Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 1998_17_02665


Schůze 17/1998 3.11.1999

Téma bodu 82

Ing. Jan Fencl (*1942) (Ministr zemědělství ČR ) ( délka 7 minut )

        
Pane místopředsedo, ctěná sněmovno, nevím, jestli je to obvyklé, nicméně se vám přiznávám, že jsem šokován tím, co jsem vyslechl. Tato problematika je dlouhodobě projednávána a já jsem nikdy nezaznamenal tak vyhraněné názory na řešení tohoto problému, jako jsem zaznamenal v průběhu dnešní rozpravy. Chtěl bych vám zcela poctivě říci, že to, co vám vláda předkládá, je jakási suma možného v tento okamžik. Kdybychom se pokusili konstruovat zákon o intervenčním fondu zcela slučitelný s obdobnými normami v EU, tak bychom museli přebudovat desítky zákonů, které jsou k tomuto vázány. Pokusili jsme se po konzultacích s Evropskou komisí zabudovat do tohoto návrhu všechno, co v daný okamžik je vůbec možné a co je pro budoucnost českého zemědělství naprosto nezbytné. Vím, že to teď zřejmě bude skloňováno v této sněmovně trvale, ale já tak musím udělat. Pokud si přečtete pravidelnou zprávu za rok 1999 Evropské komise o České republice, pak ve třech částech v obecné i v krátkodobých a dlouhodobých cílech vysledujete účelnost tohoto postupu, který vláda předkládá na straně jedné, a naprostou nezbytnost, aby tato norma byla přijata, aby tato norma byla přijata v termínu, ve kterém jsme se k ní zavázali v rámci screeningu, tj. do konce letošního roku. Pokud tak neučiníme, a já nechci tvrdit, že se jedná o normu zcela dokonalou, nicméně znovu podtrhuji, že se jedná o normu možnou, pak si budeme dále komplikovat situaci našeho přístupu do EU a na to budou navazovat další selhání. Myslím si, že musíme přijmout filozofii, že někdy přistoupíme k určitému kompromisu a pokusíme se přijímat normy proto, abychom splnili základní předpoklady, i s nutností toho, že ony budou muset být v průběhu doby měněny. Chtěl bych vás, ctěná sněmovno, informovat o tom, že to, co bylo řečeno ústy pana poslance Němce, není vůbec pravda. Tato norma totiž důsledně odděluje moc výkonnou od rozhodovací. Rozhodovací moc zůstává v rukou vlády a sám fond či resort funguje pouze jako navrhovatel, nicméně výkonná moc zůstává v rukou orgánů Zemědělského intervenčního fondu. Jasně a srozumitelně po přečtení § 11 je jasné, že je oddělena rozhodovací pravomoc od pravomoci výkonné. Chci ještě říci jednu podstatnou informaci. Jestliže neuvedeme do života tuto novelu, pak nemůžeme zavést a používat základní regulační principy, se kterými pracuje EU, a v tento okamžik je máme k dispozici pouze jako zakotvené v tomto návrhu zákona, nicméně nemáme je v možnosti zákonně rozhodovat. Můžeme je používat pouze s nepřímou podporou např. tím, že budeme zemědělcům něco kompenzovat za předpokladu, že budou plnit tyto instrumenty, zatímco EU pracuje s těmito instrumenty jako s instrumenty, které mají oporu v zákoně. Bylo tady dlouhé vystoupení na téma kvotace. Mohl bych použít celou řadu protiargumentů či argumentů, proč je kvotace nezbytná, účelná, smysluplná nejen pro zemědělce, ale také pro občany a spotřebitele, nicméně nedomnívám se, že by vás to zrovna zajímalo. Nicméně vám chci říci, že jedna z výtek Evropské komise ve zprávě, která je předložena, je, že nemáme ještě zavedenou kvotaci u mléka. Rozhodli jsme se vstoupit do EU a akceptovat společnou zemědělskou politiku EU, tedy jsme se rozhodli kvotovat tam, kde kvotuje EU. Nemáme volbu, nemáme prostor na diskusi, jestli je to dobře, nebo špatně, jestli je to účelné, nebo neúčelné. Rozhodli jsme se přijmout pravidla hry, a proto také musíme přijmout i tento instrument. Zdržíme se komentáře, že si myslím, že to není špatně. Pokusím se jen ponechat ve vašem vědomí informaci, že je to naprosto nezbytné. *** Chtěl bych v tomto okamžiku projevit maximální míru vstřícnosti. Za prvé si myslím, že můžeme zahájit permanentní dialog se všemi poslanci, kteří dnes tak pro mne neočekávaně vystoupili, můžeme se pokusit formou pozměňovacích návrhů připravit variantní řešení tam, kde může být připraveno, můžeme se pokusit o maximální míru kompromisu, ale neměli bychom principiálně zdržovat legislativní proces. Jestliže ho zdržíme, ztratíme čas, ztratíme tvář a ztratíme svoji šanci. Velmi bych vás prosil, abyste se pokusili právě na tomto případě předloženého vládního návrhu zákona o zemědělském intervenčním fondu shodnout na tom, že i přes určitý nesoulad a jiný pohled na řešení problémů existuje v této sněmovně vůle posunovat naši přípravu pro vstup do Evropské unie v návaznosti na pravidelnou zprávu za rok 1999 v intencích toho, k čemu se všichni zavazujeme, k čemu všichni směřujeme. Žádám vás se vší vážností o propuštění tohoto návrhu do druhého čtení a sděluji znovu svoji připravenost pokusit se maximálně v rámci možného pomoci modifikovat jednotlivé paragrafy tohoto návrhu zákona tak, aby byly co nejvíce konsenzuální. Děkuji vám.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/1998ps/stenprot/017schuz/s017410.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/1998_17_02665
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.