Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 4651


Číslo jednací VP/S079/04-160
Instance I.
Věc
MPSV - Jednotný programový dokument pro Cíl 3 pro období 2004-2006
Účastníci Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR více příjemců nebo program
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 30.04.2004
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-4651.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 79/04-160 V Brně dne 28. dubna 2004 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 31.3. 2004 na základě žádosti České republiky - Ministerstva práce a sociálních věcí ze dne 29.3. 2004, č.j. 2004/17776-72 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hl. m. Praha pro období 2004-2006, dle § 6 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory formou přímého poskytnutí finančních prostředků dle Jednotného programového dokumentu pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hl. m. Praha pro období 2004-2006 s e p o v o l u j e za těchto podmínek: I. Míra veřejné podpory na vzdělávací projekty realizované: malými a středními podniky nepřesáhne v případě obecného vzdělávání 75 % a v případě specifického vzdělávání 40 % celkové hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory vztahujících se k realizovanému projektu. podniky, s výjimkou malých a středních podniků, nepřekročí v případě obecného vzdělávání 55 % a v případě specifického vzdělávání 30 % celkové hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory vztahujících se k realizovanému projektu. Náklady vhodné na poskytnutí podpory jsou tvořeny osobními náklady vyučujících osob;cestovními náklady vyučujících a školených osob, dalšími náklady jako např. materiály a pomůcky, hodnotou opotřebení nástrojů a vybavení, za předpokladu, že jsou užívány výhradně pro vzdělávací projekt, náklady na organizační a poradenské služby souvisejícími se vzdělávacím projektem, osobními náklady školených osob až do výše ostatních výše uvedených vhodných nákladů (mohou být započteny pouze hodiny, kdy se školené osoby skutečně účastnily školení). Maximální míry veřejné podpory platné pro obecné a specifické školení mohou být dále navýšeny o 10 % v případě, že vzdělávání je určeno pro znevýhodněné pracovníky. Veřejná podpora na vzdělávací projekty, s výjimkou podpory de minimis, nesmí být poskytnuta do odvětví uhelného průmyslu. II. Veřejná podpora na vytváření pracovních míst, s výjimkou podpory de minimis, nesmí být poskytnuta do odvětví uhelného průmyslu, průmyslu stavby lodí a dopravy. V případě ocelářského průmyslu lze veřejnou podporu na vytváření pracovních míst, s výjimkou podpory de minimis, poskytnout pouze malým a středním podnikům, přičemž míra veřejné podpory nesmí překročit u malých podniků 15 % a u středních podniků 7,5 % celkové hodnoty mzdových nákladů za dobu dvou let vztahujících se k vytvořeným pracovním místům. Podpora na vytváření pracovních míst smí být poskytnuta pouze za podmínky, že příjemce předložil žádost o podporu před vytvořením pracovních míst. Míra veřejné podpory určené na vytváření pracovních míst nepřekročí pro projekty realizované v oblasti NUTS II Praha 20 % celkové hodnoty mzdových nákladů za dobu dvou let vztahujících se k vytvořeným pracovním místům. Pro malé a střední podniky lze shora uvedenou maximální míru veřejné podpory navýšit o dalších 10 %, za podmínky, že finanční spoluúčast příjemce je minimálně 25 %. Vytvořená pracovní místa musí: představovat čistý nárůst v počtu zaměstnanců v porovnání s průměrem za uplynulých 12 měsíců, být zachována nejméně po dobu tří let (v případě malých a středních podniků po dobu dvou let) a být obsazena zaměstnanci, kteří nebyli nikdy předtím zaměstnaní nebo jsou nezaměstnaní nebo právě rozvázali pracovní poměr. Podpora na vytváření pracovních míst nesmí být kumulována s jakoukoli veřejnou podporou ve vztahu k nákladům na investici, s níž souvisejí vytvořená pracovní místa a která nebyla ještě ukončena v době, kdy byla vytvořena pracovní místa, nebo která byla ukončena ne později než tři roky před vytvořením pracovních míst, nebo jakoukoli veřejnou podporou ve vztahu ke stejným mzdovým nákladům nebo k jiným pracovním místům, která souvisejí se stejnou investicí, pokud by touto kumulací došlo k překročení výše uvedené míry veřejné podpory. V případě změny Regionální mapy intenzity veřejné podpory platné pro území České republiky dle usnesení vlády České republiky ze dne 10.12. 2001 č. 1315 musí být míra veřejné podpory podle podmínky 3 upravena v souladu s aktuálním zněním této mapy. Veřejná podpora na zachování pracovních míst nesmí být poskytnuta. III. Veřejnou podporu vztahující se k nákladům na konzultační a poradenské služby, poskytované externími konzultanty, s výjimkou podpory de minimis, je možné poskytnout pouze malým a středním podnikatelům, a to do výše 50 % nákladů vynaložených na zajištění těchto služeb. Tyto služby nesmí mít formu trvalých nebo pravidelných činností a nesmí se vztahovat k běžným provozním výdajům podnikatele, jako je např. běžné daňové poradenství, pravidelné právní poradenství nebo reklama. Veřejná podpora vztahující se k nákladům na poradenské služby, s výjimkou podpory de minimis, pro malé či střední podnikatele nesmí být poskytnuta do odvětví uhelného průmyslu, na vývoz a na přednostní používání domácího zboží na úkor zboží importovaného. IV. Míra veřejné podpory určené na výzkum a vývoj, tj. v procentech vyjádřený podíl výše účelové podpory na uznaných nákladech, v podobě přímého poskytnutí finančních prostředků bude činit v případě: projektů základního výzkumu nejvýše 100 %, projektů průmyslového výzkumu nejvýše 50 %, projektů vývoje nejvýše 25 %. Míry veřejné podpory uvedené výše pod body b) a c) je možno u projektů průmyslového výzkumu a projektů vývoje navýšit o míry stanovené v ustanovení § 2 odst. 5 nařízení vlády č. 461/2002 Sb. o účelové podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji. Celkový podíl veřejné podpory na uznaných nákladech po navýšení nesmí přesáhnout u průmyslového výzkumu 75 % a u vývoje 50 %. Oprávněné náklady pro stanovení výše veřejné podpory budou stanoveny na základě ustanovení § 4 nařízení vlády č. 461/2002 Sb., o účelové podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji. Veřejnou podporu na výzkumné projekty, jejichž náklady vhodné na poskytnutí veřejné podpory budou vyšší než 25 mil. EUR, a pro něž bude navrhnuta veřejná podpora přesahující částku 5 mil. EUR, v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným Českou národní bankou platným ke dni poskytnutí veřejné podpory, nelze poskytnout. Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže bude každoročně zasílána výroční zpráva o poskytování účelové podpory na konkrétní projekty, a to nejpozději k datu 30.4. následujícího kalendářního roku. V. Podpora de minimis nesmí být poskytnuta v oblasti dopravy a u podpory při vývozu či přednostním používání domácího zboží na úkor zboží importovaného. V textu Jednotného programového dokumentu pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hl. m. Praha bude u všech opatření v případě: definice drobného, malého a středního podnikatele odkázáno na přílohu I Nařízení Komise ES č. 70/2001 o aplikaci článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES na veřejnou podporu ve prospěch malého a středního podnikání, podpory de minimis odkázáno na Nařízení Komise ES č. 69/2001 ze dne 12.1. 2001, o aplikaci článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES na veřejnou podporu de minimis. Výše uvedené podmínky musí být zapracovány do znění programu veřejné podpory. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 31.3. 2004 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hl. m. Praha (dále jen "Program podpory"), kterou podala Česká republika - Ministerstvo práce a sociálních věcí. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů: žádosti o povolení výjimky podle ustanovení § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, přílohy k žádosti o povolení výjimky podle ustanovení § 6 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře pro Program podpory, přehledu jednotlivých podopatření Programu podpory, Indikativní finanční tabulky Programu podpory podle priorit na období 2004-2006, návrhu grantových schémat v rámci Programu podpory, zákona č. 130/2002 Sb., o podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků (dále jen "zákon o podpoře výzkumu a vývoje") a nařízení vlády č. 461/2002 Sb., o účelové podpoře výzkumu a vývoje z veřejných prostředků a o veřejné soutěži ve výzkumu a vývoji (dále jen "nařízení vlády o účelové podpoře výzkumu a vývoje"). II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky poskytovatelem veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo práce a sociálních věcí administrativním orgánem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo práce a sociálních věcí kontaktní osobou je PhDr. Iva Šolcová, ředitelka odboru pro řízení pomoci z ESF, Ing. Světlana Navarová, vedoucí oddělení pro řízení JPD 3 název veřejné podpory je " Jednotný programový dokument pro Cíl 3 regionu NUTS 2 hl. m. Praha (JPD 3)" právním základem pro poskytnutí veřejné podpory je Smlouva o přistoupení České republiky k Evropské unii, usnesení vlády ČR č. 100/2003 o schválení OP RLZ, Nařízení Rady (ES) č. 1260/1999 jedná se o nový program podpory, realizovaný na území regionu NUTS II Praha, zaměřený na oblast lidských zdrojů míra podpory může dosahovat až 100 % jako forma poskytnutí veřejné podpory je uvedeno přímé poskytnutí finančních prostředků doba trvání programu je vymezena obdobím 2004-2006 přibližný počet příjemců v rámci Programu podpory činí více než 1000. III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo práce a sociálních věcí. IV. Vymezení pojmů Malým a středním podnikem se, v souladu s Nařízením Komise č. 70/2001 ze dne 12. 1. 2001, Přílohy I., rozumí podnik, který má méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 40 mil. EUR v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným ke dni předložení návrhu projektu poskytovateli nebo celková aktiva nepřesahující 27 mil. EUR v přepočtu kurzem devizového trhu vyhlášeným ke dni předložení návrhu projektu poskytovateli, a který splňuje podmínky nezávislosti. Pro výpočet výše uvedených hranic je nezbytné kumulovat relevantní hodnoty příjemce veřejné podpory a všech subjektů, které jsou přímo nebo nepřímo příjemcem veřejné podpory ovládané na základě vlastnictví 25 a více % obchodního kapitálu nebo hlasovacích práv. Nezávislými podniky jsou podniky, jejichž 25 a více % hlasovacích práv nebo 25 a více % jejich kapitálu není drženo jiným podnikatelským subjektem nebo společně více subjekty, které nelze vymezit jako malé nebo střední podniky. Pokud celková aktiva podniku v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k zisku nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích. Obecné školení představuje výuku, která není uplatnitelná pouze na současné nebo budoucí pracovní pozici zaměstnance podnikatelského subjektu, jenž je příjemcem veřejné podpory. Dovednosti získané v rámci takového školení lze využít i u jiných podnikatelských subjektů nebo v pracovních oblastech, čímž se zvyšují možnosti pracovního uplatnění pracovníků. Školení je posuzováno jako "obecné", jestliže je např. společně organizováno různými nezávislými subjekty, nebo jestliže se ho zaměstnanci různých podniků mohou účastnit individuálně a nezávisle, nebo je uznáno, osvědčeno a schváleno orgánem veřejné správy nebo jinými orgány či institucemi, kterým stát pro tento účel udělil příslušné pravomoci. Specifickým školením se rozumí teoretická a praktická výuka, přímo uplatnitelná na současné nebo budoucí pozici zaměstnanců ve společnosti, jež je příjemcem veřejné podpory. Využitelnost dovedností získaných v rámci tohoto vzdělávání je u jiných společností či v jiných pracovních oblastech velmi snížená. Znevýhodněným pracovníkem v případě podpory v oblasti školení se rozumí osoba: mladší 25 let, která dosud nebyla zaměstnaná v trvalém pracovním poměru, se změněnou pracovní schopností, starší 45 let, která neabsolvovala maturitní studium, dlouhodobě nezaměstnaná (tj. osoba, která byla před nástupem do zaměstnání nezaměstnaná nepřetržitě nejméně po dobu 12 měsíců), a to po dobu prvních 6 měsíců po nástupu do zaměstnání. Základním výzkumem se rozumí systematická tvůrčí práce rozšiřující poznání, včetně poznání člověka, kultury nebo společnosti, metodami umožňujícími potvrzení, doplnění či vyvrácení získaných poznatků, kde experimentální nebo teoretické práce jsou prováděné s cílem získat znalosti o základech či podstatě pozorovaných jevů, vysvětlení jejich příčin a možných dopadů při využití získaných poznatků, které nemají souvislost s průmyslovými nebo komerčními cíli. Za základní výzkum se pro potřeby tohoto rozhodnutí považuje i aplikovaný výzkum (vymezený v ustanovení § 2 odst. 1 písm. a) bodu 2, větě první zákona o podpoře výzkumu a vývoje), za podmínky, že nenaplňuje požadavky stanovené pro průmyslový výzkum - tj., že výsledky výzkumu nejsou určeny pro využívání v podnikání. Průmyslovým výzkumem se rozumí aplikovaný výzkum, popřípadě jeho část, anebo kritické zkoumání zaměřené na získávání nových poznatků, jehož výsledky se prostřednictvím vývoje využívají v nových výrobcích, technologiích a službách, které jsou určeny k podnikání. Vývojem se rozumí systematické tvůrčí využití poznatků výzkumu nebo jiných námětů k produkci nových nebo zlepšených materiálů, výrobků a zařízení anebo k zavedení nových či zlepšených technologií, systémů a služeb, včetně vytvoření prototypů, poloprovozních nebo předváděcích zařízení, které nemohou být využity k obchodním účelům. Vývojová činnost může mimo jiné zahrnovat formulaci pojmů a nákres ostatních výrobků, postupů nebo služeb jakož i základní předváděcí nebo zkušební projekty za podmínky, že tyto projekty nemohou být změněny nebo využity k průmyslovému použití nebo obchodnímu využití. Nezahrnuje běžné nebo pravidelné změny prováděné na výrobcích, výrobních linkách, výrobních postupech, existujících službách a dalších operacích ve vývoji, a to i v případě, že tyto změny mohou představovat zlepšení. Podpora de minimis dle Nařízení Komise ES č. 69/2001 ze dne 12.1. 2001, o aplikaci článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES na veřejnou podporu de minimis - publikovaného v Official Journal L10, 13.1. 2001, představuje takovou podporu, která nesmí spolu s ostatními podporami de minimis poskytnutými jednomu příjemci za dobu předchozích tří let přesáhnout výši odpovídající částce 100 000 EUR. Tento strop platí bez ohledu na formu či účel podpory de minimis poskytnuté v předchozím tříletém období. Pro účely zjištění odpovídající částky v Kč se použije kurz devizového trhu vyhlášený Českou národní bankou platný ke dni prvního poskytnutí dané veřejné podpory. Podporu de minimis nelze poskytnout v oblasti dopravy, v oblasti výroby, zpracování či podpory prodeje zemědělských výrobků, u podpory při vývozu či přednostním používání domácího zboží na úkor zboží importovaného. V. Údaje o Programu podpory Program podpory tvoří základ pro realizaci podpory z Evropských strukturálních fondů (ESF) v oblasti rozvoje lidských zdrojů v regionu NUTS 2 hlavní město Praha na období 2004-2006. Globálním cílem Programu podpory je vytvoření efektivního trhu práce založeného na kvalifikované pracovní síle, konkurenceschopnosti zaměstnavatelů, využití výzkumně vývojového potenciálu regionu, sociální integraci ohrožených skupin a rovnosti příležitostí při respektování zásad udržitelného rozvoje. V rámci Programu podpory jsou realizovány následující priority a opatření: Priorita Aktivní politika zaměstnanosti Opatření 1.1 Rozšíření a zvýšení adresnosti aktivní politiky zaměstnanosti Priorita Sociální integrace a rovné příležitosti Opatření 2.1 Integrace specifických skupin obyvatelstva ohrožených sociální exkluzí Opatření 2.2 Sladění rodinného a pracovního života Opatření 2.3 Globální grant - Posílení kapacity poskytovatelů sociálních služeb Priorita Rozvoj celoživotního učení Opatření 3.1 Rozvoj počátečního vzdělání jako základu celoživotního učení a z hlediska potřeb trhu práce a ekonomiky znalostí Opatření 3.2 Rozvoj dalšího vzdělávání Priorita Adaptabilita a podnikání Opatření 4.1 Zvýšení adaptability zaměstnavatelů a zaměstnanců na změny ekonomických a technologických podmínek jako podpora konkurenceschopnosti Opatření 4.2 Spolupráce výzkumných a vývojových pracovišť s podnikatelskou sférou, podpora inovací (dle podkladů se tato podpora má řídit Metodickým pokynem Úřadu z 1.1.2003 k postupu při posuzování veřejné podpory výzkumu a vývoje) Opatření 4.3 Rozvoj cestovního ruchu Priorita Technická pomoc Opatření 5.1 Podpora řízení programu Opatření 5.2 Technické zabezpečení programu V.1. Vymezení příjemců podpory dle Programu podpory Dle přehledu jednotlivých podopatření Programu podpory mohou být žadatelé zastoupeni podnikatelskými subjekty v rámci všech uvedených priorit, s výjimkou priority 5 Technická pomoc. V.2. Rozsah a druh podpory Rozpočet Programu podpory na období 2004-2006 dosahuje celkové výše 117,6 mil. EUR. Podpora v rámci jednotlivých opatření Programu podpory bude poskytována konečným příjemcům/uživatelům formou dotace - tj. nevratná přímá pomoc. V.3. Doba trvání Programu podpory Program podpory má trvat po dobu let 2004-2006. Přitom je uvažováno prodloužení trvání, tzv. programovací období na léta 2007-2013. VI. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství (dále jen "ES"), včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak, nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o podporu poskytovanou Ministerstvem práce a sociálních věcí, které je poskytovatelem podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře, tato podpora zvýhodňuje určité podnikání, neboť umožní příjemcům této podpory snížit náklady na realizaci záměrů, které by musely být hrazeny z rozpočtů příjemců podpor, hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí podpory povede k posílení finanční pozice a rozšíří finanční možnosti příjemce podpory, vzhledem k jeho konkurentům, kteří podporu neobdrží, poskytnutím výhod může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, a to tím, že navrhovaný program může podporovat příjemce podpory, kteří konkurují podnikatelským subjektům z členských států Evropské unie, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře. Zákaz poskytování veřejné podpory stanovený v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře a povinnost poskytovatele nebo navrhovatele veřejné podpory podat žádost o povolení výjimky podle § 6 zákona o veřejné podpoře se nevztahují na podporu de minimis. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s příslušnými předpisy ES, jimiž jsou: Nařízení Evropské komise č. 68/2001 ze dne 12.1.2001 o aplikaci článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES na veřejnou podporu v oblasti školení, publikované v Official Journal L 10, 13.1.2001, ve znění Nařízení Komise ES č. 363/2004 ze dne 25.1.2004 publikovaného v Official Journal L 63, 28.2.2004, (dále jen "Nařízení o podpoře školení"), Nařízení Evropské komise č. 2204/2002, o aplikaci čl. 87 a 88 Smlouvy o založení Evropských společenství na veřejnou podporu zaměstnanosti - publikováno v Official Journal L 337 (dále jen "Nařízení č. 2204/2002") Nařízení Komise ES č. 70/2001 ze dne 12.1. 2001, o aplikaci článků 87 a 88 Smlouvy o založení ES na veřejnou podporu ve prospěch malého a středního podnikání - publikované v Official Journal L10, 13.1. 2001 (dále jen "Nařízení Komise ES") Rámec Společenství pro státní podporu výzkumu a vývoje ze dne 17. února 1996 (396Y0217(01) ve znění sdělení Komise pozměňující Rámec Společenství pro státní podporu výzkumu a vývoje ze dne 13. února 1998 (398Y0213(01) (dále jen "Rámec"). Ad I. Článek 1 Nařízení o podpoře školení stanoví, že toto Nařízení se aplikuje na podporu ve všech odvětvích s výjimkou uhelného průmyslu. Dle článku 4 odst. 2 a 3 Nařízení o podpoře školení nesmí míra podpory poskytované na specifické školení překročit 25 % u velkých podniků a 35 % u malých a středních podniků a na obecné školení nesmí přesáhnout 50 % u velkých podniků a 70 % u malých a středních podniků. Uvedené míry mohou být navýšeny o 5 % u podniků v oblastech, které mají nárok na regionální podporu podle článku 87 odst. 3 písm. c) Smlouvy. V souladu s Regionální mapou intenzity veřejné podporyplatnou pro území České republiky dle usnesení vlády České republiky ze dne 10.12. 2001 č. 1315, představuje region NUTS II Praha oblast, která má nárok na regionální podporu podle článku 87 odst. 3 písm. c) Smlouvy. Výše uvedené základní míry veřejné podpory platné pro oblast školení lze tedy navýšit o dalších 5 procentních bodů. Dle článku 4 odst. 4 Nařízení o podpoře školení mohou být maximální míry veřejné podpory uvedené v článku 4 odst. 2 a 3 Nařízení o podpoře školení navýšeny o 10 % v případě, že školení je určeno pro znevýhodněné pracovníky, vymezené v čl. 2 písm. g citovaného Nařízení. Dle článku 4 odst. 5 Nařízení o podpoře školení se míra veřejné podpory v případech kombinace specifického a obecného školení, řídí mírou veřejné podpory aplikovanou pro specifické školení dle odst. 2 článku 4 Nařízení o podpoře školení. Dle článku 4 odst. 7 Nařízení o podpoře školení jsou vhodné náklady projektu podpory školení tvořeny osobními náklady školitele, cestovními náklady školitele a školených, dalšími běžnými náklady (materiál, pomůcky), hodnotou opotřebení nástrojů a zařízení v míře, která vychází z jejich použití pouze pro školení, náklady na organizační a poradenské služby související s projektem školení, osobními náklady školených až do výše shora uvedených nákladů vhodných na poskytnutí podpory, pouze za hodiny, kdy se školení pracovníci aktivně účastnili školení. Dle článku 6 Nařízení o podpoře školení nesmí být podpora, které je udělena na základě tohoto Nařízení výjimka ze zákazu veřejné podpory, kumulována s jinou veřejnou podporou vztahující se ke stejným vhodným nákladům, pokud by tím došlo k překročení maximální povolené míry veřejné podpory. Ad II. Dle čl. 1 odst. 1 Nařízení č. 2204/2002 se výjimka vztahuje pouze na programy veřejné podpory, které umožňují čerpat podporu na vytváření pracovních míst, podporu při náboru znevýhodněných a postižených osob nebo podporu na úhradu dodatečných nákladů spojených se zaměstnáním postižených osob. Dle čl. 9 odst. 5 Nařízení č. 2204/2002 nelze obecnou výjimku vztáhnout na podporu, jejímž účelem je zachování pracovních míst. Vzhledem k tomu, že v předložených podkladech se výslovně uvádí podpora na vytváření pracovních míst, nikoli podpora při náboru znevýhodněných a postižených osob či podpora na úhradu dodatečných nákladů spojených se zaměstnáním postižených osob, zabýval se Úřad pouze posouzením podpory na vytváření pracovních míst. Dle čl. 1 odst. 1 Nařízení č. 2204/2002 se výjimka upravená tímto Nařízením nesmí aplikovat na jakoukoli podporu poskytnutou do odvětví uhelného průmyslu, průmyslu stavby lodí a, v případě podpory na vytváření pracovních míst, rovněž do odvětví dopravy. V souladu s čl. 7 Nařízení č. 2204/2002, pro udělení výjimky v případě podpory na vytváření pracovních míst musí příjemce předložit žádost o podporu, nebo musí být schválen legislativní rámec zakládající pro příjemce právní nárok na čerpání podpory podle objektivních podmínek, a to před vytvořením pracovních míst. Článek 4 Nařízení č. 2204/2002 stanoví míru veřejné podpory v případě podpory na vytváření pracovních míst ve výši stropu pro regionální podporu (tj. dle Regionální mapy intenzity veřejné podpory na období let 2002- 2006, která byla vzata na vědomí usnesením vlády ČR ze dne 10. 12. 2001 č. 1315 pro region NUTS II Praha 20 %). V případě malých a středních podniků může být míra veřejné podpory navýšena o 15 % za podmínky, že finanční spoluúčast příjemce je minimálně 25 %. Základem pro výpočet míry veřejné podpory jsou přitom dle článku 4 odst. 4 mzdové náklady za dobu dvou let vztahující se k vytvořeným pracovním místům, která musí splňovat podmínky: (1) představují čistý nárůst v počtu zaměstnanců v porovnání s průměrem za uplynulých 12 měsíců, (2) jsou zachována nejméně po dobu tří let (v případě malých a středních podniků po dobu dvou let) a (3) jsou obsazena zaměstnanci, kteří nebyli nikdy předtím zaměstnaní nebo jsou nezaměstnaní nebo právě rozvázali pracovní poměr. Dle čl. 7 odst. 2 Nařízení č. 2204/2002 lze podporu na vytváření pracovních míst čerpat i v případech, kdy vytvořená pracovní místa jsou spojená s realizací investičního projektu (tj. investice do hmotných či nehmotných aktiv) a současně tato pracovní místa jsou vytvořena do tří let od ukončení investice, ovšem pouze za podmínky, že příjemce předložil žádost o podporu, nebo byl schválen legislativní rámec zakládající pro příjemce právní nárok na čerpání podpory podle objektivních podmínek, před zahájením práce na projektu. Dle čl. 8 odst. 2 smí být podpora na vytváření pracovních míst poskytovaná v rámci programu veřejné podpory kumulována s jakoukoli další podporou ve vztahu ke stejným mzdovým nákladům pouze za podmínky, že je dodržena stanovená míra veřejné podpory. Dle čl. 8 odst. 3 smí být podpora na vytváření pracovních míst poskytovaná v rámci programu veřejné podpory kumulována s: jakoukoli veřejnou podporou ve vztahu k nákladům na investici, s níž souvisejí vytvořená pracovní místa a která nebyla ještě ukončena v době, kdy byla vytvořena pracovní místa, nebo která byla ukončena ne později než tři roky před vytvořením pracovních míst, nebo jakoukoli podobnou veřejnou podporou ve vztahu ke stejným mzdovým nákladům nebo k jiným pracovním místům, která souvisejí se stejnou investicí za podmínky, že je dodržena míra veřejné podpory dle Regionální mapy intenzity veřejné podpory. Ad III. Nařízení Komise ES upravuje pravidla pro poskytování veřejné podpory ve prospěch malého a středního podnikání. Definice malého a středního podniku je upravena v příloze I Nařízení Komise ES. Vzhledem k tomu, že slučitelnost Programu podpory je posuzována v souladu se zněním tohoto Nařízení, je z tohoto důvodu zapracována ve výroku rozhodnutí podmínka zajišťující slučitelnost Programu podpory s právem ES. Na základě Nařízení Komise ES je možné poskytnout veřejnou podporu malému či střednímu podniku pouze ve spojení s určitými hmotnými a nehmotnými investicemi, konzultačními a jinými službami a aktivitami. Účelem veřejné podpory je umožnit rozvoj ekonomických činností malých a středních podniků, za předpokladu, že taková veřejná podpora neovlivňuje nepříznivě obchodní podmínky v míře, jež by byla v rozporu se společným zájmem Společenství. Dle čl. 1 Nařízení Komise ES nelze výjimku upravenou tímto nařízením vztáhnout na podporu v uhelném průmyslu, na podporu při vývozu a při přednostním používání domácího zboží na úkor zboží importovaného. V Nařízení Komise ES je dále stanoveno, že je možné poskytnout malým a středním podnikům veřejnou podporu na investici do dlouhodobého hmotného majetku, týkající se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace), a dlouhodobého nehmotného majetku. Vzhledem k tomu, že v podkladech předložených účastníkem řízení není poskytnutí investiční podpory v rámci Programu podpory uvažováno, nebyla tato forma podpory Úřadem posuzována. V případě podpory určené na nákup poradenských služeb, kdy příjemcem veřejné podpory je podnik spadající pod definici malého a středního podniku, poskytnutí veřejné podpory se posoudí na základě čl. 5 Nařízení Komise, který stanoví, že za veřejnou podporu, jejíž poskytnutí je slučitelné se společným trhem na základě čl. 87 (3) Smlouvy o založení ES se považuje veřejná podpora na konzultační a poradenské služby poskytované externími konzultanty, pokud její výše před zdaněním nepřesáhne 50% nákladů vynaložených na zajištění těchto služeb. Tyto služby nesmí mít formu trvalých nebo pravidelných činností a nesmí se vztahovat k běžným provozním výdajům podnikatele, jako je např. běžné daňové poradenství, pravidelné právní poradenství nebo reklama. Tato podmínka byla Úřadem zapracována do výroku rozhodnutí. Ad IV. Čl. 5.2. Rámce společenství připouští pro základní výzkum možnost poskytnutí veřejné podpory až do výše 100 % celkové hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Čl. 5.3. Rámce společenství stanovuje, že pro průmyslový výzkum nesmí míra veřejné podpory překročit 50 % celkové hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Čl. 5.5. Rámce společenství stanovuje pro předkonkurenční vývojovou činnost maximální přípustnou míru veřejné podpory 25 %. Čl. 5.10.1. Rámce společenství umožňuje výše stanovené míry veřejné podpory navýšit o dalších 10 %, pokud příjemci podpory jsou "malé a střední podniky". Čl. 5.10.3. a 5.10.4. Rámce společenství definují možnosti navýšení míry veřejné podpory v souvislosti s účastí v rámcových programech Evropského společenství či v souvislosti s přeshraniční spoluprací. Maximální možné zvýšení míry veřejné podpory - na 75 % pro průmyslový výzkum a na 50 % pro předkonkurenční vývojovou činnost stanovuje bod 5.10.6. Rámce společenství. Úřad proto stanovil příslušnou podmínku ve výroku rozhodnutí. Program podpory byl s ohledem na poskytované formy podpory posouzen jako program, jenž je v souladu s příslušnými předpisy ES a závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody, při splnění podmínek stanovených v tomto rozhodnutí. Úřad posoudil, že veřejná podpora v rámci Programu podpory je za podmínek poskytování vymezených ve výroku tohoto rozhodnutí Úřadu, slučitelná se závazky dle § 1 zákona o veřejné podpoře. Ze všech shora uvedených důvodů Úřad povolil s podmínkami výjimku ze zákazu veřejné podpory pro výše popsaný Program podpory. VII. Závěr Dne 27.4.2004 bylo účastníku řízení odesláno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladu pro rozhodnutí i ke způsobu jeho zjištění, popřípadě navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva se účastník řízení vzdal písemným sdělením ze dne 28.4.2004. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5. zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Mgr. Kamil Rudolecký ředitel odboru veřejná podpora Ministerstvo práce a sociálních věcí Na poříčním právu 1 128 00 Praha 2

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/4651
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.