Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 360


Číslo jednací VP/S131/01-160
Instance I.
Věc
Nabídka na poskytnutí investičních pobídek spol. HP - Pelzer k.s.
Účastníci "HP-Pelzer k. s." MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 21.03.2002
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-360.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 131/01-160 V Brně dne 18. března 2002 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 29. 11. 2001 na základě žádosti Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 27. 11. 2001 č.j. 53767/01/2040/0494 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost HP-Pelzer k. s. podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory formou investiční pobídky pro společnost HP Pelzer k. s., a to slevou na dani z příjmů podle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění se povoluje za těchto podmínek: Celková hodnota veřejné podpory formou investiční pobídky, a to slevou na dani z příjmů podle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů v platném znění, nepřekročí 49 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech Ministerstva průmyslu a obchodu ČR pro posouzení záměru získat investiční pobídky ze dne 27. 11. 2001, č.j. 53767/01/2040. Náklady vhodné na poskytnutí podpory jsou tvořeny náklady na nákup pozemků a přípravu staveniště, náklady na pořízení budov a náklady na nákup strojů a jejich instalaci. Současně nesmí celková výše veřejné podpory formou slevy na dani přesáhnout částku 126,616 mil. Kč. Investice bude zachována po dobu nejméně 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se investiční pobídka týká. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 29. 11. 2001 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost HP-Pelzer k. s., kterou podalo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů: žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře popisu investičního projektu posudku investičního záměru z hlediska splnění zákonných podmínek dle zákona č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách návrhu nabídky na poskytnutí investičních pobídek tiskopisu pro uplatnění záměru získat investiční pobídky obchodního plánu závodu HP-Pelzer k. s., o. z. Žatec stanov společnosti HP-Pelzer k. s. výpisu z obchodního rejstříku a živnostenských listů týkajících se společnosti HP Pelzer k. s. hospodářských výsledků společnosti HP-Pelzer k. s. za roky 1998, 1999 a 2000 čestných prohlášení společnosti HP-Pelzer k. s. o nezahájení výroby v rámci investičního projektu a o bezdlužnosti dopisu Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 17. 1. 2002 obsahujícího doplňující údaje, vyžádané Úřadem. II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky - poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR kontaktní osobou je Mgr. Martin Turnovský, pověřen řízením odboru podpory průmyslových investic /2040/ Ministerstva průmyslu a obchodu ČR název veřejné podpory je "Nabídka na poskytnutí investičních pobídek společnosti HP Pelzer k. s." základem pro poskytnutí veřejné podpory v podobě uvedené investiční pobídky je zákon č. 72/2000 Sb., o investičních pobídkách a o změně některých zákonů jako druh veřejné podpory jsou uvedeny investiční pobídky dle § 1 odst. 2 zákona o investičních pobídkách jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny daňové úlevy. III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. IV. Vymezení pojmu Malým a středním podnikem se rozumí podnik, který podniká a má sídlo na území České republiky a který má méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici malého a středního podniku, nemá 25 % nebo vyšší podíl hlasovacích práv v podniku. Při výpočtu výše uvedených hodnot se sčítají všechny hodnoty podniků a osob, které podnik přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25 % nebo vyššího podílu na základním kapitálu nebo hlasovacích právech těchto osob. V. Charakteristika příjemce veřejné podpory Příjemcem veřejné podpory je společnost HP-Pelzer k. s., která byla zapsána do obchodního rejstříku, vedeného Krajským soudem v Plzni, dne 9. 10. 1991. Sídlo společnosti je Plzeň, Pod Kyjovem 18, okres Plzeň-město, PSČ 322 00. Společníkem-komplementářem této společnosti je HP-Pelzer International GmbH, společníky-komanditisty jsou HP-Pelzer Beteiligungs-GmbH & Co. Akustikteile KG a HP-Pelzer Beteiligungs-GmbH & Co. Systeme KG. Všichni uvedení společníci mají sídlo ve Spolkové republice Německo a spolu s HP Pelzer k. s. jsou součástí nadnárodní skupiny HP-chemie Pelzer, rovněž sídlící ve Spolkové republice Německo. Hlavní aktivitou investora je výroba komponentů interiérového vybavení automobilů, výroba zboží z plastu, nástrojářství, kovoobráběčství a zámečnictví. Hlavním konkurentem v České republice je firma Borgers Rokycany. Podíl společnosti HP-Pelzer k. s. na světovém trhu autosoučástek činí v současné době 12 %. Z geografického hlediska je převážná část produkce (cca 56 %) exportována do zemí Evropské unie. Počet zaměstnanců společnosti HP-Pelzer k. s. v roce 2000 činil 844 osob, obrat za tentýž rok 2 055 mil. Kč a celková aktiva 2 148 mil. Kč. Z těchto údajů vyplývá, že se zjevně nejedná o malý či střední podnik, neboť nejsou splněny podmínky uvedené v bodě IV. odůvodnění tohoto rozhodnutí. VI. Údaje o investici Společnost HP-Pelzer k. s. hodlá v České republice investovat do rozšíření a modernizace výrobní kapacity částku 258,4 mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice: budovy ( 1. rok 8,9 mil. Kč, 3. rok 35 mil. Kč) stroje a jejich instalace (1. rok 21 mil. Kč, 2. rok 113,5 mil. Kč, 3. rok 80 mil. Kč) Společnost HP-Pelzer k. s. plánuje rozšíření a modernizaci výrobní kapacity odštěpného závodu v Žatci. Investiční projekt je rozdělen do sedmi etap. V první etapě dojde k převodu výroby z německého závodu skupiny HP-Pelzer. Ve zbývajících etapách budou postupně realizovány projekty pro zcela nové modely automobilů, (…..). Zahájení výroby se předpokládá v roce 2002, investování by však mělo pokračovat až do konce roku 2004. Plánovaného rozsahu výroby by mělo být dosaženo v roce 2006. Mezi hlavní odběratele společnosti HP-Pelzer k. s. budou patřit společnosti (…..). Skupina (…..) bude hlavním odběratelem nové výroby, a to v objemu cca 80 % produkce. Podle dostupných údajů vytvoří investiční projekt v okrese Louny během tří let 17 nových pracovních míst a umožní zachovat cca 200 stávajících pracovních míst. Realizace projektu rovněž podporuje zaměstnanost u spedičních společností, stavebních firem a dalších dodavatelů, a to zachováním cca 50 nepřímých pracovních míst. Investice bude mít dopad zejména na evropské trhy, (…..), neboť převažující část produkce, cca 90 %, je určena právě na export do uvedených zemí. Realizace investičního projektu by měla společnosti zajistit nárůst jejího podílu na dotčeném trhu o 3 %. VII. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24. 6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o výhodu poskytovanou Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře, tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností, hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí veřejné podpory umožní příjemci podpory společnosti HP-Pelzer k. s. snížit náklady na rozšíření výrobních kapacit, na základě čehož může tato společnost dodávat produkci na trh za výhodnějších podmínek oproti konkurenčním společnostem (k obdobnému závěru dospěla rovněž Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18.1. 2000, týkajícím se společnosti Linde AG, publikovaném v Official Journal L 211), poskytnutím výhody může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy ES, a to tím, že provedením zamýšlené investice se zvýší výrobní kapacita daného subjektu, přičemž většina produkce bude směřovat na export do evropských zemí, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud není povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušnými předpisy ES, jimiž jsou Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998 (dále jen "Pravidla"). Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v regionu NUTS 2 Severozápad, který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, a to v okrese Louny, kde míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR dosáhla v říjnu roku 2001 výše 15,7 %, což je 186,9 % celostátního průměru nezaměstnanosti, který činil za měsíc říjen roku 2001 8,4 %. Jedná se tedy o region s vysokou nezaměstnaností. Investice předpokládá vytvoření 17 přímých a zachování přibližně 200 stávajících pracovních míst. Jelikož poměr celkové výše investičních nákladů k celkovému počtu nových a zachovaných pracovních míst dosahuje nízké hodnoty, je zřejmý výrazný přínos projektu z hlediska jeho vlivu na zaměstnanost. Výše investičních nákladů je rovněž důležitá z hlediska posouzení účinku veřejné podpory daného projektu na hospodářskou soutěž, neboť právě tyto náklady jsou základem pro určení míry veřejné podpory. S rostoucí výší investice se v důsledku procentuálního určení míry veřejné podpory zvyšuje výše této veřejné podpory, tedy i konkurenční výhoda investora, a tím také deformační účinky této podpory na hospodářskou soutěž. V případě posuzovaného projektu je hodnota investičních nákladů nízká, deformační účinek podpory není tedy výrazný, navíc je kompenzován vysokým potenciálem pracovních příležitostí. Projekt rovněž podporuje zaměstnanost u spedičních společností a menších regionálních stavebních firem, které působí v rámci strukturálně postižené oblasti NUTS 2 Severozápad. Z hlediska tvorby těchto nepřímých pracovních míst, tj. pracovních míst u dodavatelů a zákazníků, dosahuje investice středního stupně, a to 0,5 až 1 nepřímé pracovní místo na každé přímé pracovní místo. Investice má být situována v regionu Severozápad, kde průměr HDP na 1 obyvatele (měřeno kupní silou) dosáhl za období, pro které jsou údaje k dispozici, tj. v letech 1996-98, 55,7 % průměru HDP na 1 obyvatele v EU. V rámci plánovaného projektu bude provedena rekonstrukce areálu bývalého žateckého cukrovaru, což napomůže odvrácení velkého urbanistického problému města Žatec, tedy vzniku rozsáhlých rozvalin v katastru města. Je očekáván pozitivní dopad projektu na obchodní bilanci České republiky, neboť ve většině plánovaných etap bude 100 % produkce určeno na export. Investice dále umožní přísun nových hi-tech technologií a výrobních postupů. S tím je spojeno zkvalitnění trhu práce v České republice, neboť zaměstnanci budou v rámci investičního projektu absolvovat odborná školení, naučí se pracovat s moderními technologiemi a rovněž se předpokládá zlepšení jejich jazykového vybavení, což zvyšuje jejich možnosti budoucího pracovního uplatnění. Přidaná hodnota vytvořená v České republice by měla činit 32 až 48 %. Z těchto důvodů Úřad dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Vzhledem k výše uvedenému, zejména k vytvoření a zachování přímých a vytvoření nepřímých pracovních míst, lze stanovit maximální míru veřejné podpory na 49 %. Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4 Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkajícího se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti HP-Pelzer k. s. jde o rozšíření výroby autosoučástek a to výstavbou nového výrobního zařízení. V tomto případě jde proto o počáteční investici. Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k tomu, že v podmínce výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory (sleva na dani) nepřekročí 49 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory - HP-Pelzer k. s. použije k financování investičního projektu vlastní finanční prostředky, je tato podmínka zajištěna. Čl. 4.8. Pravidel stanoví, že míra veřejné podpory u oblastí vymezených v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství nesmí přesáhnout 50 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a musí být stanovena také v závislosti na regionálním přínosu konkrétního investičního projektu. Přínosy investičního projektu společnosti HP-Pelzer k. s. jsou konstatovány výše. Úřad po zvážení všech výše uvedených skutečností stanovil míru veřejné podpory na 49 % hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. Úřad proto podmínil povolení výjimky pro poskytnutí veřejné podpory zachováním investice na dobu nejméně 5 let. VIII. Druh a forma veřejné podpory Navrhovaná veřejná podpora má být poskytnuta formou slevy na dani z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění. Z podkladů vyplývá, že společnost HP-Pelzer k. s. splňuje všeobecné podmínky dle § 2 odst. 2 zákona o investičních pobídkách a zvláštní podmínky dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění. Předpokládaný hospodářský výsledek společnosti HP-Pelzer k. s. se v prvních pěti letech od předpokládaného zahájení investice očekává ve výši: (…..). Předpokládaná výše daňové povinnosti společnosti HP-Pelzer k. s. se v prvních pěti letech od předpokládaného zahájení investice očekává ve výši: (…..). Předmětem regionální podpory je zajištění počáteční investice nebo vytvoření pracovních míst. Veřejná podpora formou slevy na dani z příjmů dle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, v platném znění, se počítá jako procentuální vyjádření skutečné celkové výše investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří náklady na (jde o předpokládanou výši uvedených nákladů): budovy ve výši 43,9 mil. Kč nákup strojů a jejich instalaci ve výši 214,5 mil. Kč Výše celkových nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí 258,4 mil. Kč. Vzhledem k výše uvedeným skutečnostem činí maximální povolená míra intenzity veřejné podpory formou slevy na dani v souladu s čl. 4.8. Pravidel 49 % hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí veřejné podpory. Celková hodnota veřejné podpory formou slevy na dani nesmí přesáhnout částku 126,616 mil. Kč. IX. Závěr Dne 11.3. 2002 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky k rukám Mgr. Martina Turnovského pověřeného řízením odboru podpory průmyslových investic Na Františku 32 110 15 Praha

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/360
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.