Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 897


Číslo jednací VP/S091/02-160
Instance I.
Věc
ŠKODAEXPORT a.s. - finanční restrukturalizace
Účastníci Ministerstvo zemědělství
ŠKODAEXPORT, a.s.
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 25.11.2002
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-897.html
Rozhodnutí
                          
Č.j. VP/S 91/02-160 V Brně dne 18. listopadu 2002 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže v řízení zahájeném dne 2. 7. 2002 na základě žádosti České republiky - Ministerstva financí ČR zaslané dopisem ze dne 28. 6. 2002 č.j. 214/59563/2002 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 odst. 1 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), v platném znění, rozhodl podle § 6 odst. 3 písm. b) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto: Výjimka ze zákazu veřejné podpory společnosti ŠKODAEXPORT, a.s., a to formou prominutí závazku z přepočtu devizových aktiv a pasiv ve výši 29,5 mil. Kč a kapitalizace pohledávek České republiky - Ministerstva financí ČR ve výši 4,41 mld. Kč, a to jejich vkladem do základního jmění společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. se povoluje za těchto podmínek: Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže bude Ministerstvem financí České republiky do šesti měsíců ode dne nabytí právní moci tohoto rozhodnutí předložena zpráva o plnění schváleného restrukturalizačního plánu společnosti ŠKODAEXPORT, a.s., která bude aktualizována každých následujících šest měsíců a po ukončení restrukturalizace bude předložena závěrečná hodnotící zpráva o jejím průběhu. Ministerstvo financí České republiky zajistí plnou implementaci schváleného restrukturalizačního plánu společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. pro roky 2002-2004. Restrukturalizační plán společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. bude realizován nejpozději do konce roku 2004. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 2. 7. 2002 žádost o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře") formou finanční restrukturalizace společnosti ŠKODAEXPORT, a.s., kterou podala Česká republika - Ministerstvo financí ČR. I. Podklady pro rozhodnutí žádost o povolení výjimky podle § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře základní informace k projektu finanční restrukturalizace společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. usnesení vlády ČR č. 1335 ze dne 10.12.2001 usnesení vlády ČR č. 616 ze dne 12.6.2002 včetně materiálu předkládaného do jednání vlády znalecký posudek vypracovaný společností (……) - ocenění pohledávek (……) za společností ŠKODAEXPORT, a.s. a ocenění akcií společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. smlouva mezi (……) a Českou republikou - Ministerstvem financí ČR o úplatném převodu akcií společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. smlouva mezi (……) a Českou republikou - Ministerstvem financí ČR o úplatném převodu akcií společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. smlouva mezi (……) a Českou republikou - Ministerstvem financí ČR o úplatném převodu akcií společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. smlouva mezi (……) a Českou republikou - Ministerstvem financí ČR o postoupení pohledávek za společností ŠKODAEXPORT, a.s. smlouva mezi (……) a společností ŠKODAEXPORT, a.s. o rozdělení zajištění výpis z obchodního rejstříku společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. hospodářské výsledky společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. za roky 2001, 2000, 1999, 1998 a 1997 business plán společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. na roky 2002 až 2004 pozvánka na valnou hromadu společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. s přílohami dopisy Ministerstva financí ČR ze dne 7.8.2002, č.j. 214/71502/2002 a 10.9.2002, č.j. 04/91786/2002 ve věci doplnění vyžádaných údajů II. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky poskytovatelem veřejné podpory je Česká republika - Ministerstvo financí ČR ministerstvem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Ministerstvo financí ČR kontaktní osobou je Ing. Alex Bernášek, pověřený řízením oddělení podpory exportu Ministerstva financí ČR název veřejné podpory je "ŠKODAEXPORT, a.s. - finanční restrukturalizace" základem pro poskytnutí veřejné podpory je usnesení vlády ČR č. 616 ze dne 12.6.2002 jako druh veřejné podpory je uveden odkup pohledávek (……) za společností ŠKODAEXPORT, a.s. a jejich následná kapitalizace a zápočet proti zápornému jmění této společnosti jako forma poskytnutí veřejné podpory jsou uvedeny odkup a kapitalizace pohledávek III. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Česká republika - Ministerstvo financí ČR. IV. Charakteristika příjemce veřejné podpory Společnost ŠKODAEXPORT, a.s. vznikla v roce 1990 transformací bývalého podniku zahraničního obchodu ŠKODAEXPORT na akciovou společnost bez přímé kapitálové účasti státu. Dle výpisu z obchodního rejstříku, vedeného Městským soudem v Praze, ze dne 3.1.2002 má společnost sídlo v Praze 1, ul. Opletalova 41, PSČ 113 32 a její identifikační číslo je 00548421. Předmětem podnikání společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. je koupě zboží za účelem jeho dalšího prodeje a prodej, zprostředkování v obchodě, průmyslu a investicích, obstaravatelská činnost při koupi zboží za účelem jeho dalšího prodeje, průzkum trhu, technicko-inženýrská činnost v investiční výstavbě a další. Společnost měla k 3.1.2002 základní kapitál ve výši (……) Kč. Vlastníky společnosti byli k 12.3.2002 (……). Jednotlivé podíly ostatních akcionářů nepřesahují 3 %. V červnu 2002 se majoritním akcionářem stala Česká republika - Ministerstvo financí ČR, a to odkupem tří balíků akcií (celkem (……) % akcií) od předchozích vlastníků za (……) Kč za každý balík akcií. Cena akcií byla stanovena na základě znaleckého posudku vypracovaného společností (……). Společnost ŠKODAEXPORT, a.s. tradičně působí a své exportní aktivity zaměřuje na trhy méně rozvinutých zemí světa a země s přechodovou ekonomikou. V letech 1995 -2000 bylo více než (……) % vývozu realizováno v následujících (……) zemích (uváděny dle obratu): (……). V roce 2001 bylo (……) % vývozu realizováno do těchto (……) zemí: (……). Aktivity na trzích zemí Evropské unie jsou omezeny výhradně na dodávky náhradních dílů pro dříve dodaná zařízení a jejich servis. K největším konkurentům této společnosti patří společnosti (……) a další. Podíly jednotlivých firem na konkrétních trzích není možné zjistit, stejně jako v případě společnosti ŠKODAEXPORT, a.s., vzhledem k charakteru investičních celků, kde objemy realizovaných zakázek i marketingových předpokladů podléhají neparametrickým výkyvům s ohledem na vývoj cyklu dodávek jednotlivých obchodních případů. Pro odběratele společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. je charakteristické, že jsou to zpravidla organizace patřící z větší části státu nebo municipalitám. Tato skutečnost vyplývá ze zbožového i teritoriálního zaměření společnosti. Dle odhadu společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. celosvětový objem poptávky zejména po investičních zařízeních pro energetiku v posledním období roste. Tento trend je zejména výrazný v oblasti rekonstrukcí stávajících elektráren, přístaveb nových bloků, dodávek nových řídících systémů apod. Specifikem trhu investičních zařízení je prakticky automatický požadavek potenciálních zákazníků na zajištění financování dodávky dodavatelem. V dubnu 2002 proběhl certifikační audit dle normy EN ISO 9001:2000 a společnost ŠKODAEXPORT, a.s. získala osvědčení od firmy RWTUV. Společnost k 1.3.2002 zaměstnávala (……) zaměstnanců, z toho (……) zaměstnanců v zahraničí. Společnost má v zahraničí (……) afilace a (……) obchodních kanceláří. V. Druh a forma navrhované veřejné podpory Veřejnou podporu představuje prominutí části závazku z titulu přepočtu devizových aktiv a pasiv ve výši 29,5 mil. Kč a kapitálová podpora ve formě kapitalizace pohledávek České republiky - Ministerstva financí ČR ve výši 4 410 mil. Kč jejich vkladem do základního jmění společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. s cílem eliminovat ztráty společnosti z minulých období a z toho vyplývajícího záporného vlastního jmění společnosti. VI. Ekonomicko - právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi ČR a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. Čl. 64 odst. 3 Evropské dohody stanoví, že Rada přidružení přijme do tří let od vstupu této dohody v platnost nezbytná pravidla pro provádění odstavců 1 a 2. Tato pravidla byla přijata dne 24. 6. 1998 s účinností od 11. 7. 1998 (sdělení č. 225/1998 Sb., o sjednání Rozhodnutí č. 1/98 Rady přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé ze dne 24. 6. 1998 o přijetí prováděcích pravidel pro uplatnění ustanovení o státní podpoře uvedených v čl. 64 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2, podle čl. 64 odst. 3 Evropské dohody zakládající přidružení mezi ES a jejich členskými státy na straně jedné a ČR na straně druhé, a v čl. 8 odst. 1 bodu (iii) a odst. 2 Protokolu 2 k této Dohodě o výrobcích ESUO (dále jen "Prováděcí pravidla")). V čl. 2 Prováděcích pravidel se stanoví, že posouzení slučitelnosti jednotlivých rozhodnutí o podpoře a programů veřejných podpor s Evropskou dohodou bude probíhat na základě kritérií vyplývajících z uplatnění pravidel článku 92 Smlouvy o založení Evropského společenství, včetně současné a budoucí sekundární legislativy, systémů, směrnic a dalších příslušných administrativních nařízení platných v ES, jakož i precedenčního práva Soudu první instance a Soudního dvora ES a zvláštních pokynů, které budou vypracovány podle článku 4 odst. 3 Prováděcích pravidel. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře se stanoví, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků, přičemž veřejnými prostředky se rozumí dle písm. b) § 3 zákona prostředky státního rozpočtu včetně prostředků splatných a neuhrazených, prostředky státních finančních aktiv, státních fondů, Fondu národního majetku České republiky, veřejného zdravotního pojištění, České národní banky, prostředky rozpočtů územních samosprávných celků a prostředky právnických osob vlastněných státem plně nebo v míře, která mu v nich umožňuje vykonávat kontrolu, pokud jsou tyto prostředky používány způsobem neodpovídajícím principům trhu. Kapitálovou podporu ve formě získání podílu veřejných institucí na základním kapitálu podnikatelského subjektu je při určení, zda se jedná o veřejnou podporu, a zdali je možno udělit výjimku ze zákazu veřejné podpory, nutno posuzovat na základě kritérií vyplývajících z předpisu Evropských společenství Aplikace článku 92 a 93 Smlouvy o Evropském hospodářském společenství na podíly veřejných institucí, publikovaného v Bulletin EC 91984 (dále jen "Aplikace"). Jako veřejná podpora je posuzováno nabytí podílu ve společnosti, pokud veřejná instituce poskytující kapitál nejedná jako soukromý investor, tj. její počínání nesměřuje k dosažení maximálního zisku. Pokud je nový kapitál poskytován za podmínek, které by byly přijatelné pro soukromého investora, jehož chování se odvíjí od situace na trhu, pak se nejedná o veřejnou podporu. Tato skutečnost je splněna v případech, kdy : je založena nová společnost, jejíž kapitál je zcela nebo zčásti v rukou veřejných institucí, přičemž tyto instituce svým chováním sledují obvyklá tržní kritéria nový kapitál směřuje do státního podniku za podmínky, že tento kapitál odpovídá potřebám nových investic a nákladům, které s nimi přímo souvisejí, pokud odvětví, v němž podnik působí, netrpí strukturálním přebytkem kapacity a podnik se nachází ve finančně silné pozici veřejná instituce navyšuje svůj podíl v podniku a je splněna podmínka, že výše vkládaného kapitálu je úměrná počtu akcií v držení veřejné instituce, a současně je vkládán kapitál soukromým akcionářem; podíl tohoto soukromého akcionáře musí mít výraznou ekonomickou váhu podíl byl sice získán za okolností, kdy se jedná o neslučitelnou veřejnou podporu, ale týká se malého nebo středního podniku, který není schopen vzhledem ke své velikosti nabídnout na finančním trhu odpovídající zajištění, ovšem očekávané finanční výsledky podniku jsou ospravedlněním pro takový podíl veřejných institucí, který převyšuje aktiva nebo soukromou investici podniku strategický charakter investice z hlediska trhů a nabídky je takový, že nabytí podílu veřejnoprávním orgánem je považováno za normální chování poskytovatele kapitálu, ačkoliv výnosnost investice se realizuje s odkladem možnosti růstu podniku v roli příjemce, neboli inovační výkonnost jakékoli investice, jsou takové, že investici lze sice považovat za mimořádně rizikovou, ve svém důsledku však za investici výhodnou Za zakázanou bude naopak považována veřejná podpora, pokud : finanční situace podniku, zejména objem a struktura jeho závazků, je taková, že očekávaná doba návratnosti vloženého kapitálu je ekonomicky nepřijatelná podnik nebude schopen opatřit si finanční prostředky na investiční program na kapitálovém trhu držba podílu je krátkodobá, s dobou trvání a prodejní cenou předem pevně stanovenou, takže výnosnost pro poskytovatele kapitálu je podstatně nižší než v případě, kdyby ve stejném období umístil investici na kapitálovém trhu držba podílu je spojena s převzetím či provozováním části nebo veškerých neživotaschopných výrobních provozů daného podniku, které se realizuje prostřednictvím vytvoření nového subjektu kapitálová podpora směřující ke společnostem, jejichž kapitál je rozdělen mezi soukromé a veřejné instituce, vede k tomu, že podíl veřejných institucí převyšuje podstatně původní úroveň, a poměrná neangažovanost soukromých akcionářů vyplývá převážně z očekávání nízkých zisků u daných společností hodnota získaného podílu přesahuje skutečnou cenu společnosti Kapitálová podpora má být v tomto případě prováděna u podniku, který se nachází v obtížích (viz níže) a nebyla splněna kriteria soukromého investora. Existuje zde riziko, že v případě konkursu bude hodnota akciového podílu nízká na rozdíl od původní pohledávky. Evropská komise obezřetně sleduje reakce dalších věřitelů a v případě, že tito nenásledují kroky státu, je aktivita státu považována za veřejnou podporu, jak bylo konstatováno v rozhodnutí Evropské komise ve věci společnosti Bull (publikováno v Official Journal L 386 31/12/1994). Aby nabytí majetkového podílu nebylo za veřejnou podporu považováno, je nutné prokázat, že stát jedná v souladu s principy soukromého investora. Podmínkou je, že stát získá prodejem společnosti více než jsou náklady s tím spojené, že cena, za kterou stát realizuje svůj podíl ve společnosti, převýší cenu za jakou by realizoval svou pohledávku. V případě Ergee Textilwerk GmbH (98/C 4568) Evropská komise dospěla k závěru, že státní instituce GBI jednala v souladu s principy tržního investora, když převzala podnik v potížích Ergee s úmyslem tento restrukturalizovat a následně jej prodat. Toto rozhodnutí Evropské komise bylo podloženo dvěma argumenty. GBI je ve svých aktivitách velmi zisková, na akvizicích se výrazně podílí svými vlastními zdroji a z předložených projektů si vybírá pouze desetinu případů, u kterých je naděje na úspěch. Druhým důvodem byla precizně zpracovaná kalkulace návratnosti investice, jež byla posouzena nezávislými auditorskými firmami a nezávislými konzultanty. V případě společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. se ostatní akcionáři kapitalizace pohledávek neúčastní, a to ani (……), která je nejvýznamnějším věřitelem a až do června 2002 byla jedním z nejvýznamnějších akcionářů. Ohledně návratnosti vynaložených nákladů Ministerstvo financí ČR předpokládá, že tyto budou kryty jak příjmy z budoucího prodeje státní účasti ve společnosti ŠKODAEXPORT, a.s., tak i z předpokládaného budoucího zisku a výnosů ze zastavených aktiv. Tato předpokládaná návratnost však nebyla přesně vyčíslena ani doložena odborným odhadem. Nejsou tedy splněna kriteria soukromého investora a nabytí majetkového podílu ve společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. státem bylo posouzeno jako veřejná podpora této společnosti. Dle § 2 odst.1 zákona je veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže, tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské unie, neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. Dle § 2 odst. 2 zákona platí zákaz veřejné podpory podle odst. 1 pokud tento zákon nestanoví jinak nebo pokud Úřad nepovolil výjimku. Vzhledem k tomu, že se jedná o výhodu poskytnutou Českou republikou - Ministerstvem financí ČR a realizace opatření, jež jsou předmětem posouzení tohoto rozhodnutí, umožní společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. pokračovat v podnikání a účastnit se tak i nadále hospodářské soutěže na trhu dodávek investičních celků, přičemž (……) produkce bude exportována do zahraničí, jsou posuzovaná opatření způsobilá narušit hospodářskou soutěž s možným dopadem na obchod mezi ČR a členskými státy Evropské unie. Z těchto důvodů byla navrhovaná opatření ve prospěch společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. posouzena jako veřejná podpora podle § 2 odst. 1 zákona, která je obecně zakázaná, pokud zákon nestanoví jinak nebo nebude povolena výjimka. Při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody je třeba postupovat v souladu s následujícími předpisy ES, jimiž jsou: Aplikace článků 92 a 93 Smlouvy o Evropském hospodářském společenství na podíly veřejných institucí (Bulletin EC 91984) Pravidla pro záchranu a restrukturalizaci firem v obtížích - publikovaná v Official Journal C 288, 9.10.1999 (dále jen "Pravidla") V případě společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. se jedná o veřejnou podporu pro restrukturalizaci. Podle čl. 2.5. odst. 20 Pravidel je třeba vzít v úvahu, že se společnost nachází v oblasti specifikované v čl. 87 (3) písm. a) smlouvy o založení ES, tedy v oblasti s mimořádně nízkou životní úrovní a vysokou nezaměstnaností, za kterou je považována celá Česká republika. Veřejná podpora pro restrukturalizaci musí, dle Pravidel, splňovat následující podmínky: 1. Příjemcem veřejné podpory je společnost v obtížích Podle čl. 2 odst. 4 Pravidel je podnikem v obtížích takový podnik, který není schopen prostřednictvím svých zdrojů nebo prostředků od svého vlastníka či případných věřitelů plnit své závazky. Tato skutečnost by bez vnějších zásahů vedla v krátkodobém či střednědobém horizontu k úpadku takového podniku. Podle odst. 5 Pravidel se za podnik v obtížích považuje jakýkoliv druh společnosti, pokud splňuje kriteria vnitrostátního práva, aby se stala předmětem konkurzního řízení. Podle odst. 6 Pravidel jsou obvyklými znaky podniku v obtížích zvyšující se ztráty, snižující se obrat, rostoucí množství zásob, nadbytečná kapacita, snižující se tok hotovosti, rostoucí dluh, rostoucí úrokové platby a klesající nebo nulová hodnota aktiv. Společnost ŠKODAEXPORT, a.s. čelila na začátku 90. let po zrušení státního monopolu zahraničního obchodu zcela novým ekonomickým podmínkám. Kromě dopadů v konkurenčním prostředí, vyplývajících ze zrušení monopolního postavení společnosti, došlo k celé řadě skutečností, které zásadním způsobem negativně ovlivnily dlouhodobé hospodaření společnosti od počátku 90. let až dodnes. Mezi nejzávažnější důvody současné špatné finanční situace společnosti patří: výrazné zvýšení úrokových sazeb u korunových úvěrů všech typů po r. 1990 zrušení clearingové dohody se SFRJ, následný válečný konflikt a embargo - zablokování splátek pohledávek z této oblasti deblokace vládních úvěrů provedené devalvace v r. 1990 - zákon o přepočtu devizových aktiv a pasiv vznik vysokého objemu pohledávek po splatnosti z titulu neuhrazených dovozních závazků již neexistujících (dříve státních) subjektů v ČR a SR Tyto dlouhodobé negativní ekonomické vlivy se plně projevily v hospodaření a účetnictví společnosti v roce 2000, jak je patrné z vývoje vybraných položek výkazů zisků a ztrát v letech 1998 až 2000 (v mil. Kč): (……) (……) vyústily v celkovou účetní ztrátu v r. 2000 ve výši (……) Kč a z toho vyplývající záporné vlastní jmění společnosti ve výši (……) Kč. Navzdory tomu, že společnost dosáhla v roce 2001 zisku (po zdanění) ve výši (……) Kč a část zisku použila na úhradu předchozí ztráty, k 31.12.2001 činila neuhrazená ztráta (……) Kč. Již druhým rokem vykazovaný záporný kapitál dokazuje, že společnost ŠKODAEXPORT, a.s. nemá dostatek vlastních zdrojů k ozdravění bilance, čímž hrozí prohlášení konkurzu na její majetek. Navrhovaným krokem je proto navýšení základního kapitálu a jeho následné snížení s cílem pokrýt ztrátu vzniklou v roce 2000. Na základě uvedených skutečností lze konstatovat, že společnost ŠKODAEXPORT, a.s. splňuje znaky podniku v obtížích a zlepšení finanční pozice společnosti lze očekávat až po realizaci opatření, která jsou předmětem posouzení tohoto rozhodnutí. 2.Veřejná podpora musí zajistit obnovení životaschopnosti podniku Podle čl. 3.2.2. písm. b) odst. 31 Pravidel musí být veřejná podpora podmíněna předložením restrukturalizačního plánu. Restrukturalizační plán musí podle čl. 3.2.2. písm. b) odst. 32 Pravidel obnovit dlouhodobou životaschopnost podniku a je nutné, aby vycházel z reálných předpokladů, pokud jde o budoucí podmínky fungování společnosti. Rovněž musí obsahovat popis situace na trhu a analýzu skutečností, které vedly k problémům společnosti. Opatření na restrukturalizaci, obsažená v restrukturalizačním plánu společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. předloženém Úřadu, se dělí dle svého charakteru na: finanční a majetková restrukturalizace - postup schválený vládou ČR vnitřní racionalizační opatření společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. Nutnou podmínkou finanční a majetkové restrukturalizace společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. a zárukou zvýšení rentability a naplnění střednědobého podnikatelského záměru je průběh obou typů restrukturalizačních opatření. Ad a) V následující tabulce jsou uvedeny navrhované postupné kroky Ministerstva financí, vyčíslení jejich nákladů a harmonogram jejich realizace: (……) Výše úplaty za akcie a pohledávky byla stanovená na základě znaleckého posudku vypracovaného společností (……) v květnu 2002 na základě společné objednávky České republiky - Ministerstva financí ČR, (……) a (……). Tento znalecký posudek stanovil tržní hodnotu společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. (k 31.12.2001 za předpokladu pokračování současné formy využití) na (……) Kč a hodnotu pohledávek (……) vůči společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. v nominální hodnotě (……) Kč (k 31.12.2001 s vyloučením tzv. srbské pohledávky) na (……) Kč. Důsledky finanční restrukturalizace : (……) dojde k vyřešení bilanční pozice společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. změní se akcionářská struktura s cílem koncentrace podílů státu ve výši (……) % na základním kapitálu určených k budoucímu prodeji. Některé kroky ze strany MF byly učiněny před rozhodnutím Úřadu o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory. V případě prominutí části závazku z titulu devizových aktiv a pasiv ve výši 29,5 mil. Kč se jedná o neoznámenou veřejnou podporu, která je součástí finanční restrukturalizace společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. Ostatní již uskutečněná opatření (……) jsou podmíněna souhlasným rozhodnutím Úřadu, bez kterého pozbývají platnosti. Ad b) Již na konci devadesátých let začal být ve společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. uskutečňován proces restrukturalizace, který již byl z velké části dokončen a částečně probíhá dodnes. V rámci restrukturalizace se management a akcionáři zaměřili zejména na následující okruhy opatření: (……) Plánované finanční výsledky na období 2002 - 2004 Plánovací cyklus společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. zahrnuje vždy období příštích tří let, což umožňuje vycházet z reálně uzavřených obchodních případů, harmonogramů jejich realizace i možnosti odhadnout pravděpodobnost uzavření nových obchodních případů. Záměry vývozu pro roky 2002 - 2004 (v mil. Kč obchodní parity) (……) Výkaz zisků a ztrát - vybrané položky (v mil. Kč) (……) Rozvaha - vybrané položky (v mil. Kč) (……) Finanční plán společnosti předpokládá v období do roku 2004 (……). Z analýzy předložených finančních plánů vyplývá reálný předpoklad, že společnost ŠKODAEXPORT, a.s. bude v letech 2002 až 2004 schopna vytvářet kladný hospodářský výsledek, čímž dojde k posílení vlastního kapitálu a snížené potřebě cizích zdrojů. Předložená restrukturalizační opatření jsou založena na racionálních předpokladech a jsou schopna zaručit dlouhodobou životaschopnost podniku. 3. Eliminování deformace konkurence Podle článku 3.2.2. písm. c) Pravidel musí dojít ke kompenzaci vlivu veřejné podpory na konkurenci zejména formou snížení přítomnosti na trhu nebo trzích po ukončení restrukturalizačního období. Kompenzační opatření mohou mít různé formy podle toho, zda podnik operuje na trhu s nadbytečnou kapacitou. Společnost ŠKODAEXPORT, a.s. působí na trhu dodávek investičních celků, na kterém neexistuje strukturální nadbytek výrobní kapacity ani se nejedná o citlivé odvětví. V případě společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. je rovněž nutno přihlédnout k tomu, že se společnost nachází v oblasti specifikované v čl. 87 (3) písm. a) smlouvy o založení Evropských společenství, tedy v oblasti s mimořádně nízkou životní úrovní a vysokou nezaměstnaností, takže podmínky týkající se kompenzačních opatření mohou být méně přísné. Orientace společnosti výhradně na (……) ve svém důsledku znamená opuštění všech ostatních činností (……). Rovněž byla postupně zúžena zahraniční síť společnosti a v roce 2002 byla uzavřena vlastní obchodní zastoupení v (……). Důsledkem těchto změn je také snížení počtu zaměstnanců na současných (……). Lze proto konstatovat, že poskytnutím uvedené veřejné podpory nedojde k nepříznivému narušování hospodářské soutěže. 4. Pomoc musí být úměrná nákladům a prospěchu restrukturalizace Podle čl. 3.2.2. písm. d) odst. 40 Pravidel musí být částka a intenzita pomoci limitovány na minimum potřebné k umožnění restrukturalizace. Pro omezení rušivého účinku musí být výše podpory a její forma taková, aby bylo zamezeno poskytnutí příjemci přebytečné hotovosti, která by mohla být užita na trh narušující činnosti, které nesouvisí s procesem restrukturalizace. V případě společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. bude veřejná podpora použita k eliminaci ztrát společnosti z minulých období a z toho vyplývajícího záporného vlastního jmění společnosti ve výši (……) Kč a neumožní příjemci během provádění restrukturalizačního plánu rozšiřovat kapacitu. Od příjemců veřejné podpory se očekává, že na restrukturalizaci významně přispějí z vlastních zdrojů nebo z externího komerčního financování. Z vlastních zdrojů společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. je realizována věcná a organizační část restrukturalizace, jež zahrnuje mimořádné náklady v souvislosti s (……). Další zdroje financování restrukturalizace společnosti v následujícím období jsou z dosahovaného zisku společnosti, vyplývající ze zpracovaného podnikatelského záměru do roku 2004. Tyto finanční zdroje budou především sloužit na financování podnikatelských aktivit společnosti ŠKODAEXPORT, a.s. a dále na splácení poskytnutých úvěrů. 5. Plná implementace restrukturalizačního plánu a dodržení podmínek Z čl. 3.2.2. písm. f) odst. 43 Pravidel vyplývá, že společnost musí plně implementovat plán restrukturalizace, který byl Úřadu předložen, Úřadem posouzen a vyhovuje veškerým povinnostem, uvedeným v rozhodnutí. Implementace, postup a úspěch plánu restrukturalizace budou monitorovány z podrobných zpráv, jež budou předkládány Úřadu. Podle čl. 3.2.2. písm. g) odst. 46 Pravidel, v případě, že se jedná o velký podnik, musí být první zpráva předložena do šesti měsíců po schválení pomoci. Zpráva musí obsahovat relevantní informace za účelem monitoringu implementace odsouhlaseného programu restrukturalizace a dodržení podmínek stanovených v tomto rozhodnutí. VII. Závěr Dne 12. 11. 2002 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Vzhledem k tomu, že poskytnutí veřejné podpory vyhovuje podmínkám stanoveným v Pravidlech pro záchranu a restrukturalizaci firem v obtížích (publikovaných v Official Journal C 288, 9.10.1999) a § 5 písm. c) zákona, kde je uvedeno, že je možno udělit výjimku ze zákazu poskytnutí veřejné podpory u veřejných podpor, které mají usnadnit rozvoj určitých hospodářských aktivit a oblastí, Úřad výjimku ze zákazu veřejné podpory povolil za podmínek uvedených ve výroku tohoto rozhodnutí. Poučení o opravném prostředku: Proti tomuto rozhodnutí v souladu s § 6 odst. 5 zákona o veřejné podpoře nelze podat rozklad. Ing. Josef Bednář předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: Ministerstvo financí České republiky Letenská 15 118 10 Praha 1

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/897
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.