Snadné přidání nového datasetu

Stenozáznamy Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2006_11_00275


Schůze 11/2006 31.01.2007

Téma Zahájení schůze

Milan Bičík (*1949) (Poslanec ) ( délka 6 minut )

        
Vážený pane předsedající, vážená vládo, paní poslankyně, páni poslanci, dovolte, abych svoje vystoupení zástupce předkladatelů ke sněmovnímu tisku 114, kterým je poslanecký návrh na novelu trestního zákona, uvedl dílčím ohlédnutím za prací této Sněmovny v jejím 4. volebním období. Prakticky celou jeho první polovinou prolínaly na nejrůznějších úrovních diskuse týkající se nového trestního zákona. Všechny parlamentní strany i jejich odborníci se shodovali na tom, že původní zákon z roku 1961 i přes více než 70 již přijatých novel neodpovídá požadavkům a je nutno jej přepracovat. Po dlouhých a složitých jednáních byl návrh nového trestního zákona vládou předložen do Sněmovny až počátkem léta 2004. Dalšího jeden a tři čtvrtě roku byl projednáván parlamentem, aby nakonec první jarní den loňského roku, jak se říká, spadl pod stůl. A kolem, tak jako konečně i ve všech předcházejících letech, zatím běžel čas. Náš život se měnil, někde k lepšímu, někde třeba k horšímu. Měnilo se postavení republiky v rámci sjednocující se Evropy, opět někde k lepšímu, někde k horšímu, a i v oblasti trestního práva se některé problémy prohlubovaly, jiné vznikaly anebo začínaly být vidět. I to bylo důvodem celkem 22 změn trestního zákoníku v posledních čtyřech letech, zpravidla souvisejících se vstupem České republiky do Evropské unie anebo s přijatými mezinárodními závazky. A přestože tehdejší koaliční vláda téměř automaticky odmítala naprostou většinu drobnějších poslaneckých návrhů novel, přece jen některé propustila do dalšího jednání a po neschválení nového trestního zákona byly dva z těchto návrhů - opět po dvouletém projednávání - schváleny. Pro vaši informaci, jedná se o zákony č. 320 a 343/2006 Sb. Z nich mediálně je zřejmě známější ten, který se týká postihu výtržníků a násilníků při sportovních utkáních. Že je někdy do trestního zákona potřeba zasáhnout, ukázalo i dnešní jednání. Projednávali jsme přece před chvilkou bod 17. My dnes, několik měsíců po volbách, také přicházíme s návrhem dílčí změny platného trestního zákona, která se přímo týká poměrně velmi úzké problematiky, konkrétně trestnosti výroby, šíření a přechovávání dětské pornografie. Tato oblast však ve svých důsledcích prokazatelně úzce souvisí se značně širokou škálou, a teď promiňte, pro člověka, který je zvyklý pracovat s dětmi, absolutně nepřijatelných společenskopatologických jevů, jakými je komerční sexuální zneužívání dětí, používání návykových látek dětmi, vytváření drogové závislosti, těžké, třeba i celoživotní psychické poruchy, společenská nepřizpůsobivost, morální devastace a bohužel také další trestné činy, jako je pohlavní zneužívání, znásilnění nebo těžké újmy na zdraví. Nechci ve svém vystoupení opakovat argumenty, které jsme uvedli v důvodové zprávě k návrhu. Věřím, že ti z vás, kteří jsou společně s námi zneklidněni neutěšenou situací v oblasti komplexní péče o děti a o jejich ochranu, si zprávu přečetli a zamysleli se nad ní. Co je tedy konkrétním obsahem našeho návrhu? Za prvé je to dílčí úprava § 205 trestního zákona, ohrožování mravnosti, spočívající ve zpřesnění definice pornografického díla tak, jak navazuje na vývoj komunikačních a rozmnožovacích technologií v posledních letech, a dále ve vynětí skutkové podstaty trestného činu výroby, šíření a přechovávání dětské pornografie z tohoto paragrafu. Trestní sazby ve všech odstavcích § 205 neměníme. Tady si dovolím jenom nevinnou poznámku. Stálo by možná za to vznést otázku, proč asi ve sporu o zaregistrované evropské internetové domény znějící na název některých organizačních složek státu hraje důležitou roli právě porno? Za druhé jde o vložení samostatného nového § 205a, který jsme nazvali výroba, šíření a přechovávání dětské pornografie. To v případě přijetí umožní výrazné zpřísnění, stupňovité rozlišení postihu přechovávání, rozšiřování a výroby dětských pornografických děl tak, jak je to uvedeno v odst. 1 až 3 návrhu, i další zpřísnění postihu pro členy organizovaných tuzemských i mezinárodních skupin zabývajících se výrobou, šířením a obchodem s dětskou pornografií a pro ty, kteří by tuto pornografii šířili masovým či hromadně účinným způsobem. *** Návrh projednala a zaujala k němu stanovisko vláda, obdrželi jsme k němu i vyjádření Parlamentního institutu z pohledu kompatibility s právem EU a dnes předstupujeme před vás, abyste jej posoudili. Domnívám se, že víme, kde jsou jeho z právního hlediska sporná či slabší místa. Nechci však úvodní vystoupení protahovat a k podrobnostem v případě nutnosti vystoupím v rozpravě podle jejího průběhu. To je pro úvod vše, zatím vám děkuji za pozornost.

Zdroj: http://www.psp.cz/eknih/2006ps/stenprot/011schuz/s011049.htm


Záznam v JSON https://api.hlidacstatu.cz/api/v2/datasety/stenozaznamy-psp/zaznamy/2006_11_00275
Popis API

Databáze nově na Hlídači

Pokud máte tip na zajímavý zdroj dat, podělte se s ostatními. Anebo se koukněte na nápady ostatních.

Chybí vám zde nějaká data? Přidejte je a pomozte i ostatním, je to snadné.