Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 1998_13_02835


Schůze 13/1998 3.06.1999

Téma

Bc. Jaroslav Bašta (*1948 - ✝2024) (Ministr bez portfeje ČR ) ( délka 4 minuty )

        
Vážená paní předsedající, vážené dámy a pánové, dovolte, abych na základě pověření vlády uvedl vládní návrh zákona o azylu a o změně zákona 283/1991 Sb., o Policii České republiky, ve znění pozdějších předpisů. Vládní návrh, který máte před sebou, nahradí v mnoha směrech již překonaný zákon č. 498/1990 Sb., o uprchlících, ve znění zákona č. 317/1993 Sb. a zákona č. 150/1996 Sb. Vládní návrh vychází z osmileté zkušenosti s aplikací zákona o uprchlících, z rozboru uprchlé situace v České republice a z vývoje azylového zákonodárství v zemích Evropské unie. Od roku 1990 prošlo uprchlickými tábory Ministerstva vnitra více než 20 tisíc lidí. Převážná většina žádostí byla ve správním řízení zamítnuta. V posledním období lze zadokumentovat trend nárůstu počtu osob žádajících o postavení osob uprchlíka a současně i trend zneužívat azylovou proceduru. Podáváním žádosti o přiznání postavení uprchlíka může totiž cizinec nejsnáze legalizovat svůj pobyt v České republice. Tyto negativní jevy však nemohou být důvodem pro změnu v pojetí vládního návrhu, který respektuje předpoklad, že z hmotněprávního hlediska se nechráněná osoba stává azylantem, jakmile splňuje definiční znaky. Splněním těchto definičních znaků se pak aktivuje mezinárodněprávní ochrana osoby a především začíná působit pravidlo non refulma. V procesněprávním chápání se sice k žadateli o azyl váže nevyvratitelná právní domněnka, že tyto definiční znaky nesplňuje, jeho žádost však musí být a bude orgány Ministerstva vnitra zkoumána v dobré víře a úctě k formální spravedlnosti. Vládní návrh v souladu s evropským trendem obsahuje ale instituty, které dovolují tyto negativní jevy eliminovat, aniž by cizince vylučoval z azylového řízení. Předložený vládní návrh byl zpracován v podobě, která vytváří dostatečné předpoklady pro plné převzetí komunitárního práva. Dovolte mi, abych stručně upozornil na nejpodstatnější body vládního návrhu, který za prvé vymezuje právní status cizince v roli účastníka řízení o azyl a právní status cizince, kterému byl azyl udělen, za druhé zakládá možnost udělování azylu z důvodu podle úmluvy o právním postavení uprchlíků a z důvodů podle čl. 43 Listiny základních práv a svobod, za třetí upravuje proces azylového řízení, za čtvrté v zájmu urychlení azylového řízení definuje institut věcně nedůvodného návrhu na zahájení řízení o azylu a institut bezpečné země původu a bezpečné třetí země, za páté vymezuje vztahy Úřadu vysokého komisaře OSN pro uprchlíky při Ministerstvu vnitra a účastníkům řízení a podmínky jejich účasti při řízení podle vládního návrhu. Definuje azylová zařízení a jejich užívání účastníkem řízení o azyl a cizinci, kterému byl udělen azyl. Stanovuje podmínky pobytu žadatele o azyl i cizince, kterému byl azyl udělen na území České republiky, a definuje státní integrační program, jenž slouží k vytvoření předpokladů pro začlenění cizince s uděleným azylem do společnosti. Vládní návrh předpokládá zachování mezinárodně uznaných principů v oblasti specifických práv uprchlíků, kterými jsou nevyhostitelnost pronásledovaných cizinců, obecně výhodnější postavení pronásledovaných cizinců proti ostatním cizincům, princip stejného právního osudu rodiny a nezletilých dětí a jiné. Závěrem bych chtěl uvést, že tento vládní návrh úzce souvisí s vládním návrhem zákona o pobytu cizinců, sněmovní tisk 204. Děkuji za pozornost.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/1998ps/stenprot/013schuz/s013411.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/1998_13_02835
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.