele nebo jeho část, zejména nabytím účastnických cenných papírů, obchodních nebo členských podílů anebo smlouvou nebo jinými způsoby, které jim umožňují takového soutěžitele nebo jeho část kontrolovat. II. Charakteristika spojujících se soutěžitelů 5. Společnost ASEKOL zajišťuje na území České republiky plnění povinností výrobců elektrozařízení stanovených zákonem č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o odpadech“), pro zpětný odběr, oddělený sběr, využití, recyklaci a odstranění elektrozařízení a elektroodpadu (tj. provozování tzv. kolektivního systému), a to pro všechny skupiny elektrozařízení s výjimkou solárních panelů.[1] Společnost ASEKOL nekontroluje žádného dalšího soutěžitele. 6. Akcionáři společnosti ASEKOL[2] jsou společnosti, které se zabývají dovozem a prodejem elektrozařízení, přičemž žádná z nich nevykonává nad společností ASEKOL přímou či nepřímou kontrolu ve smyslu § 12 odst. 4 zákona.[3],[4] 7. Obdobnou akcionářskou strukturu a stejné sídlo jako společnost ASEKOL má také společnost AE Holding a.s., se sídlem Praha 4, Modřany, Československého exilu 2062/8, IČO 02167123 (dále jen „AE Holding“), přičemž mezi touto společností a společnostmi, které přímo či nepřímo kontroluje (jedná se zejména o společnosti ENVIROPOL s.r.o., TECHNOWORLD a.s., ASEKOL Solar s.r.o. a AR EUROPE s.r.o.), na straně jedné, a společností ASEKOL, na straně druhé, existuje významné vzájemné personální propojení na pozicích jednatelů, členů představenstva a členů dozorčích rad. Společnost ASEKOL s.r.o. (nyní ASEKOL a.s.) byla v minulosti rozdělena odštěpením se vznikem nové společnosti ASEKOL Holding s.r.o. (nyní AE Holding a.s.), v důsledku čehož na společnost ASEKOL Holding s.r.o. přešla odštěpovaná část jmění společnosti ASEKOL s.r.o. S ohledem na výše uvedené skutečnosti by bylo možné zvažovat, zda společnost AE Holding, její dceřiné společnosti a společnost ASEKOL tvoří jednu hospodářskou jednotku. Avšak vzhledem ke skutečnosti, že posuzované spojení nepodléhá povolení Úřadu bez ohledu na to, zda tyto společnosti tvoří či netvoří jednu podnikatelskou skupinu, ponechává Úřad tuto otázku otevřenou. 8. Společnost RETELA zajišťuje na území České republiky plnění povinností výrobců elektrozařízení stanovených zákonem o odpadech pro zpětný odběr, oddělený sběr, využití, recyklaci a odstranění elektrozařízení a elektroodpadu (provozování tzv. kolektivního systému), a to pro všechny skupiny elektrozařízení. Před uskutečněním posuzované transakce je společnost RETELA kontrolována EAČR. III. Právní posouzení 9. K tomu, aby transakce byla spojením soutěžitelů, které podléhá povolení Úřadu, je z hlediska zákona vyžadováno splnění dvou kritérií. V prvé řadě musí transakce představovat některou z forem spojení soutěžitelů vymezených v § 12 zákona, přičemž je rovněž vyžadováno, aby taková transakce, má-li být považována za spojení soutěžitelů, byla dlouhodobého charakteru, tedy aby jejím důsledkem byla dlouhodobá změna struktury trhu. Druhou podmínkou je to, aby transakce přesahovala prahové hodnoty obratů spojujících se soutěžitelů stanovené v § 13 zákona. 10. Jak bylo výše uvedeno, posuzovaná transakce představuje spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 odst. 2 zákona. Dále se Úřad zabýval otázkou, zda předmětné spojení splňuje také druhé notifikační kritérium, stanovené v § 13 zákona. Podle § 13 zákona spojení soutěžitelů podléhá povolení Úřadu, jestliže a) celkový čistý obrat všech spojujících se soutěžitelů dosažený za poslední účetní období na trhu České republiky je vyšší než 1,5 miliardy Kč a alespoň dva ze spojujících se soutěžitelů dosáhli každý za poslední účetní období na trhu České republiky čistého obratu vyššího než 250 milionů Kč, nebo b) čistý obrat dosažený za poslední účetní období na trhu České republiky v případě spojení podle § 12 odst. 2 soutěžitelem nebo jeho částí, nad nímž je získávána kontrola, je vyšší než 1,5 miliardy Kč a zároveň celosvětový čistý obrat dosažený za poslední účetní období dalším spojujícím se soutěžitelem je vyšší než 1,5 miliardy Kč. 11. Celkový čistý obrat nabývané společnosti RETELA dosažený za poslední účetní období, tedy za rok 2017, na trhu České republiky i celosvětově činil méně než 100 mil. Kč, a posuzované spojení tedy nepodléhá povolení Úřadu. IV. Závěr 12. Vzhledem ke skutečnosti, že spojující se soutěžitelé nedosáhli za poslední ukončené účetní období zákonem požadovaných obratů, posuzovaná transakce nepodléhá povolení Úřadu. Z tohoto důvodu Úřad v dané věci rozhodl v souladu s § 16 odst. 2 věta druhá zákona tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí. Poučení Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 5, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek. JUDr. Hynek Brom I. místopředseda Úřadu Obdrží Mgr. et Mgr. Jan Kořán, advokát Advokátní kancelář KF Legal, s.r.o. Opletalova 1015/55 110 00 Praha 1 – Nové Město IDDS: p88n4nq Vypraveno dne viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy Právní moc: 20. 6. 2018. [1] Skupiny elektrozařízení podle přílohy č. 7 zákona o odpadech jsou: 1. velké domácí spotřebiče, 2. malé domácí spotřebiče, 3. zařízení informačních technologií a telekomunikační zařízení, 4. spotřebitelská zařízení a solární panely, 5. osvětlovací zařízení, 6. elektrické a elektronické nástroje (s výjimkou velkých stacionárních průmyslových nástrojů), 7. hračky, vybavení pro volný čas a sporty, 8. lékařské přístroje (s výjimkou všech implantovaných a infikovaných výrobků), 9. přístroje pro monitorování a kontrolu a 10. výdejní automaty. [2][ … OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ … ]. [3] Kontrolou se pro účely zákona rozumí možnost vykonávat na základě právních nebo faktických skutečností rozhodující vliv na činnost jiného soutěžitele nebo jeho část, zejména na základě a) vlastnického práva nebo práva užívání k závodu kontrolovaného soutěžitele nebo k části kontrolovaného soutěžitele, anebo b) práva nebo jiné právní skutečnosti, které poskytují rozhodující vliv na složení, hlasování a rozhodování orgánů kontrolovaného soutěžitele. [4] Viz Dotazník k povolení spojení, list spisu č. 14.

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/15581
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.