Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2002_33_01117


Schůze 33/2002 23.06.2004

Téma bodu 64.

Antonín Sýkora (*1943) (Poslanec ) ( délka 23 minut )

        
Děkuji, pane místopředsedo. - a obvodní státní zastupitelství v Praze. Současně požádala komise o přítomnost vyšetřovatele na jednání komise po celou dobu její činnosti. *** Policie České republiky, Správa hlavního města Prahy, pověřila vyšetřovatelem majora Ing. Radomíra Točeva. Komise podala průběžnou zprávu dne 19. prosince 2003 jako bod č. 160, na které jí byla prodloužena na její žádost činnost do 30. června letošního roku. Předseda komise na základě článku 20 přílohy č. 1 zákona o jednacím řádu vyzval státní subjekty k vydání písemných podkladů. Vyšetřovací spis komise obsahuje k dnešnímu dni 1975 listů. V souladu s jednacím řádem Poslanecké sněmovny byl komisí pořizován zvukový záznam, zápisy a protokoly o výsleších svědků. Nyní k samotnému postupu vyšetřovací komise. Základní chronologie kroků vlády před podpisem realizační dohody. Vláda Miloše Zemana rozhodla o zahájení výstavby dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Bohumína na státní hranici s Polskem. Podle výpovědí svědků a dostupné dokumentace vzala vláda Miloše Zemana v úvahu následující aspekty, zejména a) přivést do severomoravského regionu, kde byla a dosud je díky probíhající restrukturalizaci vysoká nezaměstnanost, čítající v současné době více než 110 tis. osob v produktivním věku, dostatečné množství silných strategických investorů, kteří však pro svou investici požadují přítomnost dálnice. b) V době rozhodování o výstavbě dálnice D47 neměl stát k dispozici dostatek investičních prostředků a podle svědeckých výpovědí proto vláda přistoupila na jedinou možnou variantu výstavby formou spolupráce privátního a veřejného sektoru v rámci současného právního řádu České republiky. c) Po zveřejnění tohoto záměru, dle svědecké výpovědi, projevily o výstavbu dálnice zájem firmy: 1. Best Communication Group a firma Vinci s podmínkou, že jim vláda České republiky umožní privatizovat letiště Ruzyně. 2. Další firmy, Metrostav, Skanska a firma Strabag, měly zájem pouze o realizaci výstavby bez zajištěného financování. d) Vláda České republiky usnesením č. 272 ze dne 21. března 2001 vzala na vědomí návrh realizace výstavby D47 a souhlasila se spoluúčastí soukromého a veřejného financování a s výzvou jednomu zájemci - společnosti Housing and Construction - podle § 50 odst. 1 písm. a) zákona č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek, a uložila Ministerstvu dopravy a spojů vypsat do 31. května 2001 výběrové řízení na poradenskou agenturu k přípravě smluvních vztahů a zpracovat do 31. prosince 2001 spolu s Ministrem financí návrh smluvních vztahů k realizaci D47. e) Po celé řadě přípravných jednání, ustavení řídícího výboru a meziresortním připomínkovém řízení vzala vláda České republiky dne 19. června 2002 svým usnesením č. 665 na vědomí dopracovaný návrh smluvních vztahů a způsob financování výstavby dálnice D47. f) Z pověření vlády byla dne 25. června 2002 ministrem dopravy a spojů podepsána tzv. realizační dohoda mezi Českou republikou a firmou Housing and Construction. g) Na závěr této části zprávy je nutno uvést konstatování Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže ze dne 18. dubna 2002, že vláda České republiky rozhodla o zadání zakázky jednomu zájemci v souladu se zákonem č. 199/1994 Sb., o zadávání veřejných zakázek. Další částí zprávy je stanovisko komise k rozhodnutí vlády zadat projekt jednomu zájemci podle § 50 odst. 1 písm. a) zákona č. 199/1994 Sb. Vyšetřovací komise shromáždila řadu svědeckých výpovědí týkajících se rozhodnutí vlády o zadání zakázky jednomu zájemci. Z výpovědí svědků před komisí vyplývá, že řada pracovníků z okruhu Ministerstva dopravy a spojů nedoporučovala svým nadřízeným tuto variantu zadání. Podle výpovědi tehdejšího ministra dopravy doporučil vládě na jejím zasedání dne 21. března 2002 variantu zadání zakázky jednomu zájemci a jako důvody pro tuto variantu uvedl: 1. snahu zorganizovat stavbu dálnice D47 co nejrychleji; 2. neschopnost Ministerstva dopravy a spojů vypsat výběrové řízení; 3. přítomnost investora s jasně formulovanou nabídkou. *** Komise se zabývala i stanoviskem k ceně projektu a ekonomické expertizy. Komise pro D47 shromáždila celou řadu dokumentů a svědeckých výpovědí, které se týkaly velmi diskutované a v masmédiích často nesprávně a neúplně prezentované ceny za výstavbu D47. Nejdůležitější parametr smlouvy mezi Českou republikou a firmou Housing and Construction, to je cena, se sjednával podle výpovědi svědků, zaměstnanců Ministerstva dopravy a spojů, ve zvláštní pracovní skupině řízené poradcem předsedy vlády. Podle výpovědi nebyli připuštěni k jednání o ceně díla a dohodnutá cena jim byla sdělena jako hotová věc. Tuto skutečnost ovšem svědci z okruhu poradního sboru premiéra Zemana popírají. Z těchto zjištění lze konstatovat, že právě způsob, jakým byla stanovena cena, to znamená finanční model, je nejproblematičtějším momentem celého negociačního procesu. Písemné materiály dokumentující tento proces nelze dohledat a výpovědi svědků se v tomto liší. Jednoduše řečeno - k odpovědnosti za sjednanou cenu se nikdo nehlásí. Vzhledem ke značné nepřehlednosti a v řadě případů nejasnostem v rozlišení jednotlivých položek, například vlastní výstavby dálnice 82 km, 150 km navazujících komunikací, běžná údržba po dobu 25 let, cena peněz v čase, úrokové sazby, provedení generální opravy atd., se komise rozhodla zadat vypracování samostatného posudku nezávislému odborníku, kterým byl určen Doc. Dr. Miloš Čihák, CSc., který ve své písemné ekonomické expertize předané komisi dne 24. února letošního roku a po vlastní výpovědi před komisí objasnil variantu financování celého projektu ve srovnání s modelem financování společnosti Housing and Construction. Z této expertizy vyplývá, že bude-li výchozím rokem rok 2003 a doba hodnocení 31 let, náklady státu na celý projekt by se pohybovaly takto: Varianta první - 100 % státních dluhopisů, cena 81 miliard 270 milionů Kč. Ve variantě dvě - při použití 50 % státních dluhopisů a 50 % úvěrů, respektive půjčky od Evropské investiční banky, 78 miliard 480 milionů. Ve variantě tři, kde by bylo vydáno nebo použito 20 % státních dluhopisů, 40 % půjčky od Evropské investiční banky a 40 % podílů kohezních fondů, by náklad na celou dálnici činil 48 miliard 367 milionů. Ve variantě čtyři s použitím 50procentní půjčky Evropské investiční banky a 50 % kohezních fondů potom 40 miliard 232 milionů Kč. Finanční varianta Housing and Construction schválená v květnu 2002 vládou České republiky až 215 miliard 857 milionů. Realizační dohoda na výstavbu dálnice D47 uzavřená mezi Českou republikou a firmou Housing and Construction je dle provedených expertiz málo přehledná. Finanční model na ni navazující je velmi složitý, zejména v částech zahrnujících zdrojové financování a dluhovou službu. Z těchto nejasností pramenily možnosti navyšovat firmou Housing and Construction v průběhu výstavby výdaje státu, které se dle odhadů firmy Mott MacDonald, ale i firmy Pricewaterhouse Coopers mohou pohybovat až v částce převyšující 250 miliard Kč. Tyto údaje byly čerpány od finančního poradce firmy Housing and Construction Deutsche Bank. V další části naší zprávy jsme se zabývali chronologií kroků vlády po ukončení smlouvy na výstavbu dálnice D47. Vláda České republiky ve svém usnesení číslo 358 ze dne 7. dubna loňského roku rozhodla na základě zprávy ministra dopravy o ukončení smlouvy na výstavbu dálnice D47. Vláda k tomuto rozhodnutí dospěla po řadě neúspěšných jednání s firmou Housing and Construction na základě technicko-organizační a ekonomické analýzy, ze které vyplynulo jednoznačně nevýhodné rozložení rizik na straně státu, vysoké smluvní sankce za nepřipravená území pro výstavbu, platby mýtného, možnosti zvyšování ceny v případech, kdy bude nutné provádět dodatečné přeložky inženýrských sítí, geologický, případně archeologický průzkum, likvidovat kontaminovanou zeminu atd. Proto vláda ukončila smlouvu i za cenu finančního vyrovnání, které musela druhé straně uhradit v souladu s Dohodou mezi vládou České republiky a vládou státu Izrael o vzájemné podpoře a ochraně investic, která vstoupila v platnost dnem 16. listopadu 1999. V souvislosti s přijetím usnesení o ukončení smlouvy na výstavbu dálnice D47 vláda stanovila další postup pro realizaci výstavby v těchto oblastech: - Provést vyrovnání s firmou Housing and Construction ve výši 626 milionů 100 tisíc Kč. - Jmenovala řídící a koordinační výbor pro realizaci výstavby, jehož předsedou byl jmenován ministr dopravy Šimonovský, jehož členy jsou: náměstek ministra dopravy Kubínek, ministr pro místní rozvoj Němec, náměstek ministra průmyslu a obchodu Petříček, poslanec parlamentu Rafaj, ministr financí Sobotka, hejtman Moravskoslezského kraje Tošenovský, vládní zmocněnec pro Moravskoslezský kraj Zamarský a primátor města Ostravy Zedník. - Uložila ministru dopravy předkládat čtvrtletní zprávy o průběhu výstavby D47 do vlády a na základě usnesení hospodářského výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR i tomuto orgánu. - Aktualizovala harmonogram realizace. - K financování výstavby vypsala státní dluhopisový program, který byl schválen Poslaneckou sněmovnou. V další části se komise zabývala výslechy svědků. Na svém prvním zasedání 24. července loňského roku stanovila mimo jiné i okruh osob, které byly přizvány k provedení svědecké výpovědi. Tento seznam byl později rozšířen. Do 20. května letošního roku se dostavilo všech dvacet pozvaných osob. Seznam je uveden v příloze číslo 1. O provedených výpovědích jsou zpracovány protokoly podepsané svědkem, vyšetřovatelem, předsedou a členy komise v souladu se zákonem č. 90/1995 Sb., o jednacím řádu Poslanecké sněmovny. Informace sdělené svědky byly použity při zpracování této závěrečné zprávy. A nyní stanovisko komise k poradenským firmám. Významnou roli v celém procesu sehrály poradenské firmy. Na základě výběrového řízení uzavřelo v srpnu 2001 Ministerstvo dopravy a spojů s firmou Mott MacDonald smlouvu o poradenství při přípravě smluvních dokumentů. *** Firma Mott MacDonald se postupně dostala do zásadního sporu s řídícím výborem a poradci premiéra a ministra dopravy a spojů. Považovala předložený návrh smluvních vztahů i výši ceny za nepřijatelný pro stát, o čemž svědčí i stanovisko poradců Staňka, Moose, Prokeše, Vybírala a náměstka ministra pro místní rozvoj v té době Durčoka z května 2002. Komise konstatuje, že v průběhu vyšetřování získala řadu informací v souvislosti se zadáváním zakázek z Ministerstva dopravy a spojů, nynější Ministerstvo dopravy, poradenským firmám navazujícím na přípravu realizační dohody. Z protokolu o výsledku kontroly přípravných prací a materiálů, které sloužily jako podklad k uzavření realizační dohody mezi Českou republikou a firmou Housing and Construction k výstavbě dálnice D47, zpracovaným(-ého?) kontrolním odborem Ministerstva dopravy vyplývá, že zástupce státu - v tomto případě Ministerstvo dopravy a spojů - zaplatil poradenské firmě Mott MacDonald částku 58 milionů korun, která měla být odměnou za zpracování smluvní dokumentace pro uzavření realizační dohody mezi Českou republikou a firmou Housing. Tato dokumentace na základě dohody mezi firmou Mott MacDonald a ministrem Schlingem zpracována nebyla. Firma Mott MacDonald prováděla konzultační a oponentní služby ke smlouvám a materiálům předloženým firmou Housing and Construction a nedošlo však k uzavření písemného dodatku, který by tuto dohodu naplňoval. Na tuto skutečnost byl ministr dopravy a spojů upozorněn nejen řídícím výborem pro výstavbu D47, ale i právním odborem Ministerstva dopravy a spojů. Přesto byly proplaceny tři faktury v celkové částce 58 milionů korun. Poslední fakturu na částku 17 986 418 korun podepsal pouze ministr dopravy a spojů bez pověření (ověření?) věcné správnosti příslušnými odbory Ministerstva dopravy a spojů. Vyšetřovací komise se domnívá, že uvedený postup není obvyklý. Dále náměstek ministra dopravy a spojů Kubínek před komisí vypověděl k postupu při uzavírání smluv s poradenskými firmami následující. Cituji: Smlouvy byly uzavírány postupně, jak se ten problém otvíral, takže nejdříve pracovali právníci, později finanční experti atd. - Kdo vyhodnocoval na Ministerstvu dopravy a spojů plnění zadání? - Plnění zadání jsem vyhodnocoval já, protože jsem byl ministrem určen jako vedoucí celého realizačního týmu. Současně jsem také odsouhlasoval veškeré faktury, které byly součástí našeho smluvního vztahu, který vyplynul, a veškerá plnění. Vyšetřovací komise doporučuje proto Poslanecké sněmovně podat oznámení Nejvyššímu kontrolnímu úřadu k prošetření oprávněnosti používání státních prostředků Ministerstva dopravy, dále i Ministerstva dopravy a spojů, při zadávání zakázek poradenským firmám v souvislosti s přípravou a ukončením smlouvy na výstavbu dálnice D47. V další části vás seznámím se stanoviskem komise k uzavření a vypovězení realizační dohody. Dne 7. 4. 2003 svým usnesením č. 358 rozhodla vláda České republiky o ukončení smlouvy o výstavbě dálnice D47 a o dalším postupu. Výslech svědků a dostupná písemná dokumentace svědčí, že přístup ze strany státních orgánů byl nedůsledný a málo profesionální. Nebyla vedena řádná dokumentace, což je neakceptovatelné zejména k rozsáhlosti objektů. Nebyla řádným způsobem stanovena odpovědnost jednotlivých útvarů a osob za dojednané skutečnosti. Jednání se účastnily osoby s nízkým odpovědnostním vztahem ke státu, ale se značným vlivem na konečný výsledek jednání. Protože nezávislá ekonomická expertiza potvrdila, že dálnice D47 se všemi náležitostmi může být postavena za částku cca 81 miliard korun, tj. minimálně o 34 miliard méně, než byla deklarována firmou Housing and Construction, dospěla komise k názoru, že postup vlády Vladimíra Špidly při ukončení jednání a odstoupení od smlouvy s firmou Housing and Construction byl správný. Zde jsou uvedeny pouze nejvýznamnější údaje, ze kterých vyplývá, že vláda Miloše Zemana v té době jednala pod silným časovým tlakem a nebrala v úvahu negativní stanoviska, která upozorňovala na příliš velká rizika pro Českou republiku z podepsání realizační dohody tak, jak byla sepsána, a tato rizika nedocenila. Komise na základě zjištěných skutečností a výslechů svědků konstatovala, že před podpisem realizační dohody na výstavbu D47 vláda České republiky rozhodla na základě neúplných a jednostranných informací v době, kdy podle zákona končil její mandát. A nyní závěr. Vyšetřovací komise Poslanecké sněmovny pro objasnění skutečností v souvislosti s uzavřením a vypovězením smlouvy mezi Českou republikou a firmou Housing and Construction na výstavbu dálnice D47 z Lipníka nad Bečvou do Bohumína, státní hranice s Polskem, vznikla z rozhodnutí sněmovny na základě návrhu poslance Martina Římana, po vyslechnutí usnesení vlády o ukončení jednání a zrušení realizační dohody s firmou Housing and Construction, které předložil Poslanecké sněmovně ministr dopravy Milan Šimonovský, a po diskusi, ve které vystoupili poslanci Říman, Chytka, Schling, Vymětal, Hovorka, Sýkora, Sehoř, Lachnit, Recman, ministr dopravy Šimonovský a předseda vlády České republiky Vladimír Špidla. Zpochybňována byla celá řada úkonů a kroků od kritiky nedostatečné výkonnosti úředníků Ministerstva dopravy a spojů České republiky, kteří nebyli schopni včas a dostatečně účinně vyjednat pro Českou republiku výhodné podmínky pro uzavření dohody s firmou Housing and Construction, až po činnost a zejména výsledky poradenských firem, které dostaly zaplaceno v řádech desítek milionů, až po zpochybňování časové realizace výstavby, která má být ukončena v roce 2008, za cenu cca 80 miliard korun. Povinností komise je sdělit Poslanecké sněmovně, že přes současné dílčí problémy již zmiňovaného úseku obchvat Ostravy, kdy ve výběrovém řízení zvítězily místní firmy Ostravské dopravní stavby ve spolupráci s OKD-Dopravou, postupují práce dle harmonogramu. Naše firmy zaměstnávají naše pracovníky a má to i své pozitivní dopady na snižování nezaměstnanosti regionu. Projektovaná cena výše uvedeného úseku byla více než 8,5 miliardy a vysoutěžená cena tohoto úseku byla 4,6 miliardy korun. Budou-li i nadále takto vyhlašovaná výběrová řízení úspěšná, lze věřit, že i konečná cena výstavby D47 bude nižší než uváděných 80 miliard - samozřejmě při zachování kvality a termínu. V průběhu vyšetřování, zpracování a schvalování závěrečné zprávy pro Poslaneckou sněmovnu… Ale pana kolegu Kapouna nemohu napomínat, pane předsedající.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2002ps/stenprot/033schuz/s033205.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2002_33_01117
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.