Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 582


Číslo jednací VP/S048/02-160
Instance I.
Věc
Prodej pozemků za zvýhodněnou cenu v prům. zóně Holice-Keplerova spol. Czech Republic Onamba, s.r.o.
Účastníci Czech Republic Onamba s.r.o.
Statutární město Olomouc
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 18.06.2002
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-582.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 48/02-160 V Brně dne 13. června 2002 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 15.4. 2002 na základě žádosti Statutárního města Olomouc ze dne 10.4. 2002, č.j. OKR-DOK/479/2002/No, o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro společnost Czech Republic Onamba s.r.o. podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory ve výši 8 990 860 Kčformou zvýhodněného prodeje pozemků parc. č. 311/1 a 311/12 v k.ú. Holice u Olomouce o celkové rozloze 14 767 m2 za cenu 30 Kč/m2společnosti Czech Republic Onamba s.r.o. se povoluje za podmínky, že investice spočívající ve vybudování výrobního závodu na těchto pozemcích bude zachována po dobu 5 let ode dne právní moci kolaudačního rozhodnutí na první stavbu nebo část stavby, jíž se prodej pozemků za zvýhodněnou cenu týká. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 15.4. 2002 žádost o povolení výjimky ze zákazu poskytnutí veřejné podpory (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") pro společnost Czech Republic Onamba s.r.o., kterou podalo Statutární město Olomouc. I. Podklady pro rozhodnutí Při posuzování žádosti vycházel Úřad z následujících podkladů : formuláře žádosti o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře a přílohy k této žádosti týkající výše veřejné podpory kopie výpisu z obchodního rejstříku, vedeného Krajským soudem v Českých Budějovicích, týkajícího se společnosti Czech Republic Onamba s.r.o. usnesení z 20. zasedání Zastupitelstva města Olomouce ze dne 13.12. 2001 a kopie důvodové zprávy pro toto usnesení informace o změnách ve výměrech pozemků znaleckého posudku č. 2420-063/02 ze dne 25.2. 2002, zpracovaného znalcem Ing. Štefanem Gibalou, který stanovuje ceny pozemků parc. č. 311/1 a 311/12 v k.ú. Holice u Olomouce na základě zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku), vyhlášky č. 279/1997 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 151/1997 Sb. ve znění vyhlášky č. 173/2000 Sb. a na základě cenové mapy stavebních pozemků města Olomouce stanovené vyhláškou Rady města Olomouce č. 3/1999 ze dne 6.4. 1999 s účinností ke dni 1.5. 1999 kopii smlouvy o budoucí kupní smlouvě č. MAJ-PR-BKS/31/2001/Ne uzavřenou mezi Statutárním městem Olomouc (budoucí prodávající) a společností Czech Republic Onamba s.r.o. (budoucí kupující) ze dne 8.3. 2002 zápisu z jednání poradního sboru ředitele Úřadu práce v Olomouci ze dne 16.11. 2001 dopisu Magistrátu města Olomouce, č.j. OKR/566/2002/No ze dne 29.5. 2002 obsahujícího údaje o přípravě olomoucké průmyslové zóny Keplerova, údaje o dotaci z tzv. aktivní politiky zaměstnanosti od Úřadu práce v Olomouci, údaje o společnosti Czech Republic Onamba s.r.o. a o její mateřské společnosti, specifikace regionálního přínosu investičního projektu, specifikace konkurentů společnosti Czech Republic Onamba s.r.o., specifikace podnikatelského záměru společnosti Czech Republic Onamba s.r.o. II. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Statutární město Olomouc. III. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky a přílohy žádosti poskytovatelem veřejné podpory je Statutární město Olomouc kontaktní osobou je Ing. Jiří Doležel, odbor koncepce a rozvoje Magistrátu města Olomouce název veřejné podpory je "Prodej pozemků za zvýhodněnou cenu v průmyslové zóně Holice-Keplerova společnosti Czech Republic Onamba s.r.o." základem pro poskytnutí veřejné podpory je usnesení z 20. zasedání Zastupitelstva města Olomouce ze dne 13.12. 2001 výše veřejné podpory formou zvýhodněného prodeje pozemků činí 8 990 860 Kč. IV. Vymezení pojmu Malým a středním podnikem se rozumí podnik, který podniká a má sídlo na území České republiky a který má méně než 250 zaměstnanců, má čistý obrat za poslední účetně uzavřený kalendářní rok nepřesahující 1450 mil. Kč nebo celková aktiva nepřesahující 980 mil. Kč a který splňuje podmínky nezávislosti. Nezávislostí se rozumí stav, kdy žádný jiný subjekt, který nesplňuje definici malého a středního podniku, nemá 25 % nebo vyšší podíl hlasovacích práv v podniku. Při výpočtu výše uvedených hodnot se sčítají všechny hodnoty podniků a osob, které podnik přímo nebo nepřímo ovládá prostřednictvím 25 % nebo vyššího podílu na základním kapitálu nebo hlasovacích právech těchto osob. V. Charakteristika příjemce veřejné podpory Příjemcem veřejné podpory je společnost Czech Republic Onamba s.r.o. Podle výpisu z obchodního rejstříku ze dne 1.3. 2002 společnost Czech Republic Onamba s.r.o. (dále jen "Onamba") vznikla dnem 25.9. 2000 jako dceřinná společnost společnosti ONAMBA, CO., LTD. Sídlem společnosti Onamba je Olomouc-Holice, ul. Průmyslová 734/11, PSČ 783 71. Identifikační číslo společnosti Onamba je 26027925. Předmětem podnikání společnosti Onamba je mimo jiné výroba elektrických strojů a přístrojů, výroba elektronických součástek, výroba neelektrických zařízení pro domácnost, výroba rozvaděčů nízkého napětí a baterií, kabelů a vodičů. Skupina Onamba Group, jejíž součástí je i společnost Onamba, dosáhla v účetním roce 2001 konsolidovaného obratu (…..) mil. Kč a zisku (…..) mil. Kč. Celková aktiva skupiny Onamba Group v účetním roce 2001 činila výše (…..) mil. Kč. Celosvětový počet zaměstnanců skupiny Onamba Group v roce 2001 činil (…..) osob. Mezi hlavní konkurenty společnosti Onamba na trhu kabelových svazků patří společnosti Ohmega (ČR) a Todenco (Francie, SR) a EWCS (Maďarsko). Jelikož celkový počet zaměstnanců skupiny Onamba Group je vyšší než 250 osob, není splněna jedna z nutných podmínek vymezujících malé a střední podniky. Proto se v případě společnosti Onamba nejedná o malý či střední podnik. VI. Údaje o investici Společnosti Onamba v České republice investuje částku 84,543 mil. Kč do vybudování nového výrobního závodu, z toho do technologií 12,8 mil. Kč. Z předložených podkladů vyplývají následující hodnoty týkající se předpokládané výše investice: pozemky (0,443 mil. Kč) budovy (68,8 mil. Kč) stroje a jejich instalace (12,8 mil. Kč) ostatní - zařízení kanceláří apod. (2,5 mil. Kč). Společnosti Onamba investuje v obci Olomouc do výstavby nového výrobního závodu na výrobu kabelových svazků. Druhá fáze vývoje investice předpokládá další navýšení celkové výše investice o 15-20 mil. Kč. Hlavním odběratelem výrobků společnosti Onamba je společnost (…..), přičemž tyto výrobky mají být posléze dodávány i dalším odběratelům v České a Slovenské republice a odběratelům v ostatních evropských zemích. V budoucnosti se předpokládá, že závod společnosti Onamba v Olomouci (…..). VII. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24.6.1998 s účinností od 11.7.1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24.6.1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bod (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bod (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 87 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 2 odst. 2 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že zákaz veřejné podpory podle odst. 1 platí, pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad pro ochranu hospodářské soutěže nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že: se jedná o výhodu poskytovanou Statutárním městem Olomouc, které je poskytovatelem veřejné podpory v souladu s § 3 písm. c) zákona o veřejné podpoře, tato výhoda zvýhodňuje určité podnikání, neboť poskytnutá veřejná podpora umožní příjemci této podpory snížit náklady na realizaci investice, které by musel na tuto investici vynaložit, čímž je mu poskytnuta výhoda na úkor jiných konkurujících společností (k tomuto závěru obdobně dospěla Evropská komise v rozhodnutí č. 2000/524/EC ze dne 18.1. 2000, týkajícím se společnosti Linde AG, publikovaném v Official Journal L 211/10), hrozí narušení hospodářské soutěže, neboť příjemce veřejné podpory je součástí skupiny, kterou lze považovat za významného producenta kabelových svazků a poskytnutá výhoda může způsobit posílení tržního podílu příjemce veřejné podpory na evropském trhu uvedených výrobků, produkce z nového výrobního závodu má být exportována do evropských zemí, tj. i do členských států Evropské unie, čímž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, jde o veřejnou podporu splňující znaky uvedené v § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře, která je obecně zakázaná, pokud zákon o veřejné podpoře nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti výše uvedené veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícím předpisem ES: Pravidla pro národní regionální podporu - publikovaná v Official Journal C 74, 10.3.1998 (dále jen "Pravidla"). Pravidla v čl. 1 stanoví, že regionální podpora je určena méně rozvinutým regionům. Je realizována podporou investic a vytvářením pracovních příležitostí. Dle § 5 písm. a) zákona o veřejné podpoře Úřad může povolit výjimku ze zákazu veřejné podpory podle § 2 odst. 1 u veřejných podpor, které mají napomoci hospodářskému rozvoji oblastí s mimořádně nízkou životní úrovní nebo vysokou nezaměstnaností, tj. veřejné podpory regionálního charakteru. Čl. 2 Pravidel stanoví, že rozhodovat o slučitelnosti veřejné podpory lze pouze v případech, kdy je zajištěna vyváženost mezi výsledným narušením soutěže a výhodami vyplývajícími z veřejné podpory. Uvedená investice má být uskutečněna v okrese Olomouc, tj. v regionu NUTS II Střední Morava, který spadá pod vymezení regionů dle čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství, jelikož zde HDP na jednoho obyvatele (měřený kupní silou) dosáhl v období 1996-98 52,6 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Dle čl. 3.5. Pravidel se za oblast, kde je životní úroveň mimořádně nízká, považuje taková jednotka NUTS II, kde HDP na jednoho obyvatele je nižší než 75 % průměru HDP na jednoho obyvatele v Evropské unii. Čl. 4.8. Pravidel stanoví, že míra veřejné podpory u oblastí vymezených v čl. 87 odst. 3 písm. a) Smlouvy o založení Evropského společenství nesmí přesáhnout 50 % investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory a musí být stanovena v závislosti na regionálním přínosu konkrétního investičního projektu. Úřad posuzoval regionální přínosy uvedeného investičního projektu tak, že při stanovování míry veřejné podpory vycházel z výše nezaměstnanosti v okrese Olomouc a z vlivu investičního projektu na region. V okrese Olomouc míra nezaměstnanosti podle údajů Ministerstva práce a sociálních věcí ČR dosáhla v dubnu roku 2002 výše 10,9 %, tj. 123,9 % průměru České republiky. Výše investičních nákladů je důležitá z hlediska posouzení účinku veřejné podpory daného projektu na hospodářskou soutěž, neboť právě tyto náklady jsou základem pro určení míry veřejné podpory. S růstem hodnoty investice se v důsledku procentuálního určení míry veřejné podpory zvyšuje její výše, tedy i konkurenční výhoda investora, a tím také deformační účinky této podpory na hospodářskou soutěž. V případě tohoto projektu je výše investičních nákladů relativně nízká, přičemž investice předpokládá do konce roku 2002 vytvoření 170 přímých pracovních míst (včetně pracovníků v domácnosti). Podle předložených podkladů se v rámci investičního projektu předpokládá, že dojde též k vytvoření nepřímých pracovních míst, jelikož dle předložených podkladů se bude společnost Onamba postupně snažit využívat služeb dodavatelů z České republiky. Důsledkem investice bude také pozitivní vliv na obchodní bilanci České republiky, jelikož část produkce z nového výrobního závodu má být exportována. Úřad tedy dospěl k závěru, že je zajištěna vyváženost mezi narušením soutěže a výhodami vyplývajícími pro Českou republiku z uvedené investice. Vzhledem k výše uvedenému, zejména k vytvoření přímých a nepřímých pracovních míst, Úřad stanovil maximální míru veřejné podpory na 45 % hodnoty celkových investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory. Čl. 4.1. Pravidel stanoví, že předmětem regionální podpory je zajistit tzv. počáteční investici nebo vytvořit pracovní příležitosti, které souvisí s investicí. Za počáteční investici se dle článku 4.4. Pravidel rozumí investice do fixního kapitálu týkajícího se založení nového podniku, rozšíření stávajícího podniku nebo zahájení činnosti související se základní změnou výrobku nebo výrobního procesu u existujícího podniku (cestou racionalizace, diverzifikace nebo modernizace). V případě společnosti Onamba jde o výstavbu nového závodu na výrobu kabelových svazků, jde tedy o počáteční investici. Čl. 4.2. Pravidel požaduje, aby podíl příjemce na financování podporované investice činil minimálně 25 %. Vzhledem k výši investice 84,543 mil. Kč a výši veřejné podpory 8,99086 mil. Kč je tato podmínka splněna. Čl. 4.10. Pravidel obsahuje podmínku, že investice musí být zachována po dobu nejméně 5 let. Proto je tato podmínka součástí výroku rozhodnutí. VIII. Druh a forma veřejné podpory Veřejná podpora je poskytována formou zvýhodněného prodeje pozemků, a to parc. č. 311/1 a 311/12 v k.ú. Holice u Olomouce o celkové rozloze 14 767 m2 za zvýhodněnou cenu 30 Kč/m2. Výše kupní ceny 30 Kč/m2 vyplývá z usnesení z 20. zasedání Zastupitelstva města Olomouce ze dne 13.12. 2001 a z čl. 5 smlouvy o budoucí kupní smlouvě č. MAJ-PR-BKS/31/2001/Ne uzavřenou mezi Statutárním městem Olomouc (budoucí prodávající) a společností Czech Republic Onamba s.r.o. (budoucí kupující) ze dne 8.3. 2002. Podle údajů obsažených ve znaleckého posudku č. 2420-063/02 ze dne 25.2. 2002, zpracovaného znalcem Ing. Štefanem Gibalou, který stanovuje ceny pozemků parc. č. 311/1 a 311/12 v k.ú. Holice u Olomouce na základě zákona č. 151/1997 Sb., o oceňování majetku a o změně některých zákonů (zákon o oceňování majetku), vyhlášky č. 279/1997 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona č. 151/1997 Sb. ve znění vyhlášky č. 173/2000 Sb. a na základě cenové mapy stavebních pozemků města Olomouce stanovené vyhláškou Rady města Olomouce č. 3/1999 ze dne 6.4. 1999 s účinností ke dni 1.5. 1999, činí celková cena všech výše jmenovaných parcel celkem 9 433 870 Kč. V souladu s Oznámením Evropské komise o prvcích veřejné podpory při prodeji pozemků a budov veřejnými orgány, publikovaným v Official Journal C 209, 10.07. 1997 bylo zjištěno, že tento plánovaný prodej zakládá veřejnou podporu, přičemž její výše činí 8 990 860 Kč, což je rozdíl mezi hodnotou pozemků dle znaleckého posudku 9 433 870 Kč a hodnotou 443 010 Kč skutečně zaplacenou příjemcem veřejné podpory. Předmětem regionální podpory je zajištění počáteční investice nebo vytvoření pracovních míst. Veřejná podpora formou zvýhodněného prodeje pozemků se počítá jako procentuální vyjádření skutečné celkové výše nákladů vhodných na poskytnutí podpory, které tvoří: pozemky (0,443 mil. Kč) budovy (68,8 mil. Kč) stroje a jejich instalace (12,8 mil. Kč). Podle předložených podkladů tedy celková hodnota investičních nákladů vhodných na poskytnutí podpory činí 82,043 mil. Kč. Vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory nesplňuje definiční znaky pro malý a střední podnik, činí maximální povolená míra veřejné podpory formou zvýhodněného prodeje pozemků v souladu s čl. 4.8. Pravidel 45 % hodnoty celkových investičních nákladů vhodných na poskytnutí veřejné podpory. Jelikož výše veřejné podpory formou zvýhodněného prodeje pozemků činí 8 990 860 Kč, je podmínka čl. 4.8. Pravidel splněna a tuto podporu lze v uvedené výši poskytnout. IX. Závěr Dne 6.6. 2002 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Ze všech shora uvedených důvodů bylo možno žádosti o povolení výjimky vyhovět, povolení však bylo nutno podmínit tak, aby byl zajištěn soulad s výše uvedenými předpisy. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Magistrát města Olomouce Horní náměstí 1 771 27 Olomouc

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/582
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.