Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 4634


Číslo jednací VP/S057/04-160
Instance I.
Věc
Program "LEADER ČR" - rozvoj venkovských mikroregionů
Účastníci MINISTERSTVO ZEMĚDĚLSTVÍ pracoviště Těšnov více příjemců nebo program
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 28.04.2004
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-4634.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 57/04-160 V Brně dne 26. dubna 2004 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 12. 3. 2004 na základě žádosti Ministerstva zemědělství ČR dne 11. 3. 2004 č.j. 8763/04-4310 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory poskytované v rámci "Programu LEADER ČR" formou investičních dotací pro nezemědělské podnikatelské subjekty se povoluje za těchto podmínek: Definice malého a středního podnikatele bude odpovídat definici dle přílohy I Nařízení Komise ES č. 70/2001 ze dne 12. 1. 2001, o aplikaci článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES na veřejnou podporu ve prospěch malého a středního podnikání - publikované v Official Journal L 10, 13. 1. 2001 (dále jen "Nařízení"). Míra veřejné podpory, tj. podíl celkové výše veřejné podpory k oprávněným nákladům, vyjádřený v procentech, nepřekročí v případě investic do hmotného a nehmotného investičního majetku u nezemědělských podnikatelských subjektů procentuelní hodnoty dle Regionální mapy intenzity veřejné podpory na období let 2002 - 2006 (v regionu NUTS II Moravskoslezsko a Střední Čechy 65 %, pro regiony NUTS II Severozápad a Střední Morava 64 %, pro regiony NUTS II Severovýchod a Jihovýchod 63 % a pro region NUTS II Jihozápad 61 %). Investicí do hmotného investičního majetku se rozumí investování do hmotných stálých aktiv v souvislosti se zřizováním nového podniku, s rozšiřováním stávajícího podniku nebo se závazkem v činnosti vyžadující zásadní změnu výrobku nebo výrobního procesu ve stávajícím podniku (zejména racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Investování do stálých aktiv provedené formou převzetí podniku, který byl zavřen nebo který by měl být zavřen, pokud by nebyl koupen, bude rovněž považováno za hmotnou investici. Investicí do nehmotného investičního majetku se rozumí investování do transferu technologií nabytím oprávnění z patentu, licencí, know-how nebo nepatentovaných technických poznatků. Výše veřejné podpory nebude kumulována s prostředky poskytnutými v jiných programech či ad hoc podporách na stejné uznatelné náklady pokud tato kumulace povede k překročení limitů dle bodu 2. výroku tohoto rozhodnutí. Poskytovatel bude uchovávat záznamy o programu po dobu 10 let ode dne, kdy byla poskytnuta poslední individuální podpora v rámci tohoto programu. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 12. 3. 2004 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podalo Ministerstvo zemědělství dopisem ze dne 11. 3. 2004, č.j. 8763/04-4310. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů: dopisu Ministerstva zemědělství ze dne 11. 3. 2004, č.j. 8763/04-4310, popisu programu podpory LEADER ČR. II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky - navrhovatelem veřejné podpory je Ministerstvo zemědělství ČR, kontaktní osobou je Ing. Jiří Vačkář, ředitel odboru rozvoje venkova a ekologie, název veřejné podpory je "Program LEADER ČR", právním základem pro poskytnutí veřejné podpory je zákon č. 252/1997 Sb., o zemědělství, ve znění pozdějších předpisů a zákon č. 457/2003 Sb., o státním rozpočtu České republiky. III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Ministerstvo zemědělství ČR. IV. Definice pojmů "Nezemědělským podnikatelským subjektem" se rozumí podnikatel splňující definiční znaky malého a středního podnikatele dle přílohy I Nařízení, který nerealizuje hlavní podnikatelskou činnost v oblasti zemědělské nebo lesnické prvovýroby. "Oblastí zemědělské a lesnické prvovýroby" se rozumí výroba a zpracování zemědělských produktů, které jsou uvedeny v příloze I Smlouvy o založení Evropského Společenství. "Zpracováním zemědělského produktu" se rozumí operace na zemědělském produktu, kdy produktem vyplývajícím z této operace je rovněž zemědělský produkt. V. Údaje o programu Název programu je "Program LEADER ČR". Je určen venkovským mikroregionům a jejich organizačním strukturám a místním subjektům, které realizují konkrétní projekty zaměřené především na nové formy zlepšování kvality života ve venkovských oblastech, posílení ekonomického prostředí a zhodnocení přírodního a kulturního dědictví. Příjemcem podpory může být i nezemědělský podnikatelský subjekt se sídlem v podporovaném mikroregionu, tedy obci, která má max. 10 000 obyvatel. Podpora je poskytována formou investiční dotace. U nezemědělských podnikatelských subjektů může podpora dosáhnout 50 % nákladů, kdy náklady mohou být v rozmezí 0,1 - 10 mil. Kč, avšak maximální výše dotace je 3 mil. Kč. V průběhu roku lze každému žadateli / příjemci podpory poskytnout dotaci pouze na jeden projekt. Mezi uznatelné náklady patří pořízení staveb, strojů, technologie a zařízení, rostlin, zvířat, informačních systémů, výpočetní techniky, softwaru a dále rekonstrukce a modernizace hmotného investičního majetku a služby bezprostředně související s realizací projektu. Dotaci nelze použít na nákup nemovitostí a dopravních prostředků, investice do cizího majetku, ani na úhradu nájemného. Program je vyhlášen na období 2004 - 2006. VI. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24. 6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Podle § 5 písm. a) může Úřad rozhodnutím povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře u podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Podle § 5 písm. c) může Úřad rozhodnutím povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře u podpor, které mají usnadnit rozvoj určitých hospodářských aktivit nebo oblastí, pokud nemění podmínky obchodu mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem. Vzhledem k tomu, že: se jedná o podporu poskytovanou Ministerstvem zemědělství ČR, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře, tato podpora zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnuté veřejné podpory umožní příjemcům těchto podpor snížit náklady na realizaci záměrů, které by museli být hrazeny z rozpočtů příjemců veřejných podpor, hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť navrhovaný program jsou určeny specificky určeným subjektům, které jsou v konkurenčním vztahu k ostatním subjektům, jež nemohou být do navrhovaného programu zařazeny a poskytnuté výhody mohou mít za důsledek posílení tržních podílů příjemců veřejných podpor, poskytnutím výhod může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, a to tím, že do navrhovaných programů mohou být zařazeni příjemci veřejné podpory, kteří svou produkci exportují do členských státu Evropské unie, či produkují výrobky, jež jsou z členských států exportovány do České republiky, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušným předpisem ES, jímž je: Nařízení Komise ES č. 70/2001 ze dne 12. 1. 2001 o aplikaci článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES na státní podporu pro malé a střední podniky, publikované v Official Journal L 10. V souladu s přílohou I Nařízení se "Malým a středním podnikem" rozumí podnikatel, který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1 450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici "malého a středního podniku", nemá 25% nebo vyšší podíl na základním kapitálu či hlasovacích právech podnikatele naplňujícího definici "malého a středního podniku". Pro výpočet výše uvedených hodnot se sčítají hodnoty týkající se "malého a středního podniku" a všech dalších osob, které tento podnikatel přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na jejich základním kapitálu nebo hlasovacích právech. Pokud celková aktiva podnikatele v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k získání nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích. Vymezení nezemědělského podnikatelského subjektu v rámci navrhovaného programu výše uvedené definiční znaky splňuje. Míra veřejné podpory, tj. podíl celkové výše veřejné podpory k oprávněným nákladům vyjádřený v procentech činí pro malé a střední podnikatele dle Regionální mapy intenzity veřejné podpory na období let 2002-2006, která byla vzata na vědomí usnesením vlády ČR ze dne 10. 12. 2001 č. 1315, pro jednotlivé regiony - 65 % pro NUTS II Střední Čechy a Moravskoslezsko, 64 % pro NUTS II Severozápad a Střední Morava, 63 % pro NUTS II Severovýchod a Jihovýchod, 61 % pro NUTS II Jihozápad a 30 % pro NUTS II Praha. Podle podmínek programu nebudou podporovány projekty na území NUTS II Praha, proto uvedené 30% omezení není relevantní. Program byl s ohledem na poskytovanou formu a výši podpory uvedenou v bodu V. tohoto rozhodnutí posouzen podle článku 2 a 4 Nařízení, kde je upravena forma, výše a účel podpory. Jak je uvedeno v programu, podpora tvoří max. 50 % resp. 3 mil. Kč z investičních nákladů, kterými se rozumí investice do hmotných stálých aktiv v souvislosti se zřizováním nového podniku, s rozšiřováním stávajícího podniku nebo v souvislost s činností vyžadující zásadní změnu výrobku nebo výrobního procesu ve stávajícím podniku (zejména racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). Investování do stálých aktiv provedené formou převzetí podniku, který byl zavřen nebo který by měl být zavřen, pokud by nebyl koupen, bude rovněž považováno za hmotnou investici. Mezi investiční náklady patří i investice do nehmotného investičního majetku, čímž se rozumí investování do transferu technologií nabytím oprávnění z patentu, licencí, know-how nebo nepatentovaných technických poznatků. Protože v popisu programu nebylo možné odlišit uznatelné náklady na podporu pro nezemědělské podnikatelské subjekty a ostatní příjemce, a nebyla upraven možnost kumulace podpory, Úřad proto stanovil příslušnou podmínku do výroku rozhodnutí. Podle čl. 9 odst. 2 Nařízení je poskytovatel povinen uchovávat záznamy o programu po dobu 10 let ode dne, kdy byla poskytnuta poslední individuální podpora v rámci tohoto programu. Úřad posoudil, že veřejná podpora upravená v tomto programu podpory je za podmínek vymezených ve výroku tohoto rozhodnutí slučitelná se závazky dle § 1 zákona a slučitelná s podmínkami Nařízení. VII. Závěr Dne 13. 4. 2004 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět a Úřad rozhodl v souladu se zákonem o veřejné podpoře a výše uvedeným předpisem tak, jak je uvedeno ve výroku tohoto rozhodnutí. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Mgr. Kamil Rudolecký ředitel odboru veřejná podpora Obdrží: Ministerstvo zemědělství ČR Těšnov 17 117 05 Praha 1

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/4634
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.