Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 6141


Číslo jednací VZ/S174/06
Instance I.
Věc
Modernizace dopravfního terminálu autobusového nádraží Příbram, VZ 50019200
Účastníci Město Příbram, Tyršova 108,
Typ řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí Veřejná zakázka
Nabytí právní moci 17.08.2006
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-6141.html
Rozhodnutí
                          
ÚŘAD PRO OCHRANU HOSPODÁŘSKÉ SOUTĚŽE 601 56 Brno, Joštova 8 ROZHODNUTÍ Č.j.: S174/2006/SZ-11184/550-Ná V Praze dne 28.7.2006 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, jako orgán příslušný podle § 94 zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázek, ve znění zákona č. 436/2004 Sb., zákona č. 437/2004 Sb., zákona č. 60/2005 Sb., zákona č. 124/2005 Sb., zákona č. 253/2005 Sb., zákona č. 377/2005 Sb. a zákona č. 413/2005 Sb., ve správním řízení zahájeném dne 16.6.2006, podle ustanovení § 96 odst. 1 cit. zákona, na základě návrhu společnosti HOCHTIEF VSB a.s., IČ: 46678468, se sídlem Primátorská 36/323, 180 00 Praha 8, za niž jedná předseda představenstva Ing. Tomáš Bílek a člen představenstva Ing. Aleš Ullmann, na přezkoumání rozhodnutí úkonů zadavatele Města Příbram, IČ: 00243132, se sídlem Tyršova 108, 261 01 Příbram I, zast. starostou města Ing. Ivanem Fuksou, učiněných při zadávání podlimitní veřejné zakázky "Modernizace dopravního terminálu autobusového nádraží Příbram", v otevřeném řízení, jehož oznámení bylo uveřejněno na centrální adrese pod ev. č. 50019200 dne 15.3.2006, jehož dalším účastníkem je Kompakt Příbram spol. s r.o., IČ: 42726611, se sídlem Gen. R. Tesaříka č.p. 125, 261 01 Příbram, za niž jednaní jednatelé ing. Miloslav Váňa a ing. Jiří Tůma, rozhodl podle § 101 citovaného zákona o veřejných zakázkách takto: Zadavatel - Město Příbram - nesplnil povinnosti uvedené v ustanovení: § 17 písm. a) v návaznosti na § 25 odst. 1 zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 436/2004 Sb., zákona č. 437/2004 Sb., zákona č. 60/2005 Sb., zákona č. 124/2005 Sb., zákona č. 253/2005 Sb., zákona č. 377/2005 Sb. a zákona č. 413/2005 Sb. tím, že nevyloučil ze zadávacího řízení uchazeče, kteří v nabídce nesplnili veškeré požadavky zadavatele upřesněné v zadávací dokumentaci, § 61 odst. 1 cit. zákona tím, že hodnotící komise nevyřadila nabídku a zadavatel nevyloučil uchazeče Kompakt Příbram spol. s r.o., IČ: 42726611, se sídlem Gen. R. Tesaříka č.p. 125, 261 01 Příbram, za niž jednaní jednatelé ing. Miloslav Váňa a ing. Jiří Tůma, který nedoložil zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ukládá podle § 101 odst. 1 cit. zákona zadavateli Městu Příbram zrušit rozhodnutí o přidělení veřejné zakázky ze dne 19.5.2006 "Modernizace dopravního terminálu autobusového nádraží Příbram" a to ve lhůtě do jednoho měsíce od nabytí právní moci tohoto rozhodnutí. Odůvodnění Zadavatel - Město Příbram, IČ: 00243132, se sídlem Tyršova 108, 261 01 Příbram I, zast. starostou města Ing. Ivanem Fuksou (dále jen "zadavatel"), uveřejnil prostřednictvím osoby pověřené výkonem zadavatelských činností STAVEBNÍ PORADNY, spol. s r.o., se sídlem Průběžná 48, 370 04 České Budějovice, za niž jedná jednatel Jaroslav Vítovec, dne 15.3.2006 pod ev. č. 50019200 podle § 42 odst. 1 zákona č. 40/2004 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění zákona č. 436/2004 Sb., zákona č. 437/2004 Sb., zákona č. 60/2005 Sb., zákona č. 124/2005 Sb., zákona č. 253/2005 Sb., zákona č. 377/2005 Sb. a zákona č. 413/2005 Sb. (dále jen "zákon") na centrální adrese oznámení o otevřeném řízení na podlimitní veřejnou zakázku "Modernizace dopravního terminálu autobusového nádraží Příbram". Na základě zveřejnění podlimitní veřejné zakázky, zadané v otevřeném řízení, přijal zadavatel 8 nabídek. Pro posouzení a hodnocení nabídek zadavatel jmenoval v souladu s § 57 odst. 1 zákona hodnotící komisi. Otevírání obálek s nabídkami se uskutečnilo dne 27.4.2006, při kterém hodnotící komise nevyřadila žádnou nabídku. Jednání komise o veřejné zakázce "Modernizace dopravního terminálu autobusového nádraží Příbram" se konalo ve dnech 2. a 16.5.2006. Dne 2.5.2006 komise posuzovala nabídky uchazečů z hlediska splnění kvalifikace a nabídkové ceny - posuzovala nabídky uchazečů ve vztahu k průměrné nabídkové ceně ostatních uchazečů a ve vztahu k předpokládané ceně předmětu zakázky. Na základě analýzy cenových nabídek rozhodla hodnotící komise o vyzvání 4 uchazečů ke zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny. Dopisem ze dne 2.5.2006 vyzvala STAVEBNÍ PORADNA, spol. s r.o., pověřená výkonem zadavatelských činností, uchazeče ke zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny. Závěr z hodnocení komise je obsahem zprávy o posouzení a hodnocení nabídek ze dne 16.5.2006, jejíž součástí jsou přílohy, obsahující popis s odůvodněním hodnocení nabídek. Hodnotící komise doporučila zadavateli vyřadit nabídku jednoho uchazeče, který nezdůvodnil mimořádně nízkou nabídkovou cenu podle § 61 odst. 1 zákona a komise shledala odůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny neopodstatněným. Zadavatel následně tohoto uchazeče vyloučil rozhodnutím o vyloučení ze dne 19.5.2006. Ekonomicky nejvýhodnější nabídkou hodnotící komise vybrala nabídku uchazeče Kompakt Příbram spol. s r.o., IČ: 42726611, se sídlem Gen. R. Tesaříka č.p. 125, 261 01 Příbram, za niž jednaní jednatelé ing. Miloslav Váňa a ing. Jiří Tůma. Dne 19.5.2006 rozhodl zadavatel o přidělení veřejné zakázky "Modernizace dopravního terminálu autobusového nádraží Příbram". Ekonomicky nejvýhodnější nabídkou vyhodnotil nabídku uchazeče Kompakt Příbram spol. s r.o., IČ: 42726611, se sídlem Gen. R. Tesaříka č.p. 125, 261 01 Příbram, za niž jednaní jednatelé ing. Miloslav Váňa a ing. Jiří Tůma (dále jen "Kompakt Příbram spol. s r.o."). Rozhodnutí o přidělení veřejné zakázky obdrželi uchazeči dne 22.5.2006. Proti rozhodnutí zadavatele o přidělení veřejné zakázky podal uchazeč HOCHTIEF VSB a.s., IČ: 46678468, se sídlem Primátorská 36/323, 180 00 Praha 8, za niž jedná předseda představenstva Ing. Tomáš Bílek a člen představenstva Ing. Aleš Ullmann (dále jen "uchazeč"), dne 29.5.2006 námitky. Zadavatel přezkoumal námitky uchazeče a námitkám nevyhověl. Uchazeče o tom vyrozuměl rozhodnutím o námitkách ze dne 7.6.2006 č.j.: 21321/2006/01, které uchazeč převzal dne 9.6.2006. Dne 16.6.2006 byl orgánu dohledu doručen návrh uchazeče na přezkoumání úkonů zadavatele při zadání veřejné zakázky. V návrhu ze dne 14.6.2006 uchazeč uvedl, že zadavatel porušil zákon, když provedl hodnocení nabídek, které byly zřejmě zpracovány v rozporu se zadáním, resp. informacemi danými zadavatelem. Vítězný uchazeč ve své nabídce zřejmě nezohlednil a nezapracoval povinně stanovené ceny položek, které byly součástí upřesnění zadávací dokumentace - dodatečných informací daných zadavatelem. Jedním z hodnotících kritérií byla nabídková cena, která byla zpracována ve smyslu čl. 4.6 zadávací dokumentace, a to na základě výkazu výměr - položkových rozpočtů. Některé položky výkazu výměr nebyly ze strany zadavatele dostatečně určité, nebylo možno je nacenit a tyto byly opakovaně dotazovány ve smyslu bodu 5.4 zadávací dokumentace. V rámci dodatečných informací sdělených zadavatelem dne 19.4.2006 pak byly zadavatelem výslovně stanoveny ceny určitých položek rozpočtu, neboť dle vyjádření projektanta nebyla s ohledem na rozpracovanost projektu možná přesná specifikace vlastností konkrétních položek, tedy nebylo možné jejich ocenění uchazeči - např. odpověď na dotaz č. 8 bod 3. a 4. nebo dotaz č. 9 bod 3., 5. aj. HOCHTIEF VSB a.s. tyto zadavatelem stanovené cenové položky zapracoval při zpracování ceny a nabídku předložil. Řada ostatních uchazečů však stanovené cenové položky nezapracovala do svých nabídek (včetně vítězného uchazeče) a proto měly být pro nedodržení zadávacích podmínek z veřejné soutěže vyloučeni. Uchazeč považuje za porušení zákona zejména zásady rovnosti uchazečů a transparentnosti řízení tím, že někteří uchazeči vycházeli z jiných předpokladů, než které byly zadavatelem dány jako povinné. Rozhodnutím o přezkoumání námitek zadavatel námitkám uchazeče nevyhověl, avšak vůbec v odůvodnění rozhodnutí neřešil skutečnosti, které byly předmětem námitek, pouze použil argumentaci pro mimořádně nízkou nabídkovou cenu uchazeče Kompakt Příbram spol. s r.o., v žádném případě však nevyvrátil, že nabídka vítězného uchazeče respektovala dodatečné informace zadavatele a uchazeč zpracoval nabídkovou cenu v souladu se zadávací dokumentací a dodatečnými informacemi zadavatele. Zadavatel porušil zákon tím, že jeho rozhodnutí o přezkoumání námitek nebylo relevantním způsobem zdůvodněno ve smyslu § 88 odst. 3 zákona, tzn. zadavatel neřešil skutečnosti, které byly předmětem námitek a pouze obecně zdůvodnil jiné skutečnosti. Úřad si vyžádal od zadavatele k návrhu uchazeče příslušnou dokumentaci a vyjádření. Vyjádření a příslušnou dokumentaci obdržel orgán dohledu dne 4.7.2006. Zadavatel ve vyjádření k návrhu uchazeče ze dne 14.6.2006 uvedl, že uchazeč nevzal uvedené odůvodnění na vědomí, a aniž by nahlédl do dokumentace o průběhu veřejné zakázky, setrval na svých nepodložených argumentech. Hodnotící komise v rámci své činnosti dospěla k odlišným závěrům oproti odbornému posudku a jednomyslně rozhodla pouze o vyloučení uchazeče SWIETELSKY stavební s.r.o. z důvodu nedostatečného zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny. Nabídky ostatních sedmi uchazečů dále posuzovala a hodnotila. S ohledem na deklarované garance dodržení zadavatelem požadovaného standardu dodávek a konkrétní cenové nabídky některých subdodavatelů, hodnotící komise nenavrhla k vyloučení ani uchazeče, kteří nerespektovali jednotkové ceny, které byly doporučeny v rámci vyjasňování zadávací dokumentace za účelem vymezení standardu u položek, které projektant nedokázal blíže specifikovat. Uchazeči upravili ceny jak směrem dolů, tak i nahoru. K této skutečnosti je také nutno dodat, že cenové rozdíly oproti dodržení doporučených cen se pohybují v řádech desítek tisíc, v poměru k celkové ceně díla jsou zanedbatelné a na výsledné pořadí nabídek nemají vliv. Zadavatel dále uvádí, že jak on i členové hodnotící komise respektovali rovný přístup ke všem uchazečům, řídili se zákonem, stanovenými pravidly a žádnými úkony zákon o veřejných zakázkách neporušili. Správní řízení bylo zahájeno podle ustanovení § 96 zákona dnem 16.6.2006, tj. dnem, kdy Úřad obdržel návrh uchazeče. Účastníky správního řízení jsou podle § 99 zákona: Město Příbram, IČ: 00243132, se sídlem Tyršova 108, 261 01 Příbram I, zast. starostou města Ing. Ivanem Fuksou, HOCHTIEF VSB a.s., IČ: 46678468, se sídlem Primátorská 36/323, 180 00 Praha 8, za niž jedná předseda představenstva Ing. Tomáš Bílek a člen představenstva Ing. Aleš Ullmann, Kompakt Příbram spol. s r.o., IČ: 42726611, se sídlem Gen. R. Tesaříka č.p. 125, 261 01 Příbram, za niž jednaní jednatelé ing. Miloslav Váňa a ing. Jiří Tůma. Orgán dohledu přezkoumal na základě ustanovení § 96 a následujících zákona v platném znění případ ve vzájemných souvislostech a po zhodnocení všech podkladů, zejména dokumentace předložené zadavatelem a na základě vlastního zjištění konstatuje, že zadavatel při zadávání veřejné zakázky nesplnil povinnost uloženou zákonem. Ke svému rozhodnutí uvádí orgán dohledu následující rozhodné skutečnosti. V zadávací dokumentaci pod bodem 5.4 "VYJASŇOVÁNÍ ZADÁVACÍ DOKUMENTACE" zadavatel stanovil, že uchazeč je oprávněn požadovat po zadavateli dodatečné informace k zadávací dokumentaci za účelem její konkretizace, příp. vyjasnění sporných záležitostí. Dále je zde obsaženo, že případné rozpory je nutné vyjasnit v průběhu soutěžní lhůty způsobem definovaným v ustanovení § 52 zákona a dodatečně vyžádané informace, včetně přesného znění žádosti poskytne zadavatel všem ostatním zájemcům, kterým byla poskytnuta zadávací dokumentace. Dopisem ze dne 19.4.2006 poskytl zadavatel všem zájemcům dodatečné informace s přesným zněním žádosti o dodatečné informace a odpovědí projektanta. V dodatečných informacích poskytnutých uchazečům k zadávací dokumentaci byly stanoveny pevné ceny, které se týkaly např. SO 01 oddíl 700 položka 1 "Hodiny, přijímač DCF, leddiodová obrazovka, kompletní provedení - dodávka a montáž", kde je stanovena částka 85 000 Kč/kpl" nebo u SO 01 oddíl 410 položka 3 "Potištěné barevné sklo, systémová prosklená fasáda - dodávka a montáž, skladba F 4" je obsažena cena 8000 Kč/m², atd. Podle § 17 písm. a) zákona se pro účely tohoto zákona rozumí zadávacími podmínkami veškeré požadavky zadavatele obsažené v oznámení zadávacího řízení případně dále upřesněné v zadávací dokumentaci, které musí být uchazečem splněny. Z předložených nabídek uchazečů je zřejmé, že pevně stanovené nabídkové ceny v nabídkách nedodrželi níže uvedení uchazeči: Kompakt Příbram spol. s r.o. u SO 01 v oddílu 700 položka 1 "Hodiny, přijímač DCF, leddiodová obrazovka, kompletní provedení - dodávka a montáž" nerespektoval pevně stanovenou cenu 85 000 Kč/kpl. Uchazeč ocenil položku částkou 40 250 Kč. U SO 01 oddíl 410 položka 3 "Potištěné barevné sklo, systémová prosklená fasáda - dodávka a montáž, skladba F 4" uchazeč oproti pevně stanovené ceně zadavatelem - 8000 Kč/m² ocenil tuto položku částkou 6 576,20 Kč. Ve výkazu výměr je uvedena u cit. položky výměra celkem 364,571 m². Rozdíl tak činí 519 076,- Kč oproti pevně stanovené ceně zadavatelem. Tím se stává nabídková cena uchazeče nesrovnatelná s nabídkami uchazečů, kteří předložili nabídkovou cenu dle pevně stanovené ceny zadavatelem, když nevychází ze stejného základu. Uchazeč nesplnil podmínku stanovenou zadavatelem a z toho měla vycházet komise při posuzování a hodnocení nabídek. V nabídce u SO 01 oddíl 112 položka "Poplatek za skládku - stavební suť" - s celkovou výměrou ve výkazu výměr 1 500,0 t neuvedl vítězný uchazeč žádný údaj (je proškrtnuto), de facto tedy uvedl nulovou cenu. Podle § 61 odst. 1 zákona hodnotící komise posoudí nabídky uchazečů z hlediska splnění zadávacích podmínek. Nabídky, které nesplňují zadávací podmínky, musí být vyřazeny; jestliže nedošlo k vyřazení všech variant nabídky, nepovažuje se nabídka za vyřazenou. Současně hodnotící komise posoudí výši nabídkových cen ve vztahu k předpokládané ceně předmětu veřejné zakázky. Jestliže nabídka obsahuje mimořádně nízkou nabídkovou cenu ve vztahu k předmětu veřejné zakázky, musí si hodnotící komise vyžádat od uchazeče písemné zdůvodnění ve lhůtě podle odstavce § 61 odst. 4 zákona (do 7 dnů). Hodnotící komise může vzít v úvahu zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny, jestliže je tato cena zdůvodněna objektivními příčinami, zejména z důvodu výjimečné hospodárnosti realizace nebo výrobní metody, originality případně objevnosti technického řešení nebo příznivých podmínek u uchazeče. Neodůvodní-li uchazeč mimořádně nízkou nabídkovou cenu ve stanovené lhůtě nebo posoudila-li hodnotící komise jeho zdůvodnění jako neopodstatněné, nabídku vyřadí. Podle § 61 odst. 5 zákona musí zadavatel uchazeče, jehož nabídka byla při posuzování nabídek vyřazena, bezodkladně vyloučit ze zadávacího řízení. Vyloučení včetně důvodů je zadavatel povinen uchazeči bezodkladně písemně oznámit. Smyslem ustanovení § 61 odst. 1 zákona je chránit zadavatele před situací, kdy uchazeč ve své nabídce uvede cenu, za niž není možné z objektivních důvodů realizovat plnění veřejné zakázky, která by během realizace předmětu plnění veřejné zakázky vedla k navyšování původní nabídkové ceny uchazeče. Ve zdůvodnění mimořádně nízké nabídkové ceny Kompakt Příbram spol. s r.o. uvedl, že uložení suti má projednáno s místní firmou jako materiálu použitého na vyrovnávací vrstvu území sloužícího v minulosti k důlní činnosti. Tuto skutečnost však žádným způsobem nedoložil, neuvedl jméno firmy se kterou uzavřel dohodu. Výkaz výměr a jeho jednotlivé položky jsou součástí zadávacích podmínek, které musí být uchazečem v nabídce splněny. Jejich nesplnění pak zákon spojuje s vyloučením uchazeče z další účasti v zadávacím řízení. Z uvedeného vyplývá, že uchazeč nezdůvodnil mimořádně nízkou nabídkovou cenu a hodnotící komise měla nabídku uchazeče vyřadit a zadavatel uchazeče vyloučit. STRABAG a.s., se sídlem Na Bělidle 198/21, 150 00 Praha 5, za niž jednají na základě plné moci ze dne 1.2.2006 Ing. Ladislav Barger a Ing. Jan Hojda - u SO 01 v oddílu 393 položce 7 "Doplňkové truhlářské výrobky - parapety apod." uvedla v nabídce ve sloupci jednotkovou cenu za komplet 20 000 Kč, tato částka však není obsažena v ceně celkem za položku a není zahrnuta v celkové nabídkové ceně. U SO 01 v oddílu 700 položka 1 "Hodiny, přijímač DCF, leddiodová obrazovka, kompletní provedení - dodávka a montáž" uchazeč nerespektoval pevně stanovenou cenu 85 000 Kč/kpl a ocenil tuto položku částkou 44 037,- Kč. U elektroinstalací uchazeč nerespektoval pevně stanovené ceny za rozvaděče a svítidla. Uvedl nižší nabídkové ceny. Uchazeč tak nesplnil zadávací podmínky. SEFIMOTA, a.s., se sídlem Nad Vršovskou horou 88/4, 101 01 Praha 10, za niž jednají členové představenstva JUDr. Jiří Kubizňák a Luís Alberto Barreira da Costa - v nabídce u SO 01 oddíl 393 položka 7 "Doplňkové truhlářské výrobky - parapety apod." uvedla jednotkovou cenu za komplet 20 000 Kč, ale ve sloupci celková cena tato částka není uvedena a není ani započtena do nabídkové ceny. Tím, že uchazeč nezahrnul uvedené výrobky do celkové nabídkové ceny, nesplnil zadávací podmínky v celém stanoveném rozsahu dle výkazu výměr, jeho nabídka byla též zvýhodněna oproti ostatním nabídkám uchazečů, kteří do svých nabídek tuto položku dle požadavku zadávací dokumentace zahrnuly. Výkaz výměr i dodatečné informace slouží k zajištění přesné definice předmětu veřejné zakázky a následné porovnatelnosti obdržených nabídek (obsahující stejný rozsah plnění). Povinně stanovené ceny položek, které byly součástí upřesnění zadávací dokumentace - dodatečných informací daných zadavatelem by tak postrádaly smysl, nebylo by zřejmé, zda jsou nabídky vzájemně porovnatelné, tj. obsahující shodné plnění, či nikoliv. Podle § 25 odst. 1 zákona je zadavatel v zadávacím řízení povinen dodržovat zásady stejného zacházení se všemi zájemci a uchazeči s výjimkami uvedenými v § 87, zákazu diskriminace a transparentnosti. Pokud zadavatel stanoví pevnou cenu, musí ji uchazeči dodržet, jedině tak lze zajistit stejné srovnatelné a rovné podmínky a transparentní prostředí pro všechny uchazeče. Zadavatel tak nesplnil povinnost uvedenou v § 25 odst. l zákona. Hodnotící komise měla nabídky uchazečů: Kompakt Příbram spol. s r.o., STRABAG a.s., SEFIMOTA, a. s. vyřadit a zadavatel následně uchazeče vyloučit pro nesplnění zadávacích podmínek. Úřad s ohledem na všechny uvedené skutečnosti, které prokázal v průběhu správního řízení, rozhodl tak, jak je uvedeno ve výroku. Poučení: Proti tomuto rozhodnutí je možno podat do 15 dnů od jeho doručení rozklad k předsedovi Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, a to prostřednictvím - sekce veřejných zakázek, Joštova 8, 601 56 Brno. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Rozklad se podává s potřebným počtem stejnopisů, tak, aby jeden stejnopis zůstal správnímu orgánu. Mgr. Jindřiška Koblihová náměstek předsedy ÚOHS pověřený řízením sekce veřejných zakázek Rozhodnutí obdrží: Město Příbram, Tyršova 108, 261 01 Příbram I HOCHTIEF VSB a.s., Primátorská 36/323, 180 00 Praha 8 Kompakt Příbram spol. s r.o., Gen. R. Tesaříka č.p. 125, 261 01 Příbram

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/6141
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.