Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 3317


Číslo jednací VP/S025/03-160
Instance I.
Věc
Min. kult. - mezinárod. festival česko-německo-židovské kult. - účelové fin. prostř.
Účastníci Mezinárodní festival Česko-něm. židovské kultury Ministerstvo kultury
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 08.04.2003
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-3317.html
Rozhodnutí
                          
Č.j.: VP/S 25/03-160 V Brně dne 4. března 2003 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 19.2. 2002 podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení, ve znění pozdějších předpisů, na základě žádosti Ministerstva kultury České republiky ze dne 14.2. 2002, č.j. 2030/2002, ve věci povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 2 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, rozhodl takto: Řízení ve věci povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro podporu ve formě přímého poskytnutí finančních prostředků ve výši 7 000 000 Kč pro fyzickou osobu pana Mgr. Pavla Chalupu na pořádání Mezinárodního festivalu česko-německo-židovské kultury 9 bran ve dnech 17.-25. června 2003 a 15. září - 15. října 2003 se dle § 6 odst. 4 písm. a) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře z a s t a v u j e. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 19.2. 2003 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podalo Ministerstvo kultury České republiky dopisem ze dne 14.2. 2003, č.j. 2030/2002. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky: poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo kultury České republiky ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo kultury České republiky kontaktní osobou je pí. Zdenka Forstová, odbor hromadných sdělovacích prostředků Ministerstva kultury České republiky název veřejné podpory je Mezinárodní festival česko-německo-židovské kultury 9 bran základem pro poskytnutí veřejné podpory jsou schválené pozměňovací návrhy k číselným položkám vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2003 a k vládnímu návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2003 týkající se kapitoly 334-Ministerstva kultury (příloha č.4 k č.j.142/141 416/2002) druhem podpory je sektorová podpora v oblasti kultury na pořádání Mezinárodního festivalu česko-německo-židovské kultury 9 bran míra podpory jako podílu výše veřejné podpory k nákladům je 70% formou poskytnutí veřejné podpory je účelově poskytnutá přímá finanční dotace v ostatních částech žádosti je odkazováno na přiložený materiál. Podklady pro rozhodnutí žádost o povolení výjimky podle ustanovení § 6 zákona o veřejné podpoře, zaslaná dopisem Ministerstva kultury ze dne 14.2. 2003 s následujícími přílohami: schválené pozměňovací návrhy k číselným položkám vládního návrhu zákona o státním rozpočtu České republiky na rok 2003 a k vládnímu návrhu státního rozpočtu České republiky na rok 2003 týkající se kapitoly 334 - Ministerstvo kultury žádost o státní dotaci v roce 2003 z rozpočtu Ministerstva kultury České republiky na projekty z oblasti audiovize a hromadných sdělovacích prostředků podrobný rozpočet pro Mezinárodní festival česko-německo-židovské kultury 9 bran na rok 2003 (výdaje a příjmy) kopie živnostenského listu pana Mgr. Pavla Chalupy návrh rozhodnutí Ministerstva kultury České republiky č. 2030/2002 o poskytnutí neinvestiční dotace ze státního rozpočtu ČR na rok 2003 (dále jen "rozhodnutí). Popis podpory: Navrhovaná podpora ve formě přímého poskytnutí finančních prostředků ve výši 7 000 000,- Kč má být poskytnuta panu Mgr. Pavlu Chalupovi na pořádání Mezinárodního festivalu česko-německo-židovské kultury 9 bran (dále jen "projekt"). Celkové neinvestiční náklady projektu činí 10 000 000 Kč, investiční náklady 0 Kč, z toho míra podpory činí 70 %. Projekt je pořádán fyzickou osobou Mgr. Pavlem Chalupou, respektive agenturou Pavel Chalupa Um. Agentura "Monte Christo", jejímž předmětem podnikání je agenturní činnost v oblasti kultury. V rozhodnutí je vymezeno účelové určení dotace a výše jednotlivých výdajových položek a jiné povinnosti příjemce dotace, mezi něž mimo jiné patří povinnost zrealizovat projekt ve schváleném rozsahu, kvalitě a stanovené lhůtě, povinnost vést řádné a oddělené účetnictví o přijaté a použité dotaci, povinnost používat dotaci ze státního rozpočtu hospodárně a efektivně, povinnost vyhotovit vyúčtování dotace a vrátit nevyčerpané prostředky do státního rozpočtu a povinnost postupovat v souladu se zákonem č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, pokud prostředky státního rozpočtu budou použity k úhradě zakázky, která je veřejnou zakázkou dle § 2 písm. a) tohoto zákona. Dále je v rozhodnutí stanoveno, že z dotace nelze hradit výdaje na mzdy, pohoštění, dary, náklady spojené se zahraničními cestami, investiční náklady a veškeré provozní náklady, které přímo nesouvisí s realizací projektu a že příjemce dotace není oprávněn financovat z prostředků poskytnuté dotace jiné fyzické nebo právnické osoby s výjimkou těch, které poskytují výkony a služby, spojené s realizací schváleného projektu. V rozhodnutí je stanoveno, že dotace je poskytována účelově a musí být využita ve výši a skladbě nákladů týkajících se poskytnuté dotace a schválených v rozhodnutí Ministerstva financí o poskytnutí neinvestiční dotace. Projekt je realizován fyzickou osobou úspěšně pokračující v tradici pořádání festivalu, který je považován za významnou kulturní akci České republiky podporující rozvoj kultury, záchranu kulturního dědictví a významně přispívá ke snižování netolerance v soužití národnostních a etnických minorit s většinovým obyvatelstvem České republiky, přičemž zachování stávající vysoké úrovně organizace projektu je také předmětem zájmu státu. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 87 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v Evropské unii, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory, poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním úřadem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Úřad v řízení o povolení výjimky podle § 6 zákona o veřejné podpoře při posuzování otázky, zda se jedná o veřejnou podporu či nikoliv, vychází z definičních znaků zakázané veřejné podpory, stanovených v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře. V případě podpory Mezinárodního filmového festivalu 9 bran se sice jedná o výhodu ve formě přímého poskytnutí finančních prostředků poskytnutou Ministerstvem kultury České republiky, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře, avšak tato výhoda nezvýhodňuje podnikání Um. agentury "Monte Christo ani žádnou jinou oblast podnikání. Z podrobného rozpočtu Mezinárodního filmového festivalu česko-německo-židovské kultury 9 bran je zřejmé, že projekt je organizován jako nezisková akce, při které se nepočítá s příjmem ze vstupného, ani jiným příjmem od návštěvnické veřejnosti. Vzhledem k tomu, že projekt není organizován za účelem dosažení zisku, přičemž dosažení zisku je základním pojmovým znakem podnikání, může být konstatováno, že v případě pořádání Mezinárodního filmového festivalu 9 bran se o podnikání nejedná. § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře stanoví, že: "veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením hospodářské soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby… je zakázána." Jedním z kriterií veřejné podpory je tedy její poskytnutí určitému podnikatelskému subjektu, přičemž dojde ke zvýhodnění jeho podnikatelské činnosti. Není tedy splněn definiční znak veřejné podpory. Poskytnutím dotace na úhradu jednorázových nákladů spojených se zajištěním výkonů a služeb potřebných pro realizaci projektu jako jednorázové kulturní akce, jejíž účinky jsou omezeny na území České republiky, se tedy jedná o poskytnutí prostředků za účelem podpory kulturního dění v České republice, jejímž příjemcem bude v tomto případě široká veřejnost, a nehrozí narušení hospodářské soutěže v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie. Není tak splněn ani další definiční znak veřejné podpory. Nejedná se tedy o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře. Z tohoto důvodu se řízení o povolení výjimky zastavuje. Závěr Vzhledem k výše uvedenému a ke skutečnosti, že opatření, na jehož základě budou uhrazeny náklady za poskytnuté zboží a služby zajištěné příjemcem podpory, není považováno za veřejnou podporu vymezenou v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, bylo rozhodnuto řízení zastavit z důvodu uvedeného v § 6 odst. 4 písm. a) zákona o veřejné podpoře. Dne 24.2. 2003 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Poučení o odvolání: Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru veřejné podpory v Brně, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Mgr. Kamil Rudolecký ředitel odboru veřejná podpora Obdrží: Ministerstvo kultury České republiky k rukám Mgr. Edity Novotné ředitelky OHSP Milady Horákové 139 P.B. 214 160 41 PRAHA 6

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/3317
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.