Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 16020


Číslo jednací S0360/2018/KS-29036/2018/840/JMě
Instance I.
Věc
Spojení soutěžitelů Statutárního města Plzeň / EP Infrastructure, a.s. / Plzeňská teplárenská, a.s.
Účastníci Statutární město Plzeň
EP Infrastructure, a.s.
Plzeňská teplárenská, a.s.
Typ řízení Spojování soutěžitelů (fúze)
Typ rozhodnutí Spojování soutěžitelů (fúze)
Nabytí právní moci 08.10.2018
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-16020.html
Rozhodnutí
                          
Č. j.:ÚOHS-S0360/2018/KS-29036/2018/840/JMě Brno: 8. 10. 2018 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení sp. zn. ÚOHS-S0360/2018/KS, zahájeném dne 7. 9. 2018 podle § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, a § 15 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, v souladu s § 21 téhož zákona, na základě zjednodušeného návrhu účastníků řízení, Statutárního města Plzeň, se sídlem Plzeň - Vnitřní Město, náměstí Republiky 1, IČO 00075370, a společnosti EP Infrastructure, a.s., se sídlem Praha 1, Josefov, Pařížská 130/26, IČO 02413507, zastoupených JUDr. Robertem Vargou, advokátem, se sídlem Plzeň, Zbrojnická 229/1, ve smyslu § 12 a násl. téhož zákona, vydává toto ROZHODNUTÍ: Spojení soutěžitelů Statutárního města Plzeň, se sídlem Plzeň - Vnitřní Město, náměstí Republiky 1, IČO 00075370, a společnosti EP Infrastructure, a.s., se sídlem Praha 1, Josefov, Pařížská 130/26, IČO 02413507, na straně jedné, a společností Plzeňská teplárenská, a.s., se sídlem Plzeň, Východní Předměstí, Doubravecká 2760/1, IČO 49790480, a Plzeňská energetika a.s., se sídlem Plzeň, Jižní Předměstí, Tylova 1/57, IČO 27411991, na straně druhé, ke kterému má dojít dle § 12 odst. 5 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů, na základě „Usnesení Zastupitelstva města Plzně č. 200“ ze dne 24. 5. 2018, rozhodnutí Rady města Plzně v působnosti valné hromady společnosti Plzeňská teplárenská, a.s. ze dne 23. 8. 2018, které bylo osvědčeno notářským zápisem JUDr. Josefa Burdy, notáře v Plzni, č. j. NZ 284/2018, a rozhodnutí jediného akcionáře v působnosti valné hromady společnosti Plzeňská energetika a.s. ze dne 23. 8. 2018, kterým je společnost EP Infrastructure, a.s., o němž byl pořízen notářský zápis JUDr. Josefem Burdou, notářem v Plzni, č. j. NZ 285/2018, a dále na základě schváleného „Projektu přeměny“ mezi zúčastněnými společnostmi Plzeňská teplárenská, a.s. a Plzeňská energetika a.s. ze dne 11. 5. 2018, jenž byl založen do sbírky listin obchodního rejstříku dne 16. 7. 2018, a na základě „Akcionářské smlouvy“, jež má být uzavřena mezi Statutárním městem Plzeň a společností EP Infrastructure, a.s., v jejichž konečném důsledku má dojít k založení společně kontrolovaného soutěžitele, který bude dlouhodobě plnit všechny funkce samostatné hospodářské jednotky, a to tím způsobem, že zanikne společnost Plzeňská energetika a.s. a její jmění přejde do nástupnické společnosti Plzeňská teplárenská, a.s., jež bude společně kontrolována Statutárním městem Plzeň a společností EP Infrastructure, a.s., se dle § 16 odst. 2 téhož zákona POVOLUJE. Odůvodnění 1. Skutečnost, že se Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) spojením zabývá, byla v souladu s § 16 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon“), zveřejněna v Obchodním věstníku č. OV01859848 ze dne 12. 9. 2018 a dne 10. 9. 2018 rovněž na internetových stránkách Úřadu. Ve stanovené lhůtě 5 dnů pro podání případných připomínek, ani později, Úřad žádnou námitku k uvedené transakci neobdržel. 2. Při posuzování navrhované transakce vycházel Úřad zejména z návrhu na povolení spojení, dotazníku k povolení spojení, listin zakládajících posuzované spojení, výpisů z obchodního rejstříku, výročních zpráv, jakož i dalších všeobecně známých skutečností týkajících se spojujících se soutěžitelů a spojením dotčených oblastí. I. Notifikační podmínky 3. K navrhovanému spojení soutěžitelů má dojít na základě „Usnesení Zastupitelstva města Plzně č. 200“ ze dne 24. 5. 2018, rozhodnutí Rady města Plzně v působnosti valné hromady společnosti Plzeňská teplárenská, a.s., se sídlem Plzeň, Východní Předměstí, Doubravecká 2760/1, IČO 49790480 (dále jen „PT“), ze dne 23. 8. 2018, které bylo osvědčeno notářským zápisem JUDr. Josefa Burdy, notáře v Plzni, č. j. NZ 284/2018, a rozhodnutí jediného akcionáře v působnosti valné hromady společnosti Plzeňská energetika a.s., se sídlem Plzeň, Jižní Předměstí, Tylova 1/57, IČO 27411991 (dále jen „PE“), ze dne 23. 8. 2018, kterým je společnost EP Infrastructure, a.s., se sídlem Praha 1, Josefov, Pařížská 130/26, IČO 02413507 (dále jen „EPI“), o němž byl pořízen notářský zápis JUDr. Josefem Burdou, notářem v Plzni, č. j. NZ 285/2018, a dále na základě schváleného „Projektu přeměny“ mezi zúčastněnými společnostmi PT a PE ze dne 11. 5. 2018, jenž byl založen do sbírky listin obchodního rejstříku dne 16. 7. 2018, a na základě „Akcionářské smlouvy“, jež má být uzavřena mezi Statutárním městem Plzeň, se sídlem se sídlem Plzeň - Vnitřní Město, náměstí Republiky 1, IČO 00075370 (dále jen „SmP“), a společností EPI. 4. Ve smyslu § 61 odst. 1 z. č. 125/2008 Sb., o přeměnách obchodních společností a družstev, ve znění pozdějších předpisů, má dojít k zániku společnosti PE a přechodu jejího jmění na nástupnickou společnost PT, přičemž akciový podíl SmP na této společnosti bude představovat 65 % jejího základního kapitálu a akciový podíl společnosti EPI pak 35 % na základním kapitálu společnosti PT. Společnost PT bude řízena sedmičlenným představenstvem (čl. 19 s 20 „Stanov Nástupnické společnosti“ PT, jež jsou součástí „Projektu přeměny“, dále jen „Stanovy společnosti PT“), z nichž 4 budou nominováni společností EPI a 3 SmP. 5. Představenstvo společnosti PT bude usnášeníschopné za přítomnosti nadpoloviční většiny svých členů, nicméně k přijetí mimo jiné následujících rozhodnutí představenstva bude třeba souhlasu nejméně pěti jeho členů (čl. 23 Stanov společnosti PT), a to konkrétně k přijetí návrhu na rozdělení zisku nebo výplaty zálohy na rozdělení zisku, ke schválení obchodního plánu společnosti PT či ke schválení meziročního navýšení cen tepla ze strany společnosti PT. 6. Valná hromada společnosti PT bude usnášeníschopná, dostaví-li se alespoň 2/3 akcionářů (čl. 18 Stanov společnosti PT), přičemž o zásadních otázkách dalšího rozvoje společnosti bude rozhodovat vždy alespoň ¾ většinou hlasů všech akcionářů (jedná se např. o volbu a odvolání členů představenstva, dozorčí rady a jiných orgánů určených stanovami, a to včetně volby náhradníků či rozhodnutí o rozdělení zisku nebo jiných vlastních zdrojů). 7. S ohledem na výše uvedené skutečnosti bude tedy nástupnická společnosti PT podléhat společné kontrole ze strany SmP a společnosti EPI, neboť ačkoliv společnost EPI, jakožto minoritní akcionář, bude nominovat 4 ze 7 členů představenstva, jež je statutárním orgánem, který bude řídit činnost společnosti PT, nebude možno bez souhlasu SmP, jakožto majoritního akcionáře, rozhodovat o důležitých otázkách spojených se strategickým rozhodováním o obchodním chování společnosti PT. Nástupnická společnost PT bude současně naplňovat další znaky tzv. společně kontrolovaného soutěžitele dle § 12 odst. 5 zákona, tj. bude dlouhodobě plnit všechny funkce samostatné hospodářské jednotky, přičemž jejím cílem nebude koordinace soutěžního chování SmP a společnosti EPI. 8. Rovněž podmínka obratu podle § 13 písm. a) zákona byla splněna. Z těchto důvodů podléhá navrhované spojení soutěžitelů povolení Úřadu. II. Charakteristika spojujících se soutěžitelů 9. SmP je územně samosprávným celkem, jenž není kontrolován žádným jiným soutěžitelem. SmP vyvíjí podnikatelskou činnost prostřednictvím společností, nad nimiž vykonává kontrolu, a to v následujících oblastech: i. výroba a dodávky tepelné energie, výroba, prodej a distribuce elektrické energie, poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy a likvidace odpadů (prostřednictvím PT), včetně souvisejících služeb, jako např. údržba, rekonstrukce a výstavba teplárenských technologií a horkovodních sítí a správa sekundární sítě a měřidel (Plzeňská teplárenská SERVIS IN a.s.) a pronájem osobních a užitkových automobilů, provozování přepravních služeb a údržba osobních vozidel pro PT (Plzeňská teplárenská, AUTODOPRAVA s.r.o.), ii. poradenství při získávání dotací, příprava rozvojových projektů a poradenství v mezinárodních programech na podporu výzkumu a vývoje (BIC Plzeň, společnost s ručením omezeným), iii. správa domů, bytů a nebytových prostor ve vlastnictví SmP, zajišťování údržby a havarijní služby pro nájemce bytů a nebytových prostor a správa a údržba Nového divadla v Plzni (Obytná zóna Sylván a.s.), iv. zajišťování provozu městské hromadné dopravy v Plzni (Plzeňské městské dopravní podniky, a.s.), v. specializované služby spojené s přípravou a realizací inovačních projektů, poradenství v oblasti podnikání, asistence pro navazování mezinárodní technologické spolupráce (Vědeckotechnický park Plzeň, a.s.), vi. zajišťování dodávek pitné vody a odvádění odpadních vod v rámci SmP (VODÁRNA PLZEŇ a.s.), vii. pořádání kulturních akcí a poskytování reklamních služeb (MĚŠŤANSKÁ BESEDA PLZEŇ s.r.o.), viii. vydavatelské a poradenské služby (DOMINIK CENTRUM SERVIS s.r.o.), ix. nakládání s odpady a likvidace směsného komunálního odpadu (Čistá Plzeň, s.r.o.). 10. Společnost EPI působí prostřednictvím svých dceřiných společností v oblasti tranzitu, distribuce a skladování zemního plynu, distribuce elektřiny, teplárenství a obnovitelných zdrojů energie. Společnost EPI je kontrolována společností Energetický a průmyslový holding, a.s. (dále jen „EPH“), která je součástí podnikatelské skupiny společností, v jejímž čele stojí fyzická osoba – D. K. 11. Společnost EPH působí prostřednictvím svých dceřiných společností zejména v oblasti výroby tepla a elektrické energie, přepravy a skladování zemního plynu, distribuce a dodávek plynu a elektřiny a provozování přenosových sítí, a to v České republice, na Slovensku, v Německu, Itálii, Velké Británii a Maďarsku. D. K. vykonává dále kontrolu nad společností EP Industries, a.s., jež prostřednictvím svých dceřiných společností působí v České republice a na Slovensku v oblasti energetiky (zejm. se jedná o výstavby, rekonstrukce, opravy a údržby rozvodných a technologických energetických zařízení a související práce a služby, výrobu a prodej kotlů pro elektrárny, teplárny a spalovny), odpadového hospodářství, dopravní infrastruktury a automobilového průmyslu (výroba autobusů a trolejbusů). 12. D. K. mimo jiné dále vykonává společnou kontrolu např. nad společností CZECH MEDIA INVEST a.s., která je prostřednictvím svých dceřiných společností činná v oblastech vydávání tištěných a internetových novin a časopisů, prodeje reklamních ploch v tištěných médiích a na internetu, zprostředkování inzerce na prodej zboží, poskytování služeb virtuálního mobilního operátora, nakladatelství knih, výroby tiskovin (cold-set), výroby knih (s měkkou vazbou) a další polygrafické výroby katalogů a letáků. D. K. dále působí mj. v České republice v oblasti e-commerce, a to prostřednictvím společnosti EC Investments a.s., nad níž vykonává společnou kontrolu. 13. Společnost PT před uskutečněním spojení podléhá výlučné kontrole ze strany SmP. Společnost PT působí na území města Plzně v oblasti centralizovaného zásobování tepelnou energií (výroba a dodávky tepelné energie), výroby elektrické energie a poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy, likvidace odpadů, prodeje pitné vody a vedlejších energetických produktů. 14. Společnost PT vykonává výlučnou kontrolu nad společnostmi Plzeňská teplárenská SERVIS IN a.s. (dále jen „PT SERVIS“), a Plzeňská teplárenská, AUTODOPRAVA s.r.o. (dále jen „PT AUTODOPRAVA“). Společnost PT SERVIS vykonává komplexní údržbu technologických celků pro PT, zabývá se údržbou, rekonstrukcí a výstavbou technologií a horkovodních sítí pro PT a správou sekundárních sítí a měřidel. Společnost PT AUTODOPRAVA působí v oblasti pronájmu osobních a užitkových automobilů pro PT, vykonává přepravní služby pro PT a provádí údržbu osobních vozidel pro PT. 15. Společnost PE je v době před uskutečněním spojení výlučně kontrolována společností EPI. Podobně jako společnost PT působí rovněž společnost PE na území města Plzně v oblasti centralizovaného zásobování tepelnou energií (výroba a dodávky tepelné energie), výroby elektrické energie a poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy, prodeje pitné vody a vedlejších energetických produktů. III. Dopady spojení 16. Za účelem zjištění, zda navrhované spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, zejména proto, že by jím vzniklo nebo bylo posíleno dominantní postavení spojujících se soutěžitelů nebo některého z nich, Úřad vymezuje relevantní trh, kterým je v souladu s § 2 odst. 2 zákona trh zboží, které je z hlediska jeho charakteristiky, ceny a zamýšleného použití shodné, porovnatelné nebo vzájemně zastupitelné, a to na území, na němž jsou soutěžní podmínky dostatečně homogenní a zřetelně odlišitelné od sousedících území. 17. Při vymezování relevantních trhů v jednotlivých případech spojení soutěžitelů, k nimž dochází podle § 12 odst. 5 zákona, se Úřad zaměřuje na činnosti, které na území České republiky má provozovat společně kontrolovaný plně funkční soutěžitel, a z nich pak zejména na ty, které se zároveň překrývají s činnostmi navrhovatelů či na ně vertikálně navazují nebo jim předcházejí. 18. Jak vyplývá z výše uvedeného, společnosti PT i PE působí na území města Plzně v oblastech centralizovaného zásobování tepelnou energií (výroba a dodávky tepelné energie, dále také „CZT“), výroby elektrické energie, poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy, výroby vedlejších energetických produktů a v oblastech prodeje pitné vody a likvidace (spalování) komunálního odpadu. 19. Pokud jde o oblast CZT, je třeba uvést, že každá ze společností využívá samostatnou rozvodnou soustavu, neboť na území města Plzně existují dvě samostatné rozvodné soustavy CZT, přičemž vlastník příslušné CZT dodává teplo prostřednictvím své sítě svému okruhu zákazníků. V rámci dvou soustav CZT na území města Plzně existují propojovací místa sloužící zejména pro případ výpadku dodávek příslušného teplonosného média, jejichž prostřednictvím by v takovém případě došlo k nahrazení dodávek druhým z dodavatelů, na předávacích místech jsou však tyto dvě soustavy odděleny obousměrnými měřiči tepla pro případ zálohování, a obě soustavy se navíc liší tlakovým dimenzováním. 20. Úřad se ve své předchozí rozhodovací praxi oblastí výroby a dodávek tepla již zabýval a ve svých rozhodnutích[1] vymezil z hlediska produktového trh centralizovaného zásobování tepelnou energií, který je odlišný od dalších způsobů vytápění, například vytápění tuhými palivy, plynem, nebo elektřinou, přičemž konstatoval, že zastupitelnost mezi jednotlivými typy vytápění je velice omezená z důvodu časové a finanční náročnosti změny systému vytápění. 21. Co se týče geografického vymezení relevantního trhu pro oblast výroby a dodávek tepelné energie, je tento s ohledem na síťový charakter daného odvětví vázán na tepelnou rozvodnou síť, prostřednictvím níž je teplo distribuováno ke konečným zákazníkům. Tato skutečnost pak vede k omezení geografického trhu pouze na území lokality, v nichž se daná rozvodná síť nachází. Geografickými relevantními trhy pro posuzované spojení soutěžitelů jsou tedy jednotlivé tepelné sítě, kterými disponují na území města Plzně spojující se soutěžitelé prostřednictvím společností PT a PE. 22. Společnost PT vlastní a provozuje výrobní zdroj Doubravecká, ve kterém vyrábí tepelnou energii, kterou pak dodává horkovodním napáječem do města Plzně v rozsahu svých tepelných sítí. Dále společnost PT vlastní a provozuje výrobní zdroj ZEVO Plzeň, ve kterém rovněž vyrábí tepelnou energii (prostřednictvím spalování zejména směsného komunálního odpadu), kterou pak dodává horkovodním napáječem do města Plzně. V rámci své působnosti v oblasti výroby a dodávek tepelné energie měla PT na vymezeném území města Plzně k 31. 12. 2017 cca 433 km tepelných sítí (v rozvinutém stavu), 2421 odběrných míst a instalovaný tepelný výkon cca 531 MW. 23. Z celkového objemu tepla spotřebovaného v roce 2017 v rozvodné síti CZT, kterou provozuje společnost PT, tj. cca 2 791 TJ, PT dodala cca 2 584 TJ, přičemž zbytek, tj. cca 207 TJ bylo opatřenou formou nákupu od 3 dodavatelů, a to od společnosti PE (cca 185 TJ), od společnosti SUEZ Využití zdrojů a.s. (cca 19 TJ) a od Vězeňské služby ČR (cca 3 TJ). Ačkoli teplo distribuované v rámci rozvodné tepelné sítě provozované společností PT pocházelo ze čtyř různých zdrojů, konečným odběratelům teplo dodávala pouze společnost PT. 24. Společnost PE vlastní a provozuje výrobní zdroj ELÚ III, v němž vyrábí teplo v kogeneračním procesu (tj. kombinovaná výroba elektřiny a tepla). Společnost PE dodává tepelnou energii horkovodním napáječem do města Plzně a parovodem do areálu Škoda. Dále vlastní a provozuje tepelnou soustavu v Doudlevcích. V rámci působnosti v oblasti výroby a dodávek energie měla PE na vymezeném území města Plzně k 31. 12. 2017 cca 67 km tepelných sítí (v rozvinutém stavu), 317 odběrných míst a instalovaný tepelný výkon 364 MW. 25. Z celkového objemu tepla spotřebovaného v roce 2017 v rozvodné síti CZT, kterou provozuje společnosti PE, tj. cca 813 TJ, pocházelo cca 740 TJ z jejího vlastního zdroje, ostatní (cca 73 TJ) bylo nakoupeno od společnosti PT. Ačkoli teplo distribuované v rámci rozvodné tepelné sítě provozované společností PE pocházelo ze dvou různých zdrojů, konečným odběratelům teplo dodávala pouze společnost PE. 26. Z uvedených skutečností tedy vyplývá, že v době před uskutečněním navrhovaného spojení soutěžitelů si společnosti PT a PE nekonkurovaly v dodávkách tepla konečným zákazníkům, neboť tito museli odebírat teplo vždy pouze od jednoho ze spojujících se soutěžitelů, a to v závislosti na vlastníkovi sítě CZT, ke které byli připojeni. S ohledem na skutečnost, že pak tepelné rozvodné sítě spojujících se stran se nacházejí v odlišných částech města Plzně, koneční odběratele tak ani nemají možnost výběru, ke které tepelné rozvodné síti by se chtěli nechat připojit. 27. S ohledem na skutečnost, že spojující se strany si navzájem dodávají teplo, předmětné spojení má v oblasti provozování CZT na území města Plzně rovněž vertikální charakter, když PE dodává tepelnou energii do rozvodné sítě společnosti PT, která pak teplo dodává konečnému spotřebiteli, a naopak. V této souvislosti Úřad zkoumal, zda v důsledku uvedeného vertikálního propojení činností spojujících se stran nehrozí, že by společnost PT měla motivaci a schopnost vyloučit zbývající dva dodavatele tepla do sítě CZT, jež sama provozuje, tj. společnost SUEZ Využití zdrojů a.s. a Vězeňská služba ČR. V této souvislosti bylo zjištěno, že současné odběry tepla od těchto dvou soutěžitelů představují méně než jedno procento celkové spotřeby tepla v síti provozované společností PT. Navíc množství tepla dodávané společností SUEZ Využití zdrojů a.s. by byla schopna společnost PT nahradit již v době před realizací navrhované transakce, přičemž posuzované spojení na této skutečnosti nic nemění, když současně tepelnou energii vyráběnou ze zdrojů PE není možné z důvodu podstatné vzdálenost efektivně dodávat do lokality, kde je spotřebováváno teplo dodané společností SUEZ Využití zdrojů a.s. Teplo vyrobené Vězeňskou službou ČR pak není možné nahradit žádným jiným zdrojem, neboť rozvodnou síť, na kterou je zdroj Vězeňské služby ČR připojen, není možné zásobovat z jiného energetického zdroje. 28. Ceny tepelné energie podléhají regulaci Energetického regulačního úřadu (jedná se o věcně usměrňované ceny). 29. S ohledem na výše uvedené skutečnosti, tj. zejm. na skutečnost, že společnosti PT a PE vzhledem ke geografickému vymezení relevantních trhů v oblasti CZT si v rámci svých rozvodných sítí nekonkurují, a dále vzhledem k věcné regulaci cen tepla Energetickým regulačním úřadem, v důsledku uskutečnění posuzovaného spojení soutěžitelů nedochází k podstatným dopadům na koncové zákazníky (odběratele tepla), ani na případné třetí subjekty dodávající marginálně teplo do rozvodné sítě společnosti PT, a posuzované spojení soutěžitelů tedy nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže. 30. Další oblastí, v níž se činnosti spojujících se soutěžitelů překrývají, je oblast výroby a velkoobchodního prodeje elektrické energie, která byla předcházející rozhodovací praxí Úřadu považována za samostatný produktový relevantní trh. Geograficky Úřad v předchozích rozhodnutích vymezil relevantní trh výroby a velkoobchodního prodeje elektrické energie územím celé České republiky.[2] 31. Tržní podíl společnosti PT v roce 2017 na trhu výroby a velkoobchodního prodeje elektrické energie v České republice nepřekročil [0-5] %, podnikatelská skupina, jejíž součástí je i společnost EPI, pak dosahovala cca [0-5]% tržního podílu. Vzhledem ke skutečnosti, že společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů na trhu výroby a velkoobchodního prodeje elektrické energie v České republice v roce 2017 nepřekročil [0-5] %, nevzbuzuje posuzované spojení soutěžitelů ani v této oblasti obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže. 32. S výše uvedenou oblastí výroby elektrické energie dále souvisí poskytování tzv. podpůrných služeb elektrizační soustavy. Podpůrnými službami elektrizační soustavy je zajišťován provoz elektrizační soustavy v rámci celé České republiky a dosahováno potřebné spolehlivosti dodávek elektrické energie ze strany monopolního provozovatele přenosové soustavy, kterým je společnost ČEPS, a.s., se sídlem Praha 10, Elektrárenská 774/2, IČ: 25702556 (dále jen „ČEPS“). Trh podpůrných služeb elektrizační soustavy je organizován společností ČEPS, která vystupuje jako jediný odběratel podpůrných služeb elektrizační soustavy. 33. Z produktového hlediska posuzoval Úřad ve své předchozí rozhodovací praxi dopady spojení soutěžitelů jak na úrovni poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy jako celku,[3] tak na úrovni poskytování jednotlivých druhů podpůrných služeb elektrizační soustavy.[4] Evropská komise pro oblast poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavy vymezuje jeden relevantní trh poskytování podpůrných služeb bez rozlišení mezi jednotlivými typy těchto služeb.[5]S ohledem na skutečnost, že posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže při žádné v úvahu připadající definici produktového relevantního trhu, ponechal Úřad otázku přesného vymezení relevantního trhu otevřenou. 34. Z hlediska geografického byly relevantní trhy v oblasti poskytování podpůrných služeb vymezeny územím celé České republiky.[6] 35. Tržní podíl společnosti PT v oblasti poskytování podpůrných služeb elektrizační soustavě na území České republiky činil v roce 2017 cca [0-5] %, podnikatelská skupina, jejíž součástí je společnost EPI, pak dosahovala tržního podílu ve výši cca [5-15] %. 36. Pokud jde o jednotlivé druhy podpůrných služeb elektrizační soustavy, v jejichž poskytování se činnosti spojujících se soutěžitelů překrývají, jedná se konkrétně o primární regulaci frekvence, sekundární regulaci výkonu, minutovou zálohu MZ15+ a minutovou zálohu MZ15-, přičemž společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů na jejich poskytování nepřesáhl 25 %, vyjma služeb primární regulace frekvence a minutové zálohy MZ15-, kde spojující se soutěžitelé dosáhli společného tržního podílu ve výši cca [25-35] %, resp. cca [25-35] %. Vzhledem ke skutečnosti, že odběratelem uvedených služeb je monopolní odběratel s významnou kupní silou, spojení soutěžitelů nevzbuzuje ani v těchto oblastech obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže a otázku případného užšího vymezení věcného relevantního trhu ponechal Úřad pro účely tohoto rozhodnutí otevřenou. 37. Oba spojující se soutěžitelé rovněž působí v oblasti produkce a prodeje vedlejších energetických produktů, tj. zejména popílku (resp. směsí s popílkem), strusky, škváry, energosádrovce, stabilizátu či přírodního sádrovce, jež vznikají při výrobě tepelné a elektrické energie spalováním uhlí a jež jsou využívány zejm. ve stavebnictví jako materiál pro základy staveb, silnic a železnic, pro úpravy krajiny, terénní úpravy apod. 38. Bylo by tedy možné uvažovat o vymezení trhu s vedlejšími energetickými produkty jako celku (resp. o jeho případném dalším členění dle jednotlivých vedlejších energetických produktů),[7] přičemž vzhledem ke skutečnosti, že tyto produkty lze dodávat do relativně velkých vzdáleností od elektrárny či teplárny, bylo by možno uvažovat o jeho geografickém vymezení územím celé České republiky. Vzhledem ke skutečnosti, že při jakékoliv definici relevantního trhu připadající ve výše uvedeném smyslu v úvahu (tj. trh s vedlejšími energetickými produkty jako celek či jednotlivé trhy dle druhu produktů), by společný tržní podíl spojujících se soutěžitelů za rok 2017 nepřesáhl 15 %, a předmětné spojení soutěžitelů tedy nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže, ponechal Úřad také v tomto případě otázku vymezení věcného i geografického trhu otevřenou. 39. Další oblastí, v níž působí společnosti PT i PE, je úprava a prodej pitné vody, přičemž společnost PT dodává v současné době pitnou vodu […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…]. Společnost PE zásobuje pitnou vodou oblast dvou průmyslových areálů, kde vlastní a provozuje distribuční vodovodní sítě, přičemž pitnou vodu nakupuje společnost PE od společnosti VODÁRNA PLZEŇ a.s., která je výlučně kontrolována ze strany SmP. 40. Bylo by tedy možno uvažovat o vymezení relevantního trhu dodávek pitné vody (resp. výroby a prodeje pitné vody), přičemž z geografického hlediska jde v rámci České republiky o lokální trhy vymezené územími, která pokrývají jednotlivé vodovodní a kanalizační sítě, na nichž provozovatelé sítě mají monopolní postavení, neboť spotřebitelé využívající uvedené služby nemají možnost na daném území získat tyto služby od jiného soutěžitele (lokální síťové monopoly). V důsledku lokální izolovanosti jednotlivých trhů by tedy bylo nutno jednotlivé oblasti, v nichž soutěžitelé působí, považovat za vzájemně nezávislé a nepropojené, přičemž navíc již před uskutečněním spojení společnost PE dodává pitnou vodu nakoupenou od společnosti kontrolované SmP, která kontroluje rovněž společnost PT. Pro odběratele zůstane tedy situace i po uskutečnění posuzovaného spojení nezměněna. Vzhledem k uvedeným skutečnostem tedy Úřad ponechal otázku vymezení věcného i geografického trhu také v tomto případě otevřenou, neboť při jakkoliv vymezeném relevantním trhu posuzované spojení soutěžitelů nevzbuzuje obavy z podstatného narušení hospodářské soutěže. 41. SmP[8] a podnikatelská skupina, jejíž součástí je i společnost EPI,[9] jsou dále aktivní i v oblasti poskytování služeb odpadového hospodářství, když na území Plzeňského kraje jejich společný tržní podíl v této oblasti činil cca [15-25] %. Oblast odpadového hospodářství vertikálně předchází výrobě elektrické energie a tepla, neboť část směsného komunálního odpadu či tzv. objemného odpadu, jehož svoz na území Plzeňského kraje zajišťují i společnosti Čistá Plzeň a společnost AVE, je vhodný ke spalování, a tudíž i k výrobě elektrické energie či tepla. Likvidací komunálního odpadu prostřednictvím jeho spalování se ze spojujících se soutěžitelů zabývá společnost PT prostřednictvím výrobního zařízení ZEVO Plzeň, když kapacita pro energetické využití odpadu v zařízení ZEVO Plzeň je 95.000 tun, což představuje přibližně 50 % z celkové krajské produkce směsného komunálního odpadu vhodného pro spalování a přibližně jednu třetinu z celkové roční produkce odpadů v rámci daného kraje. 42. Společnost Čistá Plzeň dodává společnosti PT odpad za účelem jeho energetického zpracování v zařízení ZEVO Plzeň, přičemž podíl dodávek směsného komunálního odpadu společnosti Čistá Plzeň do zařízení ZEVO Plzeň činil přibližně cca […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] kapacity předmětného zařízení. Rovněž tak společnost AVE dodává komunální odpad do zařízení ZEVO Plzeň, přičemž její dodávky tvoří cca […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] kapacity předmětného zařízení. Společnost PT má v době vydání tohoto rozhodnutí uzavřeno […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] rámcových smluv, které pokrývají cca […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] kapacity zařízení ZEVO Plzeň. Hlavními dodavateli odpadů do společnosti PT jsou kromě společností Čistá Plzeň a AVE i společnosti […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] 43. Předmětná vertikální vazba existuje již v době před realizací navrhované transakce, neboť společnosti PT a Čistá Plzeň jsou výlučně kontrolované ze strany SmP, a v důsledku realizace předmětné transakce dochází k posílení této vertikální vazby. S ohledem na výše uvedené vertikální propojení Úřad zkoumal, zda skutečnost, že společnosti působící v oblasti odpadového hospodářství jsou součástí stejného podnikatelského uskupení jako společnost, jež se zabývá likvidací odpadu jeho spalováním, představuje podstatnou konkurenční výhodu. Respektive Úřad zkoumal, zda by případné odepření přístupu ostatním společnostem aktivním v oblasti poskytování služeb odpadového hospodářství do zařízení ZEVO Plzeň představovalo nebezpečí narušení hospodářské soutěže v této oblasti. 44. V této souvislosti bylo zjištěno, že kromě spalování komunálního odpadu společnost PT do roku 2017 odpad rovněž skládkovala na skládce komunálních odpadů v Chotíkově, jejíž kapacita však byla v dubnu 2017 naplněna a další příjem odpadů zastaven; v oblasti provozování skládek je pak aktivní společnost AVE. V této souvislosti šetření Úřadu ukázalo, že nejvýznamnější soutěžitelé v oblasti poskytování služeb odpadového hospodářství v rámci Plzeňského kraje disponují vlastními skládkovacími kapacitami (vyjma společnosti Čistá Plzeň). Současně šetření Úřadu ukázalo, že skládkování odpadu ve vlastních skládkovacích kapacitách představuje oproti spalovnám levnější variantu likvidace směsného komunálního a objemného odpadu, když náklady na skládkování ve vlastních kapacitách jsou zpravidla nižší než […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] Kč za 1 t odpadu,[10] zatímco náklady na spalování činí cca […OBCHODNÍ TAJEMSTVÍ…] Kč za 1 t odpadu.[11] Z tohoto důvodu skutečnost, že společnosti AVE a Čistá Plzeň budou součástí stejné podnikatelské skupiny jako spalovací zařízení ZEVO Plzeň, nepředstavuje pro ně výraznější konkurenční výhodu oproti ostatním soutěžitelů aktivním v oblasti poskytování služeb odpadového hospodářství v rámci Plzeňského kraje. IV. Závěr 45. Po zhodnocení všech skutečností dospěl Úřad k závěru, že předmětné spojení soutěžitelů nebude mít za následek podstatné narušení hospodářské soutěže, a proto rozhodl o povolení posuzovaného spojení soutěžitelů v souladu s § 16 odst. 2 zákona tak, jak je uvedeno ve výroku, a ve stanovené lhůtě toto rozhodnutí vydává. POUČENÍ Proti tomuto rozhodnutí může účastník řízení v souladu s § 152 odst. 1 a 5, ve spojení s § 83 odst. 1 a § 85 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů, podat do 15 dnů od jeho oznámení rozklad, o kterém rozhoduje předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Rozklad se podává u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Včas podaný a přípustný rozklad má odkladný účinek. JUDr. Hynek Brom I. místopředseda Úřadu Obdrží: JUDr. Robert Varga, advokát Varga, Vacík & Partners advokátní kancelář s.r.o. Zbrojnická 229/1 301 00 Plzeň IDDS: ya3fzsr Vypraveno dne: viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy Rozhodnutí nabylo právní moci dne 8. 10. 2018. [1] Viz např. rozhodnutí Úřadu S330/2006 ENERGIE Holding/Teplárna Liberec a část podniku United Energy. [2] Viz například rozhodnutí Úřadu ve správním řízení o povolení spojení soutěžitelů vedené pod sp. zn. ÚOHS-S492/2011 ČEZ/Energotrans. [3] Viz například rozhodnutí Úřadu ve správním řízení o povolení spojení soutěžitelů vedené pod sp. zn. ÚOHS-S94/2010 Energetický a průmyslový holding/EAST BOHEMIA ENERGY HOLDING či sp. zn. ÚOHS-S0884/2015/KS HALTIXAR LTD/Severní energetická. [4] Viz například rozhodnutí Úřadu ve správním řízení o povolení spojení soutěžitelů vedené pod sp. zn. ÚOHS-S492/2011 ČEZ/Energotrans. [5] Viz například rozhodnutí Evropské komise v případě M.3729 EDF/AEM/EDISON. [6] Viz např. rozhodnutí Úřadu ve správním řízení o povolení spojení soutěžitelů vedené sp. zn. ÚOHS-S0884/2015/KS HALTIXAR LTD/Severní energetická. [7] Viz například rozhodnutí Úřadu ve správním řízení o povolení spojení soutěžitelů vedené pod sp. zn. ÚOHS-S0884/2015/KS HALTIXAR LTD/Severní energetická. [8] Prostřednictvím společnosti Čistá Plzeň s.r.o. (dále jen „Čistá Plzeň“). [9] Prostřednictvím společnosti AVE CZ odpadové hospodářství s.r.o. (dále jen „AVE“). [10] Viz list spisu č. 842. [11] Viz list spisu č. 843.

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/16020
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.