Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 8051


Číslo jednací S233J/03-11155/2009/850/ADr
Instance I.
Věc
zakázané dohody pekárenských firem 2003 - posečkání, splátky
Účastníci DELTA PEKÁRNY a.s.
ODKOLEK a.s.
PENAM spol.s r.o.
Typ řízení Dohody
Typ rozhodnutí Dohody
Nabytí právní moci 31.08.2009
Související řízení http://www.uohs.cz/cs/hospodarska-soutez/sbirky-rozhodnuti/detail-5976.html
http://www.uohs.cz/cs/hospodarska-soutez/sbirky-rozhodnuti/detail-7964.html
http://www.uohs.cz/cs/hospodarska-soutez/sbirky-rozhodnuti/detail-7965.html
http://www.uohs.cz/cs/hospodarska-soutez/sbirky-rozhodnuti/detail-7966.html
http://www.uohs.cz/cs/hospodarska-soutez/sbirky-rozhodnuti/detail-7967.html
http://www.uohs.cz/cs/hospodarska-soutez/sbirky-rozhodnuti/detail-8050.html
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-8051.html
Rozhodnutí
                          
Toto rozhodnutí nabylo právní moci dne 31. 8. 2009. Text označený […] obsahuje obchodní tajemství účastníka řízení. R O Z H O D N U T Í ÚOHS-S233J/03-11155/2009/850/ADr V Brně dne 31. srpna 2009 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže jako správce daně příslušný podle § 1 odst. 3 a 4 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, vydává k žádosti společnosti ODKOLEK a.s., se sídlem Praha 9, Pekařská 1/598, IČ 60193344, zastoupené JUDr. Pavlem Dejlem, LL.M., Ph.D., advokátem se sídlem Praha 1, Jungmannova 24, ze dne 28. 8. 2009, o změnu splátek pokuty ve výši 14.800.000,- Kč uložené společnosti pravomocným rozhodnutím předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č.j. UOHS-R 20, 21, 22/2004-1249/2009/310/ADr ze dne 2. 2. 2009, které byly stanoveny rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č.j. UOHS-S233G/03-5197/2009/850/ADr ze dne 29. dubna 2009, toto r o z h o d n u t í: Žádosti společnosti ODKOLEK a.s., se sídlem Praha 9, Pekařská 1/598, IČ 60193344, o změnu splátek pokuty,jež jí byla uložena ve výši 14.800.000,- Kč pravomocným rozhodnutím předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. j. UOHS-R 20, 21, 22/2004-1249/2009/310/ADr ze dne 2. 2. 2009, když splátky uvedené pokuty byly společnosti stanoveny rozhodnutím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č.j. UOHS-S233G/03-5197/2009/850/ADr ze dne 29. dubna 2009, se podle § 60 odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, v y h o v u j e a splátky doposud nezaplacené částky ve výši […] Kč z uložené pokuty se nově stanoví měsíčně vždy k poslednímu dni příslušného kalendářního měsíce, a to pro dobu od 1. 9. 2009 do 30. 6. 2010 bude výše jednotlivých měsíčních splátek činit […] Kč (slovy […] korun českých), pro dobu od 1. 7. 2010 do 31. 12. 2010 bude výše jednotlivých měsíčních splátek činit […] Kč (slovy […] korun českých), pro dobu od 1. 1. 2011 do 30. 6. 2011 bude výše jednotlivých měsíčních splátek činit […] Kč (slovy […] korun českých), pro dobu od 1. 7. 2011 do 30. 11. 2011 bude výše jednotlivých měsíčních splátek činit […] Kč (slovy […] korun českých), a poslední splátka bude činit […] Kč (slovy […] korun českých) a bude splatná do 31. 12. 2011. O d ů v o d n ě n í: I. Sankční rozhodnutí 1. Společnosti ODKOLEK a.s., se sídlem Praha 9, Pekařská 1/598, IČ 60193344 (dále též „Odkolek“) byla rozhodnutím předsedy Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. j. UOHS-R 20, 21, 22/2004-1249/2009/310/ADr ze dne 2. 2. 2009 (dále též „sankční rozhodnutí“) uložena za porušení § 3 odst. 1 zákona č. 143/2001 Sb., o ochraně hospodářské soutěže a o změně některých zákonů (zákon o ochraně hospodářské soutěže), ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon o ochraně hospodářské soutěže“), pokuta ve výši 14.800.000,- Kč. Sankční rozhodnutí nabylo právní moci dne 2. 2. 2009 a vykonatelným se stalo dne 3. 5. 2009. 2. Dne 29. dubna 2009 vydal Úřad pro ochranu hospodářské soutěže rozhodnutí (dále též „Úřad“) č. j. UOHS-S233G/03-5197/2009/850/ADr (dále též „rozhodnutí o splátkách“), kterým v plném rozsahu vyhověl žádosti společnosti Odkolek o povolení zaplacení pokuty uložené jí sankčním rozhodnutím ve splátkách podle § 60 odst. 1 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů (dále též „zákon o správě daní“), když výše splátek byla stanovena na částku […] Kč měsíčně, kromě poslední splátky, která měla činit částku ve výši […] Kč. Podle rozhodnutí o splátkách měly být splátky placeny od 30. 6. 2009 do 30. 11. 2011. Doposud společnost Odkolek uhradila dvě splátky po […] Kč, tedy celkem […] Kč, když k dnešnímu dni je dle rozhodnutí o splátkách a též svého vyjádření povinna a připravena uhradit další splátku ve výši […] Kč; na pokutě uložené sankčním rozhodnutím jí po úhradě splátky splatné ke dni 31. 8. 2009 zbude doplatit částku ve výši […] Kč. II. Žádost Odkolku Podání žádosti 3. Dne 28. 8. 2009 byla Úřadu doručena žádost společnosti Odkolek o stanovení nového splátkového kalendáře, který by nahradil původní splátkový kalendář uvedený ve výroku rozhodnutí o splátkách. Spolu s žádostí společnost Odkolek uhradila v kolkových známkách správní poplatek ve výši 400,- Kč splatný při přijetí žádosti o povolení zaplacení pokuty ve splátkách[1]. Odůvodnění žádosti 4. Prvním důvodem, který podle společnosti Odkolek podporuje kladné posouzení její žádosti je skutečnost, že dne 11. 5. 2009 vydal Úřad rozhodnutí č. j. UOHS-S233H/03-5488/2009/850/ADr (dále též „rozhodnutí Penam“), kterým povolil zaplacení pokuty uložené sankčním rozhodnutím společnosti PENAM, a. s., se sídlem Brno, Cejl 38, IČ 46967851, když splátkový kalendář byl na základě žádosti dané společnosti stanovený jako progresivní. Odkolek poukazuje na skutečnost, že výše jejích splátek byla rozhodnutím o splátkách stanovena lineární, s výjimkou poslední splátky. Současné nastavení splátek tak společnost Odkolek považuje za diskriminační a ji znevýhodňující. 5. Druhým důvodem, na který účastník řízení poukazuje, jsou recentní ekonomické údaje a opravené prognózy budoucího vývoje, když tato data jsou méně příznivá, než tomu bylo na počátku roku 2009. Podle účastníka řízení tak lze očekávat další a razantnější pokles makro i mikroekonomických údajů české ekonomiky, než se původně předpokládalo. Společnost Odkolek poukazuje zejména na odhady prezentované Českou národní bankou a ministerstvem financí. Svá tvrzení dokládá tiskovou zprávou z www.ct24.cz ze dne 6. 8. 2009, která informuje o tom, že „ČNB zhoršila výhled ekonomiky“. Dále účastník řízení předložil obsáhlou Makroekonomickou predikci České republiky publikovanou Ministerstvem financí České republiky v červenci 2009. 6. Společnost Odkolek tak dovozuje, že od okamžiku podání její původní žádosti o povolení splátek se změnily rozhodné okolnosti pro posouzení žádosti, resp. pro rozhodnutí o výši splátek. Dále vyjadřuje obavy, že z důvodu prohlubující se krize je více ohrožena […]. Petit žádosti 7. S ohledem na výše uvedená tvrzení účastník řízení navrhuje, aby Úřad rozhodl podle § 60 odst. 1 zákona o správě daní o povolení stanovení nového splátkového kalendáře (nové stanovení splátek) a to tak, že výše splátek bude stanovena progresivně dle modelu obsaženého v rozhodnutí Penam s přihlédnutím k částce již na splátkách pokuty společností Odkolek zaplacené, když návrh nového splátkového kalendáře je obsažen v závěru podání. III. Právní posouzení věci Zákonná východiska 8. Podle § 22 odst. 6 zákona o ochraně hospodářské soutěže je v působnosti Úřadu i vybírání a vymáhání pokut, které uložil, když při této činnosti postupuje podle zákona o správě daní. 9. Podle § 60 odst. 1 zákona o správě daní může správce daně povolit daňovému dlužníkovi posečkání daně nebo její zaplacení ve splátkách, bylo-li by neprodlené zaplacení spojeno pro dlužníka s vážnou újmou nebo není-li z jiných důvodů možné vybrat celý daňový nedoplatek najednou. Zaplacení pokuty ve splátkách může být tedy povoleno pouze za splnění podmínek uvedených v citovaném ustanovení zákona o správě daní, když důkazní břemeno o jejich splnění leží na žadateli, tedy účastníku řízení. Vlastní posouzení věci 10. Úřad má za to, že otázka objektivní hrozby vážné újmy ve smyslu zákona o správě daní byla již vyřešena v rozhodnutí o splátkách, na které v této souvislosti odkazuje. Nyní Úřad toliko posuzoval, zda je možné původně stanovený splátkový kalendář, dle návrhu účastníka řízení, změnit. Vzhledem ke skutečnosti, že rozhodnutí podle § 60 odst. 1 zákona o správě daní může správce daně vydat pouze na žádost daňového dlužníka, považuje Úřad za možné vydané rozhodnutí i k návrhu daňového dlužníka změnit, resp. výši splátek či délku posečkání novým rozhodnutím do budoucna upravit. 11. Jako nesporné se jeví, že splátkový kalendář společnosti Odkolek je méně příznivý pro trestaného soutěžitele, než splátkový kalendář dle rozhodnutí Penam, a to s ohledem na vývoj ekonomické krize. K této skutečnosti je však třeba uvést, že Úřad povolil společnosti Odkolek splátkový kalendář tak, jak jej sama navrhla, když jí nemohl v rozhodnutí o splátkách přiznat více, než žádala. 12. Daná okolnost však nyní po nabytí právní moci rozhodnutí Penam naznačuje možnou existenci rozdílů mezi soutěžiteli trestanými za stejné deliktní jednání, když jejich další trvání by mohlo být považováno za existenci nedůvodných rozdílů ve smyslu § 2 odst. 4 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů. Úřad si je vědom toho, že zejména v současném období vleklé globální ekonomické recese je nutné vykonávat veřejnou správu takovým způsobem, aby nevznikalo riziko možných nedůvodných rozdílů mezi soutěžiteli na trhu. 13. Dále Úřad na základě ekonomických podkladů předložených mu účastníkem řízení ověřil, že současné výsledky národní ekonomiky a odhady jejího dalšího vývoje jsou méně optimistické, než tomu bylo na počátku tohoto roku. Původní předpoklad České národní banky poklesu české ekonomiky pro rok 2009 o 2,4 % byl v nedávných dnech upraven na pokles HDP o 3,8 %. Obdobně pro rok 2010 byl původně očekáván růst ekonomiky o 1,4 %, když nyní se hovoří o růstu toliko o 0,7 %. Rovněž ministerstvo financí očekává ve své poslední prognóze větší pokles ekonomiky než před několika měsíci, a to o 4,3 %, když v roce 2010 očekává pouze mírný růst o 0,3 %, zatímco dle minulé predikce se v roce 2009 očekával propad HDP o 2,3 % a v roce 2010 růst o 0,8%. Ministerstvo financí ve své Makroekonomické predikci na str. 15 uvádí, že ekonomická data, která jsou k dispozici, „zatím rozhodně neindikují, že by bylo dosaženo hospodářského dna. Na druhé straně mohou být náznakem toho, že se k němu česká ekonomika blíží.“ 14. Kondice české ekonomiky tedy stále neumožňuje s jistotou předvídat, kdy skutečně dojde k hospodářskému oživení a s tím spojenému zmenšení rizika ohrožení jednotlivých ekonomických subjektů finančními potížemi. Hospodářská situace a predikce jejího dalšího vývoje tedy odůvodňuje změnu výše splátek nastavených rozhodnutím o splátkách tak, aby jejich výše více kopírovala vývoj ekonomického cyklu, než je tomu u současného lineárního nastavení výše splátek. 15. Úřad proto na základě výše uvedeného posoudil návrh účastníka řízení jako důvodný a rovněž dospěl k závěru, že navrhovanému novému nastavení splátek nic nebrání, neboť změnou není dotčen veřejný zájem na vymožení uložené pokuty, když nově stanovená doba splácení pokuty byla prodloužena oproti rozhodnutí o splátkách toliko o jeden měsíc. Nový splátkový kalendář je tak příznivější pro účastníka řízení a více šetří jeho oprávněné zájmy, neboť způsob nastavení splátek nyní koresponduje s nastavením splátek dle rozhodnutí Penam a dále mu při splácení pokuty více ulehčuje v době, kdy hospodářská krize zřejmě nejvíce zasahuje ekonomické subjekty, když naopak v období očekávaného ekonomického růstu roste i výše splátek pokuty. IV. Závěr 16. Vzhledem k výše uvedenému Úřad dospěl k závěru, že zákonné podmínky pro povolení zaplacení pokuty ve splátkách ve smyslu § 60 odst. 1 zákona o správě daní stále trvají a rovněž, že účastník řízení doložil existenci skutečností odůvodňujících změnu nastavení výše splátek pokuty. Od 1. 9. 2009 tak budou splátky hrazeny dle výroku tohoto rozhodnutí namísto předchozího rozhodnutí o splátkách, které se tímto v uvedeném rozsahu mění a nahrazuje. Do uvedeného data byly (budou) splátky hrazeny dle rozhodnutí o splátkách, když v tomto rozhodnutí není možné uložit povinnost působící zpětně, přesto není pochyb o tom, že Úřad vyhověl podané žádosti účastníka řízení v plném rozsahu, neboť je povinen každé podání zkoumat podle jeho obsahu. To znamená, že splátka pokuty splatná k 31. 8. 2009 bude uhrazena ještě dle rozhodnutí o splátkách. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí se podle 60 odst. 7 zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů, nelze odvolat, neboť návrhu bylo v plném rozsahu vyhověno. JUDr. Robert Neruda, Ph.D. I. místopředseda Toto rozhodnutí obdrží: Právní zástupce společnosti ODKOLEK a.s JUDr. Pavel Dejl, LL.M., Ph.D., advokát AK Kocián Šolc Balaštík Jungmannova 24 110 00 Praha 1 [1] Položka I. bod 1. písmeno d) přílohy Sazebník k zákonu č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích, ve znění pozdějších předpisů.

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/8051
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.