Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2002_46_00263


Schůze 46/2002 17.08.2005

Téma bodu č. 10

JUDr. Vojtěch Filip (*1955) (Místopředseda PSP ) ( délka 6 minut )

        
Já vám rozumím, pane místopředsedo vlády. Žádám všechny kolegy, kteří nemají zájem o projednávání této věci nebo mají jiné neodkladné záležitosti, aby je řešili v předsálí. Je potřeba, aby se ve sněmovně vytvořilo dostatečně vhodné a důstojné prostředí pro projednání takto závažného návrhu zákona. Žádám o to i kolegy pana místopředsedy vlády - ministry, a ostatní kolegy poslance a poslankyně, kteří ještě vedou své rozhovory uvnitř jednacího sálu. Děkuji vám. Pane místopředsedo, pokračujte. Místopředseda vlády a ministr dopravy ČR Milan Šimonovský: Zpoplatnění mýtem se bude podle návrhu vztahovat na čtyřkolová vozidla a jízdní soupravy, jejichž nejvyšší povolená hmotnost činí nejméně 12 tun, a to na úsecích dálnic a vybraných silnic určených prováděcím právním předpisem. Výše mýta bude stanovena podle ujeté vzdálenosti a bude zjišťována pomocí systému elektronického mýtného. Součástí tohoto systému bude zvláštní elektronické zařízení, palubní jednotka, kterým musí být vybavena vozidla vjíždějící na mýtem zpoplatněnou pozemní komunikaci. Provoz systému mýtného a výběr mýta bude zajišťovat Ministerstvo dopravy. Touto činností může pověřit organizaci, kterou samo založilo. Ministerstvo dopravy plánuje pověřit touto funkcí Ředitelství silnic a dálnic, příspěvkovou organizaci. Zákon dále stanoví povinnosti řidičům a provozovatelům vozidel, kteří budou užívat pozemní komunikaci zpoplatněnou mýtem, a provozovateli systému mýtného. Provozovatel systému mýtného bude kromě dalších povinností povinen každému, kdo bude vjíždět na mýtem zpoplatněný pozemní úsek komunikace a jehož vozidlo nebude vybaveno elektronickým zařízením ke zjištění výše mýtného, toto zařízení zapůjčit proti složení kauce. Kauci provozovatel systému mýtného vrátí po vrácení tohoto elektronického zařízení řidičem nebo provozovatelem vozidla. Zákon umožňuje výběr mýta jak na základě odúčtování příslušné částky ze záloh zaplacených provozovateli systému mýtného před užitím zpoplatněné pozemní komunikace, tak cestou zpětného vyúčtování po jejím užití. Podrobnosti výběru mýta a rozsah pozemních komunikací, které budou formou mýta zpoplatněny, se ponechávají na prováděcí právní předpis. Jeho obsah bude vázán směrnicemi Evropského společenství o výběru poplatků za užívání určitých pozemních komunikací těžkými nákladními vozidly a směrnicí o interoperabilitě systému elektronického mýtného ve Společenství. *** Novela zachovává dosavadní zpoplatnění formou časového poplatku, ale zvyšuje jeho horní hranici pro vozidla, jejichž nejvyšší povolená hmotnost převyšuje tři a půl tuny a je nižší než dvanáct tun, a to ze 16 tisíc korun na 20 tisíc. Dále se nově nastavuje délka platnosti kuponu, a to na jeden rok, měsíc a týden, což je harmonizační ustanovení. Návrh rovněž přenáší příslušnost k vydávání a prodeji kuponů prokazujících zaplacení časových poplatků z Ministerstva financí, které to dosud provádí, na Ministerstvo dopravy. Návrh dále obsahuje zcela novou komplexní úpravu sankčních postihů za porušení povinností stanovených zákonem o pozemních komunikací tak, jak to vyžaduje usnesení vlády číslo 162 z 20. 2. 2002 o reformě správního trestání, a zásadním způsobem celou oblast právního trestání přepracovává. V návaznosti na navrhované změny ve zpoplatnění pozemních komunikací mýtem a časovými poplatky předkládaná novela zákona nově vymezuje skutkové podstaty přestupků a správních deliktů v této oblasti i v ostatních oblastech, které jsou předmětem právní úpravy zákona o pozemních komunikacích. V souvislosti s novelou zákona o pozemních komunikacích se navrhuje provést nezbytné změny i v některých souvisejících zákonech, a to zákoně o celní správě, zákoně o Státním fondu dopravní infrastruktury a v zákonu o zpravodajských službách. Zásadní změna se týká také přestupkového zákona, ze kterého byly vypuštěny skutkové podstaty přestupků za porušení povinnosti na úseku pozemních komunikací, a to z toho důvodu, že byly přeneseny přímo do navrhované novely zákona o pozemních komunikacích. Dámy a pánové, věřím, že Poslanecká sněmovna podpoří tento zákon a umožní tak existenci elektronického mýta na komunikacích v České republice, protože elektronické mýto je jedinou obranou proti nadměrnému zatížení našich komunikací od tranzitující mezinárodní kamionové dopravy a je to také spravedlivé zpoplatnění pozemních komunikací a umožňuje harmonizovat zpoplatnění mezi železniční a silniční dopravou. Tento zákon k současnému systému časového zpoplatnění, které je pro všechna vozidla osobní a nákladní vozidla do 12 tun, zavádí ještě tuto možnost elektronického způsobu výběru bez ohledu na použitou technologii, která je součástí návrhu nebo výběru ve veřejné obchodní soutěži. Věřím, že tento návrh bude právní úpravou, která nás bude na pozemních komunikacích provázet tak, jak je to v některých zemích Evropy, a tak, jak to bude pravděpodobně v nejbližším období ve všech státech Evropy běžné. Děkuji vám za podporu tohoto zákona.

V projevu zmínění politici:

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2002ps/stenprot/046schuz/s046067.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2002_46_00263
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.