Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2002_8_00018


Schůze 8/2002 26.11.2002

Téma Zahájení schůze

Ing. Martin Říman (*1961) (Poslanec ) ( délka 4 minuty )

        
Vážený pane předsedo, dámy a pánové, dovolte, abych navrhl na pořad jednání této osmé schůze Poslanecké sněmovny nový bod programu s tímto názvem: Informace vlády o postupu přípravy výstavby dálnice D47. Tento bod navrhuji zařadit pevně jako druhý bod jednání na pátek 29. listopadu t. r. Dovolte krátké zdůvodnění. Vláda sociální demokracie, tato i předchozí, vždy zdůrazňovala a zdůrazňuje svou připravenost pomoci regionu severní Moravy a Slezska. Mimo jiné toho chce dosáhnout také urychlenou výstavbou dálnice D47. Skutečnost je ovšem taková, že již dva roky vyjednává, aby tuto dálnici nestavěl stát, ale soukromý investor, a to proto, aby prý všechno šlo rychle. Z toho důvodu vláda nevypsala na investora výběrové řízení, ale zakázku za desítky, a jak se dnes ukazuje, za stovky miliard korun dala tzv. z ruky. Po celou dobu jednání s tímto investorem upozorňovali mnozí odborníci vládu na to, že podmínky, za kterých se má smlouva podepsat, jsou pro stát zásadně nevýhodné a že cena je naprosto neobvykle přemrštěná. V červnu letošního roku pak došlo k podpisu tzv. realizační dohody. Z té však vyplývají další dodatky a další smlouvy. Například dodnes není jasné, kolik vlastně tato stavba bude stát - zda proklamovaných 125 mld., či dvakrát nebo i třikrát tolik. Hovořit o kvalitách této smlouvy by bylo možno celé hodiny. Snad dostatečně ilustrativní pro vás budou věty současného ministra dopravy, který řekl 13. listopadu v televizi - cituji: "Ti, kteří sjednávali podmínky pro stát, z nějakého důvodu tyto podmínky nastavili pro stát nevýhodně." - Další citát je z Hospodářských novin ze dne 15. listopadu: "Při sjednávání podmínek existoval zájem na nestandardním postupu." - A konečně z Mladé fronty dne 14. listopadu - opět cituji: "Nechám toto své podezření prošetřit kontrolní komisí ministerstva. Některé body uzavřené smlouvy jsou pro stát tak nevýhodné, že podezření z korupce samy navádějí." - Tolik citáty současného ministra dopravy. To je tedy, dámy a pánové, výsledek dvouletého úsilí vlády. Abych nebyl nespravedlivý, musím dodat, že mezitím stačil předseda vlády dvakrát v rozmezí dvou let zahájit stavbu jednoho a téhož úseku dálnice. V průběhu těchto dvou let také, kdy nás všechny vláda neustále ujišťuje - občany i politiky - že region severní Moravy se konečně dočká, se práce na přípravě prakticky zastavily. Jeden příklad za všechny. Územní rozhodnutí na stavbu úseku Lipník - Bělotín bylo vydáno již před dvěma lety. Dodnes se nekoplo, práce na dalších fázích dokumentace nepokračují a urgentně hrozí, že propadne jednou vydané územní rozhodnutí. Abychom to tedy zrekapitulovali. Dálnice není a evidentně v dohledné době nebude. Zato se však Česká republika může těšit buď na miliardové penále, nebo na desítky miliard zbytečně vyhozených oknem v průběhu dalších dlouhých 25 let. Myslím, že to je dost dobrých důvodů, abychom se vlády zeptali, jak v této věci hodlá dále pokračovat. Děkuji za pozornost.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2002ps/stenprot/008schuz/s008004.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2002_8_00018
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.