Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 592


Číslo jednací VZ/S090/02
Instance I.
Věc
Zajištění pravidelného komplexního úklidu budov Nemocnice s poliklinikou Karviná-Ráj
Účastníci Nemocnice s poliklinikou Karviná-Ráj
Typ řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí Veřejná zakázka
Nabytí právní moci 22.10.2002
Související řízení http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-3323.html
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-592.html
Rozhodnutí
                          
Č. j.: VZ/S90/02-152/3072/02-Te V Brně dne 26. června 2002 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 10.5.2002 podle zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb. a zákona č. 142/2001 Sb., v návaznosti na § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění zákona č. 29/2000 Sb. a zákona č. 227/2000 Sb., na základě návrhu ze dne 9.5.2002 uchazeče ISS Česká republika s. r. o., Pod Višňovkou 1662/21, 140 00, Praha 4 - Krč, za niž jedná Ing. Ivo Glazar, jednatel společnosti, na přezkoumání rozhodnutí zadavatele Nemocnice s poliklinikou Karviná-Ráj, Vydmuchov 399, 734 12 Karviná-Ráj, zastoupené MUDr. Jiřím Michalíkem, ředitelem, ze dne 26.4.2002, o námitkách ze dne 15.4.2002 proti jeho rozhodnutí ze dne 8.4.2002 o vyloučení uchazeče ISS Česká republika s. r. o., z další účasti v obchodní veřejné soutěži "Zajištění pravidelného komplexního úklidu budov Nemocnice s poliklinikou Karviná-Ráj" vyhlášené podle části druhé zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, v Obchodním věstníku č. 2/2002 ze dne 9.1.2002 pod zn. 140754-02/02, rozhodl takto: Zadavatel - Nemocnice s poliklinikou Karviná-Ráj - porušil ust. § 34 odst. 4 zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, tím, že nesprávně posoudil z hlediska obsahového splnění podmínek obchodní veřejné soutěže nabídku uchazeče ISS Česká republika s. r. o. Podle § 60 písm. b) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů, se zadavateli ukládá provést nápravu, a to zrušit své rozhodnutí ze dne 8.4.2002 o vyloučení uchazeče ISS Česká republika s. r. o., z obchodní veřejné soutěže. Odůvodnění Nemocnice s poliklinikou Karviná-Ráj, Vydmuchov 399, 734 12 Karviná-Ráj, zastoupené MUDr. Jiřím Michalíkem, ředitelem (dále jen "zadavatel"), vyhlásila podle zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění zákona č. 148/1996 Sb., zákona č. 93/1998 Sb., zákona č. 28/2000 Sb., zákona č. 256/2000 Sb., zákona č. 39/2001 Sb. a zákona č. 142/2001 Sb. (dále jen "zákon"), obchodní veřejnou soutěž (dále jen "soutěž") na "Zajištění pravidelného komplexního úklidu budov Nemocnice s poliklinikou Karviná-Ráj" v Obchodním věstníku č. 2/2002 ze dne 9.1.2002 pod zn. 140754-02/02. V podmínkách soutěže byl uveden tento způsob hodnocení nabídek: "Nabídky jsou hodnoceny podle ekonomické vhodnosti. Kritéria tvořící ekonomickou vhodnost nabídky jsou uvedena v sestupném pořadí podle stupně významu: Celková nabídnutá cena včetně DPH předmětu plnění za jeden rok. Použití nejlepší dostupné technologie pro provádění veřejné zakázky. Délka lhůty pro odstranění případných vad plnění. Pro hodnocení bude použita ordinální bodovací stupnice. Body v příslušném kritériu budou vynásobeny stupněm významu. Součet takto upraveného počtu bodů za všechna kritéria určí pořadí uchazeče v celkovém hodnocení. Nejvhodnější nabídkou bude nabídka, která získá nejvyšší počet bodů. Bližší vymezení kritérií je uvedeno v zadávací dokumentaci". Z protokolu o otevírání obálek s nabídkami ze dne 20.2.2002 vyplývá, že zadavatel do konce soutěžní lhůty obdržel celkem šest nabídek, z nichž jedna nabídka byla komisí jmenovanou zadavatelem pro otevírání obálek vyřazena z dalšího posuzování a hodnocení; zadavatel příslušného uchazeče vyloučil z další účasti v soutěži. Ze zprávy o posouzení a hodnocení nabídek ze dne 5.4.2002 vyplývá, žekomise pro posouzení a hodnocení nabídek (dále jen "komise") "konstatovala, že podmínkám zákona a podmínkám soutěže nevyhovují další 4 nabídky a doporučuje zadavateli tyto nabídky k vyřazení z další účasti v soutěži". Komise poté přistoupila k hodnocení jediné zbývající nabídky, kterou následně zadavateli doporučila jako nejvhodnější nabídku. Zadavatel o výběru nejvhodnější nabídky nerozhodl. Proti rozhodnutí zadavatele o vyloučení uchazeče ISS Česká republika s. r. o., ze soutěže, oznámenému dopisem ze dne 8.4.2002, který jmenovaný uchazeč převzal podle dodejky dne 10.4.2002, podal jmenovaný uchazeč prostřednictvím svého právního zástupce JUDr. Ladislava Procházky, AK JUDr Nováková - JUDr. Procházka - JUDr. Velc, Štěpánská 18, 110 00 Praha, dopisem ze dne 15.4.2002 námitky, které zadavatel obdržel dne 17.4.2002 a kterým po přezkoumání jejich oprávněnosti rozhodnutím ze dne 26.4.2002 částečně vyhověl, a to v té části námitek, které směřovaly proti vyloučení uchazeče ISS Česká republika s. r. o. z důvodu neuvedení kvalifikačního předpokladu dle § 2b odst. 1 písm. e) zákona, ale nevyhověl v té části námitek, že jmenovaný uchazeč v nabídce neuvedl závazek na zajištění mimořádného úklidu a podmínky jeho úhrady. Vzhledem k tomu, že uchazeč nepovažoval rozhodnutí zadavatele o námitkách za správné, podal dopisem ze dne 10.5.2002 návrh na přezkoumání rozhodnutí zadavatele o námitkách u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále také "orgán dohledu") obdržel výše uvedený návrh dne 10.5.2002 a tímto dnem bylo podle § 57 odst. 1 zákona v návaznosti na § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), ve znění pozdějších předpisů, zahájeno správní řízení ve věci přezkoumávání rozhodnutí zadavatele o námitkách orgánem dohledu. Podle § 58 zákona jsou účastníky tohoto správního řízení: Zadavatel, ISS Česká republika s. r. o. Ve svém návrhu uchazeč ISS Česká republika s. r. o. uvádí (zestručněno), že byl zadavatelem vyloučen z důvodu chybějícího závazku ve smlouvě o dílo na zajištění mimořádného úklidu a podmínky jeho úhrady. Uchazeč v textu smlouvy použil slovní spojení "úklidové práce nad rámec smlouvy", což je dle něj pouze jiný výraz pro "mimořádný úklid" a podmínky jeho úhrady rovněž uvedl. Uchazeč má za to, že jak zadávací podmínky, tak jeho návrh smlouvy mají na mysli práce nad sjednaný rozsah předmětu plnění. Uchazeč je přesvědčen, že se zadavateli v té míře, v jaké je možno se zavázat k pracem a výkonům přesahujícím sjednaný předmět plnění, zavázal. Dle uchazeče je tedy zřejmé, že by zadavateli za podmínek specifikovaných objednávkami při zajišťování mimořádných úklidových prací vyhověl. Zadavatel ve svém stanovisku k návrhu ze dne 16.5.2002 uvádí (zestručněno), že v návrhu uchazeče ISS Česká republika s. r. o., který mu byl doručen dne 13.5.2002, je zadavatel nesprávně označen, "což je v rozporu s ust. § 57 odst. 2 zákona". Zadavatel souhlasí s názorem uchazeče, že slovní spojení "úklidové práce nad rámec smlouvy", je pouze jiný výraz pro "mimořádný úklid". Zadavatel dále uvádí, že v návrhu smlouvy uchazeče ISS Česká republika s. r. o. není uveden požadavek na zpracování ceny za úklid 1 m² při rekonstrukcích, malování, za mytí oken a čištění koberců. Tím, že uchazeč uvedl ve smlouvě "příplatky za služby", není to splnění požadavků stanovených v podmínkách soutěže. Dle zadavatele uchazeč v návrhu smlouvy neuvedl, že nabídková cena zahrnuje i dodání igelitových pytlů a sáčků na infekční a komunální odpad včetně manipulace s nimi. V závěru svého stanoviska je zadavatel názoru, že uchazeč nesplnil podmínky soutěže, a proto navrhuje, aby jeho návrh na zrušení rozhodnutí o vyloučení byl zamítnut. Zahájení řízení oznámil orgán dohledu účastníkům správního řízení dopisem č. j. VZ/S90/02-152/2656/02-Te ze dne 30.5.2002 a stanovil lhůtu, ve které se účastníci řízení mohli vyjádřit ke skutečnostem, které budou podkladem pro rozhodnutí, jakož i ke způsobu jejich zjištění, popřípadě navrhnout doplnění šetření. Ve stanovené lhůtě ani později se žádný z účastníků k zahájenému správnímu řízení nevyjádřil. Výzvou ze dne 30.5.2002 vyzval orgán dohledu uchazeče ISS Česká republika s. r. o. k zaplacení správního poplatku ve výši 2 500,- Kč, který uchazeč uhradil dne 13.6.2002 v kolkových známkách. Podle § 6 odst. 4 zákona č. 368/1992 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů, lhůty pro vydání rozhodnutí stanovené zvláštními předpisy neběží v období od zaslání výzvy nebo platebního výměru k zaplacení poplatku až do prokázání jeho zaplacení. Po přezkoumání dokumentace o zadání veřejné zakázky uvádí orgán dohledu k případu následující rozhodné skutečnosti. Podle § 57 odst. 2 zákona "…součástí návrhu je i přesné označenía adresa zadavatele…". Návrh uchazeče ISS Česká republika s. r. o., ze dne 9.5.2002, který zadavatel obdržel dne 13.5.2002, obsahuje označení zadavatele následovně: NsP Karviná-Ráj, Vydmuchov 399, 734 12 Karviná-Ráj, přičemž v označení věci návrhu je uvedena identifikace zadavatele "Nemocnice s poliklinikou Karviná-Ráj". Z uvedených skutečností nepochybně vyplývá zřetelné označení zadavatele. V zadávací dokumentaci (čl. 4 Obsah a forma nabídek, bod 3. Návrh smlouvy), jsou uvedeny podmínky, které uchazeč o veřejnou zakázku musí uvést ve svém návrhu smlouvy, a mj. je zde uveden závazek zhotovitele na zajištění mimořádného úklidu a podmínky jeho úhrady. V návrhu ze dne 9.5.2002 uchazeč ISS Česká republika s. r. o. uvedl, že slovní spojení "úklidové práce nad rámec smlouvy" (uvedeno v návrhu smlouvy čl. 4. bod 4.7. - pozn. orgánu dohledu), je pouze jiným výrazem pro "mimořádný úklid", přičemž s tímto názorem zadavatel souhlasí, jak mj. uvedl ve svém stanovisku k návrhu. Uchazeč ve svém návrhu smlouvy mj. uvedl v čl. 4. bod 4.7., že "…Úklidové práce nad rámec smlouvy budou řešeny na základě zvláštní objednávky objednatele; v případě zajišťování těchto prací… je objednatel povinen uhradit zhotoviteli příplatek ve výši 35% ze sjednané ceny. V případě zajištění likvidace havárie v den vzniku (tzn. práce, která není zahrnuta do pravidelných měsíčních prací a byla objednána méně než 48 hod. před vlastním výkonem) se připočítává k ceně 100% příplatek. V případě zvýšené prašnosti z důvodu stavebních či jiných úprav budou uklízené plochy přesně specifikovány a na tuto plochu se zvýší sazba o 25%". Orgán dohledu poznamenává, že zadavatel v podmínkách soutěže, ani v zadávací dokumentaci, nestanovil konkrétní podmínky úhrady ceny za zajištění mimořádného úklidu. Tzn., že nestanovil způsob, jakým má být zpracována cena za zajištění mimořádného úklidu. "Příplatky za úklidové práce nad rámec smlouvy" uvedené uchazečem v čl. 4. bod 4.7. (viz výše) v návrhu smlouvy, jsou podmínkami úhrady na zajištění mimořádného úklidu (viz výše), a návrh smlouvy, tedy obsahuje požadavek na zajištění mimořádného úklidu včetně podmínky jeho úhrady. K tvrzení zadavatele, že uchazeč neuvedl v návrhu smlouvy cenu za úklid 1 m² při rekonstrukcích, malování, mytí oken a čištění koberců a že nabídková cena nezahrnuje cenu za dodání igelitových pytlů a sáčků na infekční a komunální odpad včetně manipulace s nimi, orgán dohledu konstatuje následující. V podmínkách vyhlášené předmětné soutěže (bod 12. písm. g) a v zadávací dokumentaci (čl. 4, bod 3.) vymezil zadavatel jaká závazná ujednání musí návrh smlouvy předložený uchazečem obsahovat. V podmínkách soutěže ani v zadávací dokumentaci však není uvedeno, že zadavatel požaduje, aby uchazeč přímo do návrhu smlouvy uvedl cenu za úklid 1 m² při rekonstrukcích, malování, mytí oken a čištění koberců nad rozsah předmětu plnění sjednaného ve smlouvě a že nabídková cena musí zahrnovat i dodání igelitových pytlů a sáčku na infekčním a komunální odpad včetně manipulace s nimi. Uchazeč ISS Česká republika s. r. o. tyto podmínky uvedl v souladu s podmínkami soutěže ve své nabídce (k tomu viz nabídka - list 3. a oddíl 4. Použitá technologie na provádění veřejné zakázky). Z výše uvedeného tedy vyplývá, že uchazeč dané podmínky splnil. Z uvedených skutečností vyplývá, že zadavatel nesprávně posoudil nabídku uchazeče ISS Česká republika s. r. o. z hlediska obsahového splnění podmínek soutěže, a tudíž po posouzení všech rozhodných skutečností orgán dohledu uložil zadavateli podle § 60 písm. b) provést nápravu, jak je uvedeno ve výroku. Z důvodu prevence orgán dohledu závěrem poznamenává, že v podmínkách soutěže bod bodem 5 písm. c) je stanovena podmínka, za níž je možno překročit nabídkovou cenu, a to takto: dojde-li k rozšíření požadavku na provádění úklidu nad rámec uklízených ploch, které jsou předmětem smlouvy. V této souvislosti je nutno podotknout, že při případných změnách provádění úklidu nad rámec zadání veřejné zakázky, v rámci kterých dojde k navýšení rozsahu díla a tedy ceny, se nejedná o tutéž veřejnou zakázku, a tudíž nemůže z uvedeného důvodu dojít k navýšení ceny. Pokud by k takové situaci došlo, bylo by povinností zadavatele novou veřejnou zakázku zadat postupem podle zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, ve znění pozdějších předpisů. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dní ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže - odboru dohledu nad zadáváním veřejných zakázek v Brně, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. JUDr. Petr Hanák ředitel odboru Obdrží: Nemocnice s poliklinikou Karviná-Ráj, Vydmuchov 399, 734 12 Karviná-Ráj, zast. MUDr. Jiřím Michalíkem ISS Česká republika s. r. o., Pod Višňovkou 1662/21, 140 00 Praha 4 - Krč, zast. Ing. Ivo Glazarem

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/592
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.