Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 2984


Číslo jednací VP/S152/02-160
Instance I.
Věc
Matsushita Television Central Europe, prominutí úroku za dobu posečkání - 1, 748 821Kč, 1, 959 605 Kč
Účastníci MATSUSHITA TELEVISION CENTRAL EUROPE, s.r.o. OS SOO,ZOZV Generální ředitelství cel
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 19.02.2003
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-2984.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 152/02-160 V Brně dne 14. února 2003 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 16. 12. 2002 na základě žádosti České republiky - Ministerstva financí ČR - Generálního ředitelství cel ze dne 28. 11. 2002 č.j. 27348/11-02 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory (…..) podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory v podobě prominutí úroků za povolení posečkání cla (…..) podle § 289 zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů se povoluje. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 16. 12. 2002 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") (…..), kterou podala Česká republika - Ministerstvo financí ČR - Generální ředitelství cel. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů: žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře dopisu Ministerstva financí - Generálního ředitelství cel č.j. 24628/02-11 ze dne 22.7.2002 týkajícího se prominutí úroků za povolení posečkání cla a vrácení již uhrazeného dovozního cla (…..), včetně příloh kopie základní charakteristiky a ekonomických ukazatelů firmy (…..) dopisu Ministerstva financí - Generálního ředitelství cel č.j. 1163/03-11 ze dne 13.1.2003. II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky - poskytovatelem veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo financí - Generální ředitelství cel ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí - Generální ředitelství cel kontaktní osobou je Mgr. Zdeněk Richter, generální ředitel Ministerstva financí - Generálního ředitelství cel název veřejné podpory je "prominutí úroku za dobu posečkání cla podle § 289 celního zákona" základem pro poskytnutí veřejné podpory je zákon č. 13/1993 Sb., celní zákon, ve znění pozdějších předpisů jako míra podpory je uvedeno prominutí úroku za dobu posečkání (…..) v popisu pravidel a podmínek pro poskytnutí podpory je uvedeno: "existence celního dluhu, žadateli nelze přičítat klamání nebo zřejmé zanedbání, k prominutí jsou důvody hodné zřetele a žádost je podána včas". III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo financí ČR - Generální ředitelství cel. IV. Vymezení pojmu "Malým a středním podnikem" se rozumí podnikatel, který podniká a má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky a který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1 450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici "malého a středního podniku", nemá 25% nebo vyšší podíl na základním kapitálu či hlasovacích právech podnikatele naplňujícího definici "malého a středního podniku". Pro výpočet výše uvedených hodnot se sčítají hodnoty týkající se "malého a středního podniku" a všech dalších osob, které tento podnikatel přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na jejich základním kapitálu nebo hlasovacích právech. Pokud celková aktiva podnikatele v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k získání nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích. V. Charakteristika příjemce veřejné podpory (…..). Příjemce veřejné podpory je ve 100% vlastnictví společnosti (…..), tato společnost nesplňuje znaky vymezující malé či střední podniky. VI. Údaje o investici (…..). S ohledem na očekávané přínosy investice pro Českou republiku byl uvedené (…..) společnosti dopisem ze dne 4.3.1996, podepsaným náměstkem ministra průmyslu a obchodu Ing. Václavem Petříčkem, CSc., prvním náměstkem ministra financí Ing. Janem Klakem, vedoucím odboru Generálního ředitelství Českého celního úřadu JUDr. Lubomírem Žemličkou a ředitelem televizní divize společnosti (…..), přislíben odklad platby cla ze strojního zařízení, které (…..) společnost doveze za účelem zprovoznění závodu, a to až o šest roků, dle § 277 a § 282 zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon, a dále prominutí platby úroků souvisejících s výše uvedeným odkladem platby cla dle § 277 zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon. Uvedenou podporu bylo možné pouze přislíbit, nikoli přímo rozhodnout o jejím poskytnutí, neboť samotný předmět podpory - úrok za dobu posečkání cla - tehdy fakticky neexistoval. Nebyly tak naplněny podmínky pro poskytnutí podpory dle zákona č. 13/1993 Sb., celní zákon. VII. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24. 6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o výhodu poskytovanou Českou republikou - Ministerstvem financí ČR - Generálním ředitelstvím cel, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře, neboť rozhoduje o poskytnutí veřejné podpory, tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel v souvislosti s touto investicí vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností (k tomuto závěru obdobně dospěla Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18. 1. 2000, publikovaném v Official Journal L 211/10, týkajícím se společnosti Linde AG), dojde k narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí podpory umožní společnosti (…..) upevnit stávající silnou pozici ve vztahu ke konkurentům soutěžícím na daném trhu, většina produkce z nového závodu je exportována do zemí západní, střední a východní Evropy, čímž je dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud není povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušnými předpisy ES, jimiž jsou Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998 (dále jen "Pravidla"). Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností (§ 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře) nebo které mají usnadnit rozvoj určitých oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem (§ 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře), tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Posuzovaná veřejná podpora (…..) souvisí s investicí (…..) v okrese (…..), který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřený kupní silou) dosáhl v období 1996-98 59,4 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Čl. 4.8. Pravidel stanoví, že míra veřejné podpory u oblastí vymezených v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství nesmí přesáhnout 50 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a musí být stanovena v závislosti na regionálním přínosu konkrétního investičního projektu. S ohledem na specifický charakter podpory, o níž je rozhodováno již několik let po zahájení investice, ačkoli tato podpora se zahájením investice souvisí, Úřad posuzoval regionální přínosy uvedeného investičního projektu tak, že při stanovování míry veřejné podpory vycházel z prokazatelného vlivu investičního projektu na region, přičemž výchozí hodnotou byla míra veřejné podpory ve výši 46 %, platná pro region (…..) dle regionální mapy intenzity veřejné podpory na období let 2002-2006, kterou vláda České republiky vzala na vědomí svým usnesením č. 1315 ze dne 10.12.2001. V okrese (…..) vytvořil příjemce veřejné podpory k 12.12.2002 (datum doručení podkladů ke správnímu řízení (…..) obsahujících základní charakteristiku a ekonomické ukazatele firmy) celkem 1707 nových pracovních míst. Investice má vysoký přínos z hlediska vlivu na obchodní bilanci České republiky, neboť většina produkce je exportována do 30 evropských zemí. Investice umožnila přísun nejnovějších technologií a výrobních postupů (…..). S tím je spojeno i zkvalitnění trhu práce v České republice, neboť velkou část zaměstnanců tvoří kvalifikované profese, které mají možnost pracovat s moderními technologiemi a pokrokovými řídícími systémy. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Vzhledem k výše uvedenému, zejména pozitivnímu vlivu na obchodní bilanci České republiky, na zaměstnanost ve strukturálně znevýhodněném regionu, Úřad stanovil maximální míru veřejné podpory na 46 % hodnoty celkových investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisejí s investicí. Počáteční investicí se dle článku 4.4 Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkajícího se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Navrhovaná podpora byla přislíbena před zahájením investice v souvislosti s vybudováním nového závodu (…..), přičemž přímo souvisela se zajištěním provozu nového závodu, uvedená podmínka je tedy splněna. Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k tomu, že příjemce dle dostupných údajů neobdržel na předmětnou investici žádnou veřejnou podporu a veřejná podpora posuzovaná v rámci tohoto rozhodnutí nepřesahuje dle bodu VIII. tohoto rozhodnutí výši 46 %, činí podíl příjemce na financování uvedené investice nejméně 54 %. Uvedená podmínka je tedy splněna. Dle čl. 4.5. Pravidel náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory tvoří náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. Rovněž je nutné, aby čerpání podpory souviselo s investičním projektem. Jelikož výroba byla zahájena v dubnu 1997, tato trvá již šestý rok a příjemce veřejné podpory dále expanduje, tj. neočekává se zánik investice, a zároveň navrhovaná podpora souvisí s investičním projektem, neboť se vztahuje ke clu ze strojního zařízení dovezeného za účelem zprovoznění závodu, je tato podmínka splněna. Čl. 4.18. Pravidel stanoví, že strop intenzity veřejné podpory, tedy částka, která nesmí překročit v tomto případě 46 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, zahrnuje částku podpory poskytnuté souběžně podle několika regionálních programů a částku podpory, která přichází z místních, regionálních a celostátních zdrojů. Dle dostupných údajů společnost na daný projekt nečerpala jinou veřejnou podporu. (…..). VIII. Charakteristika veřejné podpory Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou prominutí úroků za dobu posečkání cla. Veřejná podpora formou prominutí úroků za dobu posečkání cla se počítá jako procentuální vyjádření ze skutečné celkové výše nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory tvoří náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na výstavbu budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, maximální povolená míra veřejné podpory činí v souladu s čl. 4.8. Pravidel 46 % celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí veřejné podpory. Základem pro určení výše úroků za dobu posečkání cla je výše cla odvozená z hodnoty strojního zařízení, které dle Pravidel reprezentuje jednu ze složek nákladů vhodných na poskytnutí investiční podpory. Výše celní sazby v případě strojů a strojních zařízení dle nařízení vlády č. 480/2001 Sb. ze dne 19. prosince 2001, kterým se vydává celní sazebník a kterým se stanoví sazby dovozního cla pro zboží pocházející z rozvojových a nejméně rozvinutých zemí a podmínky pro jejich uplatnění (celní sazebník), činí nejvýše 70 % z celní hodnoty. Úrok z odložené částky za dobu posečkání cla činí 140 % diskontní úrokové sazby České národní banky platné první den kalendářního čtvrtletí. Úrok se předepisuje za celou dobu posečkání. Dle údajů zveřejněných na webových stránkách České národní banky činila diskontní sazba ve sledovaném období, tj. v letech 1997-2002 (v %): 10,5 (platná od 21.6.1996) 4,0 (platná od 23.2.2001) 13,0 (platná od 27.5.1997) 4,25 (platná od 27.7.2001) 11,5 (platná od 14.8.1998) 3,75 (platná od 30.11.2001) 10,0 (platná od 27.10.1998) 3,50 (platná od 22.1.2002) 7,5 (platná od 23.12.1998) 3,25 (platná od 1.2.2002) 6,0 (platná od 12.3.1999) 2,75 (platná od 26.4.2002) 5,5 (platná od 3.9.1999) 2,00 (platná od 26.7.2002) 5,0 (platná od 27.10.1999) 1,75 (platná od 1.11.2002) Za celou dobu sledovaného období, tj. v letech 1997-2002, tak úrok za dobu posečkání cla činil celkem 42,86 % z odložené částky. Podíl veřejné podpory formou prominutí úroků za dobu posečkání cla (uvažována doba šesti let) ve vztahu ke vhodným nákladům tvořeným náklady na nákup strojů lze vyjádřit následujícím způsobem: (hodnota strojního zařízení x 70 %) x 42,86 %, tj. hodnota strojního zařízení x 30,002 %, kde 70 % je maximální celní sazba u strojního zařízení a 42,86 % je ekvivalentem 140 % diskontní sazby České národní banky za sledované období, tj. celkového úroku za sledované období. Procentuální výše úroků ve vztahu ke vhodným nákladům na stroje představuje podíl veřejné podpory ve vztahu k jedné ze složek vhodných nákladů na poskytnutí podpory a činí 30,002 %. Pokud je uvažováno, že náklady na nákup pozemků a budov, jakožto zbývající složky vhodných nákladů na poskytnutí podpory, byly nulové, pak uvedená procentuální výše úroků ve vztahu ke vhodným nákladům na stroje je ekvivalentem míry veřejné podpory. Vzhledem k tomu, že se v daném případě jedná o projekt výstavby nového závodu, který nelze realizovat bez pořízení pozemků a budov, lze usoudit, že náklady na nákup pozemků a budov, tedy zbývající složky celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, nebyly nulové. To však znamená, že podíl veřejné podpory na celkových nákladech, tj. včetně nákladů na pozemky a budovy, je nižší než uvedených 30,002 %. Tento podíl tedy nepřesahuje maximální povolenou míru veřejné podpory v souladu s čl. 4.8. Pravidel. Uvedenou podporu lze tedy v dané výši s ohledem na vše uvedené poskytnout. IX. Závěr Dne 12.2.2003 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Ministerstvo financí České republiky - Generální ředitelství cel Budějovická 7 140 96 Praha 4

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/2984
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.