Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 4159


Číslo jednací VP/S117/03-160
Instance I.
Věc
Město Kopřivnice - prodej pozemků spol. Brose CZ, s.r.o. Rožnov p. Radh.
Účastníci Brose CZ s.r.o. Město Kopřivnice
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 29.10.2003
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-4159.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 117/03-160 V Brně dne 24. října 2003 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 12.9.2003 na základě žádosti města Kopřivnice ze dne 10.9.2003, č.j. MSR/34104/03-315/03 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory ve výši 17 358 903 Kč formou zvýhodněného prodeje pozemků v Podnikatelském parku Kopřivnice - Vlčovice parc. č. 661/103, 661/104, 661/105, v k. ú. Vlčovice o celkové rozloze 117 025 m2společnosti Brose CZ spol. s r.o. se povoluje za podmínky, že investice společnosti Brose CZ spol. s r.o., spočívající ve vybudování výrobního závodu na výrobu uzamykacích systémů a polohování sedadel pro automobilový průmysl na těchto pozemcích bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, v rámci investičního projektu. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 12.9.2003 žádost o povolení výjimky ze zákazu poskytnutí veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost Brose CZ spol. s r.o., kterou podalo město Kopřivnice. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů : žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře znaleckého posudku č. 2696/2003 ze dne 5.9.2003, zpracovaného znalcem Ing. Milanem Urbancem, který stanovuje ceny pozemkových parcel na základě zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku) výpis usnesení Zastupitelstva města Kopřivnice konaného dne 2.10.2003 výpočtu veřejné podpory návrhu kupní smlouvy mezi městem Kopřivnice a společností Brose CZ spol. s r.o. geometrického plánu č. 310-33/2003 zpracovaného Ing. Miroslavem Veselkou a potvrzeného katastrálním úřadem v Novém Jičíně dne 12.8.2003 geometrického plánu č. 302-21/2003 zpracovaného Ing. Miroslavem Veselkou a potvrzeného katastrálním úřadem v Novém Jičíně dne 27.8.2003 výpisu z obchodního rejstříku vedeného Krajským soudem v Ostravě, týkajícího se společnosti Brose CZ spol. s r.o. charakteristiky investice a očekávaného vlivu investice na region II. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře město Kopřivnice. III. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky poskytovatelem veřejné podpory je město Kopřivnice kontaktní osobou je Ing. Ivan Viskupič, vedoucí odboru majetkové správy a rozvoje název veřejné podpory je "Prodej pozemků za zvýhodněnou cenu společnosti Brose CZ spol. s r.o., se sídlem Hasičská 2641, 756 61 Rožnov pod Radhoštěm, IČ 61465704 základem pro poskytnutí veřejné podpory je Usnesení Zastupitelstva města Kopřivnice ze dne 2.10.2003 IV. Vymezení pojmu "Malým a středním podnikem" se rozumí podnikatel, který podniká a má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky a který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1 450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici "malého a středního podniku", nemá 25% nebo vyšší podíl na základním kapitálu či hlasovacích právech podnikatele naplňujícího definici "malého a středního podniku". Pro výpočet výše uvedených hodnot se sčítají hodnoty týkající se "malého a středního podniku" a všech dalších osob, které tento podnikatel přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na jejich základním kapitálu nebo hlasovacích právech. Pokud celková aktiva podnikatele v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k získání nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích. V. Charakteristika příjemce veřejné podpory Příjemcem veřejné podpory je společnost Brose CZ spol. s r.o. Podle údajů uvedených ve výpisu z obchodního rejstříku ze dne 18.7.2003 tato společnost vznikla dnem 25.5.1994. Sídlem společnosti Brose CZ spol. s r.o. je Rožnov pod Radhoštěm, Hasičská 2641, PSČ 756 61. Identifikační číslo je 61 46 57 04. Předmětem podnikání společnosti Brose CZ spol. s r.o. je výroba kovových dílů pro automobilový průmysl. Mezi hlavní konkurenty společnosti Brose CZ spol. s r.o., patří společnosti CRH Cobrob Hammerstain, Solingen, Keiper Rockenhausen a Autoliv v oblasti polohování sedadel a společnosti Kiekert Heiligenhaus, Valeo Paris a Meritor Michigan v oblasti výroby uzamykacích systémů. Současný podíl společnosti Brose CZ spol. s r.o. je na evropském trhu v oblasti výroby polohování sedadel odhadován na cca 10% a v oblasti výroby uzamykacích systémů na cca 11%. Skupina Brose ve finančním roce 2002 dosáhla obratu … mil. Kč. Počet zaměstnanců ve finančním roce 2002 činil … osob, nejsou tedy splněny podmínky vymezující malé a střední podniky, proto se v případě její dceřinné společnosti Brose CZ spol. s r.o. zjevně nejedná o malý či střední podnik. VI. Údaje o investici Společnost Brose CZ spol. s r.o. hodlá investovat v České republice částku … mil. Kč, z toho do technologií … mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice: pozemky a příprava staveniště ( 1.rok ... Kč) budovy (1. rok ... Kč) stroje a jejich instalace (1. rok ... Kč, 2. rok ... Kč, 3. rok ... Kč) nářadí (1. rok ... Kč, 2. rok ... Kč) Společnost Brose CZ spol. s r.o. investuje v prostoru podnikatelského parku města Kopřivnice do výstavby nového závodu na výrobu uzamykacích systémů a polohování sedadel pro automobilový průmysl, přičemž 100% produkce z nového výrobního závodu má být exportována. Společnost Brose CZ spol. s r.o. hodlá vytvořit v Kopřivnici v období 3 let 150 přímých pracovních míst. VII. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 87 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o podporu poskytovanou městem Kopřivnice, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře, tato podpora zvýhodňuje určité podnikání, neboť umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurenčních společností, hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí podpory umožňuje příjemci podpory snížit náklady na plánovanou investici, s tím souvisí snížení výrobních nákladů a v konečném důsledku posílení tržního podílu příjemce podpory na trhu kovových dílů pro automobilový průmysl, produkce z nového závodu bude též exportována do členských států Evropské unie, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s předpisem ES , jimiž jsou Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998 (dále jen "Pravidla") a Oznámení Evropské komise o prvcích veřejné podpory při prodeji pozemků a budov veřejnými orgány - publikované v Official Journal C 209, 10.07. 1997. VIII. Druh a forma veřejné podpory Veřejná podpora je poskytována formou prodeje pozemků pod úředně stanovenou cenou, za zvýhodněnou cenu 31,665 Kč/m2 společnosti Brose CZ spol. s r.o., a to pozemků parc. č. 661/103, 661/104, 661/105, v k.ú. Vlčovice o celkové rozloze 117 025 m2. Prodejní cena pozemků tedy činí 3 705 597 Kč. Podle údajů obsažených ve znaleckém posudku č. 2696/2003 ze dne 5.9.2003, zpracovaném znalcem Ing. Milan Urbancem, který stanovuje ceny pozemků parc. č. 661/104, 661/105, 661/103, v katastrálním území Vlčovice na základě zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku), činí celková cena všech výše jmenovaných parcel celkem 21 064 500 Kč. V souladu s Oznámením Evropské komise o prvcích veřejné podpory při prodeji pozemků a budov veřejnými orgány, publikovaným v Official Journal C 209, 10.07. 1997 bylo zjištěno, že tento plánovaný prodej zakládá veřejnou podporu, přičemž její výše činí 17 358 903 Kč, což je rozdíl mezi hodnotou pozemků dle znaleckého posudku 21 064 500 Kč a hodnotou 3 705 597 Kč skutečně zaplacenou příjemcem veřejné podpory. Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v okrese Nový Jičín, tj. v regionu NUTS II Moravskoslezsko, který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřeno kupní silou) dosáhl v období 1996-98 58,7 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Čl. 4.8. Pravidel stanoví, že míra veřejné podpory u oblastí vymezených v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství nesmí přesáhnout 50 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a musí být stanovena v závislosti na regionálním přínosu konkrétního investičního projektu. Úřad posuzoval regionální přínosy uvedeného investičního projektu tak, že při stanovování míry veřejné podpory vycházel z výše nezaměstnanosti v okrese Nový Jičín a z vlivu investičního projektu na region. V okrese Nový Jičín míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR dosáhla v září roku 2003 výše 14,6 %, tj. 144,5 % průměru celé České republiky. Výše investičních nákladů je důležitá z hlediska posouzení účinku veřejné podpory daného projektu na hospodářskou soutěž, neboť právě tyto náklady jsou základem pro určení míry veřejné podpory. S růstem hodnoty investice se v důsledku procentuálního určení míry veřejné podpory zvyšuje její výše, tedy i konkurenční výhoda investora, a tím také deformační účinky této podpory na hospodářskou soutěž. V případě tohoto projektu je výše investičních nákladů na vysoké úrovni, přičemž investice předpokládá vytvoření 150 přímých pracovních míst. V rámci investičního projektu předpokládá, že dojde též k vytvoření nepřímých pracovních míst - na 1 přímé pracovní místo má připadat vytvoření 0,5 - 1 nepřímého pracovního místa. Důsledkem investice bude též přísun nových high-tech technologií a výrobních postupů a pozitivní vliv na obchodní bilanci České republiky. Úřad tedy dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Vzhledem k výše uvedenému, zejména k počtu vytvoření přímých a nepřímých pracovních míst, lze stanovit maximální míru veřejné podpory na 50 % hodnoty celkových investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkajícího se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti Brose CZ spol. s r.o. jde o pořízení nového výrobního závodu na výrobu uzamykacích systémů a polohování sedadel do automobilového průmyslu. V tomto případě se proto jedná o počáteční investici. Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k tomu, že společnost Brose CZ spol. s r.o. použije k financování investičního projektu vlastní finanční prostředky, kapitálové vklady a půjčky, je tato podmínka splněna. Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let, proto je tato podmínka součástí výroku rozhodnutí. Čl. 4.18. Pravidel stanoví, že strop intenzity veřejné podpory, tedy částka, která nesmí překročit v tomto případě 50 % celkových vhodných nákladů na poskytnutí podpory, zahrnuje částku podpory poskytnuté souběžně podle několika regionálních programů a částku podpory, která přichází z místních, regionálních a celostátních zdrojů. Dne 19.9.2003 Úřad zahájil na základě žádosti České republiky - Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 16.9.2003 správní řízení č.j. VP/S 120/03-160 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory formou investičních pobídek pro společnost Brose CZ spol. s r.o., a to formou slevy na dani z příjmu podle § 35b zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmu, v platném znění, formou hmotné podpory vytváření nových pracovních míst podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, v platném znění a nařízení vlády č. 103/2002 Sb., o hmotné podpoře při vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, v platném znění a formou hmotné podpory rekvalifikace zaměstnanců podle zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, v platném znění a nařízení vlády o hmotné podpoře při vytváření nových pracovních míst a rekvalifikaci zaměstnanců v rámci investičních pobídek, v platném znění. V rozhodnutí č.j. VP/S 120/03-160 bude v souladu s čl. 4.18. Pravidel do maximální výše veřejné podpory zahrnuta veřejná podpora formou prodeje pozemků za zvýhodněnou cenu ve výši 17 358 903 Kč . Veřejná podpora formou prodeje pozemků za zvýhodněnou cenu, čili podpora počáteční investice, se počítá jako procentuální vyjádření celkové výše nákladů vhodných na poskytnutí podpory (jde o plánované údaje), které tvoří: pozemky (... Kč) budovy (... Kč) stroje a jejich instalace (... Kč). Podle předložených podkladů tedy celková hodnota investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí … mil. Kč. Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, činí maximální povolená míra veřejné podpory formou zvýhodněného prodeje pozemků v souladu s čl. 4.8. Pravidel 50 % hodnoty celkových investičních nákladů vhodných na poskytnutí veřejné podpory. Jelikož výše veřejné podpory formou prodeje pozemků za zvýhodněnou cenu činí 17 358 903 Kč je podmínka čl. 4.8. a čl. 4.18. Pravidel splněna a podporu formou prodeje pozemků za zvýhodněnou cenu lze v uvedené výši 17 358 903 Kč poskytnout. VIII. Závěr Dne 23.10.2003 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Město Kopřivnice Záhumenní 1152 742 21 Kopřivnice

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/4159
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.