Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 4079


Číslo jednací VP/S127/03-160
Instance I.
Věc
Prodej pozemků spol. Vigona, a.s.
Účastníci MĚSTO SVITAVY Vigona, a.s.
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 10.10.2003
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-4079.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 127/03-160 V Brně dne 10. října 2003 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 29. 9. 2003 na základě žádosti města Svitavy ze dne 26. 9. 2003, č.j. OKST/42604-03/170-03/klr o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře a na základě modifikace žádosti města Svitavy ze dne 6.10.2003, č.j. ORR/43603/2276-03/std o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory ve výši 16 838 653 Kč formou zvýhodněného prodeje pozemků v průmyslové zóně Paprsek parc. č. 2131/52, 2131/46, 2131/47, 2131/48, 2131/49 v k. ú. Svitavy Předměstí o celkové rozloze 99 637 m2společnosti Vigona a.s. se povoluje za podmínky, že investice spočívající ve vybudování výrobního závodu na výrobu netkaných textilií na těchto pozemcích bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se prodej pozemků za zvýhodněnou cenu týká. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 29. 9. 2003 žádost o povolení výjimky ze zákazu poskytnutí veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost Vigona a.s., kterou podalo město Svitavy. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů : žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře znaleckého posudku č. 4478/208/09/03 ze dne 6.9.2003, zpracovaného znalcem Ing. Rudolfem Jungerem, který stanovuje ceny pozemkových parcel v průmyslové zóně Paprsek v katastrálním území Moravský Lačnov a Svitavy Předměstí, v obci Svitavy, okrese Svitavy na základě zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku) usnesení z jednání Zastupitelstva města Svitavy ze dne 3.9. 2003 podkladů pro posouzení žádosti o udělení výjimky ze zákazu veřejné podpory, obsahující specifikaci investičního záměru a údaje o společnosti Vigona a.s. modifikace žádosti o udělení výjimky ze zákazu veřejné podpory doplňujících údajů potřebných pro posouzení žádosti ze dne 3.10.2003 popisu výrobního postupu, který bude při výrobě netkaných textilií společností Vigona a.s. uplatňován výpisu z obchodního rejstříku vedeného Krajským soudem v Hradci Králové, týkajícího se společnosti Vigona a.s. návrhu kupní smlouvy o prodeji pozemků mezi městem Svitavy a společností Vigona a.s. geometrického plánu katastrálního území Svitavy Předměstí II. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře město Svitavy. III. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky poskytovatelem veřejné podpory je město Svitavy kontaktní osobou je Ing. David Střítezský, vedoucí odboru regionálního rozvoje název veřejné podpory je "Zvýhodněný prodej pozemků společnosti Vigona a.s., Pražská 1061/42, Svitavy" základem pro poskytnutí veřejné podpory je usnesení Zastupitelstva města Svitavy č. 15 ze dne 3.9. 2003 podpora bude poskytnuta v regionu NUTS II Severovýchod, okres Svitavy formou podpory bude prodej pozemků za zvýhodněnou cenu výše veřejné podpory je vyčíslena na 16 838 653,- Kč a bude poskytnuta jednorázovou slevou při koupi pozemků IV. Vymezení pojmu "Malým a středním podnikem" se rozumí podnikatel, který podniká a má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky a který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1 450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici "malého a středního podniku", nemá 25% nebo vyšší podíl na základním kapitálu či hlasovacích právech podnikatele naplňujícího definici "malého a středního podniku". Pro výpočet výše uvedených hodnot se sčítají hodnoty týkající se "malého a středního podniku" a všech dalších osob, které tento podnikatel přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na jejich základním kapitálu nebo hlasovacích právech. Pokud celková aktiva podnikatele v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k získání nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích. V. Charakteristika příjemce veřejné podpory Příjemcem veřejné podpory je společnost Vigona a.s. Podle údajů uvedených ve výpisu z obchodního rejstříku ze dne 2.4. 2003 tato společnost vznikla dnem 1. 12. 1993. Sídlem společnosti Vigona a.s. jsou Svitavy, Pražská 1061, PSČ 568 23. Identifikační číslo je 48173118. Předmětem podnikání společnosti Vigona a.s. je výroba netkaných textilií, vrstvených textilií a výroba přikrývek a kusového zboží. Mezi hlavní konkurenty společnosti Vigona a.s., patří společnosti Mitop Mimoň, Borgers CS, HP Pelzer, Juta, Jilana, Retex. Současný podíl společnosti Vigona a.s. na evropském trhu v oblasti výroby vpichovaných materiálů je odhadován na cca 1,4% a v rámci trhu ČR je tento podíl odhadován na cca 18%. Společnost Vigona a.s. ve finančním roce 2002 dosáhla obratu … tis. Kč. Počet zaměstnanců ve finančním roce 2002 činil … osob, a čistá aktiva společnosti Vigona a.s. dosahovala ve finančním roce 2002 výše … tis. Kč. Společnost Vigona a.s. tedy splňuje veškeré znaky kategorie malých a středních podniků a je tedy za střední podnik považována. VI. Údaje o investici Společnost Vigona a.s. hodlá investovat v České republice částku … mil. Kč, z toho do technologií 200 mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice: pozemky a příprava staveniště ( … mil. Kč) budovy (… mil. Kč) stroje a jejich instalace (… mil. Kč) přesunutí stávající výrobní linky (… mil. Kč) Společnost Vigona a.s. investuje v prostoru průmyslové zóny města Svitavy do výstavby nového závodu na výrobu netkaných textilií, přičemž 23 % produkce z nového výrobního závodu má být exportována, a to především do Německa, Slovenska, Maďarska, Rakouska, Polska, Francie a Itálie. Společnost Vigona a.s. hodlá vytvořit ve Svitavách v období 3 let 130 přímých pracovních míst. VII. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 87 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o podporu poskytovanou městem Svitavy, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře, tato podpora zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurenčních společností, hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí veřejné podpory umožňuje příjemci veřejné podpory snížit náklady na plánovanou investici, s tím souvisí snížení výrobních nákladů a v konečném důsledku posílení tržního podílu příjemce veřejné podpory na trhu netkaných textilií, produkce z nového závodu bude též exportována do členských států Evropské unie, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s předpisem ES, jimiž jsou Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998 (dále jen "Pravidla") a Oznámení Evropské komise o prvcích veřejné podpory při prodeji pozemků a budov veřejnými orgány - publikované v Official Journal C 209, 10.07. 1997. Druh a forma veřejné podpory Veřejná podpora je poskytována formou prodeje pozemků pod cenou, za zvýhodněnou cenu 111 Kč/m2 společnosti Vigona a.s., a to pozemků parc. č. 2131/46, 2131/47, 2131/48, 2131/49, 2131/52 v k.ú. Svitavy Předměstí o celkové rozloze 99 637m2. Prodejní cena pozemků tedy činí 11 059 707 Kč. Podle údajů obsažených ve znaleckém posudku č. 4478/208/09/03 ze dne 6.9.2003, zpracovaném znalcem Ing. Rudolfem Jungerem, který stanovuje ceny pozemků parc. č. 2131/46, 2131/47, 2131/48, 2131/49, 2131/52 v katastrálním území Svitavy Předměstí na základě zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku), činí celková cena všech výše jmenovaných parcel celkem 27 898 360 Kč. V souladu s Oznámením Evropské komise o prvcích veřejné podpory při prodeji pozemků a budov veřejnými orgány, publikovaným v Official Journal C 209, 10.07.1997 bylo zjištěno, že tento plánovaný prodej zakládá veřejnou podporu, přičemž její výše činí 16 838 653 Kč, což je rozdíl mezi cenou pozemků dle znaleckého posudku 27 898 360 Kč a cenou 11 059 707 Kč, kterou kupující zaplatí. Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v okrese Svitavy, tj. v regionu NUTS II Severovýchod, který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřeno kupní silou) dosáhl v období 1996-98 54,1 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Čl. 4.8. Pravidel stanoví, že míra veřejné podpory u oblastí vymezených v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství nesmí přesáhnout 50 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a musí být stanovena v závislosti na regionálním přínosu konkrétního investičního projektu. Úřad posuzoval regionální přínosy uvedeného investičního projektu tak, že při stanovování míry veřejné podpory vycházel z výše nezaměstnanosti v okrese Svitavy a z vlivu investičního projektu na region. V okrese Svitavy míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR dosáhla v srpnu roku 2003 výše 12,3 %, tj. 123 % průměru celé České republiky. Výše investičních nákladů je důležitá z hlediska posouzení účinku veřejné podpory daného projektu na hospodářskou soutěž, neboť právě tyto náklady jsou základem pro určení míry veřejné podpory. S růstem hodnoty investice se v důsledku procentuálního určení míry veřejné podpory zvyšuje její výše, tedy i konkurenční výhoda investora, a tím také deformační účinky této podpory na hospodářskou soutěž. V případě tohoto projektu je výše investičních nákladů na nízké úrovni, přičemž investice předpokládá vytvoření 130 přímých pracovních míst. V rámci investičního projektu se předpokládá, že dojde též k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření méně než 0,5 nepřímého pracovního místa. Důsledkem investice bude též přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů a pozitivní vliv na obchodní bilanci České republiky. Produkty společnosti Vigona a.s. jsou navíc vyráběny zpracováním plastových PET lahví, dochází tedy ke zpracování odpadních materiálů, což ve svém důsledku znamená přínos pro ekologii daného regionu. Úřad tedy dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Vzhledem k výše uvedenému, zejména k počtu vytvoření přímých a nepřímých pracovních míst, lze stanovit maximální míru veřejné podpory na 48 % hodnoty celkových investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Jelikož se v tomto případě jedná o střední podnik a investice bude uskutečněna v regionu spadajícím pod vymezení čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, lze v souladu s čl. 4.9. Pravidel navýšit maximální míru veřejné podpory o 15 procentních bodů. Výsledná maximální povolená míra veřejné podpory tak činí 63 %. Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4 Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkajícího se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti Vigona a.s. jde o pořízení nového výrobního závodu na výrobu netkaných textilií. V tomto případě se proto jedná o počáteční investici. Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k tomu, že v podmínce výroku tohoto rozhodnutí je uvedeno, že výše celkové veřejné podpory nepřekročí 63 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory - společnost Vigona a.s. použije k financování investičního projektu vlastní finanční prostředky, kapitálové vklady a půjčky, je tato podmínka splněna. Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let, proto je tato podmínka součástí výroku rozhodnutí. Čl. 4.18. Pravidel stanoví, že strop intenzity veřejné podpory, tedy částka, která nesmí překročit v tomto případě 63 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, zahrnuje částku podpory poskytnuté souběžně podle několika regionálních programů a částku podpory, která přichází z místních, regionálních a celostátních zdrojů. Veřejná podpora formou prodeje pozemků za zvýhodněnou cenu, čili podpora počáteční investice, se počítá jako procentuální vyjádření celkové výše nákladů vhodných na poskytnutí podpory (jde o plánované údaje), které tvoří: pozemky (… mil. Kč) budovy (… mil. Kč) stroje a jejich instalace (… mil. Kč). Podle předložených podkladů tedy celková hodnota investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí … mil. Kč. Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory splňuje definiční znaky pro "malý a střední podnik", maximální povolená míra veřejné podpory, s výjimkou hmotné podpory rekvalifikace, činí v souladu s čl. 4.8. a 4.9. Pravidel 63 % celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí veřejné podpory. Jelikož výše veřejné podpory formou prodeje pozemků za zvýhodněnou cenu činí 16 838 653 Kč je podmínka čl. 4.8. a čl. 4.18. Pravidel splněna a podporu formou prodeje pozemků za zvýhodněnou cenu lze v uvedené výši 16 838 653 Kč poskytnout. VIII. Závěr Dne 9. 10. 2003 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva se účastník řízení výslovně vzdal. Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Město Svitavy T.G. Masaryka 35 568 23 Svitavy

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/4079
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.