Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 4615


Číslo jednací VP/S049/04-160
Instance I.
Věc
spol. PRECHEZA, a.s.-technologické centrum
Účastníci MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU
PRECHEZA a.s.
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 26.04.2004
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-4615.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 49/04 -160 V Brně dne 23. dubna 2004 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 12.3.2004 na základě žádosti České republiky - Ministerstva průmyslu a obchodu ČR ze dne 9.3.2004, č.j. 11666/04/04200/0670, o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti PRECHEZA a.s., podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory ve formě dotace na podnikatelskou činnost podle § 7 odst. 1 písm. d) zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, v platném znění, a dotace na školení a rekvalifikaci zaměstnanců podle § 6 odst. 3 zákona č. 9/1991 Sb., o zaměstnanosti a působnosti orgánů České republiky na úseku zaměstnanosti, v platném znění, poskytnuté v souladu s podmínkami Rámcového programu pro podporu vzniku a rozšíření technologických center, včetně příloh, schváleného usnesením vlády České republiky č. 573 ze dne 5. června 2002, pro společnost založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti PRECHEZA a.s. se povoluje za těchto podmínek: Celková míra regionální veřejné podpory, vyjma dotace na školení a rekvalifikaci zaměstnanců, nesmí přesáhnout 49 % celkové hodnoty skutečně vynaložených investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a vztahujících se k investičnímu projektu uvedenému v podkladech Ministerstva průmyslu a obchodu ČR pro posouzení žádosti o podporu společnosti založené za účelem realizace investičního záměru společnosti PRECHEZA a.s. ze dne 9.3.2004, č.j. 11666/04/04200/ 0670 a zároveň hodnota veřejné podpory nepřekročí částku 50 mil. EUR přepočtených dle devizového kurzu ke dni 12.3.2004. Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR je povinno bez zbytečného odkladu informovat Úřad pro ochranu hospodářské soutěže o zápisu společnosti založené za účelem realizace investičního záměru společnosti PRECHEZA a.s., která bude příjemcem veřejné podpory formou výše uvedených dotací, do obchodního rejstříku a doložit notářsky ověřený výpis z obchodního rejstříku. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 12.3.2004 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost založenou za účelem realizace investičního záměru společnosti PRECHEZA a.s. kterou podala Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů: žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře zaslané dopisem Ministerstva průmyslu a obchodu ČR základních charakteristik a ekonomických ukazatelů společnosti PRECHEZA a.s. popisu investičního projektu posudku investičního záměru z hlediska splnění podmínek pro poskytnutí podpory návrhu rozhodnutí o podpoře projektu tiskopisu žádosti o poskytnutí podpory dle Rámcového programu pro podporu vzniku a rozšíření technologických center podrobného popisu projektu a technologických postupů, finančního plánu, majetkové struktury skupiny a dalších příloh tiskopisu výpočtu jednotlivých dotací čestného prohlášení o bezdlužnosti čestného prohlášení o nezahájení prací na projektu odborného posudku na "České technologické centrum pro anorganické pigmenty v Precheza a.s." vypracovaného Doc. Ing. Ladislavem Svobodou, CSc. a Prof. Ing. Miroslavem Trojanem, DrSc. výpisu z obchodního rejstříku, vedeného Krajským soudem v Ostravě, týkajícího se společnosti PRECHEZA a.s. zakladatelského plánu akciové společnosti PRECHEZA stanov společnosti PRECHEZA a.s. výročních zpráv společnosti PRECHEZA a.s. za roky 2000, 2001 a 2002 úplného a aktuálního znění Rámcového programu pro podporu vzniku a rozšíření technologických center, schváleného usnesením vlády České republiky č. 573 ze dne 5. 6. 2002 a vyhlášeného Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR v Obchodním věstníku dne 26. 6. 2002. II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky poskytovatelem veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR ministerstvy odpovědnými za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR a Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR kontaktní osobou je Mgr. Martin Turnovský, MBA, ředitel odboru podpory investování /3800/ Ministerstva průmyslu a obchodu ČR název veřejné podpory je "Podpora projektu technologického centra společnosti PRECHEZA a.s." základem pro poskytnutí veřejné podpory je Rámcový program pro podporu vzniku a rozšíření technologických center, který byl schválen vládou ČR usnesením č. 573 ze dne 5. 6. 2002 a vyhlášen Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR v Obchodním věstníku dne 26. 6. 2002 jako druh veřejné podpory jsou uvedeny dotace na podnikatelskou činnost a dotace na školení a rekvalifikaci jako forma poskytnutí veřejné podpory je uvedeno přímé poskytnutí finančních prostředků. III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR. IV. Charakteristika "Rámcového programu pro podporu vzniku a rozšíření technologických center" (dále jen "Program podpory") Účelem Programu podpory je podpora vzniku a rozšíření technologických center, vymezení forem a výše podpory, úprava všeobecných podmínek pro poskytování podpory, postupu při poskytování podpory a výkon státní správy s tím související. Cílem programu podpory je podpora investičních projektů zahraničních a tuzemských společností, vedoucích k rozšiřování a zakládání technologických center, týkajících se high-tech výrobků a technologií na území České republiky a vytváření nových pracovních příležitostí pro vysoce kvalifikované pracovníky. Podporu lze poskytnout ve všech regionech NUTS II České republiky, které zároveň, s výjimkou regionu NUTS II Praha, spadají pod vymezení oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, přičemž region NUTS II Praha spadá pod vymezení oblastí dle § 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře, kde je možné poskytnout veřejnou podporu vedoucí k usnadnění rozvoje těchto oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem. Program podpory je zaměřen na podporu technologických center zejména v oborech letectví a kosmonautiky, počítačů a kancelářských strojů, elektroniky a mikroelektroniky, telekomunikací a farmaceutiky. V rámci Programu podpory nemůže být poskytnuta podpora do zbrojního průmyslu. Na základě programu podpory je poskytována regionální (investiční) podpora ve formě dotace na podnikatelskou činnost, a to na základě rozhodnutí Ministerstva průmyslu a obchodu ČR, a horizontální podpora ve formě dotace na školení a rekvalifikaci zaměstnanců, na základě rozhodnutí Ministerstva práce a sociálních věcí ČR. Podpora ve formě dotace na podnikatelskou činnost může být poskytnuta pouze na realizaci investice do rozšíření nebo vzniku technologického centra, přičemž investicí se rozumí investice do uznatelných nákladů (viz níže), a to ve výši minimálně 15 mil. Kč vynaložených nejpozději do tří let od vydání rozhodnutí o podpoře projektu nebo na vytváření nových pracovních míst pro vysoce kvalifikované pracovníky, které souvisí s investicí, a to minimálně pro 15 zaměstnanců, vynaložené nejdéle do tří let ode dne vydání rozhodnutí o podpoře projektu. V odůvodněných případech Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR může se souhlasem Ministerstva práce a sociálních věcí ČR a na žádost příjemce podpory prodloužit termín splnění podmínky realizace investice v dané výši a vytvoření daného počtu nových pracovních míst nejdéle do pěti let ode dne vydání rozhodnutí o podpoře projektu. Počet nově vytvořených pracovních míst je roven průměrnému stavu zaměstnanců zaměstnaných v rámci projektu za tři ukončené kalendářní měsíce po uplynutí závazku, přepočtenému na plný pracovní úvazek nebo rozdílu průměrného stavu zaměstnanců zaměstnaných příjemcem podpory za tři ukončené kalendářní měsíce po uplynutí lhůty závazku uvedeného v investičním projektu přepočteného na plný pracovní úvazek a průměrného stavu zaměstnanců zaměstnaných příjemcem podpory za období tří kalendářních měsíců předcházejících kalendářnímu měsíci, ve kterém nastal rozhodný den, přepočtený na plný pracovní úvazek. Počet nově vytvořených pracovních míst musí být ve výši závazku. Oprávněné náklady pro poskytnutí regionální podpory, poskytnuté pro účely realizace počáteční investice, mohou být tvořeny dvěma způsoby. První způsob vymezuje základ pro výpočet veřejné podpory následovně: hodnotou specifikovaného pořízeného dlouhodobého hmotného majetku, kterou tvoří pořizovací cena pozemků, budov a zařízení (standardní základ) hodnotou specifikovaného nehmotného majetku, kterou tvoří pořizovací cena patentů, operativních nebo patentovaných licencí a nepatentovaného know-how, přičemž hodnotu nákladů na nákup tohoto dlouhodobého nehmotného majetku lze započítat do uznatelných nákladů ve výši 25 % standardního základu pouze za podmínek, že tento nehmotný majetek bude příjemcem podpory zakoupen od třetích subjektů za tržních podmínek, bude zahrnut do aktiv příjemce podpory, bude amortizován a bude využíván výhradně příjemcem podpory hodnotou nájemného zaplaceného za pronájem majetku formou finančního leasingu, případně zůstatkovou cenou při následném odkupu najatého majetku, přičemž k jejich započtení do uznatelných nákladů dojde v okamžiku zaúčtování majetku předmětu finančního leasingu do majetku příjemce podpory a pouze ve výši, která nepřekročí cenu obvyklou, stanovenou na základě zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a změně některých zákonů, v platném znění, platnou v době uzavření leasingové smlouvy. Do uznatelných nákladů nelze tedy započítat zisk leasingové společnosti, služby, pojištění, opravy a další běžné náklady související s pronájmem majetku formou finančního leasingu. Do uznatelných nákladů lze započítat pouze pořizovací cenu výše uvedeného majetku pořízeného v období prvních pěti let ode dne registrace žadatele o podporu (dále jen "rozhodný den"). Příjemce podpory zachová investici po dobu nejméně pěti let ode dne, kdy byl dlouhodobý hmotný a nehmotný majetek, zahrnutý do výpočtu veřejné podpory, uveden do užívání. Druhý způsob vymezuje základ pro výpočet veřejné podpory vytváření nových pracovních míst vztahujících se k investici následovně: objemem hrubých mzdových nákladů zaměstnanců zaměstnaných v rámci investičního projektu v přepočtu na plný pracovní úvazek, včetně souvisejících povinných odvodů zaměstnavatele, za období dvou kalendářních let následujících po kalendářním roce, ve kterém byla příjemcem podpory zahájena podporovaná činnost. Do uznatelných nákladů lze započítat pouze mzdové náklady na zajištění pracovních míst zaměstnanců nově zaměstnaných v souvislosti s investičním projektem, vytvořených v období prvních pěti let od rozhodného dne. Příjemce podpory zachová počet nově vytvořených pracovních míst přepočtených na plný pracovní úvazek po dobu nejméně pět let ode dne účinnosti pracovní smlouvy na podporované nově vytvořené pracovní místo. Podpora ve formě dotace na školení a rekvalifikaci je účelově určená k úhradě nákladů příjemce podpory vynaložených v souvislosti s tímto školením a rekvalifikací zaměstnanců v rámci investičního projektu. Základem pro výpočet veřejné podpory pro školení a rekvalifikaci jsou předpokládané uznatelné náklady, které mohou být tvořeny: osobními náklady zaměstnanců zajišťujících školení a rekvalifikace, cestovným školených a rekvalifikovaných zaměstnanců i zaměstnanců školení a rekvalifikace zajišťujících, spotřebou materiálu a energií prokazatelně spotřebovaných na realizaci školení a rekvalifikací, ostatními službami prokazatelně souvisejícími s realizací školení a rekvalifikací, osobními náklady školených a rekvalifikovaných zaměstnanců za časové období, kdy se prokazatelně aktivně účastní procesu školení a rekvalifikace, ve výši maximálně odpovídající souhrnnému objemu položek a) až d). Míra veřejné podpory se odlišuje dle toho, zda se jedná o obecné nebo zvláštní školení a rekvalifikaci zaměstnanců. Obecným školením a rekvalifikací zaměstnanců se rozumí nespecifická rekvalifikace zaměstnanců, která nemusí přímo a zásadně souviset s konkrétním uplatněním a je zároveň obecně uplatnitelná u ostatních zaměstnavatelů. Zvláštním školením a rekvalifikací zaměstnanců se rozumí specifická rekvalifikace zaměstnanců, která je cíleně zaměřena na získání takových znalostí a dovedností, které vedou k získání konkrétní pracovní pozice a není obecně převoditelná na další podniky. Maximální výše dotace na podnikatelskou činnost a dotace na školení a rekvalifikaci je stanovena procentní sazbou z řádně vykázaných a skutečně vynaložených uznatelných nákladů, vymezených výše v závislosti na zvolení způsobu základu pro výpočet veřejné podpory a druhu veřejné podpory. Celková míra veřejné podpory vyjma dotace na školení a rekvalifikaci nesmí překročit přípustnou míru veřejné podpory a zároveň celkovou hodnotu veřejné podpory stanovené pro daný projekt rozhodnutím Úřadu. Maximální přípustná míra regionální veřejné podpory je stanovena v příloze 2a Programu podpory na základě regionální mapy na léta 2002-2006, kterou vláda České republiky vzala na vědomí usnesením ze dne 10.12. 2001 č. 1315. Ta stanoví, že maximální míra regionální veřejné podpory nepřekročí ve vztahu k příslušným regionům NUTS II České republiky spadajícím pod vymezení regionů dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře 50 % pro regiony Střední Čechy a Moravskoslezsko, 49 % pro regiony Severozápad a Střední Morava, 48 % pro regiony Severovýchod a Jihovýchod a 46 % pro region Jihozápad. V regionu NUTS II Praha činí maximální míra regionální veřejné podpory 20 %. Maximální přípustná míra horizontální veřejné podpory školení a rekvalifikace je stanovena v příloze 2b Programu podpory a nepřekročí v regionech NUTS II České republiky spadajících pod vymezení regionů dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře 35 % v případě zvláštního školení a rekvalifikace a 60 % v případě obecného školení a rekvalifikace. V regionu NUTS II Praha činí maximální míra veřejné podpory školení a rekvalifikace 25 % v případě zvláštního školení a rekvalifikace a 50 % v případě obecného školení a rekvalifikace. V případě poskytnutí veřejné podpory příjemci podpory, jenž je malým nebo středním podnikem, specifikovaným v nařízení Komise č. 70/2001 ze dne 12.1. 2001, publikovaném v Úředním věstníku OJ L 10/33 ze dne 13.1. 2001, a splňuje další podmínky stanovené v tomto nařízení, je možné výše uvedené maximální míry regionální veřejné podpory navýšit v regionech spadajících pod vymezení regionů dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře o 15 % a v regionech spadajících pod vymezení regionů dle § 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře o 10 %. Žádost o podporu na základě Programu podpory ve formě registrace žadatele o podporu doložené vydáním registračního listu projektu musí být podána před zahájením prací na projektu. Žadatel o podporu předkládá čestné prohlášení o nezahájení prací na projektu před podáním žádosti o podporu, tj. před rozhodným dnem. V Programu podpory je dále stanoveno, že veřejná podpora poskytnutá na jeho základě nesmí být kumulována s jinou veřejnou podporou vztahující se ke stejným uznatelným nákladům, pokud by poskytnutím této další veřejné podpory došlo k překročení míry veřejné podpory stanovené v rozhodnutí o podpoře projektu, a že další případná omezení a úpravy vedoucí k zajištění pravidla kumulace stanoví Úřad ve svém rozhodnutí. V. Údaje o investici Společnost PRECHEZA a.s. se sídlem v Přerově, IČ 146 17 064, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Krajským soudem v Ostravě, která je kontrolována společností Agrofert Holding a.s., se zabývá výrobou anorganických pigmentů. Mezi její hlavní produkty patří titanová běloba, železité pigmenty, kyselina sírová a průmyslové sádrovce. Pouze cca 14 % produktů je určeno pro tuzemský trh, zbytek je vyvážen do ostatních evropských zemí i do Asie. Společnost PRECHEZA a.s. v roce 2003 zaměstnávala 644 zaměstnanců a měla obrat přesahující ... mld. Kč, tím překročila kritéria definující malý a střední podnik a není tak malým ani středním podnikem. Mezi hlavní konkurenty společnosti PRECHEZA a.s. na českém i světovém trhu patří společnosti Bayer, Rockwood, Elementis, Omnicon, Remei, Du Pont, Millenium Chemicals, Kerr McGee, Kronos, Huntsman, Kemira a Cinkarna Celje. Konkurenční prostředí v ČR nebude realizací níže popsané investice narušeno. Společnost PRECHEZA a.s. zamýšlí realizovat ve městě Přerov počáteční investici do výstavby nového technologického centra na vývoj a inovace technologií a výrobků z oboru anorganických pigmentů. Pro tento účel bude založena nová dceřiná akciová společnost. V rámci projektu se předpokládá v horizontu pěti let převedení 59 současných pracovníků vývojového střediska do technologického centra a zároveň jejich posílení o dalších 19 pracovníků, především z řad vysoce kvalifikovaných specialistů. Společnost PRECHEZA a.s. má v úmyslu prostřednictvím své dceřiné společnosti uskutečnit investici do dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku v částce ... mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice: instalace, stroje (1. rok ... mil. Kč, 2. rok ... mil. Kč, 3. rok ... mil. Kč, 4. rok ... mil. Kč a 5. rok ... mil. Kč) ostatní dlouhodobý majetek (1. rok ... mil. Kč, 2. rok ... mil. Kč, 3. rok ... mil. Kč, 4. rok ... mil. Kč a 5. rok ... mil. Kč) software (1. rok ... mil. Kč) ostatní investice (1. rok ... mil. Kč, 2. rok ... mil. Kč, 3. rok ... mil. Kč, 4. rok ... mil. Kč a 5. rok ... mil. Kč) Výsledky technologického centra budou určeny pro potřeby společnosti PRECHEZA a.s. při výrobě titanové běloby a železitých pigmentů, které jsou určeny z 90 % na vývoz. Dále je zvažována akvizice některých zahraničních výrobců titanové běloby, která by umožnila vývoz nehmotných výsledků technologického centra ze 40 - 60 %. Práce v novém technologickém centru by měly být zahájeny v červenci 2004, první výsledky technologického centra by měly být využitelné ve výrobě v roce 2006. Činnost technologického centra nebude mít negativní vliv na životní prostředí. Technologická řešení budou také obsahovat způsoby zpracování vedlejších produktů vznikajících při výrobě. VI. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušením soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odstavce 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o podporu poskytovanou Českou republikou - Ministerstvem průmyslu a obchodu ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře, tato podpora zvýhodňuje určité podnikání, neboť umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností, dojde k narušení hospodářské soutěže, v míře v níž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, neboť poskytnutí podpory umožní příjemci podpory realizovat investici vedoucí k rozšíření inovačních kapacit společnosti a v konečném důsledku k posílení tržního podílu příjemce podpory na trhu anorganických pigmentů, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud není povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušnými předpisy ES, jimiž jsou: Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10. 3. 1998 (dále jen "Pravidla") Nařízení Evropské komise týkající se aplikace článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES v oblasti školení - publikované v Official Journal L 10, 13.1. 2001 (dále jen "Nařízení") Ad I. Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností (§ 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře), nebo které mají usnadnit rozvoj určitých oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem (§ 5 písm. c) zákona o veřejné podpoře) tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna ve městě Přerov v okrese Přerov, tj. v regionu NUTS II Střední Morava, který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřený kupní silou) dosáhl v období 1996-98 52,6 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Čl. 4.8. Pravidel stanoví, že míra veřejné podpory u oblastí vymezených v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství nesmí přesáhnout 50 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a musí být stanovena v závislosti na regionálním přínosu konkrétního investičního projektu. Úřad posuzoval regionální přínosy uvedeného investičního projektu tak, že vycházel z výše nezaměstnanosti v okrese Přerov a z vlivu investičního projektu na region spočívajícím ve vytvoření nových přímých a nepřímých pracovních míst a realizaci vývoje a výroby inovačních technologií. V okrese Přerov dosáhla míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR v únoru roku 2004 výše 14,9 %, tj. 136,7 % průměru České republiky, přičemž investice předpokládá vytvoření celkem 19 přímých pracovních míst ve městě Přerov a zachování současných 59 pracovních míst pro zaměstnance vývojového střediska, s tím, že většina pracovních míst bude pro pracovníky s vysokoškolským vzděláním. Vzhledem k tomu, že poskytnutí veřejné podpory v daném případě přispěje k regionálnímu rozvoji regionu NUTS II Střední Morava a umožní příjemci veřejné podpory realizovat v daném regionu počáteční investici a vytvořit nová pracovní místa, dospěl Úřad k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Dle regionální mapy na léta 2002-2006, kterou vláda České republiky vzala na vědomí usnesením ze dne 10.12.2001 č. 1315, míra regionální veřejné podpory nepřekročí v regionu NUTS II Střední Morava, spadajícím pod vymezení regionů dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, 49 % hodnoty celkových investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory, což je také maximální přípustná míra veřejné podpory stanovená Úřadem v tomto rozhodnutí. Zároveň nesmí absolutní hodnota poskytnuté veřejné podpory přesáhnout částku 50 mil. EUR, neboť by její hodnocení poté spadalo pod Multisektorální rámec pro velké investiční projekty, který pro hodnocení projektů stanovuje odlišná kriteria. Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Počáteční investicí se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se zásadní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Dle čl. 4.11. Pravidel může být veřejná podpora poskytnuta na tvorbu nových pracovních míst souvisejících s realizací počátečního investičního projektu. Příjemce veřejné podpory plánuje vybudování nového technologického centra, přičemž poskytnutí veřejné podpory je zaměřeno na vytváření nových pracovních míst spojených s počáteční investicí. Z podkladů pro vydání rozhodnutí vyplývá, že si žadatel o poskytnutí podpory určil jako základ pro výpočet přípustné hodnoty veřejné podpory hodnotu pořízeného dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku, která činí u: strojů a jejich instalace ... mil. Kč ostatního dlouhodobého hmotného majetku ... mil. Kč software ... mil. Kč ostatních investic ... mil. Kč Celková předpokládaná hodnota oprávněných investičních nákladů tedy dosahuje výše ... mil. Kč. Vzhledem k vymezení podmínek Programu podpory, za nichž lze veřejnou podporu poskytnout, týkajících se stanovení uznatelných nákladů, tj. vymezení standardního základu pro výpočet regionální veřejné podpory, účelu, formy, míry veřejné podpory, podílu příjemce na financování podporované investice ve výši minimálně 25 % z celkových investičních nákladů a podmínky zachování investice po dobu 5 let, Úřad dospěl k závěru, že jsou splněny podmínky stanovené v čl. 4.2., 4.5., 4.6., 4.9. a 4.10. Pravidel. Čl. 4.18. Pravidel stanoví, že maximální míra regionální veřejné podpory, povolené tímto rozhodnutím, zahrnuje částku veřejné podpory poskytnutou souběžně podle několika regionálních programů a částku veřejné podpory, která je poskytována z místních, regionálních a celostátních zdrojů. Tato podmínka je rovněž vymezena v pravidlech Programu podpory a poskytovatel veřejné podpory zajistí při poskytnutí veřejné podpory její splnění. Vzhledem k tomu, že příjemce podpory je navíc povinen ve svém účetnictví zabezpečit, aby náklady a výnosy související s projektem byly vedeny odděleně od ostatních nákladů a výnosů a vést o projektu oddělené výkaznictví, podmínky kumulace veřejné podpory jsou zajištěny. Ad II. Navrhovaná míra a účel veřejné podpory v podobě dotace na rekvalifikaci a školení zaměstnanců poskytnuté v regionu NUTS II Střední Morava spadajícím pod vymezení oblastí dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře, která činí v případě obecného školení 60 %, splňuje podmínky stanovené v Nařízení. Vzhledem k tomu, že vymezení uznatelných nákladů pro výpočet veřejné podpory je v souladu s programem podpory pro technologická centra a je rovněž v souladu s Nařízením, lze danou veřejnou podporu poskytnout. V souladu s rozhodnutím Evropské komise č. 2000/424/C ze dne 16.11.1999, publikovaným v Official Journal dne 6.7. 2000, se hmotná podpora rekvalifikace nezahrnuje do celkové hodnoty veřejné podpory. Tuto veřejnou podporu lze v navrhované míře poskytnout. VII. Závěr Účastníku řízení bylo dne 21.4.2004 doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladu pro rozhodnutí i ke způsobu jeho zjištění, popřípadě navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené době nevyužil. Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Mgr. Kamil Rudolecký ředitel odboru veřejná podpora Obdrží: Ministerstvo průmyslu a obchodu České republiky Na Františku 32 110 15 Praha

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/4615
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.