Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 4337


Číslo jednací VZ/S607/03
Instance I.
Věc
Zajištění technické realizace a doprovodné propagace oficiální účasti České republiky na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí v I. pololetí 2004, a to konkrétně pro veletrh 10. CeBIT 2004 Hannover
Účastníci MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
Typ řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí Veřejná zakázka
Nabytí právní moci 08.01.2004
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-4337.html
Rozhodnutí
                          
ÚŘAD PRO OCHRANU HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE 601 56 Brno, Joštova 8 ROZHODNUTÍ Č.j.: S 607-R/03-857/140/OŠ V Praze dne 17.12.2003 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 24.10.2003 ve smyslu ustanovení § 57 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 142/2001 Sb., zákona č. 130/2002 Sb., zákona č. 211/2002 Sb., zákona č. 278/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 424/2002 Sb. a zákona č. 517/2002 Sb., na základě návrhu uchazeče MLT s.r.o., se sídlem Kyjevská 2, 326 00 Plzeň, za kterou jedná jednatel Michal Weis, na přezkoumání rozhodnutí zadavatele - Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu, se sídlem Na Františku 32, 110 15 Praha 1, jejímž jménem jedná ministr Ing. Milan Urban, proti výběru nejvhodnější nabídky v obchodní veřejné soutěži "o nejvhodnější nabídky na zajištění technické realizace a doprovodné propagace oficiální účasti České republiky na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí v I. pololetí 2004" vyhlášené v Obchodním věstníku č. 17/03 pod zn. 174695-17/03, dne 9.7.2003 zadané podle části druhé zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/l996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 142/2001 Sb., zákona č. 130/2002 Sb., zákona č. 211/2002 Sb., zákona č. 278/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 424/2002 Sb. a zákona č. 517/2002 Sb., rozhodl takto: zadavatel - Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu, se sídlem Na Františku 32, 110 15 Praha 1 - porušil ustanovení § 11 odst. 1 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 142/2001 Sb., zákona č. 130/2002 Sb., zákona č. 211/2002 Sb., zákona č. 278/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 424/2002 Sb. a zákona č. 517/2002 Sb. tím, že zvýhodnil uchazeče Rapid, a.s., Praha, Veletrhy Brno, a.s. a INCHEBA PRAHA spol. s r.o., oproti ostatním uchazečům tím, že komise nehodnotila nabídkovou cenu u uchazečů podle absolutní výše, a proto se podle § 59 písm. a) cit. zákona rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky ze dne 18.9.2003 č.j. 1373/03/7300 ruší a zadavateli se ukládá provést nový výběr nejvhodnější nabídky do jednoho měsíce ode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí. Odůvodnění Zadavatel - Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu, se sídlem Na Františku 32, 110 15 Praha 1, jejímž jménem jedná ministr Ing. Milan Urban (dále jen "zadavatel"), vyhlásil obchodní veřejnou soutěž "o nejvhodnější nabídky na zajištění technické realizace a doprovodné propagace oficiální účasti České republiky na mezinárodních veletrzích a výstavách v zahraničí v I. pololetí 2004" v Obchodním věstníku č. 17/03 pod zn. 174695-17/03, dne 9.7.2003 podle ustanovení § 4 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb., zákona č. 142/2001 Sb., zákona č. 130/2002 Sb., zákona č. 211/2002 Sb., zákona č. 278/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 424/2002 Sb. a zákona č. 517/2002 Sb. (dále jen "zákon"). Zadavatel přijal do konce soutěžní lhůty sedm nabídek a dne 26.8.2003 provedl otevírání obálek s nabídkami. Komise provedla kontrolu úplnosti nabídek a konstatovala, že všech sedm nabídek vyhovělo kontrole úplnosti podle zákona a podmínek zadavatele. Dne 29.8.2003 zadavatel požádal uchazeče MLT s.r.o., se sídlem Kyjevská 2, 326 00 Plzeň, za kterou jedná jednatel Michal Weis (dále jen "uchazeč") o zdůvodnění mimořádně nízké ceny a to u veletržní akce 10. HANNOVER-CeBIT. Dne 9.9.2003 komise pro posouzení a hodnocení nabídek (dále jen "komise") hodnotila všechny nabídky podle předem vyhlášených kritérií, uznala zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny uchazeče a doporučila zadavateli toto pořadí: Rapid, a.s., Praha, nabídková cena 1 075 431,- Kč Veletrhy Brno, a.s, nabídková cena 1 042 668,- Kč INCHEBA PRAHA spol. s r.o., nabídková cena 1 093 522,- Kč Zadavatel respektoval doporučení komise a rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky zaslal všem uchazečům dne 18.9.2003 pod č.j. 1373/03/7300. Proti tomuto rozhodnutí podal uchazeč dne 2.10.2003 námitky, které zadavatel obdržel dne 3.10.2003. Statutární orgán zadavatele, ministr Ing. Milan Urban, rozhodnutím o námitkách dne 10.10.2003 č.j. 47879/03/7300/1000 námitkám nevyhověl. Uchazeč obdržel rozhodnutí o námitkách dne 15.10.2003. Dne 23.10.2003 podal uchazeč návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") i zadavatel obdrželi návrh dne 24.10.2003. Tímto dnem bylo zahájeno správní řízení v souladu s ustanovením § 57 odst. 1 zákona. Účastníky správního řízení ve smyslu § 58 zákona jsou: Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu, se sídlem Na Františku 32, 110 15 Praha 1, jejímž jménem jedná ministr Ing. Milan Urban, MLT s.r.o., se sídlem Kyjevská 2, 326 00 Plzeň, za kterou jedná jednatel Michal Weis, Rapid, a.s., se sídlem Slezská 949/32, 120 21 Praha 2, za kterou jedná Miloš Kočí, generální ředitel, Veletrhy Brno, a.s., se sídlem Výstaviště 1, 647 00 Brno - město, za kterou jednají člen představenstva Egbert Zündorf a místopředseda představenstva Ing. Jiří Škrta, INCHEBA PRAHA spol. s r.o., se sídlem Areál Výstaviště 67, 170 90 Praha 7, za kterou jednají jednatelé Ing. Alexander Rozin, CSc. a Ing. Jaroslav Čepek. Uchazeč v návrhu uvádí, že byl v průběhu soutěže vyzván k zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny podle § 36 odst. 1 zákona. V souladu se zákonem uchazeč zdůvodnění poskytl a toto zdůvodnění bylo akceptováno, tedy uchazeč nebyl ze soutěže vyloučen. V případě nabídky uchazeče došlo ze strany zadavatele k účelové zkreslující interpretaci skutečností týkajících se nabídkové ceny uchazeče. Ačkoli rozhodujícím kritériem pro hodnocení nabídek dle zadávací dokumentace byla cena s váhou 45 % a uchazeč nabídl nejnižší nabídkovou cenu o výrazných 157 092,- Kč nižší než byla nabídková cena vítězného uchazeče, umístila se jeho nabídka až na 6. místě ze sedmi nabídek. Z výsledků soutěže je patrné, že v rozporu se stanovenými pravidly soutěže nabídky nebyly posuzovány z hlediska ekonomické výhodnosti s výši nabídkové ceny jakožto hlavního kritéria, nýbrž pořadí jednotlivých uchazečů určilo jejich hodnocení dle druhého kritéria s váhou 40 % - odborné způsobilosti. Přitom uchazeč v plném rozsahu doložil i splnění všech požadavků kladených na odbornou způsobilost uchazečů dle druhého kritéria. O jeho odborné způsobilosti svědčí mj. reference a realizované zakázky pro zadavatele, pozitivní hodnocení ze strany vystavovatelů i hodnocení ředitelů oficiálních účastí v jejich závěrečných zprávách. Uchazeč uvádí, že zadavatel porušil ustanovení § 6 a § 35 zákona, spočívající ve vadném hodnocení splnění jednotlivých kritérií pro hodnocení nabídky uchazeče podle zadávací dokumentace. Dále se uchazeč domnívá, že při hodnocení nabídek dle kritérií došlo k porušení zásady rovného přístupu ke všem uchazečům a tedy k porušení ustanovení § 11 odst. 1 zákona, neboť v opačném případě by se uchazeč nemohl umístit na předposledním místě. O námitkách uchazeče, v nichž byly shora uvedené argumenty podrobně rozepsány, rozhodl ministr nepřezkoumatelným rozhodnutím ze dne 10.10.2003 č.j. 47879/03/7300/1000 tak, že jim nemůže být vyhověno, přičemž se jednotlivými námitkami nijak nezabýval a nijak se s nimi nevypořádal. Na základě uvedeného se uchazeč domáhá zrušení rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky a provedení nového výběru. Zadavatel ve svém stanovisku k návrhu ze dne 7.11.2003 č.j. 52408/03/7300 uvedl, že komise se seznámila s vysvětlením uchazeče, který opírá svoji nízkou nabídkovou cenu o slevu, která je poskytována klientům, kteří se pravidelně tohoto veletrhu zúčastňují a mají s veletržní správou uzavřenou čtyřletou smlouvu. MPO však žádnou čtyřletou smlouvu s veletržní správou Hannover nemá, neboť české oficiální účasti na mezinárodních veletrzích a výstavách jsou schvalovány na MPO ročně v návaznosti na výši přidělených finančních prostředků. Komise vzala na vědomí, že tuto skutečnost uchazeč nemusí vědět, tudíž ho nevyloučila ze soutěže a přistoupila k hodnocení jeho nabídky. Komise doporučila na 1. místo firmu Rapid, a.s., která tuto akci již v minulosti zabezpečovala na vysoké úrovni a obdržela od komise 243,85 bodu a uchazeči komise přidělila 170,50 bodů a 6. místo. K návrhu se vyjádřil i uchazeč Rapid, a.s., který ve svém stanovisku ze dne 25.11.2003 č.j. 100/108/2003 mimo jiného uvádí, že mu zadavatel poskytl následující materiály: své vyjádření k uvedené věci, námitky uchazeče, zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny. Uchazeč Rapid, a.s. navrhuje, aby Úřad přezkoumal, zda nedošlo ze strany uchazeče o nedodržení lhůty pro podání návrhu, když zadavateli byl návrh doručen dne 27.10.2003 a dále uvádí, že podle jeho názoru zadavatel pochybil, když důvody uchazeče komise neshledala za objektivně prokázané, ba naopak, shledala je zcela nesprávnými, avšak zadavatel uchazeče nevyloučil z další účasti v obchodní veřejné soutěži. Uchazeč Rapid, a.s. navrhuje, aby Úřad konstatoval porušení zadavatele ve smyslu ustanovení § 36 odst. 3 zákona, aby zadání veřejné zakázky nebylo zrušeno, když porušení zákona zadavatelem nemělo vliv na rozhodnutí o výběru nejvhodnější nabídky. Úřad přezkoumal na základě ustanovení § 57 a násl. zákona případ ve všech vzájemných souvislostech, po zhodnocení všech podkladů, zejména dokumentace o zadání veřejné zakázky, stanoviska zadavatele, návrhu uchazeče a zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny a na základě vlastního zjištění Úřad dospěl k závěrům, že zadavatel porušil ustanovení § 11 odst. 1 zákona tím, že uchazeče Rapid, a.s., Praha, Veletrhy Brno, a.s. a INCHEBA PRAHA spol. s r.o., zvýhodnil oproti ostatním uchazečům. Z předložené zprávy o posouzení a hodnocení nabídek na mezinárodním veletrhu 10. HANNOVER CeBIT vyplynuly tyto skutečnosti: Komise převzala od zadavatele sedm nabídek. Členové komise byli seznámeni s materiály, které jim byly při zahájení předány - charakteristika jednotlivých uchazečů, kteří podali nabídky, reference o jejich aktivitách a údaje o zaměstnancích a obratu a nabídky uchazečů, které byly k dispozici v průběhu celého jednání. Komise provedla hodnocení podle ekonomické výhodnosti nabídek v souladu s následujícími kritérii, sestavenými již v podmínkách soutěže v sestupném pořadí podle významu: nabídková cena - váha 45 % (bodové ohodnocení 0 - 20 bodů) odborná způsobilost uchazeče zajistit v požadovaném rozsahu a kvalitě oficiální účast ČR na mezinárodním veletrhu nebo výstavě v zahraničí (váha 40 %) Údaje o vlastní materiální a technické vybavenosti - maximálně 8 body. Údaje o počtu zaměstnanců odborných profesí rozhodujících pro plnění zakázky - maximálně 4 body. Přehled obdobných významných zakázek uskutečněných v průběhu posledních tří let v daném teritoriu, případně oboru, kdo objednal, počet vystavovatelů z ČR, rozsah akce, sortiment služeb, vztah uchazeče k příslušné veletržní správě - maximálně 6 bodů. Údaje o základním jmění - maximálně 2 body, tj. bodové ohodnocení 0-20. Celková komplexnost a výhodnost nabídky podle rozsahu a úrovně nabízených služeb - 15 % váhy (bodové ohodnocení celkem 0-20 bodů). Součet bodů, přiřazených příslušnému kritériu každým členem komise pro jednotlivé nabídky, byl vynásoben stanoveným váhovým koeficientem daného kritéria. Součet takto upraveného počtu bodů za všechna 3 kritéria (vážená užitnost nabídky) od všech členů komise určil pořadí uchazečů v celkovém vyhodnocení. Nejvhodnější se pak stala nabídka s celkovým nejvyšším počtem bodů. Průběh hodnocení vyplývá z údajů obsažených v tabulkách "Bodová hodnocení nabídek na akci", vyplňovaných jednotlivými členy komise a "Výsledné tabulky bodového hodnocení nabídek", které jsou přílohou této Zprávy. Využitelnost nabídky předložené jako nejvhodnější vyplývá z celkového počtu získaných bodů, který činí 243,85 z 260 nejvýše možných. Komise doporučila jako nejvhodnější nabídku uchazeče Rapid Praha, a.s., a to z důvodu dlouholetých zkušeností s organizováním této akce. Komise byla 13-ti členná. Úřad zjistil z přiložených individuálních tabulek, že jednotliví členové přidělovaly body u prvního kritéria - nabídková cena u uchazeče MLT - který ve své nabídce uvedl nejnižší nabídkovou cenu od 0 bodů až po 20 bodů, což je nesprávný postup. Pokud komise uznala uchazečem předložené zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny za objektivní, měla v tomto kritériu hodnotit nejlépe uchazeče. Nabídková cena se hodnotí podle absolutní výše, tj. uchazeč, který uvede ve své nabídce nejnižší nabídkovou cenu, musí být hodnocen nejvyšším počtem bodů. Ustanovení § 11 odst. 1 zákona zakazuje zvýhodnění uchazečů v obchodní veřejné soutěži s výjimkou uvedenou v odst. 2 a 3 tohoto ustanovení. Uchazeči Rapid, a.s., Praha, Veletrhy Brno, a.s. a INCHEBA PRAHA spol. s r.o., kteří předložili vyšší nabídkovou cenu než uchazeč, byli zvýhodněni, resp. uchazeč byl proti ostatním diskriminován. Tento postup zadavatele ovlivnil výběr nejvhodnější nabídky a proto Úřad rozhodnutí zadavatele o výběru nejvhodnější nabídky zrušil a uložil provést nový výběr. Pokud zadavatel považoval nabídkovou cenu uchazeče za nereálnou a neakceptoval uchazečovo zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny, měl uchazeče vyloučit. Ke stanovisku uchazeče Rapid, a.s., Úřad uvádí, že zadavatel obdržel návrh uchazeče na přezkoumání rozhodnutí zadavatele dne 24.10.2003, tj. ve lhůtě pro podání návrhu, o čemž svědčí doklad předložený uchazečem s prezenčním razítkem zadavatele. K ostatním námitkám uvedených v cit. stanovisku viz výše. Úřad s ohledem na všechny uvedené skutečnosti, které prokázal v průběhu správního řízení rozhodl tak jak je uvedeno ve výroku. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí je možno podat do 15 dnů od jeho doručení rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek, Joštova 8, 601 56 Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. JUDr. Miroslav Šumbera vrchní ředitel Rozhodnutí obdrží: Ministerstvo průmyslu a obchodu, Na Františku 32, 110 15 Praha 1, jejímž jménem jedná ministr Ing. Milan Urban MLT s.r.o., Kyjevská 2, 326 00 Plzeň, za kterou jedná jednatel Michal Weis Rapid, a.s., Slezská 949/32, 120 21 Praha 2, za kterou jedná Miloš Kočí, generální ředitel Veletrhy Brno, a.s., Výstaviště 1, 647 00 Brno - město, za kterou jednají člen představenstva Egbert Zündorf a místopředseda představenstva Ing. Jiří Škrta INCHEBA PRAHA spol. s r.o., Areál Výstaviště 67, 170 90 Praha 7, za kterou jednají jednatelé Ing. Alexander Rozin, CSc. a Ing. Jaroslav Čepek

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/4337
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.