Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2002_14_02046


Schůze 14/2002 30.04.2003

Téma bod 79

Antonín Sýkora (*1943) (Poslanec ) ( délka 17 minut )

        
Vážená paní předsedající, vážená vládo, kolegyně a kolegové, byl jsem pověřen poslaneckým klubem ČSSD úkolem přednést úvodní řeč k projednávanému materiálu Zpráva o ukončení smlouvy o výstavbě dálnice D 47 a o dalším postupu. Jako poslanec zvolený ve volebním kraji, jehož se tato problematika bytostně týká, cítím odpovědnost přednést zde - zbaven všech emocí - zprávu, která vysloví některé pochybnosti ke krokům Ministerstva dopravy České republiky, které nám předložilo svůj názor na v minulosti uzavřený kontrakt a další postup při realizaci této tolik potřebné investice. Smlouva s investorem Housing and construction na výstavbu D 47 se stala v posledních letech a zejména měsících mediálně vděčným námětem pro komentáře nejrůznějšího typu prezentovaných ve sdělovacích a veřejných prostředcích, politických grémiích a jiných odborných mítincích. V řadě těchto diskusí nebyly brány v úvahu triviální propočty ekonomické efektivnosti této pro Moravskoslezský kraj životně důležité stavby. Dostavba dálnice D 47 není jen 80kilometrový úsek cesty, o kterém se stále hovoří v souvislosti s politikou, nekompetencí, lajdáctvím, korupcí apod. Tato dálnice je především dopravní tepna spojující největší průmyslovou oblast naší země s dopravní infrastrukturou střední Evropy. Ostrava leží na hranici tří států, v jejím regionu jsou tři nejvýznamnější hutní podniky této země, největší společnost na hlubinné dobývání nerostných surovin a řada podniků s navazujícím průmyslovým odvětvím. Přitom tento kraj nemá odpovídající dopravní obslužnost. Nezaměstnanost v Moravskoslezském kraji stojí státní pokladnu ročně více než 20 miliard korun. V souvislosti s výstavbou dálnice a tím vyvolanými následnými synergickými efekty se předpokládá snížení nezaměstnanosti ze současných 100 tisíc o jednu čtvrtinu na i tak hrozivých 75 tisíc uchazečů o práci. To je předpoklad hodně při zemi, nicméně představuje ročně úsporu ve státním rozpočtu cca 5 miliard korun. Z takto ušetřených peněz by za dvacet let byla splacena i naprosto hypotetická cena dálnice, která se v mediálních spekulacích vyšplhala na nějakých 200 miliard korun. Splacení nákladů na výstavbu a provoz dálnice včetně údržby by tedy proběhlo dříve než vlastní splácení investorovi státem. Podstatné je však zejména to, že region by dostal novou naději a šanci být plnohodnotným partnerem ve strukturách Evropské unie. Vláda předchozího premiéra Miloše Zemana si byla vědoma zásadního významu dálnice D 47 pro Moravskoslezský kraj jako důležitého napojení krajů do evropského dopravního systému na straně jedné, na druhé straně jako důležitého signálu pro všechny investory, že vláda si je vědoma strategického významu tohoto regionu a je rozhodnuta do něj investovat a pomoci tak ekonomickému rozvoji kraje postiženému tvrdou restrukturalizací a jí vyvolanými negativními jevy, jako je již zmiňovaná nezaměstnanost. *** Tyto úvahy spolu s dalším možným ekonomickým oživením aktivit domácích podnikatelů podél trasy dálnice a relativně pozitivní bilance ve směru ke snížení hrozivého nárůstu nezaměstnanosti v Moravskoslezském kraji potvrdila později i studie profesora Zahradníka, jež také vyvrátila některé publikované názory na nepotřebnost dálnice D 47. Vzhledem ke komplikované trajektorii trasy dálnice doprovázené snahou vyhovět požadavkům a připomínkám ze strany životního prostředí a s narůstajícím tlakem na urychlování celého tohoto procesu nastala situace, že přípravné práce nebyly do podpisu smlouvy s konsorciem investorů na všech úsecích stavby na stejné úrovni. Předpokladem bylo zahájení stavby na úsecích již připravených a souběžné intenzivní pokračování prací na úsecích zbývajících, např. výkupy pozemků, projektová příprava, řešení možných archeologických nálezů a další odborná činnost. Celková složitost díla si vyžádala i složitou strukturu smluvních ujednání mezi projektovou společností a státem. Kabinet Miloše Zemana podepsal realizační dohodu mezi vládou České republiky a investorem, kterým byla skupina renomovaných firem jak z oblasti finanční, tak z oblasti stavebních kapacit. Rychlost podpisu smlouvy byla motivována především zájmem o intenzivní a hmatatelný rozvoj Moravskoslezského kraje. Odstoupení od smlouvy má dva velmi negativní dopady. Za prvé se posune zahájení výstavby dálnice a tím se stává proklamované zkrácení výstavby nereálné. Za druhé je do světa vyslán signál, že podepsané a schválené dohody s Českou republikou nemusí být platné s nástupem nové vládní administrativy. Celý proces působí dojmem, že měl za cíl výstavbu dálnice zkomplikovat, což ohrožuje Moravskoslezský kraj a vyvolá zcela jistě u našich občanů nedůvěru. Tento pocit nám chtějí naši spoluobčané a moravskoslezští odboráři sdělit dne 22. května tohoto roku na ostravském Masarykově náměstí. Dovoluji si tímto vás, vážení kolegové, na toto setkání srdečně pozvat. Při zdůvodnění odstoupení od smlouvy na výstavbu D 47 bylo argumentováno zejména cenou investice. V tomto směru je účelově zaměňována cena za výstavbu dálnice, to znamená 81kilometrový úsek, s náklady na realizaci dlouhodobého finančního modelu celého investičního projektu, který obsahuje výstavbu zmiňovaného úseku 153 kilometrů navazujících staveb, provoz, údržbu a předání celého díla s 20% opotřebením zhruba po 30 letech provozu. Celková cena díla se může zdát vysoká, ale ve srovnání s náklady na jednoho nezaměstnaného, které činí cca 220 tisíc korun ročně, to je při sto tisících nezaměstnaných v Moravskoslezském kraji cca 22 miliard korun, je debata o snížení ceny dálnice o několik miliard čistě akademická. Každý měsíc odkladu přitom finanční náklady výstavby dálnice zvyšuje. Deklarované snížení ceny o 40 miliard korun bez objasnění, co se myslí náklady na výstavbu dálnice, je rovněž v rovině salonních debat. Promiňte mi to slovo. Ve zrušené smlouvě bylo garantováno provozování dálnice včetně údržby po dobu splácení investice státem, to je cca 30 let. Je nutno zdůraznit, že na straně investora z toho vyplývalo značné riziko. Současný provoz na dálnici D 1, kdy kamionová doprava představuje podstatnou část pohybu vozidel na dálnici, ve svém důsledku znamená naprosto nepředvídatelné poškozování povrchu vozovky a těžko odhadnutelné náklady na jejich údržbu. Ve zdůvodnění Ministerstva dopravy je vyjádřena obava, že stát bude muset splácet, i když na dálnici nebude pohyb. Tento argument není rozumné podle mého názoru vůbec ani komentovat a svědčí o tom, že každý argument byl dobrý pro zdůvodnění k odstoupení od smlouvy. V současné situaci není způsob financování není vůbec jistý. I když Evropská investiční banka asi úvěr poskytne, neví se doposud, za jakých podmínek, a přitom se současně hovoří o snížení ceny a není jisté, že Parlament vyjádří souhlas s vydáním dluhopisů, i když jejich vydání pro tuto investici je do budoucna smysluplné a prospěšné nejen pro všechny občany Moravskoslezského kraje. Za další - k absenci výběrového řízení. Předchozí vláda Miloše Zemana, vědoma si svého závazku vůči našim spoluobčanům, zvolila řešení, které bylo plně v její kompetenci a v souladu s právním řádem naší republiky. Současná vláda Vladimíra Špidly se k tomuto postoji přihlásila ve svém vládním prohlášení, které vymezuje Moravskoslezský kraj jako krizový region, a další zpochybňování zvolené metody je v oblasti hypotéz. Za další - ekonomický dopad výstavby dálnice. Velmi ucelený rozbor ekonomických dopadů výstavby D 47 předložil pan profesor Zahradník. Z materiálu jsou zřejmé pozitivní dopady do rozvoje celého regionu. Nastartování pobídkového systému pro zahraniční investory je sice pozitivní krok, ale příliv zejména velkých investorů do kraje se nekoná. Brzdou je i špatná dopravní dostupnost v této oblasti. Financování D 47 z jiných než státních zdrojů uvolní prostředky pro výstavbu rychlostní komunikace R 48 a dalších velmi významných komunikací v naší zemi. Dopravní infrastruktura kraje potřebuje mohutné modernizační zásahy. Opět se vracím k profesoru Zahradníkovi, který podtrhuje známou skutečnost, že Moravskoslezský kraj je přes problémy spojené s transformací průmyslu druhým největším tvůrcem hrubého domácího produktu po Praze. Území kraje je významnou dopravní křižovatkou a vybudováním terminálu v oblasti Bohumína, který by měl přímou vazbu na D 47, by znamenalo obrovský impuls pro rozvoj celého regionu. Další zvyšování nezaměstnanosti bude mít celostátní souvislosti. Jednak se zvedne dramaticky objem vyplácených sociálních dávek a současně se sníží tvorba HDP o odvody jak z pojištění, tak i daně z příjmů zaměstnanců. Dosavadní klidný průběh masivního snižování počtu pracujících se může změnit na dramatické projevy občanské neposlušnosti. Je poctivé konstatovat, že na problémech spojených s transformací ekonomiky nese region vinu jen teoreticky. *** Proces privatizace je všeobecně dobře znám. Důsledky jejího špatného provedení se projevují prakticky denně. Současné problémy Tatry Kopřivnice, likvidace výroby vagonů ve Studénce a podobně jsou jenom aktuální tragické dopady minulosti. V poslední části bych se chtěl věnovat oblasti připravenosti stavby. Jedním ze základních nebo zásadních argumentů proti výstavbě D 47 je její nepřipravenost. Zvláštně pikantní je tato argumentace v podání Ministerstva dopravy České republiky. Ředitelství silnic a dálnic, které odpovídá za připravenost stavby, je organizací podřízenou právě Ministerstvu dopravy. Nicméně podle sdělení Ing. Černého, ředitele Ředitelství silnic a dálnic Brno, je vykoupeno více než 50 % pozemků. Samozřejmě je to možno interpretovat tak, že je vykoupeno jenom 50 % pozemků. Pro řadu úseků je stavební povolení a pro významnou část dálnice je zpracována dokumentace pro stavební povolení. Žádná dálnice se nestavěla nikdy celá najednou, a je tedy se stavbou jednotlivých úseků možno začít okamžitě. Argument, který byl použit proti naplnění realizační dohody, to je nepřipravenost stavby, však najednou zmizel, a naopak se hovoří o zkrácení termínu. Vážené kolegyně a kolegové, v závěru svého vystoupení bych rád upozornil na jednu skutečnost. V nastalé situaci je navrhována parlamentní vyšetřovací komise k výstavbě D 47. Podotýkám, že jsem neslyšel pana kolegu Římana, který hovořil přede mnou, v té době, když jsem si to připravoval, jsem toto nevěděl, nebylo jasné zadání pro tuto komisi. Smysluplné by bylo zřízení kontrolní komise Poslanecké sněmovny, které bude Ministerstvo dopravy a jeho výkonné složky skládat účty z realizace postupných kroků výstavby D 47. Je nutno, a to velmi rychle, hledat řešení, které povede k neprodlenému zahájení výstavby, a to fakticky, a ne jen tak, aby byl vytvořen dojem dobré vůle, který povede k uchlácholení regionů. Postavit odnikud nikam vedoucí úseky sice bude vypadat jako upřímná snaha realizovat důležitou komunikaci, ale ve skutečnosti to nepřinese regionům téměř nic. Je na místě zdůraznit, že trpělivost občanů je vyčerpána a celý proces může vést k vlnám občanské neposlušnosti. Ekonomické argumenty a osudová potřeba dálnice pro region by měly být silnějším argumentačním materiálem než jakkoliv silné politické tlaky nebo tlaky různých zájmových skupin. Kromě toho nařčení, že stát při uzavírání smlouvy nepostupoval v souladu se zákonem, se ukázalo jako liché, viz rozhodnutí Úřadu na ochranu hospodářské soutěže. Ani další nařčení partnerů Housing, a konkrétně firmy Shiran (?), z nečistých obchodů v Rusku podle mých informací zatím nemá reálný podklad. K takto vykonstruovaným argumentům by nemělo být přihlíženo. A obvinění z korupce dosud ničím nepodložená by neměla být pronášena jedním z členů vlády. Vážené kolegyně, kolegové, na základě mé zprávy navrhuji Poslanecké sněmovně 1. doporučit vládě České republiky zrušení řídícího a koordinačního výboru pro stavbu dálnice D 47 z usnesení vlády č. 324 ze dne 31. 3. 2003. 2. Doporučuji, aby byla ustanovena v souladu s jednacím řádem Poslanecké sněmovny dle § 50 písm. r) kontrolní komise, jejímž hlavním úkolem mimo jiné bude sledování finančních toků, kontrola dodržování termínu výstavby a předkládání zpráv Poslanecké sněmovně. 3. Doporučuji Poslanecké sněmovně vzít zprávu na vědomí a požádat vládu o doplnění informací, zejména v otázkách konečné ceny státních dluhopisů, úrokových sazeb Evropské investiční banky a nákladů na provoz a údržbu dálnice po dobu 30 let po ukončení výstavby. Děkuji vám za pozornost. (Potlesk v části sálu.)

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2002ps/stenprot/014schuz/s014320.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2002_14_02046
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.