Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 219


Číslo jednací VP/S092/01-160
Instance I.
Věc
KB
Účastníci Komerční banka
vláda ČR
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 27.09.2001
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-219.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 92/01-160 V Brně dne 7. září 2001 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 27. 7. 2001 z vlastního podnětu podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 2 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory, rozhodl podle § 6 odst. 4 písm. a) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Řízení o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory formou garance specifikované ve "Smlouvě o garanci" ze dne 29. 12. 2000, ve znění dodatků uzavřené mezi společnostmi Konsolidační banka Praha, s. p. ú., se sídlem Janovského 438/2, Praha 7, IČO: 48118672, zastoupenou Ing. Kamilem Zieglerem, předsedou bankovní rady a Ing. Ladislavem Řezníčkem, členem bankovní rady a Komerční banka, a.s., se sídlem Na Příkopě 33, Praha 1, IČO: 45317054, zastoupenou Tomasem Spurnym, členem představenstva a Ing. Peterem Palečkou, místopředsedou představenstva a formou prohlášení a dodatků specifikovaných v příloze č. 2 dopisu ministra financí Ing. Jiřího Rusnoka ze dne 4. 7. 2001, č.j. 04/59 295/01 s e z a s t a v u j e Odůvodnění: Dne 10. 7. 2001 obdržel Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") dopis ministra financí Ing. Jiřího Rusnoka ze dne 4. 7. 2001, č.j. 04/59 295/01, kterým Úřad informoval o přijetí usnesení vlády ČR č. 661 ze dne 28. 6. 2001, jímž došlo ke schválení privatizace majetkové účasti státu na podnikání společnosti Komerční banka, a.s. podle ustanovení § 10 odst. 1 zákona č. 92/1991 Sb., o podmínkách převodu majetku státu na jiné osoby, v platném znění, s tím, že nabyvatelem státního podílu je společnost Société Générale S.A. Vzhledem k tomu, že uvedený dopis obsahoval v příloze opatření, která mohla zakládat veřejnou podporu, a neobsahoval vyplněnou "Žádost o povolení výjimky" podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), zahájil Úřad dne 27. 7. 2001 z vlastního podnětu podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 2 správního řádu řízení o povolení výjimky. Podklady pro rozhodnutí V průběhu řízení o povolení výjimky Úřad vycházel z následujících podkladů: dopisu ministra financí Ing. Jiřího Rusnoka ze dne 4. 7. 2001, č.j. 04/59 295/01 usnesení vlády ČR č. 661 ze dne 28. 6. 2001 o privatizaci majetkové účasti státu na podnikání společnosti Komerční banka, a.s., včetně jeho přílohy, předkládací zprávy a její přílohy "Smlouvy o garanci" ze dne 29. 12. 2000 uzavřené mezi společnostmi Konsolidační banka Praha, s. p. ú. a Komerční banka, a.s. usnesení vlády ČR č. 732 ze dne 19. 11. 1997 k zahájení privatizace zbytkových majetkových účastí státu v Komerční bance, a.s., České spořitelně, a.s. a Československé obchodní bance, a.s. usnesení vlády ČR č. 194 ze dne 10. 3. 1999 k dalšímu postupu privatizace společnosti Komerční banka, a.s. usnesení vlády ČR č. 696 ze dne 12. 7. 2000 k informaci o průběhu privatizace Komerční banky, a.s. usnesení vlády ČR č. 1334 ze dne 18. 12. 2000 o garanci Konsolidační banky Praha, státního peněžního ústavu, za vybraná klasifikovaná aktiva Komerční banky, a.s. materiálů poskytnutých společností Goldman Sachs International jako privatizačním poradcem, týkajících se všech učiněných kroků v rámci privatizace společnosti Komerční banka, a.s. dopisu ministra financí Ing. Jiřího Rusnoka ze dne 17. 8. 2001, č.j. 04/74120/2001 obsahujícího upřesňující údaje týkající se privatizace státního podílu ve společnosti Komerční banka, a.s. II. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. d) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo financí ČR (dále jen "MF"). III. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou Republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24. 6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou Republikou na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. Podle § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře se veřejnou podporou rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů podpory, nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním úřadem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře stanoví, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením hospodářské soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázaná. Podle § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře výše uvedený zákaz platí, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak, nebo pokud Úřad nepovolil výjimku. Z výše uvedené definice vyplývá, že veřejná podpora může být rovněž poskytnuta v rámci privatizace (prodeje) státního majetku. Pro určení, zda privatizace obsahuje prvky veřejné podpory Evropská komise aplikuje obecná kritéria, která stanovila ve Zprávě o soutěžní politice z roku 1993 (tzv. Competition Report). Podle těchto kritérií jsou v rámci privatizace prvky veřejné podpory vyloučeny, jestliže jsou splněna následující kritéria: prodej majetku je prováděn na základě transparentního výběrového řízení, které je založeno na nediskriminačním přístupu a majetek je prodán nejvyšší nabídce a zájemcům je ponechán dostatečný prostor k přípravě nabídky a možnost k ocenění nabízeného majetku a získání všech potřebných informací a údajů. Na druhou stranu následující opatření mohou v rámci privatizace obsahovat prvky veřejné podpory, a je třeba, aby u nich byla podána žádost o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře. Jde o: veškerou privatizaci prováděnou na základě restriktivních postupů, případně mezi jednotlivci (např. exkluzivita v rámci privatizace) veškerou privatizaci, které předchází odepsání dluhů ze strany státu, obcí, měst, krajů, případně společností, ve kterých stát vykonává přímou nebo nepřímou kontrolu veškerou privatizaci, které předchází kapitalizace pohledávek, případně jiné navýšení základního jmění veškerou privatizaci, která by nebyla akceptovatelná pro tržního investora. Tyto principy byly rovněž použity v rozhodnutí Evropské komise č. 00/647/EC, publikovaném v Official Journal L 272, dne 25. 10. 2000, týkajícím se veřejné podpory poskytnuté ze strany Francie společnosti TASQ. Popis privatizačního procesu společnosti Komerční banka, a.s. Z předložených podkladů byly zjištěny následující kroky v procesu privatizace společnosti Komerční banka, a.s. Dne 19. 11. 1997 rozhodla vláda ČR usnesením č. 732 o zahájení přípravy prodeje zbývajících majetkových účastí státu ve společnostech Komerční banka, a.s., Česká spořitelna, a.s. a Československá obchodní banka, a.s. Dne 10. 3. 1999 rozhodla vláda ČR usnesením č. 194 o dalším postupu privatizace společnosti Komerční banka, a.s. (dále jen "KB"). Tímto usnesením vláda ČR souhlasila s prodejem majetkové účasti státu v držení Fondu národního majetku (dále jen "FNM") ve společnosti KB. Usnesením č. 696 ze dne 12. 7. 2000 vláda ČR vzala na vědomí informaci o průběhu privatizace KB a schválila návrh korekce časového harmonogramu privatizace KB a návrh specifikujících podmínek pro závěrečná jednání s vybranými investory. V březnu 1998 došlo k uzavření smlouvy o poradenských službách mezi FNM a společností Goldman Sachs International, se sídlem v Londýně (dále jen "GSI"). Právním poradcem se stala společnost Weil, Gotshal  Manges, v.o.s. (dále jen "WGM"). Celý privatizační proces byl koordinován Řídícím výborem pro privatizaci (dále jen "ŘVP"). Dne 10. 8. 1999 bylo ve Financial Times a Hospodářských novinách zveřejněno oznámení o záměru vlády ČR prodat státem vlastněný akciový podíl v KB. 18. 7. 2000 rozeslal GSI marketingový dopis 32 potenciálním investorům. Jednalo se o potenciální investory z Velké Británie, Irska, USA, Francie, Portugalska, Španělska, Švýcarska, Rakouska, Izraele, Austrálie, Řecka, Itálie, Nizozemí, Německa, Dánska, Norska. Z okruhu oslovených investorů požádalo 15 subjektů o zaslání tzv. Informačního memoranda. Toto memorandum a dopis o postupu při privatizaci KB obsahovaly ustanovení o možné veřejné podpoře ze strany vlády. Po prostudování informačního memoranda byla společnosti GSI zaslána tzv. předběžná vyjádření zájmu od společností La Caisse Nationale de Crédit Agricole, Francie (dále jen "Crédit Agricole"), Bayerische Hypo und Vereinsbank AG (dále jen "HVB"), Německo, Société Générale, S.A., Francie (dále jen "Société Générale"), UniCredito Italiano S.p.A., Itálie (dále jen "UniCredito") a AIG New Europe Fund, USA (dále jen "AIG"). Dne 27. 12. 2000 vláda ČR rozhodla usnesením č. 1208 o pokračování procesu privatizace KB, přičemž zúžila seznam uchazečů na základě doporučení GSI a ŘVP na 4, a to Crédit Agricole, HVB, Société Générale, UniCredito (dále jen "vybraní investoři"). Tito vybraní investoři byli zároveň vyzváni k provedení investorské due dilligence a k předložení závazných nabídek na koupi akcií KB. Dne 11. 5. 2001 byly společnosti GSI tyto závazné nabídky předloženy. GSI poté vedl s investory jednání za účelem upřesnění nabídek. V rámci procesu upřesnění a sjednávání jednotlivých nabídek bylo vybraným investorům povoleno provést další due diligence v kancelářích WGM v Londýně. Dne 29. 5. 2001 Crédit Agricole oznámila své odstoupení z tohoto výběrového řízení z důvodu změny své strategie a priorit. Po otevření předložených nabídek byla zahájena jednání s investory, jež vyústila v návrh transakčních dokumentů reflektujících podmínky navrhované privatizace KB. Dne 7. 6. 2001 GSI vyzývá zbývající tři vybrané investory k předložení upravených nabídek. Dne 25. 6. 2001 HVB se rozhodla, že nepředloží konečnou nabídku, ale zdůraznila, že její upravená nabídka ze dne 11. 6. 2001 zůstává otevřená až do 11. 8. 2001. UniCredito a Société Genérale dne 27. 6. 2001 potvrdily a upřesnily své původní nabídky ze dne 11. 6. 2001. Tyto nabídky byly odevzdány v zapečetěných obálkách a otevřeny za přítomnosti zástupců MF, FNM, WGM, Société Genérale a UniCredito. Průvodní dopisy ke konečným nabídkám uchazečů, včetně konečné nabídnuté ceny, byly nahlas přečteny. O těchto skutečnostech byl pořízen notářský zápis. Předložené nabídky byly následující: Nabídka HVB - (…..) Kč Nabídka UniCredito - (…..) Kč Nabídka Société Genérale - (…..) Kč Všechny nabídky byly přepočteny kursem ČNB 33,88 Kč/EUR ke dni 28. 6. 2001. Pro případ podstatné změny v hodnotě konsolidovaného vlastního kapitálu KB v období mezi podepsáním a vypořádáním transakce, byl s výše uvedenými investory dohodnut mechanismus pro přepočet kupní ceny, který může vést k navýšení či snížení kupní ceny. Toto opatření rovněž vedlo ke zvýšení nabízené kupní ceny. V předložených podkladech je zdůrazněna skutečnost, že je nepravděpodobné, že by mohlo dojít k tak výrazným pohybům v hodnotě čistého obchodního jmění privatizované společnosti KB v poměrně krátkém období mezi podepsáním a vypořádáním dohodnuté transakce. Výše uvedený mechanismus je následující: Konsolidovaný vlastní kapitál k datu vypořádání transakce (v CZK mld.) Mechanismus výpočtu pro úpravu kupní ceny více jak 30,9 Kupní cena bude navýšena o 1,692 mld. Kč mezi 28,08 a 30,09 Kupní cena vzroste o 60% z rozdílu mezi hodnotou konsolidovaného vlastního kapitálu a částkou 28,08 mezi 19,05 a 28,08 (referenční sazba 23,8) Kupní cena se nebude upravovat mezi 16,7 a 19,5 Kupní cena bude snížená o 60% z rozdílu mezi hodnotou konsolidovaného vlastního kapitálu a částkou 19,5 mld. Kč, maximálně však 1,68 mld. Kč méně než 16,7 Kupní cena se nebude upravovat, ale kupující má právo odstoupit od smlouvy o koupi akciového podílu Usnesením č. 661 ze dne 28. 6. 2001 vláda ČR rozhodla o privatizaci (prodeji) 60 % akcií společnosti KB vybranému nabyvateli, a to společnosti Société Générale, se sídlem boulevard Haussmann, 75009 Paříž. Tato společnost předložila nejvyšší cenovou nabídku za uvedený státní podíl. Z předložených podkladů vyplynula skutečnost, že všichni vybraní investoři byli informováni o skutečnosti, že Société Genérále nabídla nejvyšší cenu a z tohoto důvodu byla vybrána jako vítěz výběrového řízení na prodej státního podílu v KB. Na základě předložených podkladů a výše uvedených skutečností lze konstatovat, že výběrové řízení proběhlo transparentně, bez diskriminace jednotlivých potenciálních investorů, potenciálním investorům byl ponechán dostatečný prostor k přípravě nabídky a ocenění společnosti KB a byla vybrána nejvyšší nabídka. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že jsou splněny výše uvedené podmínky požadované Evropskou komisí. Posouzení dalších navrhovaných opatřeních v rámci privatizace společnosti KB V rámci privatizačního procesu jsou dále navrhována následující opatření: garance společnosti Konsolidační banka Praha, s.p.ú. (dále jen " KoB") za riziková aktiva KB prohlášení FNM prohlášení KoB prohlášení společnosti Konpo, s.r.o. dodatek č. 4 k "Rámcové smlouvě z roku 1999" dodatek č. 4 k "Smlouvě o garanci" prohlášení České národní banky prohlášení Komise pro cenné papíry prohlášení MF týkající se daní prohlášení Finančního úřadu pro Prahu 1 prohlášení MF týkající se společnosti Komerční pojišťovna, a.s. prohlášení MF týkající se Penzijního fondu KB, a.s. prohlášení jednotlivých členů představenstva KB týkající se jejich odměny prohlášení jednotlivých členů dozorčí rady KB týkající se jejich odměny prohlášení představenstva KB. Popis a posouzení uvedených opatření Garance KoB za riziková aktiva KB Garance (záruka) ze strany státu, měst, obcí, krajů, je považována obecně za jednu z forem veřejné podpory. Při posuzování slučitelnosti této veřejné podpory je třeba postupovat podle Sdělení Evropské komise č. 2000/C 71/07 o aplikaci článků 87 a 88 Smlouvy o založení Evropského společenství na státní pomoc ve formě záruk, publikovaném v Official Journal C 71, dne 11. 3. 2000 (dále jen "předpis"), které se vztahuje na všechny formy záruk. Usnesením č. 1334 ze dne 18. 12. 2000 vyslovila vláda ČR souhlas s poskytnutím garance KoB za riziková aktiva KB klasifikovaná ke dni 31. 12. 2000 podle metodiky ČNB a ověřena auditorem jako nestandardní, pochybná nebo ztrátová. Zároveň vláda ČR uložila místopředsedovi vlády a ministru financí, aby zajistil uzavření "Smlouvy o garanci" mezi KoB a KB. Na základě dopisu MF jako zakladatele KoB ze dne 27. 12. 2000 bylo KoB uloženo, aby tuto smlouvu s KB uzavřela. K uzavření "Smlouvy o garanci" mezi KoB a KB došlo dne 29. 12. 2000. Podle čl. 2.1.2. předpisu je veřejná podpora formou garance poskytnuta v okamžiku uzavření smlouvy o garanci, nikoliv okamžikem plnění na základě garance. Přestože k uzavření uvedené "Smlouvy o garanci" došlo dne 29. 12. 2000, tedy před vydáním rozhodnutí Úřadu, tato smlouva obsahuje odkládací podmínku, podle které "Smlouva o garanci" nabývá účinnosti dnem, kdy se stane pravomocným rozhodnutí Úřadu, kterým bude pro garanci povolena výjimka z obecného zákazu poskytování veřejné podpory podle zákona o veřejné podpoře, nebo bude rozhodnuto o zastavení řízení o povolení výjimky podle zákona o veřejné podpoře, v případě, že Úřad shledá, že garance není veřejnou podporou. Z výše uvedených skutečností je zřejmé, že k plnění z výše uvedené "Smlouvy o garanci" může dojít nejdříve okamžikem, kdy nabude právní moci rozhodnutí Úřadu o povolení výjimky, nebo o zastavení řízení. Pokud by Úřad výjimku nepovolil, tato smlouva by nenabyla účinnosti a k plnění na jejím základě by nemohlo dojít. Posouzení slučitelnosti výše uvedené garance se závazky ČR vyplývajícími z Evropské dohody je třeba provést v kontextu celého privatizačního procesu státního podílu v KB. Ze "Smlouvy o garanci" a předložených podkladů vyplynula skutečnost, že výše garance je limitována částkou 20 mld. Kč. a její trvání je omezeno do 31. 12. 2003. "Smlouva o garanci" obsahuje podrobný popis mechanismu plnění KoB na základě "Smlouvy o garanci". Její výše se odvíjí od institutu tzv. konečných ztrát, které znamenají rozdíl mezi čistou účetní hodnotou (nominální hodnotou sníženou o vytvořené opravné položky v případě rozvahových aktiv a o rezervy v případě podrozvahových aktiv) tzv. vybraných rizikových aktiv, která jsou tvořena pohledávkami vzniklými z titulu úvěrových smluv, úvěrových příslibů, smluv o vystavení bankovních záruk a dalších právních titulů, a která budou KB vykazována v rozvaze nebo podrozvaze k datu 31. 12. 2000 a budou ze strany KB k tomuto datu klasifikovány jako nestandardní, pochybná nebo ztrátová, a která jsou rovněž tvořena pohledávkami, které vzniknou namísto výše uvedených pohledávek v důsledku tzv. restrukturalizace pohledávek, jež je uvedena v čl. 5.2. "Smlouvy o garanci". Mechanismus úhrady garance je následující: Dosáhne-li výše konečných ztrát (…..) Kč nejvýše však (…..) mld. Kč, KoB zaplatí KB (…..) % konečných ztrát Dosáhne-li výše konečných ztrát (…..) Kč nejvýše však (…..) Kč, KoB zaplatí KB (…..) Kč a (…..) % z částky, o níž výše konečných ztrát převyšuje částku (…..) Kč Dosáhne-li výše konečných ztrát (…..) Kč nejvýše však (…..) Kč, KoB zaplatí KB (…..) Kč a (…..) % z částky, o níž výše konečných ztrát převyšuje částku (…..) Kč Dosáhne-li výše konečných ztrát částky více než (…..) Kč, KoB zaplatí KB (…..) Kč, která zároveň tvoří maximální částku plnění KoB na základě "Smlouvy o garanci". Za výše uvedenou garanci KB zaplatí KoB částku (…..) mil. Kč. Z výše uvedené konstrukce garance je zřejmé, že KoB nebude hradit veškerou hodnotu garancí pokrytých vybraných rizikových aktiv, nýbrž předpokládá i aktivní spoluúčast KB. "Smlouva o garanci" obsahuje v čl. 5.2. možnost tzv. restrukturalizace vybraných rizikových aktiv. Tato restrukturalizace spočívá v tom, že KB je oprávněna uzavírat s dlužníky ujednání ohledně výše uvedených vybraných aktiv, na jejichž základě bude změněn obsah závazků těchto dlužníků, nebo na jejichž základě budou existující pohledávky zcela nebo zčásti nahrazeny novými pohledávkami. KoB v této smlouvě prohlašuje, že souhlasí s výše uvedenými formami uvedené restrukturalizace a potvrzuje, že se taková restrukturalizace nedotkne platnosti jejích závazků. Podle tohoto čl. v případech, že dojde v důsledku uvedené restrukturalizace k navýšení pohledávek z vybraných rizikových aktiv v porovnání s jejich výší k 31. 12. 2000 nebo ke dni, kdy se smlouva, jíž je prováděna uvedená restrukturalizace, stane účinnou, nebude při výpočtu garance k takovému navýšení přihlíženo. Z tohoto ustanovení tedy vyplývá, že výše uvedená hranice garance nemůže být překročena. Podle čl. 5.3. "Smlouvy o garanci" se KB rovněž zavazuje, že na výzvu KoB na ni převede kdykoliv během období od 1. 1. 2001 do 31. 12. 2001, kterékoliv vybrané rizikové aktivum, za cenu, která vzhledem k poskytnuté garanci a jejímu plnění vytvoří neutrální účetní dopad pro KoB i KB, a to za podmínky, že pro převod takových vybraných rizikových aktiv budou splněny podmínky stanovené právními předpisy a smlouvami s příslušným dlužníkem. Výše uvedená garance má být poskytnuta společností KoB, která je státním peněžním ústavem. V souladu s § 3 písm. b) zákona o veřejné podpoře jsou prostředky právnických osob vlastněných státem plně, nebo v míře, která mu v nich umožňuje vykonávat přímou nebo nepřímou kontrolu, považovány za veřejné prostředky, pokud nejsou používány způsobem odpovídajícím principům trhu, především principu dosažení nejvyšší míry zisku. Tato podmínka je splněna, neboť se jedná o garanci, kterou by KB za stejných podmínek od jiných subjektů, především peněžních ústavů nezískala, zejména z toho důvodu, že garance se týká aktiv, která jsou klasifikována jako nestandardní, pochybná, ztrátová. U těchto aktiv je velký předpoklad, že poskytovatel garance bude plnit namísto dlužníků. Vzhledem k tomu, že se jedná o sektor bankovnictví (peněžnictví), kde probíhá ve všech segmentech trhu zostřený konkurenční boj, přičemž služby peněžních ústavů jsou poskytovány i do zahraničí, je tato garance způsobilá narušit hospodářskou soutěž s možným dopadem na obchod mezi ČR a členskými státy Evropské unie. Z těchto důvodů byla garance KoB posuzována z pohledu zákona o veřejné podpoře a výše uvedeného předpisu. Prohlášení FNM Dle předložených podkladů FNM učiní ve "Smlouvě o koupi akcií" vůči vybranému investorovi pouze základní prohlášení, zejména prohlášení týkající se právní způsobilosti a oprávnění uzavřít "Smlouvu o koupi akcií", existence prodávaných akcií KB, na nichž neváznou žádná práva třetích osob, a skutečnosti, že KB je bankou ve smyslu příslušných právních předpisů, která je oprávněna vykonávat podnikatelskou činnost v souladu s příslušnými právními předpisy. Prohlášení KoB Dle předložených podkladů KoB učiní prohlášení vůči nabyvateli státního podílu v KB a KB. Toto prohlášení představuje důležitý podklad pro rozhodnutí investora uzavřít smlouvu o koupi akcií KB s tím, že se jedná o nezbytnou součást uzavírané smluvní dokumentace. Dne 23. 8. 1999 uzavřela Konsolidační banka s.p.ú. a KB "Rámcovou smlouvu o postoupení pohledávek" (dále jen "Rámcová smlouva z roku 1999"), ve znění pozdějších dodatků na základě níž byly uzavřeny jednotlivé smlouvy o postoupení pohledávek. Podpisem prohlášení zaniknou veškerá práva KoB na náhradu škody vůči KB, právo na výměnu postoupených pohledávek zatížené právními vadami za jiné pohledávky KB za třetími osobami, právo na výměnu převedených cenných papírů za jiné cenné papíry KB, právo na snížení kupní ceny za postoupené pohledávky nebo převedené cenné papíry, právo na uplatnění náhrady škody, zaplacení úroků z prodlení nebo smluvní pokuty, právo jednostranně ukončit Rámcovou smlouvu z roku 1999, právo vrátit KB postoupené pohledávky nebo převedené cenné papíry, a to zejména z důvodu neplatnosti nebo neexistencetěchto pohledávek nebo cenných papírů nebo z jiného důvodu na základě Rámcové smlouvy z roku 1999, jiné smlouvy či transakce uzavřené na základě Rámcové smlouvy z roku 1999 nebo na základě právních předpisů ČR. Prohlášení KoB se týká řádného uzavření, platnosti, závaznosti a vymahatelnosti "Rámcové smlouvy z roku 1999" a jednotlivých smluv o postoupení pohledávek uzavřených na jejím základě, neporušení závazků KB vůči KoB podle Rámcové smlouvy z roku 1999 a skutečnosti, že KoB si k datu svého prohlášení není vědoma žádných práv vyplývajících z Rámcové smlouvy z roku 1999, které by mohla uplatnit vůči KB. Zánik práv se týká pohledávek (aktiv), které byly postoupeny z KB (vyvedeny z bilance KB) na KoB na základě smluv o postoupení pohledávek, které byly uzavírány na základě "Rámcové smlouvy z roku 1999". Celý proces byl zahájen v roce 1999, tedy před účinností zákona o veřejné podpoře. KoB dále v prohlášení výslovně uznává svůj dluh vůči KB vyplývající z řádně uzavřených "Smluv o úvěru" uzavřených mezi KB jako věřitelem a KoB jako dlužníkem dne 23. 8. 1999 a 23. 3. 2000. Dále prohlašuje, že řádně schválila uzavření "Smlouvy o garanci", a že KB vůči KoB neporušila podstatným způsobem závazky ze "Smlouvy o garanci". Institut uznání dluhu je upraven v § 558 zákona č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, v platném znění, který stanoví, že uzná-li někdo písemně, že zaplatí svůj dluh určený co do důvodu i výše, má se za to, že dluh v době uznání trval. U promlčeného dluhu má takové uznání tento právní následek jen věděl-li ten, kdo dluh uznal, o jeho promlčení. Toto uznání dluhu potvrdí skutečnost, že dluh vzniklý na základě výše uvedených smluv o úvěru právně existuje. Tímto prohlášením se KoB nezavazuje k žádnému dalšímu plnění, než ke kterému se zavázala v uvedených úvěrových smlouvách. Na jeho základě získává potenciální nabyvatel státního podílu právní jistotu, že tento závazek bude uhrazen. Prohlášení dále odkazuje na Dodatek č. 4 k Rámcové smlouvě z roku 1999, v němž KoB a KB sjednávají zánik veškerých práv, které může KoB uplatnit vůči KB na základě Rámcové smlouvy z roku 1999. Takové ujednání je z hlediska českého práva možné na základě § 516 občanského zákoníku, které se vztahuje i na obchodní závazkové vztahy, a tedy i na smluvní vztah mezi KoB a KB. Podle § 516 občanského zákoníku si strany smlouvy mohou dohodou změnit vzájemná práva a povinnosti, respektive jejich obsah, vyplývající ze smlouvy. Vzhledem k tomu, že při uzavírání dohody podle § 516 občanského zákoníku nejsou strany nijak omezeny co do rozsahu změny svých vzájemných práv a povinností, představuje změna vzájemných práv a povinností mezi KoB a KB provedená v dodatku č. 4 k Rámcové smlouvě z roku 1999 platné ujednání podle českého práva. V návaznosti na zánik práv KoB vůči KB, KoB prohlašuje, že neuplatní vůči KB svá práva vyplývající z Rámcové smlouvy z roku 1999, která zanikla dohodou. V případě, že ze strany KoB dojde k porušení ujednání uvedených v prohlášení KoB, anebo pokud se prohlášení KoB ukáží jako nesprávná, nepravdivá nebo zavádějící v podstatném ohledu (takové případy dále jen "porušení"), uhradí KoB KB na její výzvu jakoukoli ztrátu (včetně ušlého zisku) nebo jakékoli částky v souvislosti se vzniklou škodou, včetně soudních poplatků za uplatnění nároku KB na základě prohlášení, které KB vzniknou na základě výše uvedeného porušení nebo v souvislosti s ním, spolu s částkou rovnou veškerým výdajům, ztrátám a závazkům KB, které by jí nevznikly nebo by neexistovaly, pokud by k uvedenému porušení nedošlo. Toto opatření je obecným právním institutem používaným v běžném obchodním styku. Jedná se o posílení právní jistoty nabyvatele státního podílu v KB. Prohlášení společnosti Konpo, s.r.o. Prohlášení Konpo, s.r.o. (dále jen "Konpo") se týká řádného uzavření, platnosti, závaznosti a vymahatelnosti Rámcové smlouvy k postoupení pohledávek mezi Konpo a KB ze 17. března 2000, ve znění pozdějších změn a dodatků (dále jen "Rámcová smlouva z roku 2000"), a jednotlivých smluv o postoupení pohledávek uzavřených na jejím základě. Dále Konpo v prohlášení souhlasí s tím že veškerá práva, která může Konpo uplatnit vůči KB, zanikají dohodou podle § 516 občanského zákoníku. Obdobně jako v případě KoB Konpo prohlašuje, že neuplatní vůči KB svá práva vyplývající z Rámcové smlouvy z roku 2000, která zanikla dohodou. V případě, že Konpo poruší svá prohlášení, je povinno uhradit KB ztrátu vzniklou v důsledku takového porušení. Z předložených podkladů vyplývá skutečnost, že existence práv jichž se prohlášení KoB a Konpo týkají, znepokojovala vybrané investory, neboť, dle předložených podkladů narušovala princip definitivnosti operací, v jejichž rámci byly na KoB převedeny pohledávky, které předcházely privatizaci státního podílu v KB. Všichni vybraní investoři byly o existenci výše uvedených práv informováni, byla jim nabídnuta stejná řešení této otázky a zároveň jim byla poskytnuta možnost se aktivně podílet na jejich přípravě. Dodatek č. 4 k "Rámcové smlouvě z roku 1999" Dodatek č. 4 k Rámcové smlouvě z roku 1999 upravuje zánik veškerých práv KoB vůči KB vyplývajících z Rámcové smlouvy z roku 1999 a ze smluv či jiných transakcí uzavřených mezi KOB a KB na jejím základě. Tento dodatek je smluvním dokumentem, na základě kterého budou učiněna výše uvedená prohlášení. Dodatek č. 4 k "Smlouvě o garanci" Dodatek č. 4 ke Smlouvě o garanci mezi KoB a KB ze dne 29. prosince 2000, ve znění jejích dodatků, upřesňuje některá ustanovení Smlouvy o garanci týkající se vymezení vybraných rizikových aktiv KB a stanovení výše konečné ztráty KB. Z důvodů změn ve Smlouvě o garanci nedochází k rozšiřování garance nad její rámec stanovený usnesením vlády č. 1334/2000 z 18. 12. 2000 a "Smlouvou o garanci". Prohlášení České národní banky Prohlášení České národní banky (dále jen "ČNB") se týká vědomosti ČNB o neexistenci skutečností, na jejichž základě by ČNB mohla zahájit správní řízení o odnětí či omezení povolení Komerční banky, a.s. působit jako banka, ocenění rizikovosti aktiv Komerční banky, a.s. krytých garancí Konsolidační banky Praha, s.p.ú. po dobu trvání této garance pro účely výpočtu kapitálové přiměřenosti Komerční banky, a.s. a neuložení možných správních sankcí ze strany ČNB vůči KB v souvislosti s podnikatelskou činností KB vůči osobám specifikovaným v prohlášení ČNB. Prohlášení Komise pro cenné papíry Prohlášení Komise pro cenné papíry (dále jen "KCP") se týká souladu podnikatelské činnosti KB a Investiční a kapitálové společnosti KB, a.s. (dále jen "IKS") s příslušnými správními povoleními k výkonu jejich podnikatelských činností, vědomosti KCP o neexistenci skutečností, na jejichž základě by KCP mohla odejmout či omezit správní povolení vydaná KB a IKS k výkonu jejich podnikatelských činností a neuložení sankcí ze strany KCP vůči KB v souvislosti s právními vztahy KB s osobami specifikovanými v prohlášení KCP. Prohlášení MF týkající se daní Prohlášení MF se týká vědomosti MF o neexistenci skutečností, které by vedly k zahájení další daňové kontroly Finančním úřadem pro Prahu 1 v KB ohledně daní a zdaňovacích období specifikovaných v prohlášení MF ohledně daní. Prohlášení Finančního úřadu pro Prahu 1 Prohlášení Finančního úřadu pro Prahu 1 (dále jen "FÚ") se týká vědomosti FÚ o neexistenci skutečností, které by vedly k zahájení další daňové kontroly v KB ohledně daní a zdaňovacích období specifikovaných v prohlášení FÚ. Prohlášení MF týkající se společnosti Komerční pojišťovna, a.s. Prohlášení MF ČR ohledně společnosti Komerční pojišťovna, a.s. (dále jen "KP") se týká souladu podnikatelské činnosti KP s příslušnými správními povoleními k výkonu jejích podnikatelských činností, možnosti zlepšení hospodářské a finanční situace KP a vědomosti MF o skutečnostech, které by zakládaly možnost uložení správních sankcí ze strany MF vůči KP podle příslušných právních předpisů. Prohlášení MF týkající se společnosti Penzijní fond Komerční banky a.s Prohlášení MF ohledně Penzijního fondu KB, a.s. (dále jen "PF KB") se týká souladu podnikatelské činnosti PF KB s příslušnými správními povoleními k výkonu jeho podnikatelských činností a vědomosti MF o neexistenci skutečností, které by zakládaly možnost uložení správních sankcí ze strany MF vůči PF KB podle příslušných právních předpisů. Prohlášení jednotlivých členů představenstva KB týkající se jejich odměny Prohlášení členů představenstva KB se týká veškerých plnění na které mají příslušní členové představenstva KB vůči KB nárok. Prohlášení jednotlivých členů dozorčí rady KB týkající se jejich odměny Prohlášení členů dozorčí rady KB se týká veškerých plnění na které mají příslušní členové dozorčí rady KB vůči KB nárok. Prohlášení představenstva KB Prohlášení představenstva KB se řídí anglickým právem. Účelem tohoto prohlášení je poskytnout nabyvateli informace ohledně záležitostí týkajících se KB. Toto prohlášení není právně závazné. Úřad posuzoval, zda výše uvedená opatření neobsahují prvky veřejné podpory pro KB, případně pro společnost Société Genérale. V této souvislosti je třeba zdůraznit, že byla prokázána nezbytnost shora uvedených prohlášení pro ukončení privatizace státního podílu v KB. Obsah těchto prohlášení byl znám všem vybraným investorům. Na základě této skutečnosti lze konstatovat, že nedošlo ke zvýhodnění žádného z vybraných investorů. Tato prohlášení budou z důvodu neměnnosti jejich obsahu a rozsahu tvořit přílohu "Smlouvy o koupi akcií". V souvislosti s vydáním těchto prohlášení nedochází k poskytování státní záruky ve smyslu zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, ani k rozšíření výše uvedené garance KoB. Z předložených podkladů je zřejmé, že jakmile FNM dojednal z jedním z vybraných investorů určité podmínky, byla stejná ustanovení doplněna do návrhů smluv projednávaných s ostatními vybranými investory. V souladu s rozsudkem Evropského soudního dvora ze dne 26. 9. 1999, Francie vs. Komise Evropských společenství, je třeba při určování, zda konkrétní opatření zakládá veřejnou podporu, hodnotit toto opatření na základě jeho účinků. Z předložených podkladů jednoznačně vyplynula skutečnost, že cílem těchto opatření a prohlášení bylo maximalizovat cenu za státní podíl v KB. Rovněž z nich vyplývá, že je velmi pravděpodobné, že bez těchto opatření by vybraní investoři nabídli podstatně nižší cenu za státní podíl v KB, případně je možné, že by k prodeji státního podílu v KB vůbec nedošlo. Předložené podklady potvrzují, že výše uvedeného cíle bylo, v důsledku výše zmíněných opatření v konečné fázi privatizačního procesu státního podílu v KB dosaženo. Cena nabídnutá vybranými investory, byla stanovena v návaznosti na tato opatření. Podle auditovaných finančních výkazů ke dni 31. 12. 2000 činila účetní konsolidovaná hodnota vlastního jmění KB částku 21,165 mld. Kč. Vítězná nabídka Société Genérále ve výši 52 EUR/akcie představuje 3,2 násobek účetní konsolidované hodnoty vlastního jmění. Vzhledem ke skutečnosti, jak bylo výše konstatováno, že výběrové řízení splňuje podmínky požadované Evropskou komisí, veškerá opatření byla vybraným investorům známa, lze kroky podniknuté státními orgány a společnostmi pod přímou a nepřímou kontrolou státu (KoB, Konpo), považovat za chování, které odpovídá standardním tržním principům. Vzhledem k souvislostem a okolnostem, za kterých byla uvedená opatření poskytnuta, Úřad konstatuje, že uvedená opatření neobsahují veřejnou podporu. Z výše uvedených důvodů Úřad rozhodl tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí. IV. Závěr Dne 7. 9. 2001 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru veřejné podpory v Brně, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Mgr. Kamil Rudolecký ředitel odboru veřejná podpora Obdrží: Ing. Jiří Rusnok ministr financí Ministerstvo financí ČR Letenská 15 Praha 1

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/219
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.