Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 17640


Číslo jednací 29083/2021/500/AIv
Instance I.
Věc
Výstavba vodíkových plnicích stanic BENZINA - 2. fáze (Projekt 2 - Plzeň)
Účastníci ORLEN Unipetrol RPA s.r.o.
APT, spol. s r.o.
Bonett Gas Systems, s.r.o.
Typ řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí Veřejná zakázka
Nabytí právní moci 26.10.2021
Související řízení http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-17641.html
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-17640.html
Rozhodnutí
                          
Spisová značka: ÚOHS-S0361/2021/VZ Číslo jednací: ÚOHS-29083/2021/500/AIv Brno 27.08.2021 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, ve správním řízení zahájeném dne 20. 8. 2021 na návrh z téhož dne, jehož účastníky jsou zadavatel – ORLEN Unipetrol RPA s.r.o., IČO 27597075, se sídlem Litvínov - Záluží 1, 436 70 Litvínov - Záluží, navrhovatel − APT, spol. s r.o., IČO 00569861, se sídlem Poděbradská 470/62, 198 00 Praha 9, vybraný dodavatel − Bonett Gas Systems, s.r.o., IČO 05632986, se sídlem Sudoměřská 1293/32, 130 00 Praha 3, ve věci přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání veřejné zakázky „Výstavba vodíkových plnicích stanic BENZINA - 2. fáze (Projekt 2 - Plzeň)“ v otevřeném řízení, jehož oznámení o zahájení zadávacího řízení bylo odesláno k uveřejnění dne 15. 3. 2021 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 18. 3. 2021 pod ev. č. Z2021-009098, včetně oprav uveřejněných dne 29. 3. 2021, 19. 4. 2021 a dne 10. 5. 2021, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 19. 3. 2021 pod ev. č. 2021/S 055-135956, včetně oprav uveřejněných dne 31. 3. 2021, 21. 4. 2021 a dne 12. 5. 2021, vydává toto usnesení: Správní řízení se podle § 257 písm. d) zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, zastavuje, neboť k návrhu navrhovatele – APT, spol. s r.o., IČO 00569861, se sídlem Poděbradská 470/62, 198 00 Praha 9 – ze dne 20. 8. 2021 na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – ORLEN Unipetrol RPA s.r.o., IČO 27597075, se sídlem Litvínov - Záluží 1, 436 70 Litvínov - Záluží – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Výstavba vodíkových plnicích stanic BENZINA - 2. fáze (Projekt 2 - Plzeň)“ v otevřeném řízení, jehož oznámení o zahájení zadávacího řízení bylo odesláno k uveřejnění dne 15. 3. 2021 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 18. 3. 2021 pod ev. č. Z2021-009098, včetně oprav uveřejněných dne 29. 3. 2021, 19. 4. 2021 a dne 10. 5. 2021, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 19. 3. 2021 pod ev. č. 2021/S 055-135956, včetně oprav uveřejněných dne 31. 3. 2021, 21. 4. 2021 a dne 12. 5. 2021, zasílanému Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže před uzavřením smlouvy na citovanou veřejnou zakázku nebyl připojen doklad o doručení námitek zadavateli. ODŮVODNĚNÍ 1. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen „Úřad“), jako orgán příslušný podle § 248 zákona č. 134/2016 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“), k výkonu dozoru nad dodržováním pravidel stanovených tímto zákonem a zadávacími podmínkami pro zadání podlimitní a nadlimitní veřejné zakázky, včetně koncese s výjimkou koncesí malého rozsahu podle § 178 zákona, a pro zvláštní postupy podle části šesté zákona, obdržel dne 20. 8. 2021 návrh navrhovatele – APT, spol. s r.o., IČO 00569861, se sídlem Poděbradská 470/62, 198 00 Praha 9 (dále jen „navrhovatel“) – z téhož dne na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele – ORLEN Unipetrol RPA s.r.o., IČO 27597075, se sídlem Litvínov - Záluží 1, 436 70 Litvínov - Záluží (dále jen „zadavatel“) – učiněných při zadávání veřejné zakázky „Výstavba vodíkových plnicích stanic BENZINA - 2. fáze (Projekt 2 – Plzeň)“ v otevřeném řízení, jehož oznámení o zahájení zadávacího řízení bylo odesláno k uveřejnění dne 15. 3. 2021 a uveřejněno ve Věstníku veřejných zakázek dne 18. 3. 2021 pod ev. č. Z2021-009098, včetně oprav uveřejněných dne 29. 3. 2021, 19. 4. 2021 a dne 10. 5. 2021, a v Úředním věstníku Evropské unie uveřejněno dne 19. 3. 2021 pod ev. č. 2021/S 055-135956, včetně oprav uveřejněných dne 31. 3. 2021, 21. 4. 2021 a dne 12. 5. 2021 (dále jen „veřejná zakázka“). 2. Dnem 20. 8. 2021, kdy Úřad návrh obdržel, bylo podle § 249 zákona ve spojení s § 44 odst. 1 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“), zahájeno správní řízení o přezkoumání úkonů zadavatele. 3. Navrhovatel v podaném návrhu brojí proti rozhodnutí zadavatele ze dne 12. 7. 2021 o výběru dodavatele Bonett Gas Systems, s.r.o., IČO 05632986, se sídlem Sudoměřská 1293/32, 130 00 Praha 3 (dále jen „vybraný dodavatel“), neboť vybraný dodavatel podle názoru navrhovatele neprokázal splnění ekonomické a technické kvalifikace a profesní způsobilosti. 4. Účastníky správního řízení podle ustanovení § 256 zákona jsou: zadavatel, navrhovatel vybraný dodavatel. 5. Zahájení správního řízení oznámil Úřad účastníkům řízení přípisem č. j. ÚOHS-28561/2021/536/VSv ze dne 23. 8. 2021. 6. Úřad přezkoumal náležitosti návrhu a na základě zjištěných skutečností konstatuje, že návrh na zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele učiněných při zadávání předmětné veřejné zakázky nesplňuje podmínky stanovené v § 251 odst. 1 zákona, neboť jeho součástí není (coby zákonem vyžadovaná náležitost návrhu) doklad o doručení námitek zadavateli, a proto mu nezbylo než správní řízení zastavit. Ke svému rozhodnutí Úřad uvádí následující rozhodné skutečnosti. 7. Podle § 251 odst. 1 zákona návrh vedle obecných náležitostí podání stanovených správním řádem musí obsahovat označení zadavatele, v čem je spatřováno porušení zákona, v jehož důsledku navrhovateli vznikla nebo hrozí újma na jeho právech, návrhy na provedení důkazů, a čeho se navrhovatel domáhá. Navrhovatel je povinen k návrhu připojit v elektronické podobě písemné důkazní prostředky, jejichž provedení navrhl, nejsou-li součástí dokumentace o zadávacím řízení. Součástí návrhu je doklad o složení kauce podle § 255 odst. 1 nebo 2 zákona a v případě návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku rovněž doklad o doručení námitek zadavateli. 8. Z dikce § 251 odst. 1 věty třetí zákona vyplývá, že součástí návrhu zasílaného Úřadu před uzavřením smlouvy na veřejnou zakázku je mj. doklad o doručení námitek zadavateli. 9. Podle § 257 písm. d) zákona Úřad zahájené řízení usnesením zastaví, jestliže k návrhu zasílanému Úřadu před uzavření smlouvy na veřejnou zakázku není připojen doklad o doručení námitek zadavateli. 10. Úřad uvádí, že dne 20. 8. 2021 obdržel od navrhovatele prostřednictvím datové schránky datovou zprávu obsahující návrh navrhovatele, ve kterém je v seznamu příloh uveden „doklad o složené kauci“ a „doklad o doručení stejnopisu návrhu zadavateli“. K zaslanému návrhu byly připojeny citované přílohy, tj. doklad o složení kauce a dodejka datové zprávy dodané do datové schránky zadavatele dne 20. 8. 2021, jež se však váže k doručení stejnopisu návrhu zadavateli, jak vyplývá z jejího označení v přílohách, a jak lze rovněž dovodit z data dodání. Žádné další přílohy k návrhu připojeny nebyly. 11. K požadavku zákona na přiložení dokladu o doručení námitek zadavateli k návrhu Úřad v obecné rovině uvádí, že význam tohoto dokladu pro samotné řízení o návrhu na přezkoumání úkonů zadavatele spočívá zejména v určení, zda podání návrhu předcházelo řádné a včasné podání námitek ve smyslu ustanovení § 242 zákona. 12. Zakotvením povinnosti učinit součástí návrhu doklad o doručení námitek zadavateli (ve spojení s negativním následkem v podobě zastavení správního řízení v případě nesplnění uvedené povinnosti) je sledováno, aby Úřad mohl rychle a správně posoudit splnění procesních podmínek vedení správního řízení, a tedy aby postupy zadavatelů mohly být v zahájeném správním řízení Úřadem co nejdříve přezkoumány nebo správní řízení pro nesplnění podmínek řízení co nejdříve zastaveno, a tak bylo zamezeno bezdůvodnému blokování zadávacích řízení, resp. soutěží o návrh. 13. Úřad v této souvislosti dále uvádí, že zákon rozlišuje náležitosti návrhu, jejichž nesplnění lze odstranit ve lhůtě stanovené Úřadem [srov. § 257 písm. a) zákona] a náležitosti, jejichž absence je bez dalšího důvodem pro zastavení řízení, kam patří mj. i ustanovení § 257 písm. d) zákona. V naposledy uvedeném ustanovení zákona, pod které je třeba podřadit také šetřený případ, zákonodárce možnost doplnění náležitostí návrhu v dodatečné lhůtě stanovené Úřadem neumožnil. Úřad proto nemůže navrhovatele k odstranění takové vady řízení vyzvat či zkoumat důvody absence zákonné náležitosti návrhu. 14. V šetřeném případě Úřad obdržel od navrhovatele návrh, ke kterému nebyl připojen doklad o doručení námitek zadavateli. Přílohy návrhu tak v šetřeném případě neposkytují žádnou informaci o doručení námitek zadavateli, a nelze je tudíž považovat za doklad o doručení námitek zadavateli tak, jak vyžaduje ustanovení § 251 odst. 1 zákona. 15. Úřad dodává, že návrh navrhovatele ani jeho přílohy Úřadu nepodávají informace, zda v šetřeném případě byly zadavateli řádně a včas doručeny námitky, a zda tedy byly v tomto ohledu splněny zákonem stanovené požadavky, které jsou kladeny na navrhovatele v souvislosti s podáním námitek a které mají vliv na možnost Úřadu o následném návrhu věcně rozhodnout. V posuzovaném případě, jak plyne ze shora uvedeného, tak navrhovatel nepředložil žádný doklad, z něhož by bylo možné ověřit/postavit najisto, zda zadavateli byly doručeny řádně a včas námitky. 16. S ohledem na výše uvedené Úřad konstatuje, že návrh navrhovatele na zahájení správního řízení ze dne 20. 8. 2021 nenaplnil všechny zákonné požadavky, když v rozporu s § 251 odst. 1 zákona nebyl součástí návrhu doklad o doručení námitek zadavateli, a proto Úřad podle § 257 písm. d) zákona rozhodl o zastavení správního řízení, jak je uvedeno ve výroku tohoto usnesení. 17. Pro úplnost Úřad poznamenává, že z důvodu procesní ekonomie již považoval za neúčelné stanovit účastníkům řízení lhůtu k vyjádření se k podkladům rozhodnutí ve smyslu § 261 odst. 3 zákona, neboť Úřad je povinen dle § 6 odst. 2 správního řádu postupovat tak, aby nikomu nevznikaly zbytečné náklady a dotčené osoby co možná nejméně zatěžoval. Za situace, kdy je zřejmé, že je dán důvod pro zastavení správního řízení podle § 257 písm. d) zákona, by vyjádření účastníků řízení k otázkám, jejichž závazné posouzení mělo být obsahem rozhodnutí za situace, kdy by nebyl dán důvod pro zastavení správního řízení, a jejichž okruh (tedy předmět řízení) byl vymezen na základě podaného návrhu navrhovatele, účastníkům řízení mohlo způsobit toliko zbytečné náklady, aniž by takové vyjádření mohlo ovlivnit výsledek správního řízení. Z toho důvodu Úřad lhůtu podle § 261 odst. 3 zákona účastníkům řízení nestanovil. POUČENÍ Proti tomuto usnesení lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže – Sekce veřejných zakázek, třída Kpt. Jaroše 1926/7, Černá Pole, 604 55 Brno. Rozklad nemá podle § 76 odst. 5 správního řádu odkladný účinek. Podle § 261 odst. 1 písm. b) zákona se rozklad a další podání účastníků učiněná v řízení o rozkladu činí výhradně prostřednictvím datové schránky nebo jako datová zpráva podepsaná uznávaným elektronickým podpisem. otisk úředního razítka Mgr. Markéta Dlouhá místopředsedkyně Obdrží: 1. ORLEN Unipetrol RPA s.r.o., Litvínov - Záluží 1, 436 70 Litvínov - Záluží 2. APT, spol. s r.o., Poděbradská 470/62, 198 00 Praha 9 3. Bonett Gas Systems, s.r.o., Sudoměřská 1293/32, 130 00 Praha 3 Vypraveno dne: viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/17640
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.