Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 288


Číslo jednací VP/S075/01-160
Instance I.
Věc
Prodej pozemků za zvýhodněnou cenu v průmyslové zóně spol. Senior Automotive Czech s.r.o.
Účastníci Senior Automotive Czech Statutární město Olomouc
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 28.08.2001
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-288.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 75/01-160 V Brně dne 22. srpna 2001 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 15.6.2001 na základě žádosti statutárního města Olomouc ze dne 24.5.2001 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost Senior Automotive Czech s.r.o. podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory formou zvýhodněného prodeje pozemků parc.č. 311/2 a 319/8 v k.ú. Holice u Olomouce specifikovaných v usnesení zastupitelstva statutárního města Olomouc č. ZMP/14 ze dne 14.12.2000 o rozloze 21 381 m2 za zvýhodněnou cenu 40 Kč/m2 společnosti Senior Automotive Czech s.r.o. se povoluje za těchto podmínek: Celková hodnota veřejné podpory společnosti Senior Automotive Czech s.r.o. v podobě rozdílu mezi skutečně zaplacenou kupní cenou za výše uvedené pozemky a cenou stanovenou znaleckým posudkem Ing. Jiřího Smičky č. 50/2001 na základě zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku), , tedy částka 10 946 320 Kč, spolu s hodnotou veřejné podpory povolené rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č.j. VP/S 18/01-160 ze dne 12.4.2001, které nabylo právní moci dne 17.4.2001, formou investičních pobídek , a to slevou na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů v platném znění, hmotnou podporou vytváření nových pracovních míst podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti v platném znění a nařízení vlády č. 134/2000 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek a hmotnou podporou rekvalifikace zaměstnanců podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, v platném znění a nařízení vlády č. 134/2000 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedeného v podkladech poskytovatele investičních pobídek, Ministerstva průmyslu a obchodu č.j. 7566/01/2040/201, ze dne 1.2.2001, tedy částku ….mil. Kč Investice bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ( dále jen "Úřad") obdržel dne 15.6.2001 žádost o povolení výjimky ze zákazu poskytnutí veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost Senior Automotive Czech s.r.o., kterou podalo statutární město Olomouc. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádostí vycházel Úřad z následujících podkladů : formuláře žádostí o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře včetně příloh obsahujících údaje týkající se společnosti Senior Automotive Czech s.r.o. výpisu z obchodního rejstříku týkajícího se společnosti Senior Automotive Czech s.r.o. se sídlem Dlouhá 20/706, Praha 1, IČO 26 42 16 58 znaleckého posudku č. 50/2001 zpracovaného znalcem Ing. Jiřím Smičkou, který stanovuje ceny pozemků specifikovaných v usnesení zastupitelstva statutárního města Olomouc č. ZMP/14 ze dne 14.12.2000 na základě zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku) a vyhlášky č. 279/1997 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 151/1997 Sb. ve znění vyhlášky č. 173/2000 Sb. usnesení zastupitelstva statutárního města Olomouc č. ZMP/14 ze dne 14.12.2000 smlouvy o budoucí kupní smlouvě č. MAJ-PR-BKS/618/2000/K mezi statutárním městem Olomouc a společností Senior Automotive Czech s.r.o. ze dne 22.1.2001 výpisu z katastru nemovitostí statutárního města Olomouc týkajícího se vlastnictví dotčených pozemků ze dne 29.11.2000 rozhodnutí Úřadu č.j. VP/S 18/01-160, ze dne 12.4.2001, které nabylo právní moci dne 17.4.2001, a podkladů souvisejících. II. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře statutární město Olomouc. III. Údaje získané z žádostí o povolení výjimky poskytovatelem veřejné podpory je statutární město Olomouc kontaktními osobami jsou Ing. Jiří Doležal, odbor koncepce a rozvoje statutárního města Olomouc název veřejné podpory je "Prodej pozemků za zvýhodněnou cenu v průmyslové zóně Holice společnosti Senior Automotive Czech s.r.o." IV. Vymezení pojmu Malým a středním podnikem se rozumí podnik, který podniká a má sídlo na území České republiky a který má méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici malého a středního podniku, nemá 25 % nebo vyšší podíl hlasovacích práv v podniku. Při výpočtu výše uvedených hodnot se sčítají všechny hodnoty podniků a osob, které podnik přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25 % nebo vyššího podílu na základním kapitálu nebo hlasovacích právech těchto osob. V. Charakteristika příjemce veřejné podpory Společnost SENIOR INVESTMENTS AG se sídlem 8201 Schaffhausen, Švýcarsko založila v České republice společnost Senior Automotive Czech s.r.o., která je příjemcem veřejné podpory. …. Společnost SENIOR INVESTMENTS AG vytvořila v roce …. Trh s hliníkovými trubkami, převážně určenými na výrobu …. Podíl společnosti SENIOR INVESTMENTS AG na evropském trhu hlavního produktu tj. …. Všichni potenciální zákazníci společnosti SENIOR INVESTMENTS AG mají své sídlo….. Mezi hlavní konkurenty společnosti SENIOR INVESTMENTS AG patří společnost. Společnost SENIOR…. . Obrat této společnosti v roce 1999 byl ….mil. Kč. Je zcela ve vlastnictví švýcarské společnosti SENIOR INVESTMENTS AG, nejsou tedy splněny podmínky vymezující malé a střední podniky. Společnost SENIOR INVESTMENTS AG vlastní 100 % podílu společnosti Senior Automotive Czech s.r.o, proto se ani v případě této společnosti nejedná o malý či střední podnik. VI. Údaje o investici Společnost SENIOR INVESTMENTS AG hodlá prostřednictvím společnosti Senior Automotive Czech s.r.o. investovat v České republice částku ….mil. Kč, z toho do technologií …mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice: pozemky a příprava staveniště (….. Kč) budovy (….. Kč) instalace, stroje (…) dodatečný provozní kapitál (….) výzkum a vývoj (…) předvýrobní výdaje (…). Kapitálové výdaje společnosti SENIOR INVESTMENTS AG mohou být rozděleny na…. …. Výrobní proces je standardizovaný, stejný se používá ve Francii už od roku 1996. Realizace investičního projektu umožní během tří let vytvořit …pracovních míst. VII. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 87 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o výhodu poskytovanou městem Olomouc, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností (k tomuto závěru obdobně dospěla Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18. 1. 2000, publikovaném v Official Journal L 211/10), týkajícím se společnosti Linde AG) hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť z předložených podkladů vyplývá, že realizací investiční akce dojde ke zvýšení podílu společnosti SENIOR INVESTMENT AG na evropském trhu hliníkových trubek pro automobilový průmysl z ….%, poskytnutím výhody může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy ES, a to tím, že provedením zamýšlené investice se zvýší výrobní kapacita, přičemž produkce společnosti Senior Automotive Czech s.r.o. bude směřovat na export zejména do jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícím předpisem ES: Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998 Pravidla pro národní regionální podporu (dále jen "Pravidla") v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Podle čl. 64 odst. 4 (a) Evropské dohody je po dobu prvních 5 let po vstupu v platnost Evropské dohody na celou Českou republiku pohlíženo jako na oblast Společenství uvedenou v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, s tím, že uvedená výjimka může být prodloužena o dalších 5 let. O prodloužení výjimky od 1.1.1997 rozhodla Rada přidružení rozhodnutím č. 3/2000 ze dne 8.3.2001, jež je označeno UE - CZ 1703/00. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v České republice, která spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropských společenství, a to v Olomouci, kde míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí České republiky, dosáhla v červnu 2001 10,6 %, předpokládá vytvoření nejméně …. přímých pracovních míst. Společnost Senior Automotive Czech s.r.o. bude využívat služeb dodavatelů z České republiky. Důsledkem investice bude přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů. Většina produkce bude exportována, takže se zlepší obchodní bilance České republiky. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. V případě společnosti Senior Automotive Czech s.r.o. jde o pořízení nového výrobního závodu na výrobu hliníkových trubek, v tomto případě jde proto o počáteční investici. Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k tomu, že v podmínce stanovené ve výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové hodnoty veřejné podpory v podobě rozdílu mezi skutečně zaplacenou kupní cenou za výše uvedené pozemky a hodnotou stanovenou na základě zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku), spolu s hodnotou veřejné podpory povolené rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č.j. VP/S 18/01-160 ze dne 12.4.2001, které nabylo právní moci dne 17.4.2001, formou investičních pobídek, a to slevou na dani z příjmů, hmotnou podporou vytváření nových pracovních míst a hmotnou podporou rekvalifikace zaměstnanců, nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory bude veškeré náklady na investiční projekt financovat z vlastních zdrojů, je tato podmínka zajištěna. Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. Čl. 4.18. Pravidel stanoví, že strop intenzity veřejné podpory, tedy částka, která nesmí překročit 50 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, zahrnuje částku podpory poskytnuté souběžně podle několika regionálních programů a částku podpory, která přichází z místních, regionálních a celostátních zdrojů. Úřad vydal dne 12.4.2001 rozhodnutí č.j. VP/S 18/01-160, kterým povolil výjimku ze zákazu veřejné podpory formou investičních pobídek, a to slevou na dani z příjmů podle § 35a zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů v platném znění, hmotnou podporou vytváření nových pracovních míst podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti v platném znění a nařízení vlády č. 134/2000 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek a hmotnou podporou rekvalifikace zaměstnanců podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, v platném znění a nařízení vlády č. 134/2000 Sb., o hmotné podpoře na vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek. V tomto rozhodnutí bylo stanoveno, že celková hodnota veřejné podpory v podobě investičních pobídek nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedeného v podkladech Ministerstva průmyslu a obchodu č.j. 7566/01/2040/201, ze dne 1.2.2001, tedy částku ….mil. Kč. Náklady vhodné na poskytnutí podpory posuzované v rozhodnutí č.j. VP/S 18/01-160 byly tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na nákup budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. Vzhledem k výše uvedenému je nutné v tomto rozhodnutí odkázat na rozhodnutí č.j. VP/S 18/01-160 a podmínit výrok tohoto rozhodnutí tak, aby celková hodnota veřejné podpory formou prodeje pozemků pod cenou spolu s hodnotou veřejné podpory formou investičních pobídek nepřesáhla částku ….mil. Kč. Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy. VIII. Druh a forma veřejné podpory Veřejná podpora je poskytována formou prodeje pozemků specifikovaných v usnesení zastupitelstva statutárního města Olomouc č. ZMP/14 ze dne 14.12.2000. Z tohoto usnesení a ze smlouvy o uzavření budoucí kupní smlouvy týkající se výše uvedených pozemků vyplývá, že výše kupní ceny je stanovena na 40 Kč/m2. Podle údajů obsažených ve výše uvedeném znaleckém posudku činí v souladu se zákonem č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku) cena výše uvedených pozemků, tedy parcely č. 311/2 a č. 319/8 v k.ú. Olomouc Holice, cena 640 Kč/m2 tedy celkem 11 801 560 Kč. Příjemce veřejné podpory za uvedené pozemky zaplatí zvýhodněnou cenu 855 520 Kč. Výše veřejné podpory činí rozdíl mezi hodnotou stanovenou na základě znaleckého posudku a hodnotou skutečně zaplacenou příjemcem veřejné podpory, tedy částka 10 946 320 Kč. Podle Sdělení Komise ES o prvcích státní podpory při prodeji pozemků a budov veřejnými orgány č.96/C 68/06 je prvek veřejné podpory v rámci prodeje pozemků mj. obsažen, jestliže kupní cena je nižší než cena stanovená podle znaleckého posudku. IX. Závěr Dne 2.8.2001 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Město Olomouc k rukám primátora Ing. Martina Tesaříka Horní nám. 1 771 27 Olomouc Na vědomí: Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky k rukám Ing. Vladimíra Procházky ředitele odboru vládní a parlamentní agendy /2040/ Na Františku 32 110 15 Praha

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/288
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.