Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 378


Číslo jednací VP/S029/00-160
Instance I.
Věc
Restrukturalizace - ZETOR, a.s.
Účastníci MINISTERSTVO FINANCÍ
Zetor, a.s.
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 04.01.2001
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-378.html
Rozhodnutí
                          
Č.j.: VP/S 29/00-160 V Brně dne 14. prosince 2000 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 9.8.2000 na základě žádosti Ministerstva financí České republiky ze dne 4.8.2000 č.j. 194/71 990/2000 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 4 písm. a) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, takto: Řízení o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory společnosti Zetor, a.s. se zastavuje. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 9.8.2000 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon"), kterou podalo Ministerstvo financí České republiky dopisem ze dne 4.8. 2000, č.j. 194/71 990/2000. Dne 17.8.2000 a 4.10. 2000 požádal Úřad o doplňující podklady, které obdržel 27.11. 2000. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky : poskytovatelem veřejné podpory je Ministerstvo financí České republiky ministerstvem nebo orgánem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí České republiky kontaktní osobou je Ing. Vladimír Kulhánek, ředitel odboru 19 Ministerstva financí České republiky název projektu veřejné podpory je Program restrukturalizace pro Zetor, a.s. (dále jen "Zetor") základem pro poskytnutí veřejné podpory je usnesení vlády České republiky č. 791 ze dne 26.7.2000 druhem podpory je podpora ad hoc formou poskytnutí veřejné podpory je garance. Podklady pro rozhodnutí - žádost o povolení výjimky podle ustanovení § 6 zákona spolu s průvodním dopisem usnesení vlády České republiky č. 791 ze dne 26.7.2000 doplnění žádosti o povolení výjimky Ministerstvem financí České republiky ze dne 8.9.2000 a 19.10. 2000 změna a doplnění návrhu na zahájení vyrovnávacího řízení podaná ke Krajskému obchodnímu soudu v Brně dne 13.11.2000 společností Zetor materiál obsahující varianty prodeje společnosti Zetor v rámci procesu vyrovnání, zpracovaný Revitalizační agenturou, a.s. Právní analýza V řízení o povolení výjimky podle § 6 zákona při posuzování otázky, zda se jedná o veřejnou podporu, je třeba vycházet z definičních znaků zakázané veřejné podpory stanovených v § 2 odst. 1 zákona. Veřejnou podporou se dle § 3 písm. a) zákona rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory, poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním úřadem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. Pokud je tato veřejná podpora poskytována způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením hospodářské soutěže tím, že zvýhodňuje podnikání nebo odvětví výroby v míře, v níž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, jedná se o zakázanou veřejnou podporu ve smyslu § 2 zákona. Usnesením vlády České republiky č. 791 ze dne 26.7. 2000 k Programu restrukturalizace pro společnost Zetor souhlasí vláda ČR, aby Konsolidační banka Praha, s.p.ú. (dále jen "KOB") provedla následující kroky: poskytnutí garance za Zetor v soudním procesu vyrovnání až do výše 800 mil. Kč Ekonomická situace Zetoru umožňuje řešení buď konkursem nebo vyrovnáním. Jedním z důležitých rozhodovacích momentů mezi alternativou konkursu a vyrovnání pro KOB je míra řiditelnosti procesu v jednotlivých alternativách. Pozice pro vyjednávání a ovlivňování v rámci konkursu je výrazně horší než v rámci vyrovnání. V rámci konkursu KOB vyjednává pouze z pozice majoritního věřitele a člena věřitelského výboru, kde veškeré rozhodující kroky podniká konkursní správce, jehož jmenování KOB nemůže ovlivnit (podle novely zák. č. 328/1991 Sb., o konkurzu a vyrovnání, může pouze iniciovat jeho odvolání). Tato skutečnost může potenciálně znamenat další rizika, včetně rozpuštění věřitelského výboru a jmenování jeho členů soudem. Naopak v případě vyrovnání bude KOB vyjednávat zároveň z pozice věřitele a akcionáře (po kapitalizaci, spolu s Revitalizační Traktor, s.r.o. může vlastnit přes 99% akcií společnosti) a proces bude výrazně více kontrolovatelný. Z hlediska maximalizace výnosu z prodejní transakce při vyrovnání KOB vyhledá nejlepšího strategického investora pro společnost Zetor a bude s ním vést jednání o podmínkách jeho vstupu do společnosti. V případě konkursu nebude mít KOB na vyhledávání investora vliv a veškerá jednání s investorem budou vedena ustaveným konkursním správcem. Z tohoto pohledu je pro KOB vyrovnání výhodnější alternativou a rozhodla se proto podpořit proces vyrovnání. Zetor podal 13.7. 2000 u Krajského obchodního soudu v Brně návrh na povolení vyrovnání a pro podporu řešení v podobě soudního vyrovnání vystavila KOB záruku v podobě ručitelského prohlášení, jehož poslední verze byla zpracována 20.11.2000. Zetor ve svém návrhu na vyrovnání s věřiteli nabízí 30% nominální hodnoty jejich pohledávek. KOB ručí za tento závazek. kapitalizace pohledávek KOB až do výše 4,7 mld. Kč Kapitalizace pohledávek představuje navýšení základního jmění vkladem pohledávek za společností do jejího základního jmění. Podíl pohledávek KOB na celkových závazcích Zetoru je 63,07 %. Celková majetková účast KOB v Zetoru je, po odkupu druhé tranše akcií od Motokovu International, a.s. 97,74 % podílu na základním jmění společnosti Zetor. Z uvedených údajů je patrné, že KOB má majoritní pozici nejen jako akcionář, ale zároveň jako věřitel, přičemž po kapitalizaci pohledávek bude mít KOB v držení cca 99% akcií společnosti. Podstatným procesem v rámci vyrovnávacího plánu je prodej společnosti a tím i vstup strategického investora. Po analýze možných variant se KOB rozhodla, že prodejní transakce bude mít formu prodeje čistých aktiv společnosti. Tato varianta představuje situaci, kdy KOB umožní Zetoru prodej svých aktiv vybranému strategickému investorovi formou vypsaného tendru, směřujícího k maximální prodejní ceně, nedojde tedy ke zvýhodnění budoucího investora. Ostatní aktiva budou prodána dalším zájemcům v aukcích, dražbách či veřejných soutěžích. Z výtěžků všech prodejů budou společností Zetor uspokojeni věřitelé. Zetor poté půjde do likvidace. Smluvní stranou pro investora a zároveň příjemcem výnosu z transakce je přímo Zetor. Z pohledu bilance Zetoru tak dojde k situaci, kdy aktiva Zetoru budou prodána a veškerá aktiva tak budou tvořena finančními prostředky z prodeje. Na straně pasiv potom budou závazky Zetoru vůči svým věřitelům a vlastní jmění společnosti představující závazky vůči akcionářům. S využitím prostředků získaných prodejem pak Zetor provede plnění vůči věřitelům, ke kterému se v rámci vyrovnání zavázal, přičemž v případě povolení vyrovnání pravděpodobně dojde k výhodnějšímu vypořádání jednotlivých věřitelů (tedy i KOB) než v případě konkurzu. Z předložených materiálů vyplývá, že ať již bude situace společnosti Zetor řešena konkurzem nebo vyrovnáním, bude do ukončení prodeje aktiv společnosti pokračovat výroba traktorů ve společnosti Zetor, která je realizována jako práce ve mzdě na základě smluv se společností Revitalizační Traktor, s.r.o., které již před účinností zákona poskytla KOB úvěr na nákup materiálů a vstupů pro výrobu, na základě Smlouvy o revolvingovém úvěru Reg.č. 1099/KDÚ/00 uzavřené 9.8.2000 na základě usnesení vlády České republiky č. 305 ze dne 29.3.2000 k řešení situace společnosti Zetor, a.s. Za realizovanou výrobu dostává společnost Zetor zpracovatelský poplatek, který bude dalším zdrojem pro uspokojení věřitelů. Plánovaný objem výroby není variantně vázán na konkurz či vyrovnání. Podpora varianty vyrovnání nemá tedy vliv na hospodářskou soutěž, nezvýhodňuje společnost Zetor ani odvětví výroby traktorů. Záruka KOB tedy v tomto případě pouze podporuje zvolení varianty vyrovnání, která by zároveň měla zajistit vyšší výnos KOB jako rozhodujícímu akcionáři a věřiteli. Jedná se tedy o formu veřejné podpory, která nenaplňuje znaky § 2 odst. 1 zákona, neboť poskytovaná podpora nemůže ovlivnit obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie. Vzhledem k tomu, že poskytování veřejné podpory ve formě, výši, za účelem a podmínek, které byly popsány v předložené žádosti, nenaplňuje podmínku narušení nebo hrozby narušením hospodářské soutěže v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, a tím nenaplňuje znaky definující zakázanou veřejnou podporu, vymezenou v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, rozhodl Úřad tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí. Poučení o odvolání: Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru veřejné podpory v Brně, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Mgr. Kamil Rudolecký pověřený řízením odboru veřejná podpora Obdrží: Ministerstvo financí České republiky k rukám Ing. Jana Mládka, CSc. 1.náměstka ministra financí ČR Letenská 15 118 10 Praha 1

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/378
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.