Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 898


Číslo jednací VP/S104/02-160
Instance I.
Věc
Fin. úřad Beroun-daňové úlevy-autodoprava
Účastníci Finanční úřad Beroun více příjemců nebo program
Typ řízení Veřejná podpora
Typ rozhodnutí Veřejná podpora
Nabytí právní moci 12.12.2002
Související řízení
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-898.html
Rozhodnutí
                          
Č.j.: VP/S 104/02-160 V Brně dne 25. listopadu 2002 Úřad pro ochranu hospodářské soutěže ve správním řízení zahájeném dne 7. 10. 2002 na základě žádosti Finančního úřadu v Berouně ze dne 2.10.2002 o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory podle § 6 odst.1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře ve spojení s § 18 zákona č. 71/1967 Sb., o správním řízení (správní řád), rozhodl podle § 6 odst. 4 písm. a) zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře takto : Úřad pro ochranu hospodářské soutěže řízení o povolení výjimky ze zákazu veřejné podpory pro podporu ve formě prominutí penále k daňovému nedoplatku na dani z příjmů ve prospěch (……) zastavuje. Odůvodnění: Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (dále jen "Úřad") obdržel dne 7.10.2002 žádost o povolení výjimky (dále jen "žádost") podle § 6 odst. 1 zákona č. 59/2000 Sb., o veřejné podpoře (dále jen "zákon o veřejné podpoře"), kterou podal Finanční úřad v Berouně dopisem ze dne 2.10.2002, č.j. 63530/02/026910/1043. I. Údaje získané z žádosti o povolení výjimky poskytovatelem veřejné podpory je Finanční úřad v Berouně, Tyršova 1634, 266 45 Beroun orgánem odpovědným za poskytnutí veřejné podpory je Finanční úřad v Berouně kontaktní osobou je JUDr. Pavel Kysela, ředitel Finančního úřadu v Berouně názvem veřejné podpory je "prominutí příslušenství daně daňovému subjektu podnikajícímu v autodopravě" právním základem pro poskytnutí veřejné podpory je § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů a vyhláška č. 299/1993 Sb., kterou se zmocňují finanční orgány k promíjení příslušenství daně příjemce veřejné podpory je (……) II. Vymezení účastníka řízení Jediným účastníkem řízení o povolení výjimky je v souladu s § 3 písm. c) ve spojení s § 6 odst. 1 zákona o veřejné podpoře Finanční úřad v Berouně. III. Charakteristika příjemce podpory Příjemcem veřejné podpory je plátce daně z příjmů (……), který provozuje silniční motorovou nákladní dopravu, a to pouze v regionu Středočeského kraje. Finanční úřad v Berouně vyměřil (……) k nedoplatku na dani z příjmů fyzických osob ve výši (……) Kč za období (……) penále ve výši 11 261 Kč a k nedoplatku na dani z příjmů fyzických osob ve výši (……) Kč za období (……) penále ve výši 10 062 Kč. IV. Popis a forma podpory Podáním ze dne 6.9. 2002 plátce daně z příjmů požádal o prominutí vyměřeného penále. Finanční úřad v Berouně v souladu s § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků, ve znění pozdějších předpisů a vyhláškou č. 299/1993 Sb., kterou se zmocňují finanční orgány k promíjení příslušenství daně, navrhuje penále v plné výši 21 323 Kč prominout. V. Právní analýza V § 1 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že tento zákon upravuje postup při posuzování slučitelnosti veřejné podpory se závazky vyplývajícími z Evropské dohody (Sdělení č. 7/1995 Sb., o sjednání Evropské dohody zakládající přidružení mezi Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně jedné a Českou republikou na straně druhé, dále jen "Evropská dohoda"). Čl. 64 odst. 1 bod (iii) Evropské dohody stanoví, že neslučitelná s řádným působením této dohody, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a Společenstvím, je jakákoliv veřejná podpora, která narušuje soutěž nebo hrozí jejím narušením v důsledku zvýhodňování některých podnikatelských jednotek nebo výroby určitého zboží. V § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejná podpora poskytovaná způsobem narušujícím nebo hrozícím narušení soutěže tím, že zvýhodňuje určité podnikání nebo odvětví výroby, v míře, jíž může být dotčen obchod mezi Českou republikou a členskými státy Evropské Unie, je neslučitelná se závazky České republiky vyplývajícími z Evropské dohody a je zakázána. V § 3 písm. a) zákona o veřejné podpoře je stanoveno, že veřejnou podporou se rozumí jakákoliv forma podpory, včetně programů veřejné podpory nebo výhod zvýhodňujících podnikání nebo odvětví výroby poskytovaná Českou republikou, ministerstvem, jiným správním orgánem, orgánem samosprávy nebo poskytovaná z veřejných prostředků. Podle § 3 písm. b) zákona o veřejné podpoře patří mezi veřejné prostředky také prostředky státního rozpočtu včetně prostředků splatných a neuhrazených. Podle § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků v platném znění může Ministerstvo financí ČR rozhodnout o prominutí příslušenství k dani z důvodu odstranění tvrdosti zákona. Vyhláškou č. 299/1993 Sb. zmocnilo Ministerstvo financí ČR k promíjení příslušenství daně územní finanční orgány. V případě promíjení penále má podnikatelský subjekt v důsledku neplacení daně k dispozici volné finanční prostředky, které byl povinen zaplatit organizaci hospodařící s veřejnými prostředky. Veřejnou podporou se obecně rozumí jakékoliv zvýhodnění, které plyne z veřejných prostředků. Dle čl. 24 Oznámení Evropské komise o uplatnění pravidel státní pomoci na podporu v podobě zákonných plateb, které jsou příjmem státního rozpočtu, publikovaného v Official Journal C 384/3, 10.12.1998, nepředstavují veřejnou podporu nástroje, jejichž cílem je optimalizace vymáhání daňových a obdobných dluhů od podnikatelských subjektů. Při neplacení daní podnikatelský subjekt obrazně čerpá od státu půjčku, přičemž úrok, tj. penále činí 36,5 %. Ve srovnání s komerčními půjčkami jsou podmínky značně nevýhodné. Důvodem je skutečnost, že penále v sobě obsahuje sankční část, která je zahrnuta s cílem donutit dlužníka zaplatit dluh co nejdříve. V souladu s ustanovením výše uvedeného Oznámení Evropské komise je tedy za veřejnou podporu považována jen ta část penále, která představuje ekonomickou výhodu pro dlužníka daně a odpovídá hodnotě úroku z prodlení. Zbývající, tj. sankční část není do veřejné podpory zahrnuta. Základem pro stanovení ekvivalentní hodnoty úroku z prodlení, tedy i výše veřejné podpory, je celková výše vyměřeného penále a referenční sazba pro výpočet veřejné podpory u výhodných půjček. V souladu s Oznámením Evropské komise o způsobu stanovení výše referenčních a diskontních sazeb, publikovaným v Official Journal C 273, 9.9.1997, je použita referenční sazba ve výši 10 %. V případě promíjení penále dle § 55a zákona č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků v platném znění, představuje veřejná podpora částku převyšující rozdíl mezi penále ve výši 36,5 % z dlužné částky a ekonomickým ekvivalentem komerčního úroku, který Úřad vyjadřuje tzv. referenční sazbou, která je pro účely výpočtu veřejné podpory pro oblast odpouštění penále stanovena ve výši 10 % z dlužné částky. 10 Veřejná podpora je -------- x 100 % z celkové výše naběhlého penále = 27 % z naběhlého penále 36,5 Prominutí penále do výše 73 % z celkové výše penále nepředstavuje veřejnou podporu. Teprve prominutí penále vyšší než 73 % z celkové výše penále (73 až 100) představuje veřejnou podporu. Vzhledem ke skutečnosti, že Finanční úřad v Berouně hodlá prominout celou výši penále, tj. 21 323 Kč, představuje částka 5 757 Kč, tj. 27 % vyměřeného penále, veřejnou podporu. Vzhledem k tomu, že tato částka je velmi nízká a vzhledem k tomu, že příjemce veřejné podpory podniká v sektoru silniční doprava pouze místního významu, nebude ovlivněn trh silniční dopravy v členských státech Evropských společenství, a nejedná se tudíž o veřejnou podporu ve smyslu § 2 odst. 1 zákona o veřejné podpoře. VI. Závěr Vzhledem k tomu, že se nejedná o veřejnou podporu podle zákona o veřejné podpoře, Úřad řízení podle § 6 odst. 4 písm. a) zákona o veřejné podpoře zastavil. Dne 12. 11. 2002 bylo účastníku řízení doručeno vyrozumění o možnosti vyjádřit se k podkladům rozhodnutí, případně navrhnout jeho doplnění. Tohoto práva účastník řízení ve stanovené lhůtě nevyužil. Poučení o odvolání: Proti tomuto rozhodnutí lze do 15 dnů ode dne jeho doručení podat rozklad k předsedovi Úřadu, a to prostřednictvím Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže, odbor veřejná podpora, Brno, Joštova 8. Včas podaný rozklad má odkladný účinek. Mgr. Kamil Rudolecký pověřený řízením odboru veřejná podpora Obdrží: Finanční úřad v Berouně Tyršova 1634 266 45 Beroun

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/898
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.