Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 4654


Číslo jednací VP/S078/04-160
Instance I.
Věc
MŽP - Operační program Infrastruktura
Účastníci MINISTERSTVO ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ
více příjemců nebo program
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 30.04.2004
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-4654.html
Rozhodnutí
                          
Č.j.VP/S 78/04-160 V Brně dne 29. dubna 2004 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 31.3. 2004 na základě žádosti České republiky - Ministerstva životního prostředí ze dne 30.3. 2004, č.j. M/3397/04, o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění, ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, takto : Výjimka ze zákazu veřejné podpory poskytované v rámci Operačního programu Infrastruktura se povoluje za těchto podmínek poskytování: 1. V případě poskytování podpory na základě Opatření 2.2. Podpora kombinované dopravy podnikatelským subjektům provozujícím překladiště či logistické centrum bude maximální míra veřejné podpory poskytované v oblasti NUTS II Jihozápad omezena 46 %, v oblastech NUTS II Severovýchod a Jihovýchod omezena 48 %, v oblastech NUTS II Severozápad a Střední Morava 49 % a v oblastech NUTS II Moravskoslezsko a Střední Čechy tato míra nepřekročí 50 % celkové hodnoty investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory vztahujících se k realizovanému projektu. Veřejná podpora poskytovaná malým a středním podnikům může být zvýšena o 15 procentních bodů. Vhodnými náklady se dle čl. 4.5. Pravidel v případě veřejně logistických center rozumí investice do pozemků, budov a zařízení. Za vhodné náklady se nepovažují výdaje na nákup dopravního zařízení. K nákladům vhodným na poskytnutí podpory lze připočítat náklady na nákup nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovaným know-how. Náklady na nákup nehmotných aktiv lze ve výši 25% hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory započítat za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory, budou zakoupena od třetích subjektů za tržních podmínek a budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu po dobu nejméně 5 let. 2. V případě poskytování veřejné podpory na základě Opatření 2.3. Podpora zavádění alternativních paliv výrobcům vozidel s neklasickým pohonem bude míra veřejné podpory omezena na 30% maximální míry povolené pro konkrétní region článkem 4.8. Pravidel. Podporu vlastníkům vozidel s neklasickým pohonem je možno poskytnout pouze za podmínky, že bude možno takovouto podporu poskytnout všem vlastníkům těchto vozidel zakoupených od kteréhokoliv výrobce těchto vozidel. 3. Investice podpořené v rámci opatření 2.2. Podpora kombinované dopravy a 2.3. Podpora zavádění alternativních paliv musí být počáteční investicí, tzn. že se bude týkat založení nového podniku nebo rozšíření stávajícího podniku. Tato investice bude zachována po dobu nejméně 5 let ode dne dokončení investice. Dokončením investice se rozumí den právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se veřejná podpora týká nebo ode dne vydání protokolu o předání prvního zařízení, jichž se veřejná podpora týká, do provozu. 4. Maximální míra veřejné podpory poskytnuté na základě opatření 2.2. Podpora kombinované dopravy a 2.3. Podpora zavádění alternativních paliv zahrnuje částku podpory poskytnuté souběžně podle několika regionálních programů a částku podpory, která přichází z místních, regionálních a celostátních zdrojů. 5.V případě veřejné podpory v rámci opatření 3.3. Zlepšování infrastruktury ochrany ovzduší a opatření 3.4. Nakládání s odpady a odstraňování starých zátěžíbude dle čl. 34 písm. b) Obecných zásad společenství o Státní podpoře na ochranu životního prostředí poskytnuta podpora maximálně ve výši regionálního stropu, který je pro konkrétní region určen čl. 4.8. Pravidel zvýšeného o 10 procentních bodů. Takováto podpora může být poskytnuta pouze ke krytí mimořádných investičních nákladů nutných ke splnění cílů ochrany životního prostředí. Tyto náklady musí být vypočítány bez započtení výhod vzniklých ze zvýšení kapacity, z úspor nákladů dosažených během prvních pěti let existence investičního projektu a vedlejší výroby během pětiletého období. Dle čl. 28 Zásad je možno malým a středním podnikům po dobu tří let od přijetí norem, kterým se přizpůsobují, poskytnout investiční podporu, avšak pouze do výše 15% nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 31.3. 2004 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře, v platném znění (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podala Česká republika - Ministerstvo životního prostředí. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů : žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Dokumentu Operační program Infrastruktura - Programový dodatek Dokumentu Operační program Infrastruktura. II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky poskytovatelem podpory je Ministerstvo životního prostředí ministerstvem odpovědným za poskytnutí podpory je Ministerstvo životního prostředí kontaktní osobou je Ing. Tomáš Oliva, ředitel odboru integrovaného financování názvem podpory je "Operační program Infrastruktura" právním základem pro poskytování podpory na základě Programu podpory je zákon č. 59/2000 Sb. jedná se o nový program podpory, který nenahradil jiný program podpory globálním cílem podpory je ochrana a zlepšení stavu životního prostředí a rozvoj a zkvalitňování dopravní infrastruktury při respektování principů udržitelného rozvoje s důrazem na naplňování standardů ES podpora bude poskytována v regionech NUTS II České republiky s výjimkou Prahy veřejná podpora bude poskytována ve formě přímého poskytnutí finančních prostředků a zvýhodněných půjček doba trvání programu zahrnuje roky 2004-2008. III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo životního prostředí IV. Vymezení pojmu "Malým a středním podnikem" se rozumí podnikatel, který podniká a má trvalý pobyt nebo sídlo na území České republiky a který zaměstnává méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1 450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici "malého a středního podniku", nemá 25% nebo vyšší podíl na základním kapitálu či hlasovacích právech podnikatele naplňujícího definici "malého a středního podniku". Pro výpočet výše uvedených hodnot se sčítají hodnoty týkající se "malého a středního podniku" a všech dalších osob, které tento podnikatel přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25% nebo vyššího podílu na jejich základním kapitálu nebo hlasovacích právech. Pokud celková aktiva podnikatele v okamžiku závěru 12-ti měsíčního zúčtovacího období překračují nebo nedosahují stanovenou hranici počtu zaměstnanců nebo stanovených finančních kritérií, vede to k získání nebo ztrátě statutu "malý a střední podnik" pouze opakuje-li se tento jev ve dvou po sobě následujících zúčtovacích obdobích. V. Charakteristika Programu podpory Operační program Infrastruktura (dále jen OP Infrastruktura) je dokumentem reagujícím na doporučení Komise pro období let 2004 - 2006 předložit za Českou republiku operační program zahrnující rozvojové priority resortu dopravy a resortu životního prostředí v České republice, které mohou být spolufinancovány ze strukturálních fondů Evropské unie v rámci Cíle 1 politiky hospodářské a sociální soudržnosti. OP Infrastruktura rozvíjí prioritní osu č. 2 Národního rozvojového plánu České republiky - Rozvoj dopravní infrastruktury a prioritní osu č. 4 - Ochrana a zkvalitňování životního prostředí. Implementace OP Infrastruktura bude především přispívat k dosažení specifických cílů "zlepšení kvality infrastruktury" a také bude podporovat horizontální cíle "udržitelný rozvoj" a "vyvážený rozvoj regionů". OP Infrastruktura bude podporován ze strukturálního fondu - Evropského fondu regionálního rozvoje. Dokument byl vypracován jako komplementární s ostatními operačními programy. OP Infrastruktura se skládá ze čtyř priorit a z nich vyplývajících opatření. Těmito prioritami jsou: Modernizace a rozvoj dopravní infrastruktury celostátního významu - tato priorita je zaměřená na modernizaci železničních a silničních sítí a modernizaci letecké a vodní dopravy. Cílem priority je zkvalitnit dopravní infrastrukturu celostátního významu tak, aby vyhovovala ekonomickému rozvoji České republiky, zajišťovala vazby mezi všemi regiony České republiky a zabezpečovala napojení všech regionů na mezinárodní dopravní síť. Opatření v rámci priority jsou navržena s ohledem na komplexní přístupy k dopravní infrastruktuře a jejímu plánování s ohledem na dopady environmentální, prostorové, provozní, ekonomické a sociální. V rámci Priority 1 budou realizována následující opatření: 1.1 Modernizace tratí celostátního významu a důležitých železničních uzlů, 1.2. Výstavba a modernizace silnic I. třídy, 1.3. Modernizace civilních letišť nadregionálního významu, 1.4. Výstavba přístavní infrastruktury a modernizace vodních cest. Snížení negativních důsledků dopravy na životní prostředí - tato priorita byla koncipována jako důležitý nástroj pro snížení negativních vlivů dopravy na životní prostředí. Její čtyři opatření byla navržena jako řada intervencí vedoucích ke zlepšení dopravní infrastruktury a souvisejících problémů pro vytvoření kvalitního životního prostředí. Základním cílem této priority je tedy zlepšit kvalitu životních podmínek obyvatel České republiky, a to zejména budováním ochranných opatření pro předcházení negativním dopadům dopravy na krajinu, podporováním environmentálně příznivých druhů dopravy, podporou zavádění alternativních paliv a podporou výzkumných projektů zabývajících se rovností podmínek a internalizací externalit. V rámci Priority 2 budou realizována následující opatření: 2.1. Realizace ochranných opatření na dopravní síti k zabezpečení ochrany životního prostředí, 2.2. Podpora kombinované dopravy, 2.3. Podpora zavádění alternativních paliv, 2.4. Studijní a výzkumné projekty k zabezpečování problematiky zlepšení životního prostředí z hlediska dopravy. Zlepšování environmentální infrastruktury - V rámci priority budou realizována čtyři opatření: 3.1. Obnova environmentálních funkcí území, jehož cílem bude přispět k obnově narušeného vodního režimu krajiny, zvýšení její retenční schopnosti a podpora biodiverzity, 3.2. Zlepšování infrastruktury ve vodním hospodářství, jehož cílem je snížení znečištění vodních toků a zajištění správného nakládání s kaly z čistíren odpadních vod, dostavba kanalizačních systémů, rekonstrukce a modernizace čističek odpadních vod a investice do infrastruktury v oblasti pitné vody, 3.3. Zlepšování infrastruktury ochrany ovzduší, jehož cílem bude zlepšení stavu kvality ovzduší snižováním emisí z velkých spalovacích zdrojů, dále se zaměří na spalování komunálního a nebezpečného odpadu a na výrobní procesy pracující s rozpouštědly, 3.4. Nakládání s odpady a odstraňování starých zátěží, jehož cílem bude zlepšení úrovně nakládání s odpady v souladu s ustavenou hierarchií nakládání s odpady a rekultivace a sanace starých ekologických zátěží, rekultivace a sanace starých skládek a starých ekologických zátěží, kde dochází k závažnému ohrožení nebo znečištění povrchových nebo podzemních vod, zvláště vod léčivých a minerálních. Technická pomoc - Tato priorita se zaměří na podporu efektivního řízení Operačního programu Infrastruktura. Cílem této priority je zlepšení realizace operačního programu především při přípravě, implementaci a propagaci projektů. V rámci Priority 4 budou realizována následující opatření: 4.1. Technická pomoc při řízení, realizaci, monitorování a kontrole OP Infrastruktura, 4.2. Ostatní výdaje technické pomoci OP Infrastruktura Ministerstvo dopravy a Ministerstvo životního prostředí budou odpovědná za implementaci jednotlivých priorit, Ministerstvo životního prostředí bylo určeno jako Řídící orgán pro OP Infrastruktura. VI. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). Čl. 2 Prováděcích pravidel stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropských společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí pokud tento zákon nestanoví jinak, nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že v případě podpory poskytované v rámci opatření 2.2 Podpora kombinované dopravy, 2.3 Podpora zavádění alternativních paliv, 3.3 Zlepšování infrastruktury ochrany ovzduší, a 3.4 Nakládání s odpady a odstraňování starých zátěží: se jedná o podporu poskytovanou Ministerstvem životního prostředí či Ministerstvem dopravy, která jsou poskytovateli veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře tato podpora může zvýhodnit určité podnikání, neboť umožní příjemci podpory snížit náklady na realizaci projektu, které by musel na tento projekt vynaložit, čímž je příjemci podpory poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností, hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť poskytnutí podpory povede k posílení finanční pozice a rozšíří finanční možnosti příjemce podpory, vzhledem k jeho konkurentům, kteří podporu neobdrží, poskytnutím podpory může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie tím, že umožní příjemci podpory uvést či rozšířit nabídku produktů s pozitivním vlivem na zvyšující se poptávku po těchto produktech v podporovaných oblastech, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícími předpisy ES, jimiž jsou: Obecné zásady Společenství o státní podpoře na ochranu životního prostředí (2001/C 37/03) (dále jen "Zásady") Pravidla pro národní regionální pomoc (98/C 74/06) (dále jen "Pravidla") Zásady v čl. 7 stanoví, že se vztahují na podporu ochrany životního prostředí ve všech oblastech spadajících pod Smlouvu o založení Evropského společenství, včetně těch, jež podléhají zvláštním pravidlům Společenství, s výjimkou oblasti pokryté obecnými zásadami Společenství o státní podpoře v zemědělství. Čl. 18 vytyčuje dvě situace, ve kterých může být oprávněno poskytnutí podpory. Tyto situace nastanou: pokud existují okolnosti, kdy ještě není možné, aby firmy internalizovaly veškeré náklady, a pomoc může tudíž představovat dočasné druhé nejlepší řešení tím, že bude povzbuzovat firmy, aby se přizpůsobily normám podpora může též působit jako pobídka, aby firmy zlepšily plnění norem, nebo aby investovaly do zařízení ke snižování znečišťování způsobované jejich továrnami. Jsou-li investice určeny pouze k tomu, aby společnosti dosáhly souladu s novými nebo existujícími technickými normami Společenství, není podpora oprávněná. S ohledem na výjimečné problémy malých a středních podniků, je možné těmto podnikům pomoc poskytnout, aby se mohly přizpůsobit novým normám Společenství, a to po dobu tří let od přijetí těchto norem. Dle čl. 28 Zásad je možno malým a středním podnikům poskytnout investiční podporu po dobu tří let od přijetí norem, kterým se přizpůsobují, avšak pouze do výše 15% nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Podpora však může být poskytnutá, pokud slouží jako pobídka k dosažení úrovně ochrany vyšší než je úroveň vyžadovaná normami Společenství. To rovněž platí v případě, kdy společnost investuje do ochrany životního prostředí nad rámec nejpřísnějších současných norem Společenství, nebo kdy žádné komunitární normy neexistují. Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností (§ 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře), tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Zákaz poskytování veřejné podpory stanovený v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře a povinnost poskytovatele nebo navrhovatele veřejné podpory podat žádost o povolení výjimky podle § 6 zákona o veřejné podpoře se nevztahují na podporu de minimis. Úřad posoudil jednotlivá opatření následovně: I. Opatření: 1.1. Modernizace tratí celostátního významu a důležitých železničních uzlů, 1.2. Výstavba a modernizace silnic I. třídy, 1.3. Modernizace civilních letišť nadregionálního významu, 1.4. Výstavba přístavní infrastruktury a modernizace vodních cest, 2.1. Realizace ochranných opatření na dopravní síti k zabezpečení ochrany životního prostředí, 2.4. Studijní a výzkumné projekty k zabezpečování problematiky zlepšení životního prostředí z hlediska dopravy, 3.1. Obnova environmentálních funkcí území, 3.2. Zlepšování infrastruktury ve vodním hospodářství, 4.1. Technická pomoc při řízení, realizaci, monitorování a kontrole operací OP Infrastruktura, 4.2. Ostatní výdaje technické pomoci OP Infrastruktura. Vzhledem k tomu, že podpora poskytovaná v rámci těchto opatření je určena právnickým osobám, které jsou založeny k nepodnikatelským účelům, zejména obecně prospěšným organizacím, krajům, městům, obcím, svazkům obcí, jimi zřízeným organizacím, které působí pouze v rámci prostoru spravovaného zřizovatelem, příspěvkovým organizacím prostřednictvím zřizovatelské organizační složky státu, organizačním složkám státu a dalším subjektům, jejichž zřízení obecně závazné právní předpisy umožňují a jejichž činnost není podnikatelskou činností ve smyslu Obchodního zákoníku, nezakládá přímé poskytnutí finančních prostředků dle podmínek stanovených v těchto opatřeních veřejnou podporu vymezenou v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, neboť příjemcem podpory není podnikatelský subjekt, resp. jeho činnost nemá vztah k tržnímu prostředí. Poskytování podpory na základě těchto opatření za podmínek v nich stanovených není dle zákona o veřejné podpoře zakázáno. II. Opatření 2.2. Podpora kombinované dopravy Opatření zařadí mezi podporované projekty podporu kombinované dopravy zaměřenou na technologii a podporu vzniku a rozvoje veřejných dopravně-logistických center, která by mohla působit jako integrátor jednotlivých přepravních proudů a pomáhat je koncentrovat do silných ucelených proudů, které mohou být přepravovány ekologičtějšími druhy dopravy. Příjemci podpory budou též vlastníci/provozovatelé veřejných dopravně logistických center, kteří mohou být podnikateli. V případě poskytování veřejné podpory těmto subjektům musí být podpora poskytnuta v souladu s čl. 4.8. a 4.9. Pravidel a může být poskytnuta maximálně do výše 46% vhodných nákladů v regionu NUTS II Jihozápad, 48% v regionu NUTS II Severovýchod a Jihovýchod, 49% v regionech NUTS II Severozápad a Střední Morava, 50% v regionech NUTS II Střední Čechy a Moravskoslezsko. Pokud bude příjemcem malý a střední podnik, může být maximální přípustná míra podpory zvýšena o 15 procentních bodů. Vhodnými náklady se dle čl. 4.5. Pravidel v případě veřejně logistických center rozumí investice do pozemků, budov a zařízení. Za vhodné náklady se nepovažují výdaje na nákup dopravního zařízení. K nákladům vhodným na poskytnutí podpory lze připočítat náklady na nákup nehmotných aktiv, která jsou tvořena patenty, operativními nebo patentovanými licencemi na know-how a nepatentovaným know-how. Náklady na nákup nehmotných aktiv lze ve výši 25% hodnoty nákladů vhodných na poskytnutí podpory započítat za podmínek, že tato nehmotná aktiva budou využívána výhradně příjemcem veřejné podpory, bude na ně pohlíženo jako na amortizovatelné statky, budou zahrnuta do aktiv příjemce veřejné podpory, budou zakoupena od třetích subjektů za tržních podmínek a budou užívána v podniku, který obdržel veřejnou podporu po dobu nejméně 5 let. Opatření 2.3. Podpora zavádění alternativních paliv V rámci tohoto opatření budou podporovány projekty podporující vývoj neklasických pohonů na základě fosilních paliv, biomasy a ostatní druhy založené na bázi elektrické energie, zavádění alternativních paliv do současných provozů a osvojení technologie průmyslové výroby vodíku pro silniční vozidla, jeho skladování a technologie palivových článků. Konečnými příjemci podpory budou výrobci a vlastníci vozidel, u nichž bude nová technologie použita, poskytovatelé infrastruktury pro vozidla, u nichž bude užita nová technologie, zadavatelé výzkumných projektů ve veřejném zájmu. V případě poskytování veřejné podpory výrobcům vozidel s neklasickým pohonem musí být postupováno dle čl. 42 písm. a) Multisektorálního rámce na veřejnou podporu pro velké investiční projekty (C 315) (dále jen "Multisektorální rámec"), který pro podporu poskytovanou do oblasti automobilového průmyslu stanoví maximální míru 30 % intenzity stanovené regionální mapou pro jednotlivé NUTS II regiony. Automobilovým průmyslem se dle Přílohy C Multisektorálního rámce rozumí vývoj, výroba a montáž motorových vozidel, motorů do motorových vozidel a modulů či subsystémů pro tato vozidla nebo motory, buď přímo výrobcem nebo dodavatelem první úrovně, v těchto případech však pouze pokud jsou vyráběny v rámci souhrnného projektu. Poskytování podpory vlastníkům vozidel s neklasickým pohonem je přípustné pouze pokud se jedná o poskytování podpory na základě všeobecného opatření, tedy pokud je příspěvek poskytován všem vlastníkům vozidel s neklasickým pohonem všech výrobců takovýchto vozidel. Dle čl. 4.2. Pravidel je nutné, aby příspěvek příjemce k financování pomoci na základě dvou shora uvedených opatření činil minimálně 25%. Tato podmínka je ve znění Programu zachována. Ostatní podmínky Pravidel, které jsou nezbytné k tomu, aby poskytovaná podpora byla slučitelná s Pravidla ES pro poskytování, jsou stanoveny ve výroku rozhodnutí. Opatření 3.3. Zlepšování infrastruktury ochrany ovzduší V rámci opatření budou podporovány mimo jiné také podnikatelské subjeky, zejména obchodní společnosti, státní podniky, družstva, fyzické osoby - podnikatelé, kterým bude možno podporu poskytnout na zavádění environmentálně šetrných technologií ve spalovnách nebezpečného odpadu, na snižování emisí z velkých a středních veřejných spalovacích zařízení. Cílem podpory je zajistit plnění podmínek stanovených v souladu s platnou legislativou. Podporu lze poskytnout také na snižování znečišťování ovzduší emisemi těkavých organických látek z činností a zařízení technologických procesů používajících organická rozpouštědla. V rámci realizace tohoto opatření budou zaváděny progresivní technologie a zařízení uplatňující nízkoemisní techniky a nátěrové hmoty v oblasti jejich aplikace. Opatření 3.4. Nakládání s odpady a odstraňování starých zátěží V rámci opatření bude podpora poskytována také podnikatelským subjektům, zejména obchodním společnostem, státním podnikům, družstvům a fyzickým osobám - podnikatelům. Tyto subjekty budou podpořeny při budování zařízení pro třídění odpadů, budování zařízení pro recyklaci, budování zařízení na využívání odpadů, budování systémů odděleného sběru různých druhů odpadů, budování sběrných dvorů a překladišť, budování zařízení na úpravu a zpracování odpadů, vybudování zařízení na dekontaminaci a odstraňování nebezpečných odpadů. K tomu, aby projekt obdržel podporu, musí být v souladu s Plánem odpadového hospodářství ČR a s Plánem odpadového hospodářství kraje, musí prokázat maximální možné využití, popř. vytřídění daného druhu odpadu při použití dané technologie a u dekontaminačních zařízení musí projekt prokázat maximální snížení nebezpečných vlastností odpadů. Žadatel dále musí být vlastníkem nebo nájemcem předmětu podpory a zároveň musí mít vyřešen majetkoprávní vztah k pozemku, na kterém bude případný předmět podpory realizován. Úřad posoudil opatření 3.3. Zlepšování infrastruktury ochrany ovzduší a opatření 3.4. Nakládání s odpady a odstraňování starých zátěžínásledovně. Dle čl. 20 Zásad je možné podporu poskytnout, pokud slouží jako pobídka k dosažení úrovně ochrany vyšší než je úroveň vyžadovaná normami Společenství. To je případ, kdy se členský stát rozhodne přijmout přísnější normy než jsou normy Společenství, s cílem dosáhnout vyšší úrovně ochrany životního prostředí. To by platilo rovněž v případě, kdy firma investuje do ochrany životního prostředí nad rámec nejpřísnějších současných norem Společenství, nebo kdy žádné komunitární normy neexistují. Čl. 40 Zásad stanoví, že podpora na investice ke zlepšení úrovně ochrany životního prostředí stanoveného normami Společenství nebo na investice vynaložené v případě, kdy žádné normy Společenství neexistují, nesmí být poskytnuta v případě, že zlepšení pouze umožňují společnostem splňovat již přijaté normy Společenství, které však dosud nejsou závazné. Společnost může získat podporu, která jí umožní splnit národní normy, jež jsou přísnější než normy Společenství, nebo neexistují-li komunitární normy pouze tehdy, splní-li národní normy do konečného termínu stanoveného v příslušných národních opatřeních. Investice provedené po tomto termínu možnost na získání podpory nemají. Dle čl. 36 Zásad se za příslušné investice považují investice do půdy, které jsou nezbytně nutné pro splnění cílů ochrany životního prostředí, investice do budov, továren a zařízení na snížení nebo úplné odstranění znečištění a poškozování a investice na úpravu výrobních metod s cílem ochrany životního prostředí. Podpora může být táž nárokována na náklady za převod technologie na základě získání provozních licencí či patentovaného nebo nepatentovaného know-how. Avšak veškerý tento nehmotný majetek se musí považovat za majetek k odpisu, musí být zakoupen na základě tržních podmínek od firmy, v níž pořizovatel nevykonává žádný přímý či nepřímý vliv a musí být zařazen do majetku firmy a zůstat v podniku příjemce podpory a být tam používán nejméně po dobu pěti let. Tato podmínka neplatí, stal-li se tento nehmotný majetek technicky zastaralý. Je-li tento majetek prodán během zmíněných pěti let, musí se výtěžek z prodeje odečíst od nákladů vhodných na poskytnutí podpory a celá nebo částečná výše poskytnuté podpory musí být vrácena. Dle čl. 34 Zásad je možné poskytnout podporu ve výši buď 30% hrubých investic nebo sazbu pro regionální podporu plus 10 procentních bodů hrubých investic. Maximální výše podpory je ta, která je z uvedených dvou vyšší. Příspěvky malým a středním podnikům mohou být dle čl. 35 zvýšeny o 10 procentních bodů. Příspěvky podporovaným regionům a malým a středním podnikům lze kombinovat, avšak maximální sazby podpory na ochranu životního prostředí nikdy nesmí přesáhnout 100% hrubých nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Náklady vhodné na poskytnutí podpory jsou dle čl. 37 Zásad pouze mimořádnéinvestiční náklady nutné ke splnění cílů ochrany životního prostředí. Tyto náklady musí být vypočítány bez započtení výhod vzniklých ze zvýšení kapacity, z úspor nákladů dosažených během prvních pěti let existence investičního projektu a vedlejší výroby během pětiletého období. Pokud se společnost přizpůsobuje národním normám přijatým v případě neexistence norem Společenství, rovnají se náklady vhodné na poskytnutí podpory dodatečným investičním nákladům nutným k dosažení úrovně ochrany životního prostředí vyžadované těmito normami. Pokud se společnost přizpůsobuje národním normám, které jsou přísnější než normy Společenství, nebo provede-li dobrovolné zlepšení nad rámec norem Společenství, rovnají se náklady vhodné na poskytnutí podpory výši dodatečných investic, nutných k dosažení vyšší úrovně ochrany životního prostředí než je úroveň ochrany vyžadovaná normami Společenství. Náklady na investice nutné k dosažení úrovně ochrany vyžadované normami Společenství nejsou vhodnými náklady na poskytnutí podpory. Pokud neexistují žádné normy, rovnají se náklady zakládající právo na poskytnutí podpory investičním nákladům nutným k dosažení vyšší úrovně ochrany životního prostředí, než je úroveň, které by daná společnost dosáhla bez poskytnutí podpory na ochranu životního prostředí. Ze shora uvedených důvodů musí být podpora poskytovaná podnikatelským subjektům v rámci opatření 3.3. Zlepšování infrastruktury ochrany ovzduší a 3.4. Nakládání s odpady a odstraňování starých zátěží omezena tak, jak je uvedeno ve výroku rozhodnutí. Úřad posoudil, že veřejná podpora v rámci Opatření: 2.2. Podpora kombinované dopravy 2.3. Podpora zavádění alternativních paliv 3.3. Zlepšování infrastruktury ochrany ovzduší 3.4. Nakládání s odpady a odstraňování starých zátěží je za podmínek poskytování vymezených ve výroku tohoto rozhodnutí Úřadu, slučitelná se závazky dle § 1 zákona o veřejné podpoře. Ze všech shora uvedených důvodů Úřad povolil s podmínkami výjimku ze zákazu veřejné podpory pro Operační program Infrastruktura. VII. Závěr Dne 27.4. 2004 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva se účastník řízení vzdal. Poučení o opravném prostředku Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Mgr. Kamil Rudolecký ředitel odboru veřejná podpora Obdrží: Ministerstvo životního prostředí Vršovická 64 Praha

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/4654
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.