Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 2472


Číslo jednací VZ/S0051/01
Instance I.
Věc
Úklid chodníků, oblast II. Praha 10
Účastníci MĚSTSKÁ ČÁST PRAHA 10
Typ řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí Veřejná zakázka
Nabytí právní moci 01.06.2001
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-2472.html
Rozhodnutí
                          
Č.j.: S 50-R/01-396/140/Hs V Praze dne 3.5.2001 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 3.4.2001 ve smyslu ustanovení § 57 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb. a zákona č. 142/2001 Sb., na návrh uchazeče: Olga Hyprová, s místem podnikání Podjavorinské 1604, 149 00 Praha 4, IČO 44321520, na přezkoumání úkonů zadavatele při zadání veřejné zakázky na "Úklid chodníků, oblast I. Praha 10", zadané dne 22.11.2000 ve smyslu § 49 odst. 1 citovaného zákona zadavatelem - Městská část Prahy 10, se sídlem Úřad městské části Vršovická 68, 101 38 Praha 10, zast. starostou městské části Jiřím Veselým, rozhodl takto: zadavatel veřejné zakázky - Městská část Prahy 10, Úřad městské části Vršovická 68, 101 38 Praha 10 - porušil: ust. § 3 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb. a zákona č. 256/2000 Sb., a to tím, že nevyhlásil obchodní veřejnou soutěž na veřejnou zakázku na "Úklid chodníků, oblast I. Praha 10", a proto se ve smyslu ustanovení § 60 písm. b) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb. a zákona č. 142/2001 Sb., zadání veřejné zakázky ze dne 22.11.2000, ruší. Odůvodnění Zadavatel - Městská část Prahy 10, se sídlem Úřad městské části Vršovická 68, 101 38 Praha 10, zast. starostou městské části Jiřím Veselým (dále jen "zadavatel"), zadal dne 22.11.2000 ve smyslu § 49 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., (dále jen "zákon"), veřejnou zakázku na "Úklid chodníků, oblast I. Praha 10", výzvou 17 zájemcům o veřejnou zakázku k podání nabídky, s dobou plnění od 1.6.2001 do 31.5.2003. Na základě této výzvy do konce lhůty k podání nabídek, tj. do 21.12.2000 do 13.00 hod., obdržel zadavatel 7 nabídek uchazečů. Byla jmenována komise pro otevírání obálek, ke kterému došlo dne 21.12.2000. Komise navrhla zadavateli vyloučení jednoho uchazeče z další účasti ve veřejné zakázce. Sedmičlenná komise pro posouzení a hodnocení nabídek hodnotila na svém zasedání dne 8.2.2001 všech zbylých 6 nabídek uchazečů podle těchto kritérií: Celková výhodnost a kompletnost nabídky, Personální, technické a materiální vybavení, Návrh organizace úklidu a pracovního postupu, Výše nabídkové ceny, Reference, Návrh smlouvy o dílo. Zadavatel akceptoval doporučení komise pro posouzení a hodnocení nabídek a dne 27.2.2001 pod č.j. OSD/51/VD vydal své rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky. Jako nejvhodnější nabídka byla vybrána nabídka uchazeče - Pražské služby a.s., Pod Šancemi 1, Praha 9 s nabídkovou cenou 7 119 283,34 Kč bez DPH úhrnem za celou dobu plnění veřejné zakázky, tj. od 1.6.2001 do 31.5.2003. Uchazeč: Olga Hyprová - PROKOM, Podjavorinské 1604, 149 00 Praha 4 s nabídkovou cenou 9 949 739,80 Kč bez DPH obsadil třetí místo (dále jen "uchazeč"), obdržel rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky dne 6.3.2001 (doručení vykázáno doručenkou). Uchazeč podal dne 13.3.2001 u zadavatele námitky (zadavatel obdržel dne 14.3.2001 - otisk razítka zadavatele). Statutární zástupce zadavatele svým rozhodnutím ze dne 22.3.2001 pod č.j. OSM/113/2001 námitkám uchazeče nevyhověl. Uchazeč obdržel rozhodnutí o nevyhovění námitkám dne 29.3.2001 (doručení vykázáno doručenkou). Uchazeč osobně doručil dne 3.4.2001 Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, odbor dohledu nad zadáváním veřejných zakázek v Praze návrh na přezkoumání úkonů zadavatele. Téhož dne obdržel druhopis návrhu i zadavatel (doručeno osobně - razítko zadavatele). Úřad návrh uchazeče zaevidoval pod č.j. 396/2001 a tímto dnem bylo v souladu s ust. § 57 odst. 1 zákona zahájeno správní řízení. Úřad vyměřil dne 12.4.2001 pod č.j. S 50-PV/01-396/140 ve shodě s ust. § 6 odst. 1 zákona České národní rady č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů uchazeči správní poplatek ve výši 2 500,- Kč. Uchazeč poplatek uhradil dne 12.4.2001 vylepením kolků. Úřad oznámil zahájení správního řízení uchazečům svým dopisem ze dne 12.4.2001 pod č.j. S 50-O/01-396/140/Hs. Účastníky správního řízení jsou podle ust. § 58 zákona: Městská část Praha 10, Úřad městské části, Vršovická 68, 101 38 Praha 10, zast. starostou městské části Prahy 10 Jiřím Veselým, Olga Hyprová, s místem podnikání Podjavorinské 1604, 149 00 Praha 4, IČO 44321520. Uchazeč ve svém návrhu ze dne 28.11.2000 na přezkoumání úkonů zadavatele u Úřadu uvádí, že: zadavatel zadal veřejnou zakázku podle ust. § 49 zákona, ale vzhledem ke skutečnosti, že výše budoucího závazku ze smlouvy přesahuje 5 mil. Kč, měla být zadavatelem vyhlášena obchodní veřejná soutěž, zadavatel požadoval v zadávací dokumentaci určení jednotkové ceny za 1 km délky, ale bez ohledu na šíři chodníku, kterou neupřesnil ani např. průměrem, tím došlo k porušení zákona, neboť nebyla-li určena přesná rozloha uklízených ploch nebylo to spravedlivé a nabídkovou cenu bylo možné stanovit jen odhadem. Dále zadavatel požadoval uvést cenu prací za 1 kalendářní rok, tento požadavek také nebylo možné po uchazečích spravedlivě požadovat, přestože zadavatel sice určil délku zimního období (od 1.11. do 31.3.), ale i v průběhu tohoto období si vymínil možnost, kdy zimní podmínky nastanou, anebo, kdy v průběhu zimního období bude probíhat úklid podle tzv. letního režimu, v podmínkách, kdy ceny za zimní údržbu jsou podstatně nižší než v tzv. letním režimu. Celkovou nabídkovou cenu jsme byli nuceni pouze odhadnout. Tím nebyl dodržen požadavek na jednotné zpracování nabídkové ceny, což mohlo zadavatele významně ovlivnit při výběru nejvhodnější nabídky. Dále v zadávací dokumentaci nejsou uvedeny ani délky jednotlivých úseků, tím nesplňuje požadavky ust. § 2 h odst. 1 zákona, v oznámení o výběru nejvhodnější nabídky zadavatel neuvedl pořadí uchazečů a výši nabídkových cen vybraných uchazečů, tím došlo k porušení ust. § 39 odst. 2 zákona. Uchazeč se domáhá zrušení zadání veřejné zakázky. Zadavatel veřejné zakázky odkazuje na své stanovisko ze dne 10.4.2001 pod č.j. OSM/18/2001, kde k jednotlivým bodům uvádí, že: k ad a) návrhu - při zadání zadavatel vycházel ze znění ust. § 3 odst. 2 zákona a i když chodník bezesporu nemovitost je, jde o úklid, tj. službu, k ad b) návrhu - zadavatel v zadávací dokumentaci předal přesný seznam ulic a četnost úklidu. Na uchazečích bylo stanovit nabídkové ceny ve vazbě na běžný kilometr chodníku. Vzhledem k tomu, že úklid chodníku probíhá sběrem a zametáním viditelných nečistot, neprobíhá plošným úklidem a tudíž je požadavek na stanovení šířky chodníku a tím stanovení plochy úklidu irrelevantní k zadání veřejné zakázky. Proto byl zvolen parametr běžný km a na uchazečích bylo zjistit si celkovou délku uklízené oblasti. Pokud jde o úklid v zimním období, není možné s ohledem na změny počasí jednoznačně určit jeho délku a proto zadavatel vyzval k účasti ve veřejné zakázce zkušené firmy, které mají dostatek zkušeností, aby byly schopné vypočíst průměrnou délku zimního úklidu a podle toho stanovit maximální pevnou cenu. S tímto faktem byli všichni uchazeči, včetně Olgy Hyprové - PROKOM seznámeni a neprotestoval nikdo a ve svých nabídkách výslovně uvedli, že souhlasí se všemi podmínkami výzvy více zájemcům pro jednotlivé oblasti, k ad c) návrhu - při výzvě podle ust. § 49 odst. 1 zákona není povinností zadavatele stanovovat pořadí prvních třech uchazečů, včetně nabídkových cen. Úřad přezkoumal ve shodě s ust. § 57 a násl. zákona napadené rozhodnutí zadavatele. Ve správním řízení Úřad provedl podle ust. § 32 odst. 1 a § 34 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení, v platném znění ve spojení s ust. § 61 zákona, dokazování obsahem předložené dokumentace o zadání veřejné zakázky a obsahem návrhu uchazeče na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách a dospěl k následujícím závěrům: Úřad se při posuzování případu nejprve zabýval otázkou, jestli návrh uchazeče má všechny náležitosti podání, včetně zachování lhůt. Uchazeč splnil podmínky a náležitosti podání návrhu, včetně lhůt. K jednotlivým bodům návrhu uchazeče: K ad a) Úřad ve shodě s ust. § 3 odst. 2 a 3 zákona konstatuje…"zadavatelé uvedení v § 2 písm. b), bodu 1, 5 a 6 jsou povinni vyhlásit obchodní veřejnou soutěž, jestliže výše budoucího závazku ze smlouvy bez DPH, jde-li o nemovitost, s výjimkou nájmu, nebo o soubor strojů a zařízení tvořící samostatný funkční celek přesáhne 20 mil. Kč a v ostatních případech 5 mil. Kč. V konkrétním případě jsou chodníky nemovitostí, ale předmětem plnění veřejné zakázky je služba, tj. úklid chodníku a tedy se na tento případ vztahuje peněžní limit pro tzv. ostatní případy, tj. částka do 5 mil. Kč bez DPH pro zadání výzvou více zájemcům o veřejnou zakázku podle ust. § 49 odst. 1 zákona. Vzhledem k nabídkové ceně vítězného uchazeče Pražské služby a.s., tj. 7 119 283, 34 Kč bez DPH, jde o nedodržení limitu budoucího peněžitého závazku ve vazbě na ust. § 67 odst. 3 zákona. Pro zakázky jejichž předmětem plnění je služba, tj. pro zadání veřejné zakázky podle ust. § 49 odst. 1 zákona je závazný limit budoucího peněžitého závazku 5 mil. Kč bez DPH. K ad b) návrhu - Úřad zjistil v zadávací dokumentaci ( bod 1 písm. a) zadávací dokumentace, že vymezení plnění veřejné zakázky bylo …cituji…"úklid a zabezpečení schůdnosti chodníků odstraňováním veškerých viditelných nečistot, včetně exkrementů, listí a ostatních předmětů z chodníků a vozovek přiléhajících k chodníkům v šířce jednoho metru" a dále v bodě 1 písm c) zadávací dokumentace…cituji "zajištění schůdnosti chodníků přiléhajících k objektům v majetku m.č. Prahy 10 odstraňováním sněhu a náledí a posypem v zimním období od 1.11 do 31.3. příslušného roku dle seznamu - příloha č. 3. V průběhu zimního období od 1.11. do 31.3. příslušného roku bude zajišťován úklid chodníku z hlediska čistoty stejným způsobem jako v letním období, pokud nenastanou zimní podmínky. …Návrh na změnu úklidu při vzniku zimních podmínek a jejich časový rozsah bude zhotovitel předkládat zadavateli k odsouhlasení. Zadavatel může změnu úklidu při vzniku zimních podmínek stanovit též sám". Úřad se s ohledem na zadání plnění veřejné zakázky ztotožnil se zadavatelem, totiž, že nebylo nutné určovat parametr plochy k úklidu chodníku vzhledem k zadání, tj,. odstraňování viditelných nečistot, jejichž výskyt je veličinou náhodnou a které mohou zabírat plochu od nuly až po limitu danou úhrnem ploch chodníků a ploch 1 m pásu vozovky. Z tohoto hlediska Úřad nezjistil porušení zákona, konkrétně ust. § 2h odst. 1 zákona. K ad c) návrhu - Úřad ve shodě s ust. § 49 odst. 10 zákona…cituji…"rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky zadavatel oznámí všem uchazečům ve lhůtě stanovené v odstavci 7 a zároveň uchazeče poučí o možnosti podat námitky". Odtud vyplývá, že zadavatel nemá ze zákona povinnost uvádět ve svém rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky ani pořadí na prvních třech místech výběru, ani výše nabídkových cen těchto uchazečů. V rozhodnutí orgán dohledu zohlednil nabytí účinnosti jednotlivých novel zákona o zadávání veřejných zakázek. V této souvislosti pak poukazujeme na rozhodnutí Vrchního soudu v Olomouci č.j. 2 A 5/99 ze dne 4.11.1999, ze kterého vyplývá, že závazný postup zadavatelů musí být vždy posuzován podle zákona o zadávání veřejných zakázek účinného v době jejich zadání, avšak řízení před orgánem dohledu musí být posuzováno vždy podle předpisů platných v době rozhodování, neboť hlava III a IV části čtvrté zákona má charakter zvláštního procesního předpisu, kterým se Úřad pro ochranu hospodářské soutěže řídí, a na nějž přechodná ustanovení novelizací nedopadají. (Např. účinnost zákona č. 28/2000 Sb., od 1.6.2000., zákon č. 256/2000 Sb., nabyl účinnosti od 11.8.2000., zákon č. 39/2001 Sb., nabyl účinnosti od 25.1.2001 a zákon č. 142/2001 Sb., s účinností od 26.4.2001.) S ohledem na všechny tyto uvedené skutečnosti, které byly zjištěny a hodnoceny ve správním řízení, Úřad rozhodl, tak, jak je ve výroku uvedeno. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí je možno podat do 15 dnů od jeho doručení rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek, Letenská 3, pošt. přihr. 47, 118 01 Praha 011. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Ing. Petr A n t o n í n ředitel odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek v Praze Obdrží: Městská část Praha 10, 101 38 Praha 10, zast. starostou Jiřím Veselým Olga Hyprová, Podjavorinské 1604, 149 00 Praha 4

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/2472
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.