Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 333


Číslo jednací VP/S071/01-160
Instance I.
Věc
Státní program podpory cestovního ruchu 2002
Účastníci Ministerstvo pro místní rozvoj
více příjemců nebo program
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 17.09.2001
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-333.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 71/01-160 V Brně dne 10. září 2001 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 14.6.2001 na základě žádosti Ministerstva pro místní rozvoj České republiky, ze dne 12.6.2001, č.j. 12968/2001-21, podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, ve věci povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro Státní program podpory cestovního ruchu pro rok 2002, rozhodl takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory se podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, pro program s názvem "Státní program podpory cestovního ruchu pro rok 2002", a v jeho rámci pro podprogram s názvem "Podpora vlastníků lázeňské infrastruktury", podprogram s názvem "Programy rozvoje lázeňské turistiky", a podprogram s názvem "Podpora budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu pro sportovně - rekreační činnosti", ve formě přímého poskytnutí finančních prostředků p o v o l u j e za těchto podmínek: I. Míra veřejné podpory pro jednotlivé projekty schválené na základě podprogramu s názvem "Podpora vlastníků lázeňské infrastruktury" a podprogramu s názvem "Podpora budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu pro sportovně-rekreační činnosti v roce 2002" a realizované na území Hlavního města Prahy nepřekročí 25 %, na území Jihočeského a Plzeňského kraje nepřekročí 40 %, a na ostatním území České republiky nepřekročí 50% celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory vztahujících se k realizovanému projektu. Investiční náklady vhodné pro poskytnutí veřejné podpory jsou tvořeny náklady na investici do budov, pozemků, strojů a dalšího zařízení. K nákladům vhodným na poskytnutí podpory lze připočítat náklady na nákup nehmotných aktiv ve výši 25% hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Náklady na nákup nehmotných aktiv jsou tvořeny patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovanými know-how za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory, budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu po dobu nejméně 5 let a pokud budou zakoupena od třetích subjektů, musí být tato transakce provedena za tržní cenu. Shora uvedenou míru veřejné podpory je možno navýšit o dalších 15 procentních bodů v případě, že veřejná podpora je poskytnuta ve prospěch malých a středních podniků. Investice bude zachována v regionu po dobu nejméně pěti let. II. Míra veřejné podpory pro jednotlivé projekty schválené na základě podprogramu s názvem "Programy rozvoje lázeňské turistiky v roce 2002" a realizované na území Hlavního města Prahy nepřekročí 25 %, na území Jihočeského a Plzeňského kraje nepřekročí 40 % a na ostatním území České republiky nepřekročí 50 % nákladů vynaložených na informační, poradenské, propagační a vzdělávací činnosti. Míra veřejné podpory, poskytnuté ve prospěch malých a středních podniků, pro jednotlivé projekty schválené na základě podprogramu s názvem "Programy rozvoje lázeňské turistiky v roce 2002" a realizované na území České republiky nepřekročí 50 % nákladů vynaložených na informační, poradenské, propagační a vzdělávací činnosti. Veřejná podpora může být poskytnuta pouze za podmínky, že výše uvedené činnosti nebudou mít formu trvalých nebo pravidelných činností a nebudou se vztahovat k běžným provozním výdajům podnikatele, jako je např. běžné daňové poradenství, pravidelné právní poradenství nebo reklama. Výjimka ze zákazu veřejné podpory poskytnuté ve prospěch příjemců veřejné podpory, kteří nespadají pod vymezení malého a středního podniku, se povoluje do 31.12. 2002. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 14.6. 2001 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podalo Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky. V žádosti o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory bylo žádáno o posouzení programu podpory s názvem "Státní program podpory cestovního ruchu pro rok 2002", který je rozčleněný do následujících čtyř podprogramů: Podpora rozvoje měst a obcí se statutem lázeňského místa Podpora vlastníků lázeňské infrastruktury Programy rozvoje lázeňské turistiky Podpora budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu pro sportovně - rekreační činnost. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů : žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře přílohy k žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Zásad pro poskytování dotací ze státního rozpočtu v rámci Státního programu rozvoje cestovního ruchu v roce 2002 na jednotlivé podprogramy (dále jen "Zásady") II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky poskytovatelem podpory je Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky ministerstvem odpovědným za poskytnutí podpory je Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky kontaktní osobou je Ing. Marie Vitáková, zaměstnankyně Ministerstva pro místní rozvoj České republiky názvem podpory je "Státní program podpory cestovního ruchu pro rok 2002" (dále jen "Program podpory") právním základem pro poskytování podpory na základě Programu podpory je zákon č. 299/1992 Sb., o podpoře malého a středního podnikání, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 248/2000 Sb., o podpoře regionálního rozvoje, zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů, usnesení vlády České republiky č. 1075 ze dne 1.11. 2000 dle zaměření programu podpory se jedná o probíhající, každoročně schvalovaný, program podpory. Program podpory je realizovaný formou čtyř podprogramů zaměřených na vytvoření ekonomických podmínek k iniciaci a podpoře aktivit v cestovním ruchu a dosažení růstu podílu cestovního ruchu na prosperitě regionů. Souběh dotace z Programu podpory s dotacemi z jiných dotačních titulů státního rozpočtu a státních fondů není možný, jedná se o sektorový Program podpory zaměřený na oblast cestovního ruchu míra podpory tvoří max. 50 % formou poskytnutí podpory je přímé poskytnutí finančních prostředků přesný popis pravidel a podmínek pro poskytnutí podpory je uveden v Zásadách navrhovaná celková výše požadovaných finančních prostředků ze státního rozpočtu pro rok 2002 činí 500 mil. Kč navrhovaná celková výše požadovaných finančních prostředků ze státního rozpočtu pro rok 2001 činila 572, 836 mil. Kč, přičemž výše přidělených finančních prostředků ze státního rozpočtu v roce 2001 činila 150 mil. Kč přibližný počet příjemců podpory podle Programu podpory je 101 až 500 příjemců III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky. IV. Vymezení pojmu malého a středního podniku Malým a středním podnikem se rozumí podnik, který podniká a má sídlo na území České republiky a který má méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 40 mil. EUR v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným ke dni předložení návrhu projektu poskytovateli nebo celková aktiva nepřesahující 27 mil. EUR v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným ke dni předložení návrhu projektu poskytovateli, a který splňuje podmínky nezávislosti. Pro výpočet výše uvedených hranic je nezbytné kumulovat relevantní hodnoty příjemce veřejné podpory a všech subjektů, které jsou přímo nebo nepřímo příjemcem veřejné podpory ovládané na základě vlastnictví 25 a více % obchodního kapitálu nebo hlasovacích práv. Nezávislými podniky jsou podniky, jejichž 25 a více % hlasovacích práv nebo 25 a více % jejich kapitálu není drženo jiným podnikatelským subjektem nebo společně více subjekty, které nelze vymezit jako malé nebo střední podniky. Pokud celková aktiva podniku v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k zisku nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích. V. Charakteristika Programu podpory Na základě programového prohlášení vlády z roku 1998 byla zpracována Koncepce státní politiky cestovního ruchu České republiky, kterou vláda České republiky schválila usnesením č. 717 ze dne 14.7. 1999. V tomto dokumentu je hodnocen význam cestovního ruchu pro ekonomiku České republiky a jsou stanoveny podmínky pro jeho další rozvoj, zvýšení a zkvalitnění státní propagace a informovanosti o České republice v zahraničí, včetně stanovení forem finančních podpor u aktivit v oblasti cestovního ruchu. Podpora rozvoje cestovního ruchu je rovněž jednou ze sektorových a regionálních priorit Národního rozvojového plánu České republiky na léta 2000 až 2006, který schválila vláda usnesením č. 714 ze dne 14.7. 1999 a usnesením č. 14 ze dne 5.1. 2000. Součástí Národního rozvojového plánu je Sektorový operační plán cestovního ruchu, ve kterém jsou tyto priority specifikovány jako podpora rozvoje malého a středního podnikání v cestovním ruchu, tvorba nových pracovních příležitostí, tvorba nových produktů cestovního ruchu a regionálních produktů cestovního ruchu, příprava lidských zdrojů pro oblast cestovního ruchu, zvýšení a zkvalitnění rozsahu propagace a informovanosti o České republice v zahraničí a zřízení satelitního účtu cestovního ruchu. Usnesením vlády České republiky č. 682 ze dne 12.7. 2000 byla schválena Strategie regionálního rozvoje České republiky. Program podpory byl schválen usnesením vlády České republiky č. 1075 ze dne 1.11. 2000. Vzhledem k malé výši uvolněných prostředků a krátké době na realizaci přijatých projektů v rámci Programu podpory v roce 2001, vyplývající ze složitosti schvalovacího procesu projektů žadatelů, bylo ministrem pro místní rozvoj rozhodnuto o pokračování Programu podpory formou tří v současné době probíhajících podprogramů orientovaných na lázeňství a jednoho nově schváleného podprogramu zaměřeného na budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu pro sportovně-rekreační činnost. VI. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak, nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem pro místní rozvoj České republiky, které je navrhovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. d) zákona o veřejné podpoře tato výhoda může zvýhodnit určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci veřejné podpory, podnikajícímu v oblasti cestovního ruchu, snížit náklady na realizaci projektu, které by musel na tento projekt vynaložit, čímž je příjemci veřejné podpory poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností, hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí veřejné podpory povede k posílení finanční pozice a rozšíří finanční možnosti příjemce veřejné podpory, vzhledem k jeho konkurentům, kteří veřejnou podporu neobdrží poskytnutím výhody, která je zaměřena na další rozvoj cestovního ruchu, může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie tím, že umožní příjemci veřejné podpory podnikajícímu v oblasti cestovního ruchu rozšířit nabídku produktů cestovního ruchu určenou turistům s pozitivním vlivem na zvyšující se návštěvnost a poptávku po těchto produktech v podporovaných oblastech, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícími předpisy ES, jimiž jsou: Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998 (dále jen "Pravidla") Nařízení Komise ES č. 70/2001 ze dne 12.1. 2001, o aplikaci článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES na veřejnou podporu ve prospěch malého a středního podnikání - publikované v Official Journal L10, 13.1. 2001 (dále jen "Nařízení Komise ES"). Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Výjimečně může být v regionech přicházejících v úvahu podle derogace čl. 87 odst. 3 písm. a) poskytnuta i operativní podpora, tj. podpora zaměřená na snížení běžných nákladů firmy. Podle čl. 64 odst. 4 (a) Evropské dohody je po dobu prvních 5 let po vstupu v platnost Evropské dohody na celou Českou republiku pohlíženo jako na oblast Společenství uvedenou v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, s tím, že uvedená výjimka může být prodloužena o dalších 5 let. K prodloužení výjimky došlo rozhodnutím Rady přidružení č. 3/2001 ze dne 8.3. 2001 pod označením č. UE - CZ 1703/00 ke dni 1.1.1997. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Zákaz poskytování veřejné podpory stanovený v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře a povinnost poskytovatele nebo navrhovatele veřejné podpory podat žádost o povolení výjimky podle § 6 zákona o veřejné podpoře se nevztahují na podpory malého rozsahu, vymezené v § 4 odst. 1 písm. a) zákona o veřejné podpoře. Jedná se o poskytování veřejných podpor, jejichž výše nepřekročí v období tří let ode dne prvního poskytnutí podpory malého rozsahu částku v Kč odpovídající 100 000 EUR v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou platným ke dni prvního poskytnutí veřejné podpory malého rozsahu. Nařízení Komise ES upravuje pravidla pro poskytování veřejné podpory ve prospěch malého a středního podnikání. Na základě Nařízení je možné poskytnout veřejnou podporu pouze ve spojení s určitými hmotnými a nehmotnými investicemi, konzultačními a jinými službami a aktivitami. Účelem veřejné podpory je umožnit rozvoj ekonomických činností malých a středních podniků, za předpokladu, že taková veřejná podpora neovlivňuje nepříznivě obchodní podmínky v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem Společenství. Úřad posoudil jednotlivé podprogramy následovně: Podprogram: Podpora rozvoje měst a obcí se statutem lázeňského místa Vzhledem k tomu, že dle rozhodnutí Úřadu ze dne 13.10. 2000, č.j. VP/S 51a/00-160, které nabylo právní moci dne 19.10. 2000, přímé poskytnutí finančních prostředků dle zásad a pravidel stanovených v podprogramu "Podpora rozvoje měst a obcí se statutem lázeňského místa" nezakládá veřejnou podporu vymezenou v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, není posouzení tohoto podprogramu předmětem řízení před Úřadem. Poskytování podpory na základě tohoto podprogramu za podmínek v něm stanovených není dle zákona o veřejné podpoře zakázáno. Podprogram: Podpora vlastníků lázeňské infrastruktury Jedná se o probíhající podprogram podpory. Cílem podprogramu je vytvořit ekonomické podmínky k iniciaci a podpoře aktivit, které umožní rozvoj lázeňských míst včetně regenerace lázeňské infrastruktury a přispějí k uvolnění ekonomického potencionálu v oblasti malého a středního podnikání na úseku cestovního ruchu. O zařazení do podprogramu může požádat každý vlastník lázeňské infrastruktury, resp. zařízení podporujících lázeňskou infrastrukturu, který realizuje nebo hodlá realizovat podnikatelský záměr v katastru lázeňského místa. Podpora vlastníkům lázeňské infrastruktury, určená na budování infrastruktury lázeňského cestovního ruchu, je poskytována formou investiční dotace poskytnutou až do výše 50 % investičních nákladů v příslušném roce. Podprogram: Podpora budování doprovodné infrastruktury cestovního ruchu pro sportovně-rekreační činnosti v roce 2002 Jedná se o nový podprogram podpory. Cílem podprogramu je vytvoření ekonomických podmínek pro rozšíření nabídky doprovodné infrastruktury cestovního ruchu pro sportovně-rekreační činnost. O zařazení do podprogramu můžou požádat podnikatelské subjekty a sportovní a turistická sdružení. Podpora je poskytovaná formou systémové investiční dotace na realizaci vybraných akcí až do 50 % celkových investičních nákladů v příslušném roce. K vyloučení kumulace veřejné podpory s podporou z jiného tuzemského či zahraničního programu podpory je požadováno čestné prohlášení příjemce, že nečerpá jinou podporu. Ze Zásad pro poskytování dotací v rámci výše uvedených podprogramů vyplývá, že podpora může být použita pouze na pořízení hmotného a nehmotného investičního majetku, zejména budov a pozemků, staveb, strojů a zařízení, informačních systémů a dále na rekonstrukci a modernizaci hmotného investičního majetku bezprostředně souvisejícího s realizací akce. Úřad posoudil podporu poskytovanou na základě dvou výše uvedených podprogramů dle ustanovení uvedených v Pravidlech. Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do základního kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Za oprávněné náklady se považují náklady na investici do budov, pozemků, strojů a jiného zařízení. Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce z vlastních zdrojů na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Čl. 4.6. Pravidel stanoví, že k oprávněným nákladům lze připočítat hodnotu investice do nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovanými know-how, za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory, budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu, po dobu nejméně 5 let a pokud budou zakoupena od třetích subjektů, bude tato transakce provedena za tržní cenu. Čl. 4.8. stanoví, že míra veřejné podpory poskytnuté v oblastech vymezených v čl. 87(3)(a) Smlouvy o založení ES, jehož znění je shodné s ustanovením § 5 písm a) zákona o veřejné podpoře, nesmí překročit 50 %. Z údajů vyplývajících z regionální mapy, která se pro účely poskytnutí veřejné podpory na území České republiky aplikuje do konce roku 2001, vyplývá, že míra veřejné podpory poskytnuté v oblasti Jihozápad nesmí přesáhnout 40 % a v oblasti Praha nesmí přesáhnout 25 % oprávněných nákladů. Na základě čl. 4.9. Pravidel lze výše uvedené míry veřejné podpory zvýšit o 15 procentních bodů v případě poskytnutí veřejné podpory regionálního charakteru ve prospěch malého a středního podniku. Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. Úřad posoudil, že tato veřejná podpora je za podmínek poskytování vymezených ve výroku tohoto rozhodnutí Úřadu, slučitelná se závazky dle § 1 zákona o veřejné podpoře. Podprogram "Programy rozvoje lázeňské turistiky v roce 2002" Jedná se o probíhající podprogram podpory. Cílem podprogramu je vytvořit ekonomické podmínky k iniciaci a podpoře aktivit, které umožní rozvoj lázeňských míst včetně regenerace lázeňské infrastruktury a přispějí k uvolnění ekonomického potencionálu v oblasti malého a středního podnikání na úseku cestovního ruchu. O zařazení do podprogramu může požádat každý podnikatelský subjekt nebo nezisková organizace podnikající v oblasti informační, poradenské, propagační a vzdělávací činnosti. Podpora je určena na vybrané programy, související s tvorbou a realizací nabídky nových produktů lázeňské turistiky, zejména na školící, informační, poradenské, propagační a další činnosti spojené s nabídkou nového produktu. V případě, že příjemcem veřejné podpory je podnik spadající pod definici malého a středního podniku, poskytnutí veřejné podpory se posoudí na základě ustanovení Nařízení Komise ES. Dle čl. 5 Nařízení Komise se za veřejnou podporu, jejíž poskytnutí je slučitelné se společným trhem na základě čl. 87 (3) Smlouvy o založení ES považuje veřejná podpora na konzultační a poradenské služby poskytované externími konzultanty, pokud její výše před zdaněním nepřesáhne 50% nákladů vynaložených na zajištění těchto služeb. Tyto služby nesmí mít formu trvalých nebo pravidelných činností a nesmí se vztahovat k běžným provozním výdajům podnikatele, jako je např. běžné daňové poradenství, pravidelné právní poradenství nebo reklama. Pokud by příjemcem veřejné podpory nebyl malý a střední podnik, anebo podnik, jež by nesplnil podmínky uvedené v Nařízení Komise ES, jednalo by se o poskytnutí tzv. operativní podpory, tj. podpory, která je zaměřena na snížení běžných provozních nákladů společnosti, jež jsou za normálních tržních podmínek hrazeny z vlastních zdrojů společnosti. Provozní podpora může být poskytnuta výjimečně za podmínek stanovených v čl. 4.15 a 4.17. Pravidel. Taková podpora může být poskytnuta pouze v regionech uvedených v § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, za předpokladu, že je to odůvodněno z hlediska přispění regionálnímu rozvoji a jeho charakteru, úroveň podpory je úměrná handicapu, který se snaží zmírnit a taková podpora je časově omezena. Vzhledem k tomu, že v roce 2001 výše finančních prostředků vyhrazená na realizaci Programu podpory a jeho jednotlivých podprogramů činila 150 mil. Kč, Úřad posoudil, že poskytnutí veřejné podpory na základě podprogramu "programy rozvoje lázeňské turistiky v roce 2002" v navrhované výši a na účel, jímž je rozvoj cestovního ruchu jako nástroje ekonomického rozvoje regionu, tvorba nových pracovních příležitostí a trvale udržitelný rozvoj cestovního ruchu, přispěje k regionálnímu rozvoji a přiměřeně zmírní rozdíly vyplývající z úrovně poskytovaných služeb v oblasti cestovního ruchu na území České republiky a na území členských států Evropské unie. Úřad posoudil, že jsou splněny podmínky stanovené v čl. 4.15 a 4.17 Pravidel a povolil poskytnutí provozní podpory na základě tohoto podprogramu a Zásad pro rok 2002. Úřad dospěl, s přihlédnutím k celkovému navrhovanému objemu finančních prostředků ze státního rozpočtu, tvořících veřejnou podporu poskytnutou na základě Programu podpory, k plánovanému počtu příjemců veřejné podpory a k zaměření Programu podpory, k závěru, že veřejná podpora poskytnutá v rámci Programu podpory výrazně nezmění obchodní podmínky mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie. Z obdobných hledisek Evropská komise posuzovala a schválila veřejnou podporu pro regiony Miesbach a Landsberg, která také obsahovala podporu cestovního ruchu (Rozhodnutí Komise č. 87/15/EEC ze dne 19.2. 1986, publikované v Official Journal L 012). Se všech shora uvedených důvodů Úřad povolil s podmínkami výjimku ze zákazu veřejné podpory pro Program podpory. VIII. Závěr Dne 9.7. 2001 byl účastníku řízení doručen dopis ve věci seznámení s podklady pro rozhodnutí, jímž mu bylo umožněno podle § 23 a § 33 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení, nahlédnout do spisu a vyjádřit se k podkladům rozhodnutí i ke způsobu jeho zjištění, případně navrhnout jejich doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené době nevyužil. Poučení o opravném prostředku Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Vážený pan Ing. Petr Lachnit, Csc. ministr pro místní rozvoj Ministerstvo pro místní rozvoj České republiky Staroměstské nám. 6 110 15 Praha

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/333
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.