Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 16017


Číslo jednací S0392/2018/KS-31274/2018/840/LBř
Instance I.
Věc
Spojení soutěžitelů CEMEX Czech Republic, s.r.o. / M - SILNICE a.s.
Účastníci CEMEX Czech Republic, s.r.o.
M - SILNICE a.s.
Typ řízení Spojování soutěžitelů (fúze)
Typ rozhodnutí Spojování soutěžitelů (fúze)
Nabytí právní moci 27.10.2018
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-16017.html
Rozhodnutí
                          
Č. j.:ÚOHS-S0392/2018/KS-31274/2018/840/LBř Brno 26. 10. 2018 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0392/2018/KS, zahájeném dne 27. 9. 2018 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, a § 15 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 téhož zákona, na základě návrhu účastníků řízení, společností CEMEX Czech Republic, s.r.o., se sídlem Praha 5, Stodůlky, Laurinova 2800/4, IČO 27892638, a M - SILNICE a.s., se sídlem Pardubice, Bílé Předměstí, Husova 1697, IČO 42196868, zastoupených Mgr. Radovanem Kubáčem, LL.M., advokátem, se sídlem Praha 1, Olivova 4, na povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává toto ROZHODNUTÍ: Spojení soutěžitelů, ke kterému má dojít podle § 12 odst. 5 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, na základě „Memoranda o porozumění“, uzavřeného dne [ … obchodní tajemství … ] mezi společnostmi CEMEX Czech Republic, s.r.o., se sídlem Praha 5, Stodůlky, Laurinova 2800/4, IČO 27892638, a M - SILNICE a.s., se sídlem Pardubice, Bílé Předměstí, Husova 1697, IČO 42196868, v souvislosti s nímž mají společnosti CEMEX Czech Republic, s.r.o. a M - SILNICE a.s. uzavřít „Dohodu společníků“ a „Společenskou smlouvu“, v jejichž důsledku má být založen soutěžitel, společnost Betonárna Nový Bydžov s.r.o., se sídlem v Novém Bydžově, který bude společně kontrolovaný společnostmi CEMEX Czech Republic, s.r.o. a M - SILNICE a.s. a který bude dlouhodobě plnit všechny funkce samostatné hospodářské jednotky, se podle § 16 odst. 2 téhož zákona POVOLUJE. Odůvodnění 1. Skutečnost, že se Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) spojením zabývá, byla v souladu s § 16 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon“), zveřejněna v Obchodním věstníku č. OV01928354 ze dne 3. 10. 2018. Tato skutečnost byla dne 1. 10. 2018 zveřejněna také na internetových stránkách Úřadu. 2. Ve stanovené lhůtě 5 dnů pro podání případných připomínek Úřad obdržel dne 8. 10. 2018 námitku G.S., akcionáře společnosti MEDIS Holding a.s., se sídlem Hradec Králové, Resslova 956/13, IČO 00486078 (dále jen „MEDIS Holding“),[1] která je akcionářem společnosti M - SILNICE a.s., se sídlem Pardubice, Bílé Předměstí, Husova 1697, IČO 42196868 (dále jen „M - SILNICE“), proti navrhovanému spojení soutěžitelů. Podstatou této námitky je stížnost, že tato fyzická osoba nebyla o záměru navrhovaného spojení soutěžitelů informována, a nemá proto k uvedenému záměru spojení žádné podklady od obou společností zamýšlejících založit společně kontrolovaného soutěžitele. Současně tato fyzická osoba požádala Úřad, aby jí před vydáním rozhodnutí ve věci povolení navrhovaného spojení soutěžitelů poskytl lhůtu nejméně 3 měsíce od doručení námitky Úřadu k prodiskutování záměru spojení se spojujícími se soutěžiteli. 3. K této námitce Úřad uvádí, že ve správních řízeních vedených ve věci povolení spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 a násl. zákona posuzuje, zda navrhované spojení soutěžitele bude či nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže na relevantním trhu, přičemž při tomto posouzení přihlíží ke kritériím uvedeným v § 17 odst. 1 zákona. Naproti tomu však není úkolem Úřadu v řízení o povolení spojení soutěžitelů hodnotit např. to, zda spojující se soutěžitelé konzultovali svůj záměr transakce se svými akcionáři či společníky. K tomu Úřad dále uvádí, že situace, kdy je konkrétní spojení soutěžitelů Úřadem v řízení o povolení spojení soutěžitelů vedeném podle § 12 a násl. zákona povoleno, znamená, že toto spojení nehrozí narušit hospodářskou soutěž na relevantním trhu, avšak takové povolující rozhodnutí nezakládá spojujícím se soutěžitelům povinnost jejich spojení soutěžitelů uskutečnit. Je tedy v situaci, kdy je dané spojení Úřadem povoleno, zcela na spojujících se soutěžitelích, zda se rozhodnou spojení uskutečnit či nikoli. Úřad tak uzavírá, že skutečnost, že podavatel námitky nebyl o záměru navrhovaného spojení spojujícími se soutěžiteli informován, není překážkou pro vydání rozhodnutí ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0392/2018/KS vedeném ve věci povolení navrhovaného spojení soutěžitelů. 4. Při posuzování navrhované transakce vycházel Úřad zejména z návrhu na povolení spojení, dotazníku k povolení spojení, listin zakládajících posuzované spojení, výpisů z obchodního rejstříku, výročních zpráv spojujících se soutěžitelů, jakož i dalších všeobecně známých skutečností týkajících se spojujících se soutěžitelů a spojením dotčených oblastí. I. Notifikační podmínky 5. K navrhovanému spojení soutěžitelů má dojít na základě „Memoranda o porozumění“, které bylo uzavřeno dne [ … obchodní tajemství … ] mezi společnostmi CEMEX Czech Republic, s.r.o., se sídlem Praha 5, Stodůlky, Laurinova 2800/4, IČO 27892638 (dále jen „CEMEX Czech Republic“), a M - SILNICE (společně dále také jen „Navrhovatelé“). Následně v souvislosti s tímto „Memorandem o porozumění“ mají společnosti CEMEX Czech Republic a M - SILNICE uzavřít „Dohodu společníků“ a „Společenskou smlouvu“, v jejichž důsledku má být založen soutěžitel, společnost Betonárna Nový Bydžov s.r.o., se sídlem v Novém Bydžově (dále jen „Betonárna Nový Bydžov“ nebo „Společně kontrolovaný soutěžitel“), který bude dlouhodobě plnit všechny funkce samostatné hospodářské jednotky a který bude společně kontrolovaný společnostmi M - SILNICE a CEMEX Czech Republic. 6. Společnost M - SILNICE vloží do Společně kontrolovaného soutěžitele, nově zakládané společnosti Betonárna Nový Bydžov, betonárnu nacházející se v Novém Bydžově, kterou před spojením vlastní a provozuje. 7. V důsledku předmětné transakce budou společnosti CEMEX Czech Republic a M - SILNICE držet v nově zakládané společnosti Betonárna Nový Bydžov každá 50% obchodní podíl, a budou tak mít možnost tuto společnost společně kontrolovat. 8. Nově zakládaná společnosti Betonárna Nový Bydžov bude dlouhodobě plnit všechny funkce samostatné hospodářské jednotky, a to z následujících důvodů. 9. Společnost Betonárna Nový Bydžov bude mít vlastní vedení (především vedoucího betonárny a dva jednatele), které bude rozhodovat o její každodenní činnosti, dále bude mít tato společnost přístup k dostatečným zdrojům včetně financí, personálu a majetku k trvalému výkonu svých podnikatelských aktivit. 10. Společnost Betonárna Nový Bydžov bude vyrábět vlastní transportbeton, který bude dodávat na volný trh, a její činnost tak nebude omezena na distribuci a prodej výrobků nebo služeb mateřských společností. 11. Rovněž tak nebude společnost Betonárna Nový Bydžov závislá na prodejích a nákupech ze strany jejích mateřských společností. 12. Konečně pak se společnosti CEMEX Czech Republic a M - SILNICE dohodly, že nově zakládaná společnost Betonárna Nový Bydžov bude působit na dlouhodobém základě, když se tato společnost zakládá na dobu deset let. 13. Posuzovaná transakce tak představuje spojení soutěžitelů ve smyslu § 12 odst. 5 zákona, neboť podle tohoto ustanovení je spojením soutěžitelů založení soutěžitele, který je společně kontrolován více soutěžiteli a který dlouhodobě plní všechny funkce samostatné hospodářské jednotky. 14. Dále se Úřad zabýval otázkou, zda předmětné spojení splňuje také druhé notifikační kritérium, stanovené v § 13 zákona. Vzhledem k tomu, že celkový čistý obrat všech spojujících se soutěžitelů dosažený za poslední účetní období na trhu České republiky je vyšší než 1,5 miliardy Kč a alespoň dva ze spojujících se soutěžitelů dosáhli každý za poslední účetní období na trhu České republiky čistého obratu vyššího než 250 milionů Kč, je notifikační podmínka stanovená v § 13 písm. a) zákona splněna, a spojení soutěžitelů tak podléhá povolení Úřadu. II. Charakteristika spojujících se soutěžitelů 15. První z účastníků řízení, společnost CEMEX Czech Republic, je nepřímo[2] kontrolována společností Cemex S.A.B. de C.V., se sídlem v Garza García v Mexiku, která stojí v čele celosvětově působící podnikatelské skupiny (dále také jen „Skupina CEMEX“) zabývající se výrobou a prodejem cementu, kameniva, transportbetonu, malty a dalších stavebních materiálů. 16. Na území České republiky se Skupina CEMEX zabývá především výrobou a prodejem šedého cementu, kameniva, transportbetonu, malty a dalších stavebních materiálů, cementového zboží a přepravou cementu a dalších suchých, volně ložených, surovin. 17. Skupina CEMEX provozuje v České republice v současnosti 70 betonáren, 10 štěrkoven či pískoven, 5 lomů, 1 cementárnu, 1 cementový mlýn a 1 výrobnu speciálních přísad do betonu. 18. Mezi společnosti Skupiny CEMEX působící na území České republiky patří vedle společnosti CEMEX Czech Republic i společnosti CEMEX Sand, k.s., která vyrábí kamenivo, CEMEX ELEGOHOUSE, s.r.o., jež produkuje izolované betonové základové a stropních konstrukce, CEMEX Malešice s.r.o., která se zabývá výrobou transportbetonu, CEMEX Logistics, s.r.o., jež je činná v oblasti přípravy cementu a dalších suchých, volně ložených, surovin, CEMEX Services Group s.r.o., která se zabývá účetnictvím, poradenstvím a IT službami pro Skupinu CEMEX, či EcoWasteEnergy s.r.o., která je činná v oblasti zpracování odpadů. Skupina CEMEX v České republice kontroluje také CEMEX - Budujeme budoucnost, nadační fond. 19. Druhý z účastníků řízení, společnost M - SILNICE, která náleží do koncernu MEDIS, působí v České republice, na Slovensku a v Polsku v oblasti silničního stavitelství, mostního stavitelství a speciálních staveb, výrobou drceného kameniva (prostřednictvím vlastních kamenolomů), výrobou asfaltových směsí (ať již prostřednictvím vlastních obaloven, nebo obaloven společností, které společnost M - SILNICE kontroluje), výrobou betonu (která je zajišťována prostřednictvím betonáren Nový Bydžov a Turnov), či průmyslovou výrobou (spočívající zejména ve výrobě a dodávkách prefabrikovaných produktů používaných v různých oblastech průmyslu). 20. Společně kontrolovaný soutěžitel (Betonárna Nový Bydžov)bude činný v oblasti výroby a prodeje transportbetonu. III. Dopady spojení soutěžitelů III.1. Vymezení relevantních trhů 21. Za účelem zjištění, zda navrhované spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, zejména proto, že by jím vzniklo nebo bylo posíleno dominantní postavení spojujících se soutěžitelů nebo některého z nich, Úřad vymezuje relevantní trh, kterým je v souladu s § 2 odst. 2 zákona trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území. 22. Při vymezování relevantních trhů v jednotlivých případech spojení soutěžitelů, k nimž dochází podle § 12 odst. 5 zákona, se Úřad zaměřuje na činnosti, které na území České republiky provozuje nebo má provozovat Společně kontrolovaný soutěžitel, a z nich pak zejména na ty, které se zároveň horizontálně překrývají s činnostmi Navrhovatelů či na ně vertikálně navazují nebo jim předcházejí. 23. Z výše podaného popisu podnikatelských aktivit spojujících se soutěžitelů vyplývá, že společnost Betonárna Nový Bydžov (Společně kontrolovaný soutěžitel) bude působit v oblasti výroby a prodeje transportbetonu. Rovněž tak společnosti CEMEX Czech Republic a M - SILNICE, které budou v důsledku spojení společnost Betonárna Nový Bydžov společně kontrolovat, působí v oblasti výroby a prodeje transportbetonu, jejich činnosti se tak v uvedené oblasti horizontálně překrývají. 24. Dále se společnosti CEMEX Czech Republic a M - SILNICE zabývají činnostmi, které vertikálně souvisejí s výrobou a prodejem transportbetonu, když společnost CEMEX Czech Republic je činná v oblastech (i) výroby a prodeje kameniva a (ii) výroby a prodeje cementu, a společnost M - SILNICE působí v oblastech (i) výroby a prodeje kameniva a (ii) stavebnictví a betonových stavebních dílců. 25. Mezi činnostmi Společně kontrolovaného soutěžitele, společnosti Betonárna Nový Bydžov, a činnostmi společností CEMEX Czech Republic a M - SILNICE tak budou v důsledku posuzovaného spojení existovat následující vertikální vazby. 26. Zaprvé se jedná o vertikální vztah mezi výrobou těženého kameniva a výrobou transportbetonu, neboť kamenivo se používá pro výrobu transportbetonu. 27. Zadruhé jde o vertikální vztah mezi výrobou šedého cementu a výrobou transportbetonu, neboť cement se používá pro výrobu transportbetonu. 28. Zatřetí jde o vertikální vztah mezi výrobou transportbetonu a stavebními činnostmi, když transportbeton je používán při stavebních činnostech. 29. Začtvrté se jedná o vertikální vztah mezi výrobou transportbetonu a výrobou betonových stavebních dílců, protože transportbeton je rovněž používán pro výrobu betonových stavebních dílců. 30. Pokud jde o vymezení relevantních trhů pro výše identifikované buď horizontálně se překrývající, nebo na sebe vertikálně navazující činnosti spojujících se soutěžitelů, uvádí Úřad následující. III.1.1 Výroba a prodej cementu 31. Cement představuje jednu ze základních surovin pro výrobu transportbetonu a tvoří celkově 60 % veškerých surovin potřebných pro výrobu transportbetonu. Cement je práškové anorganické pojivo, které po smíchání s vodou vytváří směs, která tuhne a tvrdne, a to jak na vzduchu, tak i ve vodě, přičemž po ztvrdnutí si zachová svoji pevnost. Z pohledu věcného rozlišuje rozhodovací praxe Úřadu[3] a Evropské komise[4] dva samostatné věcně relevantní trhy, a to trh bílého cementu, který je využíván zejména pro dekorativní účely, a trhu šedého cementu, který je z velké části využíván právě jako surovina pro výrobu betonových směsí. Společnost CEMEX Czech Republic v České republice vyrábí a dodává z uvedených dvou typů cement pouze šedý cement. Společnost M - SILNICE v České republice cement (šedý či bílý) nevyrábí a nedodává. 32. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem a s ohledem na skutečnost, že spojující se soutěžitelé na trhu v České republice nevyrábí ani neprodávají bílý cement, by mohl být pro účely posuzovaného spojení soutěžitelů vymezen v oblasti výroby a prodeje cementu jako věcně relevantní trhšedého cementu. 33. Pokud jde o geografický rozměr trhu šedého cementu, Evropská komise ve své rozhodovací praxi konstatovala, že geograficky relevantní trh šedého cementu je tvořen skupinou geografických území, vzájemně se překrývajících, umístěných kolem jednotlivých cementáren, přičemž velikost každého takového trhu a rozsah vzájemného překrytí trhů jsou určeny vzdáleností od cementárny do místa, kam může být cement dodán. 34. Nicméně Úřad s ohledem na relativně malou rozlohu České republiky rozhodovací praxi dovodil,[5] že se šedý cement prodává za obdobných podmínek v rámci celého území České republiky a geografický relevantní trh šedého cementu je tak představován územím celé České republiky. 35. Protože však posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže na trhu cementu na území České republiky, ponechal Úřad otázku konečného vymezení relevantního trhu z pohledu věcného i geografického pro účely tohoto rozhodnutí otevřenou, a zabýval se postavením spojujících se soutěžitelů na trhu šedého cementu na území České republiky. III.1.2 Výroba a prodej kameniva 36. Kamenivo je zrnitý materiál do velikosti až 150 mm, který je zpravidla těžen z lomů, pískoven či štěrkoven. Kamenivo je jedním ze základních materiálů používaných ve stavebnictví, přičemž může být využíváno v závislosti na vlastnostech jako koncový produkt nebo jako součást pro výrobu jiných stavebních materiálů, jako například transportbetonu, prefabrikátů, asfaltových obalovaných směsí či vápna a cementu. 37. V základním členění lze podle způsobu, jakým je tento materiál získáván, rozlišovat dva hlavní typy kameniva. Primární (přírodní) kamenivo je kamenivo těžené z přírodních zdrojů, zatímco sekundární (umělé) kamenivo je buď vedlejším produktem jiných průmyslových procesů, nebo výsledkem opětovného zpracování materiálů, které již byly použity ve výstavbě. Spojující se soutěžitelé (společnosti CEMEX Czech Republic a M - SILNICE) produkují pouze primární kamenivo, zatímco v oblasti sekundárního kameniva nejsou činní. Úřad se proto dále zabývá pouze primárním kamenivem, které lze dále rozlišovat na (i) kamenivo těžené a (ii) kamenivo drcené. 38. Ložiska těženého kameniva vznikla usazováním drobných částic erodovaných hornin unášených vodou či ledem. Těžbou těchto ložisek je pak získáváno kamenivo zahrnující produkty jako písek, štěrk a štěrkopísek, jež lze následnou úpravou (tříděním či proséváním) dále členit na různé velikostní frakce. Z hlediska užití je těžené kamenivo obvykle používáno pro výrobu betonu, a to zejména s ohledem na oblý tvar kameniva, který umožňuje plynulý tok betonu při pokládce a má lepší fyzikální vlastnosti (tvrdost a pevnost v tlaku) ovlivňující parametry betonu a betonových výrobků. 39. Drcené kamenivo je oproti výše uvedenému získáváno rozlomením hornin pomocí trhavin, a to buď vyvřelých (čedič, žula), metamorfovaných (křemenec, rohovec) nebo usazených (vápenec), a následně drcením na požadovaný rozměr v drticích linkách. Z hlediska užití má drcené kamenivo s ohledem na jeho odolnost a drsný povrch s ostrými hranami vhodné vlastnosti zejména pro výrobu asfaltových obalovaných směsí. 40. Oba typy kameniva se využívají ve stavitelství, zejména pak při stavbě silnic a dálnic do podkladových vrstev vozovky, naproti tomu se při stavbě železničních drah využívá především kamenivo drcené. 41. Protože je vzájemná zastupitelnost mezi těženým a drceným kamenivem omezena, a to především proto, že (i) nemožnost mytí kameniva přímo v lomech má za následek velký zbytkový podíl odplavitelných částic v kamenivu, které se pak nepojí dobře s cementem, což způsobuje praskliny v betonu, (ii) požadavky Evropské unie a ČSN norem pro některé druhy betonu (například u mostních konstrukcí) vyžadují speciální parametry kameniva, jako je například otlukovost či tvarovýindex, (iii) drcené kamenivo je obecně dražší, zejména z důvodu náročnější technologie zpracování, a (iv) drcené kamenivo rychleji opotřebovává techniku, jsou z pohledu věcného rozlišovány[6] dva samostatné věcně relevantní trhy: trh těženého kameniva a trh drceného kameniva. Společnosti CEMEX Czech Republic a M - SILNICE jsou na území České republiky činné (provozují lomy, pískovny či štěrkovny) jak na trhu těženého kameniva, tak na trhu drceného kameniva. 42. Pokud o geografický rozměr trhů těženého a drceného kameniva, jsou s ohledem na skutečnost, že přepravní náklady představují významnou část nákladů na jeho dodání (kamenivo je těžký a objemný produkt), je geografický relevantní trh vymezován jako lokální, a to určitou dojezdovou vzdáleností od místa, kde je kamenivo vyrobeno. Tato dojezdová vzdálenost obvykle činí cca 60 km od místa, kde je kamenivo produkováno[7] (s odůvodněním, že přeprava kameniva pomocí nákladní silniční dopravy na vzdálenosti přesahující 60 km přináší významný nárůst přepravních nákladů a z hlediska hospodárnosti se taková dodávka obvykle stává neefektivní), přičemž podle Úřadu delší než obvyklá 60km dojezdová vzdálenost je možná v případě, že k dodávkám kameniva lze využít železniční či nákladní vodní přepravy (těchto způsobů se v České republice pro účely přepravy kameniva používá pouze marginálně). V případě některých regionů, v nichž nejsou vhodná ložiska kamene či štěrkopísků a k pokrytí potřeby kameniva jsou nezbytné dodávky z ložisek v okolních regionech, však může být ekonomicky efektivní dopravní vzdálenost i vyšší, a to až do cca 80 – 100 km.[8] 43. Pro účely tohoto správního řízení Úřad posoudil dopady spojení soutěžitelů CEMEX Czech Republic/M - SILNICE/Betonárna Nový Bydžov na trhy těženého a drceného kameniva tvořené geograficky okruhy v dojezdové vzdálenosti 60 km od místa, kde je kamenivo produkováno spojujícími se soutěžiteli. III.1.3 Výroba a prodej transportbetonu 44. Transportbeton je stavební hmota vyráběná ve stacionárních či mobilních zařízeních mícháním cementu, kameniva, vody, příměsí a přísad, a to buď přímo na místě určení (tj. na staveništi) nebo je připraven v betonárně a následně je na místo určení přepraven prostřednictvím speciálně upravených nákladních automobilů, které zajišťují, aby v průběhu přepravy nedošlo ke ztuhnutí, a tím i ke znehodnocení transportbetonu. Jeho užití se soustředí zejména do stavebního průmyslu, kde je používán převážně jako základ pro vytváření betonových konstrukcí. Transportbeton je odběratelům dodáván v čerstvé podobě (tj. v měkké konzistenci). Z pohledu věcného tvoří transportbeton samostatný relevantní výrobkový trh.[9] Na trhu transportbetonu působí v České republice ze spojujících se soutěžitelů společnost CEMEX Czech Republic, která v současné době provozuje 70 betonáren, společnost M - SILNICE, která nyní v České republice provozuje 2 betonárny (jednu v Turnově v okrese Semily v Libereckém kraji a jednu v Novém Bydžově v Královéhradeckém kraji), přičemž betonárnu v Novém Bydžově vloží formou nepeněžitého vkladu do základního kapitálu nově zakládaného Společně kontrolovaného soutěžitele, společnosti Betonárna Nový Bydžov. Proto po realizaci navrhovaného spojení soutěžitelů bude nově zakládaný společně kontrolovaný soutěžitel provozovat betonárnu v Novém Bydžově (v Královéhradeckém kraji). 45. Při vymezení geografického relevantního trhu pro výrobu a prodej transportbetonu je klíčový požadavek, že transportbeton musí být použit jako čerstvě umíchaný a měkký, tyto vlastnosti si přitom zachovává pouze po omezenou dobu, a přeprava z místa jeho výroby na staveniště odběratele, včetně nakládky a vykládky, proto nesmí trvat déle než 1 až 2 hodiny. Transportbeton proto může být přepravován jen na poměrně krátkou vzdálenost v délce několika desítek kilometrů. Relevantní trh transportbetonu je tak z geografického pohledu trhem lokálním, a Úřad ho ve své rozhodovací praxi vymezuje jako okruh vymezený dojezdovou vzdáleností přibližně 30 – 40 km[10] od jednotlivých výroben transportbetonu spojujících se soutěžitelů. III.1.4 Oblast stavebních činností a oblast výroby a prodeje betonových stavebních dílců 46. Pokud se jedná o oblasti (i) stavebních činností a (ii) výroby a prodeje betonových stavebních dílců, v nichž ze spojujících se soutěžitelů působí v České republice pouze společnost M - SILNICE,[11],[12]Úřad k vymezení relevantního trhu proto tyto oblasti uvádí následující. 47. Stavební činnosti jsou v rozhodovací praxi Úřadu obecně členěny na pozemní stavitelství (výstavba bytových a nebytových budov) a inženýrské stavitelství (infrastrukturní výstavba), přičemž zde bývají rozlišovány dva samostatné věcně relevantní trhy: trh pozemního stavitelství a trh inženýrského stavitelství.[13] 48. Z hlediska geografického jsou trh pozemního stavitelství i trh inženýrského stavitelství vymezovány územím celé České republiky. 49. Protože se však posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže v oblasti stavebních činností, ponechal Úřad otázku konečného vymezení relevantního trhu pro tuto oblast z pohledu věcného i geografického pro účely tohoto rozhodnutí otevřenou. 50. Pokud se jedná o oblast výroby a prodeje betonových stavebních dílců, může tato oblast představovat podle předchozí rozhodovací praxe Úřadu samostatný věcně relevantní trh (trh výroby a prodeje betonových stavebních dílců), definovaný z pohledu geografického územím celé České republiky.[14] 51. Protože se však posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje ani v této oblasti obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže, ponechal Úřad otázku konečného vymezení relevantního trhu pro tuto oblast z pohledu věcného i geografického pro účely tohoto rozhodnutí otevřenou. III.2 Posouzení dopadů spojení soutěžitelů 52. Při hodnocení dopadů předmětného spojení soutěžitelů Úřad vyšel z činnosti nově zakládaného Společně kontrolovaného soutěžitele, který bude vyrábět a dodávat transportbeton na lokálním trhu představovaném okruhem o poloměru tvořeném dojezdovou vzdáleností cca 40 km od betonárny v Novém Bydžově (v Královéhradeckém kraji), kterou bude po uskutečnění posuzovaného spojení soutěžitelů provozovat Společně kontrolovaný soutěžitel, společnost Betonárna Nový Bydžov.[15] III.2.1 Dopady plynoucí z horizontálního charakteru spojení soutěžitelů na trhu transportbetonu 53. Na tomto lokálním trhu dochází v důsledku spojení k horizontálnímu překrytí činností spojujících se soutěžitelů, neboť zde bude působit Společně kontrolovaný soutěžitel (Betonárna Nový Bydžov) a dále na tomto trhu již působí společnost CEMEX Czech Republic, která na tomto lokálním trhu (tvořeném okruhem o poloměru tvořeném dojezdovou vzdáleností cca 40 km od betonárny v Novém Bydžově) v současné době provozuje 7 betonáren (výroben transportbetonu), a to v Kolíně, v Pardubicích - Semtíně, v Pardubicích - Semtíně II, v Hradci Králové - Slezském Předměstí, v Hradci Králové - Plačicích, v Hradci Králové - Správčicích a v Poděbradech, přičemž tržní podíl společnosti CEMEX Czech Republic na tomto lokálním trhu činí cca [5-15] %, zatímco společnost M - SILNICE v době před spojením provozuje Betonárnu v Novém Bydžově (která bude v důsledku spojení vložena do nově zakládaného společně kontrolovaného soutěžitele), přičemž její tržní podíl činí na tomto lokálním trhu přibližně [0-5] %. Po uskutečnění spojení bude produkce transportbetonu Betonárny v Novém Bydžově a její dodávky transportbetonu na trh přiřazeny nově zakládanému Společně kontrolovanému soutěžiteli. Společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů na trhu výroby a dodávek transportbetonu na území v dojezdové vzdálenosti 40 km kolem betonárny v Novém Bydžově bude činit cca [15-25] %. 54. Na uvedeném lokálním trhu bude po uskutečnění spojení působit celkem 17 betonáren konkurenčních soutěžitelů (z celkového počtu 25 betonáren). Vzhledem k přítomnosti dostatečného počtu konkurenčních betonáren na tomto lokálním trhu transportbetonu (mezi konkurenčními producenty transportbetonu na tomto lokálním trhu lze uvést např. společnosti FRISCHBETON s.r.o., TBG Východní Čechy s.r.o., ZAPA beton a.s. nebo REKOM Nový Bydžov a.s.) nepovede předmětné spojení soutěžitelů k narušení hospodářské soutěže v důsledku překrytí činností spojujících se soutěžitelů. 55. Pokud by lokální trh transportbetonu byl geograficky vymezen okruhem o poloměru tvořeném dojezdovou vzdáleností cca 30 km od betonárny v Novém Bydžově, provozovala by na takto pojatém trhu společnost CEMEX Czech Republic 2 betonárny, společnost M - SILNICE v době před spojením 1 betonárnu (v Novém Bydžově), kterou bude po uskutečnění spojení provozovat nově zakládaný Společně kontrolovaný soutěžitel. Na lokálním trhu transportbetonu v okruhu o dojezdové vzdálenosti cca 30 km od betonárny v Novém Bydžově bude po uskutečnění posuzovaného spojení působit celkem 7 betonáren konkurenčních soutěžitelů, tudíž odběratelé transportbetonu budou mít i v takto úzce pojatém území dostatečnou možnost výběru svého dodavatele této komodity. III.2.2 Dopady plynoucí z vertikálního charakteru spojení soutěžitelů 56. Dále Úřad posoudil jednotlivé vertikální vztahy mezi činnostmi spojujících se soutěžitelů, které vzniknou v důsledku navrhovaného spojení. Naopak se Úřad nezabýval vertikálními vazbami, které již před spojením existují mezi činnostmi jednotlivých spojujících se soutěžitelů (např. již v době před spojením společnost je CEMEX Czech Republic činná na lokálních trzích kameniva i na vertikálně navazujících trzích transportbetonu). III.2.2.1 Vertikální vztah mezi trhem těženého kameniva a trhem transportbetonu 57. Při posouzení vertikální vazby mezi trhem těženého kameniva a transportbetonu Úřad vycházel z činnosti společnosti Betonárna Nový Bydžov (v Novém Bydžově v Královéhradeckém kraji) vyrábějící a dodávající transportbeton, kterou bude po spojení provozovat Společně kontrolovaný soutěžitel, a zkoumal, zda budou mít i po spojení konkurenční výrobci transportbetonu, kteří se nacházejí v okolí této betonárny, zachovánu možnost odebírat pro výrobu transportbetonu těžené kamenivo. Úřad přitom hodnotil existenci míst (lomů, pískoven či štěrkoven), z nichž lze těžené kamenivo dovážet do těchto jednotlivých betonáren, tj. ze vzdálenosti cca 60 km. Současně Úřad posoudil, zda konkurenční producenti těženého kameniva činní v této lokalitě budou mít možnost dodávat své těžené kamenivo na trh i po realizaci navrhovaného spojení soutěžitelů, a to v situaci, kdy betonárna Společně kontrolovaného soutěžitele v Novém Bydžově bude moci využívat dodávek těženého kameniva z lomů společnosti CEMEX Czech Republic. 58. V okruhu o dojezdové vzdálenosti cca 60 km kolem betonárny Betonárna Nový Bydžov se nacházejí lomy, štěrkovny či pískovny společnosti CEMEX Czech Republic (v lokalitách Kluk, Čeperka, Smiřice, Smrčí, přičemž v lokalitách Kluk, Čeperka a Smiřice se produkuje těžené kamenivo, zatímco v lokalitě Smrčí se produkuje drcené kamenivo), která na takto pojatém lokálním trhu dodávek těženého kameniva (jako upstream trhu) dosahuje tržního podílu cca [5-15] %, zatímco společnost M - SILNICE na takto pojatém lokálním trhu neprovozuje žádný lom, štěrkovnu či pískovnu, ze kterých by mohlo být dodáváno těžené kamenivo pro účely výroby transportbetonu. 59. Pokud jde o vertikálně navazující trh (downstream trh) transportbetonu, v okruhu s dojezdovou vzdáleností 60 km kolem betonárny Betonárna Nový Bydžov dosahuje společnost CEMEX Czech Republic tržního podílu cca [15-25] %, zatímco tržní podíl společnosti M - SILNICE na tomto trhu činí cca [0-5] %. Společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů na trhu výroby a prodeje transportbetonu v okruhu s dojezdovou vzdáleností 60 km kolem betonárny Betonárna Nový Bydžov tedy činí cca [15-25] %. 60. Z výše uvedeného postavení spojujících se soutěžitelů na vertikálně navazujících trzích dodávek kameniva (upstream trh) a trhu výroby a prodeje transportbetonu (downstream trh) v uvedeném okruhu v dojezdové vzdálenosti 60 km kolem betonárny Betonárna Nový Bydžov vyplývá, že i po uskutečnění navrhovaného spojení soutěžitelů (i) se konkurenční výrobci transportbetonu působící v této lokalitě budou moci obracet na konkurenční dodavatele - producenty těženého kameniva (kteří představují celkem [ … obchodní tajemství … ] nabídky těženého kameniva v této lokalitě), zatímco (ii) konkurenční producenti těženého kameniva, kteří působí v této lokalitě, budou moci realizovat dodávky svého kameniva i výrobcům transportbetonu jiným, než jsou spojující se soutěžitelé (tito konkurenční výrobci transportbetonu přitom tvoří celkem cca [ … obchodní tajemství … ] poptávky po těženém kamenivu sloužícím k výrobě transportbetonu v této lokalitě). III.2.2.2 Vertikální vztah mezi trhem šedého cementu a trhem transportbetonu 61. Vzhledem k tomu, že geografický rozměr trhu šedého cementu je vymezen územím celé České republiky, Úřad při posouzení tohoto vertikálního vztahu vycházel z toho, že výrobci transportbetonu mohou pro tuto produkci poptávat (odebírat) šedý cement po celém území České republiky. 62. V rámci území celé České republiky činí na trhu dodávek šedého cementu (upstream trhu) tržní podíl společnosti CEMEX Czech Republic cca [15-25] %, zatímco další ze spojujících se soutěžitelů na tomto trhu nepůsobí. 63. Postavení spojujících se soutěžitelů na trhu výroby a dodávek transportbetonu (downstream trh) v rámci celé České republiky pak vyjadřuje jejich společný tržní podíl ve výši [15-25] %, z čehož tržní podíl společnosti CEMEX Czech Republic činí cca [15-25] %, zatímco společnost M - SILNICE dosahuje na tomto trhu tržního podílu ve výši [0-5] %. 64. Konkurenční producenti transportbetonu tak budou i po uskutečnění navrhovaného spojení soutěžitelů mít k dispozici dostatek jiných dodavatelů šedého cementu, z nichž mezi nejvýznamnějšími lze uvést skupinu Heidelberg, společnost Lafarge Cement, a.s. či společnost Cement Hranice, akciová společnost. Naopak konkurenční producenti šedého cementu budou i po spojení schopni nacházet zdroje poptávky po svém šedém cementu i mezi jinými výrobci trasportbetonu, než jsou spojující se soutěžitelé. III.2.2.3 Vertikální vztah mezi trhem transportbetonu a oblastí stavebních činností a oblastí betonových stavebních dílců 65. Pokud se jedná o (i) vertikální vztah mezi trhem transportbetonu (upstream trh) a vertikálně navazující oblastí stavebních činností (downstream trh), kdy transportbeton se používá při stavebních činnostech, a (ii) vertikální vztah mezi trhem transportbetonu (upstream trh) a oblastí výroby betonových stavebních dílců (downstream trh), kdy transportbeton se používá jako vstupní surovina, společnost M - SILNICE, která jako jediná ze spojujících se soutěžitelů působí v uvedených dvou vertikálně navazujících oblastech, dosahuje na území České republiky v oblasti stavebních činností (zahrnující oblasti pozemního i inženýrského stavitelství) tržního podílu cca [0-5] %, zatímco její tržní podíl v oblasti výroby a dodávek oblastí betonových stavebních dílců činí cca [0-5] %. 66. S ohledem na skutečnost, že společnost M - SILNICE, která jako jediná ze spojujících se soutěžitelů je aktivní v oblasti stavebních činností a výroby betonových dílců, již v době před uskutečněním posuzovaného spojení soutěžitelů provozuje betonárnu v Novém Bydžově, navrhované spojení soutěžitelů nebude mít na tomto vertikálním vztahu za následek žádnou podstatnou změnu, a tudíž nevzbuzuje obavy z narušení hospodářské soutěže. IV. Závěr 67. Po zhodnocení všech skutečností dospěl Úřad k závěru, že předmětné spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže v žádné z posuzovaných oblastí, v nichž se činnosti spojujících se soutěžitelů horizontálně překrývají (lokální trh transportbetonu v okruhu o dojezdové vzdálenosti 30 – 40 km kolem betonárny v Novém Bydžově), nebo na sebe vertikálně navazují (jedná se o vertikální vztahy a/ mezi oblastí těženého kameniva a oblastí transportbetonu, b/ mezi oblastí šedého cementu a oblastí transportbetonu, c/ mezi oblastí transportbetonu a oblastí stavební činnosti a d/ mezi oblastí transportbetonu a oblastí betonových stavebních dílců), a proto rozhodl o povolení posuzovaného spojení soutěžitelů v souladu s § 16 odst. 2 zákona tak, jak je uvedeno ve výroku, a ve stanovené lhůtě toto rozhodnutí vydává. POUČENÍ Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 5, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek. JUDr. Hynek Brom I. místopředseda Úřadu Obdrží: Mgr. Radovan Kubáč, LL.M., advokát Nedelka Kubáč advokáti s.r.o. Olivova 4 110 00 Praha 1 ID DS: dg4g4m5 Vypraveno dne viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy Rozhodnutí nabylo právní moci dne 27. 10. 2018. [1]G.S. drží [ … obchodní tajemství … ]% akciový podíl ve společnosti MEDIS Holding. [2]Prostřednictvím společnosti Cemex España, S.A., se sídlem Španělské království, Madrid, Hernández de Tejada 1, Španělské království, která drží 100% obchodní podíl ve společnosti Cemex Czech Republic. [3]Viz zejména rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S541/2013/KS CEMEX Czech Republic/Holcim (Česko). [4]Viz např. rozhodnutí Komise M.7054 CEMEX/HOLCIM ASSETS. [5]Viz např. rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S541/2013/KS CEMEX Czech Republic/Holcim (Česko). [6]Viz např. rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S192/2010/KS Eurovia/Tarmac. [7]Viz např. rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S541/2013/KS CEMEX Czech Republic/Holcim (Česko) nebo rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S192/2010/KS Eurovia/Tarmac. [8]Viz rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S541/2013/KS CEMEX Czech Republic/Holcim (Česko). [9]Viz rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S541/2013/KS CEMEX Czech Republic/Holcim (Česko). [10]Viz např. rozhodnutí Úřadu sp. zn. ÚOHS-S541/2013/KS CEMEX Czech Republic/Holcim (Česko) nebo např. rozhodnutí Úřadu sp. zn. S120/2008/KS TBG VYSOČINA/PKS INPOS/TBG PKS. [11]Společnost M - SILNICE vyrábí betonové stavební dílce v provozovně Prefa Nový Bydžov se sídlem v Novém Bydžově, která se specializuje na výrobu rámových propustek, prvky montovaných opěrných stěn a prvky pro zemědělské stavby typu A, dělících stěn GREFA, římsových prefabrikátů a VSTI nosníků. [12]V oblasti stavebních činností společnost M - SILNICE realizuje dopravní stavby a nabízí všechny druhy komunikací, počínaje od polních cest, odstavných ploch, silnice I. tříd až po dálnice. Společnost M - Silnice dále provádí výstavbu prefabrikovaných i monolitických mostů, realizuje občanské i průmyslové stavby, včetně inženýrských sítí a kompletních terénních úprav. [13]Viz např. rozhodnutí Úřadu sp. zn. S112/07 EIFFAGE CONSTRUCTION/TCHAS, rozhodnutí Úřadu sp. zn. S150/06 Bouygues Bâtiment International/VCES HOLDING nebo rozhodnutí Úřadu sp. zn. S193/06 COLAS/Čermák a Hrachovec. [14]Viz např. rozhodnutí Úřadu sp. zn. S120/2008/KS TBG VYSOČINA/PKS INPOS/TBG PKS. [15]K tomu Úřad doplňuje, že z pohledu území celé České republiky bylo zjištěno, že spojující se soutěžitelé v České republice provozují celkem 72 betonáren, z toho 70 betonáren provozuje společnost CEMEX Czech Republic, 1 betonárnu bude po spojení provozovat společnost M - SILNICE a 1 betonárnu bude po spojení provozovat Společně kontrolovaný soutěžitel, společnost Betonárna Nový Bydžov.

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/16017
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.