Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 4565


Číslo jednací VP/S020a/04-160
Instance I.
Věc
MMR - Společný regionální operační program, Jednotný programový dokument Cíl II Praha
Účastníci Ministerstvo pro místní rozvoj více příjemců nebo program
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 19.04.2004
Související řízení http://www.uohs.cz/cs/verejna-podpora/sbirky-rozhodnuti/detail-4629.html
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-4565.html
Rozhodnutí
                          
Č.j.VP/S 20a/04-160 V Brně dne 14. dubna 2004 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 29. 1. 2004 na základě žádosti České republiky - Ministerstva pro místní rozvoj ze dne 19. 1. 2004, č.j. 1021/2004-53, o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, takto : Výjimka ze zákazu veřejné podpory poskytované v rámci Společného regionálního operačního programu České republiky na léta 2004-2006 se povoluje za těchto podmínek poskytování: I. Míra veřejné podpory pro jednotlivé projekty podnikatelských subjektů schválené na základě opatření 4.2.1 Podpora národní infrastruktury cestovního ruchu a 4.2.2 Podpora místní infrastruktury cestovního ruchu a realizované v oblasti NUTS II Jihozápad nepřekročí 46 %, v oblastech NUTS II Severovýchod a Jihovýchod nepřekročí 48 %, v oblastech NUTS II Severozápad a Střední Morava nepřekročí 49 % a v oblastech NUTS II Moravskoslezsko a Střední Čechy nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory vztahujících se k realizovanému projektu. Investiční náklady vhodné pro poskytnutí veřejné podpory jsou tvořeny náklady na investici do budov, pozemků, strojů a dalšího zařízení. Pokud se jedná o projekty podnikatelských subjektů v odvětví dopravy, nelze do vhodných nákladů zahrnout náklady na pořízení dopravních prostředků. Náklady na pořízení nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovanými know-how, lze ve výši 25% hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory započítat za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory, budou zakoupena od třetích subjektů za tržních podmínek a budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu po dobu nejméně 5 let. V případě, že veřejná podpora je poskytnuta ve prospěch malých a středních podniků, lze shora uvedenou maximální míru veřejné podpory, stanovenou v usnesení vlády České republiky ze dne 10.12. 2001 č. 1315, navýšit v oblastech spadajících pod vymezení regionů dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, tj. ve všech oblastech NUTS II o 15 %. Náklady malých a středních podniků na pořízení nehmotných aktiv, které jsou tvořeny patenty, licencemi, know - how a nepatentovanými technickými znalostmi, lze započítat v plné výši. Investice bude zachována v regionu po dobu nejméně pěti let a podíl příjemce z vlastních zdrojů na financování podporované investice bude činit minimálně 25 %. V případě změny Regionální mapy intenzity veřejné podpory platné pro území České republiky dle usnesení vlády České republiky ze dne 10.12. 2001 č. 1315 musí být míra veřejné podpory podle podmínky 1 a 2 upravena v souladu s aktuálním zněním této mapy. II. Veřejnou podporu pro jednotlivé projekty podnikatelských subjektů schválené na základě opatření 4.1.2 Podpora lokálních služeb cestovního ruchu je možné poskytnout jako podporu de minimis. III. Veřejnou podporu pro jednotlivé projekty drobných podnikatelů schválené na základě opatření 1.1 Podpora podnikání ve vybraných regionech je možné poskytnout jako podporu de minimis. Veřejnou podporu pro jednotlivé projekty malých a středních podnikatelů je možné poskytnout za podmínek vymezených v části I. výroku, pokud se jedná o podporu investičních nákladů. Míra veřejné podpory vztahující se k nákladům na poradenské služby pro jednotlivé projekty malých a středních podnikatelů schválené na základě opatření 1.1 Podpora podnikání ve vybraných regionech nesmí přesáhnout 50 % nákladů vynaložených na poradenské služby. IV. Veřejná podpora, s výjimkou podpory de minimis, pro drobné, malé či střední podnikatele nesmí být poskytnuta do odvětví uhelného průmyslu, na vývoz a na přednostní používání domácího zboží na úkor zboží importovaného. Veřejná podpora, s výjimkou podpory de minimis, pro velké podnikatelské subjekty nesmí být poskytnuta do odvětví uhelného průmyslu, ocelářského průmyslu, průmyslu syntetických vláken, průmyslu stavby lodí a průmyslu výroby motorových vozidel. Podpora de minimis nesmí být poskytnuta v oblasti dopravy a u podpory při vývozu či přednostním používání domácího zboží na úkor zboží importovaného. V textu Společného regionálního operačního programu České republiky na léta 2004 2006 bude u všech opatření v případě: definice drobného, malého a středního podnikatele nahrazen odkaz na zákon č. 47/2002 Sb. o podpoře malého a středního podnikání odkazem na přílohu I Nařízení Komise ES č. 70/2001 o aplikaci článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES na veřejnou podporu ve prospěch malého a středního podnikání, podpory de minimis nahrazen odkaz na zákon č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře odkazem na Nařízení Komise ES č. 69/2001 ze dne 12.1. 2001, o aplikaci článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES na veřejnou podporu de minimis. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 29. 1. 2004 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podala Česká republika - Ministerstvo pro místní rozvoj. V žádosti o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory bylo žádáno o posouzení programů podpory s názvem "Společný regionální operační program" a "Jednotný programový dokument Praha pro cíl II". I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů : žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře přílohy "Priority a popis opatření" připojené k žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře. II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky poskytovatelem podpory je Ministerstvo pro místní rozvoj ministerstvem odpovědným za poskytnutí podpory je Ministerstvo pro místní rozvoj, odbor řízení operačního programu SROP kontaktní osobou je Mgr. Věra Jourová, ředitelka odboru řídícího orgánu SROP a JPD Praha Ministerstva pro místní rozvoj názvem podpory je "Společný regionální operační program" (dále jen "Program podpory") právním základem pro poskytování podpory na základě Programu podpory je usnesení vlády České republiky č. 102 ze dne 23. ledna 2002 jedná se o nový program podpory, který pokrývá celé území České republiky s výjimkou Prahy míra podpory činí max. 50 % přesný popis pravidel a podmínek pro poskytnutí podpory je uveden v příloze doba trvání programu zahrnuje roky 2004-2006. III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo pro místní rozvoj. IV. Vymezení pojmů Malým a středním podnikatelem se, v souladu s Nařízením Komise č. 70/2001 ze dne 12. 1. 2001, Přílohy I., rozumí podnikatel, který má méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 40 mil. EUR v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným ke dni předložení návrhu projektu poskytovateli nebo celková aktiva nepřesahující 27 mil. EUR v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným ke dni předložení návrhu projektu poskytovateli, a který splňuje podmínky nezávislosti. Drobným podnikatelem se rozumí podnikatel, který zaměstnává méně než 10 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 7 mil. EUR v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným ke dni předložení návrhu projektu poskytovateli nebo celková aktiva nepřesahující 5 mil. EUR v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným ke dni předložení návrhu projektu poskytovateli, a který splňuje podmínky nezávislosti. Pro výpočet výše uvedených hranic je nezbytné kumulovat relevantní hodnoty příjemce veřejné podpory a všech subjektů, které jsou přímo nebo nepřímo příjemcem veřejné podpory ovládané na základě vlastnictví 25 a více % obchodního kapitálu nebo hlasovacích práv. Nezávislými podniky jsou podniky, jejichž 25 a více % hlasovacích práv nebo 25 a více % jejich kapitálu není drženo jiným podnikatelským subjektem nebo společně více subjekty, které nelze vymezit jako malé nebo střední podniky. Pokud celková aktiva podniku v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k zisku nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích. Podpora de minimis dle Nařízení Komise ES č. 69/2001 ze dne 12.1. 2001, o aplikaci článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES na veřejnou podporu de minimis - publikovaného v Official Journal L10, 13.1. 2001, představuje takovou podporu, která nesmí spolu s ostatními podporami de minimis poskytnutými jednomu příjemci za dobu předchozích tří let přesáhnout výši odpovídající částce 100 000 EUR. Tento strop platí bez ohledu na formu či účel podpory de minimis poskytnuté v předchozím tříletém období. Pro účely zjištění odpovídající částky v Kč se použije kurz devizového trhu vyhlášený Českou národní bankou platný ke dni prvního poskytnutí dané veřejné podpory. Podporu de minimis nelze poskytnout v oblasti dopravy, v oblasti výroby, zpracování či podpory prodeje zemědělských výrobků, u podpory při vývozu či přednostním používání domácího zboží na úkor zboží importovaného. V. Charakteristika Programu podpory Ministerstvo pro místní rozvoj bylo pověřeno výkonem funkce řídícího orgánu pro Program podpory usnesením vlády České republiky č. 102 ze dne 23. ledna 2002. Program podpory zahrnuje pět priorit - Regionální podporu podnikání, Regionální rozvoj infrastruktury, Rozvoj lidských zdrojů v regionech, Rozvoj cestovního ruchu a Technickou pomoc - v rámci uvedených priorit jsou vymezena konkrétní opatření, na jejichž základě je určeným příjemcům a uživatelům poskytována podpora formou dotace. Charakteristika jednotlivých opatření je podrobně uvedena a posouzena v části VI. Právní analýza tohoto rozhodnutí. VI. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak, nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že v případě podpory poskytované v rámci opatření 1.1 Podpora podnikání ve vybraných regionech, 4.1.2 Podpora lokálních služeb cestovního ruchu, 4.2.1 Podpora národní infrastruktury cestovního ruchu a 4.2.2 Podpora místní infrastruktury cestovního ruchu: se jedná o podporu poskytovanou Ministerstvem pro místní rozvoj, které je navrhovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. d) zákona o veřejné podpoře tato podpora může zvýhodnit určité podnikání, neboť umožní příjemci podpory snížit náklady na realizaci projektu, které by musel na tento projekt vynaložit, čímž je příjemci podpory poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností, hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí podpory povede k posílení finanční pozice a rozšíří finanční možnosti příjemce podpory, vzhledem k jeho konkurentům, kteří podporu neobdrží, poskytnutím podpory může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie tím, že umožní příjemci podpory uvést či rozšířit nabídku produktů s pozitivním vlivem na zvyšující se poptávku po těchto produktech v podporovaných oblastech, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícími předpisy ES, jimiž jsou: Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998 (dále jen "Pravidla") Nařízení Komise ES č. 70/2001 ze dne 12.1. 2001, o aplikaci článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES na veřejnou podporu ve prospěch malého a středního podnikání - publikované v Official Journal L10, 13.1. 2001 (dále jen "Nařízení Komise ES"). Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností (§ 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře), tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Zákaz poskytování veřejné podpory stanovený v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře a povinnost poskytovatele nebo navrhovatele veřejné podpory podat žádost o povolení výjimky podle § 6 zákona o veřejné podpoře se nevztahují na podporu de minimis. Nařízení Komise ES upravuje pravidla pro poskytování veřejné podpory ve prospěch malého a středního podnikání. Definice malého a středního podniku je upravena v příloze I Nařízení Komise ES. Vzhledem k tomu, že slučitelnost Programu podpory je posuzována v souladu se zněním tohoto Nařízení, je z tohoto důvodu zapracována ve výroku rozhodnutí podmínka zajišťující slučitelnost Programu podpory s právem ES. Na základě Nařízení Komise ES je možné poskytnout veřejnou podporu malému či střednímu podniku pouze ve spojení s určitými hmotnými a nehmotnými investicemi, konzultačními a jinými službami a aktivitami. Účelem veřejné podpory je umožnit rozvoj ekonomických činností malých a středních podniků, za předpokladu, že taková veřejná podpora neovlivňuje nepříznivě obchodní podmínky v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem Společenství. Úřad posoudil jednotlivá opatření následovně: I. Opatření: 2.1 Rozvoj dopravy v regionech, 2.2 Rozvoj informačních a komunikačních technologií v regionech, 2.3 Regenerace a revitalizace vybraných měst, 3.1 Infrastruktura pro rozvoj lidských zdrojů v regionech, 3.2 Podpora sociální integrace v regionech, 3.3 Posílení kapacity místních a regionálních orgánů při plánování a realizaci programů, 4.1.1 Podpora nadregionálních služeb cestovního ruchu Vzhledem k tomu, že podpora poskytovaná v rámci těchto opatření je určena krajům, městům, obcím, jimi zřízeným organizacím, které působí pouze v rámci prostoru spravovaného zřizovatelem, nestátním neziskovým organizacím zajišťujícím v rámci podporovaných projektů nekomerční služby, které jsou zaměřené na sociální integraci občanů, nezakládá přímé poskytnutí finančních prostředků dle podmínek stanovených v těchto opatřeních veřejnou podporu vymezenou v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, neboť příjemcem podpory není podnikatelský subjekt, resp. jeho činnost nemá vztah k tržnímu prostředí. Poskytování podpory na základě těchto opatření za podmínek v nich stanovených není dle zákona o veřejné podpoře zakázáno. II. Opatření 1.1 Podpora podnikání ve vybraných regionech Opatření umožní podporovat investiční rozvojové záměry drobných, malých a středních podnikatelů, spojené s vytvářením nových nebo se zachováním stávajících pracovních míst včetně financování nákupu poradenských služeb (např. zpracování podnikatelských plánů). Podpora určená pro drobné podnikatele má mít charakter podpory de minimis; podpora pro malé a střední podnikatele bude poskytována v souladu s Nařízením Komise ES č. 70/2001. Podpora bude mít formu dotace. Z hlediska územního určení bude podpora směřovat do problémových, strukturálně postižených a hospodářsky slabých regionů. Opatření 4.1.2 Podpora lokálních služeb cestovního ruchu Opatření umožní malým a středním podnikatelům získat podporu na nákup služeb týkajících se oblasti cestovního ruchu, které mají regionální či místní charakter. Podpora se bude týkat zejména tvorby komplexních regionálních propagačních materiálů pro podporu cestovního ruchu, propagačních a informačních kampaní při medializaci jednotlivých regionů, tvorby speciálních produktů cestovního ruchu v regionech, poradenství pro malé a střední podnikatele operující v oblasti cestovního ruchu, vytváření partnerství v oblasti cestovního ruchu na regionální úrovni, marketingových studií na podporu rozvoje cestovního ruchu v regionech, konání seminářů a sympozií o cestovním ruchu v regionální úrovni. Podpora bude mít formu dotace a charakter podpory de minimis. Opatření 4.2.1 Podpora národní infrastruktury cestovního ruchu V rámci opatření budou podporovány investiční projekty zaměřené na rozvoj infrastruktury potřebné pro cestovní ruch, a to projekty nadregionálního významu zaměřené na ucelené produkty cestovního ruchu. Podpora formou dotace může být poskytnuta podnikatelským subjektům bez ohledu na počet zaměstnanců. Podpora pro malé a střední podnikatele bude poskytována v souladus Nařízením Komise ES č. 70/2001. Veřejná podpora pro ostatní podniky přesahuje podpory de minimis. Opatření 4.2.2 Podpora místní infrastruktury cestovního ruchu V rámci opatření budou podporovány ucelenější projekty regionálního či místního významu zaměřené na rozvoj infrastruktury potřebné pro cestovní ruch v obcích a regionech. Podpora formou dotace pro malé a střední podnikatele bude poskytována v souladus Nařízením Komise ES č. 70/2001. Úřad posoudil podporu, jež bude poskytována na základě opatření uvedených v bodu II., s výjimkou opatření 4.1.2 Podpora lokálních služeb cestovního ruchu, které nepředstavuje zakázanou veřejnou podporu ve smyslu zákona o veřejné podpoře, dle ustanovení uvedených v Pravidlech a Nařízení Komise ES č. 70/2001. Dle čl. 2 Pravidel nelze tato ustanovení použít u podpory realizované v uhelném průmyslu, ocelářském průmyslu, průmyslu syntetických vláken, průmyslu stavby lodí a průmyslu výroby motorových vozidel. Čl. 2 Pravidel dále stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Veřejná podpora poskytnutá v rámci Programu podpory má být uskutečněna v oblastech NUTS II České republiky, které, spadají pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřený kupní silou) dosáhl v období 1996-98 55,7 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle regionální mapy na léta 2002-2006, kterou vláda České republiky vzala na vědomí usnesením ze dne 10.12. 2001 č. 1315, maximální míra regionální veřejné podpory nepřekročí v jednotlivých regionech NUTS II, spadajících pod vymezení regionů dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, následující limity: v oblastech Moravskoslezsko a Střední Čechy 50 %, v oblastech Severozápad a Střední Morava 49 %, v oblastech Severovýchod a Jihovýchod 48 % a v oblasti Jihozápad 46 %. Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do základního kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Dle čl. 4.5 se za oprávněné náklady považují náklady na investici do budov, pozemků, strojů a jiného zařízení. Pokud se jedná o projekty podnikatelských subjektů v odvětví dopravy, nelze do vhodných nákladů zahrnout náklady na pořízení dopravních prostředků.Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce z vlastních zdrojů na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Čl. 4.6. Pravidel stanoví, že k oprávněným nákladům lze připočítat hodnotu investice do nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovanými know-how, za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory, budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu, po dobu nejméně 5 let a pokud budou zakoupena od třetích subjektů, bude tato transakce provedena za tržní cenu. Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. Dle čl. 1 Nařízení Komise ES nelze výjimku upravenou tímto nařízením vztáhnout na podporu v uhelném průmyslu, na podporu při vývozu a při přednostním používání domácího zboží na úkor zboží importovaného. V Nařízení Komise ES je dále stanoveno, že je možné poskytnout malým a středním podnikům veřejnou podporu na investici do dlouhodobého hmotného majetku, týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace), a dlouhodobého nehmotného majetku. Z čl. 4 (3) Nařízení Komise ES se odvozuje, že maximální míru veřejné podpory lze, pokud je investice realizovaná malými a středními podniky v oblastech spadajících po vymezení regionů dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, navýšit o 15 % stropu regionální podpory a o 10 % stropu regionální podpory, pokud je investice realizovaná malými a středními podniky v regionech dle § 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře. V čl. 4 (3) dále stanoví, že takto navýšenou veřejnou podporu lze poskytnout pouze za předpokladu, že investice bude v podporovaném regionu zachována po dobu nejméně 5 let a příspěvek příjemce podpory na financování investice bude činit minimálně 25 %. Za oprávněné náklady investice do hmotného majetku se považují náklady na investici do budov, pozemků, strojů a jiného zařízení. Pokud se jedná o projekty podnikatelských subjektů v odvětví dopravy, nelze do vhodných nákladů zahrnout náklady na pořízení dopravních prostředků. Za oprávněné náklady investice do nehmotného majetku se považují náklady na akvizici patentů, licencí, know - how a nepatentovaných technických znalostí. V případě podpory určené na nákup poradenských služeb, kdy příjemcem veřejné podpory je podnik spadající pod definici malého a středního podniku, poskytnutí veřejné podpory se posoudí na základě čl. 5 Nařízení Komise, který stanoví, že za veřejnou podporu, jejíž poskytnutí je slučitelné se společným trhem na základě čl. 87 (3) Smlouvy o založení ES se považuje veřejná podpora na konzultační a poradenské služby poskytované externími konzultanty, pokud její výše před zdaněním nepřesáhne 50% nákladů vynaložených na zajištění těchto služeb. Tyto služby nesmí mít formu trvalých nebo pravidelných činností a nesmí se vztahovat k běžným provozním výdajům podnikatele, jako je např. běžné daňové poradenství, pravidelné právní poradenství nebo reklama. Vzhledem k tomu, že opatření vylučuje podporu na nákup služeb, které představují trvalou aktivitu a vztahují se k obvyklým podnikovým provozním nákladům, jako jsou daňové poradenské služby, pravidelné právní služby a reklama, je tato podmínka Nařízení Komise ES splněna. Úřad posoudil, že veřejná podpora v rámci Opatření: 1.1 Podpora podnikání ve vybraných regionech, 4.1.2 Podpora lokálních služeb cestovního ruchu 4.2.1 Podpora národní infrastruktury cestovního ruchu 4.2.2 Podpora místní infrastruktury cestovního ruchu je za podmínek poskytování vymezených ve výroku tohoto rozhodnutí Úřadu, slučitelná se závazky dle § 1 zákona o veřejné podpoře. Ze všech shora uvedených důvodů Úřad povolil s podmínkami výjimku ze zákazu veřejné podpory pro Společný regionální operační program České republiky na léta 2004-2006. VII. Závěr Dne 8.4. 2004 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Poučení o opravném prostředku Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Mgr. Kamil Rudolecký ředitel odboru veřejná podpora Obdrží: Ministerstvo pro místní rozvoj Staroměstské nám. 6 110 15 Praha

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/4565
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.