Snadné přidání nového datasetu

Rozhodnutí UOHS 9697


Číslo jednací R255/2011/VZ-9027/2012/310/ASc
Instance II.
Věc
Dodávka CT přístroje pro Krajskou zdravotní, a.s. - Nemocnici Chomutov, o.z.
Účastníci Krajská zdravotní, a.s.
Philips Česká republika s.r.o.
Typ řízení Veřejná zakázka
Typ rozhodnutí Veřejná zakázka
Nabytí právní moci 15.06.2012
Související řízení http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-9696.html
Zdroj na UOHS http://www.uohs.cz/cs/verejne-zakazky/sbirky-rozhodnuti/detail-9697.html
Rozhodnutí
                          
Č. j.: ÚOHS-R255/2011/VZ-9027/2012/310/ASc V Brně dne: 13. června 2012 Ve správním řízení o rozkladu ze dne 15. 11. 2011 podaném zadavatelem – ·  společností Krajská zdravotní, a. s., IČ 25488627, se sídlem Sociální péče 3316/12A, 401 13 Ústí nad Labem, proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. j. ÚOHS-S218/2011/VZ-11463/2011/510/MLa ze dne 1. 11. 2011 ve věci přezkoumání úkonů jmenovaného zadavatele při zadávání veřejné zakázky s názvem „Dodávka CT přístroje pro Krajskou zdravotní, a. s. – Nemocnici Chomutov, o. z.“, zadávané v otevřeném řízení podle § 27 zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, jehož oznámení bylo uveřejněno v informačním systému o veřejných zakázkách dne 1. 2. 2011 pod evidenčním číslem 60055949 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 4. 2. 2011 pod evidenčním číslem 2011/S 24-038594, jehož dalším účastníkem je navrhovatel – ·  společnost Philips Česká republika, s. r. o., IČ 63985306, se sídlem Šafránkova 1238/1, 155 00 Praha, zastoupená JUDr. Petrou Vlachovou, advokátkou se sídlem Vodičkova 710/31, 110 00 Praha, jsem podle § 152 odst. 5 písm. a) zákona č. 500/2004 Sb., správního řádu, ve znění pozdějších předpisů, na základě návrhu rozkladové komise jmenované podle § 152 odst. 3 téhož zákona, s přihlédnutím k ustanovení § 90 odst. 1 písm. c) a § 152 odst. 4 téhož zákona, rozhodl o změně rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže č. j. ÚOHS-S218/2011/VZ-11463/2011/510/MLa ze dne 1. 11. 2011 takto:   Návrh navrhovatele – společnosti Philips Česká republika, s. r. o., IČ 63985306, se sídlem Šafránkova 1238/1, 155 00 Praha, se podle §118 odst. 5 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů, zamítá, neboť nebyly zjištěny důvody pro uložení nápravného opatření podle odstavce 1 nebo 2 ustanovení § 118 citovaného zákona. Odůvodnění I.  Zadávací řízení a správní řízení před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže 1.  Zadavatel – společnost Krajská zdravotní, a. s., IČ 25488627,  se sídlem Sociální péče 3316/12A, 401 13 Ústí nad Labem (dále jen „zadavatel“), uveřejnil v souladu s § 26 odst. 1 písm. a) zákona č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon“)[1] v informačním systému o veřejných zakázkách dne 1. 2. 2011 pod evidenčním číslem 60055949 a v Úředním věstníku Evropské unie dne 4. 2. 2011 pod evidenčním číslem 2011/S 24-038594, oznámení otevřeného zadávacího řízení podle § 27 zákona na veřejnou zakázku s názvem „Dodávka CT přístroje pro Krajskou zdravotní, a. s. – Nemocnici Chomutov, o. z.“ (dále jen „veřejná zakázka“). 2.  Úřad obdržel dne 13. 6. 2011 návrh společnosti Philips Česká republika, s. r. o., IČ 63985306, se sídlem Šafránkova 1238/1, 155 00 (dále jen „navrhovatel“) na zahájení správního řízení o přezkumu úkonů zadavatele, neboť ten nevyhověl námitkám podaným proti rozhodnutí zadavatele o jeho vyloučení. Jako důvod vyloučení zadavatel uvedl, že navrhovatelem podaná nabídka ne zcela respektuje platební a obchodní podmínky stanovené v zadávací dokumentaci, resp. že návrh kupní smlouvy obsahuje další smluvní pokutu, což ve svém důsledku představuje omezení oprávnění zadavatele. Zadavatel následně dne 2. 6. 2011 zadávací řízení zrušil z důvodu podle § 84 odst. 3 písm. b) zákona. Ke dni 13. 6. 2011 tedy Úřad oznámil zahájení správního řízení o přezkoumání úkonů zadavatele, za jehož účastníky označil zadavatele a navrhovatele. 3.  Navrhovatel v podaném návrhu předně uvedl, že své vyloučení považuje za účelové k tomu, aby zadavatel mohl zadávací řízení zrušit s odvoláním na § 84 odst. 3 písm. b) zákona. Navíc zadavatel zadávací řízení zrušil, aniž by vyčkal, zda se navrhovatel neobrátí s návrhem na Úřad poté, co nebylo vyhověno jeho námitkám proti rozhodnutí o vyloučení, resp. nevyčkal, zda bude možno považovat rozhodnutí o vyloučení navrhovatele za učiněné v souladu se zákonem, a tudíž konečné. Co se týče údajného porušení platebních a obchodních podmínek, v čl. 5 písm. a) zadávací dokumentace je stanoveno, že „návrh smlouvy nesmí vyloučit či žádným způsobem omezovat oprávnění zadavatele uvedená v této zadávací dokumentaci; v opačném případě nabídka nesplňuje zadávací podmínky a bude vyřazena dle § 76 odst. 1 zákona“. Tomuto požadavku měl odporovat čl. 14. 3 návrhu kupní smlouvy, který stanoví, že: „Kupující je povinen při nedodržení podmínek specifikovaných v čl. 6.3 a 7.2 této smlouvy uhradit prodávajícímu smluvní pokutu ve výši 1000 Kč za každý den prodlení s plněním daných podmínek. Dále je kupující povinen zaplatit prodávajícímu veškeré další náklady, které prodávajícímu v souvislosti s tímto prodlením vznikly. Tímto nejsou dotčeny nároky na náhradu škody vzniklé prodávajícímu v důsledku porušení povinnosti kupujícího.“. Smluvní pokuta je zajišťovacím institutem, který se sjednává pro případ porušení smluvních povinností a v jejím sjednání nelze spatřovat vyloučení či omezení oprávnění některé ze stran. Je absurdní taková interpretace, podle které by měl zadavatel právo porušit smlouvu a smluvní pokutou by bylo toto oprávnění omezeno. Navrhovatel v této souvislosti nesouhlasí ani s tím, že ze zadávací dokumentace vyplývá nepřípustnost dalších sankčních ujednání. Zadávací dokumentace obsahuje pouze omezení maximální možné výše smluvní pokuty pro případ prodlení s dodáním zboží ze strany navrhovatele a s nedodržením splatnosti faktury ze strany zadavatele, stejně jako zákaz možnosti uchazečů požadovat po zadavateli úhradu smluvní pokuty v souvislosti s odstoupením od smlouvy ze strany zadavatele. Žádná jiná omezení zadávací dokumentace neobsahuje a podaná nabídka tedy požadavkům zadavatele plně vyhovuje. Z výše uvedených důvodů navrhovatel požadoval zrušení rozhodnutí o svém vyloučení a rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení. 4.  K zahájenému správnímu řízení zadavatel uvedl, že zadávací podmínky nastavil podle požadavků § 44 zákona ve spojení s § 6 zákona. V zadávací dokumentaci stanovil požadavek na uvedení smluvní pokuty pro případ nedodržení splatnosti peněžitého závazku ze strany zadavatele a prodlení s dodáním zboží ze strany dodavatele, přičemž na vůli uchazeče ponechal pouze výši této pokuty, kterou však limitoval max. hodnotou 0,01% dlužné částky denně. Nelze proto dovozovat oprávnění uchazečů sjednat v návrhu smlouvy další sankční ujednání. Závěrem svého vyjádření zadavatel upozornil, že navrhovatel nepodal proti rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení námitky. II.  Napadené rozhodnutí 5.  Po přezkoumání všech rozhodných skutečností vydal Úřad dne 1. 11. 2011 rozhodnutí č. j. ÚOHS-S218/2011/VZ-11463/2011/510/MLa (dále jen „napadené rozhodnutí“), kterým rozhodl, že zadavatel nedodržel postup stanovený zákonem, když v rozporu s § 76 odst. 1 a 6 zákona vyloučil navrhovatele z další účasti v zadávacím řízení, přičemž tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, a dosud nedošlo k uzavření smlouvy; zrušil zadávací řízení přezkoumávané veřejné zakázky, aniž byly splněny podmínky podle § 84 odst. 3 písm. b) zákona, přičemž tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, a dosud nedošlo k uzavření smlouvy, jako opatření k nápravě nezákonného postupu zadavatele Úřad podle § 118 odst. 1 zákona zrušil jednak rozhodnutí o vyloučení navrhovatele ze dne 5. 5. 2011, jednak rozhodnutí zadavatele o zrušení zadávacího řízení ze dne 2. 6. 2011. 6.  V odůvodnění napadeného rozhodnutí se Úřad nejprve zabýval vyloučením navrhovatele z další účasti v zadávacím řízení. S odkazem na § 44 odst. 1 a § 76 odst. 1 a 6 zákona shrnul, že navrhovatel byl ze zadávacího řízení vyloučen pro nesoulad jeho nabídky se zadávacími podmínkami uvedenými v čl. 5 písm. b) zadávací dokumentace. Poté, co Úřad provedl srovnání požadavků zadavatele a obsah navrhovatelovy nabídky (resp. návrhu smlouvy), dospěl k závěru, že zadavatel v zadávací dokumentaci vyloučil sjednání smluvní pokuty pouze pro případ odstoupení zadavatele od smlouvy. Žádné další ustanovení explicitně vylučující možnost uchazečů sjednat ve smlouvě jinou smluvní pokutu zadávací dokumentace neobsahovala. Úřad se tedy ztotožnil s názorem navrhovatele, že omezil-li se zadavatel pouze na zákaz sjednání smluvní pokuty pro případ odstoupení, resp. stanovil-li maximální možnou výši smluvní pokuty pro případ prodlení s dodáním zboží a s nedodržením splatnosti faktur, je zřejmé, že další omezení v úmyslu stanovit neměl. Pokud zadavatel skutečně hodlal vyloučit veškerá další sankční ustanovení, měl tak explicitně uvést v zadávací dokumentaci. Dodal, že případné nepřesnosti v zadávací dokumentaci nemohou jít k tíži uchazeče, neboť stanovit zadávací podmínky natolik přesně a jednoznačně, aby neumožňovaly různý výklad, je zadavatelovou povinností. 7.  Stran zrušení zadávacího řízení z důvodu podle § 84 odst. 3 písm. b) zákona Úřad uvedl, že pokud byl navrhovatel vyloučen nezákonně, je jako nezákonné nutné posoudit též rozhodnutí zadavatele o zrušení zadávacího řízení, neboť nedošlo ke splnění podmínky tímto ustanovením předpokládané, tedy nedošlo k situaci, kdy by zadavateli zůstala v zadávacím řízení jediná nabídka. 8.  S odkazem na § 118 odst. 1 zákona Úřad konstatoval, že v šetřeném případě zadavatel nedodržel postup stanovený zákonem a tento nezákonný postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, a proto Úřad přistoupil ke zrušení rozhodnutí zadavatele o vyloučení navrhovatele a dále ke zrušení rozhodnutí zadavatele o zrušení zadávacího řízení. Závěrem odůvodnění napadeného rozhodnutí se Úřad též vyjádřil k uložené povinnosti zadavatele uhradit náklady správního řízení ve smyslu § 119 odst. 2 zákona. III.  Námitky rozkladu 9.  Proti napadenému rozhodnutí obdržel Úřad v zákonné lhůtě dne 18. 1. 2011 rozklad zadavatele, v jehož úvodu byl stručně shrnut dosavadní průběh zadávacího a správního řízení. Jako hlavní důvod pro podání rozkladu označil zadavatel nesprávně zjištěný skutkový stav a procesní nedostatky mající za následek vydání nesprávného a nezákonného rozhodnutí. Zadavatel tedy trvá na správnosti a zákonnosti svého postupu. 10.  Zadavatel svůj rozklad opírá zaprvé o tvrzení, že uchazeči jsou povinni formulovat své nabídky v souladu se zadávacími podmínkami, které stanovil zadavatel; nejsou přitom oprávnění se od nich odchýlit a doplňovat jakékoli jiné podmínky, byť nebyly zadávací dokumentací explicitně vyloučeny. S opětovným odkazem na čl. 5 písm. b) zadávací dokumentace zadavatel uvádí, že uvedené ustanovení nelze vykládat jako jediné omezení smluvní volnosti uchazeče formulovat sankční ujednání v neprospěch zadavatele, resp. že nelze z tohoto ustanovení zadávací dokumentace vyvozovat, že navrhovatel je oprávněn formulovat další sankční ujednání zcela podle svého uvážení. Navrhovatel nebyl oprávněn konstruovat vlastní podmínky v rozporu s požadavky zadavatele, neboť zadávací dokumentace je návod, od něhož se navrhovatel neměl odchýlit. Pokud zadávací podmínky výslovně nepřipouštějí uvádět v nabídkách podmínky v neprospěch zadavatele, znamená to, že nebyly připuštěny jiné podmínky než ty, které zadavatel konkrétně uvedl v zadávací dokumentaci. Při výkladu zadávacích podmínek tak byli uchazeči povinni postupovat restriktivně, neboť se jedná o jakousi hranici toho, co zadavatel požaduje a co má uchazeč ocenit nabídkovou cenou. Tuto hranici lze překročit pouze na úkor zisku uchazeče a nad rámec zadávacích podmínek, rozhodně však uchazeči nemohou ničím postavení zadavatele zhoršit (zde odkazuje zadavatel na dříve vydaná rozhodnutí Úřadu). Úřadem předestřená zásada „co není zakázáno, je dovoleno“, dovedena ad absurdum, znamená, že by nebylo možné formulovat konkrétní zadávací podmínky, neboť uchazeči by vždy mohli nabídnout jakkoli nesmyslné obchodní podmínky, které zadavatel výslovně nezakázal. Absurdita nabízených obchodních podmínek by mohla spočívat nejen v jejich samotné podstatě, ale rovněž v nastavení jejich rozsahu, např. ve stanovení šikanózní výše smluvní pokuty i za bagatelní porušení povinností na straně zadavatele, která jsou v obchodním styku obvyklá a nemají reálný vliv na průběh smluvního vztahu. Požadavek na výslovné vyloučení dalších sankčních ustanovení fakticky pro zadavatele znamená, že v zadávacích dokumentacích musí uvádět výhradu, dle které podmínky v neprospěch zadavatele, které nejsou výslovně zadávací dokumentací povoleny, jsou zakázány. Podobná generální výhrada je zcela nadbytečná a formalistická a pouze uměle zamezuje výkladu, který je nesprávný a protizákonný již ze své podstaty. Zadavatel tak trvá na tom, že navrhovatel podal svou nabídku v rozporu se zadávacími podmínkami, neboť v čl. 14.3 návrhu smlouvy stanovil smluvní sankce, které zadavatel nepřipustil. Z uvedeného důvodu zadavatel nemohl postupovat jinak než jej z další účasti vyloučit. 11.  Zadruhé je zadavatel přesvědčen, že Úřad neprovedl správné posouzení souladu nabídky navrhovatele se zadávacími podmínkami, a proto dospěl k nesprávnému závěru o nezákonnosti rozhodnutí o vyloučení navrhovatele ze zadávacího řízení a o zrušení zadávacího řízení. Zadavatel upozorňuje, že nabídka navrhovatele byla v rozporu se zadávacími podmínkami i v dalších bodech, k čemuž však Úřad nijak nepřihlédl. Tím pádem nejenže dospěl k nesprávnému právnímu závěru, ale rovněž nerozhodl v souladu se zásadou hospodárnosti (§ 6 odst. 2 správního řádu), neboť zadavatel bude v případě nabytí právní moci nucen formálně zrušit své rozhodnutí o vyloučení navrhovatele, aby však následně vydal nové rozhodnutí o jeho vyloučení. S odkazem na čl. 14.3 a 6.3. návrhu kupní smlouvy zadavatel uvádí, že navrhovatel spojil s porušením povinností dle čl. 6.3. návrhu kupní smlouvy další sankční ujednání, a to v čl. 6.3 in fine, když konstatoval, že případně nesplnění např. platebních podmínek bude mít za následek prodloužení lhůty pro realizaci veřejné zakázky. Toto ustanovení návrhu kupní smlouvy se tak dostává do příkrého rozporu s čl. 6 zadávací dokumentace, kde je termín plnění veřejné zakázky stanoven přesnou a nepřekročitelnou lhůtou šedesáti dnů ode dne podpisu smlouvy. Zadavatel sice připouští, že splnění některých podmínek dle čl. 6.3 návrhu kupní smlouvy představuje poskytnutí součinnosti nezbytné pro řádné plnění předmětu veřejné zakázky, avšak řádné dodržování platebních podmínek není možné považovat za součinnost pro poskytnutí předmětu plnění, a tedy jde o podmínku funkčně neodůvodnitelnou. Jedná se ve své podstatě o další sankční ustanovení, které pro svůj rozpor se zadávací dokumentací způsobuje nesoulad nabídky navrhovatele se zadávacími podmínkami, a tedy další důvod pro jeho vyloučení. 12.  Zadavatel proto navrhuje, aby předseda Úřadu napadené rozhodnutí zrušil a správní řízení zastavil, nebo aby napadené rozhodnutí zrušil, věc vrátil Úřadu k dalšímu řízení a zavázal ho právním názorem, podle kterého jsou rozhodnutí o vyloučení navrhovatele, stejně jako rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení, v souladu se zákonem. IV.  Řízení o rozkladu 13.  K podanému rozkladu se vyjádřil navrhovatel, který se s napadeným rozhodnutím plně ztotožňuje. Ačkoli nezpochybňuje fakt, že uchazeči jsou povinni formulovat své nabídky v souladu se zadávacími podmínkami, poukazuje na skutečnost, že vzor kupní smlouvy netvořil součást zadávací dokumentace, a ta dokonce ani nevylučovala doplňování dalších podmínek do návrhu kupní smlouvy. Není tedy pravdou, že zadávací podmínky výslovně neumožňují v nabídkách uvádět podmínky v neprospěch zadavatele. Omezení uchazečů zadávacími podmínkami neznamená, že by uchazeči nemohli v návrzích kupních smluv uvádět další podmínky, které zadávacím podmínkám neodporují; takový přístup by byl nejen nelogický, ale i nepřijatelný z hlediska právní jistoty, neboť zadavatel by každé ujednání nad rozsah podmínek výslovně uvedených v zadávacích podmínkách mohl použít jako důvod vyloučení uchazeče a navíc by kupní smlouvy byly značně vágní. Navrhovatel proto trvá na tom, že chtěl-li zadavatel některá smluvní ujednání vyloučit, měl tak učinit explicitně nebo měl vzorový návrh smlouvy učinit součástí zadávací dokumentace. Pokud zadavatel určité ujednání výslovně nevyloučí, nelze na něj nahlížet jako na ujednání v rozporu se zadávacími podmínkami, a to ani tehdy, bylo-li by k tíži zadavatele. Co se týče zadavatelem tvrzeného rozporu prodloužení termínu plnění v čl. 6.3 návrhu kupní smlouvy, připomíná navrhovatel obecný právní princip, podle něhož ocitne-li se jedna strana v prodlení s plněním své povinnosti, nemůže se druhá strana po dobu prodlení sama v prodlení s plněním své smluvní povinnosti ocitnout. Návrh kupní smlouvy tuto obecnou zásadu pouze konstatuje. Dodržení termínu plnění by při nesplnění podmínek v čl. 6.3. návrhu kupní smlouvy ani nebylo možné, a to z důvodu nutné součinnosti a s ohledem na charakter dodávky. Posunutí termínu plnění z důvodu nedodržení platebních podmínek ze strany zadavatele v praxi ani nepřipadá v úvahu, neboť termín plnění je v souladu se zadávací dokumentací 60 dnů ode dne podpisu smlouvy a splatnost faktury činí taktéž 60 dnů. Splatnost první splátky kupní ceny tak nenastane před termínem plnění, a tudíž zadavatel před termínem plnění ani platební podmínky porušit nemůže. Navrhovatel nicméně připomíná, že důvodem jeho vyloučení byl výlučně nesoulad čl. 14.3 návrhu kupní smlouvy se zadávací dokumentací, a proto je posuzování čl. 6.3 návrhu smlouvy irelevantní. Zadavatel de facto uplatňuje skutečnosti, které měl a mohl uplatnit již dříve, a proto by se k nim nyní, v řízení o rozkladu, nemělo přihlížet. Uvedenou otázkou se navíc Úřad zabýval v odstavci 24 odůvodnění napadeného rozhodnutí. Vyloučení navrhovatele z jiného důvodu ostatně ukazuje na účelovou snahu zadavatele naplnit podmínku uvedenou v § 84 odst. 3 písm. b) zákona a zadávací řízení zrušit. 14.  Správní orgán prvního stupně neshledal důvody pro postup podle § 87 zákona č. 500/2004 Sb., správní řád, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „správní řád“) a v souladu s § 88 odst. 1 správního řádu postoupil věc orgánu rozhodujícímu o rozkladu. 15.  Po projednání rozkladu a veškerého spisového materiálu rozkladovou komisí jmenovanou podle § 152 odst. 3 správního řádu a po posouzení případu ve všech jeho vzájemných souvislostech jsem podle § 89 odst. 2 správního řádu přezkoumal soulad napadeného rozhodnutí s právními předpisy a jeho správnost v rozsahu námitek uvedených v rozkladu a s přihlédnutím k návrhu rozkladové komise dospěl k následujícímu závěru. 16.  Úřad tím, že svým rozhodnutím č. j. ÚOHS-S218/2011/VZ-11463/2011/510/MLa ze dne 1. 11. 2011, rozhodl, že zadavatel nedodržel postup stanovený zákonem, když v rozporu s § 76 odst. 1 a 6 zákona vyloučil navrhovatele z další účasti v zadávacím řízení, přičemž tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, a dosud nedošlo k uzavření smlouvy, a když zrušil zadávací řízení přezkoumávané veřejné zakázky, aniž byly splněny podmínky podle § 84 odst. 3 písm. b) zákona, přičemž tento postup mohl podstatně ovlivnit výběr nejvhodnější nabídky, a dosud nedošlo k uzavření smlouvy, za což Úřad jako opatření k nápravě podle § 118 odst. 1 zákona zrušil rozhodnutí o vyloučení navrhovatele ze dne 5. 5. 2011 a rozhodnutí o zrušení zadávacího řízení ze dne 2. 6. 2011, nerozhodl správně a v souladu se zákonem. Jelikož jsem po opětovném přezkoumání věci dospěl k závěru, že na straně zadavatele nedošlo k porušení zákona vyloučením navrhovatele, a že tedy nejsou dány důvody pro uložení nápravného opatření podle § 118 odst. 1 a 2 zákona, napadené rozhodnutí jsem změnil tak, že jsem návrh na zahájení správního řízení o přezkumu úkonů zadavatele podle § 118 odst. 5 písm. a) zákona zamítl. V.  K námitkám rozkladu 17.  Jak vyplývá z podaného rozkladu, zadavatel především brojí proti způsobu zjištění skutkového stavu; má zato, že skutkový stav nebyl zjištěn správně a úplně a že toto nesprávné a neúplné zjištění se následně odrazilo v nesprávném právním posouzení věci a mělo za následek nezákonnost napadeného rozhodnutí. Z uvedeného důvodu jsem se znovu zaměřil na obsah čl. 6.3 a 14.3 návrhu kupní smlouvy a na požadavky zadavatele zakotvené v části 5 písm. b) s názvem „Obchodní podmínky“ zadávací dokumentace. 18.  Jak vyplývá ze zadávací dokumentace, zadavatel v ní stanovil, že výše smluvní pokuty pro případ prodlení s dodáním zboží ze strany uchazeče a s nedodržením splatnosti faktury ze strany zadavatele může činit maximálně 0,01 % za každý den prodlení. Navrhovatel tyto požadavky promítl do bodů 14.1. a 14.2 návrhu kupní smlouvy. V bodu 14.1 uvedl, že ocitne-li se prodávající v prodlení s plněním dodávky, je kupující oprávněn požadovat zaplacení smluvní pokuty ve výši 0,01 % z kupní ceny za každý započatý den prodlení, s výjimkou zdržení způsobených příčinami uvedenými v čl. 6.2 a 6.3 či jinými okolnostmi na straně kupujícího či z důvodů vyšší moci. V čl. 14.2 návrhu kupní smlouvy pak stanovil, že při prodlení kupujícího s placením je prodávající oprávněn požadovat smluvní pokutu ve výši 0,01 % z dlužné částky za každý započatý den prodlení. Nadto však v čl. 14.3 návrhu kupní smlouvy navrhovatel stanovil, že kupující (tj. zadavatel) je povinen při nedodržení podmínek specifikovaných v čl. 6.3 a 7.2 této smlouvy uhradit prodávajícímu (tj. navrhovateli) smluvní pokutu ve výši 1000,- Kč za každý den prodlení s plněním daných podmínek. V naposledy citovaných článcích návrhu kupní smlouvy se hovoří např. o dodržení platebních podmínek ze strany zadavatele, předání potřebné dokumentace, zajištění spolupráce s dodavatelem provádějícím stavební úpravy, dokončení těchto stavebních úprav a předání místa plnění formou oboustranně potvrzeného protokolu nejpozději do termínu zahájení instalace, zajištění přístupu pro osoby provádějící instalaci, zajištění uzamykatelnosti prostoru montáže, aj. Lze tak shrnout, že navrhovatel v předloženém návrhu kupní smlouvy usiloval o zajištění součinnosti ze strany zadavatele při činnostech souvisejících s realizací díla, a tedy (stručně řečeno) pro tyto případy zvolil jako zajišťovací institut opět smluvní pokutu. 19.  K tomu nejprve uvádím, že se ztotožňuji s odůvodněním napadeného rozhodnutí v tom směru, pokud konstatovalo, že návrh smlouvy nebyl součástí zadávacích podmínek a že tím pádem jeho vypracování bylo ponecháno zcela na invenci jednotlivých uchazečů. Tím spíše, pokud zadávací dokumentace neobsahovala explicitní zákaz sjednávat jiné než zadavatelem výslovně zmíněné smluvní pokuty (tj. smluvní pokuty za prodlení s dodáním zboží navrhovatelem a za nedodržení splatnosti faktury zadavatelem), nelze klást navrhovateli k tíži, že si zadávací podmínky vyložil tak, že zadavatel jiná omezení smluvní pokuty nezamýšlel. Lze taktéž v obecné rovině plně souhlasit, že nejasnosti zadávací dokumentace nemohou jít k tíži uchazečů, neboť zákon zadavateli výslovně přikazuje stanovit zadávací podmínky natolik přesně a jednoznačně, aby neumožňovaly vícerý výklad. 20.  Úřad však nevěnoval dostatečnou pozornost obsahu čl. 6.3 návrhu smlouvy. Navrhovatel v něm na prvním místě zmiňuje, že podmínkou plnění prodávajícím (tj. navrhovatelem) ve lhůtě je „dodržení platebních podmínek ze strany kupujícího“. Pod tímto pojmem lze mj. chápat i prodlení se splatností faktury, v jehož případě zadavatel výslovně omezil výši smluvní pokuty na 0,01 % z kupní ceny za každý den prodlení (pozn.: s ohledem na obsah čl. 2.1 návrhu kupní smlouvy se jedná o částku cca 1725 Kč). Pokud zadavatelem platební podmínky dodrženy nebudou, může navrhovatel požadovat nejen smluvní pokutu ve výši 0,01 % z kupní ceny za každý den prodlení (předvídanou čl. 14.1 návrhu smlouvy), ale navíc ještě smluvní pokutu ve výši 1000 Kč za každý den prodlení (podle čl. 14.3 návrhu smlouvy). V tomto ohledu je tedy návrh smlouvy přinejmenším nejasný, neboť dotčená ustanovení připouští dvojí postih téhož porušení smluvní povinnosti. Smluvní pokuta v takovém případě překročí zadavatelem stanovenou hranici 0,01 % kupní ceny za každý den prodlení. 21.  Napadené rozhodnutí tedy dostatečně nereflektovalo obsah návrhu kupní smlouvy, neboť z jeho článků 6.3. a 14.3 je zřejmé, že navrhovatel nedodržel podmínku stanovenou zadavatelem v čl. 5 zadávací dokumentace, tj. podmínku, aby smluvní pokuta za nedodržení termínu splatnosti faktury ze strany zadavatele nečinila více než 0,01 % za každý den prodlení. Výše zmíněné další sankční ustanovení v čl. 14.3 způsobilo nesoulad nabídky navrhovatele se zadávacími podmínkami, a tedy představovalo legitimní (a zadávací dokumentací předvídaný) důvod pro vyloučení navrhovatele ze zadávacího řízení. Za situace, kdy byl navrhovatel z další účasti v zadávacím řízení vyloučen po právu (podle § 76 odst. 1 zákona), nic zadavateli nebránilo zadávací řízení zrušit z důvodu podle § 84 odst. 3 písm. b) zákona. 22.  Pro úplnost uvádím, že možnost změny prvostupňového rozhodnutí je odrazem apelačního principu, na němž je odvolací i rozkladové řízení podle správního řádu založeno, a v obecné rovině je s ohledem na zásadu procesní ekonomie spíše žádoucí, aby odvolací (rozkladový) orgán napadená rozhodnutí měnil, než aby je vracel správnímu orgánu prvního stupně k dalšímu řízení. Nic na tom nemění skutečnost, že navrhovatel nemůže proti tomuto rozhodnutí podat rozklad. Jak uvedl Krajský soud v Brně v rozsudku ze dne 15. 2. 2012, č. j. 62 Af 50/2011-72, a Nejvyšší správní soud v rozsudku ze dne 27. 10. 2005, č. j. 2 As 47/2004-61, publikovaném ve Sb. NSS pod č. 1409/2007, rozhodování ve dvou stupních nepatří mezi základní zásady rozhodování o právech a povinnostech fyzických či právnických osob správními orgány. Práva navrhovatele nejsou dotčena, neboť na danou situaci pamatuje zákon č. 150/2002 Sb., soudní řád správní, ve znění pozdějších předpisů, který mu v takovém případě umožňuje podat žalobu ve správním soudnictví. 23.  Zmínil-li konečně zadavatel v podaném rozkladu další důvody pro vyloučení navrhovatele (tj. jiné rozpory mezi požadavky zadávací dokumentace a návrhem kupní smlouvy), pak mám zato, že jejich podrobný rozbor je ve fázi zjištění existence alespoň jednoho rozporu zadávací dokumentace a návrhu kupní smlouvy, nadbytečný. V obecné rovině však dávám za pravdu navrhovateli v tom směru, že čl. 6.3 in fine návrhu kupní smlouvy skutečně pouze výslovně zmiňuje obecný smluvní princip, podle něhož, ocitne‑li se jedna strana v prodlení s plněním své povinnosti, nemůže se druhá strana po dobu prodlení sama v prodlení s plněním své smluvní povinnosti ocitnout. Uvedená část kupní smlouvy tak není potenciálně schopna zhoršit postavení zadavatele. VI.  Závěr 24.  Po zvážení všech výše podrobně rozebraných aspektů věci jsem dospěl k závěru, že nastaly podmínky pro změnu napadeného rozhodnutí z důvodů uváděných v rozkladu. Vzhledem k výše uvedenému jsem rozhodl tak, jak je ve výroku uvedeno. Poučení Proti tomuto rozhodnutí se nelze podle § 91 odst. 1 správního řádu ve spojení s § 152 odst. 4 správního řádu dále odvolat. otisk úředního razítka Ing. Petr Rafaj předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže Obdrží: 1.  Krajská zdravotní, a. s., Sociální péče 3316/12A, 401 13 Ústí nad Labem 2.  JUDr. Petra Vlachová, advokátka, Vodičkova 710/31, 110 00 Praha Vypraveno dne: viz otisk razítka na poštovní obálce nebo časový údaj na obálce datové zprávy [1] Pokud je v rozhodnutí uveden odkaz na zákon, jedná se vždy o znění účinné ke dni zahájení šetřeného zadávacího řízení ve smyslu ust. § 26 zákona v návaznosti na ust. § 158 odst. 1 a 2 zákona, není-li uvedeno jinak. .

Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/rozhodnuti-uohs/zaznamy/9697
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.