Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 1998_36_00463


Schůze 36/1998 17.05.2001

Téma Zahájení schůze

JUDr. Jaroslav Bureš (*1954) (Ministr spravedlnosti ČR ) ( délka 6 minut )

        
Vážený pane předsedající, paní poslankyně, páni poslanci, úvodní slovo ministra spravedlnosti před druhým čtením vládního návrhu zákona, kterým se novelizuje trestní řád a další zákony, musí být podle mého hlubokého přesvědčení z povahy věci soustředěno k tomu, co se událo od čtení prvého. Nechci proto opakovat věcné důvody a základní filozofická východiska vládního návrhu zákona, chci se soustředit na výsledky projednávání v ústavně právním výboru, jemuž v rámci prvního čtení Poslanecká sněmovna přikázala vládní návrh k projednání, a posléze také na výsledky projednávání ve výboru pro obranu a bezpečnost, který se rozhodl v rozsahu své působnosti vládním návrhem zabývat. Dovolte mi ještě předtím soustředit mou pozornost především k projednávání vládního návrhu v ústavně právním výboru. Projednávání ústavně právní výbor věnoval mimořádnou pozornost. Bylo organizováno tzv. výjezdní zasedání a já si nesmírně vážím věcného přístupu jednotlivých poslanců k tématům, tak věcného přístupu, ve kterém nikdy nezazněla témata a diskuse nikdy nesklouzla do roviny, která by s vlastními věcnými tématy trestního řádu neměla mnoho společného. Proto mohou konstatovat, že výsledky projednávání v ústavně právním výboru nejen že přispěly k posílení filozofie vládní novely trestního řádu, ale ještě - a to v dobrém - tuto filozofii v některých směrech posunuly. Očekávám - a je to volání správné - že Poslanecká sněmovna bude především chtít slyšet od ministra spravedlnosti, jak je resort Ministerstva spravedlnosti na faktickou realizaci zásadních změn trestního řízení připraven. Chtěl bych zdůraznit, že prozatím se otázka připravenosti soustřeďovala poněkud mechanicky k zjednodušení filozofie trestního řádu na závěr, že přesun dokazování z přípravného řízení před soud vyvolává otázku schopnosti soudců zastoupit v dosavadním rozsahu vyšetřovatele. Chtěl bych zdůraznit, že je třeba tuto otázku nebo tento požadavek vidět v širších souvislostech, v rozsahu všech navrhovaných změn trestního řádu, které působí ve vzájemné jednotě. Za prvé nový model přípravného řízení znamená především odstranění duplicity dokazování. To se logicky a z povahy věci musí projevit v rychlosti přípravného řízení, ale i hlavního líčení. Za druhé novela trestního řádu jako jeden z nových institutů nabízí neformální zkrácené trestní řízení, které se bude týkat většiny deliktů se sazbou trestu odnětí svobody do tří let a umožní jak v přípravném řízení, tak v řízení před soudem rychlé a jednoduché rozhodnutí a bude se týkat - a to bych zdůraznil - významné agendy okresních soudů. Tím se sníží okruh případů, které se podle současné úpravy mají projednávat v hlavním líčení. Za třetí - zákon vytváří podstatně širší možnosti pro využívání tzv. odklonů, čímž rozumíme takovou podobu trestního řízení, kdy věc neproběhne klasicky v režimu hlavního líčení. *** Zde sehrává významnou roli již zřízená a fungující Probační a mediační služba. Za třetí - toto bych zdůraznil mimořádně. Samotný průběh hlavního líčení podle změn, které přináší novela trestního řádu, snižuje pracnost pro soud především v podobě nové úpravy protokolace a tíhu dokazování přenáší ze současné podoby, kdy leží především na soudu, také na státního zástupce, který i ve stadiu hlavního líčení bude mít k dispozici policii včetně uvedených vyšetřovatelů. Jak resort Ministerstva spravedlnosti, tak resort Ministerstva vnitra již v současné době provádí taková opatření, která mají ve svém výsledku zajistit plynulý přechod na novou podobu trestního řízení. Chtěl bych zdůraznit, že tato opatření musí pochopitelně probíhat souběžně s legislativním procesem. Představa, že se nejprve vytvoří materiální a personální podmínky pro aplikaci určité právní normy, a teprve pak se její návrh předloží do legislativního procesu, může fungovat v teorii, ale je to představa nepraktická. Důležité je, že harmonogram přípravných prací organizovaných Ministerstvem spravedlnosti koresponduje v předpokládané účinnosti novely trestního řádu, tedy k 1. lednu 2002, a vláda tak může se vší odpovědností prohlásit, že je schopna připravit od počátku účinnosti novely potřebné podmínky pro její provádění. Děkuji za pozornost.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/1998ps/stenprot/036schuz/s036081.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/1998_36_00463
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.