Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 16752


Číslo jednací 17308/2020/544/EPr
Instance I.
Věc
Poskytování telekomunikačních služeb pro Karlovarský kraj 2020-2024
Účastníci Karlovarský kraj
Spolek pro odhalování a medializaci korupce – UPLACENI.CZ
Typ řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí Veřejná zakázka
Nabytí právní moci 26.06.2020
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-16752.html
Rozhodnutí
                          
Spisová značka: ÚOHS-S0193/2020/VZ Číslo jednací: ÚOHS-17308/2020/544/EPr Brno: 10. června 2020 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 17. 5. 2020 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou zadavatel – Karlovarský kraj, IČO 70891168, se sídlem Závodní 353/88, 360 06 Karlovy Vary, navrhovatel – Spolek pro odhalování a medializaci korupce – UPLACENI.CZ, IČO 08374694, se sídlem Duškova 1041/20, 150 00 Praha, ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Poskytování telekomunikačních služeb pro Karlovarský kraj 2020-2024“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 24. 3. 2020 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 26. 3. 2020 pod ev. č. Z2020-010296 a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 26. 3. 2020 pod ev. č. 2020/S 061-145820, vydává toto usnesení: Správní řízení se podle § 257 písm. d) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť k návrhu navrhovatele – Spolek pro odhalování a medializaci korupce – UPLACENI.CZ, IČO 08374694, se sídlem Duškova 1041/20, 150 00 Praha – ze dne 17. 5. 2020 na zahájení správního řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele – Karlovarský kraj, IČO 70891168, se sídlem Závodní 353/88, 360 06 Karlovy Vary – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Poskytování telekomunikačních služeb pro Karlovarský kraj 2020-2024“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 24. 3. 2020 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 26. 3. 2020 pod ev. č. Z2020-010296 a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 26. 3. 2020 pod ev. č. 2020/S 061-145820, zasílanému Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže před uzavřením smlouvy na citovanou veřejnou zakázku nebyl připojen doklad o doručení námitek jmenovanému zadavateli. Odůvodnění I. PRŮBĚH SPRÁVNÍHO ŘÍZENÍ 1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“) jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), obdržel dne 17. 5. 2020 návrh navrhovatele – Spolek pro odhalování a medializaci korupce – UPLACENI.CZ, IČO 08374694, se sídlem Duškova 1041/20, 150 00 Praha (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – Karlovarský kraj, IČO 70891168, se sídlem Závodní 353/88, 360 06 Karlovy Vary (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Poskytování telekomunikačních služeb pro Karlovarský kraj 2020-2024“ v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo odesláno k uveřejnění dne 24. 3. 2020 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 26. 3. 2020 pod ev. č. Z2020-010296 a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 26. 3. 2020 pod ev. č. 2020/S 061-145820 (dále jen „veřejná zakázka“ nebo „zadávací řízení“). 2. Dnem obdržení předmětného návrhu bylo v souladu s § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení ve věci přezkoumání úkonů zadavatele vedené pod sp. zn. ÚOHS‑S0193/2020/VZ. 3. Účastníky správního řízení podle ustanovení § 256 zákona jsou zadavatel, navrhovatel. Obsah návrhu ze dne 17. 5. 2020 4. Návrh navrhovatele směřuje proti zadávacím podmínkám veřejné zakázky, konkrétně proti postupu zadavatele při stanovení lhůty pro podání nabídek podle ustanovení § 57 odst. 1 zákona. Navrhovatel se domnívá, že v daném případě nebyla dodržena lhůta pro podání nabídek, která dle ustanovení § 57 odst. 1 zákona činí nejméně 30 dnů od zahájení zadávacího řízení. 5. Navrhovatel v návrhu navrhuje zrušení předmětného zadávacího řízení a dále se domáhá nařízení předběžného opatření, kterým by bylo zadavateli zakázáno uzavřít smlouvu s vybraným dodavatelem. Další postup ve správním řízení 6. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení dopisem sp. zn. ÚOHS‑S0193/2020/VZ, č. j. ÚOHS-14853/2020/544/EPr ze dne 20. 5. 2020. 7. Dne 22. 5. 2020 obdržel Úřad vyjádření zadavatele k návrhu a dokumentaci o zadávacím řízení. Vyjádření zadavatele ze dne 22. 5. 2020 8. Zadavatel ve vyjádření k návrhu navrhovatele uvádí, že odeslal oznámení o zahájení zadávacího řízení k uveřejnění způsobem dle § 212 zákona dne 24. 3. 2020, čímž v souladu s ustanovením § 56 odst. 1 zákona zahájil zadávací řízení. Dále zadavatel uvádí, že podání nabídek umožnil prostřednictvím elektronického nástroje (a zároveň nepostupoval podle § 96 odst. 2 zákona) a konec lhůty pro podání nabídek stanovil na den 24. 4. 2020 do 10:00 hodin. Zadavatel konstatuje, že s přihlédnutím k datu zahájení zadávacího řízení stanovil lhůtu pro podání nabídek v délce 30 kalendářních dnů a plně tak vyhověl požadavkům zákona. 9. S ohledem na výše uvedené skutečnosti zadavatel navrhuje, aby Úřad podaný návrh podle § 265 písm. a) zákona zamítl jako nedůvodný. II. ZÁVĚRY ÚŘADU 10. Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že návrh na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání předmětné veřejné zakázky nesplňuje podmínky stanovené v § 251 odst. 1 zákona, neboť jeho součástí není (coby zákonem vyžadovaná náležitost návrhu) doklad o doručení námitek zadavateli, a proto mu nezbylo než správní řízení zastavit. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti. Relevantní ustanovení zákona 11. Podle § 251 odst. 1 zákona musí návrh vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli. 12. Podle § 257 písm. d) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže k návrhu zasílanému Úřadu před uzavření smlouvy na veřejnou zakázku není připojen doklad o doručení námitek zadavateli. 13. Právní posouzení 14. Úřad uvádí, že dne 17. 5. 2020 obdržel od navrhovatele prostřednictvím datové schránky datovou zprávu obsahující návrh navrhovatele, k němuž nebyla připojena žádná příloha, přičemž ani v textaci návrhu není informace o tom, že by navrhovatel k návrhu připojil doklad o doručení námitek zadavateli či jakékoli jiné přílohy a nadto navrhovatel v návrhu ani netvrdí, že by zadavateli v průběhu zadávacího řízení námitky ve smyslu § 241 a násl. zákona doručil. 15. K požadavku zákona na přiložení dokladu o doručení námitek zadavateli k návrhu Úřad v obecné rovině uvádí, že význam tohoto dokladu pro samotné řízení o návrhu na přezkoumání úkonů zadavatele spočívá zejména v určení, zda podání návrhu předcházelo řádné a včasné podání námitek ve smyslu ustanovení § 242 zákona. 16. Zakotvením povinnosti učinit součástí návrhu doklad o doručení námitek zadavateli (ve spojení s negativním následkem v podobě zastavení správního řízení v případě nesplnění uvedené povinnosti) je sledováno, aby Úřad mohl rychle a správně posoudit splnění procesních podmínek vedení správního řízení, a tedy aby postupy zadavatelů mohly být v zahájeném správním řízení Úřadem co nejdříve přezkoumány nebo správní řízení pro nesplnění podmínek řízení co nejdříve zastaveno, a tak bylo zamezeno bezdůvodnému blokování zadávacích řízení, resp. soutěží o návrh. 17. Úřad v této souvislosti dále uvádí, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž nesplnění lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona] a náležitosti, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i ustanovení § 257 písm. d) zákona. V naposledy uvedeném ustanovení zákona, pod které je třeba podřadit také šetřený případ, zákonodárce možnost doplnění náležitostí návrhu v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem neumožnil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat či zkoumat důvody absence zákonné náležitosti návrhu. 18. Úřad pro úplnost k výše uvedenému dodává, že ani z vyjádření zadavatele, ani z předložené dokumentace nevyplývá, že by v průběhu zadávacího řízení na veřejnou zakázku před podáním návrhu k Úřadu dne 17. 5. 2020 doručil navrhovatel zadavateli námitky ve smyslu § 241 a násl. zákona. Podání řádných a včasných námitek před podáním návrhu je přitom další základní podmínka pro to, aby se Úřad mohl návrhem věcně zabývat a nesplnění dané povinnosti je samostatně důvodem pro zastavení správního řízení, neboť z § 257 písm. h) zákona vyplývá, že Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže návrhu nepředcházely řádně a včas podané námitky; to neplatí pro návrhy podle § 254 zákona (pozn. Úřadu: ustanovení § 254 zákona upravuje postup v situaci podání návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy na veřejnou zakázku, přičemž v daném případě se nejedná o správní řízení vedené ve věci návrhu na uložení zákazu plnění smlouvy ve smyslu § 254 zákona). 19. S ohledem na výše uvedené Úřad konstatuje, že návrh navrhovatele na zahájení správního řízení ze dne 17. 5. 2020 nenaplnil všechny zákonné požadavky, když v rozporu s § 251 odst. 1 zákona nebyl součástí návrhu doklad o doručení námitek zadavateli. 20. Nad rámec uvedeného Úřad dodává, že součástí návrhu navrhovatele nebyl ani doklad o složení kauce jakožto další povinná náležitost návrhu podle ustanovení § 251 odst. 1 zákona, přičemž ani z bankovních výpisů Úřadu nevyplývá, že by došlo k připsání kauce na účet Úřadu ve lhůtě pro doručení návrhu (ani později). Podle § 257 písm. c) zákona přitom platí, že Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže nedošlo ke složení kauce v souladu s § 255 zákona, a proto i tato skutečnost (nesložení kauce) by mohla být v šetřeném případě dalším samostatným důvodem pro zastavení správního řízení. 21. Úřad pro úplnost poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. d) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil. 22. S ohledem na uvedené rozhodl Úřad podle § 257 písm. d) zákona o zastavení správního řízení tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení. Poučení Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek. Včas podaný rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona se rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem. otisk úředního razítka JUDr. Eva Kubišová místopředsedkyně Obdrží: 1. Spolek pro odhalování a medializaci korupce – UPLACENI.CZ, Duškova 1041/20, 150 00 Praha 2. Karlovarský kraj, Závodní 353/88, 360 06 Karlovy Vary Vypraveno dne: viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/16752
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.